Venrayse Nelipak Zorgboerderij 'De Haam' Maatschap Peeters-Bonten Mister KOOL's En de winnaar was... Succes van evenement smaakt naar meer W1S8P®; PEEL EN MAAS Donderdag 27 december 2007 - Pagina 13 ben bereid (en die wordt afgeslo ten met zelfgemaakte pap). Er is veel animo voor De Haam, zelfs een kleine wachtlijst. Maar uitbreiden, dat willen de eigena ren niet. 'Ouderen komen hier voor dat speciale gevoel, voor de kleinschaligheid. Verandering betekent voor ons dat we onszelf en onze zorgboerderij verder ver beteren.' Nelipak ontwerpt, ontwikkelt en produceert kunststof producten en verpakkingen Directeur Frank Nelissen Genomineerd door Industriële Club Venray e.o. 'Plastic platen veranderen in de mooiste dingen.' Dat is Nelipak in de woorden van algemeen direc teur Frank Nelissen. De lichtrecla me van Bavaria, de blisters waar de TomTom in verkocht wordt, de carrosserie van een Opel bestelwagen, de tentpanelen bij de Olympische Spelen in Peking: allemaal bedacht, ontwikkeld én geproduceerd door Nelipak. En vergeet ook de verpakkingen voor knieprotheses en andere implan taten niet. 'In implantaatverpak kingen zijn wij wereldkampioen,' zegt Frank Nelissen trots. Daaruit haalt Nelipak zeventig procent van zijn totale omzet (68 miljoen euro in 2007). Behalve in Venray heeft Nelipak vestigingen in het Ierse Galway en sinds kort het Amerikaanse Cranston. Niet dat Frank Nelissen daar heel vaak komt, want hij is zes maanden per jaar onderweg: altijd op zoek naar weer nieuwe producten waaraan Nelipak een slimme kunststof bijdrage of verpakking kan leveren. Dezer dagen is Nelissen vaak te vinden in onder andere de groeimarkten China en India. 'We hebben geen vast eigen product, maar zijn wel vreselijk innovatief. Veranderen is voor Nelipak: voortdurend zoeken naar producten en markten die continuïteit kunnen bieden.' Zorgboerderij 'De Haam' is een zorgboerderij die deel uit maakt van een gemengd agrarisch bedrijf Eigenaren Sef,Annerie, David en Gerdie Janssen Genomineerd door VZO afde ling Heide, Leunen, Merselo, Veu len, Vredepeel,Ysselsteyn Van boerderij naar zorgboerderij: dat is de verandering die De Haam onderging. Een bewuste keuze, zeggen de vier Janssens (Sef is getrouwd met Annerie; zijn broer David met Gerdie). De Veulense boerderij die David en Sef in 1997 overnamen van hun ouders, was sterk verouderd. Mede vanwege Anneries en Gerdies ervaring in de zorg werd De Haam de eerste Noord-Limburgse zorgboerde rij voor ouderen. 'Stadse men sen komen voor ruimte en rust, dorpse mensen willen van nature graag buiten zijn.' De verandering - inclusief nieuwbouw - is een echte verrijking. 'Wij genieten omdat de ouderen genieten. Ze wandelen, doen spelletjes, helpen met het sorteren van eieren en het verzorgen van onze honden en schapen. Maar het belangrijkst zijn de sociale contacten.' En dus nuttigen ouderen én de gezinnen Janssen elke middag een warme maaltijd die ze gezamenlijk heb- Maatschap Peeters-Bonten is een tuinbouwbedrijf met de spe cialiteiten rabarber en asperges. Eigenaren Martin Peeters en Nel lie Peeters-Bonten Genomineerd door LLTB Venray e.o. Hun collega-agrariërs verklaarden hen voor gek. Martin Peeters en Nellie Bonten besloten in 1989 en 1993 achtereenvolgens hun koei en en varkens in te ruilen voor respectievelijk asperges en rabar ber. 'Melkquota en milieuwetge ving maakten het runnen van een kleinschalig gemengd bedrijf steeds moeilijker.' De gewaagde verandering is suc cesvol verlopen: 'We zijn op tijd geswitcht,' zegt Nellie Bonten. De maatschap heeft bijna drie hectare asperges en 12 hectare rabarber. Dus als de rabarberpluk begint, dan is het een gekkenhuis aan de Heidseschoolweg. Zo'n zeventig mensen zijn dan in de weer. 'In het rabarberseizoen is mijn hoofd een TGV daarna een dieseltje,' zegt Martin Peeters. De rabarber belandt in de super markt, bij mensen thuis, in vlaaien en limonades. En dan is er sinds 2000 ook nog acht hectare biolo gische rabarber (geen kunstmest, niet bespoten) op het bedrijf 'De Pionier', waarvan Martin en Nellie de helft bezitten. Ze zijn gecertifi ceerd deze rabarber te leveren aan Amerika, waar het wordt verwerkt in babyvoeding. En de volgende veelbelovende verandering staat ook al voor de deur. Martin Pee ters werkt met twee buitenlandse collega's aan de ontwikkeling van een rabarberoogstmachine. 'Wij hebben er nu eenmaal lol in nieu we dingen te proberen.' Mister KOOL's is gespecialiseerd in tapijt- en meubelreiniging en vloeronderhoud Eigenaren Peter en Marion Fren- ken Genomineerd door MKB Lim burg afdeling Meerlo-Wanssum Over verandering gesproken: twaalf jaar geleden was Peter Fre- nken nog agrariër, nu heeft hij een florerend bedrijf voor tapijtreini ging, meubelreiniging en vloeron derhoud. 'Overeenkomsten tussen mijn vorige werk en mijn huidige baan?' Peter Frenken denkt even na. 'Nee, ik zie niet één overeen komst, het is totaal anders. Vroe ger was ik veroordeeld tot prei. Dit werk is afwisselender. Vandaag kan een klant bellen dat hij vol gende week 4000 vierkante meter tapijt gereinigd wil hebben. "O ja, en doe ook maar meteen die 500 stoelen erbij." Nou, dat regelen wij.' Dat hij in deze branche terecht kwam, dankt Peter Frenken aan zijn vrouw Marion, die er al werk zaam was. Nu zorgt zij dat de bin nendienst vlekkeloos functioneert en is hij verantwoordelijk voor de acquisitie. Mister KOOL's vaart wel bij deze rolverdeling. Sinds de verhuizing in 2001 van Bergen naar Wanssum is de bedrijfsoppervlakte verdrie voudigd, de omzet vervijfvoudigd en het personeelsbestand fors uitgebreid. Tot de klantenkring - particulieren en bedrijven in heel Zuid-Nederland - behoren onder meer Rabobank-vestigingen, het Provinciehuis in Den Bosch, maar ook de gemeente Venray en schoonmaakgiganten als ISS en CSU. 'Prei, prei en nog eens prei' is veranderd in 'groei, groei en nog eens groei'. Als op 3 januari 2008 de winnaars van de Loek Neüssenprijs en de Rabobank Publieksprijs worden bekendgemaakt, dan gebeurt dat al voor de zevende keer. Dit waren de winnaars in de afgelopen zes jaar: 2001: Loek Nelissenprijs: Rabobank Publieksprijs: 2002: Loek Nelissenprijs: Rabobank Publieksprijs: 2003: Loek Nelissenprijs: Rabobank Publieksprijs: 2004: Loek Nelissenprijs: Rabobank Publieksprijs: 2005: Loek Nelissenprijs: Rabobank Publieksprijs: 2006: Loek Nelissenprijs: Rabobank Publieksprijs: 2007: Keijsers-Manders Installatietechniek, Ysselsteyn Vice Versa Reisbureau, Venray Manders Industries, Venray Plus Supermarkt,Venray NLW Groep deer- en werkbedrijf voor mensen met een arbeidsbeperking), Venray Toon Kateman Schildersbedrijf, Venray Vivara N atuurbeschermingsproducten, Venray BAS (Instituut voor Betontechnologie, Advies en Schade-expertise), Venray RichArt Kappers,Wanssum Van de Mortel Assurantie Advies, Venray Otto Work Force Sikes Champignons Bekendmaking op 3 januari 2008. Geïnspireerd door het suc ces van het Venrayse Onder nemers Eenement wordt er nagedacht over een tweede gezamenlijk ondernemerseve nement. 'We moeten meer oog hebben voor ontwikkelingen om ons heen.' Het Venrayse Ondernemers Eve nement dankt zijn succes aan de samenwerking tussen de onder nemersverenigingen in Venray en Meerlo-Wanssum. Dat succes heeft hen ertoe verleid hardop na te denken over de vraag: ligt er nog meer in het verschiet? Een twee de evenement met thema's die voor alle ondernemers relevant zijn? 'Een evenement dat zich ont trekt aan de waan van de dag, dat best een wat abstractere inhoud mag krijgen en waarin we samen praten over manieren om als ondernemers gezamenlijk op te trekken.' Zo ziet Jan Loonen (voor zitter van Agri Business Groep Venray e.o. én van de gezamenlij ke ondernemersverenigingen) het tweede evenement.'We mogen als ondernemers best eens wat vaker integraal overleggen over ontwik kelingen om ons heen,' meent Loonen. 'Deze regio is schuchter en nuchter, we weten van aanpak ken. Toch zijn we niet altijd goed in het doorpakken, het ontbreekt ons soms aan slagkracht. Een geza menlijk seminar of themadag kan dat helpen veranderen.' Ideeën Aan ideeën is in elk geval geen gebrek, zo leert een rondgang langs de voorzitters van de onder nemersverenigingen. Een evene ment over de vraag hoe Venray zich nog beter op de kaart kan zetten. Dat is de wens van Rob Julicher (Venray Centraal). 'Als zometeen die snelweg klaar is, dan komt Roermond een stuk dichterbij. De concurrentie neemt toe, en Venray moet zich beter onderscheiden als vestigingsplaats voor ondernemers en inwoners.' Gerard van Dijck (MKB Venray) stelt dat ondernemers in de regio meer oog moeten hebben voor ontwikkelingen om hen heen. 'Ik noem het vliegveld, de Floriade, de haven in Wanssum. Richten we ons op de logistiek, op Venlo en Duitsland? Of toch op de tech niek en de kennis van Eindhoven? Een goed seminar kan zinvol zijn.' Piet Jacobs (ondernemers Meerlo- Wanssum) noemt als specifiek thema toerisme. 'Het is een thema waar veel ondernemers belang bij hebben. En vergeet niet dat men sen steeds meer vrije tijd krijgen, dat de vergrijzing toeneemt. Daar op kunnen ondernemers inspelen door samenwerking.' Samen sterker Ook op het gebied van onderwijs blijken er ideeën te bestaan voor een gezamenlijk evenement. 'Ik zou een seminar willen wijden aan competentiegericht oplei den, want dat is relevant voor alle ondernemers,' zegt André Duijg- huisen (Koninklijke Horeca Neder land). En Paul Hermsen (Business Vision Venray) is samen met ande re ondernemers bezig een plat form op te zetten dat meer hoger opgeleid IT-personeel naar deze regio wil halen, in samenwerking met bedrijven, gemeenten en de regio. 'Ik wil er straks graag de ondernemersverenigingen bij betrekken,' zegt Hermsen. 'Ook een evenement behoort dan zeker tot de mogelijkheden.' Wat Jan Loonen betreft komt het tweede evenement er liever vandaag dan morgen. 'Ik zou het van harte toe juichen als het er komt.Als onder nemers staan we samen sterker.' C-.iai.TXjT"ïv.

Peel en Maas | 2007 | | pagina 13