Stichting Heemkundig Genootschap Castenray -3- ticking fjeenUtan&ig 6enoot$clja taste wrs^ Ëngeis vliegveldje Vorige week berichtten we over een Engels vliegveldje, dat in de Tweede Wereldoorlog in Klein Oirlo zou hebben gelegen. De juiste locatie moet echter zijn: plusminus 30 meter over de Lollebeek aan de Horsterkant, recht achter de boerderij van Pet Strijbos (tegenwoordig Mart/Hannie Wismans aan de Tunnelweg) Globaal gezien dus tussen de Kreuzelweg en de Horsterweg Op het vliegveldje lagen kokosmatten, die met metalen pennen (een groot soort krammen) in de grond verankerd waren. Hierop landden Engelse Pipercups, die dienden als vuurgeleiding van de kanonnen en als verkenningsvliegtuigje. In Castenray waren toentertijd overal Engelse soldaten gelegerd. Een van de piloten zou ingekwartierd zijn geweest bij Tfiei Strijbos, zo vernamen we uit betrouwbare broa Dit wordt echter door een andere bron weer in twijfel getrokken, omdat de piloten dicht bij hun vliegtuigje verbleven. Bij vijandelijk vuur moesten ze namelijk meteen kunnen opstijgen. Neergestorte vliegtuigen ïn tegenstelling tot wat we vorige week in de Schans schreven, zijn er in WOII niet 2, maar 3 vliegtuigen op Castenrays grondgebied neergestort. Eén kwam terecht in Klein Oirlo in de buurt van de Diepelkig, een tweede bij de Caselse Berg in de buurt van Pieëterke en een derde ergens vlakbij de Oosterbosweg. Bij deze laatste crash waren gelukkig geen slachtoffers te betreuren, terwijl dat bij de andere 2 wel het geval was Ter nagedachtenis aan de gevallenen van de eerste 2 vliegtuigen zal de Stichting Heemkundig Genootschap Castenray in de buurt van de onheilsplekken op donderdag 6 juni (D-day) herinneringspaneeltjes onthullen. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze tragische voorvallen en zullen u in een volgende Schans van meer informatie voorzien. Tevens geven we u dan het tijdstip, waarop de onthullingsceremonie plaatsvindt. We zijn blij dat onze artikelen in de Schans zeer kritisch gelezen worden, want op die manier komen er steéds meer feiten aan het licht. Zo werden we gewezen op een vierde vliegtuig dat in de oorlog zou zijn neergestort. Volgens een van onze lezers in Klein Oirlo achter het bedrijf van Jan Philipsen (Roland), nog aan de Castenray se kant van de spoorlijn. Een andere lezer echter geeft als locatie over de spoorlijn aan de Meerlose kant. We zoeken het uit. Sporen uit de Bronstijd De speurtocht bij de Diepeling r.aar menselijke activiteiten in de prehistorie leverde onlangs een heleboel fraaie potscherven, wat vuursteenafslag en een vuurstenen spits (waarschijnlijk een speerpunt) op. Onmiskenbaar tekenen uit de Bronstijd, waarover we u iets meer willen vertellen. De Bronstijd en ook de Ijzertijd zijn de laatste perioden van de prehistorie. Deze tijdvakken worden zo genoemd, omdat een "nieuw"metaal werd gebruikt. Voorheen hadden de mensen hier altijd gebruik gemaakt van stenen voorwerpen, vandaar de benaming Steentijd. Deze periode wordt opgedeeld in 3 tijdvakken: de Oude Steentijd, ook wel Paleolithicum genoemd, die volgens de wetenschappers loopt van 300 000 v. Chr - 8800 v. Chr.; de Midden Steentijd of Mesolithicum van 8800 v. Chr. - 5000 v. Chr.; de Nieuwe Steentijd of Neolithicum van 5000 v. Chr. - 2000 v. Chr. Hierna komt dan de Bronstijd van ongeveer 2000 v. Chr. - 800 v. Chr. En vervolgens de Ijzertijd van 800 v. Chr. 12 v. Chr. In eerste instantie kwamen brons en later ook ijzer hier nog slechts heel sporadisch voor. Pas in de Romeinse tijd werd het gebruik heel algemeen. Dat het hier zo n schaars voorkomend metaal was,

Castenrays dorpsblad De Schans | 2002 | | pagina 3