taatssecretaris Van Geel geeft tartschot De Smid 'Hier is maatwerk verricht Opening en reünie De Meent ff ENSWÈAR 1 w 1 il 1 .m 1 TUIN ONTWERP AANLEG ONDERHOUD VENRAY 06 20 43 99 57 Wantrouwen tussen bewoners en gemeente Diefstal SP doet mee aan verkiezingen EN MAAS Donderdag 23 september 2004 - Pagina 3 terdag 25 september geeft tssecretaris Van Geel (CDA) 'i officiële startsein voor de tw van appartementencom- j De Smid in Ysselsteyn. t jaar is er achter de scher- ljj gewerkt aan de realisatie de bouw van 23 apparte- Lnten voor senioren in het van Ysselsteyn. Door de lematiek rond de stankcir- ls kon pas enige tijd geleden definitieve toestemming r de bouw verkregen wor- jet voormalige bedrijfspand van j^sers-Manders is gesloopt en Bmenteel wordt de grond bouw- gemaakt Binnenkort wordt start met de daadwerkelijke uw van het seniorencomplex at ruim een jaar in beslag neemt, tl deze bijzondere gebeurtenis niet zomaar voorbij te laten gaan organiseren de dorpsraad en Wonen Venray met medewerking van het CDA een feestelijke start bijeenkomst. Staatssecretaris Van Geel (VROM) komt zaterdagmid dag op verzoek van het CDA Venray het startsein geven voor de bouw. 's Ochtends is Van Geel al te gast in Velden op verzoek van Kamerlid Ger Koopmans. Daar woont hij tussen 10.00 en 13 00 het politiek café bij in zaal Het Wapen van Velden. Deze bijeen komst is vrij toegankelijk en ieder een is in de gelegenheid vragen te stellen aan de bewindsman van VROM Het college heeft vorige week besloten het Ysselsteynse senio rencomplex de naam De Smid te geven. Dit refereert aan de firma Keijsers, in de volksmond De Smid genoemd, die meer dan tachtig jaar op de hoek Kerkweg- Lovinckplein gevestigd was. Het gebouw krijgt ook een apar te 'straat' die De Smid heet Dit is als straatnaam gekozen omdat het gebouw voor het eerste huisnum mer van de Kerkweg ligt Dit zou betekenen dat de gehele Kerkweg opnieuw genummerd zou moeten worden wat ongemak voor de bewoners betekent. Een andere mogelijkheid was het adres Lovinckplein 6, ingevoegd tussen de bestaande huisnummering. Maar dit heeft als nadeel dat de huisnummers oplopen van 6A, 6B tot en met 6V. Vandaar dat voor de straatnaam De Smid gekozen is. Een zelfde oplossing is destijds bedacht voor appartementencom plex De Laterije aan de Heuvelstraat. De reden dat de bouw zolang is uitgesteld heeft te maken met de cumulatie van stankcirkels. De Tweede Kamer heeft inmiddels besloten de stankwet aan te pas sen zodat de bouw van het appar tementencomplex toch mogelijk wordt. De uitwerking en goedkeu ring van deze wetswijziging laat echter lang op zich wachten. De minister heeft onder druk van de provinciale en lokale politiek besloten om toch mee te werken aan de realisatie van de plannen. Staatssecretaris Van Geel geeft daarom de bouwvergunning af vooruitlopend op de definitieve goedkeuring- Naar verwachting worden de 13 koop- en 10 huurappartementen in december 2005 opgeleverd Momenteel zijn er nog enkele koopwoningen beschikbaar De huurappartementen worden gead verteerd in de huis-aan-huiskrant "Wonen" zodra de ruwbouw van de appartementen gereed is. Belangstellenden kunnen zich dan aanmelden bij Wonen Venray. Bewoners uit Ysselsteyn krijgen voorrang bij de toewijzing van de woningen. Programma Om 14.00 uur ontvangst in zalencentrum Roelanzia te Ysselsteyn. 14.15 uur Welkomstwoord door dorpsraad Ysselsteyn 14.20 uur Toespraken:Jan Driessen, loco-burgemeester Venray; Ger Driessen, gedepu teerde Staten provincie Limburg; Rudv de Jong/ Liesbeth van Beek. directeur Wonen Limburg/ Wonen Venray; Staatssecretaris Van Geel 14.50 uur Verrichten openings handeling 15.00 uur Borrel in zalencen trum Roelanzia aatste loodjes herinrichting Oranjebuurt 'I - i. - - - Als de werkzaamheden vol- s planning blijven verlo- zal medio 2005 - als de vijf ir durende herinrichting is irond- in de hele ijebuurt betaald parkeren ingevoerd. |Rond de jaarwisseling gaat de ;eling al in in een gedeelte van Venrayse buurt: de Dr. Jsstraat, Wilhelminastraat ideeltelijk), Prins Bemardstraat :deeltelijk), Prins indrikstraat, Oranjestraat en de ises Beatrixstraat. Betaald par- ren geldt dan gedurende de iltijden in het centrum. Voor parkeren geldt een tarief van 5 euro per uur met een maxi- van twee uren. Voorafgaand de invoering van het betaald teren wordt door de gemeen- Venray voor bewoners van die iten en andere belangstellen- i een informatieavond gehou- 1. Pas daarna kunnen de par- jervergunningen worden jevraagd. Venray heeft in 1993 betaald teren ingevoerd in het cen- im. Bewoners en bedrijven •nden onder voorwaarden een 'keervergunning aanvragen, het betalen van parkeergeld vermijden, parkeren veel men- 'n die in het centrum werken of 'kelen hun auto in de aangren- woongebieden. Dat leidt overlast voor de bewoners in buurten. Om die overlast te rijden, wordt ook in de aan- lende buurten betaald parkeren {evoerd Het gaat eerst om de Kaast de murium ESPRIT, MIXK »n nu ook sjjortieue music van: TENSON lende Oranjebuurt en iets later om het Franciscanerpark. Bewoners van deze buurten kunnen bij de gemeente een parkeervergunning aanvragen. WERKBEZOEK Dinsdagmiddag brachten de wethouders Heidens, Ruyten, Driessen en Emonts in de stro mende regen een bezoek aan de Oranjebuurt, om met eigen ogen de voortgang van de werkzaam heden te bekijken. Bij de recon structie van de Oranjebuurt wordt de riolering vervangen door een gescheiden stelsel zodat het schone regenwater in de grond kan infiltreren. Ook het uiterlijk van de buurt verandert, met name door de komst van 30 km-zones, éénrichtingswegen, nieuwe bestratingen en groen voorzieningen. Het nieuwe ont werp is in nauwe samenwerking met de bewoners van de wijk tot stand gekomen. Na een argwa nend begin, groeide het vertrou wen tussen de bewoners en de gemeente gestaag, vertelde Marius Reijnen van de klankbord groep Oranjebuurt. "We zijn erg te spreken over de samenwerking met de gemeente. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het ook kan. De lijnen waren kort, en er werd geluisterd naar de ideeën van de buurt. Er is een wij-gevoel gekomen, zowel in de buurt als naar de gemeente toe. Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet tevreden zijn, maar er was ten minste ruimte voor discussie. Dat is ook volgens wethouder OPEN ZONDAG 26 SEPTEMBER L VAN 11.00 TOT 17.00 UUR m boxmeer mannenmode, jeans and casual wear for men venray casual wear for men Dinsdagmiddag nam het col lege een kijkje in de Oranjebuurt Driessen het grote winstpunt van het project Oranjebuurt, dat in totaal ruim 5 miljoen euro gaat kosten. "De gemeente moet klant gericht gaan werken en luisteren naar de burger. Dat is een omslag die we momenteel binnen de organisatie aan het maken zijn. Dit project is een praktijkvoor beeld voor andere projecten in de toekomst. Een model dat we ook in de toekomst willen gaan vol gen. Gebiedsgericht werken, de burger bij de plannen betrekken en goed communiceren. Zo krijg je interactie tussen de buurt en de gemeente." VERSCHILLENDE FASES De uitvoering van de recon structie is verdeeld is fases om de overlast voor de buurt te beper ken. Op dit moment is de uitvoe ring van fase 6 en 7 in volle gang. Dinsdagmiddag werden de wet houders - en andere genodigden door medewerkers van de afde ling Openbare Ruimte geïnfor meerd. Deze afdeling is verant woordelijk voor de uitvoering en begeleiding van het project. Daarnaast was de klankbordgroep Oranjebuurt met enkele leden aanwezig om hun werkzaamhe den en activiteiten voor de wijk toe te lichten. Het gezelschap bracht eerst een bezoek aan de straten die al klaar zijn, zoals de Prinses Bemardstraat en Oranjestraat en daarna aan de straten die nu open liggen, zoals de Kolkweg en Minister Charles Ruysstraat. Om de verschillen tus sen oud en nieuw nog eens te zien werd de rondgang afgesloten in de Mgr. Nolensstraat en Dr. Poelsstraat. Deze straten gaan in het voorjaar van 20005 op de schop. PETRUS BANDEN Tussendoor werd ook nog even de Petrus Bandenschool bezocht. Deze basisschool verhuisde in het afgelopen jaar van de Dr. Poelsstraat naar de Mgr. Ruysstraat. Onder het genot van een kopje koffie een een plakje cake vertelde directeur Ger Mous onder meer over het heden en verleden van de school. Petrus Banden heeft momenteel ruim driehonderd leerlingen en groeit stevig. Om de overlast voor de buurt te beperken heeft de school een circulatieplan gemaakt, om het gedrang van auto's in de straten rondom de school bij het ophalen en weg brengen van de kinderen enigs zins te reguleren en de veiligheid te vergroten. De meeste ouders houden zich aan dat plan, maar het blijft nodig om op het belang ervan te blijven hameren, vertel de Mous. "We willen de rust rond om school vergroten en vragen de ouders ook om zoveel /moge lijk te fietsen of te lopen. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de leerkrachten van onze school. De omgeving moet zo weinig mogelijk last van onze school hebben." Volgens de klankbordgroep zijn de 'buren' - na een argwanend begin - inmid dels blij met de school. "Het maakt de buurt een stuk levendi ger", stelde Marius Reijnen. De complimenten vlogen gedu rende het werkbezoek over en weer. Er waren complimenten voor de gemeente, de klankbord groep en ook de aannemer (BAM) kreeg veel lof toegezwaaid over de werkwijze Toch waren er nog enkele knelpunten, die door de klankbordgroep werden aange stipt. De buurtbewoners willen bijvoorbeeld een vergunningstel sel op naam en niet op kenteken als het betaald parkeren wordt ingevoerd. "Dat is veel gebruiks vriendelijker", meende Marius Reijnen. "Want als je eens een keer een andere leaseauto of een leenauto in een parkeervak hebt staan, krijg je meteen een bekeu ring. Er is nu een draagvlak voor de invoering van betaald parke ren, maar dat draagvlak moeten we wel koesteren. Ook heeft de wijk overlast van hangjongeren, met name op het Bernardplein. De jongeren han gen op het speelterreintje rond, zitten op speeltoestellen en drin ken of blowen af en toe wat. Sinds de gemeente in het cen trum strenger handhavend optreedt, is de overlast in de stra ten rondom het centrum alleen maar sterker geworden, vooral ook 's nachts, stelde de klank bordgroep. "Natuurlijk zijn de jongeren welkom, als ze zich maar weten te gedragen. Het moet niet zo zijn dat er glasscher ven op de speelterreintjes van de kinderen liggen. We zoeken het contact met de jongeren, maar er is toch sprake van overlast", zei Reijnen. Ook vroeg de klankbordgroep om een hondenuitlaatstrook in de buurt. Want het zou toch jammer zijn als de prachtige pleinen en straten ontsierd zouden worden door hondenpoep. Zoals bijvoorbeeld het Kolkplein, waarop onder meer een speelterrein en een jeu de boulesbaan worden aangelegd. De wethouders hoorden de punten aan. Er komt in ieder geval geen hondenuitlaatstrook in de buurt, zo antwoordde wethou der Driessen meteen op de laatste vraag. Maar de gemeente komt wel met een plan van aanpak om paal en perk te stellen aan de overlast van hondenpoep. Handhaven wordt het parool, vanaf begin 2005. "Dan komen we op dit item nog terug", beloof de hij. Wat de overlast van jonge ren betreft, was wethouder Emonts erg te spreken over het feit dat de buurt zelf in gesprek gaat met de jongeren "Want dat werkt vaak het beste. Je moet niet bang voor ze zijn, maar ze aan spreken op hun gedrag. Mocht de overlast blijven bestaan, dan horen we dat graag van de klank bordgroep." Na een werkbezoek van ruim twee uur werden er handjes geschud. De reconstructie is bijna afgerond, nog enkele maanden en dan komt er een einde aan een vijf jaar durende operatie. Marius Heijnen is - net als de overige leden van de klankbordgroep- een tevreden man. Het heeft hem veel tijd gekost, maar het resultaat mag er zijn. De Oranjebuurt krijgt -als het goed is- minder parkeero verlast en minder overlast van sluipverkeer. Het wordt een veili gere buurt met veel openbaar groen. De riolering is up-to-date, net als de verlichting, de pleinen en de trottoirs. De sfeerbepalen de karakteristieke bomen zijn voor het merendeel op verzoek van de bewoners gebleven en er zijn nieuwe bomen geplant om de diverse straten aan te kleden. "Hier is maatwerk verricht", vindt Reijnen. "Er is geluisterd naar de wensen van de mensen. Niet alle problemen leiden tot oplossin gen, maar de saamhorigheid in de wijk is sterk verbeterd. Wij zien de toekomst van de Oranjebuurt positief in." HOVENIERS Vervolg voorpagina Afgelopen donderdag zou er meer duidelijkheid komen over de situering van de woningen. In restaurant Le Tambourin op het VvGI werd een inspraakavond gehouden voor de wijziging van het bestemmingsplan. Maar het tegendeel gebeurde. Architect Freek Loos vertelde dat de nieuw bouw twaalf tot zeventien meter vanaf de rand van het asfalt zou komen. Dit maakte de verwarring alleen nog groter. Want bij de berekening is altijd uitgegaan van de perceelsgrens tussen het VvGI en de openbare ruimte. En dit is de buitenste rand van het trottoir. Theo van Tilburg, hoofd Ruimtelijke Ontwikkeling, hoopte vooraf nog enkele onduidelijkhe den 'waar mogelijk weg te nemen'. Hij excuseerde wethou der Heidens (CDA) die in Korea zat en wethouder Driessen (CDA) die verhinderd was. Wethouder Ruyten (Lokaal Aktief) woonde wel de bijeenkomst bij. Maar het ging al direct fout na de presentatie van architect Loos. "Ik zie door de bomen het bos niet meer. Jullie komen steeds met andere maten", zei een bewo ner. "We weten nog steeds niet waar we over we praten. Er wor den telkens andere dingen gezegd", reageerde een andere bewoner. Ook Tom Receveur van het actiecomité moest passen. "Ik snap het niet meer. Op de teke ningen van Loos staan weer heel andere lijnen dan wij vorige week te zien hebben gekregen. De bewoners herinnerden eraan dat nu juist duidelijkheid geschapen zou worden. Gijs Frencken kon die belofte niet inlossen. "Dit is spijtig. We heb ben er hard aan gewerkt maar het is helaas niet gelukt." Een straat bewoonster reageerde: "Maar dan zou u met ons contact opnemen en dat is niet gebeurd." Theo van Tilburg op zijn beurt sprak deze toezegging tegen. Frencken liet zich wel ontvallen dat 'het lastig is de bebouwing op Servaashof verder terug te leg gen.' Volgens Frencken hoeft de heersende onduidelijkheid het nieuwe bestemmingsplan niet in de weg te staan. Ook zal voor de raadsvergadering van november samen met de aan wonenden de inrichting van de Stationsweg bekeken worden. Frencken bevestigde dat de totale breedte van de straat ongewijzigd blijft. Maar de ventweg, een vurige wens van de straatbewoners, is hier wel bij ingetekend. Dit plan wijzen de Stationsweg-bewoners af. Zij willen juist dat de wonin gen verder van de straat af komen te liggen zodat er voldoende ruim te overblijft voor een aparte vent weg. Want volgens hen is het ondoenlijk dat de auto's van de nieuwe bewoners via hun korte oprit de huidige drukke Stationsweg op kunnen rijden. Theo van Tilburg legde uit dat het stedenbouwkundige plan en het bestemmingsplan verschil lend zijn en nog niet op elkaar afgestemd. "Deze discussie moe ten we daarom hier niet voeren. We hebben gepoogd het van tevoren duidelijk te krijgen maar dat is niet gelukt. We komen hier vanavond toch niet uit. Straks ligt er wel een plan dat op de exacte meters nauwkeurig is." Van Tilburg vertelde dat de Stationsweg momenteel te druk is met 8000 tot 9000 auto's per dag. De gemeente wil dit terugdringen naar maximaal 6000 auto's. De Henri Dunantstraat zou dan een gedeelte van het autoverkeer moeten overnemen. Door de verkeersdrukte wordt de grenswaarde van 50 dba geluid overschreden. Het autolawaai produceert circa 60 dba en de gemeente heeft bij de provincie ontheffing gevraagd voor 65 dba. Volge-ns Van Tilburg is dit een normale werkwijze bij inbrei- dingslocaties. De Stationsweg-bewoners ble ven argwanend. Ze wilden weten waarom de Oostsingel wél een ventweg krijgt. Frencken meldde dat deze weg wordt aangelegd op grond van het VvGI. Freek Loos legde uit dat beide straten niet met elkaar te vergelijken zijn. De Oostsingel is onderdeel van de binnenring. Het karakter van die straat is heel anders dan van de Stationsweg." Buurtbewoners konden niet leven met deze uit leg. "Want de Stationsweg is toch ook een doorgaande weg en in de praktijk gelijk aan de singels. Daarom willen net als bij de Oostsingel ook een ventweg op het terrein van het VvGI." Alles wat achter de tafel verteld werd oogste afkeuring of wan trouwen bij de bewoners. Zij maken dan ook massaal bezwaar tegen de bestemmingsplan wijzi ging. Tevens kondigden enkelen aan planschades te claimen. Ze drongen er bij de afv aardiging van de gemeente op aan het besluit van de raad serieus te nemen. "Want de woningen moeten acht meter naar achteren. Wij verzoe ken daaraan gehoor te geven." Maar Van Tilburg liet doorsche meren dat dat niet doorgaat. "Er wordt serieus mee omgegaan. We zullen de raad glashelder uitleg gen waarom we niet voor hon derd procent aan hun besluit tege moet kunnen komen. Het wantrouwen wordt ook gevoed door de onvolledige infor matieverstrekking door de gemeente. "Want bij alle vier rap porten die we hebben opge vraagd ontbraken diverse bladzij den", verzucht Receveur. Begin deze week vroegen de bewoners het akoestisch rapport op. "En ook hier ging het mis want de inleiding en de eerste twee hoofd stukken ontbraken. Dit was al de vierde keer. Het is om doodmoe van te worden." Op vrijdag 24 september wordt basisschool de Meent in Leunen na een ingrijpende verbouwing opnieuw geopend. Dit belooft een geweldige dag te worden voor alle kinderen die nu op de Meent zitten. Zij vieren de hele dag feest. Om 16.00 uur wordt de vernieuwde school officieel geo pend door meester Bovée Aansluitend kunnen ouders en belangstellenden de school bekij ken. Voor de kinderen van lang en van heel lang geleden is er s avonds een reünie in de Brink. Iedereen vanaf 18 jaar die op de Meent heeft gezeten is daar van harte welkom. Dat geldt natuur lijk ook voor meesters en juffen, die vroeger op de Meent gewerkt hebben. Van 20.00-20.30 uur is er de mogelijkheid om de verbouwde school te bezichtigen waarna het feest met de fantastische klanken van het puppies huisorkest in de Brink kan losbarsten. Entreekaartjes voor de reünie zijn gratis af te halen bij Texaco tank station Lucassen in Leunen of op de Meent bij meester Wiel in groep 8. De drank op deze avond is natuurlijk voor eigen rekening. Zaterdag heeft de politie een 25-jarige Venraynaar aangehou den op verdenking van de diefstal van een portemonnee. De man bevond zich rond 20.00 uur in een woning aan de Kerkdijklaan, waar hij werd overlopen door een personeelslid. De verdachte had van een van de bewoners de por temonnee gestolen. De man is overgebracht naar het bureau. Vervolg voorpagina 'Busstation perfecte parkeerlocatie' Roland Bloemen vindt dat de parkeerwachters klantvriendelij ker moeten zijn en niet op vijf of tien minuten zouden moeten kij ken Leo Otten vertelde dat de parkeerbeheerders allemaal een cursus 'omgang met burgers' heb ben gehad. Venray Centraal kan er maar niet bij dat de gemeente het voor malige pand van Vissers wegen bouw aan de Julianasingel weer verkocht heeft. Dit was destijds aangekocht als ontsluiting van een grote parkeerplaats in de zuid-oost hoek. Dit blijft nu een lappendeken van particulier bezit. Otten schat in dat er toch zo n 150 auto's geparkeerd worden vooral door personeelsleden. Piet van Dijck: "Ik heb liever dat mijn klanten achter het postkantoor kunnen parkeren. Het personeel kan de auto ook op het Kennedyplein neerzetten." Ambtenaar Otten verklaarde dat B en W deze locatie hebben laten vallen vanwege de Gouden Leeuw. "Want die parkeergarage moet vol." De ondernemersvereniging eist goede alternatieven indien de bouwwerkzaamheden in de Gouden Leeuw vanaf 2005 van start gaan. Want het winkelend pubüek gaat niet parkeren in een bouwput, zo luidt de gedachte. "De Gouden Leeuw is een heel belangrijk parkeerterrein", weet Bloemen. "Dit wordt een drama tijdens de bouw. Zorg votfr ande re locaties want anders gaan de klanten Venray mijden." Een andere wens van Venray Centraal is een' goede bewegwij zering naar vrije parkeerplaatsen. Paul Franssen concludeerde dat de gemeente en de ondernemers dezelfde belangen hebben. Hij merkte wel op dat er al jarenlang gepraat wordt maar dat de resulta ten te wensen over laten. Levend voorbeeld is Piet van Dijck die al meer dan tien jaar tevergeefs strijdt voor een betere spreiding van parkeerplaatsen. Franssen: "Er zijn daarom bijna geen onder nemers meer te vinden die bin nen Venray Centraal actief willen meewerken en meedenken. De SP doet over anderhalf jaar mee aan de gemeente raadsverkiezingen in Venray in maart 2006. Dit wordt het debuut van de Socialistische Partij in de Venrayse politiek. Voorzitter Huub Rademacher: "We zijn voldoende sterk om een succesvolle gooi te doen naar één of meer raadszetels. Zowel politiek als organisato risch staan we er goed voor." De SP-afdeling Venray heeft zich tot nu toe vooral ontpopt als een actiepartij. Zo verzette de SP zich tegen de sloop van twee flats in Veltum. Ook op koopavonden in het winkelcentrum hield de SP regelmatig acties. Het hoofdkantoor verplicht aspirant-raadsleden dat ze een politieke cursus volgen. Binnenkort gaan vijf Venrayse SP- Ieden deze cursus volgen. Daarnaast wil het bestuur kern groepen met actieve leden forme ren die de raadsleden ondersteu nen op het gebied van sociale voorzieningen, woningbouw, milieu, jeugdzaken of financiën. PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fhx 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk WiBemssen redacüe@vandenmunckhofnl Advertenties: Arie Snellen e-maiL asnellen@vandenmuncldiof.nl telefoon: 0478-58 27 27 Tarieven op aanvraag e-mail: advertentie@vandermunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18,00 uur, Bezorging Donderdagmiddag/avond B e zorg kl acht en Verspreidingsbureau Periodiek Tei. 0428-582827 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Spoil- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 18,50 (postcode 58..) 32,50 (overige binnenland)

Peel en Maas | 2004 | | pagina 3