Helpen leren...
VENRAY
HONDERDEN GELABELDE ARTIKELEN
OP=OP!
Koester uw
Monument
Lintje voor Voigt
fm
m
JgjS&r-
VENRAY
pumn
Grotestraat 49
Honderddertigste jaargang - week 47 - donderdag 19 november 2009
Onderwijs is de sleutel van
je toekomst. Zonder diploma
kom je tegenwoordig vrijwel
nergens aan de slag. Het is een
feit dat allochtone leerlingen
vaak een achterstand hebben
wat betreft resultaten in het
onderwijs. Project Ikra biedt
daarom leerbegeleiding aan,
aan basisschoolleerlingen en
jongeren van het middelbaar
onderwijs. Kortom: de kinde
ren leren om te leren!
(Door Sanne Claessens)
Binnen een mum van tijd zit
ten er meer dan vier klaslokalen
vol basisschoolleerlingen die in
hun eigen tijd er voor kiezen om
ondersteuning te krijgen bij het
leren. Samad Houbban, project
leider van Ikra, kan duidelijk uit
leggen waarom juist deze steun-
lessen zo van belang zijn. "Deze
kinderen hebben vaak thuis geen
plek om rustig hun huiswerk te
maken. Hun vader of moeder is
niet altijd in staat hen te helpen.
Daardoor lopen ze op school een
achterstand op, met alle gevolgen
van dien, en dat is niet nodig. Kin
deren zijn de toekomst, nieuwe
leraren, advocaten en doktoren,
en daarom moet er in hen geïn
vesteerd worden", aldus Samad.
Vorig jaar werd al een goed
begin gemaakt met de begeleiding,
maar dit schooljaar wordt het alle
maal nog groter en effectiever aan
gepakt. Basisschool Estafette heeft
klaslokalen beschikbaar gesteld
waar kinderen in de avonduren
terecht kunnen en begeleid wor
den op verschillende onderdelen.
Er wordt vooral gewerkt aan het
loopbaanperspectief in kaart te
brengen van de leerlingen en de
kinderen te motiveren, stimuleren
en enthousiast te maken over hun
eigen toekomst. Niet alleen kinde
ren zien zo het belang er van in,
maar ook zeker de ouders. Door
hen te betrekken in het leertraject
van de kinderen, worden ze zich
bewust van het onderwijs, voor
zowel hun kinderen als voor zich
zelf. Er is al gebleken dat ouders
erdoor gemotiveerd raken de
Nederlandse taal te gaan leren,
zodat ze er kunnen zijn voor hun
kinderen wanneer deze hulp
nodig hebben. Een ware win-win-
situatie.
Coördinator van de begeleiding
voor de basisschooljeugd is Mahy-
ar Tahsini. "Kinderen konden zich
zelf inschrijven aan het begin van
het schooljaar en aangeven waar
ze graag hulp bij zouden hebben.
We begonnen met wel meer dan
negentig aanmeldingen. Veel van
de kinderen zijn onzeker en rea
geren daardoor sneller defensief.
Door hier hen te helpen open te
staan kunnen we veel meer berei
ken en kunnen vooral zij veel
meer bereiken", legt Mahyar uit.
Het grootste gedeelte van de kin
deren is van allochtone afkomst
is maar toch is het aantal autoch
tone kinderen groeiend. "Het is
zeker niet alleen bedoeld voor
allochtone kinderen", zegt Samad,
"we willen juist geen onderscheid
maken. Daarnaast blijkt dat wan
neer kinderen goed begeleid wor
den, hun leerprestaties met spron
gen vooruit gaan. Vaak is het een
kwestie van even anders tegen
een probleem aankijken. Het zetje
in de rug op het juiste moment.
Ook valt ons nu op dat kinderen
elkaar tijdens deze begeleiding
steeds meer gaan helpen en dat is
natuurlijk geweldig."
Niet alleen voor kinderen van
het basisonderwijs heeft Ikra deze
leerbegeleiding opgezet, ook op
het middelbaar onderwijs is dit
project gestart. De manier van
werken is dan misschien aange
past op de leeftijd en het niveau
van deze leerlingen, de doelstel
ling van leerbegeleiding blijft het
zelfde. Er wordt gelet op signalen
die kinderen individueel afgeven
en daarop in kunnen springen.
De kinderen vaardigheden aanle
ren om schooltaken uit te kunnen
voeren en de jongeren adviseren.
De begeleiders spelen hierin een
duidelijk cruciale rol. Allemaal
zijn het jongeren die studeren of
afgestudeerd zijn op HBO of WO-
niveau en zich hier nu inzetten
voor anderen. Deze begeleiders
onderhouden contact met de lera
ren van de kinderen, vullen obser-
vatielijsten in, voeren individuele
gesprekken met de kinderen en
hun ouders en dragen vooral zorg
voor de rust om te leren. Ze hel
pen de jongeren en kinderen bij
het plannen en geven ze struc
tuur.
Het mag duidelijk zijn dat deze
vorm van leerbegeleiding veel
meer is dan kinderen en jonge
ren helpen bij het maken van hun
huiswerk. Door hen te motiveren
na te denken over hun eigen toe
komst, stimuleer je ze direct om
harder en serieuzer bezig te zijn
met het heden. Buiten dat, blijkt
uit de opkomst van deze avon
den dat het niet alleen een seri
euze maar ook een veilige en fijne
omgeving is voor de kinderen om
te leren.
Ikra blijft zich inzetten om nog
meer kinderen en jongeren te
bereiken. Heeft u vragen of bent
u geïnteresseerd in de leerbege
leiding (voor uw kind)? Neem dan
contact op met de leerkracht op
school of met Ikra via telefoon
(0478)517317.
SPORT
2000
KORTING
WOENSDAG 18 NOVEMBER
DONDERDAG 19 NOVEMBER
VRIJDAG 20 NOVEMBER
ZATERDAG 21 NOVEMBER
KORTING
KORTING
OM DE DAG EEN HOGERE KORTING, MAAR...
KORTING OP DE ADVIESPRIJS ALLEEN OP GELABELDE ARTIKELEN
FLEECE PULLY'S SWEATERS WINTERJACKS TRAININGSPAKKEN
WINTERSPORT ARTIKELEN SCHOENEN RACKETS EN NOG VEEL MEER!
dc^cteiï
"S9PROTEST &aSICS, r-i Kjkri i
b
De Rooms Katholieke kerk H.
Johannes de Doper in Merselo
wordt in het Monumentenregis-
ter de Sint Janskerk genoemd. Het
gebouw is een Rijksmonument
met inbegrip van delen van de
inventaris. Omstreeks het jaar
1400 stond er op de plaats van het
huidige kerkgebouw al een kapel
die gewijd was aan de H. Johannes
de Doper. Later, in 1664, werd het
schip van de kapel vervangen. En
in 1890 vond onder architectuur
van Johannes Kayser (1842-1917)
wederom een vervanging van het
schip plaats. Het middeleeuwse
schip moest toen wijken voor het
huidige bredere eenbeukige schip
in neogotische stijl. Maar ondanks
die verbouwingen maakt het koor
en de eerste travee van het schip
van de laatgotische kapel nog
steeds deel uit van het huidige
kerkgebouw. Want ook tijdens de
Tweede Wereldoorlog bleef dat
deel van de kapel behouden. Dat
is op de foto linksboven te zien
als het naar het oosten gerichte
bouwdeel dat smaller en lager is
dan het in 1890 daaraan aange
bouwde schip van de kerk. En op
de foto rechtsonder een kijkje bin
nen, richting koor. Het koor heeft
sierlijke gotische koorgewelven.
En hoog in de nok in de koorslui
ting waar de dakgewelven van de
sluiting samenkomen bevindt zich
een bijzonder mooie sluitsteen
met een gebeeldhouwde voorstel
ling van de H. Johannes de Doper
met het Lam Gods, zie de foto in
het midden. Bovendien vindt elk
van de in totaal acht dakgewel
ven steun op een kraagsteen die
voorzien is van een merkwaardige
fratskop. Dat is een bewust lelijk
mensenhoofd met een honende
uitdrukking, mogelijk bedoeld
om het kwaad af te weren. Op de
foto's zijn vier van de acht koppen
te zien. De sluitsteen en de kraag
stenen zijn vermoedelijk van hout
en vermoedelijk later toegevoegd.
Als gevolg van het Tweede Vati
caanse Concilie werden in 1964
de onderbouw en het opzetstuk
van het neogotische hoofdaltaar,
dat uit 1890 stamt, gescheiden. De
onderbouw ging dienen als tafel
altaar en werd op de plek gezet
waar de communiebank stond,
zodat de voorganger voortaan met
zijn gezicht naar de kerkbezoekers
stond, zie de foto rechtsonder. Het
opzetstuk kreeg een plaats tegen
de oostgevel van het koor op een
daarvoor gemetselde onderbouw,
zie de foto linksonder. Eveneens
op het koor, aan de zuidkant, zie
de foto rechtsboven, een indruk
wekkend houten beeld van Sint
Jan de Doper. In zijn linkerhand
een boek met daarop het Lam en
in zijn rechterhand een kruisstaf.
Foto en tekst Frans de Roos.
Bronnen: Monumentenregister, De
monumenten van geschiedenis
en kunst in Noord-Limburg, Kerk
bestuur H. Johannes de Doper, Jo
Eijssen. Stichting Venray Monu
mentaal (SVM): secretariaat Vlie-
zenweg 1 5801 JC in Venray, e-mail
venraymonumentaal@live.nl.
Karl-Heinz Voigt, beheer
der van de Duitse militaire
begraafplaats in Ysselsteyn, is
benoemd tot lid in de Orde van
Oranje-Nassau. Burgemeester
Waals speldde hem zondag na
afloop van de jaarlijkse Volks-
trauertag-ceremonie het lintje
op. Daarbij was onder meer
Thomas Laufer aanwezig, de
Duitse ambassadeur in ons
land.
Karl-Heinz Voigt is in dienst van
de Volksbund Deutsche Kriegsgra-
berfürsorge en sinds 28 jaar werk
zaam als beheerder van de enige
Duitse militaire begraafplaats
in Nederland, in Ysselsteyn. Hij
draagt zorg voor een verzorgde
uitstraling van de begraafplaats en
de graven. Voigt heeft gedurende
•WW
zijn dienstverband een grote bij
drage geleverd aan de verbetering
van de Nederlands-Duitse betrek
kingen. Naast zijn beheerders-
werk geeft Voigt ook leiding aan
de medewerkers en vrijwilligers
van de Duitse begraafplaats. Karl-
Heinz Voigt is tevens contactper
soon van de Volksbund bij alle
openbare instanties en instel
lingen in de betrokken landen.
Voigt heeft zich ontwikkeld tot
een groot promotor van de vrede.
Samen met zijn echtgenote brengt
hij met niet aflatende energie de
boodschap die 'achter' de begraaf
plaats ligt over op anderen en
met name jongeren. Tevens bevor
dert hij de relatie tussen Duitse
en geallieerde oorlogsveteranen.
Hij onderhoudt daartoe mede
sterke contacten met de Duitse
Karl-HeinzVoigt, beheerder van
de Duitse militaire begraafplaats
in Ysselsteyn, is zondag benoemd
tot lid in de Orde van Oranje-
Nassau. Foto: Ivonne Voight.
ambassade, de gemeente Venray
en de Bond van Wapenbroeders.
Ook organiseert hij de jaarlijkse
dodenherdenking in het kader van
Volkstrauertag op de derde zon
dag in november. Daarbij zijn veel
prominente gasten en de Duitse
ambassadeur aanwezig. Mede
door de inzet van Voigt is er een
hechte relatie ontstaan tussen de
Duitse ambassade en de gemeente
Venray. De ambassadeur van de
Bondsrepubliek Duitsland is jaar
lijks tevens te gast bij de lokale 4
mei-herdenkingsplechtigheden
in Venray.
L EN MAAS
SPDTPRIJSFINALE
30% 40%
your professional
sportshop
Sf WWW. PRO TESTBOARD WEAR. COM M
"8 w
i e
i 0 a 3 3