DEEL 3 U heeft gesproken!" De burgeravonden op 1 en 2 april Gemeente Meerlo-Wanssum Vorige week las u op deze plek over het fusietraject van de gemeente. Intussen zijn er twee burgeravonden geweest. Welke vragen kwamen aan bod? En wat waren daarop de antwoorden? We praten u graag bij. Hoe denkt u over de toekomst van Meerlo-Wanssum? Wilt u meedenken en -praten over de toekomst van Meerlo-Wanssum? Kom dan naar de raadsvergaderingen van 14 en 21 april! Kijk voor meer informatie op www.meerlo-wanssum.nl toekomst gemeente Zouden er wel inwoners naar de burgeravonden komen? Dat bleek een overbodige zorg. Er stonden stoelen voor ongeveer 150 mensen, maar u kwam met dubbel zoveel! U stelde veel goede vragen, en gaf de raad waardevolle opmerkingen mee. Welke dat waren? We zetten ze graag voor u op een rij. De burgemeester geeft aan dat het werk gewoon door gaat. Tot aan 2010, tot aan de fusie, gaan wij ook ge woon door met het werken aan onze speerpunten. We krijgen het op het gemeentehuis alleen ook ontzettend druk met het fusietraject. Al gauw blijkt welke vraag nu vooral nog leeft: wat zijn de voor- en nadelen van opsplitsing? Het antwoord blijkt niet in één zin te vangen. PEEL EN MAAS Over de besluitvorming door de gemeenteraad Over de interactie met de burger Tijdens de avonden bleek het steeds: u wilt dat de raad naar u luistert. Dat kan! Er zijn nóg twee mogelijkheden om in te spreken: op 14 en 21 april. De gemeenteraad neemt het besluit namelijk pas op 21 april. Over de gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum Over opsplitsing van de gemeente Over het speerpunt zorg en Wmo Over de woonlasten Bij welke gemeente zijn onze woon lasten het laagst? Iemand heeft voor zichzelf een berekening gemaakt van de nieuwe woonlasten. Met drie kinderen en twee honden is hij in Venray duurder uit. Iemand anders lijkt juist voordeliger uit in Venray. De gespreksleider wijst erop dat de gepresenteerde cijfers gemiddelden zijn. Over de financiële positie van Horst aan de Maas en Venray Donderdag 10 april 2008 - Pagina 12 Fusiebulletin Meerlo-Wanssum verkiezingen van 2006. Maar toen is wel de gemeenteraad met de hui dige samenstelling gekozen. De raad heeft daarmee de verantwoordelijk heid gekregen om het fusiebesluit te nemen. Zij is zelfs wettelijk verplicht dit te doen. En de provincie? Kan het besluit van de gemeente raad straks nog veranderen als de provincie het er niet mee eens is? Dat is theoretisch inderdaad moge lijk. De provincie heeft veel aandacht voor de samenhang in de regio. Zij wil 4 sterke gemeentes rondom de centrumgemeente Venlo, die goed kunnen samenwerken. Wat gebeurt er met onze toekomstvisie... Vier jaar geleden hebben inwoners en gemeente gepraat over de toekomstvisie. Wordt deze visie meegenomen in het fusietraject? Onze toekomstvisie is vertaald naar speerpunten. Die komen nu telkens terug. We brengen onze speerpunten in tijdens de onderhandelingen met de mogelijke fusiepartners. Dan bekijken wie van hen ons het beste kan helpen onze speerpunten te realiseren. en de speerpunten? Eén van onze speerpunten is het bouwen van twee sportaccommoda ties. Alleen: de fusie vindt pas in Maas. Uit het financieel verdiepings- onderzoek van de provincie Limburg blijkt dat de begrotingen van dit jaar (2008) voor beide gemeenten positief sluiten. Verder gaat Venray een nieuw gemeentehuis bouwen. Worden de kosten daarvan meegenomen in de begroting van die gemeente? Ook in Horst aan de Maas is pas een nieuw gemeentehuis gekomen, waarvoor nog betaald wordt. Het blijkt dat zowel de gemeente Venray als de gemeente Horst aan de Maas in de begroting geld hebben gereserveerd voor het gemeentehuis. De stemming In de raadsvergadering van 21 april neemt de gemeenteraad een definitief besluit. De stemming is openbaar en er wordt hoofdelijk gestemd. De gemeenteraad moet beslissen Fusie was geen item in de verkie zingsprogramma's van de politieke partijen tijdens de verkiezingen in 2006. Met welk recht neemt de gemeenteraad nu dan een besluit over fusie en de meest geschikte fusiepartner? Het klopt dat fusie geen onderwerp was tijdens de gemeenteraads- Aanstaande zaterdag is er een enquête door de dorpsraden. Iemand vraagt: "Welke waarde hecht de raad aan de uitslag daarvan?" De burgemeester: "De uitkomst van de peiling is zeker een punt dat meeweegt." Of toch veel nadelen? Het gemeentebestuur ziet echter meer nadelen dan voordelen in opsplitsing. Welke dat zijn? De burgemeester noemt er een aantal: 1. Wij vormen als gemeente een hechte gemeenschap. Die trek je uit elkaar als je de gemeente opsplitst. En dat gaat ten koste van de huidige sociale verbanden, clubs en verenigingen. 2. Als we besluiten op te splitsen hebben we een zwakke onderhan delingspositie ten opzichte van Horst aan de Maas en Venray. Die weten dan namelijk dat ze een deel van de buit al binnen heb ben. Dat betekent dat ze hun bod niet meer zullen verhogen om ons voor zich te winnen. 3. Als we splitsen moeten we twee fusieprocessen doorlopen. We moeten de administratie, organi satie, financiën en het personeel van de gemeente dan twee keer scheiden. Dat kost veel geld en energie. 4. We kunnen de speerpunten van Meerlo-Wanssum het beste be hartigen als zij allemaal overgaan naar één andere gemeente. 5. We hebben met Horst aan de Maas en Venray alleen over een totale fusie gesproken en niet over opsplitsing. We zouden dan opnieuw de interesse moeten polsen. Als we de gemeente dan niet op splitsen, bij welke gemeente kunnen we ons dan het beste aansluiten? Ook dit punt kreeg veel aandacht tijdens de burgeravonden. Wat zijn de ideeën hierover? We zetten ze steeds per speerpunt bij elkaar. Een van onze speerpunten is de reactivering van de oude Maasarm. 2010 plaats. Wat doen wij tot dan met dit speerpunt? En met de ande re speerpunten? Zijn we dan niet te druk met het regelen van de fusie? De burgemeester geeft aan dat het werk gewoon doorgaat. Tot aan 2010, tot aan de fusie, gaan wij ook gewoon door met het werken aan onze speerpunten. We krijgen het op het gemeentehuis alleen ook ontzet tend druk met het fusietraject. Al gauw blijkt welke vraag nu vooral nog leeft: wat zijn de voor- en na delen van opsplitsing? Het antwoord blijkt niet in één zin te vangen. Opsplitsen logisch? Onze inwoners richten zich meestal sterk op een buurgemeente: Horst aan de Maas of Venray. Is het dan niet logisch om Meerlo-Wanssum op te splitsen? Een voordeel kan zijn dat je de helft van je speerpunten bij de ene gemeente kwijt kunt en de andere helft bij de andere. Bij welke gemeente kunnen we dan het beste aansluiten? Horst aan de Maas... Iemand merkt op dat door een fusie met Horst aan de Maas de reactivering van de oude Maasarm in handen van één gemeente komt. Dit voorkomt een hoop onnodig ge touwtrek in de toekomst. Er ontstaat dan een landelijk gebied langs de Maas in één gemeente. of Venray? De burgemeester vult aan: "Het gaat erom welke van de mogelijke fusiepartners de reactivering het best kan realiseren. Op dit moment krijgen we op dit gebied de meeste samenwerking van Venray." Is het Venray misschien alleen om de haven te doen? Venray stelt namelijk 2 miljoen euro uit het fusiepotje beschikbaar voor het Nieuwe Wanssum. Het gaat Venray echter om het hele project en niet alleen om de haven. Wij zijn juist blij dat Venray dit project financieel steunt. De gehele gemeente profiteert immers van de haven. Bovendien kunnen wij door deze financiële bijdrage van Venray ons geld in andere projecten steken. Ook zorg en Wmo is een belangrijk speerpunt voor de gemeente. Welke gemeente is dan de beste keus? De Wmo-samenwerking met Horst aan de Maas blijkt goed te verlopen. En zijn we in Venray niet slechter af omdat daar minder regelingen zijn voor mensen met psychische stoor nissen? De raadsleden knopen ook deze opmerkingen goed in hun oren Venray is in het verleden een artikel 12-gemeente geweest. Is Venray nu wel financieel gezond? Gelukkig wel. En dat geldt ook voor Horst aan de S.BB

Peel en Maas | 2008 | | pagina 12