Stichting Heemkundig Genootschap
Castenray
-3-
ticking fjeenUtan&ig 6enoot$clja
taste wrs^
Ëngeis vliegveldje
Vorige week berichtten we over een Engels vliegveldje, dat in de Tweede Wereldoorlog in Klein
Oirlo zou hebben gelegen. De juiste locatie moet echter zijn: plusminus 30 meter over de Lollebeek
aan de Horsterkant, recht achter de boerderij van Pet Strijbos (tegenwoordig Mart/Hannie Wismans
aan de Tunnelweg) Globaal gezien dus tussen de Kreuzelweg en de Horsterweg
Op het vliegveldje lagen kokosmatten, die met metalen pennen (een groot soort krammen) in de
grond verankerd waren. Hierop landden Engelse Pipercups, die dienden als vuurgeleiding van de
kanonnen en als verkenningsvliegtuigje. In Castenray waren toentertijd overal Engelse soldaten
gelegerd. Een van de piloten zou ingekwartierd zijn geweest bij Tfiei Strijbos, zo vernamen we uit
betrouwbare broa Dit wordt echter door een andere bron weer in twijfel getrokken, omdat de piloten
dicht bij hun vliegtuigje verbleven. Bij vijandelijk vuur moesten ze namelijk meteen kunnen
opstijgen.
Neergestorte vliegtuigen
ïn tegenstelling tot wat we vorige week in de Schans schreven, zijn er in WOII niet 2, maar 3
vliegtuigen op Castenrays grondgebied neergestort. Eén kwam terecht in Klein Oirlo in de buurt van
de Diepelkig, een tweede bij de Caselse Berg in de buurt van Pieëterke en een derde ergens vlakbij
de Oosterbosweg. Bij deze laatste crash waren gelukkig geen slachtoffers te betreuren, terwijl dat bij
de andere 2 wel het geval was
Ter nagedachtenis aan de gevallenen van de eerste 2 vliegtuigen zal de Stichting Heemkundig
Genootschap Castenray in de buurt van de onheilsplekken op donderdag 6 juni (D-day)
herinneringspaneeltjes onthullen. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze tragische
voorvallen en zullen u in een volgende Schans van meer informatie voorzien. Tevens geven we u dan
het tijdstip, waarop de onthullingsceremonie plaatsvindt.
We zijn blij dat onze artikelen in de Schans zeer kritisch gelezen worden, want op die manier komen
er steéds meer feiten aan het licht. Zo werden we gewezen op een vierde vliegtuig dat in de oorlog
zou zijn neergestort. Volgens een van onze lezers in Klein Oirlo achter het bedrijf van Jan Philipsen
(Roland), nog aan de Castenray se kant van de spoorlijn. Een andere lezer echter geeft als locatie over
de spoorlijn aan de Meerlose kant. We zoeken het uit.
Sporen uit de Bronstijd
De speurtocht bij de Diepeling r.aar menselijke activiteiten in de prehistorie leverde onlangs een
heleboel fraaie potscherven, wat vuursteenafslag en een vuurstenen spits (waarschijnlijk een
speerpunt) op. Onmiskenbaar tekenen uit de Bronstijd, waarover we u iets meer willen vertellen.
De Bronstijd en ook de Ijzertijd zijn de laatste perioden van de prehistorie. Deze tijdvakken worden
zo genoemd, omdat een "nieuw"metaal werd gebruikt. Voorheen hadden de mensen hier altijd
gebruik gemaakt van stenen voorwerpen, vandaar de benaming Steentijd. Deze periode wordt
opgedeeld in 3 tijdvakken: de Oude Steentijd, ook wel Paleolithicum genoemd, die volgens de
wetenschappers loopt van 300 000 v. Chr - 8800 v. Chr.; de Midden Steentijd of Mesolithicum van
8800 v. Chr. - 5000 v. Chr.; de Nieuwe Steentijd of Neolithicum van 5000 v. Chr. - 2000 v. Chr.
Hierna komt dan de Bronstijd van ongeveer 2000 v. Chr. - 800 v. Chr. En vervolgens de Ijzertijd
van 800 v. Chr. 12 v. Chr.
In eerste instantie kwamen brons en later ook ijzer hier nog slechts heel sporadisch voor. Pas in de
Romeinse tijd werd het gebruik heel algemeen. Dat het hier zo n schaars voorkomend metaal was,