Rabobank te koop
F-F-Fune V—Vasteiaovendf
if
mode design
maandag 1 maart 19 uur
thomassen interieurs wilhelminastraat 6 venray
JA
Advocaten
arbeid en ontslag bestuursrecht
bouwrecht echtscheidingen
faillissement milieurecht
overeenkomsten vergunningen
PEEL EN MAAS
Donderdag 11 februari 2010 - Pagina 5
Gemeente maakt geen uitzondering voor bewoners Helfrichstraat en Whistlerstraat
Nee, de gemeente Venray
kan voor de bewoners van
de Helfrichstraat en Whis
tlerstraat geen uitzondering
maken. Autobezitters die
in deze twee straten wonen
en niet over een eigen inrit
beschikken, moeten gewoon
het normale tarief (110 euro,
red.) voor een parkeerkaart
betalen. Dat antwoordde wet
houder Ike Busser (Samenwer
king) dinsdagavond tijdens de
raadsvergadering op vragen
van SP-raadslid Ronald van
Hal.
"De gemeente heeft geen moge
lijkheden om bewoners hierin
tegemoet te komen. In de parkeer-
regeling die de gemeenteraad in
2004 heeft vastgesteld, is geen
uitzondering opgenomen voor
mensen zonder parkeergelegen
heid op eigen terrein", verklaarde
Busser. De gemeente Venray heeft
per 1 januari 2010 het betaald
parkeren uitgebreid, onder meer
in de Helfrichstraat en de Whis
tlerstraat. Een aantal omwonen
den vindt echter dat de gemeente
onvoldoende heeft stilgestaan bij
het feit dat enkele huizen niet
over een inrit beschikken. De
bewoners van deze woningen
- en die in het bezit zijn van een
auto - zijn dus verplicht om een
parkeerontheffing aan te vragen,
vertelde Van Hal.
Volgens de SP'er hebben deze
mensen geen andere keus, in
tegenstelling tot de bewoners die
wel over een eigen oprit beschik
ken en om die reden hun auto
niet op de openbare weg hoeven
te parkeren. "Bewoners zonder
oprit voor hun woning, maar wel
met een auto, worden in zeker
zin zwaarder getroffen. Zij komen
er niet onderuit om een parkeer-
vergunning aan te schaffen",
stelde Van Hal, die de wethouder
ook de vraag voorlegde welke
mogelijkheden de gemeente Ven-
ray heeft 'om bewoners die geen
keuze hebben, maar altijd een
parkeerontheffing moeten aan
vragen, tegemoet te komen'. Ook
vroeg de SP zich af in hoeverre
het mogelijk is om verder te dif
ferentiëren op bijvoorbeeld het
al dan niet hebben van een inrit.
"Bewoners zonder mogelijkheden
zouden voor een lager tarief een
parkeervergunning kunnen aan
vragen", aldus Van Hal.
NIET NIEUW
Maar wethouder Busser was
duidelijk in zijn antwoord. Hij
wees de politiek erop dat deze
kwestie niet nieuw is, maar ook
al bij de invoering van het betaald
parkeren in andere delen van het
centrum speelde. De regeling
geldt immers al in een veel groter
gebied. "Betaald parkeren is inder
tijd ingevoerd om regulerend op
te kunnen treden bij het beheer
van de openbare ruimte. Ten tijde
van het besluit over de parkeerga
rage de Gouden Leeuw is door de
raad door een motie bewerkstel-
ligd dat er in een straal van 300
meter rondom de parkeergarage
betaald parkeren ingevoerd zou
worden. Dit vanuit de gedachte
dat die regulering nodig zou zijn
om te voorkomen dat het in dat
gebied een chaos zou worden
door voor 'betaald parkeren uit
wijkend verkeer'. Dat is ook een
van de redenen dat het tarief voor
straatparkeren hoger is", legde
Busser uit.
Zou de gemeente kiezen voor
een verdere differentiatie - bewo
ners kunnen momenteel een par-
keervergunning aanvragen voor
een eerste of een tweede auto
en ook voor een auto met gere
serveerde gehandicaptenparkeer
plaats op kenteken -, dan zou het
huidige parkeerbeleid gewijzigd
moeten worden. "Of dat kan op
basis van het hebben van parkeer-
mogelijkheden op eigen terrein, is
nog maar de vraag. Als gemeente
gaan wij niet over private eigen
dommen. De vraag is of op basis
van verschillen in private eigen-
dommen burgers verschillend
behandeld mogen worden als het
gaat om het gebruik van dezelfde
openbare ruimte."
Op die vraag wil de wethou
der voor de actualisatie van het
parkeerbeleid, dit jaar, een ant
woord hebben gekregen. Op de
vraag van de SP in hoeverre de
gemeente kan garanderen dat er
voldoende parkeervergunningen
kunnen worden afgegeven voor
straten waarin bewoners verplicht
zijn hun auto op de parkeerplaat
sen aan de openbare weg te
parkeren, was Busser duidelijk.
"Eerste vergunningenaanvragen
gaan voor tweede aanvragen. Dat
wil zeggen dat in eerste instantie
wordt gekeken of er is voorzien
in parkeren voor alle woningen.
Daarna worden tweede en derde
vergunningaanvragen behandeld.
Daarbij wordt altijd gekeken naar
de beschikbare parkeerruimte in
de hele zone. Dit beperkt zich dus
niet tot een straat."
VERLINDEN JUWELIER
De zenuwen gierden door
zijn keel. Te midden van
familie, vrienden en beken
den stond de Blitterswijckse
student Jelle Classens (19)
zondagmorgen bij zijn gepre
pareerde Peugot 405 op het
kerkplein in Bakel klaar voor
de grote reis naar Gambia.
Drie weken rijden om 7500
kilometer te overbruggen. Na een
voorbereiding van een jaar gaat
zijn avontuur nu echt beginnen.
De spanning blijft. Want enkele
uren eerder brak het zweet uit
toen hij tevergeefs de motor wilde
starten. Er zat geen beweging in.
De accu was leeg. Anderhalf jaar
VAN DER PUTT
Onze gespecialiseerde advocaten
zullen u graag van dienst zijn!
De telefonische intake is gratis.
Tel. 0478-556677
www.putt.nl
mr. Ten Brummelhuis
mr. Van Hoef
mr. Gerrits
mr. Van Dok
mr. Pelckmans
mr. Van den Aker
mr. Stad
mr. Verrijdt
mr. Teunissen
heeft hij samen met zijn maatjes
gewerkt om de Peugot-familiewa-
gen klaar te krijgen voor de mam-
moettocht door Afrika. En dan, op
het moment suprème, weigert de
motor vanwege de lege accu.
Halsoverkop werd de WeJeBe-
garage in Blitterswijck ingescha
keld en korte tijd later draaide de
motor. Nog mooi op tijd arriveerde
hij in Bakel. Daar werd om klok
slag twaalf uur op het kerkplein
het startsein gegeven voor de
avontuurlijke reis van Bakel naar
Banjul in Gambia. Samen met nog
21 andere teams uit alle delen van
Nederland neemt Jelle Classens
deel aan Go For Africa. Jelle rijdt
samen met collega-student Alex
Pranger naar Gambia. De coureurs
zijn derdejaarsstudenten Mechat-
ronica bij ROC Ter AA in Helmond.
Daarnaast volgen zij de minor
Automotive. De karavaan bestaat
uit vooral jeeps en enkele familie
wagens. Jelle en Alex slapen in de
auto, maar om daarvoor plaats te
maken moeten ze wel veel bagage
uitladen.
SPONSORS
Op initiatief van de Bakelse Go
Force Africa gaan de teams in 21
dagen naar hun eindbestemming
in Afrika. Om deze onderneming
te kunnen maken heeft Jelle zelfs
sponsors moeten zoeken. Zo is
de jeugdgroep van SOS Meerlo-
Wanssum, Young SOS, een van de
hoofdsponsors en deed ook oma
Jo Reintjes-Kusters een duit in het
zakje. Haar naam prijkt samen met
die van vele andere sponsoren op
de motorkap van de rode Peugeot.
Na de laatste instructies van de
organisatie nam Jelle afscheid van
zijn familie, waaronder oma Jo
Reintjes uit Meerlo. Nog even had
hij tijd om het verhaal van de niet
startende motor te vertellen. "De
accu is afgelopen nacht helemaal
leeg getrokken door een verkeerd
contactpuntje", legde Jelle vlak
voor de start uit. "Gisteren hebben
we nog elektrische bedrading ver
vangen. Kennelijk is daar iets mis
gegaan. Als we vanavond voorbij
Parijs zijn gaan we er eens naar
kijken of we dat euvel kunnen
verhelpen." De deelnemers rijden
in kleine groepjes richting Afrika,
Jelle heeft het geluk dat in zijn
team ook een leraar meerijdt. Voor
het geval er grote technische pro
blemen zijn moet de leraar met de
studenten deze kunnen oplossen.
Na aankomst in Africa versprei
den de deelnemers zich vervol
gens over verschillende delen
van Gambia en beginnen daar aan
Jelle Classens is klaar voor de
grote reis naar Gambia.
een zeven weken durende stage.
Doel daarvan is het dichter bij
elkaar brengen van het onderwijs
in Nederland en het onderwijs in
Gambia. Alex en Jelle gaan op een
school voor beroepsonderwijs
lessen in motorvoertuigtechniek
verzorgen. Op 17 april vliegen ze
terug naar Nederland. En de Peu
geot? Die blijft in Gambia en zal
daar verder dienst doen als school-
taxi. Meer info vind je op de site:
www.teraaforafrica.web-log.nl
Afgelopen dinsdag was op Peel
en Maas TV een reportage te
zien over het vertrek van Jelle
Classens en Daan de Brouwer
uit Merselo, die eveneens is
vertrokken naar Gambia. De
uitzending is terug te zien op
www.peelenmaastv.nl
Het leegstaande kantoorgebouw
van de Rabobank aan de Albion-
straat in Leunen staat te koop.
Eigenaar Wonen Venray wil van
het pand af. "Voor ons is het geen
ontwikkelbare locatie meer", zegt
René de Weijer van de woningcor
poratie.
Enkele jaren geleden kocht
Wonen Venray het gebouw van de
Rabobank. Als onderdeel van het
centrumplan van Leunen zouden
op deze locatie appartementen
voor ouderen komen. Vorig jaar
werd het centrumplan door de
gemeente afgeblazen. Het was te
duur en onhaalbaar. "Er lag een
heel mooi plan, maar het was iets
te ambitieus", aldus De Weijer, die
voor Wonen Venray geen mogelijk
heden ziet om de locatie zelfstan
dig te ontwikkelen voor woning
bouw. "Nee, ook gezien de situatie
op de woningmarkt is dat niet
mogelijk." Het pand kan momen
teel alleen als kantoorgebouw
worden gebruikt. Voor detailhan
del zal eerst het bestemmingsplan
gewijzigd moet worden. "Het zijn
grote, mooie ruimtes", vindt De
Weijer. "We wachten de belang
stelling af."
www.tedscomicart.nl
Grondeigenaren mogen voorlopig niet bouwen
De gemeente wil voorko
men dat villawijk Vlakwater
snel wordt uitgebreid en vol
gebouwd. Het open, landelijk
gebied aan de westkant van
Venray - tussen Merseloseweg
en Hoopweg - is grotendeels
in bezit van projectontwik
kelaars. Zij willen vrijstaande
villa's bouwen op ruime per
celen. De gemeente weigert de
komende jaren alle medewer
king aan de bouwplannen.
Inmiddels hebben zich al vijf
grondeigenaren bij de gemeente
gemeld. Zij kregen allen nul op het
rekest. In december 2009 heeft de
gemeenteraad het bestemmings
plan voor Vlakwater vastgesteld.
Ruimte voor Ruimte Limburg
mag er binnen tien jaar 27 villa's
bouwen. En hierbij moet het voor
lopig blijven. Het plan kent twee
fases. In de eerste fase gaat het om
dertien huizen die aangrenzend
aan de bestaande woningen wor
den gebouwd. De kavels variëren
van 725 tot 1000 vierkante meter.
Op verzoek van de bewoners zijn
de vijf kavels, die grenzen aan de
bestaande bebouwing, minimaal
1000 vierkante meter groot. De
gemeente vreest dat nieuwe
bouwplannen een te grote concur
rent vormen voor de 27 woningen
van Ruimte voor Ruimte Limburg.
Bovendien doorkruisen de andere
plannen de stedenbouwkundige
opzet van de nieuwe wijk.
VOORRANG
De gemeente wil voorkomen
dat her en der plukjes woningen
komen. Eerst krijgen de 27 geplan
de woningen voorrang en daarna
wordt gekeken naar een staps
gewijze verdere uitbreiding, Het
kan dus nog wel tien jaar duren
voordat de grondeigenaren hun
plannen kunnen verwezenlijken.
Onlangs hebben tien Venrayse ini
tiatiefnemers zich bij de gemeente
gemeld om samen op een terrein
aan de Hoopweg, ter grootte van
een hectare, individuele kavels te
bebouwen. Het gebied grenst aan
de bestaande villawijk Vlakwater.
Het worden duurzame, ecologi
sche woningen met extra isolatie,
warmtepompsystemen en zonne-
energie.
UITBREIDING
De gemeente heeft dit gebied
aangewezen als toekomstige uit-
breidingslocatie voor woning-
bouw.Voorwaarden zijn grote,indi-
viduele kavels en een geleidelijke
ontwikkeling over een lange peri
ode. Het terrein heeft momenteel
nog als bestemming onbebouwde
landbouwgrond binnen het plan
buitengebied. De gemeente wijst
het plan van de tien Venraynaren
af omdat het niet zou passen in
het volkshuisvestingsbeleid. Met
het bouwplan van Ruimte voor
Ruimte Limburg is er de komende
jaren al meer dan voldoende aan
bod in dit duurdere segment. Het
is geen projectmatige bouw maar
de kopers van de kavels kunnen
zelf hun woningen ontwerpen en
bouwen.
Het plan van de tien initiatief
nemers zou ruimtelijk ook niet
aansluiten bij het plan van Ruimte
voor Ruimte Limburg. Het beoog
de bouwterrein ligt in het uiterst
zuidelijke deel van het toekom
stige woongebied, terwijl Ruimte
voor Ruimte Limburg juist in het
noordelijke gebied aan de slag
gaat. Tevens zou het bouwplan
geen rekening houden met voor
zieningen als openbaar groen en
een regenwaterbuffer.
j SroswiE
rotter
KAARTEN VERKRIJGBAAR BIJ
THOMASSEN INTERIEURS
LIFESTYLE MODE
D-COMPANY
SECONDO
SEPTEMBER
PARFUMERIE COCON
CHANGE
HAROLD LENSSEN KEUKENS
BMW DE MAASSCHE
ABRAHAMART
PLUS SUPERMARKT VAN DIJCK
Ook autobezitters zonder
inrit betalen normale tarief
of gaer gegaeve
Hindernis bij start
marathontocht naar Gambia
Gemeente wijst
plannen in
Vlakwater af
jjERAAFORAÖil&V