Gemeente Venray
i
Bloeiende heide
dankzij schapen
Openbare bekendmakingen
Brandweerzorg moet beter
Ij
Informatiebijeenkomst
over nieuwe subsidieregels
Winnaar VIP-loterij
Loting bouwkavels Aan den Heuvel
Afvalpas
nu nog gratis
Deze week
Evenementen
Collectes
PEEL EN MAAS
Gemeentehuis
Openingstijden
Week 34
p
i
Het college van B en W geeft de ontwikkeling van de brandweer hoge
prioriteit. Uit recent verschenen rapporten blijkt dat de kwaliteit van de
brandweer van Venray matig is. Hoewel de kwaliteit niet de landelijke
ondergrens heeft bereikt, wil het college van B en W de kwaliteit voor 2010
op orde hebben. Met name de opkomsttijden zijn een punt van aandacht. De
belangrijkste oorzaak van de slechte opkomsttijden is dat brandweerlieden
tegenwoordig, en dat speelt landelijk, steeds minder vaak weg mogen bij
hun werkgevers. De vrijwillige brandweerlieden werken ook verder van de
kazerne dan vroeger. Daarom is het met name overdag moeilijk om een
eenheid op tijd bij elkaar te krijgen om uit te rukken. Om daar verbetering
in aan te brengen heeft het college al besloten het aantal vrijwilligers met
zes uit te breiden. Na afronding van hun opleiding in 2009/2010 kunnen
zij voor de paraatheid worden ingezet. De commandant brandweer heeft
op verzoek van de burgemeester een verbeterplan opgesteld. In het
komende jaar worden onder meer achterstanden in operationele plannen en
procedures weggewerkt en een nieuw opleidings- en oefenplan opgesteld.
Beleid
Beleidsregels
Bouwplannen
Kapvergunningen
Wet milieubeheer
Donderdag 21 augustus 2008 - Pagina 15
Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray
Postbus 500, 5800 AM Venray
Telefoon (0478) 52 33 33
Fax (0478) 52 32 22
E-mail gemeente@venray.nl
Internet www.venray.nl
Publieksdiensten
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur,
dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m
donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en
vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.
Gemeentearchief
Alarm
Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112
Informatiecentrum
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur,
dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44
Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56
4
1
tr
Op Keizersveld bloeit de heide prachtig paars. Een mooi resultaat
van het begrazen door schapen. Daardoor heeft de heide, in enkele
jaren tijd, geleidelijk weer de kans gekregen om te gaan bloeien op
wat eerst bos en later grasland met braamstruiken was.
De levensmiddelenbon ter waarde van 50 euro is bij de trekking van de
VIP-loterij op dinsdag 19 augustus gevallen op lotnummer 4016522 bij VIP
Veltumse Kleffen (C1000). Op vertoon van het winnende lot kan de winnaar
zijn prijs ophalen aan de publieksbalie van het gemeentehuis. De levens
middelenbon kan worden ingewisseld bij deze C1000.
Op donderdagavond 28 augustus houdt de gemeente Venray vier
informatiebijeenkomsten in het gemeentehuis. Dan worden de
vrijwilligersinstellingen geïnformeerd over de nieuwe regels voor
het verkrijgen van subsidie. Deze regels zijn opgesteld om het
verstrekken van subsidie meer af te stemmen op het realiseren van
beleidsdoelen.
Het afgelopen jaar is op diverse terreinen binnen de gemeente Venray
nieuw beleid ontwikkeld en door de gemeenteraad vastgesteld. Met name
de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft ervoor gezorgd dat er
meer samenhang en samenwerking tussen de beleidsterreinen is ontstaan.
Dit nieuwe beleid vormt de basis voor de opgestelde subsidiesystematiek.
Beide ontwikkelingen hebben geleid tot nieuwe, nadere regels voor
subsidieverstrekking.
Veranderingen
De nieuwe subsidiesystematiek is gericht op
meer sturing door de gemeente om beleidsdoelen te realiseren
subsidieverstrekking voor een periode van maximaal 4 jaar
uniforme regels in combinatie met maatwerk per beleidsterrein
vereenvoudiging van de subsidieaanvraag en -verantwoording.
De gemeente subsidieert jaarlijks ruim tweehonderd instellingen. De instel
lingen die het afgelopen jaar subsidie hebben ontvangen, hebben reeds een
uitnodiging voor een van de informatiebijeenkomsten gekregen. De bijeen
komsten zijn openbaar. Ook niet-gesubsidieerde instellingen zijn welkom.
Woensdag 24 september om
19.00 uur wordt via loting de
volgorde bepaald voor de
verkoop van twaalf particuliere
bouwkavels in het plan Braban
der Aan den Heuvel. Inschrijven
voor deze loting is mogelijk
van 25 augustus tot en met
22 september bij de afdeling
Publieksdiensten.
De grootte van de kavels varieert
van 512 m2 tot 773 m2. Ze zijn
bestemd voor de bouw van vrij
staande woningen. De grondprijs
bedraagt in 2008 225 euro per m2,
exclusief btw. De kavels zijn bedoeld
voor eigen bebouwing en bewoning.
Daarom komen alleen particulieren
ervoor in aanmerking. De koper is
verplicht zelf drie jaar na voltooiing
het huis te bewonen.
Inschrijving
Per echtpaar of paar van partners
mag zich één persoon inschrijven.
Bij dubbele inschrijving vervallen
beide. Inschrijven kost 53,55 euro.
Inwoners van de gemeenten
Venray en Meerlo-Wanssum
hebben op het milieustation de
afvalpas nodig als betaalmiddel.
Wie er nog geen heeft, kan er
nog tot 1 september 2008 gratis
een aanvragen. Daarna kost
een nieuwe afvalpas 16 euro.
Beschadigde afvalpassen
worden gratis vervangen.
Aanvangstijden informatiebijeenkomsten
19.00 tot 20.15 uur: gezamenlijke bijeenkomst voor instellingen
voor ouderen, belangenbehartigers, verkeers- en natuureducatie en
maatschappelijke instellingen
19.00 tot 20.15 uur: bijeenkomst voor sportinstellingen
20.30 tot 21.45 uur: gezamenlijke bijeenkomst voordorps- en wijkraden
en instellingen voor allochtonengroeperingen
20.30 tot 21.30 uur: bijeenkomst voor instellingen voor jeugd en jongeren
Tijdens de bijeenkomsten is er ook gelegenheid om vragen te stellen.
Dit bedrag wordt niet terugbetaald
of verrekend. Het volledig ingevulde
inschrijfformulier en het inschrijfgeld
moeten voor 23 september door de
gemeente zijn ontvangen. Daarna
krijgt u een informatiepakket en
een bevestiging van uw inschrijving.
Uiteraard kunt u het informatie
pakket eerst inzien bij de afdeling
Publieksdiensten. De loting wordt
verricht door notariskantoor Q.C.M.
Paantjes uit Venray.
Stukken die ter inzage liggen kunt u, tenzij anders vermeld, tijdens de openingstijden inzien in het informatiecentrum in de Publiekshal van het gemeentehuis in Venray.
Voornemen
Burgemeester en Wethouders van Venray maken bekend op grond van het bepaalde in artikel
1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening dat zij voornemens zijn de volgende structuurvisie voor te
bereiden:
- Ontwikkelingsperspectief, inclusief het generiek grondbeleid.
Daarmee wordt de van rechtswege ontstane structuurvisie 'Ruimte voor de toekomst' herzien.
Het structuurplan 'Ruimte voor de toekomst' is per 1 juli 2008 op grond van de overgangs
regeling van de nieuwe Wro de structuurvisie van de gemeente Venray geworden. Middels het
vaststellen van het Ontwikkelingsperspectief, inclusief het generiek grondbeleid als structuur
visie, wordt de tot heden geldende structuurvisie herzien.
Om optimaal gebruik te maken van de verhaalsmogelijkheden die de nieuwe Wet ruimtelijke
ordening die op 1 juli 2008 in werking is getreden biedt, wordt het ontwikkelingsperspectief
aangevuld met een grondpolitieke component.
Het huidige Ontwikkelingsperspectief heeft een uitgebreid communicatietraject en inspraak
procedure doorlopen. De inspraak is beperkt tot de aanvulling, die ter inzage heeft gelegen
van 27 juni tot en met 7 augustus. Momenteel kunnen er geen zienswijzen (meer) worden
ingebracht. Dit voornemen is aan de provincie Limburg toegestuurd ter advisering.
Zodra de stukken met betrekking tot dit voornemen door de gemeenteraad van Venray
worden vastgesteld, liggen deze ter inzage.
Vastgesteld
Burgemeester en Wethouders hebben de volgende beleidsregel vastgesteld:
- Beleidsregel voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008.
In deze beleidsregel worden regels gegeven over de aanwijzing van een adviseur en de
wijze waarop deze tot een advies komt in het kader van een verzoek tot tegemoetkoming in
planschade. Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke
ordening (Bro) met een bijbehorend complex van wet- en regelgeving in werking getreden.
Het Bro verplicht de gemeente tot vaststellen van dergelijke regels in een verordening. Deze
beleidsregel is vastgesteld ter overbrugging totdat de verordening door de gemeenteraad
wordt vastgesteld en in werking treedt. De werking van de beleidsregel vervalt bij inwerking
treding verordening, na vaststelling door de raad.
Deze beleidsregel treedt met terugwerkende kracht tot 1 juli 2008 in werking en ligt ter inzage.
Aangevraagd
Bouwvergunningen
- Kogeldistel 44 - terrasoverkapping (nr. ba080366)
- Oostsingel 32» - wijzigen van de achtergevel (nr. ba080367)
- Athoslaan 8 - plaatsen van een dakkapel (nr. ba080369)
- Lidwinahof 13 - bouwen van een berging en een overkapping (nr. ba080370).
Sloopvergunningen
- Grotestraat 68 en Schouwburgplein 2, 3 en 3a - inpandige sloop (nr. slp080047).
Reclamevergunningen
- Kleindorp ongenummerd -
plaatsen van reclame (nr. recl080022).
Het betreft hier uitsluitend een kennisgeving. Deze aanvragen liggen niet ter inzage. U kunt
geen zienswijze/bezwaar indienen.
Ontwerpbesluiten
Voorgenomen buitenplanse vrijstellingen of doorbreking aanhouding
Burgemeester en Wethouders zijn voornemens om, met toepassing van artikel 19 lid 1, 2 of
3 van de Wet op de ruimtelijke ordening, medewerking te verlenen aan de navolgende bouw
en/of gebruiksprojecten:
- Laagheidseweg ongenummerd - realiseren van woningbouwlocatie (nr. ink0802848)
- Volen 8 - bouwen van een varkensstal (nr. ba080320).
U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober
2008 (zes weken) inzien. Tijdens de inzagetermijn kunt u een gemotiveerde schriftelijke
zienswijze indienen bij Burgemeester en Wethouders. Op verzoek kunt u ook een mondelin
ge zienswijze indienen, waarbij u de gelegenheid krijgt over het ontwerpbesluit van gedachten
te wisselen. U wordt dan daartoe uitgenodigd voor een gesprek. Van de mondelinge zienswijze
wordt een verslag gemaakt.
Voorgenomen buitenplanse of tijdelijke ontheffingen
Burgemeester en Wethouders zijn voornemens om, met toepassing van artikel 3.22 of 3.23
van de Wet ruimtelijke ordening, medewerking te verlenen aan de navolgende bouw- en/of
gebruiksprojecten:
- Lidwinahof 13 - bouwen van een berging en overkapping (nr. ba080370)
- Lollebeekweg 49 - plaatsen van een tijdelijke woning (nr. ba080362).
U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober
2008 (zes weken) inzien. Tijdens de inzagetermijn kunt u een gemotiveerde schriftelijke
zienswijze indienen bij Burgemeester en Wethouders. Op verzoek kunt u ook een mondelin
ge zienswijze indienen, waarbij u de gelegenheid krijgt over het ontwerpbesluit van gedachten
te wisselen. U wordt dan daartoe uitgenodigd voor een gesprek. Van de mondelinge zienswijze
wordt een verslag gemaakt.
Verleend
Burgemeester en Wethouders hebben de volgende vergunningen en/of vrijstellingen verleend:
Bouwvergunningen
- Oostsingel 32e - wijzigen van de achtergevel (nr. ba080367, verzenddatum 15/08)
- Kogeldistel 44 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba080366, verzenddatum 15/08)
- Heesakker 8 - vergroen van de woning (nr. ba080258, verzenddatum 15/08)
- Buizerdlaan 26 t/m 40 (even) - bouwen van acht patiowoningen (nr. ba080185,
verzenddatum 15/08)
- Buizerdlaan 42 t/m 68 - bouwen van veertien patiowoningen (nr. ba080184, verzend
datum 15/08)
- Lollebeekweg 33 - vernieuwen van bedrijfsruimte (sorteerloods) (nr. ba080082, verzend
datum 15/08)
- Puttenweg 114 - vergroten van de woning fase 1 (nr. ba080298, verzenddatum 15/08).
Sloopvergunningen
- Schouwburgplein 2, 3 en 3a en Grotestraat 68 - asbestsanering panden
(nr. slp080046, verzenddatum 12/08)
- Lollebeekweg 33 - slopen loods (nr. slp080014, verzenddatum 15/08)
De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u
belanghebbende bent kunt u - binnen zes weken na de dag van verzending - een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders.
Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
- de gronden van het bezwaar.
Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist -
de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond)
vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening
moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift.
Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vergunning wilt inzien, verzoeken wij u
vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten.
Verleend
- Zandakker - voor 5 esdoorns i.v.m. opdrukkende verharding, in het kader van verdunning
geen herplant
- Schutsboom - voor 1 tulpenboom, geen herplant
- Vendel - voor 1 amberboom, herplant 2 bomen elders
- Matthiasstraat - voor 1 hazelnoot i.v.m. verwelkingziekte, herplant 1 boom
- Kattestaart - voor 1 iep i.v.m. iepziekte, herplant 1 boom
- Mozartstraat - voor 3 iepen i.v.m. iepziekte, herplant 3 bomen
- Kruidenlaan - voor 3 iepen i.v.m. iepziekte, herplant 3 bomen
- Jaegerhofweg - voor 1 boom i.v.m. reconstructie gasdepot, herplant 1 boom.
U kunt de desbetreffende stukken van 22 augustus 2008 tot en met 2 oktober 2008 (zes
weken) inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u tijdens de inzagetermijn een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Voor het indienen
van een bezwaarschrift zie onder Bouwplannen Verleend.
Ontwerpbesluit
Burgemeester en Wethouders zijn van plan voor de inrichting gelegen aan
- Pas 1 Merselo - een oprichtingsvergunning te verlenen aan Maatschap Arts-Hellegers,
Pas 1 te Merselo voor een bedrijf met jongvee-opfok (mila080012).
Aan de vergunning worden voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te
voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.
U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober
2008 inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u schriftelijk een gemotiveerde zienswijze
over het ontwerpbesluit bij Burgemeester en Wethouders naar voren brengen. Op telefonische
afspraak kunt u ook mondeling uw zienswijze naar voren brengen.
Tegen het besluit kunt u later alleen beroep indienen wanneer u belanghebbende bent en
tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren hebt gebracht of aantoont dat u
hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest.
Besluit
Burgemeester en Wethouders hebben besloten voor de inrichting gelegen aan
- Timmermannsweg 62 Ysselsteyn - een veranderingsvergunning te verlenen aan
W. Peeters, Heidse Peelweg 62 te Ysselsteyn voor een varkenshouderij (mila080018).
Aan de vergunning zijn voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te
voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.
U kunt het besluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober 2008
inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u een beroepschrift (in tweevoud) indienen bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Postbus 20019, 2500 EA Den Haag),
wanneer u:
- belanghebbende bent en
- tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren heeft gebracht of aantoont dat u
hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest.
Het beroepschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht (en een kopie van het
besluit)
- de gronden van het beroep.
Gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift kunt u de voorzitter van genoemde
afdeling vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige
voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroepschrift.
Het besluit treedt in werking na afloop van de beroepstermijn, tenzij vóór deze datum beroep
is ingesteld en een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder een
schorsingsverzoek) is ingediend. Het besluit treedt dan niet eerder in werking voordat op dat
verzoek is beslist.
Een folder over de beroepsprocedure kunt u aanvragen via Postbus 51, 0800-8051, of via
www.postbus51.nl. Informatie vindt u ook op www.raadvanstate.nl.
Rectificatie
In de openbare bekendmakingen van 14 augustus 2008 is per abuis bij het ontwerpbesluit
vermeld dat Burgemeester en Wethouders van Venray van plan zijn, om een revisievergun
ning te verlenen aan de inrichting Jaegerhofweg 5 Veulen. Dit betreft echter een verande
ringsvergunning.
21 augustus 2008
Burgemeester en Wethouders van Venray
Sinds dit jaar zijn alle huishoudens
in het bezit van een afvalpas.
En sinds 1 juli kunt u alleen met
deze pas gebruikmaken van het
milieustation aan de Metaalweg ld
in Venray. De afvalpas wordt aan
de poort gescand en de gegevens
van het aangeboden afval worden
in de computer ingevoerd. U kunt
zien wat de kosten zijn. Dat wordt
dan vastgelegd in het systeem. De
rekening komt vervolgens twee
keer per jaar met de aanslag afval
stoffenheffing. Net zoals met de
huisvuil- en gft-containers.
Verhuizen of pas kwijt
De afvalpas is gekoppeld aan de
woning. Dus als u gaat verhuizen,
moet de afvalpas op het oude adres
achterblijven. Bent u de afvalpas
kwijt, dan kunt u tot 1 september
gratis een nieuwe aanvragen
bij de afvalinfolijn, telefoon
0800-0233399.
22 aug. - Funk the System 2.0,
buitenevenement bij 't Podium
24 aug. - Pannatoernooi, Brukske
t/m 30 aug. - Zonnebloem
Colofon
De gemeentepagina is een uitgave
van de gemeente Venray. De
redactie stelt deze pagina samen
met veel aandacht en zorg. Toch
kan niemand aan de inhoud ervan
rechten ontlenen. Overnemen
van artikelen mag alleen met
toestemming van de hoofdredactie.
Hoofdredactie Team Communicatie
gemeente Venray, 52 33 33 Eind
redactie Centennial Communicatie,
Venray Fotografie Mijntje Wismans,
Gé Hirdes Basisontwerp LaVerbe,
Nijmegen Lay-out Studio Accent,
Venray