DEEL 3
U heeft gesproken!" De burgeravonden op 1 en 2 april
Gemeente
Meerlo-Wanssum
Vorige week las u op deze plek over het fusietraject van de gemeente. Intussen zijn er
twee burgeravonden geweest. Welke vragen kwamen aan bod? En wat waren daarop de
antwoorden? We praten u graag bij.
Hoe denkt u over de toekomst van Meerlo-Wanssum?
Wilt u meedenken en -praten over de toekomst van
Meerlo-Wanssum? Kom dan naar de raadsvergaderingen
van 14 en 21 april!
Kijk voor meer informatie op www.meerlo-wanssum.nl
toekomst gemeente
Zouden er wel inwoners naar de burgeravonden komen? Dat bleek een overbodige zorg.
Er stonden stoelen voor ongeveer 150 mensen, maar u kwam met dubbel zoveel! U stelde
veel goede vragen, en gaf de raad waardevolle opmerkingen mee. Welke dat waren? We
zetten ze graag voor u op een rij.
De burgemeester
geeft aan dat het
werk gewoon door
gaat. Tot aan 2010,
tot aan de fusie,
gaan wij ook ge
woon door met het
werken aan onze
speerpunten. We
krijgen het op het
gemeentehuis alleen
ook ontzettend druk
met het fusietraject.
Al gauw blijkt welke
vraag nu vooral nog
leeft: wat zijn de
voor- en nadelen
van opsplitsing? Het
antwoord blijkt niet
in één zin te vangen.
PEEL EN MAAS
Over de besluitvorming door
de gemeenteraad
Over de interactie
met de burger
Tijdens de avonden bleek het
steeds: u wilt dat de raad naar u
luistert. Dat kan! Er zijn nóg twee
mogelijkheden om in te spreken:
op 14 en 21 april. De gemeenteraad
neemt het besluit namelijk pas op
21 april.
Over de gebiedsontwikkeling
Ooijen-Wanssum
Over opsplitsing van de
gemeente
Over het speerpunt zorg en
Wmo
Over de woonlasten
Bij welke gemeente zijn onze woon
lasten het laagst? Iemand heeft voor
zichzelf een berekening gemaakt
van de nieuwe woonlasten. Met drie
kinderen en twee honden is hij in
Venray duurder uit. Iemand anders
lijkt juist voordeliger uit in Venray.
De gespreksleider wijst erop dat de
gepresenteerde cijfers gemiddelden
zijn.
Over de financiële positie van
Horst aan de Maas en Venray
Donderdag 10 april 2008 - Pagina 12
Fusiebulletin Meerlo-Wanssum
verkiezingen van 2006. Maar toen
is wel de gemeenteraad met de hui
dige samenstelling gekozen. De raad
heeft daarmee de verantwoordelijk
heid gekregen om het fusiebesluit te
nemen. Zij is zelfs wettelijk verplicht
dit te doen.
En de provincie?
Kan het besluit van de gemeente
raad straks nog veranderen als de
provincie het er niet mee eens is?
Dat is theoretisch inderdaad moge
lijk. De provincie heeft veel aandacht
voor de samenhang in de regio. Zij
wil 4 sterke gemeentes rondom de
centrumgemeente Venlo, die goed
kunnen samenwerken.
Wat gebeurt er met onze
toekomstvisie...
Vier jaar geleden hebben inwoners
en gemeente gepraat over de
toekomstvisie. Wordt deze visie
meegenomen in het fusietraject?
Onze toekomstvisie is vertaald naar
speerpunten. Die komen nu telkens
terug. We brengen onze speerpunten
in tijdens de onderhandelingen met
de mogelijke fusiepartners. Dan
bekijken wie van hen ons het beste
kan helpen onze speerpunten te
realiseren.
en de speerpunten?
Eén van onze speerpunten is het
bouwen van twee sportaccommoda
ties. Alleen: de fusie vindt pas in
Maas. Uit het financieel verdiepings-
onderzoek van de provincie Limburg
blijkt dat de begrotingen van dit
jaar (2008) voor beide gemeenten
positief sluiten.
Verder gaat Venray een nieuw
gemeentehuis bouwen. Worden de
kosten daarvan meegenomen in de
begroting van die gemeente? Ook in
Horst aan de Maas is pas een nieuw
gemeentehuis gekomen, waarvoor
nog betaald wordt. Het blijkt dat
zowel de gemeente Venray als de
gemeente Horst aan de Maas in de
begroting geld hebben gereserveerd
voor het gemeentehuis.
De stemming
In de raadsvergadering van 21 april
neemt de gemeenteraad een
definitief besluit. De stemming is
openbaar en er wordt hoofdelijk
gestemd.
De gemeenteraad moet beslissen
Fusie was geen item in de verkie
zingsprogramma's van de politieke
partijen tijdens de verkiezingen
in 2006. Met welk recht neemt de
gemeenteraad nu dan een besluit
over fusie en de meest geschikte
fusiepartner?
Het klopt dat fusie geen onderwerp
was tijdens de gemeenteraads-
Aanstaande zaterdag is er een
enquête door de dorpsraden.
Iemand vraagt: "Welke waarde hecht
de raad aan de uitslag daarvan?"
De burgemeester: "De uitkomst van
de peiling is zeker een punt dat
meeweegt."
Of toch veel nadelen?
Het gemeentebestuur ziet echter
meer nadelen dan voordelen in
opsplitsing. Welke dat zijn? De
burgemeester noemt er een aantal:
1. Wij vormen als gemeente een
hechte gemeenschap. Die trek
je uit elkaar als je de gemeente
opsplitst. En dat gaat ten koste
van de huidige sociale verbanden,
clubs en verenigingen.
2. Als we besluiten op te splitsen
hebben we een zwakke onderhan
delingspositie ten opzichte van
Horst aan de Maas en Venray. Die
weten dan namelijk dat ze een
deel van de buit al binnen heb
ben. Dat betekent dat ze hun bod
niet meer zullen verhogen om ons
voor zich te winnen.
3. Als we splitsen moeten we twee
fusieprocessen doorlopen. We
moeten de administratie, organi
satie, financiën en het personeel
van de gemeente dan twee keer
scheiden. Dat kost veel geld en
energie.
4. We kunnen de speerpunten van
Meerlo-Wanssum het beste be
hartigen als zij allemaal overgaan
naar één andere gemeente.
5. We hebben met Horst aan de
Maas en Venray alleen over een
totale fusie gesproken en niet
over opsplitsing. We zouden dan
opnieuw de interesse moeten
polsen.
Als we de gemeente dan niet op
splitsen, bij welke gemeente kunnen
we ons dan het beste aansluiten?
Ook dit punt kreeg veel aandacht
tijdens de burgeravonden. Wat zijn
de ideeën hierover? We zetten ze
steeds per speerpunt bij elkaar.
Een van onze speerpunten is de
reactivering van de oude Maasarm.
2010 plaats. Wat doen wij tot dan
met dit speerpunt? En met de ande
re speerpunten? Zijn we dan niet te
druk met het regelen van de fusie?
De burgemeester geeft aan dat het
werk gewoon doorgaat. Tot aan
2010, tot aan de fusie, gaan wij ook
gewoon door met het werken aan
onze speerpunten. We krijgen het op
het gemeentehuis alleen ook ontzet
tend druk met het fusietraject.
Al gauw blijkt welke vraag nu vooral
nog leeft: wat zijn de voor- en na
delen van opsplitsing? Het antwoord
blijkt niet in één zin te vangen.
Opsplitsen logisch?
Onze inwoners richten zich meestal
sterk op een buurgemeente: Horst
aan de Maas of Venray. Is het dan
niet logisch om Meerlo-Wanssum op
te splitsen? Een voordeel kan zijn
dat je de helft van je speerpunten
bij de ene gemeente kwijt kunt en
de andere helft bij de andere.
Bij welke gemeente kunnen we dan
het beste aansluiten?
Horst aan de Maas...
Iemand merkt op dat door een
fusie met Horst aan de Maas de
reactivering van de oude Maasarm
in handen van één gemeente komt.
Dit voorkomt een hoop onnodig ge
touwtrek in de toekomst. Er ontstaat
dan een landelijk gebied langs de
Maas in één gemeente.
of Venray?
De burgemeester vult aan: "Het
gaat erom welke van de mogelijke
fusiepartners de reactivering het
best kan realiseren. Op dit moment
krijgen we op dit gebied de meeste
samenwerking van Venray."
Is het Venray misschien alleen om
de haven te doen? Venray stelt
namelijk 2 miljoen euro uit het
fusiepotje beschikbaar voor het
Nieuwe Wanssum. Het gaat Venray
echter om het hele project en niet
alleen om de haven. Wij zijn juist
blij dat Venray dit project financieel
steunt. De gehele gemeente
profiteert immers van de haven.
Bovendien kunnen wij door deze
financiële bijdrage van Venray ons
geld in andere projecten steken.
Ook zorg en Wmo is een belangrijk
speerpunt voor de gemeente. Welke
gemeente is dan de beste keus? De
Wmo-samenwerking met Horst aan
de Maas blijkt goed te verlopen. En
zijn we in Venray niet slechter af
omdat daar minder regelingen zijn
voor mensen met psychische stoor
nissen? De raadsleden knopen ook
deze opmerkingen goed in hun oren
Venray is in het verleden een artikel
12-gemeente geweest. Is Venray nu
wel financieel gezond? Gelukkig wel.
En dat geldt ook voor Horst aan de
S.BB