7A
,(€jj) Telefonische Hulpverlening
ER OVER PRATEN HELPT
De dagen rond Kerstmis en Nieuwjaar is het altijd druk bij de Telefonische
Hulpdienst. Het is een tijd van uitersten: van donkere dagen en veel lichtjes, van
gezelligheid en eenzaamheid, van een jaar dat afgesloten wordt en een nieuw jaar
dat begint.
Die gedachten flitsen door mijn hoofd tijdens mijn dienst bij de Telefonische Hulpdienst.
Tijdens een korte koffiepauze laat ik de gesprekken die ik net gevoerd heb nog eens de
revue passeren. En daarbij ook mijn twijfels...heb ik aan die ene wel de goede vragen
gesteld? Had ik tegen die vrouw dat ook niet moeten zeggen? Ik wéét dat we de proble
men van de mensen die ons bellen niet op kunnen lossen, dat we ze alleen maar kunnen
helpen in het zoeken naar hun eigen oplossingen. Ik besef heel goed dat er veel verdriet is
dat gewoon niet weg te nemen is maar heel soms vraag ik me toch af wat deze gesprekken
echt betekenen voor de bellers.
Dan gaat de telefoon en een opgewekte vrouwenstem wenst me een goede middag. 'Er is
niks hoor,' zegt ze 'ik wil alleen maar even vertellen dat het weer goed met me gaat en
jullie bedanken'. Ik ben even verrast (soms komt het antwoord op vragen wel heel
onverwacht) en merk ik dan op dat ik het fijn vind om dat te horen. 'O, u bent het' zegt
ze. 'Ik herken uw stem, ik heb enkele maanden geleden met u gesproken, Zoen zag ik het
allemaal niet meer zitten'. Ze geeft wat details waarover we gesproken hebben en dan kan
ik me het gesprek met haar weer voor de geest halen.
'Ik zat echt in een gat' vertelt de vrouw, 'en het was zo fijn dat ik er eens over kon
praten. En toen liet U me ook de andere kant zien van mijn verhaal'. Ze vertelt dat ze er
lang over na gedacht heeft, dat ze nog twee keer met collega's van me gesproken heeft.
'En toen kpn ik weer alles op een rijtje zetten', zegt ze 'en nou gaat het echt weer goed me
me'. Ik geeft haar een compliment dat ze zich uit haar dal geworsteld heeft, want dat
heeft ze helemaal zelf gedaan. 'Maar dat steuntje van jullie had ik er wel bij nodig'
antwoordt ze.
Aan het eind van het gesprek bedankt ze nog een keer en wenst ons het beste voor het
nieuwe jaar.
Als ik de telefoonhoorn neerleg zijn mijn twijfels verdwenen. Fijn om te horen dat er over
praten écht helpt!
De SOS Telefonische Hulpdienst is dag en nacht bereikbaar voor een
gesprek van mens tot mens, ook tijdens de feestdagen.
Ons telefoonnummer is 077 - 354 88 88
Maandagmiddag 21 december 1998
dansen in "De Wis"
Aanvang 14.00 uur
- 4 -
M M B J R G