Bouw en
Metselbedrijf
Bongers Stevens
nieuwbouw en verbouwing
Om de opmars weer vaart te geven, had de Engelse generaal Montgomery het plan 'Market
Garden' bedacht. De luchtlandingen op zondag 17 september bij Nijmegen en Arnhem brachten onze
bevrijders in één klap over de rivieren, ver achter het front, dat toen bij het Albertkanaal lag. De
parachutisten die bij Son, Sint-Oedenrode, Veghel, Grave, en Groesbeek werden gedropt, moesten de
bruggen veroveren, zodat de troepen vanaf de Belgische grens snel zouden kunnen oprukken en hun
makkers bij Nijmegen en Arnhem te hulp schieten met zware wapens, trucks en tanks.
Die zondag werd tijdens de hoogmis een trein beschoten tussen Oostrum en Tienray. Het werd
even doodstil in de kerk. Zo'n beschieting was overigens niets bijzonders meer, want Engelse en
Amerikaanse jachtvliegtuigen maakten al enkele weken onze omgeving onveilig. Zo maakte ik in
Maashees aan de Maas bij het zwembad ergens in augustus een aanval op een sleep mee, toen we op
de losplaats aan het voetballen waren. We hoorden en zagen plotseling vliegtuigen en voor het goed
doorgedrongen was, doken ze met gierende motoren op een passerende sleep en ratelden de
mitrailleurs en boordkanonnen. Het volgende ogenblik was de aanval al voorbij en dreven de boten
kris-kras door elkaar op het water. Van Mart Strijbos (van Pet Strijbos) hoorde ik dat de schipper
dodelijk getroffen zou zijn. Wonder boven wonder werd op de kade niemand getroffen, ofschoon de
grond bezaaid leek met kogelgaten.
Na het eten vertrok ik zoals gewoonlijk naar Venray. Met Dolle Dinsdag nog vers in het
geheugen fietste ik 'binnendoor' via Blakt en Brukske, waar nu de A73 ligt. Een eenzame Halifax,
een 4-motorige Engelse bommenwerper trok de aandacht. Hij vloog laag en traag in de richting
Leunen. Plotseling liet hij twee bommen los en het drong tot me door dat ik toch maar beter in de
gelukkig droge sloot kon duiken. De bommen vielen in de buurt van het spoor op enkele honderden
meters afstand, maar ontploften niet. Wat later vloog een 2-motorige Mosquito zo laag over, dat ik de
piloot kon zien zitten. Het wond me op, omdat de Mosquito een van mijn favoriete vliegtuigen was,
een manusje van alles, de snelste Engelse bommenwerper, geheel van hout gebouwd, dus onzichtbaar
op de radar. Zijn geringe gewicht, mede door het ontbreken van wapens, maakte hem snel en vrijwel
ongrijpbaar voor de Duitse jagers en daardoor ook zeer geschikt als verkenner.
Wat we die middag hebben gedaan weet ik niet meer, maar toen Teng van den Heuvel en ik op
de hoek van Paterslaan en Paterstraat bij Zwitserlood nog even napraatten, stopte bij de Paterskoel
een Duitse legerwagen. Een soldaat in gevechtstenue, compleet met helm, sprong eruit, keek links en
rechts, pakte een handgranaat en met zijn wapen in de aanslag liep hij in onze richting naar de hoek
van de straat. Toen hij niets verdachts zag in de Paterstraat, liep hij terug naar de vrachtwagen, vroeg
ons of we iets bijzonders hadden gezien, zag aan ons dat we niets te melden hadden, stapte in, waarna
de wagen vertrok richting Venlo. Het was maar een vreemde zondag. Er hing iets in de lucht, maar
wat het was, hoorden we pas de volgende dag. De oorlog was opeens heel dichtbij en we voelden bij
het afscheid dat we elkaar voorlopig wel niet meer zouden zien, maar dat het maanden zou gaan
duren, kregen we niet verzonnen.
AV17032005
Toon Bongers
Lollebeekweg 21
5811 AJ Castenray
0478-571979
O) 06-15483081
fax 0478-579123
Fer Stevens
molenzijweg 4
5866 BS Swolgen
0478-692947
306-50971919
-15-