Straatverlichting centrum tegen gevels? Weinig steun voor gratis openbaar vervoer 'Grotestraat 15 jaar niet meer openbreken' Bijna 6000 stemmen voor Balkenende Veel gebruik nieuwe afvalcontainers BOSS bts totaalbouw 'h Julicher Meijer MAN WOMAN Niets! PEEL EN MAAS PEEL EN MAAS De lantaarnpalen verdwij nen mogelijk uit het Venrayse winkelcentrum. Bij de her inrichting in 2008 komt er compleet nieuwe openbare verlichting. WD en Samen werking opperden het idee de straatverlichting aan de gevels te bevestigen. "Dat voorkomt veel ellende", weet Ingeborg de Barbanson (WD). "Want uit vandalisme wordt er vaak tegen de lantaarns geschopt. Met een ferme trap zijn de drie lichtbollen uit." Henk Loo- nen, afdelingsmanager Openbare Ruimte, vindt hangende straatver lichting ook een goed alternatief. "We gaan hierover met de pand- eigenaren en huurders afspraken maken." Het CDA meent dat het moeilijk zal worden om van iedereen toe stemming te krijgen. Volgens Tine ke Lamers (Samenwerking) valt dat wel mee. "Want er hangt nu toch ook overal kerstverlichting." Bij de herinrichting komt er meer groen in het winkelcentrum. Loonen verzekerde dat de bomen in de Grotestraat niet meer terug komen. "Alleen op de pleinen komen beperkt bomen. De win kelstraten blijven stenig, maar we willen er wel meer bloeiende planten zoals geraniumzuilen." De gemeente wil hiervoor een bijdra ge vragen aan de ondernemers. De gemeente gaat ook het afvalprobleem aanpakken. Dit is nu vaak een doorn in het oog. "Er staan nu voortdurend vuilniszak ken en containers in het zicht op plekken waar het niet mag", aldus Loonen. Dit komt ook omdat op verschillende dagen het vuilnis wordt opgehaald. "We gaan een ultieme poging doen de afvalpro- blematiek eens goed te regelen." De bedoeling is dat alle centru mondernemers gebruik maken van ondergrondse opvangvoor zieningen. De gemeente vindt dat de ondernemers zelf verant woordelijk zijn voor het beheer en de afvoer van het bedrijfsafval. Loonen: "De kosten zijn dan ook voor de ondernemers. We heb ben nu de kans voor een structu rele oplossing. Die mogen we niet laten lopen.Anders blijven we met de problemen zitten." Zes partijen waren afgelopen dinsdag de ondertekenaars van een intentieovereenkomst voor de bouw van een brede school in de wijk Brabander. Midden in de wijk zou een complex moeten komen met klaslokalen, peuter speelzaal, kinderopvang en een consultatiebureau van het Groene Kruis. Verder bestaat de mogelijk heid appartementen voor senio ren en kantoren in het pand op te nemen. De totale kosten worden geraamd op enkele miljoenen euro's. De intentieovereenkomst werd ondertekend door de Stich ting Primair Onderwijs Venray en regio, Samen Sterk in Kinderop vang, de Stichting Peuterspeel zalen Venray, Jeugdgezondheids zorg Groene Kruis, Dichterbij en de gemeente Venray. Namens de gemeente ondertekende wethou der Emonts de intentieovereen komst. Tevens ging hij kort in op de status van de projectfase brede school. Daarnaast werd tijdens de bijeenkomst de prijsvraag voor een naam voor de brede school feestelijk gelanceerd. Seniorenraad en Gehandicaptenplatform reageren teleurgesteld De burgerzaal in het gemeen tehuis was donderdagavond goed gevuld met belangstel lenden die vaak reizen met het openbaar vervoer. Vooral ouderen en gehandicapten zit ten met tal van vragen over de nieuwe regeling van de trein, bus en regiotaxi die op 10 december ingaat. Tien dagen na de mislukte informatie avond in De Witte Hoeve komt de nieuwe vervoerder Veolia Transport ditmaal wél opdra ven. Na een algemeen verhaaltje van directeur René de Beer en ver keerskundige Arno Hermans bar sten de vragen los. Hoe kom ik in Smakt? Rijdt er ook een bus naar Melderslo? Hoe laat vertrekt de laatste bus? Mag ik dieren meene men? Hoe kom ik op mijn werk? Moet ik een nieuwe vervoerspas aanvragen? Waarom rijdt er geen bus naar het station in Deurne? De Beer en Hermans proberen zo goed en zo kwaad als het kan een antwoord te geven op het spervuur aan vragen. De antwoor den zijn lang niet altijd bevredi gend. Onduidelijkheid overheerst. Zo blijken er geen papieren ver sies te zijn van de nieuwe dienst regeling. Daar heeft Veolia niet aan gedacht. "U kunt ze downloa den van onze website", zegt De Beer herhaaldelijk. "Maar ik heb helemaal geen internet. Ik weet niet hoe dat werkt. Kunt u niet gewoon boekjes uitgeven?", rea geert een oudere man. Bij De Beer lijkt een lichtje te gaan branden. "Als het nodig is, dan maken we ook boekjes." De gemeente voegt direct de daad bij het woord. Een dag later ligt er op de publieksba- lie al een hoge stapel met uitge printe dienstregelingen. Tegen de klok van negen uur wil gespreksleider Henk Loonen de bijeenkomst afsluiten. De vele vingers tonen echter aan dat er nog heel wat vragen zijn. "We kun nen wel tot twaalf uur doorgaan. Maar dat kan toch niet de bedoe ling zijn", zegt Loonen. Achterin de zaal liggen blocnotes met pen nen klaar. Daarin kunnen de laat ste vragen genoteerd worden. "We zullen ze schriftelijk beantwoor den", verzekert de Veolia-direc- teur. Daar is niet iedereen tevre den mee. "Dat willen de mensen niet. We zijn hierheen gekomen om antwoord te krijgen", reageert iemand. "Alleen als er nog echt dringende vragen zijn", zo werkt Loonen naar een afronding toe. Terwijl de meeste bezoekers met een onvoldaan gevoel de zaal verlaten, schudt Max van den Lan- genberg van het gehandicapten platform zijn hoofd. "Het is toch triest dat dit anno 2006 nog kan. Dat mensen zo slecht en zo laat geïnformeerd worden." Gerard Remmers van de Seni orenraad heeft beide bijeenkom sten bezocht. "Zo ga je niet met deze mensen om. Het is diep triest met wat een arrogantie het nieuwe openbaar vervoer hier verkocht wordt. De regiotaxi wordt helemaal uitgekleed. De ouderen en gehandicapten zijn de dupe. Ze zullen de deur niet meer uitkomen." Bij de eerste informa tieavond op 13 november schit terde Veolia, dat de komende tien jaar het openbaar vervoer in Lim burg regelt, door afwezigheid. Het ging toen voornamelijk over de regiotaxi, de uitgeklede opvolger van de deeltaxi. Een deel van het publiek liep boos weg. "Ik denk er met kromme tenen aan terug. Ik stond er met een machteloos gevoel", zei wethouder Van der Broeck donderdag. "De meeste mensen komen vandaag op herha ling. Dat is heel vervelend." Direc teur De Beer bood daarop zijn excuses aan. De opzet van Veolia is duidelijk. Zoveel mogelijk mensen moe ten de bus en liefst nog de trein nemen. De regiotaxi wordt het 'vangnet' genoemd. Gehandicap ten kunnen nog slechts vijf zones reizen voor het gereduceerde tarief van 0,35 euro. Daarmee komen ze nog niet eens in Venlo. "Daarboven geldt het commerci ële tarief. Ik geloof dat dat 7,50 euro is", zei projectleider Chrit Wolfhagen. Ongeloof ging door de zaal. "Dat kunnen de mensen toch niet betalen", luidt de reactie. De andere gebruikers van de regiotaxi mogen maximaal vijf zones reizen voor 1,40 euro per zone. Daarna moeten ze verplicht uitstappen. "Dit is heel vervelend", reageerde De Beer. "Maar ik kan het ook niet oplossen." PvdA-raadslid Henk Bisschops toonde zich ontevreden over de bijeenkomst. "Het viel zwaar tegen", zei hij maandag in de com missie Stedelijk Beheer. "Het ver baast me hoe gemakkelijk er over belangrijke vragen van mensen wordt heengestapt. Het meren deel was zestigplusser. Dan kun je niet zeggen 'download het maar van internet'." Bisschops heeft zijn bedenkin gen nu 10 december ras nadert. "Er zijn geen boekjes, de verkoop punten verdwijnen en de mensen moeten het maar met de zuilen op de stations doen. Voor velen wordt het een gehannes met die elektronische apparatuur. Daar heeft Veolia te weinig oog voor." Wethouder Van der Broeck was het met de PvdA'er eens. "Ik was er soms ook verbaasd over. Er zijn praktische zaken over het hoofd gezien. Ik ga ervan uit dat ze dat op tijd oplossen. Maar Veolia is op een paar maanden achterstand gezet. Dat nekt ze nu enorm. De onderhandelingen met de NS lopen ook niet altijd makkelijk." De nieuwe partij inVENtief pleit voor invoering van gratis openbaar vervoer in Venray. Commissielid Wil Mutsaers wil alvast starten met een experi ment tijdens de daluren voor ouderen. Maandag in de com missie Stedelijk Beheer oogst te inVENtief weinig steun. De andere partijen vragen zich af wie het prijskaartje betaalt. Nu Veolia per 10 december het openbaar vervoer overneemt, vindt inVENtief het een geschikt moment. "Er moet een serieus onderzoek komen om in 2007 gratis openbaar vervoer in Venray mogelijk te maken", zei Mutsaers die alvast een proef voor ouderen wil. Het commissielid wijst erop dat in de Tweede Kamer onlangs met ruime meerderheid een motie is aangenomen om in 2007 van start te gaan met gratis openbaar vervoer voor ouderen. InVENtief ziet veel voordelen. Bezoekers zul len minder met de auto naar het winkelcentrum komen. Dit bete kent minder druk op de parkeer- gelegenheden en een autoluwer centrum. De bussen rijden zon der extra kosten met een hogere bezetting. "Nu wordt er vaak meer lucht dan passagiers vervoerd", aldus Mutsaers. De gemeente toont zich ook klantvriendelijk door de mobiliteit van de burgers te verbeteren. Bovendien haalt het veel ouderen uit hun isolement. Er zou in Venray een werkgroep moeten komen waarin betrokken (gemeente, ouderen, gehandicap ten, politiek) vertegenwoordigd zijn. Wethouder Van der Broeck ziet het niet zo zitten. "Want openbaar vervoer is nu eenmaal een taak van de provincie." De gemeente gaat alleen over het gehandicaptenvervoer met de regio taxi. Daarnaast vraagt Van der Broeck zich af wie de rekening betaalt. "Veolia is een marktpartij. Die zal de ouderen echt niet gratis vervoeren. We starten nu met een nieuw systeem. Dat moet eerst maar eens goed gaan draaien", vindt Van der Broeck die inVEN tief uitnodigde met een initiatief voorstel te komen in de gemeen teraad. "Om te proberen er een raadsmeerderheid voor te krijgen." Geert Craenmehr (Lokaal Aktief) deed een tussenvoorstel. "We kunnen een regiokaart met een lager tarief invoeren. Zoals in het Ruhrgebied. Daar kun je voor een paar euro rondreizen." De meeste partijen spraken van een 'sympathiek plan'. Henk Bis schops (PvdA) waarschuwt dat de Venrayse burgers voor de kos ten moeten opdraaien. "Het is een behoorlijk bedrag. Hier is geen potje voor en Veolia betaalt het niet. Hoe wil inVENtief het bekos tigen?". Gerda van Stelten (CDA) vindt dat er veel haken en ogen aanzitten. "Kom maar met een ini tiatiefvoorstel inclusief een finan ciële onderbouwing. Dan kunnen we kijken of het haalbaar is." Wil Mutsaers vreest dat Veolia snel zal gaan snijden in de meeste onren dabele lijnen. "Want ze kunnen vier keer per jaar de dienstregeling wijzigen." Volgens Mutsaers hoeft het de gemeente helemaal niets de kosten. "Want de rijksoverheid bekostigt juist de experimenten. In meerdere steden loopt dit al." Het kantoor voor VENRAY en omgeving Echtscheiding allimentatie omgangsregeling arbeidsrecht Venray - Tel. 0478 - 521 070 De gemeente gaat paal en perk stellen aan nutsbedrijven die te pas en te onpas de Grotestraat openbreken. Dat de Venray se hoofdwinkelstraat nu zo ongelijk is, komt vooral door het werk van onderaannemers die het niet zo nauw nemen met het terugleggen van de bestrating. In 2008 krijgt het gehele winkelcentrum een nieuw tapijt. De gemeente gaat afspraken met de nutsbedrijven dat ze hun werkzaam heden tegelijkertijd kunnen uitvoeren. "Daarna mogen er in de komen de vijftien in principe geen renovaties meer plaatsvinden", zei Henk Loonen, afdelingsmanager Openbare Ruimte, maandag in de commis sie Stedelijk Beheer. "De ellende is vooral veroorzaakt door WML. Ze hebben de Grotestraat meerdere malen opengebroken", aldus Loonen. De gemeente gaat ook eisen stellen aan de bedrijven die de werkzaam heden verrichten. "Kabelmaatschappijen werken vaak met onderaan nemers. Dat werkt niet goed. Om te voorkomen dat het weer een puin- zooi wordt, willen we alleen nog gecertificeerde bedrijven toelaten." GerritVerkoeijen (Samenwerking) dacht een oplossing te hebben voor de wirwar van kabels en leidingen in het centrum. "Waarom komt er net als in Parijs geen tunnel waardoor alle kabels kunnen lopen." Vol gens Loonen is dit in de praktijk niet zo eenvoudig omdat er ook veel pandaansluitingen zijn. "Bovendien is het verboden de leidingen voor gas en elektriciteit in één tunnel te leggen." Ook in Venray Verdonk populairder dan Rutte Jan Peter Balkenende was woensdag het grote stemmen- kanon in Venray. Liefst 5999 kiezers brachten hun stem uit op de CDA-lijsttrekker. Dit is iets meer dan één op de vier kiezers. Jan Marijnissen (SP) staat twee de met 3747 stemmen gevolgd door Wouter Bos (PvdA) met 3222. Na de top drie valt er een gat. De vierde plaats wordt in beslag genomen door Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid. De Ven- Ionaar was goed voor 1736 stem men. Vijfde staat Rita Verdonk, de nummer twee van de WD-lijst. Zij kreeg in Venray 1177 voor keurstemmen. Dat zijn er meer dan lijsttrekker Mark Rutte die op 1023 stemmen bleef steken. Het CDA was in Venray de grootste partij met 8523 stemmen. De SP klom naar de tweede plek met 4418 stemmen gevolgd door PvdA (3941) en WD (2572). Bij negentien van de 22 stembureau's kwam het CDA als grootste uit de bus. Alleen bij de twee stemlo kalen in Brukske en bij De Land- weert behaalde de SP de meeste stemmen. Achttien kandidaten kregen in Venray meer dan honderd voor keurstemmen. De ranglijst: 1. Jan Peter Balkenende 5999 2. Jan Marijnissen (SP) 3747 3. Wouter Bos (PvdA) 3222 4. Geert Wüders(PvdV) 1736 5Rita Verdonk (WD) 1177 6. Mark Rutte (WD) 1023 7. Ger Koopmans (CDA) 954 8. Femke Halsema (Groen Links) 545 9- Raymond Knops (CDA) 456 10. Maria v.d. Hoeven (CDA) 373 11Maxime Verhagen (CDA) 365 12.Agnes Kant (SP) 326 13 - Nebahat Albayrak(PvdA) 209 14. Marianne Thieme (PvdDieren) 196 15-André Rouvoet (CU) 190 16.Alexander Pechtold (D66) 175 17. Henk Kamp (WD) 137 18. Lia Roefs (PvdA) 118 Drie maanden geleden zijn in de dorpen en wijken nieu we afvalcontainers geplaatst voor glas, melk- en sappakken en kunststof flacons. Het is een groot succes geworden. Tot nu toe is er al voor 20 ton melk en sappakken ingeleverd en 15 ton aan shampooflessen en andere kunststof flacons. Dat meldde wethouder Van der Broeck (CDA) maandag in de commissie Stedelijk Beheer. "Dit betekent dat de burgers al 1100 keer een volle grijze con- Aangehouden De politie heeft vrijdagavond twee inwoners van Venray, 22 en 26 jaar oud, aangehouden op de Booglaan in Oss. De twee waren naar Oss gekomen voor de wed strijd TOP Oss-VW Ze hadden echter een stadionverbod. De twee gingen niet naar het duel, maar naar een horecagelegenheid aan de Booglaan. Buiten gooiden zij vuurwerk en één van hen uri neerde in het openbaar. Daarop werden de twee mannen aange houden. Tegen hen is proces-ver baal opgemaakt. Gebroken Een 38-jarige motorrijder uit Venray brak donderdagmorgen in Nijmegen zijn sleutelbeen. Hij reed over het Steve Bikoplein en kreeg geen voorrang van een 50- jarige Nijmeegse automobilist. Na de botsing kwam de man uit Ven ray ten val. Hij brak zijn sleutel been en werd voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis. tainer minder aan de straat heb ben hoeven zetten", zei Van der Broeck. Omgerekend tegen het tarief van 6,13 euro per container, levert het een voordeel op van 6.743 euro. De zes volautomati sche vip-terminals voor petflessen en blik zijn sinds 6 november in werking. Ze vertonen nog enkele kinderziektes. Zo worden blikken, die afwijken van de drankblikjes, niet geaccepteerd. Het duurt nog even voordat de leverancier het probleem verholpen heeft. Daar om worden zolang de oude groe ne glasbakken bijgeplaatst voor de inzameling van soep-, groenten en kattenvoerblikken. In de eerste drie weken zijn 12.000 petflessen en 2.200 blikjes ingezameld. Van der Broeck meldde dat de klacht over het lawaai van de nieuwe glasbakken binnenkort verholpen is. Op de bodem van de containers wordt een rubberen mat gelegd die het geluid moet dempen. "Ook komen er stickers op om de mensen erop te wijzen het glas alleen op 'christelijke' tij den erin te werpen." i PAUL BROUWER MODE Vervolg voorpagina Schoolstraat fietsvrij? Tineke Lamers (Samenwerking) is tevens lid van het wijkplatform centrum. "De mensen zijn er fel op tegen om de Schoolstraat af te slui ten voor fietsers. Dit is al vaker ter sprake gekomen. Er moet gewoon een goede afscheiding komen tus sen het fietspad en trottoir." Loonen erkent dat het 'heel lastig' wordt de fietsers te weren. "Op welke manier we de School straat ook inrichten. Ze zijn het altijd zo gewend." Wethouder Van der Broeck (CDA) wijst erop dat de herin richting voor een lange periode van dertig tot veertig jaar geldt. "We moeten daarom kiezen voor structurele oplossingen. We krij gen nu de kans om de School straat fietsvrij te maken. We willen het funshoppen bevorderen. Dan moeten de mensen ook gezellig een rondje kunnen lopen door het centrum. Het is jammer als we deze kans nu niet grijpen." Bedragen zijn nog niet genoemd. Duidelijk is dat er in de begrotin gen vanaf 2008 miljoenen moeten worden vrijgemaakt. Neem alleen al de bestrating van het centrum. Het heeft een oppervlakte van 23-400 vierkante meer. "Ditt zijn ruim twee voetbalvelden", zei Loonen. Er zijn vier varianten. De goedkoopste is hergebruik van de bestaande bestrating. Dit kost 35 euro met vierkante meter. Voor een tientje meer kunnen nieuwe maar sobere betonklinkers wor den aangeschaft. De gebakken klinkers van hogere kwaliteit in combinatie met natuursteen kost 90 euro per meter. Deze methode is laatst toegepast bij de herin richting van de Eindstraat. Overal natuursteen leggen kost 120 euro per meter. Loonen: "We gaan voor een hoge kwaliteit en voldoende uitstraling. Als we het doen, dan moeten we het goed doen. Dus het wordt niet de goedkoopste variant (819-000 euro, red.)", zei Loonen. De duurste stenenvariant komt uit op 2,8 miljoen euro. Geen grote vervuiling Grote Markt De bodem van de Grote Markt blijkt niet ernstig ver vuild te zijn. "Het valt reuze mee. Bodemsanering is niet nodig", zei wethouder Van der Broeck (CDA) maandag in de commissie Stedelijk Beheer. Half juni werd de bodemveront reiniging ontdekt. De gemeente was bezig de pomp voor café De Klokkenluider te verplaatsen naar de hoek van de Grotestraat. Bij het uitgraven werd diesellucht gecon stateerd. De werkzaamheden zijn toen, in afwachting van een onderzoek, stilgelegd. Het college trok 20.000 euro uit om de zaak te onderzoeken en te saneren. Op de vraag van Ingeborg de Barban son (WD) antwoordde Van der Broeck dat het bedrag van 20.000 euro niet nodig is. "Nu we niet hoeven te saneren, zijn we met een paar duizend euro klaar." De pomp is zolang opgeslagen in het gemeentelijk depot. Van der Broeck meldde dat de pomp teruggeplaatst wordt bij de her inrichting van het plein in 2008. Dan staat de complete renovatie van het winkelcentrum gepland. Wat gebeurt er als U niet adverteert PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen redactie@vandenmunckhof.nl Advertenties: Arie Snellen e-mail: asnellen@ vandenmunckhof.nl telefoon: 0478-58 27 27 Tarieven op aanvraag e-mail: advertentie@ vandenmunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0478-582877 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 19,50 (postcode 58..) 34,25 (overige binnenland) bouw tegels sanitair Donderdag 30 november 2006 - Pagina 3 Overeenkomst brede school Veel vragen over nieuw openbaar vervoer Kloosterstraat 18 5844 AN Stevensbeek tel.(0485)381742 www.btstotaalbouw.ril ADVOCATEN Gratis kennismakingsgesprek HUGO BOSS WILHELMINASTRAAT 2-4 VENRAY TELEFOON 0478 510943 www.paulbrouwer.nl Voor de woonkamer, de keuken, de badkamer of bet toilet? In onze tegelsbowroom vindt u alle gerenommeerde merken. Ook natuursteen. De vakkundige tegelzetters van ons bouwbedrijf kunnen uw tegels leggen of zetten. Alles in één band!

Peel en Maas | 2006 | | pagina 3