digen, zijn leegte vullen, zijn honger stillen'? Vinden de mensen iets van God en
zyn mysterie binnen de score» van de Kerk?
Ja, wy kunnen hun honger stillend Wij kunnen hun honger stillen, wanner wij hen
verwijzen naar onze Heer Jezus Christus, Die Zichzelf noemt; het brood van de we
reld. Hèm hebben wij broodnodig} Hij is het antwoord 'op ons zoeken en vragen; Hij
geneest de gekwelde wereld.
Hoe brengt Hij uit tot stand? Langs de weg van de eenvoud. Boor de woorden die
By spreekt, door de kracht fiio er van Hem uitgaat; srar bovenal door Zichzelf
te geven; door Zichzelf te breken, te laten breken, te laten afbreken, opdat de
wereld loven kan, Zc wordt Hij Zelf het brood des levens.
"Jezus Christus, brood, gebroken voor een nieuwe wereld", zo luidt het thema
van het Internationale Eucharistisch Congres, dat over enige weken, van 16 tot
2; juli, in Lourdes gehouden zal worden» Dit samenkomen is geer» vlagvertoon, maar
een hulde aan onze Heer en een bezinning op Hem als het levende brood.
Wilt IJ, broeders en zusters, een ogenblik rui «teren, wanneer wij ons, op Sacra
mentsdag, in de-ze brief tot U richten, om als het ware met elkaar te spreken en
na te denken over do eucharistie, het geheim van Christus' liefde.
De wereld hongert naar geluk, naar vrede, naar gerechtigheid, maar toch zien vy
dat alles botst en stoot, dat rtipn zucht onder aanslagen en bedreigingen, onder
voeding en uitbuiting, hoge prijzen en werkeloosheid. Be aan zichzelf"overgelaten
mens werptzich op examens, vacantie, sport. Of hij verbergt zich achter het ge
mak en comfort van een goed ingericht huis.
Maar kan dit alles one. hart werker k vullen? Leven er geen diepere verlangens in
de mens? Is er geen houvast in die voortjagende wereld? Alleen Jezus kan de we
reld redden. Als ze zich maar tot Hem wendt en zich rondom Hem schaart en naar
Hem luistert.
My spreekt dat rake woord; "Be mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder
woord dat komt uit de stond van God", Jezus' woorden zijn als brood voor de wereld,
brood voor de mens die geestelijk ondervoed is. Hoe belangrijk is het dus dat'wii
W~rt£rV^ G°i' *eek~ffl£ opnieuw komen luisteren naar de woorden van
de Heer, W«t een vreugdewanneer deze woorden zo boeiend worden toegelicht dat
u met de leerlingen van Staatts kant beamen; "Brandde ons hart niet in ons, zoals
Hy ons ae Schriften verklaardet"
Maar Jezus heeft het niet bij woorden gelaten. Hij heeft er Zich niet toe beperkt
het woord van. God als brood voor de mensen te breken. Tenslotte heeft Hij Zich
zelf laten breken aan het kruis. Hf heeft Zich aangeboden aan de Vader als een
ieveno offer, als eer. losprya voor de wereld. Wy zijn vrijgekocht, niet door geld
®?uc* max door het bIoed van Het Lams het verbond tussen God en mens is met
o_oed geschreven, voor eens e-n altyd. .Wanneer wij met Maria en Johannes onder het
kruis naöden gestaan, -zouden wij getuigen zijn geweest hoe Jezus voor ons heeft be
kt 5 'f}. zouden wy een kruis-beeld bezitten dat nooit meer uit mmgedachtes
zou verdwynen. .fear wy allen op de Calvarieberg, dat was niet ;'Ëq toch
wiide Hy dit mogelyk maken. Daarom heeft Hy'--gesproken cp de vooravond; "Neemt en
eet,, dit is Mijn Lichaam dat voor u gegeven wordt, Drinkt allen uit deze beker,
want ait is Myn Blosd dat voor u wordt vergoten. Blijft dit doen om My te gedenken"
Lu kunne» .wij allen staan onder het kruis, nü kunnen wij allen in levend contact
«komen met de Zich offerende Heer, nu;.kunnen wij worden gevoed door hst ware brood,
om xa staat te zyn ook onszelf met Hem aan te bieden aan de Vader, om alle" te
kunnen dragen en de wereld in vrede op te bouwen. In iedere eucharistieviering
wordt het Nieuwe Verbond gevierd»
Bit Nieuwe Verbond is tevens een verbond tussen de gelovigen onderling; wanneer
zy zich verzamelen rond de Heer, rond Zyn woord en rond Zijn tafel, verwerkelijkt
zich. onder non cue gemeenschap in de heilige Geest die de Kerk is. Zoals vandaag
.®saez®n- Geext niet het brood dat wy breken gemeenschap met het Lichaam van
.hrxstus? Omdat het 'bróód één is, vormen wy allen te samen één Lichaam". Dat wil
iedere eucharistie dan ook voor ons zyns verwerkelijking en verdieping van onze
coasmmlo, van on?Je eenheid in Chrle-'tus#
Zoals we reeds zeiden, vele mensen hongeren naar God en Jezus Christus, Wiens
«cruis s>aat in het midden van de geschiedenis, tussen Oost en West, tussen he-
Set^fil^Tot^30^ ^stendigo, Hy roept'ons
Echt contact met die wereld ven. God is.nu mogelijk voor eenieder, voor de onwetende,