'ersonato neemt eel werk uit handen Price Cleaning maakt al 20 jaar schoon Végio en Summa bundelen hun krachten D|Na 24 jaar het huis uit Xerox schenkt 200 computers Art of Beauty in een nieuw jasje Donderdag 29 januari 2004 - Pagina 9 3gini>EEL EN MAAS Toen Patricia en haar man in ,979 vanuit Noord-Holland terug laar Limburg verhuisden, vestig- len zij zich in een woonboerderij een zandpad in Meerlo. Na 25 jeerlijke jaren op dit prachtige ilekje, verhuizen zij deze zomer iaar Wanssum. Een moment om ich te bezinnen op een nieuwe werkplek. Door de goede contac- :n met haar collega-makelaars in nray zelf en de enthousiaste lalen tijdens hun maandelijkse jeenkomsten, besloot zij een mdje aan de Patersstraat 25 te ren. Geflankeerd door haar col a's gaat zij daar met haar assis tente Marian Kuenen vanaf maan dagmiddag aan de slag. Het aanbieden van koophuizen, het axeren van panden en het advise ren bij aankoop zijn de belangrijk ste diensten. Ook het noteren van de woonwensen van zoekers op de huizenmarkt behoort daartoe. Is het een bewuste keuze om óók in de Patersstraat te gaan zit- en met je kantoor. "Jazeker! Hoe teer huizenaanbod voor de gein- leresseerden op één locatie, des :e meer belangstelling krijgen wij iet z'n allen. Bovendien is het 'oor potentiële klanten gemakke lijker om mij te bereiken. Tot nu toe heb ik namelijk nooit mijn kantooradres genoemd in adver tenties", glimlacht zij. "De sponta ne aanloop die wij verwachten lijkt ons een hele verandering, maar Marian en ik vinden de rechtstreekse contacten met klan ten heel plezierig en afwisselend." Door haar eigen unieke woon omgeving en het vertrouwen van de mensen op de Maas-dorpen, kreeg zij al snel een goede naam bij de bemiddeling van panden die 'in 't groen' gelegen waren. ."Ik kreeg ook woningen te koop die niet expliciet het stempel Wonen in 't Groen hebben, maar waarvan de eigenaren de deskundigheid van mij als makelaar hoog inschat ten. Mijn jarenlange ervaring als makelaar in de omgeving van Venray staat daar garant voor. Wanneer je alle huizen waarvoor ik als makelaar bemiddeld heb bij elkaar zou zetten, zou je een dorp ter grootte van Meerlo krijgen. Voeg daarbij nog eens alle taxa ties van objecten, dan kun je rus tig stellen dat ik in deze omgeving diep geworteld ben. Vanuit Venray gaan wij op dezelfde wijze de belangen van onze opdrachtge vers behartigen. Enorm voordeel ten opzichte van het werken van uit ons huidige kantoor is de lage drempel voor (be-)zoekers en de mogelijkheid om de te koop zijn de huizen aan het winkelend publiek aan te prijzen in de inmid dels tot 'makelaarsboulevard' omgedoopte Patersstraat. Wij bie den nu nog meer service aan kopers en verkopers. Een goede plek om ook uw woning te koop aan te bieden." Wilt u hier eens vrijblijvend over spreken, dan kunt u binnen lopen op maandagen vanaf 13 30 uur en van dinsdag tot en met vrij dag van 9.30 uur tot 13 30 uur. Op andere tijden graag na afspraak. (Specialist in werving en selectie groeit als kool Het is nu ruim een jaar gele iden dat Elroy Jansen (27) en Rudi Willemsen (33) samen [startten met het bedrijf Personato. Hun doel was dui delijk: dienstverlening op het igebied van werving en selec- Thans telt het bedrijf kiegen medewerkers (allen HBO'ers) en twee stagiaires, feen groeiend bedrijf dus in [een stagnerende economie. Beide ondernemers hebben een :otaal verschillende achtergrond, ilroy Jansen heeft een economi se HBO opleiding achter de rug :erwijl Rudi Willemsen een tech- nische HBO opleiding heeft afge rond Beiden hebben daarna in het bedrijfsleven de nodige erva ring opgedaan. Ruim een jaar eni geleden vonden beide partners c'^ elkaar. Elroy was al sinds 1 januari ov 2002 als eigen ondernemer actief en1in personeelsbemiddeling, maar is en logischerwijs geen specialist in de 'v0 technische wereld Rudi was al ho zeven jaar actief in de technische werving- en selectie wereld. Zo werden de krachten gebundeld en ontstond Personato. 'Wij richten ons vooral op de werving en selectie van personeel op MBO, HBO en academisch niveau. Mensen, die flexibel zijn, innovatief en inventief, maar ook mensen die een volgende stap in hun carrière willen zetten en veel al nog werkzaam zijn bij hun hui dige werkgever. Daarom is het belangrijk dat er vertrouwelijk omgegaan wordt met de gegevens van de kandidaten, zowel voor I I ons als bij onze klanten. Wij stre- L j ven dan ook uiterste integriteit na f om zo de beste mensen aan ons-te Vu binden en samen met hun mid- dels een diepgaand persoonlijk jj gesprek te bekijken welk kantoor J en welke functie het beste aan- sluit. Onze klantenkring is zeer sn breed. Zo hebben we veel cht I acc<>untantskantoren, maar ook ij financiële dienstverlenersen j regionale logistieke en technische [i ondernemingen als klant die zowel op financieel-economisch. u logistiek en technisch gebied li bediend worden. Die bedrijven jleggen de werving en selectie van het personeel bij ons neer. Dat |i bespaart hen veel tijd" aldus Elroy. Die werving en selectie gaat niet over één nacht ijs. "Het is natuurlijk belangrijk dat mensen passen binnen de functie en de cultuur welke, bij het bedrijf dat een nieuwe werknemer zoekt, aanwezig is. Daarom maken wij eerst een zorgvuldige selectie, voordat we een eventuele kandi- daat aan de klant kenbaar maken." stelt Rudi. "Dat betekent dat we ook intensief contact hebben met het bedrijf en de bedrijfscultuur goed moeten kennen. Dit bouw je natuurlijk alleen op door een lang durige relatie. Als we uiteindelijk een geschikte kandidaat hebben gevonden, dragen we deze voor aan het bedrijf. In de meeste gevallen wordt onze voordracht dan ook overgenomen". Personato wil de klanten geen sprookjes verkopen. "Als wij van mening zijn dat we voor een bedrijf geen geschikte kandidaat hebben of kunnen vinden, dan vertellen we ze dat ook" aldus Elroy. "Wel kijken we dan of het profiel, dat het bedrijf van een kandidaat heeft geschetst niet aangepast moet worden. Mocht het uiteindelijk zo zijn dat we geen kandidaat kunnen leveren, dan hoeft de klant ook niets te betalen (het zogenaamde no-cure- no pay principe). Personato is ook echt geen uit zendorganisatie. "Wij doen niet aan detachering of uitzenden" stelt Rudi. "Onze klanten zijn echt op zoek naar vaste medewerkers Daarnaast wil onze doelgroep van werkzoekenden ook niet op pro jectbasis werken, maar zijn zij op zoek naar een werkgever voor de lange termijn. Dat onze formule goed aanslaat, blijkt wel uit het aantal tevreden klanten wat we op dit moment mogen bedienen en de groei die hierin nog steeds zichtbaar is. We hebben eind vorig jaar ook een bedrijfspand gekocht op Industrieterrein Keizersveld. Naast een kantoor in Venray gaat Personato in de loop van het jaar een andere vestiging openen. Wij vinden dat het voor de relatie met de klant van belang is dat je dichtbij het bedrijf geves tigd bent." Personato is gevestigd op Keizersveld 43, tel. 0478-630930, www.personato.nl. Xerox Manufacturing (Nederland) BV in Venray invulling geven aan haar maatschappelijke verant- heeft onlangs zo'n 200 oude PC's en laptops woordelijkheid. Daarnaast stelt het tweede leven geschonken aan basisscholen, stichtingen en instel- van deze pe's en laptops een grote groep mensen in lingen in de regio. Op deze manier wil Xerox Venray staat te werken aan hun ontwikkeling. Makelaar van Rijswick opent kantoor in Venray Deze maand is het 20 jaar gele den dat Peter en Marie-Jose Price gestart zijn met Price Cleaning. Eerst vanuit hun huis aan de Hoenderstraat, anno 2004 vanuit een modern bedrijfspand op Keizersveld. Kwaliteitsbeheersing speelt al die twintig jaar een belangrijke rol in het bedrijf. Tijden veranderen. In de begin periode moest Peter regelmatig zijn werkplunje verwisselen voor een pak met stropdas om (nieu we) klanten te bezoeken. "Soms meerdere keren per dag" aldus Peter. Toch heeft hij er nooit spijt van gehad dat hij zijn vaste baan destijds opzegde voor het eigen ondernemersschap. Price Cleaning heeft door de inspanningen van Peter en Marie- Jose een gestaage groei doorge maakt. "Momenteel werken we met 150 medewerkers, groten deels part-timers maar wel met vaste contracten. We hebben diverse grote projecten onder onze hoede zoals Inalfa, Dendron en Raayland maar ook een grote groep vaste kleinere klanten". Die klanten zijn hoofdzakelijk bedrijven, maar er zijn ook enkele particulieren die van de diensten van Price Cleaning gebruik maken. "Zo heb ik vanaf het begin al een klant op de Houten Hoek. Daar mogen we nog regelmatig een klein badkamerraampje schoonmaken. De bewoner kan daar zelf onmogelijk bij. Maar let wel, deze klant is mij even dier- Végio Verzekeringsgroep uiL- Oirlo en Summa Adviesgroep uit Panningen hebben besloten volle dig samen te gaan. Momenteel worden beide bedrijven volledig samengevoegd tot één nieuwe onderneming die verder zal gaan onder de naam Summa Adviesgroep. Summa is het Latijn voor samen en is een uitstekende typering voor deze ondernemin gen die beiden uit samenwer kingsverbanden zijn ontstaan. Hiermee verdwijnt de naam Végio. Végio werd in 1998 opge richt op initiatief van een aantal Limburgse coöperaties die hun verzekeringsactiviteiten verder wilden professionaliseren. In 2000 besloten de Noord Limburgse Coöperaties Horst, Venray, Grens Maas en SaWeCo hun verzekeringsactiviteiten geza menlijk te exploiteren. Een aantal kantoren in de regio werden gecentraliseerd zodat vanuit de kantoren te Oirlo en Bergen een verdere specialisatie van diensten kon worden gerealiseerd. Végio behoort met 35 medewerkers en zo'n 6000 klanten tot de grotere financiële dienstverleners in de regio Noord Limburg. Summa Adviesgroep ontstond eveneens in 1998 vanuit een samenwerking van een viertal assurantiekantoren uit respectie velijk Panningen, Sevenum, Meijel en Venlo. Ook hier vond een cen tralisatie van activiteiten plaats te Panningen en Venlo. Summa is met 20 medewerkers en 4000 klanten een grote speler in Midden Limburg. Beide bedrijven beschikken over een eigen vol- "lk ben ontzettend trots, ja. Het heeft enige maanden geduurd, maar het is de moeite meer dan waard." Kim Hitipeuw startte als schoonheidsspecialiste twee jaar geleden in een klein kamertje van haar woning aan de St. Odastraat 26 in Venray. Het aantal klanten van Art of Beauty Schoonheidssalon groeide snel en de kamer werd al snel te klein. In mei 2003 werd dan ook besloten om de garage te verbouwen tot schoonheidssalon. Sinds half december is ze werkzaam in haar nieuwe salon. "Het is een mooie ruimte geworden met een aparte ingang, zodat de klanten niet meer door het huis hoeven. Gelukkig waren we net voor de drukste periode van het jaar klaar met de verbouwing, zodat de klanten al meteen kennis konden maken met de vernieuwde salon", zegt Kim. Ze geeft diverse speci- aalbehandelingen met het merk Guinot. "Een behandeling op basis van aromatische olieën, lif tende behandelingen, maar ook de standaard gezichtsbehandelin gen, harsen, wimperverlenging en verven." Om op de hoogte te blijven van de actuele ontwikke lingen volgt Kim Hitipeuw regel- 0p maandag 2 februari .pent de bekende makelaar oor 'Wonen in 't Groen' uit leerlo, Patricia van Rijswick- [neepkens de deuren van iaar kantoor in Venray, aan Ie patersstraat 25. Na 24 jaar huis uit gewerkt te heb- ,en, heeft zij besloten om emidden van haar collega's laar werkzaamheden voort te etten. voor de ondernemer en soms voor de opdrachtgever onnodige extra hoge kosten met zich mee." Price Cleaning heeft relatief weinig last van de mindere econo mie. "Natuurlijk krijg je wel eens met faillissementen te maken maar dat valt gelukkig mee. Voor het overige werken veel opdrachtgevers vaak al met een beperkt budget voor schoonma ken. Daar kan al haast niet meer op bezuinigd worden. Van de andere kant weten ze dat ze bij ons kwaliteit krijgen en dat wordt ook in deze tijd nog steeds op prijs gesteld. Peter Price is naast zijn werk ook actief binnen de werkgevers organisatie van de schoonmaak branche. "Ik heb daar de pr onder mijn hoede. Bovendien ben ik regioleider in Zuid-Nederland. Verder hebben we ons als bedrijf aangesloten bij een groep collega- ondernemers die als doel hebben onderling kennis uit te wisselen en die, door hun geografische lig ging, samen in staat zijn om hele grote projecten aan te nemen." matig bijscholingen. "Zo ben ik sinds vorig jaar ook gespeciali seerd in acné-behandelingen. Op dit moment ben ik bezig met de opleiding pedicure." Nieuwsgierig geworden? Bel baar als alle andere klanten" stelt Peter. Het werk is in twintig jaar niet echt veranderd. Schoonmaken is schoonmaken. Wel is de werkwij ze sterk veranderd. "We hebben steeds meer met arboregels te maken gekregen. Daar is op zich niets mis mee want het gaat ook om de gezondheid van je mensen. Van de andere kant is het in Nederland wel weer zo dat de regelgeving vaak overtrokken wordt. Die bureaucratie brengt machtbedrijf en over een uitge breid pakket aan financiële dien sten. Medio 2003 kwamen beide bedrijven met elkaar in gesprek en al snel bleek dat tussen beide ondernemingen grote synergie effecten te behalen waren. Dit resulteerde in een voornemen tot fusie hetgeen per 1 januari 2004 daadwerkelijk gerealiseerd werd. De nieuwe combinatie zal onder de naam Summa Adviesgroep een verdere speciali satie van diensten kunnen realise ren vanuit de kantoren te Oirlo, Panningen en Bergen. Végio heeft haar expertise vooral op het parti culiere en agrarische vlak liggen en is een grote hypotheek vers trekker in de regio, ondersteund door een eigen polis voor de par ticulier. Summa is een sterke spe ler in het klein, midden en groot bedrijf, gespecialiseerd in werk nemers verzekeringen en pensioe nen. Daarnaast heeft Summa een uniek Box4 product ontwikkeld voor de particulier waarbij een belastingaangifte gecombineerd wordt met een financiële plan ning en een onderhoud op de ver zekeringen. De nieuwe groep is met 55 medewerkers meteen een van de grootste spelers in de regio Noord en Midden Limburg. Daarnaast kan ze volledig onaf hankelijk opereren waarmee ze een stevige inkooppositie heeft naar de verzekeringsmaatschap- dan Art of Beauty Schoonj heidssalon, St. Odastraat 26 ii Venray, telefoon (0478)512359. pijen. Summa kan een breed W assortiment aan haar klanten aan bieden tegen uitstekende voor- 1 waarden en tarieven. Hiermee I kan Summa haar slogan Maatwerk i in financiële zekerheid gestalte i geven. Het estafette stokje in het J logo symboliseert het samenspel I met de klant. Momenteel vindt de samenvoeging van beide bedrij- j vep plaats. Automatisering is de sleutel tot succes. Hiertoe wordt j een volledig nieuw computernet- j werk geïnstalleerd. Citrix tech- J niek en Voice over IP zullen de i bereikbaarheid en service naar de j klanten sterk verbeteren. Per 1 i februari denkt Summa de samen- voeging volledig voltooid te heb- 11 ben.

Peel en Maas | 2004 | | pagina 9