Zevende vergadering van de Raad van Advies 40-jarig Priesterfeest VRXRAIJ S NIEUWS EL.RH. Deken Berden Br. 1 van us. 40 jaar geprofest „DE ZWIJGER" 3 Opening door Heer Deken, 'n Korte sifnafiebeschrij- ving volgt hoe de Raad van Advies ei nu na t uit treden der vijl leden voor staat. Spreker meende dat 'r verkeerd was te zeggen dat er niets tot stand kwam. t Was onjuist. Er werd wel wat bereikt al ging 't lang zaam. Even liet de Deken 'r doorschemeren dar r niet totaal onmogelijk was dat alles nog in goede banen zou komen. Betreurd werd 'r dat andere plaatsen, gebruik ma kend van de huidige nood van Vcnraij trachten de pa rel der Peel te overvleugelen. Zijn deze plaatsen actief en Venraij nog te passie! 7 Moet dat lijdelijk aangezien en goed gevonden worden Na 't uittreden van de verschillende leden was 't dui delijk dat de Raad '11 nieuwe koers 111 zou moeten slaan. Een der leden van de Raad heeft dit ook zo aangevoeld en in een week tijds een nieuw groots plan uitgewerkt op grond van ernstige studie, nauw de richtlijnen vol gend van Prof. Coltenhage en Prof. Dr. de Quay uit Tilburg. De nieuwe vorm, zoals deze ernstige werker baar gezien heeft, zal dan als volgt zijn verwezenlijking vinden De Raad van Advies, gegrondvest op democratische grondslag, wordt geconstitueerd in twee secties a. De sectie voor sociaal-economische zaken; b De sectie voor geestelijk-culturele zaken. Iedere sectie is verdeeld in verschillende werkgroepen. Sociaal-economische sectie in Iwerkgroep Arbeid Peters en Verbeek. 2 Middenstand: Verheugen, Derksen. 3, Agrarische groep A. Poels. Emonds. Gevraagd zal worden „Dritte iin Bunde", dhr, Willems, Nachtegaal. 4. VerkeerHochstenbacb. 5 Voedselvoorziening G. Poels. 6. Sociaal-Economische Zaken Gerlag. 7. Wederopbouw Commissie uit de Raad. Gevraagd wordt oF r niet opportuum is een werk gever hu arbeid of als men hier de corporatieve ge dachten niet door willen voeren, bij de middenstand op te nemen. Dit wordt opgeschort totdat de werk gevers bij de Wederopbouw weer als zelfstandige on dernemers ingeschakeld zijn. Geestelijk-culturele sectie a. Geestelijke verzorging Deken zonder stem. b. Opvoeding., onderwijs: Deken met stem. met P. Janssen, leraar M.O., zonder stem. c. Voorlichtingte vragen Dhr. Revjs. Vertegen woordiger der Pers zonder stem ,.De Zwijger". d. Culturele Zaken, bibliotheek, lilm. toneel, muziek Th. v d. Voort. Men vergeet hier sport en ontspan ning toch niet 1 e. Evacuatie Dis. Marlens. Tof algemeen voorzitter zal Dhr. Peters uit Öirlo gevraagd worden, Het dagelijks contact tussen Raad. Overheid en Burgerij wordt onderhouden door den al gemenen secretaris dhr. v. Heyster (z. stem). De ad viezen die de Raad zal geven komen tot stand in de secties. Opmerkingen onzerzijds Hef lijkt ons zeer ge wenst deze adviezen schriftelijk in te dienen bij de be- trellende overheidsinstanties. De adviesraad is samen gesteld uit personen van alle rangen, klassen en stan den. Van de afgevaardigden die iedere bevolkingsgroep stuurt, hangt dus de delinitieve samenstelling af. Hier moet ons ecu zeer ernstig advies van 't hart aan de Raad. Zoals r meerdere malen gebeurde, werkte de Raad stimulerend bij betrokken bevolkingsgroep tot 'l kiezen van bepaalde personen, die ên van bevolking en van de Raad het vertrouwen genoten. Immers wan neer de Raad en dit gevaar is niet denkbeeldig zonder stemming, ieder afgevaardigde acrepteert. zou hef vertrouwen in eigen boezem wel eens verloren kun nen gaan. Als dat 'r geval was zou de Raad 'n kolos op lemen voeten zijn. Het vertrouwen in elkander gaat o.i. vóór alles, dit is de ruggegraai voor 't Venraijs advies lichaam er. de waarborg voor n eerlijke openhartige samenwerking Zou 't niet wenselijk zijn 't stemmen tot toelating van nieuwe leden iu een huishoudelijk reglemenr vast te leggen Bureau C.N.V. wordt overgeplaatst naar 't voorma lige woonhuis san Kupers. Kamer I. 1 leiiseniuspl'ein. Men hoopt dat de Raad die riu in andere vorm in zee gaat niet met t bestaande nadelige saldo hoeft te star ten. Mogelijk komt 'r antwoord van gemeentewege spoedig, Daar er van de meeste kerkdorpen ee:i persoon) in de Raad van Advies zitting heeft, acht men 'l met no dig nog eens afzonderlijk vertegenwoordigers van ieder dorp op de vergadering te vragen. Moeilijkheden die zich voordoen op de kerkdorpen moeten voorgelegd worden op de sectie vergadering. Verder bleek 't dat de Raad (er werd niet gestemd) 't niet noodzakelijk achttp dar G.O.I.W als toehoorder aanwezig was. Militair Gezag stond toe dat 't werk 's Zaterdags om 12 uur geëindigd is, maar de werkweek moet op 54 uur blijven staan. Dit is absoluut noodzakelijk in de huidige noodomstandigheden, men hoopt dat de arbei ders inzien dat de wederopbouw van Venraij nu een maal eist dat er flink gewerkt wordt, des te vlugger zal Venraij weer bewoonbaar zijn voor al onze Ven- raijse mensen. Duidelijk geelt Militair Gezag dan nog eens de repatiieringsweg aan. Zie hiervoor artikel in dit nummer. Rij de opening sprak de Deken zijn blijdschap uit over 'f feit dat Venraij zoveel levensmiddelen af heeft gestaan voor Venlo en andere pas-bevrijde plaatsen. Ondanks dat men hier zwaar getroffen was en ook diep in nood zar. stond men toch klaar anderpn te hel pen. Dat was dè geest. Als dat eens in alle zaken dé overheersende geest was. zou 't dan niet beter lopenln Venraij Met Beloken Pasen is 't 40 jaar geleden, dat Mijnheer de Deken t Sacrament van hel Priestersschap ontving uit de handen van Mgr. Drehmans. De Heer Deken was toen een der gelukkigen, die de overvolle vreugde smaakte van de goddelijke uitverkiezing en deze mocht vieren te midden van de luister der Kerk. het geluk der familie en de blijde feestelijke stemming Hpr hm-gerij t Was in de goede tijd van rust en goede zeden, 'n 1 iental jaren ging voorbij, waarvan jongere Priesters zo gaarne zeggen, dal ze de geesrelijkheid meer gele genheid schonk voor 'n beschouwend leven dan voor '11 directe Priesterlijke activiteit, "t Was in die tijd, dat de pastoors met 't brevier onder de arm de velden opwandelden. üe nieuwe tijd bracht ook Limburg in een andere geestelijke toestand. De belangstelling der Priesters liep parallel, l Leven leek met de dag zich te ontwikkelen en te veranderen. De geestelijke gezondheid scheen weer eens afhankelijk te worden gesteld van 't goede werkmilieu en van sociale verhoudingen. En hij, die niet buiten de werkelijkheid wilde blijven van de nood des tijds, droeg met de balk van het priesteroffer de nog zwaardere balk van het kruis, dat het sociale leven aan het Christenvolk te torsen geeft Ook Mijnheer de Deken slond nipt buiten het leven, vooral de laatste tien jaren niet. Er kwamen jaren van werkeloosheid, onrecht en armoede. In oorlogstijd werd van de ene dag in de andere in grote gevaren geleefd, en het eind van de misérie was het vervliegen van alle levensloop in een verwoesting van Venraij's glorie en verspreiding van zijn bevolking. Dan houdt een ogenblik het streven op, 'l Priester lijk genot der kruisweg van op een plaats te ziin ge steld. waar meer dan eiders moer gebeden worden en geolferd. schijnt de leegte aan te vullen van succes. Het is het ogenblik dat satan lacht met dood en ongeluk hij gaat voorbij al legt zijn wilde vlucht de krachten stil en schoeit hun frisheid, hij raakt de levenskiemen niet. Een nieuwe morgen en een nieuw geluid, "t Is hef ogenbilc van Gods regeren over het lévenHij blijft. Venraij. schoongeveegd van puin, maar ook van krot ten, gaat weer bouwen aan zijn kerk en gemeensthap- pelijk leven, aan zijn huis en werkplaats, gaat weer zijn land doorploegen 01 bezaaien. Als Venraij nu maar werkt volgens recht en liefde en met God begint, „wat alleen mpr God kan worden voltooid. De stem van God de stem van den Herder „als God niet de architect is, werken allen te vergeefs, die liet huis bouwenUp de nieuwe morgen van Venraij's toekomst, m.igc die toon de ceiste zijn van her nieuwe geluid, moge d.'e stem de melodie worden van Venraij's leven. Zo zal van Ilem, die plaatsvervanger is van God. de eenheid uitgaan in denken en streven, de eenheid worden be reikt in christelijke liefde en moed. Er zal feest zijn een waardig feest, zij 'l dan ook be scheiden in uiterlijke glans. Geen uitbundig leest van den heiden, die de ellende des evenmens doodzingt met een es gebt alles vorüber, maar een waardig priester feest, waaraan het volk deelneemt met dc bezinning dc: dankzegging en met de wanne gevoelens der hulde. Zo n leest moge zijn uitwerking hebben als vitamin,;- to'. groter levenskracht. Wij allen zagen hem jaren bouwen aan onze kerk en jaren werker, aan parochieel leven. En na 't ontval len van een kapelaan en de verwoesting der kerk, na het wegvoeren en doden- van velen der bevolking, na het instorten der huizen en het afvallig heen gaan van hen, die men als christenmens vertrouwen schonk, zegt zijn moedige houding ons. Venraij's volk. christenvolk, vanaf de puinen wij zullen werken en bonwen, tot Venraij's machtige tempel zal herrezen zijn te midden van veel schoner harmonie van straten en gebouwen, wij zullen werken en bidden tot gioter eenheid en saam horigheid van zijn bewoners zal zijn bereikt, wij blijven hopen en bidden tot ieder zal zijn teruggekeerd aan eigen haard en werk, de doden hun rustplaats heb ben gekregen, wij zullen bidden en offeren, tot ieder afgedwaalde zijn plaats zal hebben hervonden in| het huis van God. liet moet llw wens rijn, H.E.H. Deken, dat het ge hele Venraijse volk zo denkt, en uw verlangen, dat al len elkaar bemoedigen met die gedachten. Er zal geen traagheid mogen zijn in de overheid, geen luiheid bij den onderdaan. Groot zal Venraij zijn en groter dan het was zal het worden, als door een moedige zich opoffe rende houdingen ieder bewoner, het de zegen van Gód waardig zal zijn. Venraij viert feest. De eigenlijke dag is Beloken Pasen. Het Zangkoor kon op die dag wel noten kra ken maar niet zingen. Dit zou niet stroken met de waar digheid van het feest. We zullen het daarom lot Pink steren uitstellen. F.n we hebben de stille'"hoop. dat twee -weken later zeker ■ns-e- mensen in Ven-mij zelen i n teruggekeerd. Misschien wel de gehele bevolking Het zou een dubbel feest zijn. Moge dit artikel het leest van de H. E.H. Deken aan kondigen. maar tevens een uitnodiging zijn,,om de gees telijke bloemennüker reeds te bundelen. Bidden om zegen en werken om te getuigen van moed. Moge Ven raij's feest het begin zijn van zijn (geestelijke eenheid in zijn herder, om Venraij's grootheid te warden in zijn Christen ziin, De Kapelaans en het Kerkbestuur. Maandag 19 Maart zal liet 40 jaar geleden zijn. dat Br. Ivanus zijn professie aflegde bij de Broeders van Liefde. Zonder twijfel is het nu geen tijd voor uitbun dig feestbetoon, maar zouden wij dit jubileum stilzwij gend voorbij gaan dan zou dit een schromelijk tekort betekenen 1 Br. Ivanus. waarschijnlijk een onbekende voor de meeste lezers, Maar als ik er bij vertel, dat die Broeder ook wel „Br. Krol" wordt genoemd, dan denk ik. dat er vele zullen terugdenken aan angstige Octoberdagen van het vorige jaar en vóór zich zullen zien de kleine man met de witte krullen, maar half bedekt door een hoge zwarte muts of stalen helm, die in die dagen in de kelders van St. Servatius op iedere wijze een steun was voor Venraij's burgers en tijdelijke evacue's en die het bijna bovenmenselijke waagde in de open lucht om allen van het nodige te helpen voorzien. Nu weet ik wel. dat Br. Krol in zichzelf er maar hall over te spreken zal zijn, zo aan de grote klok gehan gen te worden. Toch wagen we het er op zijn toorn over ons af te roepen, hetgeen van onze kant een be wijs van dankbaarheid is voor wat hij voor Venraij in die benarde tijd heeft gedaan, en een schuld, waar aan wij gaarne voldoen. Br. Krol, van harte onze gelukwensen. In een strij dend en geruïneerd Venraij hebben we II leren kennen als sterkend voorbeeld, een van de. allerbesfen. Moge we U over 10 jaar nog in ons midden zien met goud gekroond in een herrezen stad.

De Zwijger | 1945 | | pagina 3