Vennen voor het voetlicht
TOTALE OPRUIMING!!!
Groen licht voor
'bezuinigingsplan
met een maar'
"Via Venray belangrijk
voor economie"
Corridor Mode
PEEL EN MAAS
Donderdag 1 juli 2010 - Pagina 7
met stijlen karakter
Discussie over voorjaarsnota levert weinig vuurwerk op
Vrijwel elk jaar heeft de
Stichting Heemkundig Genoot
schap Castenray in haar
negenjarig bestaan een histo
risch element uit de dorpsge
schiedenis voor het voetlicht
gehaald. Was dat vorig jaar
nog de Hengstenassociatie
'Vooruitgang' Venray-Horst
Sevenum e.o. met de onvol
prezen trekpaardhengst Nico
van Melo, dit jaar gaat alle aan
dacht uit naar het schitterende
natuurgebied De Castenrayse
Vennen. En ook nu gebeurt dat
weer met de onthulling van
een monument, de uitgave van
een boek en een tweedaagse
expositie.
In Castenray koesteren vooral
de wat ouderen prettige herin
neringen aan 't Cassels Bro?k,
zoals men het natuurgebied graag
noemt, als schaatswater. Rond
1930 was het caféhouder/bakker/
kruidenier Bertje van Rhee die het
schaatswater pachtte en er een
kleine nevenverdienste probeerde
te hebben. Het was ploeteren voor
de familie van Rhee, want er moes
ten handmatig schaatsbanen wor
den uitgebaggerd en vrijgehouden
van riet. Wanneer het ijs sterk
genoeg was, werd de warme cho
colademelk in melkbussen naar
een schuilhut op de 'visheuvel',
een eilandje in de grote waterplas,
gebracht. Daar verkocht de Casten
rayse ondernemer 'koek en zopie'
De N270 stond donderdag
centraal tijdens het werkbe
zoek van gedeputeerde Noël
Lebens (CDA, verkeer) aan de
gemeente Venray. Het gemeen
tebestuur van Venray wil de
N270, zo heet het traject Hel-
mond-Venray-Wanssum offi
cieel, graag gaan opwaarde
ren. De Via Venray is volgens
wethouder Jan Loonen (CDA,
economische ontwikkeling)
belangrijk om de regio veili
ger en leefbaarder te maken,
maar vooral om de economie
te stimuleren.
De N270, de Via Venray, kan
volgens Loonen een belangrijke
ader worden in de verkeers- en
vervoersstromen rondom Venray
en een belangrijke aanvulling op
de A73, de Maas, de Wanssumse
haven, het spoor en vliegveld
Weeze, vlak over de grens bij Well.
Hij nodigde voor het werkbezoek
naast Lebens onder meer ook
een aantal sleutelfiguren uit het
bedrijfsleven en de overheid uit.
Tijdens bijeenkomsten in zalen
centrum Roelanzia in Ysselsteyn
en de hoofdkantoren van Gee-
len Beton in Wanssum en Airport
Weeze werd de gedeputeerde
ingelicht over de kansen die de
provinciale weg biedt. Er werd
onder meer gesproken over de
haven en de rondweg in Wanssum,
de ontwikkeling van het agrarisch
bedrijventerrein in Ysselsteyn en
de bedrijventerreinen De Blakt,
De Hulst 2 en De Brier in Venray,
maar ook over vliegveld Weeze,
aan de oostkant van de N270. Vol
gens de Venrayse wethouder kan
de aansluiting op het vliegveld
nog wel verbeterd worden. Hij
zou graag zien dat de N270, die nu
in Well eindigt, wordt doorgetrok
ken naar Airport Weeze. "Het gaat
aan de honderden schaatsliefheb
bers. Vooral in het weekend togen
velen vanuit de regio Horst/Ven-
ray naar het Castenrayse natuurijs.
Door de week waren het vooral
schoolklassen, onder meer van
het Venrayse Gymnasium I. C. en
de Middelbare Meisjesschool, die
genoten van de ijspret. 's Mor
gens kwamen de zusters met de
pensionaires naar de Castenrayse
ijsbanen en 's middags de paters
met de gymnasiumleerlingen.
Tegelijkertijd was vroeger uit den
boze, want de goede zeden wer
den door de geestelijkheid streng
bewaakt. Dat deden op het ijs niet
alleen de kloosterlingen, maar ook
de Castenrayse rector en vanaf
1933 pastoor Richard Verheggen.
Hij stimuleerde de aanleg van de
schaatsbanen, want hij was zelf
een echte schaatsliefhebber. Hij
vermaakte zich uitstekend op het
ijs, maar hield tevens de jongeren
nauwlettend in de gaten. Vooral
wanneer een jongen hand in hand
met een meisje schaatste, keek hij
met argusogen of de handen van
de jongen niet op de buik van het
meisje rustten.
Na de oorlog was het schaatswa-
ter eigendom van de Castenrayse
caféhouder/kruidenier/ landbou
wer Thei Jakobs en landbouwer
Hein Steeghs. Zij zorgden voor
de aanleg van een derde schaats
baan, 'de lange baan' genoemd.
Het entreegeld voor de schaats-
om de doorstroming. Van Noord
Brabant via Venray naar Bergen
en naar Duitsland. Veel passa
giers van vliegveld Weeze komen
uit Nederland. De N270 is van
groot belang voor economische
sectoren die ertoe doen: logis
tiek, industrie, zorg, landbouw en
toerisme."
De N270 verbindt de regio
Venray met het gebied Eindho
ven-Helmond aan de westkant en
het Duitse voorland, met Airport
Weeze. Ook de gemeente Deurne
is overtuigd van het belang van
het opwaarderen van de N270.
Samen met de provincie Noord
Brabant wil de gemeente Deurne
de verbindingsweg op 'haar' deel
verbeteren. Belangrijk onderdeel
van de plannen is de aanleg van
parallelwegen voor fietsers en
tractoren. Momenteel is de N270
een smalle, met bomen omzoom
de tweebaansweg met tal van
zijwegen waarop veel ongeluk
ken gebeuren. De maatregelen
moeten ook leiden tot een betere
doorstroming van het verkeer op
het traject Helmond-Venray-Wans-
sum. De N270 staat hoog op het
prioriteitenlijstje van de provincie
Noord-Brabant. Volgens wethou
der Ike Busser (Samenwerking,
verkeer en vervoer) steekt ook de
gemeente Venray in op de plan
nen van de gemeente Deurne. "Ja,
op het moment dat de gemeente
Deurne het initiatief neemt om de
N270 op te waarderen, gaan we in
overleg met Deurne en de beide
provincies kijken of we dat plan
kunnen laten aanhaken, op z'n
minst tot Ysselsteyn."
Minder vrachtverkeer, het zou
een vierbaansweg kunnen wor
den? "Nou, een vierbaansweg is
wel heel sterk op de heel verre
banen was inmiddels gestegen tot
een kwartje en de exploitanten
maakten met grote schijnwerpers
ook het avondschaatsen mogelijk.
Uit luidsprekers schalde vrolijke
muziek en er werd zelfs een keer
de jaarwisseling op het ijs gevierd.
Maar dat nachtelijke gedoe werd
de toenmalige pastoor toch wat
al te gortig en hij verbood het
avondschaatsen.
Elke Castenrayer die zich vroe
ger op het ijs van 't Cassels Bro?k
heeft uitgeleefd, heeft wel zijn
eigen verhalen en herinneringen
uit die tijd. Om deze herinne
ringen levend te houden, zal op
zaterdag 10 juli bij de toegangs
weg tot de Castenrayse Vennen
een monument van een schaat
senrijder onthuld worden. Het
betreft een metalen plastiek dat
is gemaakt door beeldend kun
stenaar Twan van Rens uit Venray.
Het monument komt te staan bij
de toegangsweg tot de Casten-
rayse Vennen op de hoek van de
Rietweg en de Gerrit Artsstraat.
De onthulling vindt plaats door
Bert Arts, voorzitter van de Casten-
rayse Dorpsraad en door wethou
der Patrick van der Broeck.
De Castenrayse Vennen ston
den vroeger ook bekend als een
gebied waar turfslijk werd gebag
gerd en waar men 'schanse' haalde
om de sopketel mee te stoken.
De takkenbossen werden even-
toekomst gericht. Maar in ieder
geval zal er een scheiding moeten
komen tussen snel en langzaam
verkeer. Dat betekent dat je in
ieder geval twee wegen, een weg
en een ventweg, naast elkaar moet
krijgen. Iets in die richting zal de
oplossing zijn", aldus Busser.
BEDRIJVEN
Er is nu al heel veel economi
sche bedrijvigheid en afwisseling
rond de N270, in Venray beter
bekend als de Deurnese- en Wans-
sumseweg. Het wemelt van de
logistieke bedrijven, kantoren,
productie-industrie, detailhandel,
agrarische bedrijven en recrea
tieve voorzieningen. Denk bijvoor
beeld aan recreatiepark De Witte
Vennen, het bedrijventerrein De
Brier, industrieterrein De Blakt
en de zorgzone bij tbs-kliniek de
Rooyse Wissel. Aan de N270 ligt
ook de jacht- en industriehaven in
Wanssum. Belangrijke onderdelen
van de toekomstige ontwikkeling
van de haven zijn de aanleg van
een nieuwe rondweg met haven-
oversteek in Wanssum, het uitdie
pen van de haven en de aanleg
van een nieuwe insteekhaven en
een loswal.
Er komt een tweede Maasvlakte
in Rotterdam. Al die containers
moeten hun weg vinden naar
het achterland. Het vervoer over
water wordt steeds belangrijker,
zegt adjunct-directeur Thijs van
den Heuvel van Binnenlandse
Container Terminals Nederland
BV (BVTN). "Als je ziet dat er
steeds meer fileknelpunten op
de Nederlandse wegen zijn en
dat de tweede Maasvlakte eraan
komt, waar vele miljoenen contai
ners overgeslagen gaan worden,
dan wordt de haven in Wanssum
steeds belangrijker. Dit is een van
eens verkocht aan bakkers uit
de regio Horst/Venray. Zij stook
ten er hun ovens mee heet. Het
beeld van een 'schansemaker' op
het Castenrayse dorpsplein her
innert aan deze periode. Over de
historie van het natuurgebied, dat
sinds de ruilverkaveling van 1969
beheerd wordt door Staatsbosbe
heer, heeft heemkundevoorzitter
Jan Strijbos een boek geschreven.
En niet alleen het verleden is in
het boek vastgelegd, maar ook
de huidige situatie met haar flora
en fauna wordt ruim belicht. Het
256 pagina's tellende boek telt
liefst 35 hoofdstukken en bevat
meer dan 500 schitterende foto's.
Het boek is zeer luxe uitgevoerd,
is genaaid gebonden en heeft een
harde kaft.
De eerste exemplaren van het
boek worden op zaterdag 10 juli
aangeboden aan burgemeester
Kees van Rooij van de gemeente
Horst aan de Maas en aan bur
gemeester Hans Gilissen van de
gemeente Venray. Het natuurge
bied strekt zich uit over beide
gemeentes. In gemeenschapshuis
De Wis aan de Matthiasstraat te
Castenray is een grote foto-expo
sitie ingericht. De ruim 650 fraaie
foto's geven een prachtig beeld
hoe de situatie vroeger was en
hoe het staatsnatuurreservaat met
de 3,5 km lange wandelroute er
nu bij ligt. De foto's op A4-formaat
zijn alle voorzien van toelichtende
de havens in Nederland waar nog
echte uitbreidingsmogelijkheden
zijn. En onze terminal hebben we
daar ook op ingericht. We kunnen
nog een grote hoeveelheid meer
volume aan. De uitbreiding van
de haven in Wanssum is relatief
makkelijk te realiseren." In Wans-
sum worden momenteel ongeveer
100.000 containers overgeslagen,
weet Van den Heuvel. "Maar we
kunnen groeien tot een 200.000,
300.000 containers per jaar."
Volgens Van den Heuvel ligt de
haven ideaal. Ook de aanwezig
heid van het vliegveld vlak over
de grens is belangrijk voor de ves
tiging van bedrijven. "Je hebt hier
ontsluitingen via weg, lucht en
water. Dat zijn absoluut vestigings
factoren voor nieuwe bedrijven.
Wij willen graag de kade verlengen
en het terrein tot een zes, zeven
hectare uitbreiden, waardoor we
de opslag van containers kunnen
vergroten en de overslag kunnen
uitbreiden tot die 200.000 contai
ners." Ook Vitelia heeft ambitieuze
plannen in de haven van Wanssum.
Met de aankoop van het vroegere
GBP-pand in Wanssum zijn de eer
ste stappen gezet om te komen
tot een plek voor grondstofover
slag in de haven van Wanssum. De
aankoop is onderdeel van het plan
'Trade Port de Peel'. Hierbij gaat
door ontwikkeling van de locatie
ten oosten van de haven ruimte
ontstaan voor toekomstige over
slag en mengvoederactiviteiten
van Vitelia. Volgens Directeur Ste
fan Kuijpers biedt de nieuwe vee
voederfabriek veel voordelen voor
Vitelia. Wekelijks worden 9.000
ton grondstoffen aangevoerd, ofte
wel ruim 300 opleggers die vanuit
Rotterdam, Duitsland en Frank
rijk naar de locaties van Vitelia in
Oirlo of Ysselsteyn worden gediri-
tekst. Ook wordt een deel van de
imposante schaatsencollectie van
Harrie Bloemen uit Venray geëx
poseerd. Er bestaat zelfs de moge
lijkheid eigenaar te worden van
een paar authentieke schaatsen.
Staatsbosbeheer, de Vogelwerk
groep 't Hökske Horst-Sevenum
en het IVN Geijsteren-Venray zijn
met een infostand in het Casten-
rayse gemeenschapshuis aanwe
zig.
Het programma in Castenray
begint op zaterdag 10 juli om
14.00 uur in gemeenschapshuis
De Wis aan de Matthiasstraat en
de expositie kan bezichtigd wor
den tot 18.00 uur. Op zondag 11
juli bestaat die mogelijkheid van
10.30-17.00 uur. Na de presenta
tie van het boek kunnen op beide
dagen de bestelde boeken in het
gemeenschapshuis worden afge
haald. Het boek is eveneens op 10
en 11 juli te koop in het gemeen
schapshuis. Het boek kan nog
steeds besteld worden door over
making van 35 euro op rekening
12.81.37.517 t.n.v. Heemkunde
Castenray. Vermeld bij 'omschrij
ving' uw naam en adres. Moet het
boek opgestuurd worden, dan
wordt het bedrag vermeerderd
met 5 euro verzendkosten.
Voor informatie kan men con
tact opnemen met Jan Strijbos,
tel. 0478-571677 of jan.strijbos@
hetnet.nl
Venray heeft de verbetering
van de provinciale weg N270
tussen Noord-Brabant en Duits
land tot speerpunt van beleid
gepromoveerd.
geerd. Niet alleen krijgt het bedrijf
in de haven de mogelijkheid om
op een efficiënte manier grond
stoffen en bewerkte behandelde
grondstoffen rechtstreeks aan
de klant te leveren, ook daalt het
aantal vrachtwagens van Vitelia
op de weg fors. "Nu praat je over
15.000 tot 20.000 bewegingen
per jaar om de grondstoffen naar
Ysselsteyn en Oirlo te brengen. Je
rijdt door de dorpen met heel veel
vrachtwagens. Creëer je in Wans-
sum een op- en overslag, dan kun
je die aantallen reduceren met 30
procent." Vitelia hoopt eind 2011
te kunnen beginnen met de bouw
van de toren in Wanssum. "Als we
in de loop van 2012 zouden kun
nen gaan draaien, dan zou dat heel
mooi zijn."
Gedeputeerde Lebens toonde
zich tijdens zijn bezoek onder de
indruk van de economische ont
wikkeling in de gemeente Venray.
Hij maakte tevens bekend dat de
n270 de komende jaren alvast kan
rekenen op een bijdrage van een
kleine vier miljoen euro. Na het
afblazen van de reconstructie van
een provinciale weg in het Zuid
Limburgse Vaals, heeft de gedepu
teerde nog geld 'over'. "Dat bedrag
is een mooi begin", zegt wethou
der Loonen. "Met de steun van de
provincie gaan we de plannen
nu verder uitwerken." Op Peel en
Maas TV was afgelopen weekend
een uitgebreide reportage met
tal van interviews over de N270
te zien. Uitzending gemist? Kijk
dan op de website www.peelen-
maastv.nl.
Natuurlijk, er moet worden
ingeleverd. En fors ook. Ieder
een zal de broekriem moeten
aanhalen. Dit jaar moet er
door de gemeente Venray al
900.000 euro worden bezui
nigd en dat bedrag loopt staps
gewijs op tot 5,7 miljoen in
2014. Een meerderheid van de
Venrayse gemeenteraad, met
uitzondering van inVENtief en
VVD, gaf dinsdagavond tijdens
de behandeling van de voor
jaarsnota groen licht voor de
(bezuinigings)plannen van B
en W. Maar het college kreeg
van de politiek wél een hoop
huiswerk en een duidelijke
boodschap mee: er is werk
aan de winkel.
Het vooraf verwachte politiek
vuurwerk bleef dinsdagavond uit.
Aan de vooravond van de discus
sie over de voorjaarsnota trokken
de partijen nog fel van leer. Zeker
de oppositiepartijen PP2, inVEN
tief, SP (waarvan de twee raads
leden Ronald van Hal en Elianne
Sweelssen dinsdagavond niet aan
wezig waren) en VVD maakten in
hun beschouwingen op de voor
jaarsnota korte metten met een
aantal bezuinigingsplannen van
het college van B en W. 'Het lijken
wel cultuurbarbaren', stelde PP2,
'Geen extra verhoging ozb', was
een van de speerpunten van de
VVD en 'Niet korten op vrijwilli
gerswerk' pleitte inVENtief. Maar
ook de PvdA, die samen met CDA
en Samenwerking de coalitie in de
gemeente Venray vormt, toonde
zich uitermate kritisch over een
aantal voorstellen van het college.
De partij wilde bijvoorbeeld dat
enkele bezuinigingen op sociaal
maatschappelijk gebied, ten koste
van de harde sector (economische
projecten of werkzaamheden aan
de weg), worden teruggedraaid.
Tijdens de behandeling van de
voorjaarsnota was de toon van de
politieke partijen echter aanmer
kelijk milder. Natuurlijk bracht
iedereen zijn stokpaardjes weer
naar voren, maar eigenlijk was
iedereen het roerend met elkaar
eens dat er op alle terreinen bezui
nigd moet worden. Zowel burgers,
verenigingen, instellingen, bedrij
ven als de gemeentelijke organisa
tie moeten hun steentje bijdragen
om in deze tijd van economische
tegenwind de eindjes aan elkaar
te kunnen knopen. Maar zowel de
oppositie- als de coalitiepartijen
vinden ook dat op een aantal ter
reinen de consequenties van de
bezuinigingen onvoldoende in
beeld zijn gebracht. Ze stemden
- met uitzondering van VVD en
InVENtief - in met de voorjaars
nota, maar eisen wel dat het col
lege alle knelpunten, die worden
veroorzaakt door de bezuinigin
gen op korte termijn, in kaart
brengt.
Dat geldt bijvoorbeeld voor
de korting van 20 procent op
welzijnsorganisatie Synthese, de
sociale paragraaf van Brukske en
de besparingen op gehandicap
tenbeleid, bibliotheek, kunsten
centrum, schouwburg, toerisme
en wijk- en dorpsraden. Op het
gebied van wegenonderhoud wil
len ze dat het college duidelijk
maakt welke werkzaamheden op
korte termijn echt noodzakelijk
zijn en welke kunnen worden
doorgeschoven naar de toekomst.
Dat geldt bijvoorbeeld voor de
herinrichting van de Stationsweg,
de herinrichting van het knoop
punt Maasheseweg-Metaalweg-
afrit A73 Venray-Noord en het ver
breden van de Haag en Ossendijk
in Merselo, waarvoor het college
voorstelt een investeringsbedrag
van 1.090.000 euro te besteden
in de periode 2011 en 2012. De
VVD, die voor dit onderwerp een
motie indiende, vindt dat de plan
nen voor de Haag en Ossendijk
vooral preventieve investeringen
zijn in het kader van de verkeers
veiligheid. Fractievoorzitter Inge
borg de Barbanson stelde dat de
herinrichting van de afrit van de
A73 als gevolg van de afname van
het werkverkeer van en naar Flex
tronics, vanwege de verhuizing
van het bedrijf naar industrieter
rein De Blakt, geen acute aanpak
vereist. Het voorstel van de VVD
kreeg echter - net als de motie
van de partij tegen de verhoging
van de ozb met 3,25 procent in
2011 en 2012 - geen steun van
een meerderheid van de raad. Ook
wethouder Ike Busser (Samen
werking, openbare ruimte) ont
raadde de fracties om in te stem
men met het amendement. "We
willen de consequenties in een
breder perspectief zien", stelde
fractieleider Bert Linskens (PvdA).
"De wethouder heeft toegezegd
dat we een overzicht krijgen van
alle investeringen in de openbare
ruimte en dat we die eerst in de
commissie bespreken", verklaarde
fractievoorzitter Gerda van Stelten
(CDA).
TOERISTENTAKS
Een meerderheid van de
gemeenteraad is wel tegen het
plan van het college van B en W
om de toeristenbelasting te verho
gen met 57 procent. Het college,
dat van plan was om de toeristen
taks te verhogen van 0,70 naar
1,10 euro per overnachting, toon
de zich gevoelig voor de kritiek
dat de verhoging slecht is voor
de recreatief-toeristische sector,
een van de speerpunten van de
gemeente Venray. Burgemeester
en wethouders zijn bereid om het
voorstel van het CDA te volgen en
komen binnenkort met een nieuw
voorstel, waarin verschillende
tarieven worden gehanteerd. Dat
systeem wordt bijvoorbeeld ook
in de gemeenten Deurne en Horst
aan de Maas gehanteerd. Daarbij
geeft het college wel aan dat het
alternatief evenveel geld extra
moet opleveren als het oorspron
kelijke voorstel: 102.000 euro in
2011.
Een ander punt dat door het
college op korte termijn moet
worden opgepakt, is het bezui
nigingsplan voor de dorps- en
wijkraden. De raden hebben in
de loop der tijd een hoop subsi
die opgepot, maar dreigen in het
kader van de bezuinigingsplannen
10 procent van hun vermogen
kwijt te raken. Volgens opgave van
de dorps- en wijkraden hebben ze
samen een vermogen van 400.000
tot 500.000 euro opgebouwd. In
overeenstemming met de korting
op subsidies voor verenigingen
wil het college 10 procent afro
men van de bomvolle spaarkas,
oftewel 40.000 euro. Elke dorps-
en wijkraad moet 2000 euro inle
veren. Met dat voorstel van B en W
kon de politiek echter niet leven.
Fractieleider Gerda van Stelten
van het CDA, de grootste coalitie
partij in Venray, wees het college
er dinsdagavond nogmaals op dat
een deel van de subsidie die de
dorpsraden krijgen, afhankelijk is
van het aantal inwoners. "Bij een
algemene korting worden kleine
dorpen harder getroffen dan
grote." Bovendien is het bedrag
van 40.000 euro een veelvoud van
de korting die de verenigingen
voor de kiezen krijgen. Daarnaast
is een deel van de zak geld waar
de gemeente een greep uit wil
doen, niet van haar afkomstig. Het
CDA wil dat elke raad 10 procent
moet inleveren in plaats van 2000
euro. Ook voor dit punt kreeg het
college van B en W van de politiek
de opdracht mee om in gesprek te
gaan met de dorps- en wijkraden
en in kaart te brengen waarop
bezuinigd kan worden. Waarbij het
uitgangspunt is en blijft dat wordt
vastgehouden aan de verlangde
opbrengst: 40.000 euro per jaar.
MAATWERK
Er moet maatwerk worden
gemaakt van de bezuinigingen
op instellingen, verenigingen en
andere organisaties; dat was de
boodschap die het college van B
en W dinsdagavond van de poli
tiek meekreeg. Kijk samen waarop
bezuinigd kan worden en steek
veel energie in een goede commu
nicatie. En dat is het college ook
van plan, zo blijkt uit het feit dat
wethouder Patrick van der Broeck
(CDA, cultuur) al een gesprek
had met de vijf grootste culturele
instellingen (bibliotheek, schouw
burg, Odapark, 't Freulekeshuus
en Kunstencentrum Jerusalem)
in Venray. Ook deze organisaties
ontsnappen niet aan de bezuini-
gingsdans. Ze krijgen een subsi
diekorting van 10 procent voor
hun kiezen.
"We willen maatwerk leveren,
maar een korting van 10 procent
is de lijn. Ik heb al overleg gehad
met de 'big five' en samen bekij
ken we hoe we invulling kun
nen geven aan de bezuinigingen.
Daarover willen we gezamenlijk
afspraken maken. We zoeken het
in de samenwerking, want je zou
bijvoorbeeld op het gebied van
het samenvoegen van de loonad
ministratie of het verhuren van
ruimtes winst kunnen boeken.Alle
punten passeren in die gesprek
ken de revue." De raad wil in het
najaar, tijdens de behandeling van
de begroting, inzicht hebben in de
risico's van het bezuinigingsplan.
Het college heeft een forse klus
te klaren en kan met het ambte
narenkorps aan de slag, op zoek
naar maatwerk voor alle bezuini
gen op alle terreinen. Ook PP2, de
grootste oppositiepartij, stemde
met een lichte aarzeling in met
de voorjaarsnota. "Met daarbij de
kanttekening dat we in oktober
zeer kritisch naar de begroting
zullen kijken", stelde fractievoor
zitter Carla Brugman. En dat zul
len ook de andere partijen onge
twijfeld doen.
Oranje PP2-
afrikaantjes voor
burgemeester
Na de laatste hamertik van
burgemeester Hans Gilissen
blies waarnemend raads-
griffier Roel Reijnders op
een oranje vuvuzela, in de
publiekshal was de WK-wed-
strijd Portugal-Spanje te zien
en uit handen van fractie
voorzitter Carla Brugman van
oppositiepartij PP2 ontving
burgemeester Hans Gilissen
vlak voor de enige schorsing
van de vergadering een potje
met daarin een aantal oranje
afrikaantjes.
Ja, ook de behandeling van de
voorjaarsnota door de gemeente
raad kleurde dinsdagavond voor
een deel oranje. Waarom kreeg de
burgemeester deze bloemenhul
de van PP2? De aanleiding voor
de geste van PP2 was het feit
dat de grootste oppositiepartij
vorige week tijdens de raadsver
gadering stevige kritiek had geuit
op het collegeakkoord. Er werd
volgens PP2 té vaak op de eigen
verantwoordelijkheid van de bur
ger gewezen. De reactie van de
burgemeester was dat Brugman
beter een bloemenhulde kon
geven in plaats van al deze kri
tiek. Bloemen omdat het college
lef toonde en keuzes durfde te
maken.
De afrikaantjes verwijzen sym
bolisch naar de wedstrijd van
het Nederlands elftal tegen Slo
wakije, maandagavond. Heel Ven-
ray - en de rest van Nederland
- keek, terwijl de burgemeester
en de fractievoorzitters in verga
dering bijeenzaten. "Verder staan
de bloemen symbool voor de
nieuwe dorpen, waar nogal wat
rozenkwekers gevestigd zijn",
legde Brugman dinsdagavond tij
dens de raadsvergadering uit. "Zij
gebruiken de afrikaantjes als bio
logisch bestrijdingsmiddel tegen
de wortelaaltjes. Maar vooral ver
wijzen de afrikaantjes naar het
collegeakkoord en de voorjaars
nota. Het ziet er leuk uit, maar er
zit wel een luchtje aan."
Reportage over N270 op www.peelenmaastv.nl
mum.
Grotestraat 32, 5801 BH Venray, Tel. 0478-586387