egen centimeter gratis!
Nieuwe Mégane:
mooier, sportiever,
gastvrijer
Volvo introduceert
S40 en V50 Editions
Auto Lenders
Werkpaard in luxe uitvoering.
5EL EN MAAS Donderdag 15 december 2005 - Pagina 35
De Wagon R+ 1.3 Freestyle nu vanaf 14.199,-
Een Wagon R' kan heel wat aan. Vijf volwassenen kunnen er royaal in zitten. Klap je
de achterbank weg, dan heb je bijna 600 liter bagageruimte. Dat zie je aan de buiten
kant niet. De zwaarste uitvoering, de 1.3 versie, is de comfortabelste. Maar het kan
tijdelijk nog een graadje luxer. Check de Wagon R+ Freestyle maar eens.
Deze FreeStyle-uitvoering
bestaat uit:
airconditioning centrale deurvergren
deling met afstandsbediening FreeStyle
stoelbekleding metal look dashboardset
lichtmetalen velgen mistlampen vo
dakspoiler metaalkleur
SUZUKI
Way of Lffe
el en Maas autotest: VW Golf Plus
bmik en C02-uitstoot binnen zijn
klasse.
Naast deze vernieuwingen
beschikt de nieuwe Mégane nog
altijd over één van de meest com
plete benzinemixen op de markt,
bestaande uit de 1.4 16V (100
pk), de 1.6 16V (110 pk), de 2.0
16V (135 pk), de 2.0 T (165 pk)
en de 2.0 16V Turbo met 225 pk
voor de Mégane Renault Sport.
De nieuwe Mégane blijft de
referentie op de markt voor wat
betreft rijgedrag, rijplezier en
actieve en passieve veiligheid met
een score van vijf sterren bij de
Euro NCAP crashtests.
De Volvo S40 en V50 zijn
niet meer weg te denken uit
het zakelijke verkeer. Volvo
zit echter niet stil en bouwt
voort aan het succes met de
introductie van de S40 en V50
Editions, voorzien van extra
luxe en comfort. De Editions
zijn al leverbaar voor een
meerprijs van 950 euro.
Beide auto's worden vooral
gewaardeerd vanwege het
design, het comfort en de dyna
mische rij-eigenschappen. De
V50 is zelfs de best verkochte
auto in zijn segment. De Edition I-
uitvoering voegt aan de reeds
zeer complete standaarduitrus
ting van de S40 en V50 onder
meer een regensensor, volauto
matische airconditioning, auto
matisch dimmende binnenspiegel
en een lederen stuurwiel toe.
Maar dat is nog niet alles. De
Edition I heeft ook eens 16-inch
lichtmetalen velgen met brede
205/55 R16 banden, mistlampen
vóór en stuurwielbediening voor
het audiosysteem. De totale waar
de van deze opties bedraagt bijna
5.000 euro, maar de meerprijs is
slechts 950 euro.
Wie nog meer luxe wil, kiest
voor de S40 of V50 Edition II.
Deze uitvoering beschikt over
alle opties van de Edition I en is
daarnaast voorzien van onder
meer elektrisch inklapbare bui
tenspiegels, Park Assist achter,
een uitgebreid (klasse Ift) alarm
systeem, Air Quality System en
een opklapbare middenarmsteun
achter voorzien van bekerhou
ders. Omdat het oog ook wat wil
zijn de stootlijsten in carrosserie-
kleur gespoten en is het interieur
voorzien van aluminium inleg in
de deuren en een aluminium mid
denconsole. Volvo's veel geroem
de High Performance Sound
audiosysteem maakt dit zeer luxu
euze pakket compleet. De consu
ment betaalt voor deze opties ter
waarde van bijna 8.000 euro
slechts 2.400 euro.
Tegelijk met de Editions intro
duceert Volvo voor de S40 en
V50 een zeer scherp aanbod voor
navigatie en telefonie. Volvo's
onvolprezen en zéér veilig te
bedienen RTI Mobility Line.
Bestaande uit het topklasse 'full
map' DVD-navigatiesysteem van
Volvo, aangevuld met een High
Performance Sound audiosysteem
en Alarmsysteem klasse III kost
deze Line nu 3.250 euro (op de
Edition II 2.890 euro).
De Communication Line voegt
daar nog een compleet in het
dashboard geïntegreerde tele
fooninstallatie met stuurwielbe
diening aan toe en staat voor een
meerprijs van 3.850 euro in de
prijslijst (3.490 euro voor de
Edition II). Deze lines zijn ook op
de andere S40 en V50 uitvoerin
gen leverbaar.
Ghielen
Chevroletdealer
voor de regio Venray/Horst
verkoop nieuwe Chevrolets
verkoop gebruikte auto's
onderhoud en reparatie
originele onderdelen I
originele accessoires
Keizersveld 55 Venray 0478-586200
www.autoghielen.nl
Venray, Keizersveld 12 Venlo, Greijenstraat 4
Een sterke persoonlijkheid,
een heel eigen karakter: de
nieuwe Renault Mégane is
mooier dan ooit. Deze estheti
sche verbetering is voor de zes
carrosserieën van het nieuwe
Mégane gamma doorgevoerd:
de 3-deurs, de 5-deurs, de
Sedan, de Grand Tour, de
coupé-cabriolet en de Mégane
Renault Sport.
De nieuwe look van de nieuwe
Mégane gaat gepaard met een ver
nieuwd motorenaanbod dat volle
dig op de emissienorm Euro 4 is
overgegaan. De belangrijkste ver
nieuwingen hebben zich in het
dieselassortiment voorgedaan: de
komst van de nieuwe 2.0 dCi
motor 150 pk versie die toonaan
gevend is op de markt als het om
prestaties en brandstofverbruik
gaat. Verder is de 1.9 dCi motor
voorzien van roetfilter met perio
dieke chemische zuivering en is
zijn vermogen verhoogd tot 130
pk. De nieuwe Mégane is nu ook
leverbaar met de 1.5 dCi motor
met 85 of 105 pk. Deze laatste
versie heeft de beste verhouding
tussen vermogen, brandstofver-
ALS EEN BLOK
De rijeigenschappen van de
Golf Plus verbazen niet. Al decen
nialang imponeert de VW Golf
door zijn uitstekend weggedrag.
De Plus is geen uitzondering op
de regel. Het testmodel is uitge
rust met een 1.6 FSI-motor. FSI
staat voor een uiterst moderne
generatie van zuinige en tegelij
kertijd dynamische benzinemoto
ren, zo staat in één volzin
omschreven in de brochure van
de Plus. De proef op de som dan
maar. De 115 paardenkrachten
geven de VW genoeg surplus om
meer dan soepel in het verkeer
mee te komen. Het is even wen
nen, want de auto beschikt over
een zes versnellingsbak. Nog
steeds geen standaard voor alle
automobielfabrikanten. De eerste
kilometers vallen me dan ook heel
eerlijk gezegd tegen. Ik dacht dat
hij sneller zou zijn. Maar schijn
bedriegt, want nadat ik de eerste
tien kilometer op de teller heb
staan, voel ik me al heerlijk thuis
in de Plus. Bij een stoplicht toch
maar even wedijveren met een
gloednieuwe Mazda RX8. De
Japanse sportieveling laat denk ik
niet het achterste van zijn tong
zien. Ik blijf makkelijk in zijn
spoor en trek heerlijk door naar
de maximaal toegestane 80 kilo
meter per uur. De VW Golf Plus
schakelt kort en soepel, in drie
dagen zit ik er geen enkele keer
naast. Dat is bij andere testauto's
wel eens anders geweest.
Standaard ABS geeft een veilig
gevoel. Krachtig remmen is niet
eens nodig. Met een voorzichtige
druk op het rempedaal sta ik bin-
de bochten is hij zelfs geschikt
voor het betere 'gooi- en smijt
werk'. Geen enkel moment heb je
het gevoel de controle over de
auto te verliezen.
Tot slot, geen enkele kritische
noot dan? Jawel, hoewel de uit
rusting met onder andere stan
daard centrale deurvergrendeling
De lichtmetalen velgen zijn
niet standaard.
Comfortline en Sportline uitvoe
ringen zit. Maar voor het overige.
Chapeau VW Golf Plus. Nooit
meer één verkeerd woord over dé
Volkswagen onder de
Volkswagens.
niet zoveel uit. De bestuurder
krijgt in de Golf Plus twee centi
meter extra om zijn hoedje niet te
hoeven kreukelen. Door de hoge
re zitpositie was de Duitse autofa
brikant min of meer gedwongen
om een compleet nieuw dash
board te ontwerpen. Opvallend
zijn de ronde uitstroomopeningen
aan beide kanten van de midden
console waar VW normaal opteert
voor rechthoekige lamellen. Maar
voor het overige heeft VW gedaan
waar het heel goed in is. Alles
overzichtelijk en op de juiste
plaats positioneren, zodat de
bestuurder niet hoeft te zoeken in
een brei van knopjes en handels.
Alles zit prima, zodat de bestuur
der zijn handen en ogen vrij heeft
om te doen wat nodig is.
Omzichtig en veilig rijden.
Aan ruimte geen gebrek in de
Golf Plus. Drie volwassenen vin
den royaal hun positie op de ach
terbank. De rugleuning is ver
deeld neerklapbaar (40/60) en dat
geldt ook voor het middelste deel.
Dit deel kan dan fungeren als
tafeltje, compleet met bekerhou
ders. De bagageruimte is bijna
kolossaal te noemen. De inhoud
kan variëren van 395 tot 505 liter
door de mogelijkheid om de ach
terbank in zijn geheel naar voren
te schuiven. Als je de rugleuning
voorover klapt, krijg je een vlakke
laadvloer met een volume van
1450 liter. Voor een hatchback
beslist noemenswaardig.
Golf Plus door de negen centimer
extra hoger is, heeft dat geen
enkele invloed op zijn rijgedrag.
Als een blok ligt hij op de weg,
koersvast, altijd de ideale lijn pak
kend en zonder buitensporig zijn
boekje te buiten te gaan. De VW
Golf Plus overtuigt net als zijn
standaard broertje door zijn uit
muntende rijeigenschappen. In
De auto beschikt over een zui
nige 1.6 FSi motor.
elektrisch verstelbare buitenspie
gels met geïntegreerde richting
aanwijzers en airconditioning cli
matic, niet verkeerd is, mis ik wel
enkele zaken. Waaronder mijn
stokpaardje, de cruise control.
Die overigens wel op de duurdere
Golf blijft ook na ruim
jaar het paradepaardje
Volkswagen. De inmiddels
jfde generatie heeft er een
heel speciaal broertje bij-
de Golf Plus. Met
negen centimeter extra
Peel en Maas-redac-
flenk Lammen wilde het
ne weten van dit ruimte-
jflder op wielen.
Ik moet meteen schuld beken-
i. Sinds mijn achttiende levens-
toen ik meteen in de eerste
jing het rijbewijs haalde, heb
ïeel wat voitures versleten. Een
zda 323, een Opel Corsa en
uurlijk ook een Kadetje, een
ïault 25 en Safrane, een heerlij-
lg Toyota Celica, een BMW 316,
dan is het rijtje in bijna dertig
le r autorijden nog lang niet com
et. Oh ja, ik heb ook nog een
D F gehad. Een Kever, 1303S. Met
Auto Arena in Venray stelde de
VW Golf Plus Turijn ter beschik
king. Prijskaartje 24,500 euro,
zonder dat hierbij de fraai licht
metalen siervelgen zijn berekend.
Op de zijkant pronkt prominent
'Plus 9 centimer gratis'. De pijl er
achter wijst omhoog. Een goed
verstaander heeft maar een half
woord nodig. De Golf Plus
schenkt dus negen centimer extra
in de hoogte. En dit voor dezelfde
prijs als de 'standaard' Golf.
Volkswagen gokt daarmee op de
autokopers, en dan met name
gezinnen met kinderen, die meer
ruimte willen in hun gezinsauto.
Zonder dat het meteen om een
mpv gaat. VW ontwierp voor het
'gat' tussen de bestaande Golf en
de Touran daarom de Golf Plus.
Een compleet nieuw ontworpen
auto, maar wel door de centrale
logo's, de bumpers en de dikke C-
nen no-time stil. Ik moet zelfs
even de juiste balans vinden om
niet al te krachtig tot stilstand te
komen waar dat niet nodig is.
Hoewel de carrosserie van de
met afstandsbediening, elektri
sche bedienbare ramen voor,
carburateur. Dat ding
als een trein, maar had een
iel. De weg naar de benzine-
ip wist ie als geen ander te
len. Wat heeft dat in gods-
im met de Golf Plus te maken?
u, de Golf ontbreekt in mijn
ister rijtje. Ik heb nooit iets
had met deze Volkswagen.
iar al mijn vrienden wel een, of
sommige gevallen meerdere
Ifjes tot hun bezit mochten
enen, daar viel ik absoluut niet
or deze Duitser. Te kaal, geen
geen snufjes. Wel degelijk,
trouwbaar, de op en top Duitse
iindlichkeit. Eigenlijk is deze
tdan ook niet eerlijk. Ik ben te
.fooroordeeld. Eens kijken of de
'itse autofabrikant mij met de
rgi 'lf Plus weet af te straffen.
Opvallend zijn de ronde uit
stroomopeningen aan beide
kanten van dé middenconsole
stijl meteen ate een Golf te her
kennen.
HOEDJE
De Golf Plus is negen centimer
hoger dan de normale driedeurs.
De zitpositie van de bestuurder
en medepassagier voorin is ruim
zeven centimer hoger en dat
levert meteen een prettige hoge
instap op. Achterin profiteren de
passagiers van maar liefst 8,5 cen
timer meer ruimte in de hoogte.
Voor de hoofdruimte maakt het
De Golf Plus heeft voor een
hatchback volop ruimte.
De ideale gezinsauto, negen
cm extra en gratis.