Gemeente Ven ray
Ir
■ut -f
JL'
IL M
Afvalbeleid Venray ligt op koers
Kinderbijschrijving paspoort vanaf juni
2012 ongeldig
Klachtbehandeling gemeente
Venray scoort goed
Presentatie strategische visie
Start werkzaamheden
Nieuwe Overloonseweg
Aanpassing geurverordening:
mogelijkheden voor gewenste
ruimtelijke ontwikkelingen
PEEL EN MAAS
Donderdag 27 augustus 2009 - Pagina 17
Gemeentehuis
Openingstijden
rel
U3I f
De geldigheid van bijgeschreven kinderen in het paspoort vervalt op 26 juni
2012. Daarna moeten alle kinderen die willen reizen een eigen reisdocument
hebben. Dit is het gevolg van een wijziging van de Europese verordening die
voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen.
Om gezinnen financieel tegemoet te komen in de kosten voor een
eigen reisdocument voor kinderen, wordt de prijs van een Nederlandse
Identiteitskaart vanaf 1 januari 2010 voor kinderen tot en met 13 jaar
verlaagd tot een prijs die vergelijkbaar is met de huidige bijschrijving.
Om dit te financieren wordt met ingang van 1 januari 2010 de gratis
verstrekking van de identiteitskaart aan 14-jarigen afgeschaft. Kinderen van
14 jaar of kinderen die uiterlijk 16 februari 2010 14 jaar worden, kunnen
tot en met 22 december 2009 nog een gratis identiteitskaart aanvragen.
Venray, focus op mensen
Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray
Postbus 500, 5800 AM Venray
Telefoon (0478) 52 33 33
Fax(0478) 52 32 22
E-mail gemeente@venray.nl
Internet www.venray.nl
Publieksdiensten
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur,
dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m
donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en
vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.
Gemeentearchief Alarm
Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112
Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56
dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 35
1 jjli
i
ifis
De gemeente Venray ligt op koers met haar afvalbeleid. Dat blijkt
uit een tussentijdse evaluatie van het Afvalbeleid 2005-2012.
Niettemin is er ook nog een aantal verbeteringen mogelijk. Voor
de komende tijd richt de gemeente de aandacht onder meer op de
kunststofinzameling, het tuinafval en de illegale dumpingen.
Venraynaren scheiden hun afval goed en de gemeente scoort bij alle soorten
afval boven het landelijk gemiddelde. Verenigingen halen nagenoeg al het
oud papier in de gemeente op voor reclycling en glas inleveren is volledig
ingeburgerd. Recentere voorzieningen voor pakken en plastic flacons werken
eveneens naar behoren. Ook financieel haalt de gemeente haar doelstelling:
afvalinzameling is kostendekkend en de tarieven voor de burgers zijn de
afgelopen jaren gedaald.
Handhavingsactie
Alleen de inzameling van GFT blijft achter bij het landelijke gemiddelde.
Hoe dat komt heeft de gemeente niet onderzocht. Een mogelijke oorzaak
is het groot aantal huizen met tuinen in de gemeente. Bewoners kunnen
zelf composteren en het compost in de eigen tuin kwijt. De hoeveelheid
zwerfafval daalde de afgelopen jaren, maar steeg weer in 2008.
Illegale stort is een doorn in het oog van veel burgers. Om deze ergernis
tegen te gaan worden gerichte handhavingsacties ingezet. Het illegaal
dumpen van tuinafval in bossen, groenstroken en het buitengebied kunnen
een mogelijke verklaring zijn voor het feit dat de inzameling van GFT
achterblijft bij de verwachtingen. De gemeente wil in de komende tijd
de mogelijkheden onderzoeken om tuinafval gratis aan te leveren bij het
milieustation.
Afgelopen week hebben Burgemeester en Wethouders van Venray
het jaarverslag klachtbehandeling 2008 vastgesteld. Hierin geeft
de gemeente aan hoeveel klachten er zijn ontvangen, waar deze
klachten over gingen en hoe ze zijn opgelost. Uit de resultaten blijkt
dat de klachtbehandeling van de gemeente Venray goed scoort.
Mensen dienen een klacht in omdat ze vinden dat ze door een medewerker
van de gemeente Venray niet netjes zijn behandeld. Het gaat hierbij om 'de
beleving' van een gebeurtenis. Ook in 2008 heeft de gemeente ten aanzien
van deze klachten sterk ingezet op het in een vroeg stadium oplossen
of verminderen van klachten. Dit heeft ertoe geleid dat van de in totaal
100 ontvangen klachten er 83 op informele wijze tot tevredenheid van de
klager konden worden opgelost. In 2008 waren de drie meest voorkomende
informeel opgeloste klachten:
- het geen of niet tijdig antwoord krijgen op een vraag
- herhaalde verzoeken om actie te ondernemen of hierin te bemiddelen
- onvolledige, onjuiste of niet tijdige informatieverstrekking.
Formeel behandelde klachten
Omdat er 83 klachten op informele wijze zijn opgelost, bleven er in 2008
17 formele klachten over. Hiervan zijn er 11 in behandeling genomen. Van
de in behandeling genomen klachten konden er 2 alsnog worden opgelost.
Van de overige 9 klachten zijn er 3 terecht, 1 gedeeltelijk terecht en 5 niet
terecht bevonden. 6 klachten zijn niet als klacht in behandeling genomen,
omdat via een andere procedure op de inhoud is ingegaan.
De drie meest voorkomende formeel behandelde klachten waren:
- het niet correct nakomen van afspraken en toezeggingen
- het niet behoorlijk te woord zijn gestaan of behandeld zijn
- het niet tevreden zijn over informatieverstrekking.
Geen onderzoek door Nationale Ombudsman
Is de klager niet tevreden over de behandeling van zijn klacht, dan kan
deze de Nationale Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. In
2008 hebben drie klagers hiervan gebruik gemaakt. Geen van deze
verzoeken hebben tot een onderzoek geleid. Daarnaast heeft de Nationale
Ombudsman twee verzoeken naar de gemeente doorgestuurd, omdat deze
klachten niet eerst bij de gemeente waren ingediend.
U kunt het jaarverslag klachtbehandeling 2008 bekijken op www.venray.nl.
Per 1 juli zijn de bestaande retourterminals in de gemeente Venray omgebouwd en bestemd voor de
(gratis) inzameling van kunststof. Na enkele opstartproblemen zijn de terminals onlangs verbeterd,
waardoor de storingen uit de beginperiode nu zijn verholpen.
Op donderdag 1 oktober presenteert het college van Burgemeester en Wethouders de concept
strategische visie Venray 2020. Dit vindt plaats tijdens een openbare raadsinformatiebijeenkomst. Bij
deze nodigt de gemeente de inwoners van Venray uit deze bijeenkomst bij te wonen. Locatie en tijd:
De Witte Hoeve van 19.30 tot 21.00 uur.
Vijf jaar geleden heeft de gemeente Venray al eens een strategische visie geschreven voor de toekomst van Venray.
Deze visie gaf richting aan het te ontwikkelen beleid in de toekomst. Door een aantal ontwikkelingen op het gebied
van economie en decentralisatie van overheidstaken was nu de tijd rijp om deze visie te herijken. U kunt zich
vast voorstellen dat bijvoorbeeld de vergrijzing en het wegtrekken van jongeren naar de stad of de oprukkende
ict-ontwikkelingen vragen om heel andere voorzieningen in de toekomst. Er spelen nu weer andere trends en
ontwikkelingen dan vijf jaar geleden.
Grenswijziging
Ook door de uitbreiding van Venray met de dorpen Blitterswijck, Geijsteren en Wanssum ontstond de noodzaak om
de visie aan te passen. Samen met de dorpen, met de belangenorganisaties én de (agrarische) ondernemers is de
gemeente de afgelopen tijd in overleg gegaan om zich een beeld te vormen van het toekomstige Venray, inclusief
het landelijke gebied.
Aanscherpen
Op 1 oktober wordt de visie per thema behandeld. U krijgt de gelegenheid om samen met raadsleden en het college
in debat te gaan over de 'koers' die in de visie is uitgezet. Het college zal de verkregen informatie gebruiken om de
concept visie verder aan te scherpen zodat de gemeenteraad begin november de visie vast kan stellen.
Op www.venray.nl/visie2020 kunt u de concept strategische visie Venray 2020 downloaden.
Maandag 31 augustus starten de eerste werkzaamheden aan de
Nieuwe Overloonseweg (fase 2 van het project). Volgende week
beginnen de nutsbedrijven met het verleggen van kabels en
leidingen. Een aantal weken later start de gemeente met de aanleg
van de wegconstructie.
De Nieuwe Overloonseweg komt van zuid naar noord te liggen vanaf
de rotonde Noordsingel-Beekweg-Weststingel via respectievelijk de
Broekweg, Buitenweg, Laagheidseweg en Zwarte Klef naar de bestaande
Overloonseweg. De kruisingen met de Buitenweg, Laagheidseweg en
Zwarte Klef worden opnieuw ingericht. Meer informatie hierover en
over de verdere uitvoeringsplanning volgt nog. Voor (brom-) fietsers en
voetgangers is het gebruik van de Nieuwe Overloonseweg niet toegestaan.
In de bermen aan de zijkant van de weg worden wadi's aangelegd voor
de opvang van het regenwater dat van de weg af stroomt. Er worden ook
nieuwe bomen geplant.
Verkeershinder
Tijdens de werkzaamheden (met name aan de nieuw in te richten
kruisingen) zal het verkeer enige hinder ondervinden. Voor de aansluiting
van de Nieuwe Overloonseweg op de bestaande Overloonseweg, wordt het
verkeer te zijner tijd tijdelijk omgeleid.
Ontsluitingsfunctie
De Nieuwe Overloonseweg gaat de bestaande Overloonseweg vervangen
voor wat betreft de ontsluitingsfunctie. Na realisatie van de Nieuwe
Overloonseweg, wordt de bestaande Overloonseweg ingericht als een 30
km/uur gebied. Hierover vindt in het najaar nog een informatieavond plaats
voor bewoners.
Meer informatie
Heeft u nog vragen over de werkzaamheden? Neem dan contact op met de
afdeling Publieksdiensten. Een tekening van het werk ligt vanaf maandag
31 augustus ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray hebben
naar aanleiding van een evaluatie de verordening geurhinder
veehouderijen aangepast. Daarmee kan de gemeente
tegemoetkomen aan individuele woningbouwverzoeken. De
mogelijkheden voor veehouderijen worden niet beperkt door de
afwijkende geurnorm.
Op 1 januari 2007 is de Wet geurhinder veehouderij in werking getreden.
Deze wet bepaalt welke geuroverlast veehouderijbedrijven mogen
veroorzaken. Om maatwerk te kunnen leveren mogen gemeenten op
bepaalde plekken bewust meer geur toestaan of op andere plekken
besluiten strenger te zijn. Daartoe heeft de gemeente Venray op 25 maart
2008 nieuw geurbeleid vastgesteld. Dit beleid is gebaseerd op gewenste
ruimtelijke ontwikkelingen die zijn vastgelegd in een gebiedsvisie. Om
mogelijkheden voor de zoekgebieden woningbouw te verruimen - altijd
maatwerk - is daarvoor een afwijkende geurnorm vastgesteld.
Uit de eerste evaluatie van het geurbeleid blijkt de geurverordening
te voldoen. Er zijn wel enkele kleine aanvullingen van de gebiedsvisie
noodzakelijk gebleken en ook de kaart behorende bij de geurverordening is
aangepast. De kleine aanpassingen hebben betrekking op vier individuele
woningbouwverzoeken die ruimtelijk en geurtechnisch zijn getoetst en
akkoord bevonden. De normstelling in de geurverordening zoals vastgesteld
in 2008 vormde voor deze vier locaties een belemmering en wordt nu
aangepast. De onderliggende documenten kunt u raadplegen via
www.venray.nl>Wonen leven>Leefomgeving>Geurhinder en veehouderij.
adv week 35-2.indd 17
26-08-2009 17:24:28