bouwplan naar provincie
een 60 km op Timmermannsweg
"Politie kan
niet overal
tegelijk zijn"
Nog geen alternatief
voor circuit De Peel
Raayland College en cafetaria
in de clinch over hekwerk
Beregening
en PVC
tyxJg centrum
'Gras op
Lovinckplein te
hoog'
Niets!
ag l EN MAAS
Donderdag 19 juni 2003 - Pagina 3
iray vraagt provincie om groen licht voor wozoco in Ysselsteyn
komst van het woonzorg-
iplex is een heet hangijzer
l.v sselsteyn. Een prachtige
de in het centrum van het
p is al langer beschikbaar
ierfde ouderen uit het Peel-
staan te trappelen om te
lizen naar één van de 23
tementen van het nog te
ren wooncomplex. Dat
ook dinsdagavond weer
is het werkbezoek van
illege van B en W aan het
lyse kerkdorp.
Jds de bouwperikelen in Mer-
tvas dit project noodgedwon-
Hoor de gemeente Venray in
Jirast gezet, want stankcirkels
fkmisen de plannen. De door-
ming in Ysselsteyn is daardoor
vrijwel tot stilstand gekomen. Jon
geren zijn het wachten op een
woning beu en verlaten het dorp.
Dorpsraadvoorzitter Sieb Nijssen
uitte dinsdagavond in zaal Roelan-
zia zijn grote zorgen over de toe
komst van het dorp. Want in het
afgelopen jaar telde Ysselsteyn al
36 inwoners minder en als er
geen nieuwe woningen worden
gebouwd, zullen steeds meer
mensen het dorp gaat verlaten, zo
betoogde hij. De bouw van het
seniorencomplex, op de plek van
de voormalige bedrijfsruimte van
Keijsers-Manders, zou het dorp
weer meer lucht geven op de
woningmarkt.
Wethouder Frits Ruyten kon de
circa tachtig aanwezigen melden
dat de gemeente Venray de bouw-
procedure voor het wozoco in
Ysselsteyn start. Deze week gaat
het bouwplan naar de provincie.
De aanvraag van de gemeente
Venray is gebaseerd op de ver
wachting dat de huidige cumula-
tieregels verdwenen zijn tegen de
tijd dat de 23 woningen voor
senioren gereed zijn. Op 1 juli
heeft wethouder Ruyten in Maast
richt een gesprek met gedepu
teerde Ger Driessen, om de nood
zaak van de bouw van het
wozoco nog eens een keer extra
te benadrukken. De provincie
moet namelijk een verklaring van
geen bezwaar geven voor de
bouw, die niet past in het huidige
bestemmingsplan. Het woonzorg
complex ligt nu in een cumulatie
ve stankcirkel.
:De gemeente Venray wil dat
provincie en Rijk vooruitlopen op
de veranderingen in de wetge
ving. Na het aannemen van de
reconstructiewet (naar verwach
ting dit najaar) verdwijnt namelijk
het optellen van stankcirkels,
maar zolang wil Venray niet
wachten. De gemeente heeft bij
het plan de volledige steun van de
provincie en van de VROM-
inspecteur van Zuid-Nederland,
die volgens Ruyten heeft beloofd
de aanvraag voor de bouw van
het woonzorgcomplex direct naai
de staatssecretaris door te sturen.
"Gedeputeerde Ger Driessen
wil, wij willen. Maar de staatsse
cretaris beslist. En niet alleen voor
Ysselsteyn. Als hij groen licht
geeft voor Ysselsteyn, moet hij
dat ook doen voor twintig andere
gelijksoortige zaken in Neder
land", legde burgemeester Waals
uit, die met deze woorden eventu
ele euforische gedachten in Yssel
steyn meteen in de kiem wist te
smoren. In de precedentwerking
voor een aantal andere bouwplan
nen die in Nederland door dezelf
de regelgeving worden belem
merd, schuilt dan ook het gevaar
voor de bouw van het wozoco in
Ysselsteyn.
De gemeente Venray beloofde
de aanwezigen de druk op de
ketel te houden, in Maastricht én
Den Haag. "We zullen maximale
druk uit blijven oefenen op de
staatssecretaris. Want net als u wil
ook ik voortvarend aan de slag",
aldus Ruyten.
irpsraad eist borden maar krijgt ze niet
t verkeersonveiligheid op
Timmermannsweg is de
iwonenden van de straat en
dorpsraad van Ysselsteyn
[aren een doorn in het oog.
001 vordt veel te hard gereden,
1 d wegkanten zijn ongelijk en
cht onderhouden en fiet-
jjeb worden met de regelmaat
a de klok bijna van de sok-
q gereden door snelheids-
ivels en zwaar vrachtver-
er. Om de weg veiliger te
iken, eiste Jan Houben dins-
gavond tijdens het werkbe-
ek n het college van B en
aan het dorp namens de
ppsraad dat er 60 km-bor-
gj ji langs de weg worden
mi
IfnuvuMViém
l<mdeela(kce
Süfe Tflce/z
"Hicutae
Mooi de Mooiste Mode
'ËSL
ggel 0475-494220
oxtel 0411-676322
nningen 077-3074931
-rst 077-3986464
eleen 046-4757545
geplaatst. Een eis die door ver
keerswethouder Driessen ech
ter niet werd ingewilligd.
De gemeente Venray gaat de
circa vijf kilometer lange weg
richting Griendsveen wel aan
beide zijden - met uitzondering
van die gedeelten waar grasbeton-
tegels liggen- in een rechte lijn
frezen, waardoor de weg ook iets
smaller wordt. Volgens wethou
der Driessen gebeurt dat in de
gemeenten Deume en Gemert al
met succes, want deze twee
gemeenten zijn erg te spreken
over het resultaat van de werk
zaamheden. De wegkanten wor
den gefreesd en er gaat een wals
overheen, zodat er (bijna) geen
ongelijkheden meer zijn en de vei
ligheid ter plaatse wordt verbe
terd. Nu komt het bijvoorbeeld
nog regelmatig voor dat fietsers
door de ongelijke wegkanten van
de weg raken en ten val komen.
BORDEN GEEN OPLOSSING
Volgens Driessen betekent het
plaatsen van 60 km-borden niet
de oplossing voor het probleem
van de hardrijders, want uit erva
ringen bij omliggende gemeenten
blijkt volgens de wethouder dat
het plaatsen van borden alleen
niet het gewenste snelheidsrem-
mende resultaat oplevert. Ook
komen er volgens Driessen nogal
wat klachten over de snelheids
remmers bij de verschillende
gemeenten binnen. Landbouw-
verkeer kan al die de hindemissen
bijvoorbeeld maar moeilijk
nemen en ondanks de verkeers
remmers scheuren sommige auto
mobilisten nog altijd met een veel
te hoge snelheid van 'bult tot
bult'. Een zestig kilometerzone-
nu is de maximale snelheid op de
Timmermannsweg gesteld op 80
km/uur- werkt naar de mening
van Driessen alleen met de
inrichting van fysieke verkeers
remmers. "Het plaatsen van ver-
keersremmende obstakels als
drempels en wegversmallingen in
de gehele gemeente Venray zou
ons echter miljoenen euro's gaan
kosten", legde Driessen uit. "Tien
procent van deze kosten betaalt
het Rijk en 90 procent komt voor
rekening van de gemeente. En dat
geld hebben we niet. Daar heb
ben we geen budget voor."
Het college geeft de komende
jaren prioriteit aan de aanleg van
30 km-zones in de woonwijken
van de gemeente Venray en de
realisatie van fietssuggestiestro-
ken langs verschillende w egen
zonder fietspad van de kerkdor
pen in de richting van Venray-cen-
trum, zoals bijvoorbeeld de Yssel-
steynseweg en Heidseweg. Ook
wordt de voorrangssituatie op de
kruising Ysselsteynseweg-Rouw-
kuilenweg aangepakt.
SNELHEIDSCONTROLES
Mart Pijnappels, gebiedsmentor
kerkdorpen van de politie, beloof
de de komende tijd regelmatig
snelheidscontroles te houden op
de Timmermannsweg. "Dat zullen
we zowel met de radar als de
lasergun gaan doen. Ik wil de aan-
wonenden van die straat alvast
waarschuwen, want ook zij blij
ken vaak veel te hard te rijden."
Wethouder Driessen vond ook
dat de automobilisten zelf voor
het grootste deel verantwoorde
lijk zijn voor hun rijgedrag. "De
gemeente moet haar verantwoor
delijkheid nemen, naar ook de
automobilist moet dat doen."
Met die woorden nam Jan Hou
ben echter geen genoegen. Hij
vroeg namens de dorpsraad
slechts om 60 km-borden. en niet
om verkeersremmers. "Ik kan niet
begrijpen dat er geen enkel 60
km-bord vanaf kan. Vraag maar
eens in Oostrum of ze daar geen
borden over hebben. Doe het
goedkoop, zet een bordje neer!
Waarom kunnen in omliggende
gemeenten wel 60 km-borden
geplaatst worden en bij ons niet?
Als dorpsraad willen wij onze
dorpsverantwoordelijkheid ne
men op een prijsvriendelijke
manier!"
Hij wilde de wethouder de vol
gende morgen zelfs meenemen
naar het Brabantse, om hem te
laten zien dat daar wel alleen 60
km-borden geplaatst worden,
zonder verkeersremmers. Maar
wethouder Driessen ging niet in
op zijn uitnodiging en hield vast
aan het door de gemeente Venray
uitgestippelde beleid. En dat
betekent dus geen 60 km-borden
zonder de aanleg van fysieke ver
keersremmers. Hij beloofde ech
ter wel contact op te nemen met
de desbetreffende gemeenten om
eens te informeren naar hun erva
ringen en hun beleid met betrek
king tot de 60 km-zones.
SaWeCo bedrijvencentrum
Enorme keuze in:
dompelpompen
sproeiers
beregeningspompen
PVC-buizen
PVC-hulpstukken
eigen
werkplaats
uit
voorraad
leverbaar
scherpe
prijzen
Mgr Aertsstraat 33 Swolgen tel. 0478-697111
mail:boerenbond®,saweco.nl wwiv.saweco.nl
'Het gras op het Lovinckplein is
veel te hoog, het is net hooi. Kan
er niet vaker gemaaid worden?'
De vraag van een van de inwoners
van Ysselsteyn deed burgemees
ter Waals aan het eind van het
werkbezoek van het college aan
Ysselsteyn, dinsdagavond, breed
grijnzen. "Wat let u. Pak uw gras
maaier en ga maaien!" Dit ant
woord leidde tot grote hilariteit in
zaal Roelanzia, waar zich circa
tachtig belangstellenden hadden
verzameld. "U moet uw eigen gras
niet vergelijken met het openbaar
groen", ging wethouder Driessen
wat serieuzer op de vraag in. "Het
maaien van het gras op het
Lovinckplein wordt gewoon
zoveel keer per jaar gemaaid. Niet
meer of minder dan het openbaar
groen op andere plaatsen."
Wat gebeurt er als U
niet adverteert
PEEL EN MAAS
Ysselsteyn blijft populair onder dieven
Het dorp Ysselsteyn blijft
populair onder dieven. Vorig
jaar sprak de politie van Ven
ray tijdens een vergadering in
het dorp de wens uit om in
2002 meer inbrekers in de
kraag te grijpen en het aantal
diefstallen in het Venrayse
kerkdorp naar beneden te
brengen. "Maar dat is helaas
niet gelukt", vertelde Mart
Pijnappels, gebiedsmentor
kerkdorpen van de politie,
dinsdagavond tijdens het
werkbezoek van het college
van B en W aan het dorp.
Ook in de afgelopen maanden
was Ysselsteyn namelijk weer
regelmatig het doelwit van het
dievengilde. Bedrijven en particu
liere woningen waren met de
regelmaat van de klok de klos en
ook vinden er nog altijd tal van
auto-inbraken en fietsdiefstallen
plaats. In april werd bijvoorbeeld
vier keer ingebroken in een
woning en in mei veertien keer.
Volgens de politieman is Yssel
steyn populair onder dieven van
wege zijn ligging aan een aantal
doorgaande wegen als de Deurne-
seweg en de Puttenweg, waar
door inbrekers snel hun slag kun
nen slaan en als een haas uit de
omgeving kunnen verdwijnen.
"We surveilleren regelmatig, ook
te voet", vertelde Pijnappels.
"Maar de politie heeft ook de hulp
van de burgers nodig, want we
kunnen niet overal tegelijk zijn."
Pijnappels vroeg de burgers uit
Ysselsteyn dan ook om zelf alert
te zijn op verdachte situaties en
vroeg ze om bij twijfel de politie
te bellen. "Het is niet alleen een
verantwoordelijkheid van de poli
tie, maar ook van u. Ik geef een
voorbeeld uit Ysselsteyn. Iemand
zag 's nachts een aantal vreemde
mannen over zijn boerenerf wan
delen, maar belde de politie niet.
Een dag later blijkt dat in diezelf
de straat ingebroken is. En zo zijn
er veel meer voorbeelden op te
noemen."
Ook wees de agent de Yssel-
steyners op de noodzaak van pre
ventie. "Vooral goed hang- en
sluitwerk aan de achterdeur is
belangrijk. Want een simpel cilin-
derslot is door de dieven relatief
eenvoudig te kraken. Heb je
goede sloten die moeilijk te kra
ken zijn, dan gaan ze eerder naar
je buurman.Voor een relatief
klein bedrag kun je je deur al
goed beveiligen. Met een simpele
schaaf bijvoorbeeld."
De zoektocht naar een alter
natieve locatie voor circuit De
Peel heeft nog geen resultaat
opgeleverd. De provincie zou
voor 1 juni een top drie pre
senteren van mogelijke loca
ties in de regio tussen Gennep
en Venlo w aarop alle activitei
ten van racecircuit De Peel
konden worden onderge
bracht.
Wethouder Ruyten (Lokaal
Aktief) meldde in de commissie
Stedelijke Ontwikkeling dat het
onderzoek één tot twee maanden
langer gaat duren. De uitslag hier
van is van groot belang. Want
indien geen goed alternatief
gevonden wordt dan stijgen de
kansen voor het behoud van het
circuit in Ysselsteyn, zoals de
gemeente Venray dat graag wil.
De provincie en VROM-inspectie
willen vooralsnog niet meewer
ken aan handhaving van De Peel
omdat het zonder een enkele ver
gunning in de ecologische hoofd
structuur ligt.
Op woensdag 11 juni vond in
Eindhoven overleg plaats tussen
gedeputeerde Driessen (provin
cie), Verputten (VRO.Vl-inspec-
tie), burgemeester Waals en de
wethouders Ruyten en Driessen.
"We hebben verteld dat de huidi
ge locatie van het .circuit wordt
opgenomen in het bestemmings
plan buitengebied en het recon
structieplan", verklaarde Frits Ruy
ten.
Patrick van der Broeck (CDA)
reageerde teleurgesteld omdat
zowel provincie als inspectie niet
hebben ingestemd met het Ven
rayse voorstel. "Maar ze hebben
het wel gehoord", reageerde Ruy
ten.
De CDA'er kwam tot de conclu
sie dat er alleen twee maanden
vertraging is opgelopen. "En in
die tijd wordt juist het reconstruc
tieplan vastgesteld. Procedureel
lopen we dus achter. Ik maak me
ernstige zorgen." Theo Mulders
(Samenwerking) was evenmin
positief. "Want het reconstructie
plan wordt bepaald door de pro
vincie. Daar hebben we niets aan
te willen." Van der Broeck voegde
eraan toe dat het reconstructie
plan van een hogere orde is dan
het bestemmingsplan. "Dus Ven
ray heeft inderdaad niets te wil
len."
Al een paar weken hangt er
een opmerkelijk plakkaat aan
de zijgevel van cafetaria Old
Dutch aan de Leunseweg. Eige
naar Henk Swaghoven heeft
hierop geschreven dat het
Raayland College en de
gemeente hem 'de nek om wil
len draaien'. Alles draait om
een hek dat de school wil
plaatsen dwars over de oprit
naast het cafetaria.
"Die grond is van ons en we
gaan ons eigendom in gebruik
nemen", zegt Raayland-directeur
Van Ewijk. Cafetariahouder Swag
hoven zegt dat als het hekwerk er
komt dit de doodsteek voor zijn
bedrijf betekent. "Want dan kan ik
daar niet meer bevoorraden, Dat
moet dan aan de straatkant gebeu
ren. De afstand van de auto naar
mijn koelcel is dan te lang volgens
de wettelijke normen. De keu
ringsdienst van waren is daar heel
streng m.
Half mei kreeg Swaghoven een
aangetekende brief van het Raay
land College. Dat op maandag 26
mei het hekwerk geplaatst zou
worden. Eerdere onderhandelin
gen met directeur De Veen waren
op niets uitgelopen. De cafetaria-
houder had LI op de hoogte
gesteld. De Limburgse tv-zender
wilde opnames komen maken.
Maar er gebeurde die maandag
niets. "Ik heb toen naar het bedrijf
gebeld die het hek zou leveren.
Maar die wisten van niets. Ze had
den geen opdracht ontvangen.
Sindsdien heb ik niets meer
gehoord", zegt Swaghoven.
Van Ewijk is verbolgen over de
handelwijze van zijn buurman.
"Want ik ga toch ook niet naar
Albert Heijn bellen om te vragen
welke boodschappen jij daar
doet", reageert de Raayland-direc
teur die zegt dat het hekwerk niet
geplaatst kon worden omdat de
auto van Swaghoven in de weg
stond. "Dat is helemaal niet waar",
beweert de cafetarïahouder die
aanwijst waar de perceelgrens
ligt. "En mijn auto stond daar bui
ten". Als het hekwerk geplaatst
wordt dan houdt hij nog een ach
terom met een breedte van tach
tig centimeter over.
Van Ewijk vindt dat Swaghoven
misbruik maakt van de situatie.
"Want hij zou ook aan de andere
kant van het pand kunnen Iaden
en lossen. Maar daar heeft hij snel
alles dicht gebouwd." Swaghoven
reageert op zijn beurt verbaasd:
"Ik heb helemaal niks dichtge
bouwd. Kom maar kijken... En
bovendien is dit mijn woonhuis.
Als ik de zaak ooit van de hand
doe dan wil ik hier blijven won
nen. En dan wil ik niet dat alle
bevoorrading door mijn privétuin
gebeurt. Dat wil ik gescheiden
houden"
Old Dutch stond twee jaar gele
den op de nominatie om gesloopt
te worden. De gemeente vond dat
het pand de entree van Venray
ontsierde en het zicht op de
'fraaie nieuwbouw' van het Raay
land College ontnam. B en W wil
den er bijna 1,2 miljoen gulden
voor uittrekken om de eigenaar
uit te kopen. Maar de raad stak
hier op het nippertje een stokje
voor. De tegenstanders vonden
dat wel erg veel geld voor een
plantsoen voor een schoolge
bouw.
Daarna heeft Swaghoven zijn
zaak grondig gerenoveerd. Het
cafégedeelte verdween en werd
bij het cafetaria getrokken. De
zaak, die er al vanaf 1970 ligt,
heeft altijd gebruik gemaakt van
de zandweg naast het pand.
"Vroeger was dat een openbare
weg", weet Swaghoven. "Het
heette het Kwezelpad en liep
helemaal door naar Stoks molen."
Later is de weg aan het openbare
verkeer ontrokken en door de
gemeente verkocht aan het Raay
land College. Swaghoven beroept
zich op het gewoonterecht omdat
hij al meer dan dertig jaar de
grond in gebruik heeft als par
keerplaats en laad- en losruimte.
Hij heeft het Raayland College
voorgesteld om het terrein op zijn
kosten te verharden en de trot
toirband, die langs de oprit naar
de school loopt, te verlagen. Dan
zouden er een vijftal parkeerplaat
sen kunnen komen. Maar de
school is niet op zijn aanbod inge
gaan. Swaghoven heeft het ver
moeden dat zijn zaak ongewenst
is en dat de gemeente en de
school hem nu proberen weg te
pesten door de bedrijfsvoering
onmogelijk te maken. Volgens
hem dient het hek nergens voor.
Van Ewijk ontkent dit ten stel
ligste. "Wij hebben er helemaal
geen problemen mee dat daar een
cafetaria ligt. Evenmin hebben we
moeite met het keukencentrum
wat er naast ligt. Het enige wat
wij willen is ons eigendom in
gebruik nemen", aldus Van Ewijk
die zegt dat de advocaat van
Swaghoven zich heeft terugge
trokken. "Dat klopt", bevestigt
Swaghoven. "Maar zijn vrouw is
docente op het Raayland College.
Ik neem daarom een andere advo
caat van buiten Venray."
Van Ewijk beweert dat het hek
werk er binnenkort toch komt.
Maar hoe en wanneer dit gaat
gebeuren wil hij niet zeggen.
Swaghoven wacht de verdere ont
wikkelingen maar af. De tekst aan
zijn muur laat hij nog even han
gen. "Het Raayland heeft zelfs de
politie ingeschakeld. Die zijn hier
geweest en ik heb hun de situatie
uitgelegd. Ik kon het plakkaat
gewoon laten hangen. Over een
paar weken plak ik er wel een
poster overheen..."
PEEL EN MAAS
een abonnement waard
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Hark Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
_redactie@vandenmunckhof.nl
Advertentietarieven:
Op aanvraag verkrijgbaar.
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau
Periodiek - Tel. 0428-582872
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur Nabezorging gebeurt
tot uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en veremgingsraeuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur,
Abonnementen:
18,-(postcode 58..)
30,- (overige binnenland)