6 4. Ontsluiting woningen aan de Horsterweg: Aanvankei ijk was men van plan de uitritten van deze woningen rechtstreeks aan te sluiten op de Horsterweg. Om reden van verkeers veiligheid is hier van afgezien en wordt nu een parallelweg aange legd. Aan de gemeente is verzocht nog te zorgen voor een afscheiding van deze parallelweg met het fietspad door middel van een haag. 5Verslag dorpsradenoverleg; Het do.rpsradenoverleg is een overlegorgaan van gezamelijk, met als doel de gemeenschappelijke tigen. Aan de orde kwamen o.a.: -Woningbouw -Het béstemmen van Noord-Limburg tot actieregio van de Landelijke Vereniging Kleine Kernen (LVKK). Deze vereniging wil in de regio in samenwerkingrmet dorpsraden, gemeente, provincie en andere instanties, enkele projecten opstarten, die later als voorbeeld functie moeten dienen hoe bepaalde problemen kunnen worden opge lost. Hoofdproject is de verkeersveiligheid; andere projecten zijn handboek kleine kernen en project detailhandel. -De Stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen (IKL) gaat in deze regio kleine waardevolle landschapselementen inventariseren, met als doel deze door goed beheer in stand te houden. Te denken valt.aan kleine boomgroepen, karakteristieke bomen, hagen etc. 6. Verkeersveiligheid- De dorpsraad heeft de verkeersonveiligheid van de Horsterweg ingediend als actiepunt voor het project verkeersveiligheid van de LVKK. Hierbij is met name gewezen op de te hoge snel heden die daar gereden worden. Hopelijk kan samen met de LVKK en de provincie tot een oplossing gekomen worden. Een ander punt op het gebied van verkeersveiligheid is de mogelijkheid tot afsluiting van de op- en afrit van de auto weg. Op verzoek van de gemeente is door de dorpsraad hierop een reactie gegeven. Deze luidt: dat wij in principe voor afsluiting zijn, onder voorwaarde dat. in de dorpskern van Oirlo vrachtwagenbelemmerende maatregelen worden getroffen. Zonder die maatregelen zal het vrachtverkeer vermoedelijk via afslag Horst, toch weer over de Castenrayseweg richting Oirlo rijden. Overigens komt de op- en afrit zondermeer te vervallen bij de aanleg van Rijksweg 73. Het voortijdig afsluiten zou inzichten kunnen verschaffen over het verkeersgedrag wat dat tot gevolg heeft. De vraag is bijvoorbeeld of meer automobilisten uit Venray/Leunen dan via de aansluiting bij de voormalige zuivel fabriek richting Venlo gaan rijden. Dit soort inzichten kunnen dan gebruikt worden als motivatie bij de inspraak in het kader van de aanleg R 73. Nog een ander punt op het gebied van verkeersonveiligheid is dat de. Lollebeekweg veel gebruikt wordt als verbindingsweg naar de MiddenpeelwegOok hier is sprake van hoge snelheden. Hoewel dit probleem door de dorpsraad onderkend wordt, ziet men thans geen mogelijkheid dit op te lossen. 7Woningbouw Thans zijn 4 woningwetwoningen in aanbouw. Het bestaande be- stemmingspaln biedt daarna nog plaats voor 6 vrije sector woningen en 6 premiekoopwoningen. Deze premiekoopwoningen kunnen nog gewijzigd worden in woningwetwoningen. Aan de gemeente is verzocht tijdig een nieuwe bestemmingsplanprocedure te starten. Gezien het geringe aantal woningwetwoningen dat de gemeente van het Rijk krijgt toegewezen, zal er voor de kerkdorpen in de komende jaren weinig gebouwd worden. Na de toewijzing van de eerdergenoemde 4 woningen, zal de dorpsraad opnieuw een enquete houden onder de woningzoekenden, zodat we met harde cijfers toch kunnen proberen woningbouw te realiseren. de 10 kerkdorpen belangen te behar

Castenrays dorpsblad De Schans | 1989 | | pagina 6