Zetacom en Imtech leveranciers
nieuwe telefooncentrale
Stevie Ann
hoofdact
festival V-Kick
pBSEpppiliSpPRRiHp
Oldtimers pronken op
Venrayse pleinen
Poolse mannen
aangehouden
Toch goedkopere
grondprijs
bouwer Merselo
V-Kick in de fout
met subsidie
Gemeente op
subsidiejacht
PEEL EN MAAS
SCHEIDEN
DAT DOE JE SAMEN
PEEL EN MAAS
Donderdag 2 augustus 2007 - Pagina 3
Gemeente selecteert twee bedrijven
De gemeente Venray heeft
twee bedrijven geselecteerd
die de nieuwe telefooncen
trale gaan leveren. Voor het
telecomdeel gaat de gemeente
in zee met Zetacom, terwijl
Imtech ICT het it-netwerk-
gedeelte voor zijn rekening
neemt.
Door de nieuwe centrale moet
de telefonische dienstverlening
flink verbeteren. De huidige cen
trale is afgeschreven en behoorlijk
verouderd. Het college vroeg om
een krediet van 515.000 euro. De
politiek reageerde aanvankelijk
sceptisch en schrok van het hoge
bedrag. Aangedrongen werd op
een goed onderbouwd plan en
Het regende gestaag zon
dagochtend om elf uur. Het
was eigenlijk geen weer om
de 'oudjes' in de openlucht te
laten pronken. Toch stonden
er heel wat oldtimers gereed
om bewonderd te worden
op het Henseniusplein en
Schouwburgplein. Kortom,
Venray was weer voor één
weekeinde Oldtimer City en
onze verslaggever Jan Leijsten
was erbij.
Zaterdag werd een 155 kilo
meter lange toertocht verreden.
Een respectabele afstand voor de
klassiekers. Immers, alles wat voor
1975 gebouwd is, gaat in de auto
wereld als oldtimer door het leven.
Ben en Christine Roelofs waren in
1995 twee mensen van het eerste
uur van dit evenement. Aangezien
het tot twaalf uur op zijn zachtst
gezegd nog regent - in werkelijk
heid giet het - maar even de foyer
V-Kick heeft verzuimd tijdig
subsidie aan te vragen bij de
gemeente. Om voor een bijdra
ge in aanmerking te komen,
moest de aanvraag voor 1 mei
binnen zijn. De jongerenorga
nisatie diende het verzoek pas
in op 7 juni.
Het gaat om een jaarlijkse waar
deringssubsidie van 20.000 euro.
Normaal is de gemeente onverbid
delijk als de aanvraag te laat bin
nenkomt. De gemeente verwijt
V-Kick dat er geen enkel contact
is opgenomen. Ook heeft V-Kick
geen bijzondere omstandigheden
aangevoerd om af te wijken van
de fatale datum. In het geval van
V-Kick maakt het college evenwel
een uitzondering. Met als argu
ment dat het 'maatschappelijk
belang' zwaarder weegt dan het
feit dat de jongerenorganisatie
zich niet aan de subsidieregels
visie. In eerste instantie toonden
vijfentwintig bedrijven belangstel
ling tijdens de verplichte Euro
pese aanbesteding. Die was nodig
omdat het drempelbedrag van
211.000 euro ruim overschreden
werd. De offerte was gesplitst
in twee onderdelen: telecom en
netwerk. Er werden zes bedrij
ven geselecteerd voor een ken
nismaking op 5 april 2007. Twee
aanbieders trokken zich nog voor
het indienen van de offerte terug.
Zodat het uiteindelijk tussen vier
bedrijven ging. De offertes wer
den beoordeeld en vergeleken
op basis van prijs, kwaliteit en
partnerschap. Bij het telecomdeel
viel de keuze op Zetacom met een
investering van 265.700 euro.
van de schouwburg opgezocht.
Ben Roelofs verzucht: "Tja, het is
alweer voor de dertiende keer.
Mijn vrouw Christine heeft nog
even de buienradar geraadpleegd.
En ze zegt dat het helemaal goed
komt vanmiddag. Vorig jaar was er
één bui. Terwijl we de eerste tien
jaar steevast zonnig weer hadden."
Voor een paar luttele euro's kan
men vandaag aan toertochten van
vijftig of tachtig kilometer deel
nemen. Inclusief koffie en cake,
het routeboek en het begeerde
rallyschild. "Het centrum van Ven
ray leent zich hier prachtig voor.
Ruime terrassen en veel zaken die
ons ondersteunen."
De toertocht is de afsluiting
van een driedaags arrangement
is samenwerking met hotel Aste-
ria. Zaterdag reden er een kleine
vijftig 'oldies' de Knapzakkentour
door het Peelland met een pick
nick met boerengolf in een wei
land in Liessel De deelname op
heeft gehouden. Het weigeren
van de subsidie heeft volgens de
gemeente 'ernstige gevolgen voor
de activiteiten voor jongeren in
Venray en de financiële positie
van de organisatie V-Kick'. B en
W voeren tevens aan de dat de
gemeenteraad onlangs nog een
hoge prioriteit heeft gegeven
aan de het jeugd- en jongerenbe
leid. 'Subsidie weigeren kan een
behoorlijke terugslag betekenen.'
V-Kick komt dus goed weg. In
het verleden stelde de gemeente
zich meestal hard op tegenover
instellingen of verenigingen die
verzuimden op tijd de subsidie
aan te vragen. Via de bezwaarcom-
missie moesten de verenigingen
dan alsnog proberen hun gelijk te
halen. Aan alle organisaties, die in
2006 subsidie ontvingen, is begin
januari 2007 een aanvraagformu
lier gestuurd. In dit formulier wijst
'Zetacom scoort het beste op
de prijs-kwaliteitverhouding en
gaf ons een zeer complete en
servicegerichte indruk van hun
organisatie. Een bijkomend voor
deel van Zetacom is dat het ener
gieverbruik het allerlaagste is. In
een tijd waarin de energiekosten
enorm blijven stijgen, is dat ook
zeer positief. Het projectteam was
dan ook unaniem voor de keuze
van Zetacom', luidt de uitleg van
de gemeente. Zetacom was ook
in de race voor het it-netwerk-
deel. Maar bij dit onderdeel ging
de voorkeur uit naar Imtech ICT
dat offreerde voor een bedrag van
108.398 euro. 'Zetacom scoorde
wel goed op de prijs-kwaliteitver
houding, maar niet op de kwaliteit
zaterdag is groeiende. Van twintig
in 2005 naar veertig vorig jaar en
ditmaal waren vijftig stellen actief.
Dit is tegenstelling tot de,
met respect, oude Opeis, Kever,
Ford, Mercedes, Bentley, Jaguar,
Volvo enzovoorts. En de impo
sante Cadillac super charge. Onze
bloedeigen DAF daarentegen niet
gezien. Of over het hoofd geke
ken? Vorig jaar stonden er nog
vierhonderd automobielen te
pronken. Roelofs wist voor de mid
dag nog stellig: "Dit aantal halen
we vandaag zeker niet." Het wer
den er nog ruim tweehonderd. De
echte freaks zie je bij de minste of
geringste regendreiging afhaken.
Het natte ongemak zorgde ervoor
dat de altijd met open kap uitge
ruste Britse sportwagens zoals de
Triumph en Austin Healey, indien
al aanwezig niet open te bewon
deren waren. "Venray is een van de
grootste in zijn soort. We maken
reclame in de autobladen. En zeg
de gemeente nadrukkelijk op het
belang om de aanvraag voor 1
mei in te dienen. Organisaties die
begin april nog niets hadden terug
gezonden, zijn op 12 april nog
maals schriftelijk op de datum van
1 mei 2007 gewezen. V-Kick wijt
de fout aan miscommunicatie en
een bestuurswisseling. De jonge
renorganisatie meende dat bij de
aanvraag ook het verslag van 2006
gevoegd moest worden. Omdat
het administratiekantoor de cij
fers nog niet gereed had, heeft
het bestuur van V-Kick gewacht
met de aanvraag, "Achteraf had
den we dit niet zo moeten doen",
zegt voorzitter Lowieke Kateman.
"We hadden gewoon voor 1 mei
de subsidie moeten aanvragen. De
cijfers van 2006 hadden we later
kunnen nasturen. Maar we zijn
ook maar een jongerenstichting
en geen professioneel bedrijf."
van de technische aanbieding en
het stroomverbruik. Imtech biedt
een goede oplossing aan die past
bij gemeente Venray', aldus de
gemeente. De planning is dat in
oktober 2007 het it-netwerkdeel
wordt aangelegd. In november en
december volgt het telecomdeel
waarna begin 2008 de nieuwe
centrale in gebruik kan worden
genomen. De gemeente ziet geen
problemen nu twee concurreren
de bedrijven moeten samenwer
ken aan één project. De aanbie
ders kennen elkaar en zullen de
werkzaamheden goed op elkaar
afstemmen, verwacht de gemeen
te. 'Het projectteam verwacht
geen complicaties door de keuze
van twee verschillende leveran-
nou zelf, dertien jaar geleden zijn
we met zeventien auto's gestart,
dan mogen we nu toch zeker voor
de dag komen. Het is allemaal vrij
willigerswerk", aldus Roelofs, die
zelf de trotse bezitter is van twee
MG's waarvan hij die uit 1949 zelf
heeft opgeknapt. "Zelf restaureren
is typisch iets van'oldiefreaks'."
Twee echt veteranen onder de
oldtimers mijden, hoewel nog
in goede conditie, de toertocht.
De 'White' uit 1910 van Annie en
Henk Geelen uit Velden blijft ter
bezichtiging staan. Alhoewel de
wagen met het vele glanzende
koper - die een op zes loopt - nog
jaarlijks tweeduizend kilometer
rijdt. Het echtpaar is ook in het
bezit van een Peugeot uit 1929-
De Venlonaren Fia en Jan Gee
len, die nog twee andere oldtimers
hebben thuisgelaten, showen de
Fuller die 103 jaar oud is en op
massieve banden loopt. Het met
veel koper blinkende 'rode juweel'
Gemeenten laten veel (Euro
pees) subsidiegeld liggen.
Onbekendheid en er te weinig
tijd in willen steken, zijn er
ook in Venray de oorzaak van
dat de gemeente flinke extra
inkomsten misloopt.
Daar moet nu verandering in
komen, want binnenkort neemt
Venray fulltime een subsidieme
dewerker in dienst. De gemeente
is er al langer mee bezig om
iemand vrij te maken voor sub
sidiewerving. In eerste instantie
werd gedacht aan een combinatie
met de inkoopfunctie. Een extern
bureau heeft een subsidiescan
gemaakt. Het bureau wordt ook
ingeschakeld bij de subsidieaan
vragen. Het blijkt telkens dat een
aanvraag veel tijd in beslag neemt.
een abonnement waard
ciers.' Met de aanschaf alleen is de
gemeente er nog niet. Er moeten
eerst nog enkele knelpunten wor
den opgelost zoals onvoldoende
stroomcapaciteit en koeling, soft-
warebeheer, personele capaciteit,
uitbreiding callcenter en oplei-
dingskosten. Het personeel krijgt
komend najaar een toesteltraining
en een cursus telefonische dienst
verlening. De extra kosten vallen
samen met het investeringsbedrag
nog binnen het beschikbaar gestel
de krediet van 515.000 euro.
De exploitatiekosten zullen
wel hoger uitvallen dan verwacht:
31.200 euro per jaar in plaats van
20.000 euro. Daarnaast zal het
elektriciteitsverbruik jaarlijks met
14.500 euro stijgen.
Ondanks het regenachtige
weer trok de Oldtimer Toertocht
ook dit jaar weer veel bekijks.
rijdt nog frequent op de weg. Jan
Geelen: "Toen wij hem vijf jaar
geleden kochten, kwam hij slechts
stapvoets vooruit. Echter na een
grondige restauratie kreeg ik hem
goed aan de praat." De topsnel
heid? "Vijfendertig kilometer per
uur." Er stond nog meer moois en
ook herkenbaars: een Built Aus
tin saloon van 08-02-1957 te Bir
mingham of een andere Austin in
dezelfde stad gebouwd en in 1985
compleet gerenoveerd. Ouderen
herkennen ze nog als de bestelwa
gen die in de vijftiger en zestiger
jaren veel door bakkers en slagers
werd gebruikt. Rond 15.00 uur
breekt dan toch de zon door, de
buienradar bleek betrouwbaar.
Het was direct te merken aan het
toenemende aantal kijkers in hart
je Venray.
Medewerkers van de vakafdelin
gen komen er meestal niet aan toe
en missen ook de kennis. Met het
aanstellen van een vaste medewer
ker kan de subsidiewerving struc
tureel en doelmatiger worden
aangepakt. Deze nieuwe mede
werker zal contacten leggen op
provinciaal, landelijk en Europees
niveau en deze verder uitbouwen.
Hij verdiept zich in de vaak inge
wikkelde materie en onderzoekt
of er samenwerkingsverbanden te
creëren zijn om gezamenlijk subsi
dies binnen te halen. Ook is het de
opzet dat de gehele gemeentelijke
organisatie meer 'subsidieminded'
wordt. Volgens het college kan
het werk niet door een parttimer
worden gedaan. Onder het motto
'hoe meer tijd je erin steekt, hoe
meer geld je kunt binnenhalen'.
De bedoeling is dat de subsidie
medewerker op termijn zichzelf
minimaal terugverdient. De vaca
ture wordt eerst intern uitgezet.
De salariskosten bedragen 64.000
euro per jaar.
De bekende zangeres Stevie
Ann is de grote publiekstrek
ker van het V-Kick- festival
dat op zaterdag 1 september
wordt gehouden. Vorig jaar bij
de eerste editie van het festival
was de hoofdrol weggelegd
voor de punkband De Hei
deroosjes uit Horst.
De organisatie is er opnieuw in
geslaagd een populaire Limburgse
artiest te contracteren. Stevie Ann
(21) is afkomstig uit Roggel. In het
voorjaar van 2005 brak ze lande
lijk door met haar debuutalbum
'Away from here' met de bekende
hit 'Poetry man'.Vorig jaar ontving
ze als bekroning de Zilveren Harp.
De zangeres doorliep de
Rockacademie en schrijft de
meeste liedjes zelf. Ze wordt
als een groot muzikaal multita-
lent beschouwd en is inmiddels
doorgedrongen tot de top van
de Nederlandse popwereld. Ze
omschrijft haar liedjes als 'akoes
tisch, een beetje country met
blueselementen en folk, van alles
eigenlijk'.
Naast Stevie Ann zullen op 1
september op het Schouwburg
plein nog vijf bands optreden,
waarvan enkele afkomstig zijn
uit de kweekvijver van TMF. Het
zijn Delain, Jiggy Djé, La Melodia,
Townsville en Etan die voor een
mooi en gevarieerd programma
zorgen. Het festival begint om
15-30 uur en duurt tot 's nachts
een uur. Etan zal de spits afbijten,
terwijl Stevie Ann tegen midder
nacht het festival afsluit.
Net als verleden jaar is ook nu
de entree gratis. Voorzitter Lowie-
Een bouwer in het uitbrei
dingsplan Merselo kan toch de
grond van de gemeente kopen
tegen de lagere grondprijs van
vorig jaar. Omdat de bouwpro-
cedure langer heeft geduurd,
berekent de gemeente de
prijsverhoging van 202 naar
220 euro per vierkante meter
niet door.
In mei 2006 kocht de Merselo-
naar een bouwkavel van 327 vier
kante meter. De bedoeling was er
een twee-onder-één-kapwoning te
bouwen. Maar de koper slaagde
er niet in een medebouwer te
vinden. Op 31 juli werd de koop
weer ongedaan gemaakt met een
voorkeursrecht op een andere
kavel. Er was verder geen enkele
belangstelling voor een twee-
onder-één-kapwoning of een rij
tjeswoning. De gemeente heeft
daarom besloten het bouwper
ceel opnieuw te verkavelen, nu
voor acht vrijstaande woningen.
Hiervoor moest wel eerst een
De band Delain.
ke Kateman van V-Kick hoopt op
een evenaring van het succesvolle
debuutfestival. "Vorig jaar is het
supergoed geslaagd. We rekenden
op 2.500 bezoekers maar het zijn
er bijna 4.000 geworden." Tijdens
de kermis gaat de promotiecam
pagne van start. "De posters zijn
gedrukt en die gaan we tijdens
de kermis overal in Venray ophan
gen."
V-Kick zoekt nog vrijwilligers
van zestien jaar of ouder die bij
het festival de handen uit de mou
wen willen steken.Aanmelden kan
per e-mail: festival@v-kick.nl.
Het popfestival draait hoofdza
kelijk op de gemeentelijke sub
sidie van 12.000 euro. Vorig jaar
kon V-Kick een beroep doen op
een eenmalige subsidie omdat het
een nieuw evenement was. De
gemeente heeft de subsidieaan
vraag voor dit jaar aanvankelijk
afgewezen. Omdat het geen een
malige activiteit of iets nieuws is.
"Dit kan geen tweede keer meer",
oordeelt de gemeente. Via een
omweg kan V-Kick toch de sub
sidie krijgen door het festival als
reguliere activiteit in de begroting
en het werkplan op te nemen.
"We hebben ook enkele sponsors,
maar zonder de financiële steun
van de gemeente kunnen we het
festival niet houden", zegt Lowie
ke Kateman."We zijn bezig om het
volgend jaar anders aan te pakken.
We gaan het festival loskoppelen
van V-Kick en in een aparte stich
ting onderbrengen. Dan krijgen
we die problemen met de subsi
die ook niet meer."
nieuwe bouwprocedure volgens
artikel 19 worden gestart. De
Merselonaar zou een van de acht
kavels toegewezen krijgen. De
procedure duurde echter langer
dan verwacht en kon niet meer
voor eind 2006 worden afgerond.
Per 1 januari 2007 is de grondprijs
verhoogd van 202 naar 220 euro
per vierkante meter. De Merselo
naar reageerde zeer verbaasd ook
omdat de gemeente de prijsver
hoging niet had aangekondigd.
Hij had reeds een offerte van de
hypotheekverstrekker getekend
en moest hierdoor al een boete
rente betalen.
De gemeente stelt nu voor
om voor 327 vierkante meter
- de nieuwe bouwkavel is 402 m2
groot - de grondprijs van 2006 te
laten gelden. In plaats van 88.440
euro kost de kavel dan 85.824
euro, exclusief btw. De gemeente
zegt ook geholpen te zijn door
de snelle teruggave van de eerste
kavel waardoor de verkoop van de
acht nieuwe kavels is bespoedigd.
Vervolg voorpagina
Autospeedway
van Venray naar
Boxmeer?
Nee, Harry Maessen zelf heeft-ie
maandagavond niet gezien, maar
wel veel mensen uit de Venrayse
race- en crosswereld, onder wie
Johan van Dijck. "Ze vonden het
allemaal een prachtige actie en
waren blij met de steun vanuit
Boxmeer. Nee, het is echt niet
onze insteek om een groot circuit
in Boxmeer aan te leggen. Al zou
den we dat wel toejuichen natuur
lijk. Maar veel publiciteit hebben
we wel gekregen voor onze actie."
Johan van Dijck uit Leunen, een
goede bekende van Harry Maes
sen, beaamt dat de actie voor veel
spektakel zorgde in Boxmeer. "En
steun voor ons circuit kunnen we
natuurlijk altijd gebruiken."
CIRCUIT SLETTEN
Zoals bekend wil de provincie
Limburg het circuit aan de Bakel-
sedijk in Vredepeel op 1 decem
ber sluiten. Dat naar aanleiding
van een uitspraak van de Raad van
State, die een streep haalde door
het jarenlange gedoogbeleid. Het
provinciebestuur ziet daardoor
geen enkele mogelijkheid meer
om de racebaan nog langer open
te houden. Harry Maessen, die in
de gemeente Venray een mede
stander vindt, wil binnenkort met
de provincie en het ministerie
van VROM praten om de oude
afspraak, gedogen tot juli 2009,
terug op tafel te krijgen. Tegen
die tijd is het nieuwe circuit aan
de andere kant van de Bakelse-
dijk klaar en kan er volgens hem
verhuisd worden zonder dat de
continuïteit van de racebaan in
het geding komt. Als de provincie
vasthoudt aan 1 december 2007,
dan voelt Maessen zich echter
niet meer gehouden aan de met
de gemeente Venray en de pro
vincie Limburg getekende samen
werkingsovereenkomst. Dat bete
kent kort gezegd dat Maessen het
huidige terrein in 2009 niet zal
ontmantelen. Ook de bodem zal
hij niet saneren en de twee var
kensbedrijven in het gebied niet
verplaatsen.
Blijf uit de buurt
van het spoor
Recreatiebedrijven in een straal
van 1000 meter van het spoor
ontvangen deze week posters
en affiches van ProRail. Deze zijn
bedoeld om de gasten te wijzen
op de gevaren van het spoor. Met
deze voorlichtingscampagne wil
ProRail een bijdrage leveren aan
het verminderen van onverant
woord en gevaarlijk gedrag op en
rond het spoor. Spelen, joggen, de
hond uitlaten: als dit in de buurt
van het spoor gebeurt levert dat
gevaar op. Gevaar voor de kinde
ren, de joggers en de wandelaars
en gevaar voor de treinen. Naar
schatting wordt 10 procent van
de vertragingen in het treinver
keer veroorzaakt door vandalisme
en activiteiten te dicht bij het
spoor. Dat is niet alleen hinderlijk
voor de treinreiziger en de goede
renvervoerder, het is ook levens
gevaarlijk. ProRail heeft een breed
pakket van maatregelen samenge
steld om gevaarlijke situaties op
en naast het spoor te voorkomen.
ProRail wil hiermee de veiligheid
vergroten en het aantal vertra
gingen terugdringen. De cam
pingcampagne is een onderdeel
van de voorlichtingscampagne.
Eigenaren en beheerders van 476
campings, vakantieparken, jeugd
herbergen, recreatieparken en
kampeerboerderijen zijn bena
derd. ProRail vraagt hen om het
voorlichtingsmateriaal, dat in vier
talen beschikbaar is, onder de aan
dacht van hun gasten te brengen.
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
redactie@vandenmunckhof.nl
Advertenties:
Arie Snellen
e-mail: asnellen@
vandenmunckhof.nl
telefoon: 0478-58 27 27
Tarieven op aanvraag
e-mail: advertentie@
vandenmunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau
Periodiek - Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur. Nabezorging gebeurt
tot uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
19,95 (postcode 58..)
35,50 (overige binnenland)
Geen uurtarief, maar vooraf vaste prijs
Gratis intakegesprek
DE SCHEIDINGSWEG
Na een natte start werd het toch nog druk
4
De politie heeft zaterdagavond
twee Poolse mannen (15 en 45
jaar) aangehouden op verdenking
van inbraak bij een bedrijf aan de
Metaalweg. Een politiehelikopter
trof het tweetal aan op de A73
waarna ze even later zijn gear
resteerd. Een alerte inwoner van
Venray meldde omstreeks half
negen dat ze een verdachte auto
had gezien op de Nijverheidstraat.
De auto stond vreemd geparkeerd
bij een poort die normaal dicht is.
Agenten stelden direct een onder
zoek in en troffen op het terrein
twee personen aan die goederen
uit een container haalden. Blijk
baar hadden ze de agenten gezien,
want ze renden weg en verdwe
nen in de bosjes.
Op de A73 konden ze uitein
delijk worden aangehouden. De
mannen zitten nu voor verder
onderzoek vast. De politie onder
zoekt nog of de auto die bij het
bedrijf werd aangetroffen van
diefstal afkomstig is.
Gemeente knijpt een oogje dicht
De juiste weg in de goede richting
Hans Peeters
077 3523359 of 06 53264978
Bezoek onze websitewww.scheidingsweg.nl