BurgerJaarverslag
2004
M
W
öezeggingen
Klachten en Bezwaren
5su-
formatiebijeenkomsten in 2004
Afdeling Milieu
Commissie bezwaarschriften
1 re Dienstverlening
>r
www.meerlo-wanssum.nl
Afdeling Financiën
- Pagi EN MAAS
Donderdag 23 juni 2005 - Pagina 15
eenkomst reconstructie Dorpbroekstraat Meerlo
22 januari organiseerde de gemeente voor omwonenden een infor-
tiebijeenkomst over de reconstructie van de Dorpbroekstraat in
>rlo. Er waren zo'n 20 belangstellenden aanwezig. Aanwonenden
spraken met de gemeente de problemen waar de straat mee kampt,
het hard rijden. Vervolgens werd gesproken over onder meer ver-
rsremmende maatregelen, trottoirs en eenrichtingverkeer. Op basis
de bijeenkomst zijn de plannen verder uitgewerkt en besproken
ins een nieuwe bijeenkomst in 2005.
jesentatie van de raad:
jHftategische visie op de toekomst
^■29 maart presenteerde de gemeenteraad de visie op de toekomst
Meerlo-Wanssum. De bijeenkomst vond plaats in het gemeente
uur f5'waar zo n belangstellenden aanwezig waren. De visie, die in
srleg met inwoners tot stand is gekomen, beschrijft hoe Meerlo-
nssum er in 2028 uit moet zien. De gemeenteraad wilde tijdens
ie avond met burgers overleggen welke prioriteiten zij moet stellen
dat toekomstbeeld te realiseren.
ormatieavond Diepeling
11 mei kwam een afvaardiging van de gemeentebesturen van
|ray en Meerlo-Wanssum naar zaal t Pleintje in Tienray om met
foners te discussiëren over de toekomst van de Diepeling. Zo'n 62
angstellenden waren aanwezig, waaronder inwoners van Castenray
Tienray en omwonenden van de Diepeling. Maar ook andere belang
eenden, zoals bestuursleden van lokale visverenigingen, bestuurs-
en van NOB-duikverenigingen, Vereniging Innovatief Platteland en
atsbosbeheer waren aanwezig. Er werd actief gediscussieerd over de
en m
eldinj
De
be;
al
bel
d
ov<
aar
cffiej
willj
en
De burgemeester houdt een toespraak tijdens de feestelijke opening van jeugdsoos 't Honk in Blitterswijck
vraag of kleinschalige recreatie wel of niet toegestaan mag worden bij
de Diepeling. Met name omwonenden lieten blijken tegen de plannen
voor recreatie te zijn. De Diepeling moet, in hun ogen, een natuurge
bied blijven. Andere partijen pleitten juist wel voor recreatie. De reac
ties van de diverse partijen zijn meegenomen in het verdere besluitvor
mingstraject.
Informatieavond woningbouwplannen
Op de Beete Blitterswijck
Op 9 juni presenteerde de gemeente, samen met de projectontwikke
laar en architect, de woningbouwplannen Op de Beete in Blitterswijck.
Het plan voorziet in een aantal starterswoningen, vrijstaande wonin
gen, appartementen en 2 onder 1 kapwoningen. Met name starters
waren op de bijeenkomst aanwezig. De bijeenkomst was bedoeld om
de aanwezigen te informeren over de bestemmingsplanprocedure en
om ideeën van de inwoners mee te nemen in de verdere planvorming.
Informatiebijeenkomst Jeugdsoos t Honk Blitterswijck
Op 16 september heeft de gemeente een toelichting gegeven op het
besluit van B&W om een bouwvergunning te verlenen voor jeugdsoos
t Honk in Blitterswijck. Zo'n 20 belangstellenden waren aanwezig. Het
betrof leden van stichting DIM, buurtbewoners en bestuursleden van
het gemeenschapshuis. Omwonenden waren het niet eens met het
besluit omdat zij vreesden voor overlast. Tijdens de bijeenkomst werd
daarom besloten om een begeleidingscommissie in te stellen. Doel van
deze commissie is om gedragsregels op te stellen en deze te bewaken
om zo overlast te beperken. De commissie bestaat uit een vertegen
woordiging van DIM, Stichting gemeenschapshuis Blitterswijck, toekom
stige gebruikers, buurtbewoners en de gemeente.
It het Burgerjaarverslag
an 2003
In 2005 komt er een klach
tencoördinator die klachten
registreert en de afhande
ling ervan bewaakt.
In 2005 maken we een
start met een garantiesy
steem voor onze dienstver
lening. Voor iedere dienst
n ieder product zullen we
stleggen welke service
Ie inwoners van ons kun
nen verwachten.
rie c
te
toch
eleze
m 7.
Uit het Burgerjaarverslag
van 2004
1. In 2005 gaan we méér
reclame maken voor de Bel
Herstellijn. Dit doen we
in publicaties in de dorps
blaadjes en op de website.
Om te voorkomen dat mel
dingen per ongeluk niet in
het systeem opgenomen
worden, ontwikkelen we in
2005 een waterdichte pro
cedure.
2. De website moet meer
actueel nieuws bevatten,
zoals informatie over de
wekelijkse besluiten van
B&W.
Eerst gaan we een plan
maken voor de uitbreiding
van de website. In 2006
zullen we dan structureel
het meest actuele nieuws
van de gemeente publice
ren.
Eind 2005 gaan we de
procedure voor het sturen
van ontvangstbevestigingen
evalueren. De uitkomsten
hiervan gebruiken we voor
het verder verbeteren van
de postprocedure in 2006.
Onderstaande tabellen geven inzicht in de afhandeling van klachten en bezwaren in 2004. Er zijn geen
schriftelijke klachten ingediend bij de gemeentesecretaris over bejegening van de burger door bestuurders of
ambtenaren. Dat betekent automatisch dat er ook geen klachten in behandeling zijn genomen door de
Nationale Ombudsman. Inwoners kunnen bij de Nationale Ombudsman terecht als zij het niet eens zijn met de
wijze waarop de gemeente zelf de klacht heeft behandeld.
Alle ingediende klachten op het gebied van milieu zijn afgehandeld. Bij
alle klachten was er sprake van overlast. Deze was in sommige geval
len van tijdelijke aard. Hierdoor kon de gepeenfe de overlast niet altijd
vaststellen en de oorzaak ervan achterhalen. De klachten die geen
betrekking hadden op een inrichting, heeft de gemeente overgedragen
aan de gebiedsmentor van de politie. In één geval had de klacht
betrekking op een provinciale inrichting. Deze klacht is doorgespeeld
aan de provincie.
Kamer 1:
Algeme." en arbeidsrechtelijke zaken
2003
2004
Totaal bezwaarschriften
30
10
- aantal gegrond
3
3
- aantal ongegrond
14
4
- deels gegjönd/deels ongegrond
1
- overig
12
3
l' 'nderdelen dienstverlening
Igemene dienstverlening*
2003
elefonische bereikbaarheid (74% is hierover tevreden)
chriftelijke communicatie (39% is hierover tevreden)
ie do: jontact via e-mail
krijg! Bezoek aan gemeentehuis
nheid Iron: TNS NIPO (Cijfers van 1 tot 10)
Landelijk gemiddelde in 2004 is 7,6
6,9
7,1
6,9
7,9
2004
7.1
6,2
7,4
7,7
d.
;t kenj
'nderdelen dienstverlening
2003
2004
ïlpeningstijden gemeentehuis (68 is hierover tevreden)
3,i
3.0
Informatievoorziening (82% is hierover tevreden)
3,1
3,2
:on: TNS NIPO
ore: 1= zeer ontevreden, 4= zeer tevreden)
Milieuklachten per categorie
2003
2004
Geluid
14
4
Stof
2
2
Ongedierte
8
4
Stank
6
4
Stank/rook
18
2
Stank/ongedierte
0
2
Totaal
48
18
Wijze van afhandelen
2004
Overgedragen aan provincie als bevoegd gezag
1
Overgedragen aan gebiedsmentor politie
3
Locatiebezoek
5
Telefonisch of schriftelijk contact
5
Situatie reeds onder de aandacht,
toelichting verstrekt klager
4
Totaal
18
Bezwaar en Beroepsprocedures milieu
2004
Bezwaren
(waarvan 2 ongegrond vanwege onbekende afzender)
9
Beroep
4
Voorlopige voorziening
0
24 UUR PER DAG HET NIEUWS VAN DE GEMEENTE
Kamer II: Sociale Zaken
2003
2004*
Totaal bezwaarschriften
12
4
Wet voorzieningen gehandicapten
4
3
- aantal gegrond
- overig1
4
3
Wet Werk en Bijstand
7
-
- aantal gegrond
-
- aantal ongegrond
1
- overig1
6
Beroepschrift Kwijtschelding Belastingen
1
- aantal gegrond
1
Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen
0
1
- aantal gegrond
- aantal ongegrond
1
In 2004 is een uitspraak geweest van 3 bezwaarschriften uit 2003. Twee bezwaar
schriften VWG zijn ongegrond verklaard en een bezwaarschrift WWB is ongegrond
verklaard.
1 Aangehouden, ingetrokken, vervallen of geen uitspraak.
Bezwaarschriften WOZ-beschikkingen
2003
2004
Totaal
16
13
- aantal gegrond
8
5
- aantal ongegrond
7
6
- deels ingetrokken
i_
2
- aantal beroepschriften
0
1
Bezwaarschriften heffing
OZB-belasting
2003
2004
Totaal
6
11
- aantal gegrond
1
8
- aantal ongegrond of ingetrokken
5
3
- deels ingetrokken
0
0
Bezwaarschriften DIFTAR
2003
2004
Totaal
4
2
- aantal gegrond
1
1
- aantal ongegrond
3
1