Bouw en Metselbedrijf Bongers Stevens nieuwbouw en verbouwing Om de opmars weer vaart te geven, had de Engelse generaal Montgomery het plan 'Market Garden' bedacht. De luchtlandingen op zondag 17 september bij Nijmegen en Arnhem brachten onze bevrijders in één klap over de rivieren, ver achter het front, dat toen bij het Albertkanaal lag. De parachutisten die bij Son, Sint-Oedenrode, Veghel, Grave, en Groesbeek werden gedropt, moesten de bruggen veroveren, zodat de troepen vanaf de Belgische grens snel zouden kunnen oprukken en hun makkers bij Nijmegen en Arnhem te hulp schieten met zware wapens, trucks en tanks. Die zondag werd tijdens de hoogmis een trein beschoten tussen Oostrum en Tienray. Het werd even doodstil in de kerk. Zo'n beschieting was overigens niets bijzonders meer, want Engelse en Amerikaanse jachtvliegtuigen maakten al enkele weken onze omgeving onveilig. Zo maakte ik in Maashees aan de Maas bij het zwembad ergens in augustus een aanval op een sleep mee, toen we op de losplaats aan het voetballen waren. We hoorden en zagen plotseling vliegtuigen en voor het goed doorgedrongen was, doken ze met gierende motoren op een passerende sleep en ratelden de mitrailleurs en boordkanonnen. Het volgende ogenblik was de aanval al voorbij en dreven de boten kris-kras door elkaar op het water. Van Mart Strijbos (van Pet Strijbos) hoorde ik dat de schipper dodelijk getroffen zou zijn. Wonder boven wonder werd op de kade niemand getroffen, ofschoon de grond bezaaid leek met kogelgaten. Na het eten vertrok ik zoals gewoonlijk naar Venray. Met Dolle Dinsdag nog vers in het geheugen fietste ik 'binnendoor' via Blakt en Brukske, waar nu de A73 ligt. Een eenzame Halifax, een 4-motorige Engelse bommenwerper trok de aandacht. Hij vloog laag en traag in de richting Leunen. Plotseling liet hij twee bommen los en het drong tot me door dat ik toch maar beter in de gelukkig droge sloot kon duiken. De bommen vielen in de buurt van het spoor op enkele honderden meters afstand, maar ontploften niet. Wat later vloog een 2-motorige Mosquito zo laag over, dat ik de piloot kon zien zitten. Het wond me op, omdat de Mosquito een van mijn favoriete vliegtuigen was, een manusje van alles, de snelste Engelse bommenwerper, geheel van hout gebouwd, dus onzichtbaar op de radar. Zijn geringe gewicht, mede door het ontbreken van wapens, maakte hem snel en vrijwel ongrijpbaar voor de Duitse jagers en daardoor ook zeer geschikt als verkenner. Wat we die middag hebben gedaan weet ik niet meer, maar toen Teng van den Heuvel en ik op de hoek van Paterslaan en Paterstraat bij Zwitserlood nog even napraatten, stopte bij de Paterskoel een Duitse legerwagen. Een soldaat in gevechtstenue, compleet met helm, sprong eruit, keek links en rechts, pakte een handgranaat en met zijn wapen in de aanslag liep hij in onze richting naar de hoek van de straat. Toen hij niets verdachts zag in de Paterstraat, liep hij terug naar de vrachtwagen, vroeg ons of we iets bijzonders hadden gezien, zag aan ons dat we niets te melden hadden, stapte in, waarna de wagen vertrok richting Venlo. Het was maar een vreemde zondag. Er hing iets in de lucht, maar wat het was, hoorden we pas de volgende dag. De oorlog was opeens heel dichtbij en we voelden bij het afscheid dat we elkaar voorlopig wel niet meer zouden zien, maar dat het maanden zou gaan duren, kregen we niet verzonnen. AV17032005 Toon Bongers Lollebeekweg 21 5811 AJ Castenray 0478-571979 O) 06-15483081 fax 0478-579123 Fer Stevens molenzijweg 4 5866 BS Swolgen 0478-692947 306-50971919 -15-

Castenrays dorpsblad De Schans | 2005 | | pagina 15