a cfes(Jêbeds het altaar kan zien. Ben der privilegies is, dat op den eersten Zondag' van elke maand processie mag gehouden worden, waaronder men de litanie van Loreto zingt, gevolgd door de oratie gebed) van het Rozenkransfeest. Als leden kunnen ingeschreven worden degenen die de plechtige hernieuwing der doopbeloften hebben gedaan. Ingeschreven moet worden de naam en voornaam vol uit (dus niet Jan maar Johannes, niet Cato maar Catharina etc.). De inschrijving moet door den Directeur -/.elf geschieden of minstens door zyn hand tekening bekrachtigd worden/* r. v,g» fe.Rieter - Directeur. Dan volgt er een lange lijst van bijna 200 namen, allemaal lid var. deze broeder schap. Velen van hen wonen nog in onze parochie en leven nog. Of ze de rozen krans nog bidden betwijfel ik, We hebben er als parochie alleen nog maar het ro zenkransgebed van over gehouden op Zaterdag in October, een kwartier voor de H.Mis. In hetzelfde cahier treffen we ook een ledenlijst aan van een godsdienstige ver- .eniging die zich noemt het APOSTOLAAT DBS GEBEIDS. Dat byna iedere (volwassen) parochiaan zich by dit apostolaat aansloot ik tel niet minder dan 400 iedenJ - is te begrijpen als U weet dat het Apostolaat des Gebeas niet meer en niet minder dan "een geestelijke bona van Katholieken"was, die lederen dag* hun BIDDEN, WERKEN en LIJDEN opdroegen aan het H.Hart van Jezus voor de uitbreiding var. Gods Ryk op aarde." Aldus de letterlijke formulering. *n Algemene intentie in deze zin was reeds voldoende. Het was ook geen striate organisatie. Geen vergaderingen, geen contributie. Alleen wie zich als zelatrice opgaf verplichtte zich min of meer tot een extra lekenapostoiaat. Aan hun acti viteit was het vooral ook te danken dat bijna iedere parochiaan zich als lid liet inschrijven. Vermelding dient hier ook gemaakt te worden van het. DEKENAAL SOCIAAL- CHARITATIEF CENTRUM afd. CASTENRAY. 'n Deftige benaming voor wat vroeger Vineentius-vereniging heette. Dat was toen de "armenzorg". Het Dekenaal So ciaal Charitatief Centrum stond echter dichter bij het "Maatschappelijk werk" Iedereen die in de maatschappij een beet je moeilijk was komen te zitten, werd door deze instelling - meestal via een maatschappelijke werker of werkster - ge holpen. Zo'n maatschappelijke werker of werkster dient natuurlijk goed op de hoog te zyn van de vele sociale wetgevingen die in allerlei vormen bestaan. De gewo ne leek weet daar niet van. Hem moet de weg gewezen worden. Wanneer kom je b.v. in aanmerking voor toepassing van de Bij standswet, enz, enz. Vroeger heeft de Kerk met haar eigen liefdadigheids-instellingen veel gedaan voor de noodlijdende mens uit onze eigen omgeving. Nu wordt er veel van dit werk overgenomen door de Staat met haar vele sociale wetgevingen. Toch blijft de spon tane gift van de particulier van groot belang, èn voor de noodlijdende, èn voor de blijde gever. Want voor ons geldt nog steeds öók: "Wat ge aan de minsten der mijnen gedaan hebt, dat hebt ge aan Mij gedaan"l ff 3-

Castenrays dorpsblad De Schans | 1982 | | pagina 2