"Ik geniet iedere keer opnieuw" "We hebben altijd van het leven genoten" Koester uw Monument(en) Henri^-amps M.CAST \o\ a Eind 1999 behaalde André van Maarschalkerwaard uit Maashees zijn brevet als bal- jonvaarder. Daarmee ging een droom een vervulling die hij verder gestalte gaf door een feigen bedrijfje op te starten: JVltocumulus Ballooning. Inmiddels is zijn fraai gekleur de ballon een vertrouwd gezicht in Venray en de regio. Een interview met Van Maarschalkerwaard over de fascinatie van ballonvaren, het gevaar, de kosten en wat iemand tot een goede ballon- gaarder maakt. Het begon in 1783 met de eer ste bemande ballonvaart, de gebroeders Montgolfier schreven geschiedenis door als eersten de strijd met de zwaartekracht aan te gaan. Sedertdien hebben ballonnen altijd de fascinatie van de mens vast kunnen houden, en zullen dat nog vele jaren doen. Ballonvaren is een adembene mend avontuur, een onvergetelij ke ervaring. André van Maarschalkerwaard draait al heel wat jaartjes mee in dit 'circus'. Meer dan tien jaar maakte hij deel uit van de volgploeg van zijn oom Ton, een ballonvaarder met meer dan 30 jaar ervaring, die hem de fijne kneepjes van het vak in de praktijk leerde. Toen hij van zijn oom een keer zelf mocht varen, was hij defini tief besmet met het virus. "Dat was eind 1997 op het Alpenfestival in Oostenrijk, een internationale meeting van ballon- vaarders. Een Duitse, vrouwelijke piloot die in opdracht van mijn oom moest varen, was aan de late kant. Ik heb toen alle voorberei dingen voor de ballonvaart getrof fen en uiteindelijk ook zelf geva ren. Dat was wel grappig. Die vrouw was in de veronderstelling dat ik lessen had gehad, terwijl ik misschien een kwartiertje erva ring had. Na afloop vroeg ze mij hoeveel uren ervaring ik had. Ik zei toen 'na vandaag twee uur tjes'. Je kunt je denk ik wel iets voorstellen bij haar verbaasde gezicht." André van Maarschalkerwaard volgde eerst een theoretische opleiding tot ballonvaarder om vervolgens ook met glans te sla gen voor het praktijkexamen. "De theoretische kennis is onontbeer lijk, maar het echte ballonvaren Ramen Deuren Serres Horsterweg 10A - Leunen - Tel. 0478-531144 - info@alcast.nl Ballonvaarder André van Maarschalkerwaard JUWELIER Grotestraat 50 - Venray - Tel. 0478-581261 ga; Honderdvijfentwintigste jaargang - week 31 - donderdag 29 juli 2004 EL EN MAAS leer je toch in de praktijk. Een bal- lonvaarder leert het vak bij een ballonvaarder. Door ervaring op te doen, door vlieguren te maken." Nadat hij het rijkserkend diplo ma in handen had, ging hij in opdracht van andere ballonvaar- ders aan de slag. "Ik heb een jaar voor anderen gewerkt, voordat ik in 2000 van start ben gegaan met Altocumulus. Ik huurde een bal lon en ben zelf ballonvluchten gaan doen." Die stap om op eigen benen te gaan staan, werd mede ingegeven door zijn drang naar perfectie. "Ik heb het liefste de hele organisatie zelf in handen. Het is een kwalijke zaak als din gen verkeerd gaan door slecht materiaal of een organisatie die niet klopt. Door voor mezelf te beginnen, kon ik die zaken in eigen hand nemen." GENIETEN De tweede stap in de verdere professionalisering van zijn bedrijf was de aanschaf van een eigen luchtballon. Hij kocht een gebruikte ballon in Duitsland met het ons nietszeggende opschrift Ottobock. "De naam van een kunststofver- werkend bedrijf. Bleek het later te gaan om een firma die kunststof armen en benen fabriceert", lacht hij. "Ik heb er twee jaar mee geva ren, totdat het doek te verouderd was en niet meer door de jaarlijk se keuring kwam." Hij realiseerde vervolgens een nieuwe droom: een spiksplinternieuwe ballon. Kosten 40.000 euro, compleet inclusief alle noodzakelijke attri buten. Een ballon die plaats biedt aan vijf passagiers en opvallend door de kleurstelling. De vakjes van het doek hebben allerlei kleuren, groen, geel, paars, zilver, blauw, oranje. En, zonder reclame- opdruk. "Het is natuurlijk een aar dige investering, zeker als je er van uit kunt gaan dat een ballon slechts een beperkte levensduur heeft. Afhankelijk van het aantal Frits en Annie Janssen 50 jaar getrouwd PEEL EN MAAS een abonnement waard vluchten vijf, zes tot tien jaar. Ik heb de ballon met eigen middelen aangeschaft, waardoor ik geen verplichtingen richting sponsoren heb. Een neutraal uiterlijk vind ik ook het mooiste." André van Maarschalkerwaard werkt vier dagen per week bij Colt, een bedrijf in industriële kli maatbeheersing in Cuyk. Van don derdag tot en met zondag heeft Altocumulus Ballooning in het sei zoen, van april tot en met eind september, zijn volledige aan dacht. Na al die jaren is zijn fascinatie voor het ballonvaren nog steeds onverminderd groot. "Geld ver dienen is natuurlijk mooi. want de investering is groot. Maar het mooiste blijft het varen op zich. Ook ik geniet iedere keer opnieuw, het is en blijft een fan tastische ervaring. Iedere vaart is ook weer anders. Het verveelt nooit. Het is genieten geblazen als de ballon gewichtloos wordt en het luchtruim kiest." De finesses om een ballon goed te besturen, is ook iedere keer weer een nieuwe uitdaging. "Het bedienen van de brander is het moeilijkste. In combinatie met de wind bepaal je met de brander de hoogte, de snelheid, de richting. Een spel tussen mens en ballon dat telkens anders is. Dat is van dag tot dag verschillend. Als bal lonvaarder wordt je verwacht ook iets van het weer te weten, zodat je kunt bepalen of een ballon- vlucht wel of niet doorgaat. Ik heb dit seizoen al mensen voor de negende keer ingepland voor een vlucht. Dat kan gebeuren, wrant het weer heb je niet in de hand." UNIEK André van Maarschalkerwaard verzorgt ballonvluchten voor groepen tot maximaal vijf perso nen. Afhankelijk van het aantal personen ligt de prijs op 175 tot 195 euro per persoon. Particulieren en bedrijven geven een ballonvlucht vooral als cadeau bij jubilea of andere bij zondere aangelegenheden. "Een ballonvaart blijft mensen hun hele leven bij. Het is een unieke gebeurtenis die ook tien jaar later in je geheu gen staat gegrift. De kosten zijn natuurlijk aanzienlijk, maar daar krijg je een ervaring voor terug die de meesten slechts in keer in hun leven meemaken." Altocumulus Ballooning wil dan ook verder gaan dan een stan daard ballonvaart. "Ik heb bewust gekozen voor een kleinere ballon. Het contact met de passagiers is dan veel persoonlijker. Ik vertel tijdens de vlucht ook waar we over heen komen. Daarnaast krijgen de passagiers een officiële luchtdoop, compleet met champagne. En na afloop is er voor iedereen een officieel luchtdoopcertificaat. Er worden bij iedere vlucht digitale foto's gemaakt die een dag later al op onze website staan. Het is abso luut een fantastische belevenis: van een tot anderhalfuur." "Of een ballonvaart gevaarlijk' is? Absoluut niet, niemand hoeft' zich zorgen te maken. De ballon is een gemoedelijk gevaarte datj niet zo maar naar beneden kan, vallen. In de hele Nederlandse bal lonvaart is er pas een keer eem dodelijk ongeluk gebeurt, een jaan of tien geleden. Ballonvaren is: een veilige tak", aldus Van' Maarschalkerwaard. Voor meer informatie over de' ballonvaarten kunt u terecht op', de volgende websites: www.alto-, cumulus.nl, www.balloonadven- tures.nl ofwww.ballonzuil.nl stulpje aan de Gebr. van Doornelaan in Horst. Het werk in de kolenmijn betekende voor Frits vroeg uit de veren, reizen en lange dagen maken. Hij verkaste dan ook eerst naar Globe in Belfeld en vervolgens naar het legermagazijn. "Voor 48 gulden per week, dat was geen vetpot. Toen Annie voor de eerste keer in verwachting was, ben ik in de bouw gaan werken. Via mijn broer belandde ik bij Goossens in Blerick, Daar verdiende ik 75 gul den per week." Na een kort uit stapje naar de Deutsche Bundesbahn, een tijdelijke terug keer bij Goossens, belandde Frits Janssen uiteindelijk op de bouw in Duitsland. Daar hield hij het elf jaar vol om vervolgens te verkas sen naar Verhoeven in Venray. Het zware werk eiste vervolgens zijn tol. "In 1979 werd ik afge keurd en belandde ik met een ver sleten rug in de wao." WANDELEN In oktober ging het echtpaar inwonen bij de ouders van Annie, aan de Maasheseweg in Venray. Annie nam de zorg van de vader op zich en zorgde daarnaast voor een extra zakcentje door asperges te steken, aardbeien te plukken en op verschillende plaatsen te poetsen. Ook had zij de zorg over de vier kinderen, waarvan er twee helaas veel te vroeg zijn overleden. Later verhuisden ze naar de Kruidenlaan, De Omloop en sinds 1990 wonen ze in hun huidige appartement aan de Merselose- weg. "Ik ben geboren in De Bleek en na al die jaren weer hier terug gekomen", zegt Annie. In al die jaren genoten ze volop van het leven. "We zijn altijd op vakantie geweest met de kinderen. De eer ste keer met het vliegtuig naar Spanje, later met de auto vooral naar Italië en Oostenrijk." Genieten deden ze vooral van eikaars aanwezigheid. Het vereni gingsleven was aan hen niet besteed, liever gingen ze samen wandelen of fietsen. "Heerlijk met zijn tweetjes. Een kopje koffie drinken, picknicken, we hebben wat op het bankje aan de Middenpeelweg gezeten." De laatste jaren sukkelt Annie met haar knie. Lopen. Iaat staan fietsen, gaat moeilijk. In novem ber krijgt ze dan ook een kunst knie. "Ik hoop dat ik dan weer een beetje normaal kan lopen." "In de kelder staat een bijna nieu we fiets", vult haar man aan, "Dan kunnen we hopelijk weer samen gaan fietsen." Nu houdt Annie zich vooral bezig met televisie kij ken en lezen. Frits puzzelt veel. "Maar de avonden zijn zo wel heel lang. Gelukkig gaan we geregeld met de kinderen uit eten en heb ben we hele fijne buren. Twee paren hier op de galerij zijn ook al vijftig jaar getrouwd." Stichting Venray Monumentaal Frits (79 jaar) en Annie Janssen (76) uit Venray zijn op yrijdag 6 augustus precies 50 jaar getrouwd. Een feestje wordt dan echter nog niet gevierd. Dat gebeurt pas in mei van het volgend jaar als de kerkelijke inzegening vdn hun huwelijk zich een half eeuw eerder (op 4 mei 1955) heeft voltrokken. "We gaan dan een lekker lang weekend met de kinderen weg. Heel gezellig", klinkt het in koor. Ze genieten nog iedere dag, kamen met hun zoon Peter, dochter Wennie en hun vier kleinkinderen. r Vraag een gouden bruidspaar van de huidige generatie waar ze elkaar ontmoet hebben, dan luidt in negen van de tien keer het ant woord 'op de kermis'. Zo niet bij Frits en Annie Janssen. Hun eerste kennismaking vond plaats tijdens een plezierreisje van de Zuid- Limburgse kolenmijn Oranje Drie, waar Horstenaar Frits destijds "erkzaam was. naar Keulen. Omdat de bus niet vol was. mochten er ook nog andere men sen mee. Annie was een van hen. Zij stapte in Venray op, ik in Horst. j In de bus zaten we naast elkaar en vervolgens hebben we twee fantastische dagen gehad Hun lot was bezegeld, want na afloop van het reisje, zei Frits heel mon ter 'tot morgen' tegen Annie. "Ze jgeloofde me niet, maar een dag later ontmoetten we elkaar ophieuw op de Grote Markt." Ongeveer een jaar later stapten ze In het huwelijksbootje I Ze gingen inwonen bij mensen Jn Horst, op twee kamers voor £.50 gulden per maand. Het kost te in die tijd ontzettend veel moei te om een eigen woning te krij gen. Frits had er op een gegeven moment zo genoeg van dat hij brutaal op de Horster burgemees ter afstapte met de vraag wanneer ze nu in aanmerking kwamen voor een woning. Niet lang daar- ha trokken ze in hun eerste eigen Deze week: Kruisgang Oostrum, een rijksmonument. Het kerkhof in Oostrum is begin 20e eeuw aangelegd en heet Trans Cedron. Deze naam staat groot in het originele gietijzeren hekwerk die de ingang vormt van deze begraafplaats. Een letterlijke vertaling van de naam is over de Cedron. In het oude testament is beschreven dat het Joodse volk, nadat zij uit ballingschap kwam, de rivier de Cedron moest over steken om het beloofde land te bereiken. Dit is als beeldspraak gebruikt voor de entrée van de doden naar de hemel. Het is niet zeker of deze naam mede is inge geven door het feit dat de begraaf plaats is aangelegd aan de over kant van de Oostrumse beek. Na het passeren van de poort begint het kruiswegpark. Dit park was een element van de bedevaart plaats Oostrum. Het is een gras veld met elf kapellen en één grot. Elke kapel biedt onderdak aan een statie en in en bij de grot zijn de 12e. 13e en 14e statie afgebeeld. Bij de 12e statie sterft Jesus aan het kruis. De 13e statie, Jezus ligt in de moederschoot, is een repli ca van de Piëta van Michelangelo waarvan het origineel zich bevindt in de St. Pieter Basiliek in Rome. De 14e statie staat in de grot. Hier wordt Jezus in het graf gelegd. Het graf wordt bewaakt door engelen. Deze engelen zijn zeer recentelijk gerestaureerd. De elf kapellen zijn omstreeks 1913 gebouwd en geschonken door particulieren en instanties. De kapellen hebben een gotische bouwstijl en zijn aan de buiten kant opgetrokken met rode bak steen en aan de binnenkant met gele bakstenen. De penanten zijn afgedekt met sluitstenen van zandsteen en de daken zijn met leien gedekt. Binnen staat een gip sen afbeelding centraal van de sta tie. Onder de afbeeldingen staan plateau's met gedecoreerde bloe- mentegels in een groenachtige kleur. De kapellen worden afge sloten door een laag hekwerk van smeedijzer met een grote roos in het midden. Achter het kruisweg- park ligt de begraafplaats. Het was in die tijd gebruikelijk dat kerkhoven gesitueerd waren dichtbij de kerk, in het hof van de kerk. Voor een bedevaartplaats als Oostrum was dit anders omdat er mede voor de pelgrims processies werden gehouden van de kerk naar het kruiswegpark. Hier werd dan een heilige mis opgedragen op de grot om daarna in een pro- cessie terug te keren naar de kerk. Een bijzondere monumentale; plek in een van de kerkdorpen. Kent u ook zo'n beeldbepalen de monumentale plek in Venray of een van haar kerkdorpen? Wilt u reageren? Wilt u ons een goede (digitale )foto opsturen? Het adres is: secretariaat Stichting Venray Monumentaal, Groene Hart 7,. 5801 SX Venray. E-mail: venray-.' monumentaal@hccnet.nl

Peel en Maas | 2004 | | pagina 13