Telefonische Hulpverlening SOS Telefonische Hulpdienst komt oren te kort. ZOU HET IETS VOOR MIJ ZIJN? Als de telefoon bij de S.O.S. Telefonische Hulpdienst rinkelt, is het steeds weer opnieuw een verrassing wat je te horen krijgt... Ook op die donderdagmiddag. "Ik iijk rrisschien nieuwsgierig" zegt een vrouwenstem als ik de hoorn opneem, "maar ik wil graag iets meer weten over jullie werk". Voorzichtig antwoord ik dat ik haar natuurlijk geen informatie kan geven over de mensen die bellen en over de vrijwilligers Wat dat betreft is er een strikte geheimhoudingsplicht. "Nee, nee, dat begrijp ik" zegt ze haastig, "maar ik wil e graag iets bij gaan doer en jullie werk lijkt me heel boeiend. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me er bij moet voors'ellen Dat herken ik heel goed, dat had ikzelf ook voordat ik hier vrijwillig er werd. Wat zou ze willen weten? Nou, bijvoorbeeld hoeveel mensen er bij de Telefonische Hulpdienst werken. Dat zijn er 30 tot 40. En wat voor mensen dat zijn? Ik had me mijn collega's voor de geest en vertel haar dat het eigenlijk een beetje van alles wat is. Mannen en vrouwen, ouderen en jongeren, mensen die een opleiding en werk in deze richbng hebben e i mensen die dat juist niet hebben "Dus je hoeft niet perse en opleiding te hebben?" vraagt ze. Nee, dat hoeft niet Je moet natuurlij! wel een beetje feeling voor mensen hebben en goed kunnen luisteren. "Maar je krijgt toch vanalles te horen via de telefoon.. Hoe moet dat dan9" Ik leg uit dat mensen geïnteresseerd zijn eerst een selectiegesprek krijgen en daama een opleiding do\ic door de beroepskrachten van de Telefonische Hulpdienst verzorgd wordt En ook daarna is er nog een 1» eer per maand een trainingsbijeenkomst. 'V T Goh, dat klinkt wel zwaar," zegt ze. Ik moet eens even nadenken Zwaar vind ik niet het juiste woord. Het is we' goed om de nodige bagage mee te krijgen, want het is toe# verantwoordelijk werk watje doet. En de groepsbijeenkomsten hebben én ontspannend en plezierige sfeer. Ik vind dat ik er haar wel op moét attenderen dat er veel tijd gaat zitten in dit werk. Er vvordt van je erwacht datje elke week een telefoondienst draait. Een keer per maand moet zo'n dienst in het weekend plaatsvinden en een keer per maand betreft het eer nachtdierst. "Dat valt wel mee," vindt ze "Als je ergens aan begint moetje het ook goed doen. Maar mag ik nog iets persoonlijks vragen?" Dat ligt er al aan wat. "Waarom doe jij dit werk eigenlijk Alweer moet ik even nadenken. Ik ben een aantal jaren geleden begonnen omdrt ik iets voor anderen wou betekenen Maar als ik eerlijk ben doe ik het nu vooral voor mezelf. Ik hoor en ontdek telkens weer nieuwe dingen. En het is een heel gezellig team in te werke i. "Wat derk je," vraagt ze "zou het iets voor mij zijn?" Dat kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen, maar wat let haar om het eens :e proberen? "Dat is zo," zegt ze, "bedankt en misschien tot ziens De S.O.S. Telefonische Hulpdienst is dag en nacht bereikbaar voor een gesprek van mens tot mens. Het telefoonnummer is 077 3548888 Jaarlijks vordt er ongeveer 10.000 keer gebeld over uiteenlopende onderwerpen, zoals relatieprt blemen, eenzaamheid, verslaving, depressie, etc. Na de zomervakantie start weer een introductiecursus voor aspirant vrijwilligers. Heeft u belangstelling? Bel ons even en we sturen u graag een informatiefolder over dit werk toe V LIM a IG

Castenrays dorpsblad De Schans | 2000 | | pagina 2