Gemeente Ven ray Wmo: meebeslissen over de eigen omgeving 35.000 euro voor kunstmanifestatie M Eikenprocessierups gesignaleerd Onderzoek bodem terrein achter Podium Donorformulier bij aanvraag reisdocument Aanvragen en afhalen van reisdocumenten op afspraak ook op woensdag middag; bel WSFde afdeling Publieksdiensten Inzameling grof vuil en wit- en bruingoed Hondencontroleurs weer op pad Kijk ook op www.venray.nl Hond uitlaten? Denk aan de opruimplicht hondenpoep PEEL EN MAAS Gemeentehuis Openingstijden De gemeente Venray verstrekt 35.000 euro subsidie voor de regionale kunstmanifestatie Rock my Religion. Die vindt van september tot december 2007 plaats in het Odapark. Het project brengt religie en zingeving op een kunstzinnige manier voor het voetlicht. Rock my Religion is gericht op een jong en breed publiek. Het project maakt gebruik van het religieus cultureel erfgoed in de regio (kruisen en kapellen). De manifestatie geeft met diverse activiteiten op bijzondere locaties in Noord-Limburg uiting aan de betekenis van de religie en zingeving in de moderne samenleving. De gemeente ondersteunt de manifestatie vanuit het Regionaal Actieprogramma Cultuurbereik. Daarin werken gemeenten en instellingen voor kunst en cultuur in Limburg samen. Met de grootschalige, regionale cultuurprojecten die hieruit voortkomen, willen zij de belangstelling voor en deelname van mensen aan cultuur bevorderen en de ontmoeting met de kunstenaar tot stand brengen. Naast zulke incidentele subsidies ondersteunt de gemeente ook structureel terugkerende evenementen. De subsidies dragen bij aan de naam en faam van Venray op gebied van kunst en cultuur. Meer over de Wmo? Kijk op www.venray.nl *V> Venrayfocus op mensen Donderdag 31 mei 2007 - Pagina 17 Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 22 Milieuadviesbureau Econsultancy uit Swalmen begint op dinsdag 5 juni met bodemonderzoek op het achterterrein van 't Podium Medewerkers van Econsultancy ne men dan grondmonsters en plaatsen zogeheten peilbuizen. Omwonenden ondervinden daarvan hoogstwaar schijnlijk geen hinder. Het onderzoek maakt standaard deel uit van de grondtransactie van de gemeente. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek beslist de gemeente of verdere acties nodig zijn. Heeft u vragen over dit bodemonderzoek? Neem dan contact op met de afde ling Publieksdiensten. Wie 18 jaar of ouder is en een reisdocument aanvraagt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Venray, ontvangt daarbij een donorformulier. Zo wil de gemeente bijdragen aan een stijging van het aantal orgaan- en weefseldonoren in Nederland. Op het formulier kan de ontvanger zelf aankruisen of hij wel of niet donor wil zijn. De gemeente doet op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) vrijwillig mee aan deze verspreiding. Naast het belang om meer donoren te werven, biedt de gemeente hiermee een service aan haar inwoners. Ze attendeert hen op het belang van registratie van hun donorkeuze. Volgens het ministerie kunnen jaarlijks ongeveer 100.000 mensen in het Donorregis- ter worden bijgeschreven als alle Nederlandse gemeenten de formu lieren gaan verspreiden. De meeste gemeenten hebben inmiddels hun medewerking toegezegd. Tekort aan donoren Er is nog altijd een tekort aan donoren in Nederland. Een van de oorzaken is dat te weinig mensen zich als donor laten registreren in het Donorregister. Als u meer wilt weten over orgaan- en weef seldonatie of donorregistratie, bel dan de informatielijn op 0900 821 21 66 (lokaal tarief) of kijk op www.donorvoorlichting.nl en www.donorregister.nl. ys1.'"' De gemeente Venray heeft onlangs het beleidskader Wmo opgesteld. Wethouder Mathieu Emonts legt uit wat dat inhoudt; wat kunnen en mogen gemeente en inwoners op gebied van de Wet maatschappelijke onder steuning van elkaar verwachten? Bij Wmo denken mensen vaak: 'O ja, thuiszorg en een traplift'. "Dat klopt ook wel", zegt wethouder Mathieu Emonts. "Maar de Wmo houdt nog véél meer in. Eigenlijk betekent het een heel andere manier van denken. De overheid gaat meer en meer uit van de eigen verantwoordelijk heid van burgers en wil zich veel meer opstellen als partner van die burgers, in plaats van als een soort voogd. Dat is ook de reden dat ge meenten de opdracht krijgen: werk samen met je burgers. Zorg dat ze in goede omstandigheden leven, in huizen waarin ze oud kunnen worden en met een wijkcentrum of gemeen schapshuis in de buurt voor sociale contacten. Laat hen meedenken en meebeslissen en zorg dat ze zelf standig en verantwoordelijk blijven voor hun eigen situatie. Dan krijg je betrokken inwoners die gelukkiger en gezonder zijn en langer in hun eigen wijk of dorp kunnen blijven wonen." Hij vervolgt: "We proberen dit voor elkaar te krijgen door goede afspraken te maken met mensen en zaken goed te regelen. Daardoor zullen allerlei processen de komende jaren veel vlotter kunnen verlopen." Algemene voorziening Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de gemeente Venray onlangs het beleidskader Wmo opgesteld. "Zeg maar de grote lijnen waarbinnen dat uitgebreide beleid gestalte moet krijgen", legt Emonts uit. "Eigenlijk sluit dit nieuwe beleid heel goed aan bij het gebiedsgericht werken, wat wij al doen. Het heeft bijvoorbeeld te maken met leefbaarheid, maar ook met jongerenbeleid. De woor den maatschappelijk en ondersteu ning geven al aan dat van alles onder de Wmo valt." Aan de hand van vervoer geeft hij een praktisch voorbeeld van de werking van deze nieuwe wet. "Kijk, eerst zorgen we er voor dat er goed openbaar vervoer is. Daar kan iedereen in principe gebruik van maken. Je kunt dat beschouwen als een algemene voorziening. Als mensen niet naar een bushalte kunnen lopen, kunnen ze bijvoorbeeld reizen met de Regio taxi. Dan hebben we het over een voorziening op lokaal niveau. En als uiteindelijk blijkt dat er individueel maatwerk nodig is, dan zorgen we ook daarvoor. Maar we beginnen te denken vanuit de algemene voorzie ning. En dit principe geldt op allerlei gebieden." Realistische wensen Het is de bedoeling dat mensen mee gaan denken over hun leef omgeving. "Het is wennen voor de burgers, maar ook voor ons", geeft de wethouder volmondig toe. "Mensen hebben toch vaak het idee dat ze bij de gemeente niets in te brengen hebben. En omgekeerd heb ik soms de angst dat burgers met irreële wensen komen als ze de kans krijgen. Toch blijkt dat niet zo te zijn: als mensen mogen aangeven hoe ze de zaken graag geregeld willen zien, eisen ze echt niet van alles op. Dan zijn hun wensen heel realistisch." Op dinsdag 5 juni zamelt Maessen Recycling weer grof huishoudelijk afval in. Diezelfde dag haalt De Cirkel wit- en bruingoed op. De inzameling van grof huishoudelijk afval gebeurt op afroep. Dat wil zeg gen dat u zelf de firma Maessen belt om een afspraak te maken op deze dag. Het telefoonnummer is 51 31 00. De kosten zijn 15 euro voor maxi maal 2m3. Er dient iemand aanwezig te zijn om te betalen. Betaling kan via pinnen, chippen of het invullen van een eenmalige machtigingskaart bij de chauffeur. U kunt grof huishoudelijk afval natuurlijk ook zelf naar het milieu station brengen. Wit-en bruingoed Wit- en bruingoed valt niet onder het grof huishoudelijk afval. Firma De Cirkel haalt wit- en bruingoed op tegen betaling van 15 euro. U moet zelf De Cirkel bellen op 077 - 382 77 66 en thuis zijn om af te rekenen of de machtiging te ondertekenen. U kunt wit- en bruingoed ook gratis naar het milieustation brengen. Meestal worden de eerste eikenprocessierupsen pas aan het begin van de zomer aangetroffen. Dit jaar is de rups door de zachte winter al in april gesignaleerd. De brandharen van de eikenprocessierups kunnen vervelende gezondheidsklachten geven. De gemeente Ven ray controleert alle meldingen van overlast en zal indien nodig de rups meteen bestrijden. De bestrijding gebeurt door de rupsen weg te branden (bij kleine aantallen) of ze weg te zuigen (bij grotere hoeveelheden). Zoals het er nu naar uitziet, zullen de rupsen de komende weken meer overlast veroorzaken dan vorig jaar. De brandharen zijn met het blote oog niet zichtbaar. U kunt ermee in aanraking komen als u onder besmette bomen doorloopt of als die bomen vlakbij een raam staan. Gezondheidsklachten De brandharen van de eikenprocessierups kunnen binnen een paar uur klachten veroorzaken. De klachten variëren: - (hevige) jeuk, bultjes, blaasjes of roodheid van de huid - rode, dikke en/of ontstoken ogen - hoesten, moeilijk slikken, kortademigheid -duizeligheid, braken, koorts, een algeheel gevoel van malaise. Meestal verdwijnen de klachten binnen enkele dagen tot twee weken van zelf. Bij ernstige klachten is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Problemen voorkomen U kunt problemen voorkomen door hals, armen en benen te bedekken als u een natuurgebied bezoekt waar de eikenprocessierups voorkomt. Ga niet op de grond zitten en vermijd direct contact met rupsen, spinselnesten en ver- vellingshuidjes. Wijs ook kinderen op de gevaren. Hebt u eikenbomen met eikenprocessierupsen in uw tuin, huur dan een deskundig bedrijf in of vraag advies bij de gemeente. Bent u in aanraking gekomen met de brandharen van de rups, dan is het belangrijk om te voorkomen dat ze zich verder over het lichaam verspreiden. Ga niet krabben of wrijven, maar strip de huid met plakband. Spoel huid en ogen schoon met lauw water en was uw kleding op 60°C. Een uitgebreide folder over de eikenprocessierups en het voorkomen van klachten is verkrijgbaar bij de afdeling Publieksdiensten. Iedereen met één of meer honden moet hondenbelasting betalen. De houder van deze hond(en) is wettelijk verplicht zelf aangifte te doen. Helaas doet niet iedereen dat. Daarom laat de gemeente Venray re gelmatig een hondencontrole uitvoeren. Venray heeft aan het bedrijf DI.OV.IN. opdracht gegeven om bin nenkort de jaarlijkse hondencontrole te houden. Aan de hand van gege vens van de gemeente controleert het bedrijf op de aanwezigheid van honden. De hondencontroleur kan bij u aanbellen en u enkele vragen stellen over het al dan niet hebben van een hond. Vanzelfsprekend kunnen de hondencontroleurs zich legitimeren met een door de ge meente verstrekt legitimatiebewijs. Niet thuis Bent u niet thuis? Dan beoordeelt de hondencontroleur ter plaatse of er één of meer honden aanwezig zijn. Heeft hij het vermoeden dat u op uw adres honden houdt, dan laat hij een informatiebrief met een aangiftebiljet hondenbelasting achter in uw brievenbus. Volgens de Verordening Hondenbelasting 2007 bedraagt het tarief voor de eerste hond 41,64. Voor de tweede en elke volgende hond betaalt u telkens C 62,52. Het kenneltarief bedraagt C 167,52. Aangifte doen Misschien heeft u pas sinds kort één of meer honden en bent u nog niet in de gelegenheid geweest daarvan aangifte te doen. Dit is in bepaalde gevallen best begrijpelijk. Doet u in dat geval alsnog schriftelijk aangifte bij de gemeente Venray, afdeling Middelen, postbus 500, 5800 AM Venray. Wettelijk bent u verplicht binnen twee weken aangifte te doen. Heeft u geen hond meer, of is uw aantal honden verminderd? Meld dit dan ook schriftelijk. Zo voorkomt u dat u ten onrechte een (te hoge) aanslag hondenbelasting krijgt opgelegd.

Peel en Maas | 2007 | | pagina 17