Straatverlichting centrum tegen gevels?
Weinig steun voor
gratis openbaar vervoer
'Grotestraat 15
jaar niet meer
openbreken'
Bijna 6000
stemmen voor
Balkenende
Veel gebruik
nieuwe
afvalcontainers
BOSS
bts totaalbouw
'h
Julicher Meijer
MAN
WOMAN
Niets!
PEEL EN MAAS
PEEL EN MAAS
De lantaarnpalen verdwij
nen mogelijk uit het Venrayse
winkelcentrum. Bij de her
inrichting in 2008 komt er
compleet nieuwe openbare
verlichting. WD en Samen
werking opperden het idee de
straatverlichting aan de gevels
te bevestigen.
"Dat voorkomt veel ellende",
weet Ingeborg de Barbanson
(WD). "Want uit vandalisme
wordt er vaak tegen de lantaarns
geschopt. Met een ferme trap zijn
de drie lichtbollen uit." Henk Loo-
nen, afdelingsmanager Openbare
Ruimte, vindt hangende straatver
lichting ook een goed alternatief.
"We gaan hierover met de pand-
eigenaren en huurders afspraken
maken."
Het CDA meent dat het moeilijk
zal worden om van iedereen toe
stemming te krijgen. Volgens Tine
ke Lamers (Samenwerking) valt
dat wel mee. "Want er hangt nu
toch ook overal kerstverlichting."
Bij de herinrichting komt er
meer groen in het winkelcentrum.
Loonen verzekerde dat de bomen
in de Grotestraat niet meer terug
komen. "Alleen op de pleinen
komen beperkt bomen. De win
kelstraten blijven stenig, maar
we willen er wel meer bloeiende
planten zoals geraniumzuilen." De
gemeente wil hiervoor een bijdra
ge vragen aan de ondernemers.
De gemeente gaat ook het
afvalprobleem aanpakken. Dit is
nu vaak een doorn in het oog. "Er
staan nu voortdurend vuilniszak
ken en containers in het zicht op
plekken waar het niet mag", aldus
Loonen. Dit komt ook omdat op
verschillende dagen het vuilnis
wordt opgehaald. "We gaan een
ultieme poging doen de afvalpro-
blematiek eens goed te regelen."
De bedoeling is dat alle centru
mondernemers gebruik maken
van ondergrondse opvangvoor
zieningen. De gemeente vindt
dat de ondernemers zelf verant
woordelijk zijn voor het beheer
en de afvoer van het bedrijfsafval.
Loonen: "De kosten zijn dan ook
voor de ondernemers. We heb
ben nu de kans voor een structu
rele oplossing. Die mogen we niet
laten lopen.Anders blijven we met
de problemen zitten."
Zes partijen waren afgelopen
dinsdag de ondertekenaars van
een intentieovereenkomst voor
de bouw van een brede school in
de wijk Brabander. Midden in de
wijk zou een complex moeten
komen met klaslokalen, peuter
speelzaal, kinderopvang en een
consultatiebureau van het Groene
Kruis. Verder bestaat de mogelijk
heid appartementen voor senio
ren en kantoren in het pand op te
nemen. De totale kosten worden
geraamd op enkele miljoenen
euro's. De intentieovereenkomst
werd ondertekend door de Stich
ting Primair Onderwijs Venray en
regio, Samen Sterk in Kinderop
vang, de Stichting Peuterspeel
zalen Venray, Jeugdgezondheids
zorg Groene Kruis, Dichterbij en
de gemeente Venray. Namens de
gemeente ondertekende wethou
der Emonts de intentieovereen
komst. Tevens ging hij kort in op
de status van de projectfase brede
school. Daarnaast werd tijdens de
bijeenkomst de prijsvraag voor
een naam voor de brede school
feestelijk gelanceerd.
Seniorenraad en Gehandicaptenplatform reageren teleurgesteld
De burgerzaal in het gemeen
tehuis was donderdagavond
goed gevuld met belangstel
lenden die vaak reizen met
het openbaar vervoer. Vooral
ouderen en gehandicapten zit
ten met tal van vragen over de
nieuwe regeling van de trein,
bus en regiotaxi die op 10
december ingaat. Tien dagen
na de mislukte informatie
avond in De Witte Hoeve komt
de nieuwe vervoerder Veolia
Transport ditmaal wél opdra
ven.
Na een algemeen verhaaltje van
directeur René de Beer en ver
keerskundige Arno Hermans bar
sten de vragen los. Hoe kom ik in
Smakt? Rijdt er ook een bus naar
Melderslo? Hoe laat vertrekt de
laatste bus? Mag ik dieren meene
men? Hoe kom ik op mijn werk?
Moet ik een nieuwe vervoerspas
aanvragen? Waarom rijdt er geen
bus naar het station in Deurne?
De Beer en Hermans proberen
zo goed en zo kwaad als het kan
een antwoord te geven op het
spervuur aan vragen. De antwoor
den zijn lang niet altijd bevredi
gend. Onduidelijkheid overheerst.
Zo blijken er geen papieren ver
sies te zijn van de nieuwe dienst
regeling. Daar heeft Veolia niet
aan gedacht. "U kunt ze downloa
den van onze website", zegt De
Beer herhaaldelijk. "Maar ik heb
helemaal geen internet. Ik weet
niet hoe dat werkt. Kunt u niet
gewoon boekjes uitgeven?", rea
geert een oudere man. Bij De Beer
lijkt een lichtje te gaan branden.
"Als het nodig is, dan maken we
ook boekjes." De gemeente voegt
direct de daad bij het woord. Een
dag later ligt er op de publieksba-
lie al een hoge stapel met uitge
printe dienstregelingen.
Tegen de klok van negen uur
wil gespreksleider Henk Loonen
de bijeenkomst afsluiten. De vele
vingers tonen echter aan dat er
nog heel wat vragen zijn. "We kun
nen wel tot twaalf uur doorgaan.
Maar dat kan toch niet de bedoe
ling zijn", zegt Loonen. Achterin
de zaal liggen blocnotes met pen
nen klaar. Daarin kunnen de laat
ste vragen genoteerd worden. "We
zullen ze schriftelijk beantwoor
den", verzekert de Veolia-direc-
teur. Daar is niet iedereen tevre
den mee. "Dat willen de mensen
niet. We zijn hierheen gekomen
om antwoord te krijgen", reageert
iemand. "Alleen als er nog echt
dringende vragen zijn", zo werkt
Loonen naar een afronding toe.
Terwijl de meeste bezoekers
met een onvoldaan gevoel de zaal
verlaten, schudt Max van den Lan-
genberg van het gehandicapten
platform zijn hoofd. "Het is toch
triest dat dit anno 2006 nog kan.
Dat mensen zo slecht en zo laat
geïnformeerd worden."
Gerard Remmers van de Seni
orenraad heeft beide bijeenkom
sten bezocht. "Zo ga je niet met
deze mensen om. Het is diep
triest met wat een arrogantie het
nieuwe openbaar vervoer hier
verkocht wordt. De regiotaxi
wordt helemaal uitgekleed. De
ouderen en gehandicapten zijn de
dupe. Ze zullen de deur niet meer
uitkomen." Bij de eerste informa
tieavond op 13 november schit
terde Veolia, dat de komende tien
jaar het openbaar vervoer in Lim
burg regelt, door afwezigheid. Het
ging toen voornamelijk over de
regiotaxi, de uitgeklede opvolger
van de deeltaxi. Een deel van het
publiek liep boos weg. "Ik denk
er met kromme tenen aan terug.
Ik stond er met een machteloos
gevoel", zei wethouder Van der
Broeck donderdag. "De meeste
mensen komen vandaag op herha
ling. Dat is heel vervelend." Direc
teur De Beer bood daarop zijn
excuses aan.
De opzet van Veolia is duidelijk.
Zoveel mogelijk mensen moe
ten de bus en liefst nog de trein
nemen. De regiotaxi wordt het
'vangnet' genoemd. Gehandicap
ten kunnen nog slechts vijf zones
reizen voor het gereduceerde
tarief van 0,35 euro. Daarmee
komen ze nog niet eens in Venlo.
"Daarboven geldt het commerci
ële tarief. Ik geloof dat dat 7,50
euro is", zei projectleider Chrit
Wolfhagen. Ongeloof ging door de
zaal. "Dat kunnen de mensen toch
niet betalen", luidt de reactie. De
andere gebruikers van de regiotaxi
mogen maximaal vijf zones reizen
voor 1,40 euro per zone. Daarna
moeten ze verplicht uitstappen.
"Dit is heel vervelend", reageerde
De Beer. "Maar ik kan het ook niet
oplossen."
PvdA-raadslid Henk Bisschops
toonde zich ontevreden over
de bijeenkomst. "Het viel zwaar
tegen", zei hij maandag in de com
missie Stedelijk Beheer. "Het ver
baast me hoe gemakkelijk er over
belangrijke vragen van mensen
wordt heengestapt. Het meren
deel was zestigplusser. Dan kun je
niet zeggen 'download het maar
van internet'."
Bisschops heeft zijn bedenkin
gen nu 10 december ras nadert.
"Er zijn geen boekjes, de verkoop
punten verdwijnen en de mensen
moeten het maar met de zuilen
op de stations doen. Voor velen
wordt het een gehannes met die
elektronische apparatuur. Daar
heeft Veolia te weinig oog voor."
Wethouder Van der Broeck was
het met de PvdA'er eens. "Ik was
er soms ook verbaasd over. Er zijn
praktische zaken over het hoofd
gezien. Ik ga ervan uit dat ze dat
op tijd oplossen. Maar Veolia is op
een paar maanden achterstand
gezet. Dat nekt ze nu enorm. De
onderhandelingen met de NS
lopen ook niet altijd makkelijk."
De nieuwe partij inVENtief
pleit voor invoering van gratis
openbaar vervoer in Venray.
Commissielid Wil Mutsaers wil
alvast starten met een experi
ment tijdens de daluren voor
ouderen. Maandag in de com
missie Stedelijk Beheer oogst
te inVENtief weinig steun. De
andere partijen vragen zich af
wie het prijskaartje betaalt.
Nu Veolia per 10 december
het openbaar vervoer overneemt,
vindt inVENtief het een geschikt
moment. "Er moet een serieus
onderzoek komen om in 2007
gratis openbaar vervoer in Venray
mogelijk te maken", zei Mutsaers
die alvast een proef voor ouderen
wil. Het commissielid wijst erop
dat in de Tweede Kamer onlangs
met ruime meerderheid een motie
is aangenomen om in 2007 van
start te gaan met gratis openbaar
vervoer voor ouderen. InVENtief
ziet veel voordelen. Bezoekers zul
len minder met de auto naar het
winkelcentrum komen. Dit bete
kent minder druk op de parkeer-
gelegenheden en een autoluwer
centrum. De bussen rijden zon
der extra kosten met een hogere
bezetting. "Nu wordt er vaak meer
lucht dan passagiers vervoerd",
aldus Mutsaers. De gemeente
toont zich ook klantvriendelijk
door de mobiliteit van de burgers
te verbeteren. Bovendien haalt het
veel ouderen uit hun isolement.
Er zou in Venray een werkgroep
moeten komen waarin betrokken
(gemeente, ouderen, gehandicap
ten, politiek) vertegenwoordigd
zijn. Wethouder Van der Broeck
ziet het niet zo zitten. "Want
openbaar vervoer is nu eenmaal
een taak van de provincie." De
gemeente gaat alleen over het
gehandicaptenvervoer met de
regio taxi. Daarnaast vraagt Van der
Broeck zich af wie de rekening
betaalt. "Veolia is een marktpartij.
Die zal de ouderen echt niet gratis
vervoeren. We starten nu met een
nieuw systeem. Dat moet eerst
maar eens goed gaan draaien",
vindt Van der Broeck die inVEN
tief uitnodigde met een initiatief
voorstel te komen in de gemeen
teraad. "Om te proberen er een
raadsmeerderheid voor te krijgen."
Geert Craenmehr (Lokaal
Aktief) deed een tussenvoorstel.
"We kunnen een regiokaart met
een lager tarief invoeren. Zoals
in het Ruhrgebied. Daar kun je
voor een paar euro rondreizen."
De meeste partijen spraken van
een 'sympathiek plan'. Henk Bis
schops (PvdA) waarschuwt dat
de Venrayse burgers voor de kos
ten moeten opdraaien. "Het is een
behoorlijk bedrag. Hier is geen
potje voor en Veolia betaalt het
niet. Hoe wil inVENtief het bekos
tigen?". Gerda van Stelten (CDA)
vindt dat er veel haken en ogen
aanzitten. "Kom maar met een ini
tiatiefvoorstel inclusief een finan
ciële onderbouwing. Dan kunnen
we kijken of het haalbaar is." Wil
Mutsaers vreest dat Veolia snel zal
gaan snijden in de meeste onren
dabele lijnen. "Want ze kunnen
vier keer per jaar de dienstregeling
wijzigen." Volgens Mutsaers hoeft
het de gemeente helemaal niets
de kosten. "Want de rijksoverheid
bekostigt juist de experimenten.
In meerdere steden loopt dit al."
Het kantoor voor VENRAY en omgeving
Echtscheiding
allimentatie
omgangsregeling
arbeidsrecht
Venray - Tel. 0478 - 521 070
De gemeente gaat paal en perk stellen aan nutsbedrijven die
te pas en te onpas de Grotestraat openbreken. Dat de Venray
se hoofdwinkelstraat nu zo ongelijk is, komt vooral door het
werk van onderaannemers die het niet zo nauw nemen met het
terugleggen van de bestrating.
In 2008 krijgt het gehele winkelcentrum een nieuw tapijt. De
gemeente gaat afspraken met de nutsbedrijven dat ze hun werkzaam
heden tegelijkertijd kunnen uitvoeren. "Daarna mogen er in de komen
de vijftien in principe geen renovaties meer plaatsvinden", zei Henk
Loonen, afdelingsmanager Openbare Ruimte, maandag in de commis
sie Stedelijk Beheer. "De ellende is vooral veroorzaakt door WML. Ze
hebben de Grotestraat meerdere malen opengebroken", aldus Loonen.
De gemeente gaat ook eisen stellen aan de bedrijven die de werkzaam
heden verrichten. "Kabelmaatschappijen werken vaak met onderaan
nemers. Dat werkt niet goed. Om te voorkomen dat het weer een puin-
zooi wordt, willen we alleen nog gecertificeerde bedrijven toelaten."
GerritVerkoeijen (Samenwerking) dacht een oplossing te hebben voor
de wirwar van kabels en leidingen in het centrum. "Waarom komt er
net als in Parijs geen tunnel waardoor alle kabels kunnen lopen." Vol
gens Loonen is dit in de praktijk niet zo eenvoudig omdat er ook veel
pandaansluitingen zijn. "Bovendien is het verboden de leidingen voor
gas en elektriciteit in één tunnel te leggen."
Ook in Venray Verdonk populairder dan Rutte
Jan Peter Balkenende was
woensdag het grote stemmen-
kanon in Venray. Liefst 5999
kiezers brachten hun stem uit
op de CDA-lijsttrekker. Dit is
iets meer dan één op de vier
kiezers.
Jan Marijnissen (SP) staat twee
de met 3747 stemmen gevolgd
door Wouter Bos (PvdA) met
3222.
Na de top drie valt er een gat.
De vierde plaats wordt in beslag
genomen door Geert Wilders van
de Partij voor de Vrijheid. De Ven-
Ionaar was goed voor 1736 stem
men.
Vijfde staat Rita Verdonk, de
nummer twee van de WD-lijst.
Zij kreeg in Venray 1177 voor
keurstemmen. Dat zijn er meer
dan lijsttrekker Mark Rutte die op
1023 stemmen bleef steken.
Het CDA was in Venray de
grootste partij met 8523 stemmen.
De SP klom naar de tweede plek
met 4418 stemmen gevolgd door
PvdA (3941) en WD (2572). Bij
negentien van de 22 stembureau's
kwam het CDA als grootste uit
de bus. Alleen bij de twee stemlo
kalen in Brukske en bij De Land-
weert behaalde de SP de meeste
stemmen.
Achttien kandidaten kregen in
Venray meer dan honderd voor
keurstemmen.
De ranglijst:
1. Jan Peter Balkenende 5999
2. Jan Marijnissen (SP) 3747
3. Wouter Bos (PvdA) 3222
4. Geert Wüders(PvdV) 1736
5Rita Verdonk (WD) 1177
6. Mark Rutte (WD) 1023
7. Ger Koopmans (CDA) 954
8. Femke Halsema
(Groen Links) 545
9- Raymond Knops (CDA) 456
10. Maria v.d. Hoeven (CDA) 373
11Maxime Verhagen (CDA) 365
12.Agnes Kant (SP) 326
13 - Nebahat Albayrak(PvdA) 209
14. Marianne Thieme
(PvdDieren) 196
15-André Rouvoet (CU) 190
16.Alexander Pechtold
(D66) 175
17. Henk Kamp (WD) 137
18. Lia Roefs (PvdA) 118
Drie maanden geleden zijn
in de dorpen en wijken nieu
we afvalcontainers geplaatst
voor glas, melk- en sappakken
en kunststof flacons. Het is een
groot succes geworden. Tot nu
toe is er al voor 20 ton melk
en sappakken ingeleverd en
15 ton aan shampooflessen en
andere kunststof flacons. Dat
meldde wethouder Van der
Broeck (CDA) maandag in de
commissie Stedelijk Beheer.
"Dit betekent dat de burgers al
1100 keer een volle grijze con-
Aangehouden
De politie heeft vrijdagavond
twee inwoners van Venray, 22 en
26 jaar oud, aangehouden op de
Booglaan in Oss. De twee waren
naar Oss gekomen voor de wed
strijd TOP Oss-VW Ze hadden
echter een stadionverbod. De
twee gingen niet naar het duel,
maar naar een horecagelegenheid
aan de Booglaan. Buiten gooiden
zij vuurwerk en één van hen uri
neerde in het openbaar. Daarop
werden de twee mannen aange
houden. Tegen hen is proces-ver
baal opgemaakt.
Gebroken
Een 38-jarige motorrijder uit
Venray brak donderdagmorgen
in Nijmegen zijn sleutelbeen. Hij
reed over het Steve Bikoplein en
kreeg geen voorrang van een 50-
jarige Nijmeegse automobilist. Na
de botsing kwam de man uit Ven
ray ten val. Hij brak zijn sleutel
been en werd voor behandeling
overgebracht naar het ziekenhuis.
tainer minder aan de straat heb
ben hoeven zetten", zei Van der
Broeck. Omgerekend tegen het
tarief van 6,13 euro per container,
levert het een voordeel op van
6.743 euro. De zes volautomati
sche vip-terminals voor petflessen
en blik zijn sinds 6 november in
werking. Ze vertonen nog enkele
kinderziektes. Zo worden blikken,
die afwijken van de drankblikjes,
niet geaccepteerd. Het duurt nog
even voordat de leverancier het
probleem verholpen heeft. Daar
om worden zolang de oude groe
ne glasbakken bijgeplaatst voor
de inzameling van soep-, groenten
en kattenvoerblikken. In de eerste
drie weken zijn 12.000 petflessen
en 2.200 blikjes ingezameld.
Van der Broeck meldde dat
de klacht over het lawaai van de
nieuwe glasbakken binnenkort
verholpen is. Op de bodem van
de containers wordt een rubberen
mat gelegd die het geluid moet
dempen. "Ook komen er stickers
op om de mensen erop te wijzen
het glas alleen op 'christelijke' tij
den erin te werpen."
i
PAUL BROUWER MODE
Vervolg voorpagina
Schoolstraat
fietsvrij?
Tineke Lamers (Samenwerking)
is tevens lid van het wijkplatform
centrum. "De mensen zijn er fel op
tegen om de Schoolstraat af te slui
ten voor fietsers. Dit is al vaker ter
sprake gekomen. Er moet gewoon
een goede afscheiding komen tus
sen het fietspad en trottoir."
Loonen erkent dat het 'heel
lastig' wordt de fietsers te weren.
"Op welke manier we de School
straat ook inrichten. Ze zijn het
altijd zo gewend."
Wethouder Van der Broeck
(CDA) wijst erop dat de herin
richting voor een lange periode
van dertig tot veertig jaar geldt.
"We moeten daarom kiezen voor
structurele oplossingen. We krij
gen nu de kans om de School
straat fietsvrij te maken. We willen
het funshoppen bevorderen. Dan
moeten de mensen ook gezellig
een rondje kunnen lopen door
het centrum. Het is jammer als we
deze kans nu niet grijpen."
Bedragen zijn nog niet genoemd.
Duidelijk is dat er in de begrotin
gen vanaf 2008 miljoenen moeten
worden vrijgemaakt. Neem alleen
al de bestrating van het centrum.
Het heeft een oppervlakte van
23-400 vierkante meer. "Ditt zijn
ruim twee voetbalvelden", zei
Loonen. Er zijn vier varianten. De
goedkoopste is hergebruik van de
bestaande bestrating. Dit kost 35
euro met vierkante meter. Voor
een tientje meer kunnen nieuwe
maar sobere betonklinkers wor
den aangeschaft. De gebakken
klinkers van hogere kwaliteit in
combinatie met natuursteen kost
90 euro per meter. Deze methode
is laatst toegepast bij de herin
richting van de Eindstraat. Overal
natuursteen leggen kost 120 euro
per meter. Loonen: "We gaan voor
een hoge kwaliteit en voldoende
uitstraling. Als we het doen, dan
moeten we het goed doen. Dus
het wordt niet de goedkoopste
variant (819-000 euro, red.)", zei
Loonen. De duurste stenenvariant
komt uit op 2,8 miljoen euro.
Geen grote
vervuiling Grote
Markt
De bodem van de Grote
Markt blijkt niet ernstig ver
vuild te zijn. "Het valt reuze
mee. Bodemsanering is niet
nodig", zei wethouder Van der
Broeck (CDA) maandag in de
commissie Stedelijk Beheer.
Half juni werd de bodemveront
reiniging ontdekt. De gemeente
was bezig de pomp voor café De
Klokkenluider te verplaatsen naar
de hoek van de Grotestraat. Bij het
uitgraven werd diesellucht gecon
stateerd. De werkzaamheden
zijn toen, in afwachting van een
onderzoek, stilgelegd. Het college
trok 20.000 euro uit om de zaak
te onderzoeken en te saneren. Op
de vraag van Ingeborg de Barban
son (WD) antwoordde Van der
Broeck dat het bedrag van 20.000
euro niet nodig is. "Nu we niet
hoeven te saneren, zijn we met
een paar duizend euro klaar."
De pomp is zolang opgeslagen
in het gemeentelijk depot. Van
der Broeck meldde dat de pomp
teruggeplaatst wordt bij de her
inrichting van het plein in 2008.
Dan staat de complete renovatie
van het winkelcentrum gepland.
Wat gebeurt er als U
niet adverteert
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
redactie@vandenmunckhof.nl
Advertenties:
Arie Snellen
e-mail: asnellen@
vandenmunckhof.nl
telefoon: 0478-58 27 27
Tarieven op aanvraag
e-mail: advertentie@
vandenmunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau
Periodiek - Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur. Nabezorging gebeurt
tot uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
19,50 (postcode 58..)
34,25 (overige binnenland)
bouw tegels sanitair
Donderdag 30 november 2006 - Pagina 3
Overeenkomst brede school
Veel vragen over nieuw
openbaar vervoer
Kloosterstraat 18 5844 AN Stevensbeek tel.(0485)381742 www.btstotaalbouw.ril
ADVOCATEN
Gratis
kennismakingsgesprek
HUGO BOSS
WILHELMINASTRAAT 2-4 VENRAY
TELEFOON 0478 510943
www.paulbrouwer.nl
Voor de woonkamer, de keuken,
de badkamer of bet toilet?
In onze tegelsbowroom vindt u
alle gerenommeerde merken.
Ook natuursteen. De vakkundige
tegelzetters van ons bouwbedrijf
kunnen uw tegels leggen of zetten.
Alles in één band!