Een wonderlijk L.P.O. mm Er is enorm veel gepraat, druk van ge dachtes gewisseld en vde microfoon van de p!«i?^1n?ï4rgS§^ring was een dusdanig „gemeenschappelijk eigen dom" van de L.P.O.'ers, dat aan het eind van de rit, zondagavond 1 novem ber om 18.00 uur, eigentijk niemand meer precies wist „hoe hst zat". Dat er tijdens die laatste plenaire vergade ring toch nog over zgn. „aanbevelin gen" gestemd kon worden, moest wor den toegeschreven aan de redactio nele kwaliteiten en hst uithoudings vermogen van de redactie-commissie, waarvan de leden tot haif vier dos nachts aan de puzzle doende waren geweest. Het voornaamste heeft het Landelijk Pasieraal Overleg, dat ais L.P.Q. II! de kerkhistorie van Nederland in zal gaan, dus toch opgeleverd, namelijk, een aantai aanbevelingen, acht in fo- ta«ir fen dienste van „de geloofsover dracht tussen ouderen en jongeren bo ven dertien jaar", aldus het thema van dit L.P.O. Dit thema heeft ruim twee jaar d© dele- q vties van de verschillende bisdom men beheerst en men had dan ock vol doende tijd om zich hierin ernstig te verdiepen. Als men de hoeveelheid geproduceerd papier als maatstaf neemt, dan mag niet getwijfeld wor den aan de goede bedoelingen van de mannen en vrouwen, die deel uitma ken van het Landelijk Pastoraal Over leg. Legt men die goede bedoelingen naast het uiteindelijke resultaat, dsn moet men zich in alle eerlijkheid afvra gen, of In Noordwijkerhout gelovigen bijeen zijn geweest, die het werkelijk om geloofsoverdracht te doen was, of waaroo die perst dienen te worden vastgesteld, hoe het „object" van die overdracht eruit ziet. Wie zo denkt, kwam onge twijfeld teleurgesteld uit Noordwijker- höïtt terug. Over de inhoud van de ge loofsoverdracht is met geen enkel woord gerept. Een hoogst opmerkelij ke en wonderlijke zaak, als men weet, Itoè zeer de kafechese in de laatste de- (C cennia „gewalst" is en terecht overi gens. uitgeprobeerd Herinnerd mag worden in dit verband aan de befaamde „OMO"-cursus, wel ke aanzienlijk gewijzigd diende te wor den en voorts „Het Werkboek voor de jeugd", verstrekt vanwege het Hoger Katechetisch Instituut la Nijmegen, waarin plet de openbaring maar de er varing de voornaamste bron van de ka- Ischese vervult, om dan nog maar te zwijgen van de nu alweer ruim tien jaar oude nieuwe „Katechlsmus", waarme de de H. Stoel accoord kon gaan, ais et ten minste veertien aanvullingen en wijzigingen zouden worden aange bracht. Deze laatsten zijn er officieel nooit aan te pas gekomen. Bij alle overwegingen, weike er vanuit gaan, dat katechese voor de jeugd een uiterst, belangrijke zaak is, moet dan ook goed jn het oog gehouden wor den, dat er in ds voorbije jaren behalve de genoemd©' boeken en cursussen een hoeveelheid lectuur ten bahoeve van de katechese op ds markt geko men Is, wette haar inhoud bepaald niét strookt met ds Leer en Traditie van dg Universele Kerk. Ook radio en teevee geven van tijd tot tijd blijk van een bedenkelijke visie op de Leer van do Rooms Katholieke Kerk. Voor het L.P.Q, vras er dus meer dan voldoende san leiding om .-hier heldere taal ts spreken. Nou, dia heldere taal is ach terwege gebleven. Erger nog: bij her haling werd door woordvoerders en -stars opgemerkt, dat de bisschoppen zich met de geloofsoverdracht maar niet moesten bemoeien en dat zij wei zouden zien, wat de inhoud van die ge loofsoverdracht zou zijn. Dit werd we! niet met evenzoveel woorden gezegd, maar ©en fait is, dat in geen van de - «infegvetingsri de bisschoppen de plaats krijgen, welke hun uit hoofde van hun herderlijk ambt toekomt: con trole op de katechese, zoals deze in de bisdommen gegeven wordt, of gege ven gaaf worden. Waarschijnlijk heeft kardinaal VVille- branris die bui al zien hangen, toen hij in zijn openingswoord voorzichtig dpidda cp de verantwoordelijkheid van de bisschoppen en ook in zijn slot- 1 woord liet hij er geen twijfelt over bestaan, dat er ook nog zo iet» als het gezag van de bisschoppen ten deze Is. Ook mgr. Slmonls liet in zijn preek op Allerheiligen-zondag duidelijk ver staan, dat de bisschop ais opvolger van de apostelen de taak heeft de Blij de Boodschap van Christus op de eer ste plaats te verkondigen. De Rotterdamse delegatie en de fioer- mondse delegatie poogden nog wel de „wijsheid van de bisschoppen" terza- kerin hetgpding tettjrengéri, ftarfrVc%Q de oyerigé delegaties kwam die wijs heid er niet aan te pas. Op persoonlij ke titel deed de Rotterdamse heer Erf- temeijer nog een poging de plenaire vergadering te wijzen op geloofsza ken, welke ook aan de jeugd zouden moeten worden overgedragen, maar zijn woorden werden zelfs met enioe hilariteit „begroet". Het deed ons bij zonder deugd, dat het juist een jeugdi ge L. P.O.'er was, die het gedrag van een aantal delegatie-leden aan het adres van de heer Erftemeijer, laakte met de opmerking, dat „we tocfynlns- fens naar elkaar moeten kunnen luis teren en eikaar waarderen", vooraleer te praten over geloofsoverdracht aan jongeren". Het is ons overigens eèn raadsel, wSt de bisschoppen met de oogst van dit laatste L.P.O. zuilen gaan doen. Het is de bedoeiing, dat er op 24 april vol gend jaar een ééndaags L.P.O. komt, waarop ds bisschoppen hun stand punt ten aanzien van deze aanbevelin gen zuilen uiteenzetten. Het zal er dan toch vooral om gaan: wllk geloof tus sen jongeren en ouderen wordt over gedragen. Om de inhoud gaat het. De bisschoppen kennen uiteraard die in houd, waarvan zij de wijsheid letterlijk „in pacht" hebben. Er zal echter nog een ander soort wijsheid van hen ge vergd worden, namelijk deze: hoe krij gen zij een Landelijk Pastoraal Over leg, dat het spoor kennelijk in dit op zicht bijster is, weer in het goede spoor?! P.S. Be saferetrepia^es sfja (ter verdttidelyfcLn^) Tan *0. Zie sok het verslag van dit L.P.Ü. ia Ï.B.B. (het Bia- deffibiad}vas Sov.J.l, Ie 22-4

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 2