Vennen voor het voetlicht TOTALE OPRUIMING!!! Groen licht voor 'bezuinigingsplan met een maar' "Via Venray belangrijk voor economie" Corridor Mode PEEL EN MAAS Donderdag 1 juli 2010 - Pagina 7 met stijlen karakter Discussie over voorjaarsnota levert weinig vuurwerk op Vrijwel elk jaar heeft de Stichting Heemkundig Genoot schap Castenray in haar negenjarig bestaan een histo risch element uit de dorpsge schiedenis voor het voetlicht gehaald. Was dat vorig jaar nog de Hengstenassociatie 'Vooruitgang' Venray-Horst Sevenum e.o. met de onvol prezen trekpaardhengst Nico van Melo, dit jaar gaat alle aan dacht uit naar het schitterende natuurgebied De Castenrayse Vennen. En ook nu gebeurt dat weer met de onthulling van een monument, de uitgave van een boek en een tweedaagse expositie. In Castenray koesteren vooral de wat ouderen prettige herin neringen aan 't Cassels Bro?k, zoals men het natuurgebied graag noemt, als schaatswater. Rond 1930 was het caféhouder/bakker/ kruidenier Bertje van Rhee die het schaatswater pachtte en er een kleine nevenverdienste probeerde te hebben. Het was ploeteren voor de familie van Rhee, want er moes ten handmatig schaatsbanen wor den uitgebaggerd en vrijgehouden van riet. Wanneer het ijs sterk genoeg was, werd de warme cho colademelk in melkbussen naar een schuilhut op de 'visheuvel', een eilandje in de grote waterplas, gebracht. Daar verkocht de Casten rayse ondernemer 'koek en zopie' De N270 stond donderdag centraal tijdens het werkbe zoek van gedeputeerde Noël Lebens (CDA, verkeer) aan de gemeente Venray. Het gemeen tebestuur van Venray wil de N270, zo heet het traject Hel- mond-Venray-Wanssum offi cieel, graag gaan opwaarde ren. De Via Venray is volgens wethouder Jan Loonen (CDA, economische ontwikkeling) belangrijk om de regio veili ger en leefbaarder te maken, maar vooral om de economie te stimuleren. De N270, de Via Venray, kan volgens Loonen een belangrijke ader worden in de verkeers- en vervoersstromen rondom Venray en een belangrijke aanvulling op de A73, de Maas, de Wanssumse haven, het spoor en vliegveld Weeze, vlak over de grens bij Well. Hij nodigde voor het werkbezoek naast Lebens onder meer ook een aantal sleutelfiguren uit het bedrijfsleven en de overheid uit. Tijdens bijeenkomsten in zalen centrum Roelanzia in Ysselsteyn en de hoofdkantoren van Gee- len Beton in Wanssum en Airport Weeze werd de gedeputeerde ingelicht over de kansen die de provinciale weg biedt. Er werd onder meer gesproken over de haven en de rondweg in Wanssum, de ontwikkeling van het agrarisch bedrijventerrein in Ysselsteyn en de bedrijventerreinen De Blakt, De Hulst 2 en De Brier in Venray, maar ook over vliegveld Weeze, aan de oostkant van de N270. Vol gens de Venrayse wethouder kan de aansluiting op het vliegveld nog wel verbeterd worden. Hij zou graag zien dat de N270, die nu in Well eindigt, wordt doorgetrok ken naar Airport Weeze. "Het gaat aan de honderden schaatsliefheb bers. Vooral in het weekend togen velen vanuit de regio Horst/Ven- ray naar het Castenrayse natuurijs. Door de week waren het vooral schoolklassen, onder meer van het Venrayse Gymnasium I. C. en de Middelbare Meisjesschool, die genoten van de ijspret. 's Mor gens kwamen de zusters met de pensionaires naar de Castenrayse ijsbanen en 's middags de paters met de gymnasiumleerlingen. Tegelijkertijd was vroeger uit den boze, want de goede zeden wer den door de geestelijkheid streng bewaakt. Dat deden op het ijs niet alleen de kloosterlingen, maar ook de Castenrayse rector en vanaf 1933 pastoor Richard Verheggen. Hij stimuleerde de aanleg van de schaatsbanen, want hij was zelf een echte schaatsliefhebber. Hij vermaakte zich uitstekend op het ijs, maar hield tevens de jongeren nauwlettend in de gaten. Vooral wanneer een jongen hand in hand met een meisje schaatste, keek hij met argusogen of de handen van de jongen niet op de buik van het meisje rustten. Na de oorlog was het schaatswa- ter eigendom van de Castenrayse caféhouder/kruidenier/ landbou wer Thei Jakobs en landbouwer Hein Steeghs. Zij zorgden voor de aanleg van een derde schaats baan, 'de lange baan' genoemd. Het entreegeld voor de schaats- om de doorstroming. Van Noord Brabant via Venray naar Bergen en naar Duitsland. Veel passa giers van vliegveld Weeze komen uit Nederland. De N270 is van groot belang voor economische sectoren die ertoe doen: logis tiek, industrie, zorg, landbouw en toerisme." De N270 verbindt de regio Venray met het gebied Eindho ven-Helmond aan de westkant en het Duitse voorland, met Airport Weeze. Ook de gemeente Deurne is overtuigd van het belang van het opwaarderen van de N270. Samen met de provincie Noord Brabant wil de gemeente Deurne de verbindingsweg op 'haar' deel verbeteren. Belangrijk onderdeel van de plannen is de aanleg van parallelwegen voor fietsers en tractoren. Momenteel is de N270 een smalle, met bomen omzoom de tweebaansweg met tal van zijwegen waarop veel ongeluk ken gebeuren. De maatregelen moeten ook leiden tot een betere doorstroming van het verkeer op het traject Helmond-Venray-Wans- sum. De N270 staat hoog op het prioriteitenlijstje van de provincie Noord-Brabant. Volgens wethou der Ike Busser (Samenwerking, verkeer en vervoer) steekt ook de gemeente Venray in op de plan nen van de gemeente Deurne. "Ja, op het moment dat de gemeente Deurne het initiatief neemt om de N270 op te waarderen, gaan we in overleg met Deurne en de beide provincies kijken of we dat plan kunnen laten aanhaken, op z'n minst tot Ysselsteyn." Minder vrachtverkeer, het zou een vierbaansweg kunnen wor den? "Nou, een vierbaansweg is wel heel sterk op de heel verre banen was inmiddels gestegen tot een kwartje en de exploitanten maakten met grote schijnwerpers ook het avondschaatsen mogelijk. Uit luidsprekers schalde vrolijke muziek en er werd zelfs een keer de jaarwisseling op het ijs gevierd. Maar dat nachtelijke gedoe werd de toenmalige pastoor toch wat al te gortig en hij verbood het avondschaatsen. Elke Castenrayer die zich vroe ger op het ijs van 't Cassels Bro?k heeft uitgeleefd, heeft wel zijn eigen verhalen en herinneringen uit die tijd. Om deze herinne ringen levend te houden, zal op zaterdag 10 juli bij de toegangs weg tot de Castenrayse Vennen een monument van een schaat senrijder onthuld worden. Het betreft een metalen plastiek dat is gemaakt door beeldend kun stenaar Twan van Rens uit Venray. Het monument komt te staan bij de toegangsweg tot de Casten- rayse Vennen op de hoek van de Rietweg en de Gerrit Artsstraat. De onthulling vindt plaats door Bert Arts, voorzitter van de Casten- rayse Dorpsraad en door wethou der Patrick van der Broeck. De Castenrayse Vennen ston den vroeger ook bekend als een gebied waar turfslijk werd gebag gerd en waar men 'schanse' haalde om de sopketel mee te stoken. De takkenbossen werden even- toekomst gericht. Maar in ieder geval zal er een scheiding moeten komen tussen snel en langzaam verkeer. Dat betekent dat je in ieder geval twee wegen, een weg en een ventweg, naast elkaar moet krijgen. Iets in die richting zal de oplossing zijn", aldus Busser. BEDRIJVEN Er is nu al heel veel economi sche bedrijvigheid en afwisseling rond de N270, in Venray beter bekend als de Deurnese- en Wans- sumseweg. Het wemelt van de logistieke bedrijven, kantoren, productie-industrie, detailhandel, agrarische bedrijven en recrea tieve voorzieningen. Denk bijvoor beeld aan recreatiepark De Witte Vennen, het bedrijventerrein De Brier, industrieterrein De Blakt en de zorgzone bij tbs-kliniek de Rooyse Wissel. Aan de N270 ligt ook de jacht- en industriehaven in Wanssum. Belangrijke onderdelen van de toekomstige ontwikkeling van de haven zijn de aanleg van een nieuwe rondweg met haven- oversteek in Wanssum, het uitdie pen van de haven en de aanleg van een nieuwe insteekhaven en een loswal. Er komt een tweede Maasvlakte in Rotterdam. Al die containers moeten hun weg vinden naar het achterland. Het vervoer over water wordt steeds belangrijker, zegt adjunct-directeur Thijs van den Heuvel van Binnenlandse Container Terminals Nederland BV (BVTN). "Als je ziet dat er steeds meer fileknelpunten op de Nederlandse wegen zijn en dat de tweede Maasvlakte eraan komt, waar vele miljoenen contai ners overgeslagen gaan worden, dan wordt de haven in Wanssum steeds belangrijker. Dit is een van eens verkocht aan bakkers uit de regio Horst/Venray. Zij stook ten er hun ovens mee heet. Het beeld van een 'schansemaker' op het Castenrayse dorpsplein her innert aan deze periode. Over de historie van het natuurgebied, dat sinds de ruilverkaveling van 1969 beheerd wordt door Staatsbosbe heer, heeft heemkundevoorzitter Jan Strijbos een boek geschreven. En niet alleen het verleden is in het boek vastgelegd, maar ook de huidige situatie met haar flora en fauna wordt ruim belicht. Het 256 pagina's tellende boek telt liefst 35 hoofdstukken en bevat meer dan 500 schitterende foto's. Het boek is zeer luxe uitgevoerd, is genaaid gebonden en heeft een harde kaft. De eerste exemplaren van het boek worden op zaterdag 10 juli aangeboden aan burgemeester Kees van Rooij van de gemeente Horst aan de Maas en aan bur gemeester Hans Gilissen van de gemeente Venray. Het natuurge bied strekt zich uit over beide gemeentes. In gemeenschapshuis De Wis aan de Matthiasstraat te Castenray is een grote foto-expo sitie ingericht. De ruim 650 fraaie foto's geven een prachtig beeld hoe de situatie vroeger was en hoe het staatsnatuurreservaat met de 3,5 km lange wandelroute er nu bij ligt. De foto's op A4-formaat zijn alle voorzien van toelichtende de havens in Nederland waar nog echte uitbreidingsmogelijkheden zijn. En onze terminal hebben we daar ook op ingericht. We kunnen nog een grote hoeveelheid meer volume aan. De uitbreiding van de haven in Wanssum is relatief makkelijk te realiseren." In Wans- sum worden momenteel ongeveer 100.000 containers overgeslagen, weet Van den Heuvel. "Maar we kunnen groeien tot een 200.000, 300.000 containers per jaar." Volgens Van den Heuvel ligt de haven ideaal. Ook de aanwezig heid van het vliegveld vlak over de grens is belangrijk voor de ves tiging van bedrijven. "Je hebt hier ontsluitingen via weg, lucht en water. Dat zijn absoluut vestigings factoren voor nieuwe bedrijven. Wij willen graag de kade verlengen en het terrein tot een zes, zeven hectare uitbreiden, waardoor we de opslag van containers kunnen vergroten en de overslag kunnen uitbreiden tot die 200.000 contai ners." Ook Vitelia heeft ambitieuze plannen in de haven van Wanssum. Met de aankoop van het vroegere GBP-pand in Wanssum zijn de eer ste stappen gezet om te komen tot een plek voor grondstofover slag in de haven van Wanssum. De aankoop is onderdeel van het plan 'Trade Port de Peel'. Hierbij gaat door ontwikkeling van de locatie ten oosten van de haven ruimte ontstaan voor toekomstige over slag en mengvoederactiviteiten van Vitelia. Volgens Directeur Ste fan Kuijpers biedt de nieuwe vee voederfabriek veel voordelen voor Vitelia. Wekelijks worden 9.000 ton grondstoffen aangevoerd, ofte wel ruim 300 opleggers die vanuit Rotterdam, Duitsland en Frank rijk naar de locaties van Vitelia in Oirlo of Ysselsteyn worden gediri- tekst. Ook wordt een deel van de imposante schaatsencollectie van Harrie Bloemen uit Venray geëx poseerd. Er bestaat zelfs de moge lijkheid eigenaar te worden van een paar authentieke schaatsen. Staatsbosbeheer, de Vogelwerk groep 't Hökske Horst-Sevenum en het IVN Geijsteren-Venray zijn met een infostand in het Casten- rayse gemeenschapshuis aanwe zig. Het programma in Castenray begint op zaterdag 10 juli om 14.00 uur in gemeenschapshuis De Wis aan de Matthiasstraat en de expositie kan bezichtigd wor den tot 18.00 uur. Op zondag 11 juli bestaat die mogelijkheid van 10.30-17.00 uur. Na de presenta tie van het boek kunnen op beide dagen de bestelde boeken in het gemeenschapshuis worden afge haald. Het boek is eveneens op 10 en 11 juli te koop in het gemeen schapshuis. Het boek kan nog steeds besteld worden door over making van 35 euro op rekening 12.81.37.517 t.n.v. Heemkunde Castenray. Vermeld bij 'omschrij ving' uw naam en adres. Moet het boek opgestuurd worden, dan wordt het bedrag vermeerderd met 5 euro verzendkosten. Voor informatie kan men con tact opnemen met Jan Strijbos, tel. 0478-571677 of jan.strijbos@ hetnet.nl Venray heeft de verbetering van de provinciale weg N270 tussen Noord-Brabant en Duits land tot speerpunt van beleid gepromoveerd. geerd. Niet alleen krijgt het bedrijf in de haven de mogelijkheid om op een efficiënte manier grond stoffen en bewerkte behandelde grondstoffen rechtstreeks aan de klant te leveren, ook daalt het aantal vrachtwagens van Vitelia op de weg fors. "Nu praat je over 15.000 tot 20.000 bewegingen per jaar om de grondstoffen naar Ysselsteyn en Oirlo te brengen. Je rijdt door de dorpen met heel veel vrachtwagens. Creëer je in Wans- sum een op- en overslag, dan kun je die aantallen reduceren met 30 procent." Vitelia hoopt eind 2011 te kunnen beginnen met de bouw van de toren in Wanssum. "Als we in de loop van 2012 zouden kun nen gaan draaien, dan zou dat heel mooi zijn." Gedeputeerde Lebens toonde zich tijdens zijn bezoek onder de indruk van de economische ont wikkeling in de gemeente Venray. Hij maakte tevens bekend dat de n270 de komende jaren alvast kan rekenen op een bijdrage van een kleine vier miljoen euro. Na het afblazen van de reconstructie van een provinciale weg in het Zuid Limburgse Vaals, heeft de gedepu teerde nog geld 'over'. "Dat bedrag is een mooi begin", zegt wethou der Loonen. "Met de steun van de provincie gaan we de plannen nu verder uitwerken." Op Peel en Maas TV was afgelopen weekend een uitgebreide reportage met tal van interviews over de N270 te zien. Uitzending gemist? Kijk dan op de website www.peelen- maastv.nl. Natuurlijk, er moet worden ingeleverd. En fors ook. Ieder een zal de broekriem moeten aanhalen. Dit jaar moet er door de gemeente Venray al 900.000 euro worden bezui nigd en dat bedrag loopt staps gewijs op tot 5,7 miljoen in 2014. Een meerderheid van de Venrayse gemeenteraad, met uitzondering van inVENtief en VVD, gaf dinsdagavond tijdens de behandeling van de voor jaarsnota groen licht voor de (bezuinigings)plannen van B en W. Maar het college kreeg van de politiek wél een hoop huiswerk en een duidelijke boodschap mee: er is werk aan de winkel. Het vooraf verwachte politiek vuurwerk bleef dinsdagavond uit. Aan de vooravond van de discus sie over de voorjaarsnota trokken de partijen nog fel van leer. Zeker de oppositiepartijen PP2, inVEN tief, SP (waarvan de twee raads leden Ronald van Hal en Elianne Sweelssen dinsdagavond niet aan wezig waren) en VVD maakten in hun beschouwingen op de voor jaarsnota korte metten met een aantal bezuinigingsplannen van het college van B en W. 'Het lijken wel cultuurbarbaren', stelde PP2, 'Geen extra verhoging ozb', was een van de speerpunten van de VVD en 'Niet korten op vrijwilli gerswerk' pleitte inVENtief. Maar ook de PvdA, die samen met CDA en Samenwerking de coalitie in de gemeente Venray vormt, toonde zich uitermate kritisch over een aantal voorstellen van het college. De partij wilde bijvoorbeeld dat enkele bezuinigingen op sociaal maatschappelijk gebied, ten koste van de harde sector (economische projecten of werkzaamheden aan de weg), worden teruggedraaid. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota was de toon van de politieke partijen echter aanmer kelijk milder. Natuurlijk bracht iedereen zijn stokpaardjes weer naar voren, maar eigenlijk was iedereen het roerend met elkaar eens dat er op alle terreinen bezui nigd moet worden. Zowel burgers, verenigingen, instellingen, bedrij ven als de gemeentelijke organisa tie moeten hun steentje bijdragen om in deze tijd van economische tegenwind de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Maar zowel de oppositie- als de coalitiepartijen vinden ook dat op een aantal ter reinen de consequenties van de bezuinigingen onvoldoende in beeld zijn gebracht. Ze stemden - met uitzondering van VVD en InVENtief - in met de voorjaars nota, maar eisen wel dat het col lege alle knelpunten, die worden veroorzaakt door de bezuinigin gen op korte termijn, in kaart brengt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de korting van 20 procent op welzijnsorganisatie Synthese, de sociale paragraaf van Brukske en de besparingen op gehandicap tenbeleid, bibliotheek, kunsten centrum, schouwburg, toerisme en wijk- en dorpsraden. Op het gebied van wegenonderhoud wil len ze dat het college duidelijk maakt welke werkzaamheden op korte termijn echt noodzakelijk zijn en welke kunnen worden doorgeschoven naar de toekomst. Dat geldt bijvoorbeeld voor de herinrichting van de Stationsweg, de herinrichting van het knoop punt Maasheseweg-Metaalweg- afrit A73 Venray-Noord en het ver breden van de Haag en Ossendijk in Merselo, waarvoor het college voorstelt een investeringsbedrag van 1.090.000 euro te besteden in de periode 2011 en 2012. De VVD, die voor dit onderwerp een motie indiende, vindt dat de plan nen voor de Haag en Ossendijk vooral preventieve investeringen zijn in het kader van de verkeers veiligheid. Fractievoorzitter Inge borg de Barbanson stelde dat de herinrichting van de afrit van de A73 als gevolg van de afname van het werkverkeer van en naar Flex tronics, vanwege de verhuizing van het bedrijf naar industrieter rein De Blakt, geen acute aanpak vereist. Het voorstel van de VVD kreeg echter - net als de motie van de partij tegen de verhoging van de ozb met 3,25 procent in 2011 en 2012 - geen steun van een meerderheid van de raad. Ook wethouder Ike Busser (Samen werking, openbare ruimte) ont raadde de fracties om in te stem men met het amendement. "We willen de consequenties in een breder perspectief zien", stelde fractieleider Bert Linskens (PvdA). "De wethouder heeft toegezegd dat we een overzicht krijgen van alle investeringen in de openbare ruimte en dat we die eerst in de commissie bespreken", verklaarde fractievoorzitter Gerda van Stelten (CDA). TOERISTENTAKS Een meerderheid van de gemeenteraad is wel tegen het plan van het college van B en W om de toeristenbelasting te verho gen met 57 procent. Het college, dat van plan was om de toeristen taks te verhogen van 0,70 naar 1,10 euro per overnachting, toon de zich gevoelig voor de kritiek dat de verhoging slecht is voor de recreatief-toeristische sector, een van de speerpunten van de gemeente Venray. Burgemeester en wethouders zijn bereid om het voorstel van het CDA te volgen en komen binnenkort met een nieuw voorstel, waarin verschillende tarieven worden gehanteerd. Dat systeem wordt bijvoorbeeld ook in de gemeenten Deurne en Horst aan de Maas gehanteerd. Daarbij geeft het college wel aan dat het alternatief evenveel geld extra moet opleveren als het oorspron kelijke voorstel: 102.000 euro in 2011. Een ander punt dat door het college op korte termijn moet worden opgepakt, is het bezui nigingsplan voor de dorps- en wijkraden. De raden hebben in de loop der tijd een hoop subsi die opgepot, maar dreigen in het kader van de bezuinigingsplannen 10 procent van hun vermogen kwijt te raken. Volgens opgave van de dorps- en wijkraden hebben ze samen een vermogen van 400.000 tot 500.000 euro opgebouwd. In overeenstemming met de korting op subsidies voor verenigingen wil het college 10 procent afro men van de bomvolle spaarkas, oftewel 40.000 euro. Elke dorps- en wijkraad moet 2000 euro inle veren. Met dat voorstel van B en W kon de politiek echter niet leven. Fractieleider Gerda van Stelten van het CDA, de grootste coalitie partij in Venray, wees het college er dinsdagavond nogmaals op dat een deel van de subsidie die de dorpsraden krijgen, afhankelijk is van het aantal inwoners. "Bij een algemene korting worden kleine dorpen harder getroffen dan grote." Bovendien is het bedrag van 40.000 euro een veelvoud van de korting die de verenigingen voor de kiezen krijgen. Daarnaast is een deel van de zak geld waar de gemeente een greep uit wil doen, niet van haar afkomstig. Het CDA wil dat elke raad 10 procent moet inleveren in plaats van 2000 euro. Ook voor dit punt kreeg het college van B en W van de politiek de opdracht mee om in gesprek te gaan met de dorps- en wijkraden en in kaart te brengen waarop bezuinigd kan worden. Waarbij het uitgangspunt is en blijft dat wordt vastgehouden aan de verlangde opbrengst: 40.000 euro per jaar. MAATWERK Er moet maatwerk worden gemaakt van de bezuinigingen op instellingen, verenigingen en andere organisaties; dat was de boodschap die het college van B en W dinsdagavond van de poli tiek meekreeg. Kijk samen waarop bezuinigd kan worden en steek veel energie in een goede commu nicatie. En dat is het college ook van plan, zo blijkt uit het feit dat wethouder Patrick van der Broeck (CDA, cultuur) al een gesprek had met de vijf grootste culturele instellingen (bibliotheek, schouw burg, Odapark, 't Freulekeshuus en Kunstencentrum Jerusalem) in Venray. Ook deze organisaties ontsnappen niet aan de bezuini- gingsdans. Ze krijgen een subsi diekorting van 10 procent voor hun kiezen. "We willen maatwerk leveren, maar een korting van 10 procent is de lijn. Ik heb al overleg gehad met de 'big five' en samen bekij ken we hoe we invulling kun nen geven aan de bezuinigingen. Daarover willen we gezamenlijk afspraken maken. We zoeken het in de samenwerking, want je zou bijvoorbeeld op het gebied van het samenvoegen van de loonad ministratie of het verhuren van ruimtes winst kunnen boeken.Alle punten passeren in die gesprek ken de revue." De raad wil in het najaar, tijdens de behandeling van de begroting, inzicht hebben in de risico's van het bezuinigingsplan. Het college heeft een forse klus te klaren en kan met het ambte narenkorps aan de slag, op zoek naar maatwerk voor alle bezuini gen op alle terreinen. Ook PP2, de grootste oppositiepartij, stemde met een lichte aarzeling in met de voorjaarsnota. "Met daarbij de kanttekening dat we in oktober zeer kritisch naar de begroting zullen kijken", stelde fractievoor zitter Carla Brugman. En dat zul len ook de andere partijen onge twijfeld doen. Oranje PP2- afrikaantjes voor burgemeester Na de laatste hamertik van burgemeester Hans Gilissen blies waarnemend raads- griffier Roel Reijnders op een oranje vuvuzela, in de publiekshal was de WK-wed- strijd Portugal-Spanje te zien en uit handen van fractie voorzitter Carla Brugman van oppositiepartij PP2 ontving burgemeester Hans Gilissen vlak voor de enige schorsing van de vergadering een potje met daarin een aantal oranje afrikaantjes. Ja, ook de behandeling van de voorjaarsnota door de gemeente raad kleurde dinsdagavond voor een deel oranje. Waarom kreeg de burgemeester deze bloemenhul de van PP2? De aanleiding voor de geste van PP2 was het feit dat de grootste oppositiepartij vorige week tijdens de raadsver gadering stevige kritiek had geuit op het collegeakkoord. Er werd volgens PP2 té vaak op de eigen verantwoordelijkheid van de bur ger gewezen. De reactie van de burgemeester was dat Brugman beter een bloemenhulde kon geven in plaats van al deze kri tiek. Bloemen omdat het college lef toonde en keuzes durfde te maken. De afrikaantjes verwijzen sym bolisch naar de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Slo wakije, maandagavond. Heel Ven- ray - en de rest van Nederland - keek, terwijl de burgemeester en de fractievoorzitters in verga dering bijeenzaten. "Verder staan de bloemen symbool voor de nieuwe dorpen, waar nogal wat rozenkwekers gevestigd zijn", legde Brugman dinsdagavond tij dens de raadsvergadering uit. "Zij gebruiken de afrikaantjes als bio logisch bestrijdingsmiddel tegen de wortelaaltjes. Maar vooral ver wijzen de afrikaantjes naar het collegeakkoord en de voorjaars nota. Het ziet er leuk uit, maar er zit wel een luchtje aan." Reportage over N270 op www.peelenmaastv.nl mum. Grotestraat 32, 5801 BH Venray, Tel. 0478-586387

Peel en Maas | 2010 | | pagina 7