opgeknapt en vervolgens zal het aan ons worden overgedragen. Hiermee lijkt een grote wens van ons in vervulling te gaan. We krijgen dan namelijk een ruimte waar we ons hele archief en expositiemateriaal centraal en overzichtelijk kunnen opbergen. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. Film- en fotomiddag Indiëherdenking Op zaterdag 15 december houden we in gemeenschapshuis De Wis een film- en fotomiddag van de Indiëherdenking. Tijdens deze middag zullen aan de Indiëgangers en aan de familie van de overleden Indiëgangers een dvd en cd-rom met film en foto's aangeboden worden. Verder heeft de kunstenares van het Indiëmonument, Marianne Hoedemaekers, een boekje samengesteld, dat eveneens op deze middag overhandigd wordt. Op deze middag is iedereen welkom. Een mooie gelegenheid voor degenen die tijdens de herdenking op 6 oktober verhinderd waren. Aanvang 14.00 uur. Gewoonten en gebruiken rond 1900 - deel 5 De donderdag van die week noemt men Witte Donderdag. Dan luidden de kerkklokken tijdens de Gloria voor de laatste keer, voordat ze, naar men zei, naar Rome vertrokken. Tijdens de H. Mis werd na de Gloria door de misdienaars ook niet meer gebeld, maar werden houten ratels gebruikt. Goede Vrijdag was een zeer strenge vastendag. Meestal werd er dan ook niet gerookt en 's middags bezocht men de kruiswegoefening in de kerk. In processie trokken de pastoor, de misdienaars en de koorleden langs de veertien staties. Voorop liep een misdienaar met een houten kruis, waaraan de attributen van de beulen die Jezus gemarteld hadden, hingen. Timmerlieden en smeden werkten op Goede Vrijdag niet, omdat timmerlieden het houten kruis van Jezus gemaakt hadden en smeden hadden de ijzeren spijkers gemaakt. Omdat Judas Jezus voor een geldbedrag verraden had, zijn de banken op Goede Vrijdag gesloten. Op Paaszaterdag luidden de klokken weer. De vasten was dan officieel voorbij. Voor Pasen had men zich al helemaal in het nieuw gestoken om er op zijn paasbest uit te zien. Op Paaszondag wordt de verrijzenis van Jezus uit het graf herdacht. Kinderen gingen gekleurde paaseieren zoeken. Kippeneieren werden gekleurd met uienschil, rode koolblad, lindebloesem en koffie. Er werden thuis hele wedstrijden gehouden wie de meeste paaseieren wist te verorberen. De donderdag na Pasen werd de 'Fichterdönderdag' genoemd. Alleen op die dag beëindigden de boerenknecht of -meid de dienstbetrekking. Veel mensen verhuurden zich vroeger. Men bleef dan dag en nacht bij een boer om te werken. Dat scheelde thuis in de kost, want de meeste mensen hadden het niet breed. De verdiensten van de knecht en meid waren niet groot. Een meid van rond de 18 jaar verdiende in 1900 zo'n 75 gulden per jaar. Een knecht verdiende 25 tot 50 gulden meer. Van het geld moesten ze hun kleding kopen en van uitgaan. Veel sparen, lukte meestal niet. Als de boer een koe of een varken verkocht, kreeg de knecht soms enkele stuivers 'staartgeld', dat meestal bij de plaatselijke kasteleins werd omgezet in drank. De eerste zondag na Pasen is Beloken Pasen. Op die dag werden de nieuwe knecht en meid aangesteld. In de keuken van de boer werden ze 's avonds 'gehaold'. De nieuwe knecht of meid werd binnengehaald als huisgenoot en dat gebeurde rond het haardvuur in de open schouw. Eerst werden er uitgebreid paaseieren gegeten en daarna werd de nieuwe knecht of meid naar de haalketting geleid. Aan deze zwart beroete ketting hing men de ketel met eten boven het vuur. De 'haolers' streken met hun handen langs de ketting en wreven vervolgens het roet door het gezicht van de nieuweling. Soms zong men daarbij het volgende liedje: 'Wij haole ów ien de naam van God de Vader, as ge gén bier lust, dan dreenkte mar water. Wij haole dw ien de naam van God de Zoeën, as ge goed waerkt, kriegde mit Pósse dw loeën. Wij haole ów ien de naam van God d'n Heilege Gieëst, dat ge as meens behandeld wert en nie as bieëst. Wij haole ów ien de naam des Hieëre, wat ge nog nie kent, mót d'n boer ów lieëre! De Stichting Heemkundig Genootschap Castenray feliciteert het Comité Caselse Bierfeesten met het behalen van de Vrijwilligersprijs 2007 van de gemeente Venray. 3

Castenrays dorpsblad De Schans | 2007 | | pagina 3