Gewoonten en gebruiken rond 1900 - deel 28
Harrieget. 15-08-1933 en overt 21-09-2006; Anniege/>. 26-01-1937 en overt 16-07-1977Gerrit,
geb. 25-05-1938; Wies, geb. 09-07-1940; Piet, geb. 04-10-1941W'tm, geb07-07-1943.
Vader Louis van Oschva/i Johannes Wilhelmus van Osch en Johanna Arts, overleed op 4
oktober 1975 en moeder Cato overleed op 27 augustus 1976
Op de foto voor vj.n.r.: Jac; Harrie tegen het rad); Toon; Jan. Boven: Paul; Annie; Gerrit
Paul Duijkers kan zich nog herinneren dat zijn oom Jan Rambags een nieuw fototoestel had gekocht
en bij de familie foto 's maakte. Wellicht is deze foto ook door hem gemaakt
Schenking
Van Frans Vermeulen, medewerker van het gemeentearchief, kregen we een oude paardenhaam cadeau.
Deze had zijn vader vele jaren geleden bij een boer in Castenray gekocht. We hebben de schenking in
dank aanvaard.
Tegeltableau
Het tegeltableau van St. Matthias, gemaakt door de Friese kunstenaar Hans Verschoor, is klaar. Het is
erg mooi geworden en heel apart. Binnenkort zal begonnen worden met het 'kapelletje', waarin het
tegeltableau geplaatst wordt. Ons streven is om dit begin augustus klaar te hebben, zodat het metselwerk
bij de onthulling op zondag 7 september goed droog is.
Schoffelaars van de KBO, zeer bedankt voor het schoffelen van de tuin bij het heemkundelokaal!
Extra dank aan Gerrit Strijbos die later nog alles netjes bij elkaar heeft geharkt.
Tijdens de dienst ging ik zoals gebruikelijk naar de communiebank en offerde daar mijn gift. De grootte
van de gift was afhankelijk van de status van de boer wiens vrouw de kerkgang deed. Ik vond dat erg
vervelend. Als eerste moest je de gift op de leiderleggen. Alle vrouwen die na je kwamenkonden zien
wat er gegeven was. Misschien deed de kerk het met voorbedachte rade, niemand wil immers afgaan. Ik
vond dat heel gênant.
Na de dienst ging ik samen met alle buurvrouwen naar huis, waar ik voordien de koffietafel had klaar
gezet en het water in de 'moërop het fornuis geplaatst. Mijn man Har had de ko ffie gezet en zat deze
keer dan ook mee aan tafel
Nadat de koffie ingeschonken was, zei ik: 'Krieg mar af en iedereen begon te genieten van alles wat op
tafel stond. Witte mik, pruumkesweg'kleuntjesweg 'zwart broeëden 'paeperkoêkUiteraard werd
alles besmeerd met 'goej bótter'. Het lekkerste vlees werd uit de kelder, uit 'dn ienmaak' gehaald.
Kermenaaj', lekkere 'scheenk', smakelijke, harde 'druuëgwaorst', gesneden in dunne ronde plakjes.
Alles van de 'aegeslacht. Heerlijk, als ik er nog aan denk.
Dat alles staat heden ten dage nog bekend als de Kiëndjeskoffie
'Paeperkoêkwas er voldoende, want iedere buurvrouw die eerder al het kindje was komen kijken had
er wel een 'ien de schóllekmeegebracht. Dat was goed voor de stoelgang of zoals het ook wel werd
genoemd 'd 'n aachteruutvan de kraamvrouw.
Ook werd er wel bruin bier of bokhier meegenomen, dat erg goed bleek te zijn voor de borstvoeding,
hel zogom de boreling voldoende te kunnen zogen.
Na deze koffiemaaltijd werd het kind er weer even hij gehaald en werd het op de 'slup de schoot, gezet
van een jonge vrouw die nog geen kinderen had, als die er tenminste een bij was. Dat was om de
vruchtbaarheid van de jonge vrouw te bevorderen en om er toe hij te dragen dat er zo spoedig mogelijk
weer een kindje geboren werd.
Tijdens die handeling werd dan een versje opgezegd:
't Is van ów, 't is van mij,
As ge de koffie geft, dan ziede vreej.
Die vrouw moest dan binnen bepaalde tijd de koffie geven voor de hele buurt. Uiteraard alleen voor de
vrouwen.
Soms werd er ook nog wel eens een borreltje voor de dames 'ingeschud Dat was dan een of ander
zacht drankje, zoals bijvoorbeeld een bessenbrandewijn.
15