Gezamenlijk onderzoek naar
bereikbaarheid risico-objecten
Facelift station Oostrum
Tevredenheid over
Veolia blijft stijgen
Ingezonden
Coac<k4you
Veto
Dinsdag 31 maart 19.00 uur
t/m woensdag 18.00 uur
PEEL EN MAAS
Venray en Horst aan de Maas leggen ruzie over brandweer bij
De gemeenten Venray en
Horst aan de Maas hebben
hun twist over de positie van
de brandweerpost in Meerlo-
Wanssum bijgelegd. Dat ver
klaart burgemeester Jos Waals.
"De wind is uit de zeilen.
Ik heb maandagavond met
Kees van Rooij een intensief
gesprek gehad. Daarbij zijn
wij uitgegaan van de veiligheid
voor de burger en onze wens
om de meest risicovolle objec
ten binnen onze gemeenten zo
mogelijk binnen acht minuten
voor de brandweer bereikbaar
te maken."
Er is afgesproken dat er een
intern onderzoek zal komen naar
de bereikbaarheid van de meest
risicovolle objecten in de huidige
gemeente Meerlo-Wanssum. Daar
bij wordt ook gekeken naar de
mogelijkheid die bereikbaarheid
te verbeteren vanuit de brand
weerpost Horst aan de Maas
en de daarbij behorende brand-
weerpost Lottum, en vanuit de
brandweerpost Venray en de daar
momenteel nog bij behorende
brandweerpost Meerlo.
In Horst aan de Maas zijn plan
nen tot verbouw en/of nieuw
bouw van de brandweerpost in
Lottum. De brandweer in Venray
heeft zorgen over de veiligheid
in het nieuwe Wanssum, met de
haven- en industrieontwikkeling
en de daarbij behorende nieuw
bouw. Onderzocht zal worden of
een betere afstemming van het
werkingsgebied van beide pos
ten haalbaar is en de veiligheid
in het huidige werkingsgebied
van de huidige brandweerpost
Meerlo kan worden verbeterd.
Dit onderzoek zal worden gedaan
door twee beleidsmedewerkers
van de gemeenten Horst aan de
Maas en Venray, in nauw overleg
met de brandweer in Horst aan de
Maas en de brandweer in Venray
Meerlo-Wanssum. Naar verwach
ting zullen de resultaten van dit
onderzoek binnen twee maanden
aan het burgemeesters en secre
tarissen van de beide gemeenten
worden gerapporteerd. Omdat
de gemeente Meerlo-Wanssum
na de herindeling op 1 januari
2010 wordt opgesplitst, waarbij
drie dorpen bij Venray worden
gevoegd en drie bij Horst aan de
Maas, dient er volgens Waals met
grote zorg gekeken te worden
naar de veiligheid in deze zes ker
nen. Of en hoe die kan worden
verbeterd, zal volgens hem bin
nen twee maanden duidelijk zijn.
Hoe maken we van de Maaslijn een sociaal veilige en prettige spoorlijn?
Hoe maken we van de Maas
lijn een sociaal veilige en pret
tige spoorlijn? Dat was de
vraag waarover vertegenwoor
digers van onder meer de
gemeente Venray, de provin
cie Limburg, Veolia, ProRail en
het kennisplatform Verkeer
en Vervoer zich donderdag
tijdens een congres in disco
theek Zenith in Oostrum geza
menlijk bogen. Burgemeester
Jos Waals van de gemeente
voegde daar al snel een vraag
aan toe. Hoe leuk is het stati
on in Oostrum? Tja, hoe leuk,
en vooral veilig, is dat station
eigenlijk?
Gevoelsmatig niet zo, blijkt al
jaren uit de reacties van nogal wat
dorpsbewoners en reizigers. "Er
zijn maar weinig meisjes en vrou
wen die zich na 21.00 uur alleen
op het station durven te wagen",
wist ook Waals te vertellen. "Ook ik
laat mijn schoondochter er liever
niet alleen achter. Het is er donker,
vaak is er tot in de wijde omge
ving niemand anders te bekennen
en dat wekt onveiligheidsgevoe
lens op. Subjectief? Misschien wel.
Maar er gebeuren op en rond het
station in Oostrum natuurlijk ook
nogal wat zaken die niet door de
beugel kunnen. Auto's die worden
gekraakt, fietsen die worden weg
gehaald, jongeren die in de buurt
van het station rondhangen en
overlast veroorzaken. Het station
in Oostrum is een politiek pro
bleem, dat om een gezamenlijke
aanpak vraagt."
Samenwerking. Dat is het tover
woord voor een succesvolle aan
pak van de Maaslijn, de spoorver
binding van Roermond via onder
meer Venlo en Venray naar Nijme
gen. Dat de krachten gebundeld
moeten worden, daar was ieder
een het donderdag al snel over
eens. Want een gezamenlijke aan
pak heeft bijvoorbeeld op de regi
onale Merwede-Lingelijn geleid
tot heel wat bemoedigende resul
taten, verklaarde Roel Augusteijn,
die als waarnemend burgemees
ter van de gemeente Hardinxveld-
Giessendam nauw betrokken was
bij het opzetten van een zogehe
ten regionaal veiligheidsarrange
ment, waarin onder meer politie,
vervoerders, spoorwegbeheerder
ProRail, NS Poort, als beheerder
van het station en als eigenaar
van de stationsgebouwen, provin
cie en gemeenten samenwerken
op en rond het spoor. Met als
doel om het gevoel van onveilig
heid onder personeel en reizigers
weg te nemen. En dat beleid sor
teert effect, aldus Augusteijn, die
de gemeente Venray tijdens het
congres uitdaagde om de hand
schoen op te pakken. "Dit is het
moment om het proces in gang
te zetten. Venray zal er geen spijt
van krijgen, want op de Merwede-
Lingelijn heeft die samenwerking
geleid tot een vermindering van
het gevoel van onveiligheid. En
die lijn stond er slechter voor dan
de Maaslijn. Er zijn minder inci
denten in treinen, maar ook op de
stations. Wilt u uw station in Ven-
ray sociaal veilig en prettig maken
voor reizigers en personeel, dan
moet u die kar in gang zetten. Dit
is een kans die u met beide han
den moet grijpen."
TOENEMEND GEWELD
Door toenemend geweld, crimi
naliteit, fietsendiefstallen, zwartrij
den en vernielingen op en rond
de spoorlijn van Gelderland naar
Dordrecht en vice versa kwa
men er op de Merwede-Lingelijn
steeds minder reizigers, vertelde
Augusteijn. "Daardoor hadden de
gemeenten ontevreden bewoners
en het vervoerbedrijf had te lijden
onder teruglopende inkomsten.
Om de problemen integraal aan te
pakken werd in 2004 het project
Sociale Veiligheid Merwe-Lingelijn
gestart door zeven gemeenten,
ProRail, NS, politie en Openbaar
Ministerie." Afname van het aan
tal incidenten en toename van de
gevoelens van onveiligheid onder
de reizigers waren de voornaam
ste doelstellingen van het project.
Prorail, KLPD, politie en Arriva
houden momenteel bijvoorbeeld
regelmatig themadagen, waarop
problemen worden aangepakt en
de reizigers kunnen zien wat er
gebeurt. Gemeenten zorgden en
zorgen nog altijd voor de aanleg
van camerasystemen en investeer
den bijvoorbeeld ook in een geza
menlijke uitleesruimte en bemen
sing. Gezamenlijk worden BOA's
ingehuurd die alle voorkomende
zaken signaleren. In 2002 is tevens
begonnen met een jaarlijks onder
zoek onder de reizigers en het
bijhouden van een incidentenregi
stratie. "Hieruit blijkt dat de veilig
heidsgevoelens onder reizigers en
het aantal incidenten sinds 2002
structureel zijn gedaald", aldus
Augusteijn.
Een gezamenlijke aanpak op de
Maaslijn is hard nodig, vindt ook
Veolia-directeur René de Beer. Vol
gens De Beer wil Veolia de grenzen
van de wet opzoeken om wange
drag in treinen en bussen tegen te
gaan. Drugshonden, detectiepoort
jes met één-op-één-controle, een
zogenaamde spitkit om DNA af te
nemen van spugers, een Trojaanse
bus als lokmiddel, alarmsystemen
waarbij letterlijk alle toeters en
bellen gaan rinkelen. Als het aan
Veolia ligt, zijn dat opties voor de
Maaslijn. Uitgezocht moet worden
wat daarvan wettelijk is toege
staan, aldus De Beer. "Cameratoe
zicht werkt, maar het effect ervan
is van korte duur. Creatieve oplos
singen zijn nodig om reiziger en
personeel prettig en met een vei
lig gevoel in trein en bus te laten
reizen. Het hele openbaar vervoer
moet veiliger. En snel, graag. Want
mijn medewerkers willen geen
woorden maar daden." De cijfers
liegen er ook niet om. Vervoerder
Veolia registreerde in 2007 19
incidenten in de zwaarste catego
rie in zijn treinen die rijden op de
Maaslijn en op de Heuvellandlijn
in Zuid-Limburg. In 2008 waren
dat er 34. In de Limburgse bussen
ging het in 2008 om 115 zware
incidenten, die een strafrechte
lijke vervolg kregen. "Dat lijkt niet
veel, maar de vergrijpen worden
steeds ernstiger. Drie of vier keer
is er zelfs geprobeerd om brand te
stichten in onze nieuwe, vier mil
joen euro kostende treinen op de
Maaslijn."
Reden waarom er volgens de
Veolia-directeur in een eigen
brainstormsessie al mogelijke
oplossingen zijn bedacht tegen
het 'huftergedrag' in het openbaar
vervoer. Een spitkit' bijvoorbeeld,
een reageerbuisje waarin een
bespuugde chauffeur of conduc
teur het speeksel kan bewaren
voor DNA-onderzoek. De meeste
'huftertjes' komen vroeg of laat
toch wel in een politiedossier
terecht en dan heb je ze met het
DNA uit het speeksel te pakken."
Maar de Veolia-directeur had nog
meer creatiefs in petto. Bijvoor
beeld de 'akoe', de omgekeerde
versie van het stil alarm. "Daar
willen we snel mee gaan experi
menteren. Als een chauffeur op
een noodknop drukt, dan gaan
alle toeters en bellen in en aan
de bus rammelen en verschijnt
er een noodkreet op het beeld
scherm waar normaal reclame
op te zien is. We hopen dat dit
systeem de overvaller of geweld
dadige reiziger zo afschrikt dat hij
of zij meteen de benen neemt."
Verder denkt Veolia aan een proef
met detectiepoortjes en het inzet
ten van drugshonden in trein en
bus. "Daar hebben we al ervaring
mee. Je wilt niet weten wat je dan
allemaal tegenkomt. Wij doen alles
om de veiligheid van reizigers
en personeel te vergroten, maar
hopen dat we ook van alle andere
partijen steun krijgen. Want we
kunnen dit probleem niet alleen
oplossen."
De daders van die brandstich
ters werden in hun kladden gevat,
met dank aan de camera's in de
treinen. "Maar die zijn niet zalig
makend, waarschuwde politiechef
Jack Philipsen. "Camera's registre
ren, zijn goed als opsporingsmid
del. Maar mensen die kwaad wil
len, calculeren cameratoezicht in.
Ze zorgen dat ze met een bivak
muts op in beeld komen, zodat
ze onherkenbaar zijn. Bedrijvig
heid is belangrijk op een station.
Als ik naar het station in Oostrum
kijk, dan kan ik me voorstellen dat
je je er 's nachts in je eentje niet
erg veilig voelt. Want je staat in de
'middle of nowhere'. Als er veel
mensen in de buurt rondlopen,
dan neemt het veiligheidsgevoel
toe. Bedrijvigheid is belangrijk
voor het versterken van het veilig
heidsgevoel."
Het zou dus ideaal zijn als bij
het station in Oostrum, waarvan
dagelijks zo'n vier- tot vijfduizend
reizigers gebruikmaken, een goed
lopend restaurant zijn deuren zou
openen, verklaarde wethouder
Patrick van der Broeck. "Maar dat
mag van mij ook een kapsalon of
een fietsenmaker zijn. Maar je zou
bijvoorbeeld ook kunnen denken
aan personeelsbussen die vanuit
het centrum van Venray via de
industrieterreinen van en naar
het station pendelen om werkne
mers af te halen en weg te bren
gen. Dat bevordert het gevoel van
veiligheid ook." Net zoals bij het
project 'Centrum op de schop' in
hartje Venray hoopt de wethouder
dat door de herinrichting van het
stationsplein ook de omgeving
een 'boost' krijgt. "In Venray zie
je bijvoorbeeld dat ondernemers
plotseling ook de gevels van hun
winkels mooier maken. Zo'n spin-
off hopen we ook bij het project
Station Oostrum op de schop'
(herinrichting stationsomgeving,
red.) te creëren. Het stationsplein
moet een fraaie en veilige entree
van Venray worden."
FIETSKLEMMEN
Droge en veilige wachtplekken,
een toezichthouder die regelmatig
voorbijloopt, scholieren die de lijn
gebruiken, sportievelingen die uit
stappen om in de omgeving een
mooie fietstocht te maken, men
sen die gaan winkelen, recreëren
Het station in Oostrum krijgt
binnenkort een fikse opknap
beurt.
of werken. Het is belangrijk dat
het station in Oostrum snel een
opknapbeurt krijgt, vindt Van der
Broeck. "Zeker met het oog op de
toekomst." Want met de opening
in 2010 van de nieuwbouw van
de circa 1200 leerlingen tellende
mbo-school Gilde Opleidingen,
recht tegenover het station in
Oostrum, wordt het aantal met de
trein reizende scholieren alleen
maar groter. "Het is niet voor niks
dat we de fietsenstalling gaan
uitbreiden. Momenteel staan er
600 fietsklemmen, maar we ver
wachten er binnen een paar jaar
ongeveer 1600 nodig te hebben.
Daarnaast is er behoefte aan een
betere doorstroming van de bus
sen en draagt een open en over
zichtelijk station bij aan de sociale
veiligheid. De herinrichting moet
in 2011 klaar zijn, een jaar voor
het begin van de Floriade."
De gemeente heeft adviesbu
reau Movares veertien schetsen
laten maken, waarin de belang
rijkste problemen worden opge
lost. Twee varianten die door de
gemeente als kansrijk zijn bestem
peld, werden dinsdagavond aan
omwonenden, gebruikers, poli
tiek en andere belangstellenden
voorgelegd. Het is onder meer de
bedoeling dat aan de noord- en
zuidzijde van het station fietsen
stallingen komen. In een van de
varianten is de zuidelijke stalling
ondergebracht in een gebouw van
twee etages. In dat pand worden
tevens de twee lelijke elektrici
teitshuisjes weggewerkt en is plek
voor een kiosk. De parkeerplaats,
met zo'n tweehonderd plaatsen,
verhuist naar de zuidzijde, in de
richting van Oirlo. Om de door
stroming te verbeteren en de snel
heid van het verkeer in te dam
men, is het plan om op de hoek
Oirloseweg-Henri Dunantstraat
een rotonde aan te leggen. Tevens
is het de bedoeling om bij het
station een 'ontmoetingsplaats' te
realiseren.
Maar tot zover de schetsen voor
de herinrichting van het station.
Terug naar de hamvraag die tij
dens het congres aan Jos Waals
werd gesteld. Gaat de gemeente
Venray de Maaslijn-kar trekken?
Burgemeester Jos Waals: "Natuur
lijk doen we dat, samen met de
provincie, die de Maaslijn heeft
aanbesteed. Samen maken we er
een ouderwets gezellige ontmoe
tingsplaats van."
Reizigersonderzoek openbaar vervoer
Pinpas gestolen
Een onbekende man heeft zater
dagmorgen rond half elf een 77-
jarige Venrayse beroofd van haar
pinpas. De vrouw werd tijdens
het pinnen bij een pinautomaat
aan het Schouwburgplein in Ven-
ray aangesproken in een buiten
landse taal door de man. Voor ze
er erg in had, nam hij de pinpas
mee en ging er met een vrouw
vandoor richting Merseloseweg.
Later bleken enkele honderden
euro's te zijn afgeschreven. Zowel
de man als de vrouw heeft een
getinte huidskleur.
Ramkraak
Tijdens een ramkraak op de
DA-winkel aan de Grotestraat in
Venray, zondagmorgen rond 6.00
uur, is een onbekende hoeveel
heid parfum gestolen. Drie daders
reden met een Opel Corsa de zaak
binnen en gingen er met onder
meer parfum vandoor. Volgens de
politie wisten de daders te ontko
men in de richting van de kerk. De
totale schade is nog niet bekend.
De politie heeft een buurtonder
zoek ingesteld en is op zoek naar
getuigen.
Aanhouding
In de nacht van woensdag
op donderdag werden op de
Beekstraat in St. Anthonis twee
mannen overlopen toen zij inbra
ken in een geparkeerde personen
auto. Een getuige alarmeerde de
politie en noteerde het kenteken
van de auto waarin het tweetal op
de vlucht sloeg met achterlating
van een navigatiesysteem. Aan de
hand van het kenteken werd die
zelfde nacht door de politie in het
centrum van Venray de auto met
twee inzittenden aangetroffen.
Een van hen sloeg op de vlucht en
kon niet meer worden gevonden.
De ander, een 24- jarige inwoner
van Venray,is aangehouden.
Vernieling ramen
Een 19-jarige vrouw en twee
mannen van 21 en 22 jaar (allen
uit Ede) zijn zondagmorgen na een
melding van een getuige aange
houden omdat ze vier grote ruiten
in hadden gegooid bij een bedrijf
aan de Leunseweg in Venray. Het
trio werd aangehouden en overge
bracht naar het politiebureau. Na
verhoor mocht het drietal naar
huis. Tegen hen is proces-verbaal
opgemaakt.
De waardering van de Lim
burgse reiziger in het open
baar vervoer voor de dienst
verlening van Veolia is in 2008
flink gestegen. Dat blijkt uit de
OV-Klantenbarometer. Dit is
een landelijk onderzoek naar
de klanttevredenheid in het
openbaar vervoer dat jaarlijks
wordt gehouden. Vooral de
stijging in Noord- en Midden
Limburg is opvallend. Daar
steeg het rapportcijfer van een
6,8 in 2007 naar een 7,4. In
Zuid-Limburg steeg de waarde
ring van 7,2 in 2007 naar 7,3.
Ook het landelijke gemiddelde
ging omhoog van 7,0 in 2007
naar 7,2.
De scores in Noord- en Midden
Limburg (NML) en Zuid-Limburg
(ZL) zitten dus boven het landelijk
gemiddelde. Bij aanvang van de
concessieperiode in 2007 waren
er nog opmerkelijke verschillen
in waardering door de reizigers
in beide regio's. De resultaten van
2008 geven aan dat Veolia over
de hele provincie een vergelijk
baar kwaliteitsniveau levert. In
Noord- en Midden-Limburg is de
waardering voor bijna alle aspec
ten gestegen. In Zuid-Limburg ver
tonen de resultaten van 2008 een
meer stabiel beeld ten opzichte
van de cijfers over 2007.
Aspecten van het openbaar ver
voer die door de reizigers in beide
delen van Limburg het best wor
den gewaardeerd, zijn de kans op
een zitplaats (8,8 in NML en 8,3 in
ZL). De netheid van de voertuigen
stijgt in beide regio's met een vol
punt: 7,4 in NML en 7,3 in ZL. Ver
der krijgt het in- en uitstapgemak
een hoog cijfer (8,5 in NML en 8,2
in ZL). Ook het gemak waarmee
een kaartje kan worden gekocht
scoort hoog: 8,2 in NML en 7,8
in ZL. Het meest opvallend is de
hoge waardering door 65-plussers.
Zij gaven het openbaar vervoer
een 8,4 (NML) en een 8,8 (ZL).
De Maaslijn en de Heuvelland-
lijn zijn in de OV-Klantenbarome-
ter ook afzonderlijk onderzocht.
De waardering voor de dienstver
lening op de Maaslijn steeg van
7,0 in 2007 naar 7,1 2008. Ten
tijde van het onderzoek in 2007
startte Veolia de inzet van de nieu
we treinstellen. Kennelijk komt
dit slechts beperkt tot uiting in
de waardering. Het valt op dat de
waardering voor de kans op een
zitplaats op de Maaslijn daalt van
7,5 in 2007 naar 7,0. Het gemak bij
het in- en uitstappen stijgt daaren
tegen van 7,5 naar 8,7. Op de Heu-
vellandlijn bedroeg de stijging 0,3
In zijn column Bandoetere
trekt Hannes van leer tegen Stads
park dat naar zijn veronderstel
ling klaarblijkelijk een vetorecht
heeft verworven in zaken die de
voormalige begraafplaats bij de
Grote Kerk betreffen. Hij dicht de
stichting wel héél veel macht toe.
De zaak ligt toch wel wat anders.
Stadspark heeft geen vetorecht.
De stichting heeft in de afgelo
pen jaren door haar historische
en feitelijke kennis gezag weten
op te bouwen en zet zich in voor
de herinrichting van dit histo
risch gebied tot een 'functioneel'
stadspark waar ook activiteiten
mogelijk zijn mits die het karak
ter van het park niet verstoren.
De gemeente heeft Stadspark om
haar mening gevraagd omtrent het
verzoek van de Kiwanis om op de
oude begraafplaats de jaarlijkse
boekenmarkt te mogen houden.
Wij hebben te kennen gegeven
daar geen voorstander van te zijn,
omdat het de deur weer verder
opent om er een evenementen
terrein van te maken. Wij hebben
de gemeente een beter alternatief
voor de boekenmarkt aangereikt
op een steenworp van de oude
begraafplaats: het prachtige kloos
terpark bij het gemeentehuis.
Volop ruimte en sfeer en bezoe
kers kunnen tegelijkertijd ken
nis maken met een van Venrays
mooiste plekjes. Hannes doet er
overigens nogal luchtig over dat
er op de oude begraafplaats moge
lijk hier en daar nog overblijfselen
liggen van vroegere Venraynaren.
Dat is inderdaad het geval. Regel
matig zijn bij onze stichting reac
ties binnengekomen van nabe
staanden wier familielid, ouders
of grootouders op deze dodenak
ker ter aarde werden besteld en
wier stoffelijk overschot nimmer
is opgegraven en op Boschhuizen
herbegraven. Daar luchtig over
doen achten we niet gepast.
Stichting Stadspark Venray
punten naar 7,5. De inzet van de
nieuwe treinstellen heeft hier een
positiever effect. De reizigers zijn
met name te spreken over de net
heid van de treinstellen (van 6,0
naar 8,0) en het duidelijk aange
namer geluidniveau (van 5,7 naar
7,5). Ook het gemak bij het in- en
uitstappen is hier door de lage-
vloertreinen gestegen. Dit werd
gewaardeerd met een 8,5, tegen
7,9 in 2007. De reizigers vinden
ook op de Heuvellandlijn dat de
kans op een zitplaats is gedaald:
van 8,0 naar 7,3.
De grootste stijging in waarde
ring voor de Limburgse spoordien
sten is te vinden bij de 65-plus-
sers. Zij geven de Heuvellandlijn
in 2008 een 8,8 tegen een 8,0 in
2007. De Maaslijn kreeg in 2007
een 7,5 en nu een 8,5.
PUNCTUALITEIT
De punctualiteit van de bus
wordt in beide concessiegebieden
gewaardeerd met 6,8. In Noord
en Midden-Limburg betreft het
een stijging ten opzichte van het
voorgaande jaar (was 6,1), in Zuid
Limburg blijft dit vrijwel gelijk
(was 6,9). De punctualiteit van
de trein wordt op beide lijnen
gewaardeerd met een 6,6. Op de
Maaslijn is dit een stijging ten
opzichte van 2007 (was 6,1), op
de Heuvellandlijn betreft het een
daling (was 7,2). Het overstap
pen op een trein of bus wordt
gewaardeerd met iets minder dan
een zes. De veiligheidsbeleving
van de reizigers in de trein en in
de bus is ronduit goed te noemen.
In de trein en in de bus wordt dit
gewaardeerd met bijna een 8. Ten
opzichte van 2007 is er sprake
van een lichte stijging (was 7,5).
Naast de over het algemeen hoge
score, zijn er ook enkele tegenval
lers. Allereerst de informatie die
Veolia bij vertragingen geeft, daalt
in Noord- en Midden-Limburg van
4,9 naar 4,4. In Zuid-Limburg stijgt
deze van 4,6 naar 4,9. Voor de
trein is dit hoger: De score schom
melt voor zowel de Maaslijn als de
Heuvellandlijn rond de 6.
Ook is de waardering voor het
tarief onder de maat: in Noord
en Midden-Limburg daalt deze
van 5,4 naar 5,0, in Zuid-Limburg
stijgt dit licht van 4,8 naar 5,1.
Voor de trein is er sprake van een
vergelijkbaar beeld. Nieuw in het
onderzoek is de waardering voor
het afhandelen van klachten door
Veolia. Met een gemiddelde waar
dering van een 5+ is ook hier nog
de nodige winst te behalen.
(herhaling om het uur)
Items:
Nieuwsflits
Onthulling Ballonzuil Merselo
College van B en W aan het woord
HELP EEN BRUGGER OVER DE BRUG
Nieuwe coaches zeer welkom!!!
Enthousiast? Neem contact op met:
Donderdag 26 maart 2009 - Pagina 7
Het begeleiden van jongeren bij de overstap basisschool-
voortgezet-onderwijs. Wekelijkse begeleiding in thuissituatie.
Ans van Oers tel: 583385 email: ansvanoers@home.nl
Hans Roelofs tel: 515365 email: hans.roelofs@versatel.nl
Will Schillings tel: 582275 email: w.schillings@hetnet.nl