Gemeente Venray i Bloeiende heide dankzij schapen Openbare bekendmakingen Brandweerzorg moet beter Ij Informatiebijeenkomst over nieuwe subsidieregels Winnaar VIP-loterij Loting bouwkavels Aan den Heuvel Afvalpas nu nog gratis Deze week Evenementen Collectes PEEL EN MAAS Gemeentehuis Openingstijden Week 34 p i Het college van B en W geeft de ontwikkeling van de brandweer hoge prioriteit. Uit recent verschenen rapporten blijkt dat de kwaliteit van de brandweer van Venray matig is. Hoewel de kwaliteit niet de landelijke ondergrens heeft bereikt, wil het college van B en W de kwaliteit voor 2010 op orde hebben. Met name de opkomsttijden zijn een punt van aandacht. De belangrijkste oorzaak van de slechte opkomsttijden is dat brandweerlieden tegenwoordig, en dat speelt landelijk, steeds minder vaak weg mogen bij hun werkgevers. De vrijwillige brandweerlieden werken ook verder van de kazerne dan vroeger. Daarom is het met name overdag moeilijk om een eenheid op tijd bij elkaar te krijgen om uit te rukken. Om daar verbetering in aan te brengen heeft het college al besloten het aantal vrijwilligers met zes uit te breiden. Na afronding van hun opleiding in 2009/2010 kunnen zij voor de paraatheid worden ingezet. De commandant brandweer heeft op verzoek van de burgemeester een verbeterplan opgesteld. In het komende jaar worden onder meer achterstanden in operationele plannen en procedures weggewerkt en een nieuw opleidings- en oefenplan opgesteld. Beleid Beleidsregels Bouwplannen Kapvergunningen Wet milieubeheer Donderdag 21 augustus 2008 - Pagina 15 Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 4 1 tr Op Keizersveld bloeit de heide prachtig paars. Een mooi resultaat van het begrazen door schapen. Daardoor heeft de heide, in enkele jaren tijd, geleidelijk weer de kans gekregen om te gaan bloeien op wat eerst bos en later grasland met braamstruiken was. De levensmiddelenbon ter waarde van 50 euro is bij de trekking van de VIP-loterij op dinsdag 19 augustus gevallen op lotnummer 4016522 bij VIP Veltumse Kleffen (C1000). Op vertoon van het winnende lot kan de winnaar zijn prijs ophalen aan de publieksbalie van het gemeentehuis. De levens middelenbon kan worden ingewisseld bij deze C1000. Op donderdagavond 28 augustus houdt de gemeente Venray vier informatiebijeenkomsten in het gemeentehuis. Dan worden de vrijwilligersinstellingen geïnformeerd over de nieuwe regels voor het verkrijgen van subsidie. Deze regels zijn opgesteld om het verstrekken van subsidie meer af te stemmen op het realiseren van beleidsdoelen. Het afgelopen jaar is op diverse terreinen binnen de gemeente Venray nieuw beleid ontwikkeld en door de gemeenteraad vastgesteld. Met name de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft ervoor gezorgd dat er meer samenhang en samenwerking tussen de beleidsterreinen is ontstaan. Dit nieuwe beleid vormt de basis voor de opgestelde subsidiesystematiek. Beide ontwikkelingen hebben geleid tot nieuwe, nadere regels voor subsidieverstrekking. Veranderingen De nieuwe subsidiesystematiek is gericht op meer sturing door de gemeente om beleidsdoelen te realiseren subsidieverstrekking voor een periode van maximaal 4 jaar uniforme regels in combinatie met maatwerk per beleidsterrein vereenvoudiging van de subsidieaanvraag en -verantwoording. De gemeente subsidieert jaarlijks ruim tweehonderd instellingen. De instel lingen die het afgelopen jaar subsidie hebben ontvangen, hebben reeds een uitnodiging voor een van de informatiebijeenkomsten gekregen. De bijeen komsten zijn openbaar. Ook niet-gesubsidieerde instellingen zijn welkom. Woensdag 24 september om 19.00 uur wordt via loting de volgorde bepaald voor de verkoop van twaalf particuliere bouwkavels in het plan Braban der Aan den Heuvel. Inschrijven voor deze loting is mogelijk van 25 augustus tot en met 22 september bij de afdeling Publieksdiensten. De grootte van de kavels varieert van 512 m2 tot 773 m2. Ze zijn bestemd voor de bouw van vrij staande woningen. De grondprijs bedraagt in 2008 225 euro per m2, exclusief btw. De kavels zijn bedoeld voor eigen bebouwing en bewoning. Daarom komen alleen particulieren ervoor in aanmerking. De koper is verplicht zelf drie jaar na voltooiing het huis te bewonen. Inschrijving Per echtpaar of paar van partners mag zich één persoon inschrijven. Bij dubbele inschrijving vervallen beide. Inschrijven kost 53,55 euro. Inwoners van de gemeenten Venray en Meerlo-Wanssum hebben op het milieustation de afvalpas nodig als betaalmiddel. Wie er nog geen heeft, kan er nog tot 1 september 2008 gratis een aanvragen. Daarna kost een nieuwe afvalpas 16 euro. Beschadigde afvalpassen worden gratis vervangen. Aanvangstijden informatiebijeenkomsten 19.00 tot 20.15 uur: gezamenlijke bijeenkomst voor instellingen voor ouderen, belangenbehartigers, verkeers- en natuureducatie en maatschappelijke instellingen 19.00 tot 20.15 uur: bijeenkomst voor sportinstellingen 20.30 tot 21.45 uur: gezamenlijke bijeenkomst voordorps- en wijkraden en instellingen voor allochtonengroeperingen 20.30 tot 21.30 uur: bijeenkomst voor instellingen voor jeugd en jongeren Tijdens de bijeenkomsten is er ook gelegenheid om vragen te stellen. Dit bedrag wordt niet terugbetaald of verrekend. Het volledig ingevulde inschrijfformulier en het inschrijfgeld moeten voor 23 september door de gemeente zijn ontvangen. Daarna krijgt u een informatiepakket en een bevestiging van uw inschrijving. Uiteraard kunt u het informatie pakket eerst inzien bij de afdeling Publieksdiensten. De loting wordt verricht door notariskantoor Q.C.M. Paantjes uit Venray. Stukken die ter inzage liggen kunt u, tenzij anders vermeld, tijdens de openingstijden inzien in het informatiecentrum in de Publiekshal van het gemeentehuis in Venray. Voornemen Burgemeester en Wethouders van Venray maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening dat zij voornemens zijn de volgende structuurvisie voor te bereiden: - Ontwikkelingsperspectief, inclusief het generiek grondbeleid. Daarmee wordt de van rechtswege ontstane structuurvisie 'Ruimte voor de toekomst' herzien. Het structuurplan 'Ruimte voor de toekomst' is per 1 juli 2008 op grond van de overgangs regeling van de nieuwe Wro de structuurvisie van de gemeente Venray geworden. Middels het vaststellen van het Ontwikkelingsperspectief, inclusief het generiek grondbeleid als structuur visie, wordt de tot heden geldende structuurvisie herzien. Om optimaal gebruik te maken van de verhaalsmogelijkheden die de nieuwe Wet ruimtelijke ordening die op 1 juli 2008 in werking is getreden biedt, wordt het ontwikkelingsperspectief aangevuld met een grondpolitieke component. Het huidige Ontwikkelingsperspectief heeft een uitgebreid communicatietraject en inspraak procedure doorlopen. De inspraak is beperkt tot de aanvulling, die ter inzage heeft gelegen van 27 juni tot en met 7 augustus. Momenteel kunnen er geen zienswijzen (meer) worden ingebracht. Dit voornemen is aan de provincie Limburg toegestuurd ter advisering. Zodra de stukken met betrekking tot dit voornemen door de gemeenteraad van Venray worden vastgesteld, liggen deze ter inzage. Vastgesteld Burgemeester en Wethouders hebben de volgende beleidsregel vastgesteld: - Beleidsregel voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008. In deze beleidsregel worden regels gegeven over de aanwijzing van een adviseur en de wijze waarop deze tot een advies komt in het kader van een verzoek tot tegemoetkoming in planschade. Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) met een bijbehorend complex van wet- en regelgeving in werking getreden. Het Bro verplicht de gemeente tot vaststellen van dergelijke regels in een verordening. Deze beleidsregel is vastgesteld ter overbrugging totdat de verordening door de gemeenteraad wordt vastgesteld en in werking treedt. De werking van de beleidsregel vervalt bij inwerking treding verordening, na vaststelling door de raad. Deze beleidsregel treedt met terugwerkende kracht tot 1 juli 2008 in werking en ligt ter inzage. Aangevraagd Bouwvergunningen - Kogeldistel 44 - terrasoverkapping (nr. ba080366) - Oostsingel 32» - wijzigen van de achtergevel (nr. ba080367) - Athoslaan 8 - plaatsen van een dakkapel (nr. ba080369) - Lidwinahof 13 - bouwen van een berging en een overkapping (nr. ba080370). Sloopvergunningen - Grotestraat 68 en Schouwburgplein 2, 3 en 3a - inpandige sloop (nr. slp080047). Reclamevergunningen - Kleindorp ongenummerd - plaatsen van reclame (nr. recl080022). Het betreft hier uitsluitend een kennisgeving. Deze aanvragen liggen niet ter inzage. U kunt geen zienswijze/bezwaar indienen. Ontwerpbesluiten Voorgenomen buitenplanse vrijstellingen of doorbreking aanhouding Burgemeester en Wethouders zijn voornemens om, met toepassing van artikel 19 lid 1, 2 of 3 van de Wet op de ruimtelijke ordening, medewerking te verlenen aan de navolgende bouw en/of gebruiksprojecten: - Laagheidseweg ongenummerd - realiseren van woningbouwlocatie (nr. ink0802848) - Volen 8 - bouwen van een varkensstal (nr. ba080320). U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober 2008 (zes weken) inzien. Tijdens de inzagetermijn kunt u een gemotiveerde schriftelijke zienswijze indienen bij Burgemeester en Wethouders. Op verzoek kunt u ook een mondelin ge zienswijze indienen, waarbij u de gelegenheid krijgt over het ontwerpbesluit van gedachten te wisselen. U wordt dan daartoe uitgenodigd voor een gesprek. Van de mondelinge zienswijze wordt een verslag gemaakt. Voorgenomen buitenplanse of tijdelijke ontheffingen Burgemeester en Wethouders zijn voornemens om, met toepassing van artikel 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, medewerking te verlenen aan de navolgende bouw- en/of gebruiksprojecten: - Lidwinahof 13 - bouwen van een berging en overkapping (nr. ba080370) - Lollebeekweg 49 - plaatsen van een tijdelijke woning (nr. ba080362). U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober 2008 (zes weken) inzien. Tijdens de inzagetermijn kunt u een gemotiveerde schriftelijke zienswijze indienen bij Burgemeester en Wethouders. Op verzoek kunt u ook een mondelin ge zienswijze indienen, waarbij u de gelegenheid krijgt over het ontwerpbesluit van gedachten te wisselen. U wordt dan daartoe uitgenodigd voor een gesprek. Van de mondelinge zienswijze wordt een verslag gemaakt. Verleend Burgemeester en Wethouders hebben de volgende vergunningen en/of vrijstellingen verleend: Bouwvergunningen - Oostsingel 32e - wijzigen van de achtergevel (nr. ba080367, verzenddatum 15/08) - Kogeldistel 44 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba080366, verzenddatum 15/08) - Heesakker 8 - vergroen van de woning (nr. ba080258, verzenddatum 15/08) - Buizerdlaan 26 t/m 40 (even) - bouwen van acht patiowoningen (nr. ba080185, verzenddatum 15/08) - Buizerdlaan 42 t/m 68 - bouwen van veertien patiowoningen (nr. ba080184, verzend datum 15/08) - Lollebeekweg 33 - vernieuwen van bedrijfsruimte (sorteerloods) (nr. ba080082, verzend datum 15/08) - Puttenweg 114 - vergroten van de woning fase 1 (nr. ba080298, verzenddatum 15/08). Sloopvergunningen - Schouwburgplein 2, 3 en 3a en Grotestraat 68 - asbestsanering panden (nr. slp080046, verzenddatum 12/08) - Lollebeekweg 33 - slopen loods (nr. slp080014, verzenddatum 15/08) De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u belanghebbende bent kunt u - binnen zes weken na de dag van verzending - een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht - de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift. Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vergunning wilt inzien, verzoeken wij u vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten. Verleend - Zandakker - voor 5 esdoorns i.v.m. opdrukkende verharding, in het kader van verdunning geen herplant - Schutsboom - voor 1 tulpenboom, geen herplant - Vendel - voor 1 amberboom, herplant 2 bomen elders - Matthiasstraat - voor 1 hazelnoot i.v.m. verwelkingziekte, herplant 1 boom - Kattestaart - voor 1 iep i.v.m. iepziekte, herplant 1 boom - Mozartstraat - voor 3 iepen i.v.m. iepziekte, herplant 3 bomen - Kruidenlaan - voor 3 iepen i.v.m. iepziekte, herplant 3 bomen - Jaegerhofweg - voor 1 boom i.v.m. reconstructie gasdepot, herplant 1 boom. U kunt de desbetreffende stukken van 22 augustus 2008 tot en met 2 oktober 2008 (zes weken) inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u tijdens de inzagetermijn een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Voor het indienen van een bezwaarschrift zie onder Bouwplannen Verleend. Ontwerpbesluit Burgemeester en Wethouders zijn van plan voor de inrichting gelegen aan - Pas 1 Merselo - een oprichtingsvergunning te verlenen aan Maatschap Arts-Hellegers, Pas 1 te Merselo voor een bedrijf met jongvee-opfok (mila080012). Aan de vergunning worden voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober 2008 inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u schriftelijk een gemotiveerde zienswijze over het ontwerpbesluit bij Burgemeester en Wethouders naar voren brengen. Op telefonische afspraak kunt u ook mondeling uw zienswijze naar voren brengen. Tegen het besluit kunt u later alleen beroep indienen wanneer u belanghebbende bent en tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren hebt gebracht of aantoont dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest. Besluit Burgemeester en Wethouders hebben besloten voor de inrichting gelegen aan - Timmermannsweg 62 Ysselsteyn - een veranderingsvergunning te verlenen aan W. Peeters, Heidse Peelweg 62 te Ysselsteyn voor een varkenshouderij (mila080018). Aan de vergunning zijn voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. U kunt het besluit met bijbehorende stukken van 22 augustus 2008 t/m 2 oktober 2008 inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u een beroepschrift (in tweevoud) indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Postbus 20019, 2500 EA Den Haag), wanneer u: - belanghebbende bent en - tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren heeft gebracht of aantoont dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest. Het beroepschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht (en een kopie van het besluit) - de gronden van het beroep. Gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift kunt u de voorzitter van genoemde afdeling vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroepschrift. Het besluit treedt in werking na afloop van de beroepstermijn, tenzij vóór deze datum beroep is ingesteld en een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder een schorsingsverzoek) is ingediend. Het besluit treedt dan niet eerder in werking voordat op dat verzoek is beslist. Een folder over de beroepsprocedure kunt u aanvragen via Postbus 51, 0800-8051, of via www.postbus51.nl. Informatie vindt u ook op www.raadvanstate.nl. Rectificatie In de openbare bekendmakingen van 14 augustus 2008 is per abuis bij het ontwerpbesluit vermeld dat Burgemeester en Wethouders van Venray van plan zijn, om een revisievergun ning te verlenen aan de inrichting Jaegerhofweg 5 Veulen. Dit betreft echter een verande ringsvergunning. 21 augustus 2008 Burgemeester en Wethouders van Venray Sinds dit jaar zijn alle huishoudens in het bezit van een afvalpas. En sinds 1 juli kunt u alleen met deze pas gebruikmaken van het milieustation aan de Metaalweg ld in Venray. De afvalpas wordt aan de poort gescand en de gegevens van het aangeboden afval worden in de computer ingevoerd. U kunt zien wat de kosten zijn. Dat wordt dan vastgelegd in het systeem. De rekening komt vervolgens twee keer per jaar met de aanslag afval stoffenheffing. Net zoals met de huisvuil- en gft-containers. Verhuizen of pas kwijt De afvalpas is gekoppeld aan de woning. Dus als u gaat verhuizen, moet de afvalpas op het oude adres achterblijven. Bent u de afvalpas kwijt, dan kunt u tot 1 september gratis een nieuwe aanvragen bij de afvalinfolijn, telefoon 0800-0233399. 22 aug. - Funk the System 2.0, buitenevenement bij 't Podium 24 aug. - Pannatoernooi, Brukske t/m 30 aug. - Zonnebloem Colofon De gemeentepagina is een uitgave van de gemeente Venray. De redactie stelt deze pagina samen met veel aandacht en zorg. Toch kan niemand aan de inhoud ervan rechten ontlenen. Overnemen van artikelen mag alleen met toestemming van de hoofdredactie. Hoofdredactie Team Communicatie gemeente Venray, 52 33 33 Eind redactie Centennial Communicatie, Venray Fotografie Mijntje Wismans, Gé Hirdes Basisontwerp LaVerbe, Nijmegen Lay-out Studio Accent, Venray

Peel en Maas | 2008 | | pagina 15