.JS1 BRAUCKM ANN CUPPEN S8 Autoruit stuk? Chevrolet Epica en Captiva nu in de showroom bij ten GlasGarage Auto 7 fv >#r. 'Sr#! Keizers veld 55 Venray Tel. 0478-586200 PEEL EN MAAS Donderdag 17 augustus 2006 - Pagina 19 i Adverteren op deze pagina? Peel en Maas auto dubbeltest: Chevrolet Captiva Hf PL» .pflSH v L De nieuwe Captiva heeft een stoere uitstraling. Tekst en foto's: Henk Lam men Je vraagt bij Auto Ghielen in Venray om een Chevrolet voor de maandelijkse auto test in Peel en Maas. En zie daar, je krijgt er twee op een presenteerblaadje. Een SUV in de vorm van de Captiva en de nieuwe middenklasser Epica. Een conclusie vooraf: het was drie dagen dolle autopret in twee fantastische voitures. - Amerikaans: de vele bekerhouders. De metalen accenten geven het dashboard een chique uitstraling. Om te beginnen met de groot ste: de Captiva. De nieuwe SUV van Chevrolet heeft een internati onaal karakter met invloeden van nagenoeg over de hele wereld bol. Het ontwerp is afkomstig van beide zijden van de wereld, de auto wordt gebouwd in Zuid- Korea en de benzinemotoren komen van Holden in Australië. Chevrolet pronkt graag met zijn vlinderdaslogo op het voorfront van de Captiva en kan met recht trots zijn op het uiteindelijke resultaat. Met een prijskaartje dat begint bij bijna 31-000 euro pre senteert de autofabrikant een SUV met klasse en karakter. Met zijn lengte van 465 centimeter gaat hij de directe concurrentie aan met trendsetters als de Kia Sorento en de nieuwe Hyundai Santa Fe. Een strijd die de Chevrolet beslist niet als underdog behoeft aan te gaan. De vormgeving is eigentijds en onmiddellijk te herkennen aan de dynamisch gebogen daklijn en de scherpe lijn die over de portieren naar de achterzijde loopt. Lekker stoer, strak en toch ook chique en sportief. Eigenlijk heeft hij optisch alle eigenschappen om een groot publiek mee te raken. Het interieur raakt je ook met een. Het dashboard bijvoorbeeld is strak met eigenwijze metaalac centen, meters die je doen den ken aan je eigen horloge, een niet- alledaagse handrem en, hoe kan het ook anders met Amerikaanse invloeden, een hele serie beker houders. Waar overigens je kopje koffie of flesje Coca Cola ook echt rechtop in blijft staan. De standaard uitrusting ligt bijzonder hoog voor een auto van net geen 31 mille want onder andere elek trisch bedienbare ramen voor en achter, 17 inch lichtmetalen wie len, cd-speler met MP3 functie, afstandsbediening radio aan het stuur, airconditioning, parkeersen- soren, dakrails, deurgrepen en bui tenspiegels in carrosseriekleur en in hoogte verstelbare bestuurders stoel zijn maar een kleine greep uit de vele standaardvoorzienin gen. De liefhebber van elektronica en toeters en bellen, en u weet dat ik een verwende automobilist ben, kan zijn hart ophalen. UITLEVEN Auto Ghielen stelde voor de test een introductiemodel ter beschik king dat, in tegenstelling tot de in de reclamecampagnes lyrisch beschreven zevenzitter, voor 'slechts' vijf mensen toegankelijk is. Mij deert dat niet, ik rij meestal in mijn uppie en het gezin is ook weer niet zo groot dat ik zo'n roy ale zevenpersoons auto zie zitten. Voor een bovenmodale familie kan deze Captiva wel de uitkomst zijn. Want welk model je ook kiest, de auto biedt zeeën aan interieur ruimte. De testauto is voorzien van een 2.4 liter benzinemotor met 136 pk. Voor een auto van bijna 1,6 ton niet overdreven krachtig. Maar die motor doet wel uitstekend zijn werk. Met een top van 175 km/uur kun je je op de Duitse autobanen zelfs nog rede lijk uitleven. Een vliegende start is niet gegeven aan de meeste SUV's. De Captiva is daarop geen uitzon dering. De fabrieksopgave voor de sprint van 0 tot 100 km/uur ligt bij de 13,5 seconden. Uw testrij der wist daar toch ongeveer een seconde vanaf te beknibbelen. Zonder de auto echt pijn te doen. De Captiva is een heerlijke auto om in te cruisen. Ook het ver bruik is heel netjes te noemen. De fabriek geeft een waarde van 7,4 liter op 100 kilometer op. Met een bedeesd rechtervoetje moet dit beslist mogelijk zijn. Ik denk niet dat ik die waarde gehaald heb. De voorwielaangedreven Captiva, de duurdere versies zijn er ook met vierwielaandrijving, doet prima zijn werk. Zie hem niet als een klassieke terreinauto, daarvoor is de Captiva veel en veel te com fortabel. Het onderstel doet uitste kend zijn werk en alle oneffenhe den in het wegdek worden gladjes weggewerkt. Ook in de bochten, zelfs bij hogere snelheden, blijft de Chevrolet een SUV die te allen tijde in de hand is te houden. Hij neigt een beetje naar overhel len, maar beslist niet hinderlijk. De Captiva stuurt redelijk direct en volgt altijd netjes de door de bestuurder gekozen weg. Het is een heerlijk en vooral ook rustige reisgenoot die door alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen (de ABS, EPS, HBA en airbags vlie gen je als het ware om de oren) een betrouwbare partner is. Het vlinderdaslogo va n Che vrolet prijkt trots op de grille van de Captima. APK station voor alle merken. Benzine LPG Diesel incl. roetmeting Afspraak niet nodig, klaar terwijl u wacht! De Hulst 23 - 5807 EW Oostrum Tel. (0478) 51 19 33 autobed rijf Onderhoud, reparatie en APK van alle merken auto's. I.v.m. vakantie gesloten van 12 augustus t/m 2 september BDVAG Zuivelweg 2d - 5809 EA Leunen Peel en Maas auto dubbeltest: Chevrolet Epica l)e Epica is een aangenaam nieuwe verschijning in de middenklasse. WAT EEN STILTE! Ik doe vervolgens een stapje terug, naar de 'kleine' Epica. Wat heet overigens klein. Ik ben met een tot over mijn oren verliefd op de nieuwe middenklasser van Chevrolet. De buitenkant doet een beetje retro aan en heeft invloe den van verschillende concur renten. Alles is samengesmolten tot een lang getrokken auto met vloeiende lijnen, een fraai klein kontje en een eigenzinnige neus. De smaken van kenners verschil len, maar voor mij straalt de Epica klasse en elegantie uit. In het interieur is opnieuw alles luxe wat de klok slaat. Wat een uit rusting voor een auto die begint met een prijskaartje van net geen 25.000 euro. Het testmodel, de 2.0 Executive, komt op vijf euro na 27.000 euro. Ga eens flink 'goog- leien' en zie je of een auto van onder de 30 mille tegenkomt met zo'n rijke uitrusting. Ik denk dat je na enkele uurtjes computeren nog steeds geen middenklasse-concur rent voor de Epica hebt gevonden. Een standaardlijstje zou al snel een kwart pagina Peel en Maas vullen, doet zijn werk uitstekend. De tweeliter met 144 pk heeft toe ren nodig, niet vreemd voor een zescilinder, en brengt zijn vermo gen prima op de weg. Nog net geen tien seconden voor de korte sprint van 0 tot 100 km/uur en een topsnelheid van 207 km/uur (beide fabrieksopgave) zijn uit stekende waarden voor de 1460 kilogram wegende Epica. Bij lage re snelheden wordt de besturing opvallend sterk bekrachtigd, druk je het gaspedaal dieper in dan wordt de assistentie minder. Het robuuste stuur ligt heerlijk in de hand en het bochtenwerk is voor de middenklasser a piece of cake. De Epica is vooral een prima reis genoot voor lange afstanden en dus ook zakelijk gezien een alter natief. Het D-segment wordt op dit moment gedomineerd door de Duitse en Franse merken. Toyota pikt met de Avensis weliswaar een graantje mee, maar Chevrolet kan met de Epica beslist meedelen in die royale ruif. Met een prachtige auto, die bovenal heel veilig is, doet Chevrolet een serieuze gooi om de aantallen van de voorgan- In het luxe interieur ontbreekt het aan niets. gers, de toen nog Daewoo Legan- za en Evanda, in ieder geval royaal te overtreffen. Het comfort, de rijke uitrusting en de prima rij-eigenschappen kunnen van de Epica ook een geduchte concurrent maken voor de gevestigde orde op de zakelijke markt. Zeker met zijn aantrek kelijke prijskaartje. Ook voor de privé-rijder is de auto een optie, want voor relatief weinig geld rij je een royale middenklasser met een nagenoeg complete uitrus ting. Even naar mijn loonstrookje kijken. Als ik zoveel terugkrijg voor mijn zeven jaar oude Hyun dai Sonata, zoveel bij betalen Helaas, het blijft voor mij dromen van een nieuwe Epica Epica heeft een klein maar mooi kontje. maar enkele zaken willen we u toch niet onthouden. Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, (half)lederen bekleding, verwarm- bare voorstoelen, ramen en bui tenspiegels elektrisch bedienbaar, boordcomputer, 17 inch lichtme talen velgen, automatische aircon ditioning, cruise control enz. enz. Het lijstje lijkt oneindig lang. In de Epica krijg je meteen een huiska- mergevoel, heerlijk rustig en van alle gemakken voorzien. Dan draai je de contactsleutel om en ervaar je het fluisterstille genot van een zescilinder lijnmo tor. Je moet echt in een natuurlijke omgeving vertoeven om de motor te horen. Wat een serene rust straalt de Epica uit. Een juweel tje van een motor, een genot om urenlange autoritten zonder geeu wen of gapen tot een goed einde te brengen. Met de zescilinder in de Epica heeft Chevrolet midden in de roos geschoten. Wat een stilte! De dwarsgeplaatste zes-in-lijn Parade Bel: 0478-582727 en maak een afspraak Een ijzersterke SUV ""rif a. tel. (0478) 51 40 53 fax.(0478) 51 49 93 e-mail: autobedrijfcuppen@planet.nl Value for money Wij repareren of vervangen uw voorruit... Stationsweg 183, OOSTRUM VENRAY Tel: 0478 - 56 82 26 www.glasgarage.nl

Peel en Maas | 2006 | | pagina 19