bouwplan naar provincie een 60 km op Timmermannsweg "Politie kan niet overal tegelijk zijn" Nog geen alternatief voor circuit De Peel Raayland College en cafetaria in de clinch over hekwerk Beregening en PVC tyxJg centrum 'Gras op Lovinckplein te hoog' Niets! ag l EN MAAS Donderdag 19 juni 2003 - Pagina 3 iray vraagt provincie om groen licht voor wozoco in Ysselsteyn komst van het woonzorg- iplex is een heet hangijzer l.v sselsteyn. Een prachtige de in het centrum van het p is al langer beschikbaar ierfde ouderen uit het Peel- staan te trappelen om te lizen naar één van de 23 tementen van het nog te ren wooncomplex. Dat ook dinsdagavond weer is het werkbezoek van illege van B en W aan het lyse kerkdorp. Jds de bouwperikelen in Mer- tvas dit project noodgedwon- Hoor de gemeente Venray in Jirast gezet, want stankcirkels fkmisen de plannen. De door- ming in Ysselsteyn is daardoor vrijwel tot stilstand gekomen. Jon geren zijn het wachten op een woning beu en verlaten het dorp. Dorpsraadvoorzitter Sieb Nijssen uitte dinsdagavond in zaal Roelan- zia zijn grote zorgen over de toe komst van het dorp. Want in het afgelopen jaar telde Ysselsteyn al 36 inwoners minder en als er geen nieuwe woningen worden gebouwd, zullen steeds meer mensen het dorp gaat verlaten, zo betoogde hij. De bouw van het seniorencomplex, op de plek van de voormalige bedrijfsruimte van Keijsers-Manders, zou het dorp weer meer lucht geven op de woningmarkt. Wethouder Frits Ruyten kon de circa tachtig aanwezigen melden dat de gemeente Venray de bouw- procedure voor het wozoco in Ysselsteyn start. Deze week gaat het bouwplan naar de provincie. De aanvraag van de gemeente Venray is gebaseerd op de ver wachting dat de huidige cumula- tieregels verdwenen zijn tegen de tijd dat de 23 woningen voor senioren gereed zijn. Op 1 juli heeft wethouder Ruyten in Maast richt een gesprek met gedepu teerde Ger Driessen, om de nood zaak van de bouw van het wozoco nog eens een keer extra te benadrukken. De provincie moet namelijk een verklaring van geen bezwaar geven voor de bouw, die niet past in het huidige bestemmingsplan. Het woonzorg complex ligt nu in een cumulatie ve stankcirkel. :De gemeente Venray wil dat provincie en Rijk vooruitlopen op de veranderingen in de wetge ving. Na het aannemen van de reconstructiewet (naar verwach ting dit najaar) verdwijnt namelijk het optellen van stankcirkels, maar zolang wil Venray niet wachten. De gemeente heeft bij het plan de volledige steun van de provincie en van de VROM- inspecteur van Zuid-Nederland, die volgens Ruyten heeft beloofd de aanvraag voor de bouw van het woonzorgcomplex direct naai de staatssecretaris door te sturen. "Gedeputeerde Ger Driessen wil, wij willen. Maar de staatsse cretaris beslist. En niet alleen voor Ysselsteyn. Als hij groen licht geeft voor Ysselsteyn, moet hij dat ook doen voor twintig andere gelijksoortige zaken in Neder land", legde burgemeester Waals uit, die met deze woorden eventu ele euforische gedachten in Yssel steyn meteen in de kiem wist te smoren. In de precedentwerking voor een aantal andere bouwplan nen die in Nederland door dezelf de regelgeving worden belem merd, schuilt dan ook het gevaar voor de bouw van het wozoco in Ysselsteyn. De gemeente Venray beloofde de aanwezigen de druk op de ketel te houden, in Maastricht én Den Haag. "We zullen maximale druk uit blijven oefenen op de staatssecretaris. Want net als u wil ook ik voortvarend aan de slag", aldus Ruyten. irpsraad eist borden maar krijgt ze niet t verkeersonveiligheid op Timmermannsweg is de iwonenden van de straat en dorpsraad van Ysselsteyn [aren een doorn in het oog. 001 vordt veel te hard gereden, 1 d wegkanten zijn ongelijk en cht onderhouden en fiet- jjeb worden met de regelmaat a de klok bijna van de sok- q gereden door snelheids- ivels en zwaar vrachtver- er. Om de weg veiliger te iken, eiste Jan Houben dins- gavond tijdens het werkbe- ek n het college van B en aan het dorp namens de ppsraad dat er 60 km-bor- gj ji langs de weg worden mi IfnuvuMViém l<mdeela(kce Süfe Tflce/z "Hicutae Mooi de Mooiste Mode 'ËSL ggel 0475-494220 oxtel 0411-676322 nningen 077-3074931 -rst 077-3986464 eleen 046-4757545 geplaatst. Een eis die door ver keerswethouder Driessen ech ter niet werd ingewilligd. De gemeente Venray gaat de circa vijf kilometer lange weg richting Griendsveen wel aan beide zijden - met uitzondering van die gedeelten waar grasbeton- tegels liggen- in een rechte lijn frezen, waardoor de weg ook iets smaller wordt. Volgens wethou der Driessen gebeurt dat in de gemeenten Deume en Gemert al met succes, want deze twee gemeenten zijn erg te spreken over het resultaat van de werk zaamheden. De wegkanten wor den gefreesd en er gaat een wals overheen, zodat er (bijna) geen ongelijkheden meer zijn en de vei ligheid ter plaatse wordt verbe terd. Nu komt het bijvoorbeeld nog regelmatig voor dat fietsers door de ongelijke wegkanten van de weg raken en ten val komen. BORDEN GEEN OPLOSSING Volgens Driessen betekent het plaatsen van 60 km-borden niet de oplossing voor het probleem van de hardrijders, want uit erva ringen bij omliggende gemeenten blijkt volgens de wethouder dat het plaatsen van borden alleen niet het gewenste snelheidsrem- mende resultaat oplevert. Ook komen er volgens Driessen nogal wat klachten over de snelheids remmers bij de verschillende gemeenten binnen. Landbouw- verkeer kan al die de hindemissen bijvoorbeeld maar moeilijk nemen en ondanks de verkeers remmers scheuren sommige auto mobilisten nog altijd met een veel te hoge snelheid van 'bult tot bult'. Een zestig kilometerzone- nu is de maximale snelheid op de Timmermannsweg gesteld op 80 km/uur- werkt naar de mening van Driessen alleen met de inrichting van fysieke verkeers remmers. "Het plaatsen van ver- keersremmende obstakels als drempels en wegversmallingen in de gehele gemeente Venray zou ons echter miljoenen euro's gaan kosten", legde Driessen uit. "Tien procent van deze kosten betaalt het Rijk en 90 procent komt voor rekening van de gemeente. En dat geld hebben we niet. Daar heb ben we geen budget voor." Het college geeft de komende jaren prioriteit aan de aanleg van 30 km-zones in de woonwijken van de gemeente Venray en de realisatie van fietssuggestiestro- ken langs verschillende w egen zonder fietspad van de kerkdor pen in de richting van Venray-cen- trum, zoals bijvoorbeeld de Yssel- steynseweg en Heidseweg. Ook wordt de voorrangssituatie op de kruising Ysselsteynseweg-Rouw- kuilenweg aangepakt. SNELHEIDSCONTROLES Mart Pijnappels, gebiedsmentor kerkdorpen van de politie, beloof de de komende tijd regelmatig snelheidscontroles te houden op de Timmermannsweg. "Dat zullen we zowel met de radar als de lasergun gaan doen. Ik wil de aan- wonenden van die straat alvast waarschuwen, want ook zij blij ken vaak veel te hard te rijden." Wethouder Driessen vond ook dat de automobilisten zelf voor het grootste deel verantwoorde lijk zijn voor hun rijgedrag. "De gemeente moet haar verantwoor delijkheid nemen, naar ook de automobilist moet dat doen." Met die woorden nam Jan Hou ben echter geen genoegen. Hij vroeg namens de dorpsraad slechts om 60 km-borden. en niet om verkeersremmers. "Ik kan niet begrijpen dat er geen enkel 60 km-bord vanaf kan. Vraag maar eens in Oostrum of ze daar geen borden over hebben. Doe het goedkoop, zet een bordje neer! Waarom kunnen in omliggende gemeenten wel 60 km-borden geplaatst worden en bij ons niet? Als dorpsraad willen wij onze dorpsverantwoordelijkheid ne men op een prijsvriendelijke manier!" Hij wilde de wethouder de vol gende morgen zelfs meenemen naar het Brabantse, om hem te laten zien dat daar wel alleen 60 km-borden geplaatst worden, zonder verkeersremmers. Maar wethouder Driessen ging niet in op zijn uitnodiging en hield vast aan het door de gemeente Venray uitgestippelde beleid. En dat betekent dus geen 60 km-borden zonder de aanleg van fysieke ver keersremmers. Hij beloofde ech ter wel contact op te nemen met de desbetreffende gemeenten om eens te informeren naar hun erva ringen en hun beleid met betrek king tot de 60 km-zones. SaWeCo bedrijvencentrum Enorme keuze in: dompelpompen sproeiers beregeningspompen PVC-buizen PVC-hulpstukken eigen werkplaats uit voorraad leverbaar scherpe prijzen Mgr Aertsstraat 33 Swolgen tel. 0478-697111 mail:boerenbond®,saweco.nl wwiv.saweco.nl 'Het gras op het Lovinckplein is veel te hoog, het is net hooi. Kan er niet vaker gemaaid worden?' De vraag van een van de inwoners van Ysselsteyn deed burgemees ter Waals aan het eind van het werkbezoek van het college aan Ysselsteyn, dinsdagavond, breed grijnzen. "Wat let u. Pak uw gras maaier en ga maaien!" Dit ant woord leidde tot grote hilariteit in zaal Roelanzia, waar zich circa tachtig belangstellenden hadden verzameld. "U moet uw eigen gras niet vergelijken met het openbaar groen", ging wethouder Driessen wat serieuzer op de vraag in. "Het maaien van het gras op het Lovinckplein wordt gewoon zoveel keer per jaar gemaaid. Niet meer of minder dan het openbaar groen op andere plaatsen." Wat gebeurt er als U niet adverteert PEEL EN MAAS Ysselsteyn blijft populair onder dieven Het dorp Ysselsteyn blijft populair onder dieven. Vorig jaar sprak de politie van Ven ray tijdens een vergadering in het dorp de wens uit om in 2002 meer inbrekers in de kraag te grijpen en het aantal diefstallen in het Venrayse kerkdorp naar beneden te brengen. "Maar dat is helaas niet gelukt", vertelde Mart Pijnappels, gebiedsmentor kerkdorpen van de politie, dinsdagavond tijdens het werkbezoek van het college van B en W aan het dorp. Ook in de afgelopen maanden was Ysselsteyn namelijk weer regelmatig het doelwit van het dievengilde. Bedrijven en particu liere woningen waren met de regelmaat van de klok de klos en ook vinden er nog altijd tal van auto-inbraken en fietsdiefstallen plaats. In april werd bijvoorbeeld vier keer ingebroken in een woning en in mei veertien keer. Volgens de politieman is Yssel steyn populair onder dieven van wege zijn ligging aan een aantal doorgaande wegen als de Deurne- seweg en de Puttenweg, waar door inbrekers snel hun slag kun nen slaan en als een haas uit de omgeving kunnen verdwijnen. "We surveilleren regelmatig, ook te voet", vertelde Pijnappels. "Maar de politie heeft ook de hulp van de burgers nodig, want we kunnen niet overal tegelijk zijn." Pijnappels vroeg de burgers uit Ysselsteyn dan ook om zelf alert te zijn op verdachte situaties en vroeg ze om bij twijfel de politie te bellen. "Het is niet alleen een verantwoordelijkheid van de poli tie, maar ook van u. Ik geef een voorbeeld uit Ysselsteyn. Iemand zag 's nachts een aantal vreemde mannen over zijn boerenerf wan delen, maar belde de politie niet. Een dag later blijkt dat in diezelf de straat ingebroken is. En zo zijn er veel meer voorbeelden op te noemen." Ook wees de agent de Yssel- steyners op de noodzaak van pre ventie. "Vooral goed hang- en sluitwerk aan de achterdeur is belangrijk. Want een simpel cilin- derslot is door de dieven relatief eenvoudig te kraken. Heb je goede sloten die moeilijk te kra ken zijn, dan gaan ze eerder naar je buurman.Voor een relatief klein bedrag kun je je deur al goed beveiligen. Met een simpele schaaf bijvoorbeeld." De zoektocht naar een alter natieve locatie voor circuit De Peel heeft nog geen resultaat opgeleverd. De provincie zou voor 1 juni een top drie pre senteren van mogelijke loca ties in de regio tussen Gennep en Venlo w aarop alle activitei ten van racecircuit De Peel konden worden onderge bracht. Wethouder Ruyten (Lokaal Aktief) meldde in de commissie Stedelijke Ontwikkeling dat het onderzoek één tot twee maanden langer gaat duren. De uitslag hier van is van groot belang. Want indien geen goed alternatief gevonden wordt dan stijgen de kansen voor het behoud van het circuit in Ysselsteyn, zoals de gemeente Venray dat graag wil. De provincie en VROM-inspectie willen vooralsnog niet meewer ken aan handhaving van De Peel omdat het zonder een enkele ver gunning in de ecologische hoofd structuur ligt. Op woensdag 11 juni vond in Eindhoven overleg plaats tussen gedeputeerde Driessen (provin cie), Verputten (VRO.Vl-inspec- tie), burgemeester Waals en de wethouders Ruyten en Driessen. "We hebben verteld dat de huidi ge locatie van het .circuit wordt opgenomen in het bestemmings plan buitengebied en het recon structieplan", verklaarde Frits Ruy ten. Patrick van der Broeck (CDA) reageerde teleurgesteld omdat zowel provincie als inspectie niet hebben ingestemd met het Ven rayse voorstel. "Maar ze hebben het wel gehoord", reageerde Ruy ten. De CDA'er kwam tot de conclu sie dat er alleen twee maanden vertraging is opgelopen. "En in die tijd wordt juist het reconstruc tieplan vastgesteld. Procedureel lopen we dus achter. Ik maak me ernstige zorgen." Theo Mulders (Samenwerking) was evenmin positief. "Want het reconstructie plan wordt bepaald door de pro vincie. Daar hebben we niets aan te willen." Van der Broeck voegde eraan toe dat het reconstructie plan van een hogere orde is dan het bestemmingsplan. "Dus Ven ray heeft inderdaad niets te wil len." Al een paar weken hangt er een opmerkelijk plakkaat aan de zijgevel van cafetaria Old Dutch aan de Leunseweg. Eige naar Henk Swaghoven heeft hierop geschreven dat het Raayland College en de gemeente hem 'de nek om wil len draaien'. Alles draait om een hek dat de school wil plaatsen dwars over de oprit naast het cafetaria. "Die grond is van ons en we gaan ons eigendom in gebruik nemen", zegt Raayland-directeur Van Ewijk. Cafetariahouder Swag hoven zegt dat als het hekwerk er komt dit de doodsteek voor zijn bedrijf betekent. "Want dan kan ik daar niet meer bevoorraden, Dat moet dan aan de straatkant gebeu ren. De afstand van de auto naar mijn koelcel is dan te lang volgens de wettelijke normen. De keu ringsdienst van waren is daar heel streng m. Half mei kreeg Swaghoven een aangetekende brief van het Raay land College. Dat op maandag 26 mei het hekwerk geplaatst zou worden. Eerdere onderhandelin gen met directeur De Veen waren op niets uitgelopen. De cafetaria- houder had LI op de hoogte gesteld. De Limburgse tv-zender wilde opnames komen maken. Maar er gebeurde die maandag niets. "Ik heb toen naar het bedrijf gebeld die het hek zou leveren. Maar die wisten van niets. Ze had den geen opdracht ontvangen. Sindsdien heb ik niets meer gehoord", zegt Swaghoven. Van Ewijk is verbolgen over de handelwijze van zijn buurman. "Want ik ga toch ook niet naar Albert Heijn bellen om te vragen welke boodschappen jij daar doet", reageert de Raayland-direc teur die zegt dat het hekwerk niet geplaatst kon worden omdat de auto van Swaghoven in de weg stond. "Dat is helemaal niet waar", beweert de cafetarïahouder die aanwijst waar de perceelgrens ligt. "En mijn auto stond daar bui ten". Als het hekwerk geplaatst wordt dan houdt hij nog een ach terom met een breedte van tach tig centimeter over. Van Ewijk vindt dat Swaghoven misbruik maakt van de situatie. "Want hij zou ook aan de andere kant van het pand kunnen Iaden en lossen. Maar daar heeft hij snel alles dicht gebouwd." Swaghoven reageert op zijn beurt verbaasd: "Ik heb helemaal niks dichtge bouwd. Kom maar kijken... En bovendien is dit mijn woonhuis. Als ik de zaak ooit van de hand doe dan wil ik hier blijven won nen. En dan wil ik niet dat alle bevoorrading door mijn privétuin gebeurt. Dat wil ik gescheiden houden" Old Dutch stond twee jaar gele den op de nominatie om gesloopt te worden. De gemeente vond dat het pand de entree van Venray ontsierde en het zicht op de 'fraaie nieuwbouw' van het Raay land College ontnam. B en W wil den er bijna 1,2 miljoen gulden voor uittrekken om de eigenaar uit te kopen. Maar de raad stak hier op het nippertje een stokje voor. De tegenstanders vonden dat wel erg veel geld voor een plantsoen voor een schoolge bouw. Daarna heeft Swaghoven zijn zaak grondig gerenoveerd. Het cafégedeelte verdween en werd bij het cafetaria getrokken. De zaak, die er al vanaf 1970 ligt, heeft altijd gebruik gemaakt van de zandweg naast het pand. "Vroeger was dat een openbare weg", weet Swaghoven. "Het heette het Kwezelpad en liep helemaal door naar Stoks molen." Later is de weg aan het openbare verkeer ontrokken en door de gemeente verkocht aan het Raay land College. Swaghoven beroept zich op het gewoonterecht omdat hij al meer dan dertig jaar de grond in gebruik heeft als par keerplaats en laad- en losruimte. Hij heeft het Raayland College voorgesteld om het terrein op zijn kosten te verharden en de trot toirband, die langs de oprit naar de school loopt, te verlagen. Dan zouden er een vijftal parkeerplaat sen kunnen komen. Maar de school is niet op zijn aanbod inge gaan. Swaghoven heeft het ver moeden dat zijn zaak ongewenst is en dat de gemeente en de school hem nu proberen weg te pesten door de bedrijfsvoering onmogelijk te maken. Volgens hem dient het hek nergens voor. Van Ewijk ontkent dit ten stel ligste. "Wij hebben er helemaal geen problemen mee dat daar een cafetaria ligt. Evenmin hebben we moeite met het keukencentrum wat er naast ligt. Het enige wat wij willen is ons eigendom in gebruik nemen", aldus Van Ewijk die zegt dat de advocaat van Swaghoven zich heeft terugge trokken. "Dat klopt", bevestigt Swaghoven. "Maar zijn vrouw is docente op het Raayland College. Ik neem daarom een andere advo caat van buiten Venray." Van Ewijk beweert dat het hek werk er binnenkort toch komt. Maar hoe en wanneer dit gaat gebeuren wil hij niet zeggen. Swaghoven wacht de verdere ont wikkelingen maar af. De tekst aan zijn muur laat hij nog even han gen. "Het Raayland heeft zelfs de politie ingeschakeld. Die zijn hier geweest en ik heb hun de situatie uitgelegd. Ik kon het plakkaat gewoon laten hangen. Over een paar weken plak ik er wel een poster overheen..." PEEL EN MAAS een abonnement waard PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Hark Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen _redactie@vandenmunckhof.nl Advertentietarieven: Op aanvraag verkrijgbaar. Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0428-582872 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en veremgingsraeuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur, Abonnementen: 18,-(postcode 58..) 30,- (overige binnenland)

Peel en Maas | 2003 | | pagina 3