-ill SBHF11S. PAROCHIE NIEUWS DORPSBLAD VOOR CASTENRAY jaargang nr. 10 WEEKBLAD 1q81 Redaktie-adres; Cast'elostraat 4 fïr. 23 Rabobank Girlo: 13,87.93,867 12 juni 1981 Inleveren copy: dinsdag 19,00 uur UIT HST ARCHIEF VAR ONZE PAROCHIEt Wat bete kent die haan op onze torens? In het Dagblad van Noord-Limburg van 10-4-'81 stond dat de pastoor eens zou gaan onderzoe ken waarom er nu eigenlyk een haan op onze torens staan. Wat ik er toen een week later in dit blad over schreef, was m.i. niet be vredigend, Er moest meer over te vertellen zyn. öi zo is het. De heer Rene Poels stuurde me een artikeltje dat ons nog iets meer over de haan op de to ren kan vertellen dan we tot nu toe wisten. De haan heeft in de loop der tyden een gro te rol gespeeld in het volksgeloof. Ontelba re hanen prijken sinds jaar en dag op tgrene van kerken en tinnen van burchten en kabelen. Voorheen joegen ze boze geesten op de vlucht, maar heden ten dage spelen ze alleen nog een rol als windwyser, In het volksgeloof was de haan het symbool van de vruchtbaarheid en dat is in het hui dige taalgebruik nog merkbaar. Gezegdes als "een goede haan is niet vet" en "een magere haan en een vette Mn is een bewijs van goede min" wijzen in die richting. Bij oogstfeesten en op Palmzondag wordt nog veel met hanen gesleept. De palmpaas, een versierde stok met een haan (van gebak), moet de jonge natuur nieuwe wasdom geven. De hanen zijn de afgelopen eeuwen op de kerktorens terecht gekomen omdat ze ook een christelijk symbool zijn. Zoals Christus met het kruisbeeld de macht van de duivel overwon, zo is de haan het zinnebeeld van de overwinning van de dag op de nacht, het licht op de duisternis en het goede op het kwade. De schrijver Aurelius Prudentius (410 na Christus) ziet in de haan tevens de gewijde voorbode van het licht, die de duivelen en alle machten van de duisternis verjaagt. Zeer waarschijnlijk is deze symboliek de aanleiding om de spitsen van de kerktorens te bekronen met een windwijzer in de vonn van een haan, Hy staat er als de verdedi ger van zijn kerk en keert steeds het gelaat naar de aanstormende winden, die de boze machten verbeelden. Ook in het volksgeloof symboliseert de haan de bliksem, die de onweerswolken splijt en de dampkring zuivert. Ongetwijfeld zullen ook velen die op het platteland wonen, by het ochtendkrieken van de hanen door hanengekraai gewekt worden. Aan dit gekraai werd sinds onheu gelijke tijden een magische kracht toegeschreven die warmte en vruchtbaarheid bracht. De boer bleef dan ook geen minuut meer te bed, want hy wist beter dan de hedendaagse mens dat. de "morgenstond goud in de mond heeft"...

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 1