Gemeente Venray Positieve ontwikkelingen in begroting Venray Subsidie voor bibliotheek 1 Cultuureducatie door Odapark Spreiding van zorgwoningen De begroting: ontwikkelingen in 2007 Kijk ook op www.venray.nl De begroting: een financiële weergave De begroting: lokale belastingen Brandweer onder regionaal bestuur Vrouwen bij de brandweer PEEL EN MAAS Gemeentehuis Openingstijden De Stichting Odapark gaat dit schooljaar een speciaal project doen om leer lingen in aanraking te brengen met spraakmakende hedendaagse kunst en kunstenaars. Het initiatief, met de naam 'Toys are Us', is genomen samen met diverse culturele instellingen en het basis- en voortgezet onderwijs. Het richt zich op actieve deelname van jongeren. Door de combinatie van een laagdrempelig beeldenpark en presentaties wordt ook het bredere publiek bereikt en wordt de discussie over kunst (in de openbare ruimte) geprikkeld. Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van de gemeente Venray en de provincie (Regionaal Actieplan Cultuurbereik). De Stichting Odapark denkt ongeveer 600 leerlingen en tien- tot vijftienduizend overige bezoekers te bereiken. De gemeente Venray wil via educatieve programma's kunst meer onder de aandacht van de jeugd brengen. Daarbij werkt zij samen met culturele instellingen en scholen. 42% e *V> Venray, focus op mensen Donderdag 28 september 2006 - Pagina 19 Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 39 A In de wereld van wonen, zorg en welzijn zijn de laatste jaren ontwikkelingen in gang gezet die moeten leiden tot afbouw van grootschalige zorgcentra zoals 't Schuttersveld. In plaats daarvan willen zorgaanbieders kleine groepen zorgwoningen, verspreid over de wijken en dorpen. In Venray wordt hier al volop aan gewerkt. De achterliggende gedachte is om bewoners de mogelijkheid te bieden zo lang mogelijk zelfstandig en in de eigen omgeving te laten wonen. De noodzakelijke zorg wordt door de zorgaanbieders aan huis geleverd. Op deze manier worden wonen en zorg gescheiden. Voor mensen voor wie zelfstandig wonen niet meer mogelijk is worden groepswoningen gebouwd. Dat is een woonvorm waarbij 24-uurszorg geboden wordt. In gang gezet In Venray is dit spreidingsbeleid al in gang gezet. Het Ambachtskwartier is de eerste locatie waar een kleine groep zorgwoningen wordt gebouwd. Eind 2006 wordt dit complex opge leverd en zullen de eerste bewoners van 't Schuttersveld verhuizen naar hun nieuwe appartement. In Veltum worden in de nieuwbouwplannen bij het winkelcentrum en de flats zorg woningen opgenomen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft in principe ingestemd om ook in het woningbouwprogramma voor het circusterrein (tussen Akelei en Christoffelkruid) zorgwoningen op te nemen. Goed samenspel De Zorggroep Noord-Limburg heeft het huisvestingsplan gemaakt, Wonen Venray bouwt de zorgwoningen en de welzijnsactiviteiten worden opge pakt door welzijnsinstelling Synthese. Een goed samenspel tussen deze partijen en de gemeente is van essentieel belang om de scheiding van wonen en zorg tot een succes te maken. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de ontwerp begroting 2007 vastgesteld. Ook dit jaar kan het college de raad weer een sluitende begroting aanbieden, waarin ambities en beschikbare middelen in evenwicht zijn. De begroting 2007 is de eerste in de zittingsperiode van de huidige raad en het huidige college. Zij is gebaseerd op het collegeprogramma 'Dooront wikkelen en meedoen'. Hierin heeft het college zijn doelstellingen voor de komende vier jaar vastgelegd. Het collegeprogramma en de begroting zijn gebaseerd op de Strategische visie 'Venray 2015 Dorp en Stad' die college en raad in april 2005 hebben vastgesteld. Gemeenteraad bepaalt hoofdlijnen De gemeenteraad bepaalt binnen de gemeente de hoofdlijnen van beleid. De begroting is voor de raad dus een belangrijk document om over te oordelen. In oktober vergaderen de raadscommissies over de ontwerp begroting. Vervolgens adviseren zij de gemeenteraad hierover. De gemeente raad vergadert op 31 oktober en 7 november over de ontwerpbegroting 2007. In de begroting 2007 is veel ruimte gemaakt voor nieuw beleid. Zo stelt het college bijvoorbeeld voor om geld vrij te maken voor de nieuwbouw van een basisschool - mogelijk onderdeel van de brede school - in Aan den Heuvel, en voor de verdere voorbereiding voor het Multifunctioneel centrum. Andere voorstellen betreffen een nadere uitwerking van de Wet maatschappelijke ondersteuning en het verbeteren van de kwaliteit van de dorpen en wijken samen met de inwoners. Het college wil ook geld vrijmaken voor diverse infrastructurele werken. Daarnaast zijn binnen de begroting nog voldoende reserves om onverwachte tegenvallers op te vangen: de algemene reserve voldoet aan de norm van de Provincie Limburg. Voor onverwachte kosten of voor nieuwe kansen is het budget voor onvoorziene uitgaven op niveau. De Venrayse begroting is verdeeld in zes programma's. Dit zijn de hoofd thema's uit de begroting. In de tabellen en de grafieken is te zien hoeveel geld er in de verschillende programma's omgaat. Ook is de omvang van de verschillende soorten inkomsten van de gemeente weergegeven. Alle huishoudens van Venray betalen gemeentelijke belastingen. In de vol gende tabel treft u een overzicht aan van de gemiddelde lokale lastendruk per huishouden. De gemeente is er in geslaagd de stijging van de lastendruk zeer beperkt te houden. Gemiddeld stijgen de totale lasten met slechts 1% per huishouden. De afvalstoffenheffing voor een gemiddeld huishouden zal in 2007 zelfs lager uitvallen dan in 2006. Dit is met name te danken aan het feit dat we afvalstromen gescheiden gaan inzamelen, waardoor de afzet goedkoper wordt. Daarnaast zullen naar verwachting de kosten van het milieustation dalen door de op handen zijnde aanbesteding. Inkomsten Begroting 2007 (incl. grondbedrijf) Overzicht gemiddelde lastendruk 2006 2007 Rijksbijdragen 39.500.000 42% OZB gebruiker n.v.t n.v.t OZB, rioolrechten, afvalstoffenheffing 10.846.000 11% OZB eigenaar 208,98 207,36 Reserves 2.264.000 2% Rioolrechten 155,95 164,64 Andere bronnen 42.319.000 45% Afva 1 stoff e n h effi n g 208,63 205,86 Totaal C 94.929.000 Totale lastendruk 573,56 C 577,86 Inkomsten Begroting 2007 45% Uitgaven Begroting 2007 Uitgaven begroting 2007 (incl. grondbedrijf) Programma 1. Venray zorgt voor elkaar 21.816.000 23% 2. Venray is levendig 6.053.000 6% 3. Venray voorziet in alle woonwensen 22.520.000 24% 4. Venray is kennisintensief 34.383.000 36% 5. Bestuurlijke vernieuwing 3.664.000 4% 6. Algemene zaken 6.493.000 7% Totaal 94.929.000 Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten ook voor 2006 subsidie te verlenen aan de bibliotheek. Het gemeente bestuur is tevreden over de activiteiten die de bibliotheek in 2005 heeft ontplooid. Deze sluiten ook goed aan op het beleid van de gemeente Venray. In 2005 heeft de bibliotheek zich weer verder ontwikkeld als een belangrijk centrum voor informatie en educatie. Dit blijkt uit het jaarverslag 2005. Daaruit blijkt overigens ook dat het aantal gebruikers en het aantal uit leningen licht daalden. Deze tendens is ook landelijk waarneembaar. Hier staat tegenover dat de belangstelling voor alle overige activiteiten van de bibliotheek (leesbevordering, samenwerking met onderwijsinstellingen, samenwerking met kunst- en cultuurinstellingen) onverminderd groot blijft. Subsidieverlening 2006 De afspraken over de doelstellingen voor 2006 liggen vast in het afgesloten subsidieconvenant 2004-2007. Naast het realiseren van haar traditionele functie (uitleen, samenwerking t.a.v. kunst- en cultuureducatie) werkt de bibliotheek momenteel hard aan de verdere vernieuwing. Hierbij wordt samengewerkt met de bibliotheken in Horst aan de Maas en Meerlo-Wanssum, zodat een bredere, betere en sterkere bibliotheek ontstaat. Uiteindelijk moet dit leiden tot een sterke en brede basisbibliotheek die een onmisbare peiler is in de wereld van informatie en educatie. 1 Vorige week is in Venray de vernieuwde brandweerkazerne geopend. Daarmee kan de brandweer weer een poos vooruit. Organisatorisch verandert er op termijn echter een en ander voor de brandweer. Vanaf 2008 valt die namelijk niet meer onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de gemeente, maar van de zogeheten Veiligheidsregio. De opperbevelhebber van de Venrayse brandweer, burgemeester Jos Waals, over de toekomst van het korps en zijn vrijwilligers. Het bestuurlijke beheer van de brandweer gaat bij de gemeente weg. De brandweer valt, net als politie en gemeentelijke hulpdiensten, straks onder één regionaal bestuur. "En dat is goed", zegt Waals. "Branden houden namelijk niet op bij de gemeentegrens." De basis van de brandweer blijven de vrijwilligers. "Die blijven ook in dienst van de gemeentelijke brandweer", zegt Waals. "Maar hoe zij worden ingebed in de nieuwe organisatie is nog niet duidelijk. Wel duidelijk is dat we in elk geval niet zonder kunnen." Specialiseren Basisactiviteiten van de brandweer zijn blussen en dienstverlening bij cala miteiten. Na de regionalisering zullen de korpsen zich echter ook meer gaan specialiseren. "En ook dat is goed", zegt Waals. "Gemeenten zijn namelijk te klein om alle specialismen te beheersen. De plaatselijke korpsen zullen daarvoor worden opgeleid. Een mooie, nieuwe uitdaging voor de veertig Venrayse brandweerlieden, die overigens uitstekend zijn opgeleid. Maar straks kun je dat opleidingsniveau ook regionaal beter afstemmen, ook in specialismen", weet Waals. "Duiken bijvoorbeeld is als specialisme in de gemeente Bergen beter op zijn plek dan in Venray. Kortom, de bevelvoering wordt professioneler en de kwaliteit van de korpsen zal verbeteren. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat proces goed gaat." Samenwerking De samenwerking tussen de korpsen betekent ook dat de uitrijtijden aan merkelijk korter worden, vooral in het buitengebied. "In Castenray en Oirlo kunnen de korpsen van Meerlo-Wanssum en Horst sneller ter plaatse zijn dan die van Venray", weet Waals. Een ander voorbeeld: op de A73 rich ting zuid is de brandweer van Vierlingsbeek sneller ter plaatse, terwijl het Venrayse korps er sneller is voor de richting Boxmeer. "En dat hoort ook het uitgangspunt te zijn", vindt Waals. "De samenwerking is in belang van de veiligheid van de burger." Burgemeester Waals hoopt en verwacht dat het bedrijfsleven zijn werk nemers maximaal medewerking verleent als zij bij de vrijwillige brandweer willen. De gemeente geeft daarin als werkgever zelf het goede voorbeeld. Hij vind het jammer dat het Venrayse korps slechts drie vrouwen telt; één aspirant en twee volledig opgeleid en gediplomeerd, waarvan er één officier is. "Het werk laat zich lastig plannen, maar het huidige korps is zo geen afspiegeling van de maatschappij. Ik roep vrouwen op die de ambitie heb ben om maatschappelijk actief te zijn bij de brandweer, zich te melden."

Peel en Maas | 2006 | | pagina 19