PI
K_e~r_k_d_i_e_n_s_t_e_n (23-29 november) -
ZA 23/11 19.00u (Kerkelijk Zangkoor 'Vivace') Ouders van Soest-SwinkelsOverleden
familie Gommers-Peeters; Overleden familie Custers-Claassen.
ZO
24/11
MA
25/11
26/11
WO
27/11
VR
29/11
11.15u Mndd. Wiel Claessens.
MISDIENAARSBEURTENZA 19.00u R+T Berkers; ZO 9.30u I.Potten+Sj.Ewals; 11.15u R.Keijzer-f
B.Poels; MA+DI NJaspers+B.PouwelsWO+VR M.Arts+T.van Asten.
Spreuk van de week: "Schenk geen aandacht aan het-gepraat van de mensen!" (Pred.7,8)
Jedoopt en daardoor in de Kerk opgenomen: -
Bas Claessens (Timmermannsweg 70) Lisa Claessens (Timmermannsweg 98) en
Lindsey Koonings (Moerslag 11) - Proficiat! -
REDAKTIEi DORPSRAAD
D.D. 22 november 1991
JAARGANG: 30 NO. '4
DEZE KEER.De Kerk heeft in de eerste eeuwen veel moeite gehad 'om oude heidense
feesten en gebruiken uit te bannen. De enige oplossing bleek te zijn om
ze in gewijzigde vorm over te nemen en er een christelijke 'kleur' aan te geven (het z.g.
kersteningsproces). Paus Gregorius de Grote gaf in 601 het advies: "Verander een heidens
feest in een christelijk feest!" Zijn initiatief heeft een grote invloed gehad op onze
Sinterklaasfiguur...
Een van de belangrijkste germaanse goden was Wodan, de god van het dodenrijk. Men.geloofde,
dat hij begin december uit zijn rijk tevoorschijn kwam, samen met zijn dodengeestenen in de
Jonkere nachten over het hele land dwaalde. Hij reisde door de lucht gezeten .op Sleipnir,
zijn achtpotige schimmel! Hij was gekleed in een grote, wijde mantel, had een grote hoed op,
in zijn hand een stok (Gagnir) en werd vergezeld van een everzwijn. De mensen waren erg
bang voor hem, ze namen een bos twijgen en geselden bomen, vaak ook mensen en dieren om
VJodan te bewegen vruchtbaarheid te geven aan land, mens en d-ier. Ook strooide men met
erwten en bonen om hetzelfde effect te bewerken. Om niet zijn woede op de hals te halen,
legde men offers onder de schoorsteen (de verbinding met het luchtruim!) zoals koeken
in de vorm van mensen en dieren (taaitaai!).
Het kersteningsproces van Gregorius had tot gevolg, dat Nicolaas Wodan verving. D.e uiter
lijke gebruiken bleven echter nagenoeg dezelfde: Sinterklaas rijdt over de daken op een
schimmel (Sleipnir), een wijd bisschopskleed aan,* de staf (Gagnir) in zijn hand en een
grote hoed (mijter) op z'n hoofd. De mensen (kinderen) 'offeren' voor de schoorsteen hooi
voor het paard. Zwarte Piet met roede(is een personificatie van de doden (schrik) -
geesten. Wat Spanje met dit alles te maken heeft, is niet helemaal duidelijk; hierover
lopen de meningen van de geleerden nogal uiteen.
y
i.~. -