Stichting Heemkundig Genootschap Castenray 'fe fne-t TitzooT De oude foto Maandag 3 januari: Vergadering bij Jan Strijbos. Aanvang 19.30 uur. Boerengezegden Ge mot gén ape lieëre klumme. (Je moet iemand niet wijzer maken dan hij is.) ©Van alterazzie wat doën. (Van schrik iets onnadenkends doen.) Nog te stom zien um raechtuut te pisse. (Heel dom zijn.) 't Tabbernakel ope hebbe. (Een diep decolleté hebben.) Zien aege zwieët nie wille ruke en zien aege zweel nie wille vule. (Te lui zijn om te werken.) Al in 1770 werden de eerste experimenten uitgevoerd om te komen tot een automobiel. In 1885 werd de auto uitgevondenmaar de eerste auto kende enkele voorlopers, zoals het stoomvoertuig. Etienne Lenoir uit België bouwde in 1862 zijn eerste automobiel met verbrandingsmotor. Gottlieb Daimler en Carl Benz uit Duitsland bouwden in 1885 met succes hun eerste auto's en vroegen patent aan op hun door benzine aangedreven driewieler. Eysink was de eerste Nederlandse automobielbouwer, hoewel Stratingh al in 1834 een stoomauto had gebouwd. De eerste auto in Castenray werd rond 1935 gekocht door kruidenier/caféhouder Bertje van Rhee. Bertje was geboren te Oirlo op 15 januari 1884. In 1919 kwam hij naar Castenray en overleed hier op 20 maart 1950. Op de foto zien we enkele leden van de familie van Rhee met hun eerste auto. V.Ln.r.: Tante Mina met logé, Door van Rhee, Annie van Rhee, onbekende logé, Huub van Rhee en Wim van Rhee. Achter de auto staat Betje van Rhee, de echtgenote van Bertje van Rhee. Zij was geboren te Swolgen op 6 mei 1889 en overleed te Castenray op 12 januari 1975. Het was een zus van de Castenrayse bakker Ties Drabbels, geboren 29 juli 1890 te Swolgen en overleden te Castenray op 16 t 'v WfNS VAN

Castenrays dorpsblad De Schans | 2010 | | pagina 16