-ill SBHF11S.
PAROCHIE NIEUWS
DORPSBLAD VOOR CASTENRAY
jaargang nr. 10 WEEKBLAD 1q81
Redaktie-adres; Cast'elostraat 4 fïr. 23
Rabobank Girlo: 13,87.93,867 12 juni 1981
Inleveren copy: dinsdag 19,00 uur
UIT HST ARCHIEF VAR ONZE PAROCHIEt Wat bete
kent die haan op onze torens?
In het Dagblad van Noord-Limburg van 10-4-'81
stond dat de pastoor eens zou gaan onderzoe
ken waarom er nu eigenlyk een haan op onze
torens staan. Wat ik er toen een week later
in dit blad over schreef, was m.i. niet be
vredigend, Er moest meer over te vertellen
zyn. öi zo is het.
De heer Rene Poels stuurde me een artikeltje
dat ons nog iets meer over de haan op de to
ren kan vertellen dan we tot nu toe wisten.
De haan heeft in de loop der tyden een gro
te rol gespeeld in het volksgeloof. Ontelba
re hanen prijken sinds jaar en dag op tgrene
van kerken en tinnen van burchten en kabelen.
Voorheen joegen ze boze geesten op de vlucht,
maar heden ten dage spelen ze alleen nog een
rol als windwyser,
In het volksgeloof was de haan het symbool
van de vruchtbaarheid en dat is in het hui
dige taalgebruik nog merkbaar. Gezegdes als "een goede haan is niet vet" en "een
magere haan en een vette Mn is een bewijs van goede min" wijzen in die richting.
Bij oogstfeesten en op Palmzondag wordt nog veel met hanen gesleept. De palmpaas,
een versierde stok met een haan (van gebak), moet de jonge natuur nieuwe wasdom
geven.
De hanen zijn de afgelopen eeuwen op de kerktorens terecht gekomen omdat ze ook
een christelijk symbool zijn. Zoals Christus met het kruisbeeld de macht van de
duivel overwon, zo is de haan het zinnebeeld van de overwinning van de dag op
de nacht, het licht op de duisternis en het goede op het kwade. De schrijver
Aurelius Prudentius (410 na Christus) ziet in de haan tevens de gewijde voorbode
van het licht, die de duivelen en alle machten van de duisternis verjaagt. Zeer
waarschijnlijk is deze symboliek de aanleiding om de spitsen van de kerktorens te
bekronen met een windwijzer in de vonn van een haan, Hy staat er als de verdedi
ger van zijn kerk en keert steeds het gelaat naar de aanstormende winden, die de
boze machten verbeelden. Ook in het volksgeloof symboliseert de haan de bliksem,
die de onweerswolken splijt en de dampkring zuivert.
Ongetwijfeld zullen ook velen die op het platteland wonen, by het ochtendkrieken
van de hanen door hanengekraai gewekt worden. Aan dit gekraai werd sinds onheu
gelijke tijden een magische kracht toegeschreven die warmte en vruchtbaarheid
bracht. De boer bleef dan ook geen minuut meer te bed, want hy wist beter dan de
hedendaagse mens dat. de "morgenstond goud in de mond heeft"...