Comedia speelt
Moordweekend
f tW
ï:Wm
u
i -v'wl
m
Expositie in Koningskerkje
Concert Kassiopeia
in Theehuis
Jan Siebeling
in Literair Café
Kruip in de
huid van de
dierverzorger!
Nieuwe cd
Cash On Delivery
Jongenskoor
Dubna
Passieconcert
in kerk Deurne
K&m'
iSMil
t Kif -J
3-
m
-2?
PEEL EN MAAS
Donderdag 15 maart 2007 - Pagina 16
JURK*
O-
Toneelvereniging Comedia
brengt op zondag 18 maart vanaf
19 00 uur en zaterdag 24 maart
vanaf 20.00 uur en zondag 25
maart vanaf 19.00 uur het blijspel
Moordweekend van Carl Slot
boom. De uitvoeringen worden
.BIV a
gehouden in De Brink in Leunen.
Het stuk gaat over Johanna, Ria,
Corrie, Bert en Marian die zich
hebben opgegeven voor een
yogaweekend op de boerderij
van Geert. Ze komen vanuit het
hele land en 'passen' niet echt bij
elkaar. Geert heeft de grootste
moeite om alles in goede banen te
leiden.Als dan ook nog een cursist
verdwijnt komt er van yoga wei
nig terecht.
Waarom iedereen op het einde
toch heel tevreden naar huis gaat
en Ria zelfs een 'moordweekend'
heeft gehad is dus de grote vraag!
Kaarten reserveren kan via tel.
(0478)581699 op woensdag 14,
donderdag 15, woensdag 21 en
donderdag 22 maart van 18.00 tot
20.00 uur.
In het Koningskerkje in Vier
lingsbeek wordt op 18 maart een
expositie geopend met schilde
rijen van de uit den Bosch afkom
stige kunstenaar Frits Peeters. De
expositie, die tot en met zondag
15 april kan worden bezichtigd, is
op zaterdag en zondag geopend
van 13.00 tot 17.00 uur. Tijdens
de Paasdagen is de expositie even
eens geopend. Frits Peeters schil
dert boten. In allerlei vormen en
situaties. Kleurrijk, monochroom
of in bijna zwart/wit. Vaak van
bovenaf gezien. Soms één, meestal
meerdere boten. Boten die schijn
baar onbewust van eikaars bestaan
de zeeën bevaren. Ze lijken in zijn
schilderijen meer op speelgoed
bootjes dan op 'echte' schepen.
Hij schildert eigenlijk het oer
beeld van een boot. Ondanks de
soms dramatische thematiek komt
daardoor in de werken van Pee
ters uiteindelijk toch een speels
element naar boven. Op sommige
doeken zien we ook vuurtorens
die met hun felle lichtbundels
dynamiek in het werk brengen.
Een enkele keer is aan de randen
van het schilderij het begin van
land te zien, meestal niet. Soms
ook verschijnen er vliegtuigen
in zijn schilderijen. Behalve dat
hij boten schildert hebben de
werken van Peeters nog enkele
opvallende kenmerken. Hij schil
dert grote doeken. Door het grote
formaat wordt de toeschouwer
in het werk opgenomen. Hij kan
er als het ware 'in stappen' en
wordt daarmede een van de ele
menten in het totale werk. Een
ander terugkerend kenmerk in de
werken van Peeters is de blik van
bovenaf. De blik van bovenaf is
van oorsprong een mensvreemd
gezichtspunt. Mensen kunnen niet
vliegen! De combinatie van deze
twee beeldelementen maakt het
bekijken van de schilderijen van
Frits Peeters tot een bijzondere
ervaring. Enerzijds wordt men
door de blik van bovenaf gecon
fronteerd met een voor de mens
niet normaal perspectief, ander
zijds wordt men door het grote
formaat in het werk 'gezogen'.
Men kan alleen uit deze ervaring
stappen door letterlijk afstand te
nemen van het werk. Wat vervol
gens weer tot een andere ervaring
leidt. Er gebeurt iets in de stilte
van de verte wat aan de toeschou
wer voorbijgaat, hij maakt er geen
deel meer van uit. Het werk lijkt
abstract te worden. De schilderij
en van Peeters lijken op het eer
ste gezicht verhalend, maar dat is
schijn. De ene keer overheerst de
dramatiek van een catastrofe, de
andere keer het zwijgen van een
konvooi in de mist of de dyna
miek van de kleurige lichtbun
dels van vuurtorens. Maar altijd
blijven er vragen, blijft het raad
sel. Peeters is een kunstenaar die
volgens een oude schilderstraditie
met olieverf werkt. Hij houdt van
'veel' in kleur en in materiaal. Hij
gebruikt harde, 'pop-art'-achtige
kleuren die de werken soms iets
meegeven van een illustratie uit
een spannend jongensboek. Naast
de kleur gebruikt hij ook het mate
riaal als beeldvormend element.
De mogelijkheden van het mate
riaal worden voortdurend onder
zocht. In deze zin houdt hij ook
van experimenteren, waarmee hij
bedoelt dat hij, wanneer het hem
uitkomt, 'laat gebeuren' wat zich
in het materiaal aandient. Peeters
laat zich niet beperken door stijl
kenmerken. Zijn werken bevatten
een grote diversiteit in de uitwer
king van het thema. Niet alleen
in kleur en beeld maar ook in de
manier waarop hij technieken toe-
In Het Theehuis in Venray vindt
op zondag 18 maart vanaf 15-30
uur de voorstelling plaats die het
vocaal kwintet Kassiopeia maakt
met voordrachtskunstenaar Henk
van Ulsen rondom madrigalen
van Don José Gesualdo. De voor
stelling houdt het midden tussen
een theatervoorstelling en een
concert. Met Monteverdi is Gesu
aldo, die leefde rond 1700, de
meest bekende madrigalist. Hij
componeerde muziek bij gedich
ten waarin hij het dramatische
element en de gevoelens van pijn
en verdriet in zijn compositie
sterk beklemtoonde. Ofschoon
daarmee de muziek sterk in dienst
stelt van de tekst, is de muzikale
vorm uiterst gecompliceerd. Vijf
stemmen, twee sopranen, een
alt, een tenor en een bas) zingen
afwisselend en samen waarmee
een verfijnd klankweefsel ont
staat. Tussen de madrigalen door
vertelt Van Ulsen het verhaal van
een fictieve ontmoeting tussen de
twee grote Italiaanse geesten van
de 16e eeuw: Don Gesualdo en
dichter Torquato Tasso. Gesualdo
vermoordde zijn vrouw en haar
minnaar, zijn muziek klinkt als de
hartekreet van een ontroostbare.
Tasso dwaalde van hof naar hof,
achtervolgd door zijn paranoïde
waanbeelden. Zo vermengen zich
tijdens deze voorstelling twee
podiumdisciplines. Voor de CD-
opnames die Kassiopeia maakte
van madrigalen van Gesualdo,
ontving het gezelschap tot twee
maal een 10 uit 10 in het blad
Luister en eenCoup de coeur'
in het Franse weekblad Le Nouvel
Observateur. Ook het Belgische
blad Crescendo waardeerde het
kwintet met een 10.
Voor dit concert zijn kaar
ten verkrijgbaar bij concertor
ganisatie Fred H. Renirie via tel.
(0478)582472, via email fredh.
renirie.@home.nl of aan de ingang
van het Theehuis vlak voor aan
vang van het concert. Het Oda-
park ligt aan de Merseloseweg in
Venray.
past. Op deze expositie zijn naast
de schilderijen ook enkele wer
ken op papier te zien, eveneens
in groot formaat. Het zijn nadruk
kelijk zelfstandige kunstwerken.
In een enkel geval kunnen ze
worden gezien als opmaat naar
een schilderij. Het grote formaat
geeft de werken een monumen
taal karakter. De werken op papier
lijken met een grotere vrijheid
te zijn gemaakt. De veelheid van
gebeurtenissen die daarop is te
zien, is met grote dynamiek vorm
gegeven en gaat letterlijk voorbij
de randen van het papier. Toch
is er een langdurig en gecompli
ceerd proces nodig om de werken
waarbij gemengde technieken
worden gebruikt te laten onstaan.
In deze werken worden naast
boten, vuurtorens en vliegtuigen
ook andere beeldelementen geïn
troduceerd zoals treinen en kra
nen. Op zondagmiddag 1 april laat
Peeters zich in het Koningskerkje
interviewen door de Amsterdamse
Mario Verhoeven, freelance jour
nalist, tekstschrijver, eindredac
teur en bladenmaker. Dit is een
unieke gelegenheid om kennis te
maken met zijn werk als schilder.
Aanvang 15.00 uur.
Spooktochten
Veulen
Sinds een aantal jaren worden
in Veulen de inmiddels befaam
de spooktochten gehouden. In
november 2006 vonden maar
liefst 390 mensen de weg naar
het kleine Venrayse kerkdorp om
te 'huiveren', maar vooral om te
genieten. Na ontvangst in café-zaal
't Veule worden de deelnemers
aan de spooktocht in groepjes
van vier tot vijf personen naar
het spookbos gebracht. In het
bos wordt men ontvangen door
de gastheer en daarna moet men
op zijn hoede zijn! De tocht duurt
ongeveer een uur, afhankelijk van
de snelheid waarmee men 'durft'
te lopen. Na de tocht worden de
deelnemers teruggebracht naar 't
Veule en daar kan men onder het
genot van muziek en een drankje
nagenieten van de tocht. Aan het
eind van de avond wacht een
koud en warm buffet.
Voor meer informatie kan
men terecht op http://go.to/
spooktocht of contact opnemen
met Hem Bouweriks via tel. 06-
14219397. De spooktochten in
Veulen worden dit jaar op 3 en 10
november gehouden.
Cursus
Wereldmuziek
Kunstencentrum Jerusalem in
Venray start binnenkort net een
cursus Celtic and Irish Music for
Flutes. Tijdens deze cursus leert
men typische Keltische en Ierse
muziek spelen op tin whistle,
blokfluit en dwarsfluit. Echter,
niet alleen genoemde muziekin
strumenten worden gebruikt tij
dens deze cursus.
Ook bespelers van gitaar, accor
deon, viool of een blaasinstrument
zijn welkom om aan deze cursus
mee te doen. De cursus wordt
gehouden op woensdag van 20.00
tot 21.00 uur.
Auteur Jan Siebelink is op zon
dag 25 maart de gast van het Lite
rair Café Venray-regio in het Thee
huis, Odapark. Het optreden begint
om 11.30 uur en wordt muzikaal
ondersteund door de zanger Falco
van Loon met pianobegeleiding.
Siebelink is geboren op 13 febru
ari 1938 inVelp. Hij groeide op in
een godsdienstig 'zwaar' milieu.
Zijn vader, die een kleine bloemis
terij begonnen was, had zich aan
gesloten bij een streng orthodoxe
groepering. Omdat de christelijke
school te licht bevonden werd,
bezocht Jan Siebelink de Open
bare Lagere school l.Via de ulo
belandde Siebelink op de kweek
school en werd hij onderwijzer
in Laag-Soeren. In zijn vrije tijd
studeerde hij Franse taal- en let
terkunde.Tijdens die studie kwam
hij in aanraking met de Franse
auteur van Nederlandse afkomst
J.-K. Huysmans. Zijn decadente
roman A rebours maakte door
zijn verblindende stijl, religieuze
preoccupatie en verheerlijking
van het kwaad een verpletterende
DJ Battle
in café De Tijd
Net zoals de vorige twee jaar
komt café De Tijd ook dit jaar
weer met het Outdoor Dance
Event. Waar het Event de vorige
jaren al druk bezocht werd en
de artiestennamen steeds groter
werden, wordt ook dit jaar de stij
gende lijn doorgezet. Nog grotere
en meer bekende dj's als de vori
ge editie. Vorig jaar was Laidback
Luke de grote man! Dit jaar zijn
Jordy Lishious en Piet van Dongen
het begin van de line-up. Vooraf
gaand aan dit evenement is er een
battle voor iedereen die geïnteres
seerd is, het talent heeft of denkt
te hebben om te komen draaien.
Check www.tijdvoordetijd.nl.,
download het formulier en stuur
dit naar rik@tijdvoordetijd.nl. Het
publiek bepaalt voor een groot
deel wie er doorgaat, middels een
stemming op de website.
Aege Böjjum Live
De eerste editie van Aege Böj
jum Live is gehouden in het Hol
land House in Oostrum. Het eve
nement werd gehouden door
harmonie Sub Matris Tutela in
samenwerking met het Alle-
manscafé. Oostrumse bekende
en onbekende mensen zongen,
onder begeleiding van een live
band, Nederlandstalige toppers!
21 acts, uitgevoerd door meer
dan dertig gewone Oostrummers,
stonden uitgedost als 'hun artiest'
op het podium voor het publiek.
Een vervolg komt er op zaterdag
24 maart in het Holland House op
het dorpsplein in Oostrum. Met
dezelfde band, maar met nieuwe
zangers en nummers. De playlist
bestaat wederom uit Nederlands
talige toppers van toen en nu,
gezongen door Oostrumse top
pers. En alsof dit allemaal nog niet
genoeg is, vindt op zondagmid
dag 25 maart de jeugduitvoering
van Aege Böjjum Live plaats Pas
Op! N.A.T. (Neej Aostrums Talent).
Oostrumse jeugd kruipt in de
huid van een bekende artiest of
groep. Kaarten zijn te reserveren
via aegebojjumlive@home.nl. De
avond begint om 20.30 uur en de
tent is om 20.00 uur open. Er zijn
ook een beperkt aantal zitplaatsen,
deze dienen gereserveerd te wor
den bij de voorverkoop. De entree
voor Pas Op! N.A.T. is gratis. De
tent is om 14.00 uur open en het
programma begint om 14.30 uur.
indruk op hem. Jan Siebelink heeft
het boek vertaald onder de titel
Tegen de keer. Op de avond van
de dag dat hij de vertaling inle
verde, schreef hij in de huiskamer
van zijn moeder, op de plaats waar
zijn vader was overleden, zijn eer
ste verhaal: 'Witte chrysanten'.
Daarin wordt op subtiele wijze
door de zoon wraak genomen op
de bloemenwinkelier die de vader
had vernederd. Met vier andere
verhalen vormde dit zijn debuut
Nachtschade (1975). Het boek
viel op omdat het door zijn zwart-
romantische motieven als verval,
dood. religie, afstand nam van het
anekdotische realisme dat toen in
de Nederlandse letteren heerste.
Zijn belangrijkste romans zijn
De herfst zal schitterend zijn, De
overkant van de rivier,Vera, Marga-
retha en de bestseller Knielen op
een bed violen. Naast zijn literaire
werk schreef Jan Siebelink ook
essays over de Franse decadente
literatuur. In 2002 kreeg Siebelink
de F. Bordewijkprijs voor het boek
De overkant van de rivier. In 2005
kreeg hij de AKO Literatuurprijs
voor Knielen op een bed violen.
Meer informatie is verkrijgbaar via
tel. (0478)582948 of kijk op www.
literair-cafe-venray.nl.
Regiobands
in Raayhal
Drie regiobands treden op paas
zondag 8 april vanaf 15.00 uur op
in Raayhal in Overloon. De band
In Between opent de middag met
hun eigenwijze country-rock. Ze
combineren de karakteristieke
samenzang met strakke begelei
ding van gitaren, piano en drums.
Nummers van Lucy Silvas, The
Eagles, Ilse de Lange en Sandy
Coast passeren de revue. De band
ZenZation zorgt voor sensatie als
het gaat om rockmuziek uit de
jaren '90. Deze viermans band
zorgt voor een schitterend optre
den met nummers van onder
andere U2, Red Hot Chili Peppers,
Skunk Anansie en Lenny Kravitz.
De band Random zorgt voor een
spetterende afsluiting van deze
middag. Zij zorgen, met hun top-
40 repertoire, dat iedereen flink
de heupen los kan maken op num
mers van Anouk, Bryan Adams,
Guus Meeuwis en Doe Maar.
Solisten- en
ensembleconcours
Het jaarlijkse solisten- en ensem
bleconcours in Venray wordt
gehouden op zaterdag 17 en zon
dag 18 maart.
De organisatie ligt dit jaar,
namens de FMV, bij MMSK St.
Petrus'Banden. Het concours
wordt gehouden in de aula van
kunstencentrum Jerusalem in
Venray. Gedurende de twee con-
coursdagen worden er ongeveer
130 optredens verzorgd door de
leden van de alle harmonieën en
fanfares in de gemeente Venray.
Programma: zaterdag 12.30-17.00
optreden blazers, 18.00-21.30
optreden slagwerkers. Zondag
13-30-18.00 optreden blazers. De
deelnemende verenigingen zijn
fanfare De Peelklank, Ysselsteyn,
harmonie St. Catharina, Leunen-
Veulen-Heide, MMSK St. Petrus'
Banden, Venray, koninklijke har
monie Euterpe,Venray, fanfare De
Dorpsklank, Castenray, fanfare St.
Oda, Merselo, muziekvereniging
Ons Genoegen, Oirlo, harmonie
Sub Matris Tutela, Oostrum, fan
fare Onze Lieve Vrouwen Gilde,
Holthees-Smakt.
Kruip een middag in de huid
van de dierverzorger tijdens de
populaire activiteit KidsPower in
Zoo Pare Overloon! Van zaterdag
10 maart tot en met zaterdag 14
april krijgen kinderen in Zoo Pare
Overloon iedere zaterdag- en
woensdagmiddag vanaf 13-30 uur
de kans om zelf aan de slag te gaan
als dierverzorger. Voer wassen en
snijden, traktaties voor de dieren
klaarmaken, verblijven uitmesten
en natuurlijk dieren als kamelen,
otters en pelikanen voeren. Van
wege beperkte deelname is reser
veren noodzakelijk. Onder bege
leiding van dierverzorgers gaan
de kinderen zelf aan de slag om
de dieren te verzorgen. Ze krijgen
een rondleiding achter de scher
men en maken het voedsel voor
een aantal dieren klaar. Aan het
einde van de middag mogen ze de
dieren voeren. Maar eerst moeten
de handen uit de mouwen. Een
groot deel van de dag besteden
dierverzorgers namelijk aan het
schoonmaken van de verblijven.
Gewapend met kruiwagen, emmer,
schep en hark gaan de kinderen
tijdens KidsPower de dieren van
een schoon onderkomen voor
zien. Na alle inspanningen is het
tijd om de dieren te voeren: een
hele bijzondere ervaring. Voordat
de dieren kunnen genieten van al
dat lekkers, moeten ze eerst aan
de slag om de hapjes te bemach
tigen. Wanneer al het werk gedaan
is, is het tijd voor een heerlijk
patatje en krijgen de deelnemers
een echte dierverzorgeroorkonde
uitgereikt. Inschrijven kan via tel.
(0478)640046. Zoo Pare Overloon
is dagelijks geopend van 10.00 tot
17.00 uur. Zie ook www.overloon-
zoo.nl. Voor meer informatie kan
men contact opnemen met Mar-
tine Otten via bovenstaand tele
foonnummer.
Het nieuwe album van Cash
on Delivery komt binnenkort uit.
Cash on Delivery is al jarenlang
de nummer één countryband van
Nederland en een graag geziene
band op diverse Europese podia.
De band heeft eindelijk een waar
dige opvolger voor het succes
volle debuutalbum Deliverance
uit 2003- Het nieuwe album is
geproduceerd door Ad Weiten,
gitaardocent van het Kunstencen
trum Jerusalem. De titel van het
album is Echoes Of Leaving en
de presentatie vindt plaats tijdens
het jaarlijkse evenement voor de
fanclub op zaterdag 24 maart in
zalencentrum De Witte Hoeve in
Venray.Aanvang 20.00 uur. Verder
is er ook nog een gastoptreden
van een artiest wiens naam nog
even geheim blijft.
Wie alvast een voorproefje
van de nieuwe cd wil horen kan
terecht op www.cashondelivery.
org.
Jongenskoor Dubna uit Rusland
begint een nieuwe concertreis
door Nederland. In Deurne geeft
het koor op maandag 26 maart
een optreden in de St. Willibror-
duskerk. Ze zingen Russische gees
telijke gezangen tijdens de heilige
mis van 19 00 uur en om 20.00
uur vervolgen ze het concert met
gezangen uit hun moederland met
solo's. Op dinsdag 27 maart zingt
Dubna in de kerk van Sevenum tij
dens de heilige mis om 18.30 uur,
met aansluitend een concert met
Russische gezangen. Op woensdag
28 maart is er om 20.00 uur in een
concert in de Grote Kerk in Ven
ray. Verder zingt het koor nog in
twee verzorgingshuizen en heeft
het overdag diverse programma's
om zich te vermaken. Het koor
logeert bij gastgezinnen in Deurne
en omstreken. Dirigent, oprichter
en artistiek manager Olga Mirono-
va, heeft voor haar werk met het
koor in haar land een onderschei
ding in de orde van culturele ver
diensten gekregen. Dubna is een
nieuwe grote stad ten noorden
van Moskou, gesticht in 1956 en
bevolkt met veel supergeleerden
uit het hele land, om onderzoek te
doen, vooral op nuclear gebied. Er
wordt echter ook veel aandacht
besteed aan vrijetijdsbesteding
op cultureel hoog niveau, flink
gesteund door de overheid en
men heeft veel uitwisseling met
diverse landen in Europa en daar
buiten. Zo ontstond er in 1983
een jongenskoor, dat in korte tijd
op het internationaal koorfestival
voor de jeugd In Neerpelt in Bel
gië in 1992 de hoogste punten
scoorde en dat in Zwitserland in
Neufchateau in 1995 dit succes
herhaalde. Sindsdien gaan de suc
cessen voort. De jongens begin
nen al op vierjarige leeftijd met
zangles door een dirigent en met
speciale stemvorming door een
zangpedagoog. Deze opleiding
duurt tot tien jaar en wordt onder
steund met instrumentale lessen.
Ook krijgt men aangepaste the
orie en muziekgeschiedenis. Het
internationaal volkslied en mees
terwerken uit de Russische, maar
ook West-Europese muzieklitera
tuur, geestelijk als profaan, vor
men de hoofdschotel van het pro
gramma. Nu heeft de koorschool
niet meer dan vierhonderd jon
gens in opleiding en vele jonge
tenoren en bassen, recent voort
gekomen uit de jongensopleiding.
De organisatie is in handen van de
internationale organisatie Pueri
Cantores met een onderafdeling
in Nederland. Zij wil een steen
tje tot de wereldvrede bijdragen
door kinderen in koorverband van
allerlei volkeren bij elkaar te laten
komen op festivals. In Nederland
zijn een tiental koren lid van deze
beweging.
Het Deurnes Gemengd Koor
verzorgt op zondag 25 maart een
Passieconcert in de St. Willibror-
duskerk in Deurne-Centrum. In de
vastentijd voor Pasen wordt op tal
loze plaatsen in Nederland de Mat-
thaus-Passion van Bach uitgevoerd.
Het Deurnes Gemengd Koor koos
voor twee andere beroemde com
posities met hetzelfde onderwerp
van lijden en dood als inspira
tiebron. Van Mozart worden drie
delen uitgevoerd uit zijn Requiem:
deel 1 Requiem, deel 5 Recordare
(voor solisten) en deel 7 Lacri-
mosa. Daarnaast wordt van Haydn
het volledige oratorium 'Die sie-
ben letzten Worte unseres Erlö-
sers am Kreuze' gezongen. Het
concert begint om 16.00 uur en
eindigt om 17.15 uur. Het koor
wordt begeleid door Bert Augus
tus, orgel, en een ad hoe instru
mentaal ensemble bestaande uit
Ceciel Verlijsdonk, dwarsfluit,
Marion Jochem en Carla Nooijen,
hobo, Pieter v.d. Loo en Joost
Gruijters, klarinet,Thea Goossens,
fagot, en Toon Kessels, strijkbas.
Het orgel en het kleine instru
mentale ensemble komen in de
plaats van het voorgeschreven
symfonieorkest. Het geheel staat
onder leiding van dirigent Frans
van Houten die de orkestparti
tuur van de drie delen van het
Requiem van Mozart omwerkte
en geschikt maakte voor dit klei
ne instrumentale ensemble. Een
bijzonderheid is verder dat alle
vocale solistenpartijen in beide
composities door eigen koorleden
worden vertolkt. Uit het tachtig
leden tellende koor is een klein
kamerkoor van achttien zangers
en zangeressen samengesteld.
Het kamerkoor zingt de solisti
sche passages in voortdurende
afwisseling met het grote koor.
Mozart kreeg de opdracht tot het
schrijven van een Requiem in de
zomer van 1791, zijn sterfjaar. Hij
liet het werk onvoltooid achter.
Franz Xaver Süssmayer voltooide
het werk daarna volgens de aan
wijzingen van Mozart. Haydn liet
zich vijf jaar later, in 1796, bij het
componeren van zijn oratorium
'Die sieben letzten Worte' inspire
ren door de zeven kruiswoorden
van Christus. Dat zijn de laatste
woorden die Christus, hangende
aan het kruis, voor zijn dood uit
sprak. 'Es ist vollbracht' luidt het
beroemdste maar rond de pas-
sietijd zijn 'Mich dürstet' en 'Mein
Gott, warum hast du mich verlas
sen?' natuurlijk ook vaak gehoor
de woorden in de passiemuzieken
van Bach en vele andere compo
nisten. Het werk van Haydn bevat
negen delen. Behalve de zeven
kruiswoorddelen wordt het stuk
omkaderd door een introductie
voor orkest en een indrukwek
kend slotkoor 'Er ist nicht mehr',
een bijna realistische uitbeelding
van een aardbeving.
I
'^31
jp?
I
-J
J ff'
Kunst Cultuur