t| Ingezonden Open dag ABC Afbouwcentre Meer zuinige verlichting Politiek sceptisch over citymarketing Winnares actie Young Hair Shop Kerstbomenactie voor 't Raayke in Tienray Woedende tuinders weigeren vakheffing te betalen Exclusieve villa's in buitengebied Venray steunt onderwijsproject Ftyers e aroom LINDESSA PEEL EN MAAS PEEL EN MAAS PEEL EN MAAS Donderdag 6 december 2007 - Pagina 9 In de rubriek Ingezonden krijgt U als lezer de kans om uw mening te ventileren over actuele nieuwszaken. De redactie behoudt zich het recht voor brieven te weigeren of in te korten. De lengte van de brie ven wordt beperkt tot maximaal 200 woorden. Brieven zonder naam en adres worden niet geplaatst. Centrum verfraaien Bij het bekijken van de plannen voor het centrum Venray valt het mij op dat u, gelukkig, het oude straatpatroon weer enigszins terug brengt in de vorm van twee ver schillende bestratingsmaterialen. Verder wilt u de afvoer van hemel water bewerkstelligen middels gietijzeren goten, ook prijzens- waardig.Als tip en aanbeveling wil ik het volgende meegeven: In het verleden heeft er geruime tijd een (paarden)tram in Venray gelopen, van het centrum naar het NS-sta- tion. Het zou blijk geven van histo risch besef als de tramrails weer in het nieuwe straatbeeld integreert. Dit zal niet meer kunnen met ori ginele spoorrails, maar wel met de eerder genoemde gietijzeren afvoergoten of, nog mooier, met natuurstenen banden die parallel lopend het spoortracé aangeven. Vanaf de Hofstraat, over de Markt (welke in vroeger tijden de naam Het Hof droeg), door de Gro testraat en met een keerlus voor de oude locatie van de Gouden Leeuw. Een fraaiere verwijzing naar het verleden in de nieuwe bestrating is toch niet denkbaar? Laat maar eens horen hoe u dit gaat realiseren. Gerrit Kateman,Venray Duur frietje Woensdag 14 november 21.40 uur speeltuintje Hoederstraat. We hebben een frietje gehaald bij Cafetaria Wilfred en eten dit op aan de picknicktafel in het speeltuintje er tegenover. Hier staat een bordje met het opschrift 'verboden toegang voor personen boven 12 jaar', echter helemaal op de hoek en een hoogte van zo'n drie meter. Bovendien is het heel donker. We hebben het bord niet gezien en zijn met z'n vijven aan de picknicktafel gaan eten. Na tien minuten arriveert de politie en krijgen we een proces verbaal van ieder 50,-. Geen waarschuwing maar meteen een boete, terwijl we geen herrie hebben gemaakt en niks hebben vernield. Dat men strenger op gaat treden om de overlast van jongeren tegen te gaan, wil toch hopelijk niet zeg gen dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen jongeren die overlast en of vernielingen ver oorzaken, en jongeren die gewoon samen een frietje zitten te eten en verder geen overlast veroorzaken. Twee maanden geleden is een ons met opzet door een auto van de scooter afgereden en ten val geko men. De auto is doorgereden. Na aangifte gedaan te hebben (kleur, type auto en deel van kenteken waren bekend), werd door de politie gezegd dat ze er niks mee gingen doen omdat zulke inciden ten geen prioriteit hebben. Voor het eten van een frietje op een speelveldje heeft men dus ken nelijk wel tijd en personeel. De boete is erg hoog voor ons, omdat we nog geen inkomen hebben.Ter vergelijking, voor het fietsen zon der licht betaal je 20 euro. Moeten onze ouders hiervoor opdraaien. Sylvana, Mitch, Vita, Patrick en Glenn, Venray. 25 jaar stukadoors in Vierlingsbeek Na een zeer ruime voorken nis te hebben opgedaan, begon Gerrit Verblakt in november 1982 als zelfstandig onderne mer een eigen onderneming: Stukadoorsbedrijf G.H. Ver blakt. Uitgerekend in deze zeer moei lijke tijd, durfde Gerrit dit risico aan te gaan. Er was in die jaren weinig werk in de bouw, maar het stukadoren zat hem in het bloed. Zijn vakmanschap en zijn onder nemend inzicht hebben ertoe geleid, dat het bedrijf anno 2007 kan terugkijken op 25 bloeiende jaren. Dit werd mede mogelijk gemaakt door zijn drie broers en enkele andere trouwe stukadoors- maten die hem van begin af aan geholpen hebben. In 1986 nam zoon Frank deel aan het bedrijf. De stukadoorsopleiding en ondernemersdiploma's werden behaald. Eind jaren tachtig kende het bedrijf met vijftien werkne mers een degelijke leerschool voor beginnende stukadoors. Toch groeide het stukadoorsbe drijf zeer langzaam uit naar een handelsbedrijf in stukadoorsmate rialen en een productiebedrijf in lijsten en ornamenten. Dat werd echt doorgezet toen het bedrijf verhuisde naar de Grotestraat 30 in Vierlingsbeek en ABC-Afbouw- centre de handelsnaam werd. Met name de productie van gipslijsten en ornamenten heeft de onderne ming eerst regionaal en later ook landelijk doen groeien, zodat Frank in 2005 besloot het stukadoorsbe drijf volledig om te zetten in ABC-Afbouwcentre, stukadoors groothandel en productie in gips lijsten en ornamenten. Frank ziet samen met het huidige team van ABC- Afbouwcentre de toekomst positief in. Zondag 9 december zijn de deu ren van ABC- Afbouwcentre aan Wordt uw site gevonden door uw doelgroep? Haalt u voldoende business uit uw website? Nee? Met Flyers Internet Communicatie haalt u meer uit uw website door: Een aansprekend ontwerp Communicatieadvies Business monitoring Content Management Systemen Zoekmachine marketing Interesse? Neem contact op met Flyers Internet Communicatie Grootdorp 89 5815 AN Merselo-Venray www.flyers.nl 0478-546293 - info@flyers.nl De gemeente Venray heeft vorige week als proef een aantal bestaande openbare verlichtings armaturen en masten vervan gen door masten met de nieuwe CitySpirit armaturen van Philips. Deze nieuwe armaturen leveren direct een energiebesparing op van 10 procent. Philips heeft de gemeente Venray gevraagd mee te werken aan de introductie van de nieuwe armaturen, omdat Venray als eerste gemeente in Nederland in samenwerking met Essent een milieubespaarplan heeft opge steld. Naast de energiebesparing levert de nieuwe verlichting meer voordelen op, zoals een verbeter de kleurweergave voor een betere verkeersveiligheid en sociale vei ligheid. Ook levert het minder lichtvervuiling en milieubelasting op door duurzame productie en het gebruik van een milieu vriendelijker verfsysteem. Tot slot levert de vermindering van het aantal typen armaturen ook een kostenbesparing op door efficiën ter onderhoud. De energiebespa ring op de openbare verlichting in Venray sluit aan op de milieudoel stellingen uit het energiebespaar- plan van de gemeente Venray. Ven ray is dan ook graag ingegaan op het verzoek van Philips en Essent om mee te werken aan de intro ductie. Hoe Venray de openbare verlichting in de toekomst gaat verbeteren wordt uitgewerkt in het nieuwe beleidsplan openbare verlichting 2008. een abonnement waard Toon Loonen (CDA): 'Meeste mensen weten niet eens wat het is' De gemeente heeft hoge ver wachtingen van citymarketing. Met uitgekiende stadspromotie bouwt Venray aan een eigen identiteit en een beter imago. Volgens de marketinggedachte worden andere gemeenten als concurrenten gezien, waarvan Venray zich moet onderschei den. De gemeente kan het niet alleen. Een gezonde toekomst is ook in het belang van de winkeliers, bedrijven, cultu rele instellingen en de toeris tische sector. Deze partijen zullen dan ook financieel hun steentje moeten bijdragen. Voorlopig trekt de gemeente 100.000 euro uit voor een plan van aanpak dat in het najaar van 2008 gereed moet zijn. "Geen grootheidswaanzin", zegt wethouder Najja (PvdA). "Maar gewoon te koop lopen met de dingen die we hebben." Van oudsher wordt de naam Venray in een adem genoemd met psychiatrie.'Enkeltje Venray' is een gevleugelde term. Venray geldt ook als een gezellig winkelstadje met als 'Parel van de Peel' de Grote Kerk die de grootste collectie mid deleeuwse heiligenbeelden bezit van West-Europa. Maar het imago kan snel veranderen. Dat bleek een paar jaar geleden toen Venray plotseling landelijke bekendheid genoot als Londsdalegemeente. Het college benadrukt dat Venray zo'n ongewenst etiket krijgt opge plakt. 'Het is geen imago dat wij bewust hebben gecreëerd.' Met behulp van citymarketing denkt de gemeente het imago wel te kunnen sturen. En wel in de rich ting van veilig wonen, prettig wer ken, ruimte en groen, goede win kels en scholen, cultuur, natuur en een beetje historie. Londsdalers en varkensflats horen beslist niet in dit rijtje thuis. In de commissie Middelen was er een getemperd enthousiasme. Toon Loonen (CDA) had in zijn eigen omgeving veldwerk gedaan. "Meer dan de helft van de mensen weet niet eens wat citymarketing is. Waarom moet dat allemaal met die Engelse termen?", vroeg hij zich af. Frans van der Kruijf (WD) is er evenmin gelukkig mee. "Bij 'city' denk je toch aan een gigan tische stad. We kunnen beter een andere titel bedenken." Voor wethouder Najja (PvdA) hoeft dat niet. "Want citymarke ting is toch een veel gebruikte term", aldus Najja, die het geen enkel probleem vindt als burgers die weten wat het voorstelt. "Dat maakt mensen juist nieuwsgierig. Ze gaan zich dan afvragen waar het over gaat." Theo Mulders (Samenwerking) vindt het ook maar een 'vaag begrip.' "Het is ook te veel op het centrum gericht en te weinig op de dorpen. Ook het landschap en het buitengebied moeten erbij betrokken worden", aldus Mul ders, die 100.000 euro wel erg veel geld vindt. "En waarom moet het zolang duren voordat het plan van aanpak er is?" Michiel Hermans (PvdA) is evenmin enthousiast. "Want con crete doelen ontbreken", aldus de PvdA'er, die wil weten of er al toezeggingen zijn van andere par tijen. Roland van Hal (SP) vindt 100.000 euro eveneens 'een erg fors bedrag'. "We willen het con creter uitgewerkt zien." Frans van der Kruijf ziet stadspromotie daarentegen wél zitten. "Het is een zeer positief ini tiatief. Dat andere partijen willen meebetalen, klinkt als muziek in de oren." Het bureau Merkator heeft de afgelopen maanden een eerste aanzet gegeven. Er zijn bijeen komsten geweest en er zijn inter views gehouden. Richard de la Roy (Lokaal Aktief) ziet er weinig van terug. "Ik mis de conclusies van Merkator en wat was de rode draad uit de interviews?", wilde hij weten. Ook Lokaal Aktief zet vraagtekens bij de 100.000 euro. De helft van dit bedrag gaat naar een fulltime projectleider terwijl de andere helft wordt ingezet voor promotiematerialen, brochures, nieuwsbrieven, een website en het houden van bijeenkomsten. Najja zegde toe dat citymar keting zich niet zal beperken tot alleen het centrum. Over de bijdra ge van de andere partners bestaat nog geen enkele zekerheid. "Als zij niet meedoen, dan ontstaat er een patstelling", zegt Najja. "Er is nog geen enkele toezegging. Wel heeft de Kamer van Koophandel gezegd mogelijk projecten mee te financieren." De wethouder kon de commis sieleden verder niet veel wijzer maken. "Ook ik weet niet wat het gaat brengen. Er is nog geen plan van aanpak. Dus ik kan niet zeg gen wat het concreet oplevert. Een ton is inderdaad veel geld. Maar het moet in de toekomst nog meer geld gaan opleveren." Mevrouw Bleijsters van de Etna- laan is de winnares van de Bob Bob Blok-actie van de Young Hair Shop in Venray. Op de foto krijgt de gelukkige winnares de gewon nen zitzak uitgereikt door bedrijfs leidster Nicole Ummenthun van Young Hair Shop. De actie werd in de maanden oktober en novem ber gehouden. Minikerstmarkten Lions Club Venray Peelparel De tijd van koude en don kere dagen is weer aangebro ken. Met Kerstmis in het voor uitzicht groeien mensen naar elkaar toe en brengen extra tijd met elkaar door. Het huis wordt versierd met de nodige kerstdecoraties en de kerst man bezoekt veel gezinnen. Maar niet iedereen krijgt het kerstcadeau dat hij of zij daad werkelijk verdient. Lions Club Venray Peelparel organiseert daarom zaterdag 8 december de jaarlijkse kerstbomenactie in Venray én dit maal ook in Horst. De opbrengst komt ten goede aan 't Raayke in Tienray, een voor ziening van Daelzicht voor opvang en begeleiding van kinderen en volwassenen met een verstande lijke beperking. Jamara Buytendijk, lid van de pr- commissie van Lions Club Venray Peelparel, vertrouwt op een goede verkoop. Samen met 24 andere clubleden hoopt zij de bewoners van 't Raayke een mooi kerstca deau te mogen schenken. "Lions Club Venray Peelparel is in 2005 opgericht als onderdeel van Lions Clubs International: een organisa tie die wereldwijd 45.000 clubs telt waarvan 409 in Nederland. Het tot stand brengen en in stand houden van onderling begrip tus sen de volkeren van de wereld is ons doel. Het internationale motto luidt dan ook: We serve - wij die nen. Iedere Lions Club geeft een eigen invulling aan het motto. Onze specifieke doelstelling is een concrete bijdrage leveren aan projecten die vrouwen en/of kin deren ondersteunen in de regio Venray. Jaarlijks kunnen we diver se goede doelen ondersteunen. Onze kracht zit in vriendschap en het 'bundelen' van persoonlijke kwaliteiten en achtergronden. Vriendschap is bij ons de basis voor een goede en succesvolle samenwerking." De gelden die Lions Club Venray Peelparel doneert, worden opge haald tijdens de verschillende acties die zij organiseert. Stichting Manege Seurenheide, Het Moeder centrum en Homestart zijn voor beelden van succesvolle projec ten. Dit jaar zullen de opbrengsten naar 't Raayke gaan. 't Raayke is dit jaar de tweede fase van de ver bouwing ingegaan. De 36 plaat sen voor crisisopvang worden aangepast voor 6 wooneenheden - voor elk 6 cliënten - met ieder een eigen voordeur en moderne inrichting, waarbij zoveel moge lijk een zelfstandige woonsituatie wordt nagebootst. Jamara Buiten dijk is tevreden over de keuze van het project. "Het zou zo mooi zijn om de kinderen daar een kerstca deau te kunnen schenken. Daar hebben wij ieders hulp hard bij nodig. De kerstbomenactie, die voorgaande jaren een groot suc ces bleek, is een goede manier om geld in te zamelen voor het goede doel. En voor de kopers een mooie gelegenheid om te bewijzen dat je klaarstaat voor je medemens. De aankoop van een kerstboom is uiteindelijk een mooi geschenk waard." KERSTARTIKELEN De kerstbomenactie zal zater dag 8 december op het Schouw burgplein in Venray en op de Kerkstraat in Horst plaatsvinden. Van 9-00 tot 17.00 uur kunnen mensen een kerstboom uitzoe ken. Als ze een keuze hebben gemaakt uit een den, blauwspar of nordman, kunnen zij de boom zelf meenemen of tegen een klei ne extra vergoeding thuis laten bezorgen. Dit jaar zijn er ook ver schillende kleine kerstartikelen te koop. "Home-made bij Lionhands, zeggen wij. Drie weken voor de kerstbomenactie zijn we begon nen met het maken van kerstarti kelen, Engelse crackers en diverse boomversieringen." Dit jaar is de kerstbomenactie, of beter gezegd de minikerst- markt, ook in Horst. "Wij hoorden verschillende positieve geluiden uit Horst. Om zoveel mogelijk geïnteresseerden te kunnen bedie nen, hebben we besloten ook in Horst te gaan verkopen. Vaak wil len mensen best wel een boom kopen voor het goede doel, maar voor de inwoners van Horst en omgeving bleek de afstand soms te groot." WD-Kamerlid Charlie Aptroot spreekt op dinsdag 11 december in Lottum op de NVAF informatie avond over productschappen en de vakheffing. In 2003 staken een aantal vooraanstaande bedrijven uit de agrarische sector de kop pen bij elkaar. Aanleiding was hun protest tegen de verplichte toren hoge heffingen van de product en bedrijfsschappen. De stichting Nieuwe Vrije Agrarische Federatie (NVAF) was hiermee een feit. Vak heffing is een omzetheffing van 1 tot 2,6%. Er zijn veel bedrij ven in de agrarische sector die zelfs meer heffing betalen dan zij winst maken. Als een tuinder ver lies draait gaat de heffing gewoon door en als de verliesdraaiende onderneming niet kan betalen legt het productschap beslag en liquideert zijn bezittingen. Daar om zijn de tuinders woedend. De hose hefflnaen worden voorna melijk besteed aan 3 door de tijd achterhaalde concepten. Product schappen maken zogenaamde 'collectieve reclame'. Dit is recla me waarbij de consumptie van een product wordt gestimuleerd zónder de producent te noemen. Bijvoorbeeld Neem vaker een bloemetje mee. In de supermark ten liggen door de globalisering echter steeds meer producten uit andere landen zodat Nederlandse tuinders betalen voor de afzet van hun concurrent. Tuinders vinden het onbegrijpelijk dat zij wel worden verplicht om reclame te maken voor de afzet van hun concurrent terwijl tegelijkertijd Philips niet wordt verplicht om reclame te maken voor Samsung. Ook vindt er zogenaamd 'collec tief onderzoek' plaats. Bijvoor beeld de 'kas die warmte maakt' in plaats van 'verbruikt'. Omdat alle tuinders dit aezamenliik betalen kan de kennis niet gepatenteerd worden en ligt gratis op straat. De Nederlandse tuinder betaalt het onderzoek en zijn buitenlandse collega plukt gratis de vruchten. Charlie Aptroot (WD) is het met de NVAF eens dat het van de zotte is om Nederlandse kennis gra tis weg te geven. Op loonkosten kunnen we moeilijk concurreren en onze inkomsten zouden juist van de kennis moeten komen. Als laatste wordt er veel geld verkwist binnen de productschappen van wege de bureaucratie: honderden ambtenaren zijn dagelijks bezig tuinders te controleren en hen rekeningen te sturen. Meer dan 75 procent van de organisatie kosten van de productschappen gaat verloren aan de oplegging, controle en incasso van de hef fingen. Ondernemers ervaren de productschappen als instituten zonder toeeevoeede waarde. De NVAF praat met alle politieke par tijen over nuttige veranderingen en een nieuwe democratische efficiënte werkwijze. Omdat er echter jaarlijks 250 miljoen euro aan heffingen wordt geïnd, zijn veranderingen moeilijk door te voeren. De vakbonden hebben bij voorbeeld 50 procent stemrecht over alle beslissingen binnen de productschappen, terwijl zij géén heffingen meebetalen. Vanwege al deze onjuistheden zijn de onder nemers door middel van de NVAF in mei 2007 een juridische actie opgestart. Er hebben zich al ruim vijfhonderd bedrijven aangemeld en er komen dagelijks nieuwe aanmeldingen bij. De NVAF nodigt alle tuinders (en andere vakhef- fingsplichtige ondernemers) voor de bijeenkomst uit. Deze wordt gehouden in café-zaal Harmonie aan de Hoofdstraat in Lottum.Aan- vang 20.00 uur. Gebiedsontwikkelaar AM gaf op maandag 3 december het startsein voor de verkoopcam pagne van 18 vrijstaande vil la's in de exclusieve woonwijk De Buitenkamers in Venray. Wethouder Hans Teunissen onthulde bij die gelegenheid de symbolische entree naar het gebied. De Buitenkamers ligt aan de rand van de uitbrei dingswijk De Brabander. De stedenbouwkundige opzet van het plan en de architectuur van de woningen is van de hand van het Amsterdamse architecten bureau Mulleners en Mulleners. De opzet van villawijk De Bui tenkamers is in belangrijke mate geïnspireerd op de oorspronke lijke boerderij/villastructuur aan de Beekweg. In het midden van het gebied ligt een centrale brink. De villa's komen te liggen in een groene lus. Aan de licht gebogen lanen met bomen komen in de eerste fase, 18 vrijstaande villa's op ruime kavels. De verkoopprij zen liggen in het hogere prijsseg ment. AM heeft met Mulleners en Mulleners een uitgekiende inrich ting van het gebied ontworpen. Er is veel aandacht besteed aan een hoogwaardige inrichting van de buitenruimte, waardoor het exclusieve karakter van De Bui tenkamers wordt versterkt. Aan de oostzijde van het plan, waar een doorgaande fietsroute loopt, worden aan de buitenzijde hoge beukenhagen geplaatst. Ook in de wijk worden alle kavels omrand door beukenhagen. Voor de villa's zijn vier verschil lende architectuurstijlen aange houden: Landhuis, Herenhuis, Frank Lloyd Wrightvilla en het klassieke Venrayse Herenhuis. Inspirerende en duurzame leef omgevingen bedenken en ontwik kelen, dat is de passie van AM. Zij betrekken actief alle belangen en belanghebbenden in een open planproces om de soms verbor gen kracht van locaties - zowel in de stedelijke omgeving als in het landelijk gebied - te benutten. Zij doen dit creatief, professioneel, eigenzinnig en vol bezieling. In samenwerking met overheden, woningcorporaties, maatschappe lijke organisaties en consumenten ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven. De projecten van AM krijgen ruime erkenning, mede getuige diverse prestigieuze prijzen die aan projecten zijn toegekend. De gemeente Venray stelt een bijdrage van euro 9.000 beschikbaar voor een project dat is bedoeld om middelbare scholieren kennis te laten maken met nieuwe digitale vormen van onderwijs. Het project met de naam Blen ded Learning wordt uitgevoerd op acht scholen in Duitsland en Lim burg. In Venray doet het Raayland College mee. De totale kosten van het project bedragen ruim 1,3 miljoen euro. De Europese Unie betaalt de helft hiervan. Doel van het project is het ontwikkelen van nieuwe digitale vormen van onderwijs. Dit zogenaamde E-lea- rning betekent in feite dat een belangrijk deel van het onderwijs met behulp van computers wordt gegeven. Het project richt zich hierbij op de exacte vakken. In totaal laat het project zo'n 240 leerlingen kennis maken met deze nieuwe vorm van onderwijs. Het is de bedoeling dat de resulta- len worden toegepast. Het project sluit goed aan bij het streven van de gemeente Venray om het oplei dingsniveau van de beroepsbevol king te verbeteren en daarmee kennisintensieve bedrijvigheid naar Venray te lokken. Boven dien draagt het project bij aan het versterken van de samenwer king tussen de diverse scholen in grensregio. Om die reden stelt Venray een bedrag van euro 9 000 beschikbaar voor dit project. Ook de gemeente Venlo, het ministerie van OC&W en een aantal Duitse organisaties treden op als finan cier. Uiteraard doen ook de deel nemende scholen een duit in het zakje. De Europese Unie betaalt overigens de helft van het 1,3 mil joen kostende project. niet ontvangen? Bel 582877! Grotestraat 23 - Venray - Tel. 0478-581526 ten rtas nnV nn undprp crhr vrijdag tussen 9.00-17.00 uur Ook dit najaar vindt u bij Lindessa weer een zeer uitgebreide collectie nachtmode in verschillende stijlen. De modellen zijn verrassend, de kleuren divers en warm. Ook voor homewear - multifunctionele bodyfashion in fluweelzachte materialen voor op de bank of in bed - kunt u uiteraard bij Lindessa terecht. Kortom, ontdek je droom en ontdek de nieuwste collecties nachtmode van Lindessa. Misschien een origineel cadeau voor de feestmaand? Tot ziens. berden venray

Peel en Maas | 2007 | | pagina 9