)it wordt een eeuw van odsdienstige vernieuwingen' Lynn's Finaleshow in schouwburg 7^00© n-V'ï©-® cnsiac1 heater op Bezoek een avondje uit met klasse APK-keuring bij een grote beurt! (excl. roetmeting) Honderdvierentwintigste jaargang - week 17 - donderdag 24 april 2003. EN MAAS jGuus Reintjes viert gouden priesterfeest roeping leidde hem heel Nederland. Van jrteplaats Leunen naar ivan Katwijk via Megen naar het Friese uard, om uiteindelijk na iort uitstapje naar de oigde Staten in Venlo te iden. Guus Reintjes viert jg 27 april zijn gouden trfeest. Van stoppen wil jarige pater niet weten, ngmijn gezondheid het jl, ga ik door." In een die hij zelf omschrijft als «uw van vernieuwende lieven in de Kerk'. Tien aan pater Guus Iet priesterschap, voor u itping? oder twijfel Ik wist al op t leeftijd dat ik priester worden. In mijn puberteit [gevochten met die gevoe- itl of niet doen? Maar na de icit was het antwoord glas- ik wilde priester worden. 16 hen ik ingetreden. Het oor mij een belofte voor het heeft het priesterschap obineerd met een loop- in het onderwijs. 1953, op 15 maart, werd ik riester gewijd. Ik had toen itudic filosofie en theologie and. In het schooljaar 1954- heb ik het vak Latijn gege- een gymnasium in ijk. Vervolgens heb ik in lien jaar lang scheikunde Huurkunde gestudeerd en ik als wetenschappelijk werker aan de Universiteit leiden verbonden geweest, li daarna twee jaar de functie ctoryan een klein gymnasi- Megen bij Oss vervuld en ik van daaruit in 1967 naar rard in Friesland gegaan, ben ik lang gebleven, zevèn- ur liefst. Ik heb er natuur- en scheikunde gegeven en er zeven jaar rector In 1983 ben ik uit ard vertrokken. Het bete- ook het einde van mijn tóten in het middelbaar wijs." Twee jaar Megen, zeven jaar Bolsward. Waarom het in Megen niet en in «ard wel? had alles te maken met de veranderingen in het onder- Het gymnasium in Megen een kleine school. Het was En wie weet vier ik over tien jaar wel het zestigjarig priesterfeest." 10. Hoe vult u uw gouden priesterfeest in? "Er is zondag 27 april eerst een eucharistieviering in de parochie kerk van St. Joseph, aan de Maagdenbergweg in Venlo. Aansluitend is er van 11.30 tot 13.30 uur een receptie in het jeugdhuis Maagdenberg, gelegen naast de parochie. En in de dagen die volgen, wil ik vooral veel tijd met mijn familie doorbrengen. Er komt familie vanuit Italië, Nieuw- Zeeland en Amerika over. Het worden mooie dagen." mijn opdracht om te onderzoeken of die kleine school levensvatbaar was. Nee. dat was ze niet. De HBS in Bolsward, zoals de school des tijds heette, was ook niet groot, maar had wél toekomst. Toen in 1968 de Mammoetwet werd geïntroduceerd, bleef de HBS, die vanaf toen het Jan Brugman College werd genoemd, bestaan. Ik heb er een mooie tijd gekend." 4. Na Bolsward belandde u als gardiaan bij het klooster Hieronymus in Weert. Toen u daar in 1994 vertrok, bent u naar de Verenigde Staten gegaan. "Voor drie maanden. Ik was na al die jaren in Bolsward en Weert toe aan een fase van bezinning en rust in mijn leven. Ik heb mezelf de opdracht gegeven om me te verdiepen in de studie over Franciscus. Daar, in Amerika, ben ik tot rust gekomen en heb ik de inspiratie gevonden om retraites en triduüms te verzorgen." 5. Na Amerika terug naar uw roots: Venray en Venlo. "Ik werd gardiaan in Venlo en Venray. In 1995 werd Venray opgeheven. verhuisde naar Manresa in Venlo en ik kon mijn aandacht volledig aan Venlo wij den. Ik ben er nu gardiaan van het klooster en als assistent verbon den aan drie parochies. 6. U bent dus ook nog altijd voorganger? "Ja. Wij hebben in Venlo één pastoor voor drie parochies. Dat betekent dat ik als zijn assistent wekelijks een mis verzorg in een van de drie parochies." 7. U staat ook bekend als pater Sergius. "Dat is mijn kloosternaam. Het was een goed gebruik om de over stap naar het kloosterleven te markeren met een kloosternaam. Ik heb voor de naam Sergius geko zen. Genoemd naar pater Sergius Emonts, die destijds in Venray zorgde voor de gymnasiasten die extern studeerden. Ik was één van hen. Omdat pater Sergius Emonts al meer dan 25 jaar pries ter was, mocht ik 'zijn naam' gebruiken. Want er waren strenge regels aan verbonden. Je mocht alleen namen gebruiken die nog vrij' waren. Eén van de voorwaar den was onder meer dat de pater met dezelfde naam minimaal een bepaald aantal jaren was ingetre den. Dan was zijn naam vrij." 8. U heeft in vijftig jaar de maatschappij ingrijpend zien veranderen. U heeft ook de ontkerkelijking van nabij meegemaakt. Gaat die ontker kelijking nog steeds door? Denkt u dat de Kerk ooit nog breed omarmd zal worden? "De ontkerkelijking gaat nog steeds door. Ik merk dat onder meer aan het kerkbezoek: het wordt nog altijd minder. Maar de Kerk is door de eeuwen heen vaker door diepe dalen gegaan en door velen afgeschreven. In de Franse tijd, eind achttiende, begin negentiende eeuw, werd de Kerk zelfs afgeschaft. Maar in de negen tiende eeuw vond er een explosie aan nieuwe godsdienstige initia tieven plaats. De twintigste eeuw, zeker vanaf de jaren zestig, heeft een vergaande ontkerkelijking gebracht. Dus als de traditie zich doorzet, dan wordt de 21ste eeuw weer een periode van vernieu wende initiatieven. En die zijn er al. Buiten het gezichtsveld van het grote publiek krijgen die vernieu wingen vorm en inhoud. Het is een kwestie van tijd eer die initia tieven zijn gerijpt en tot volle wasdom komen. Een groot pro bleem is echter het aantal jonge, goede priesters. Het Bisdom kampt met een gebrek aan goede priesters. De instroom laat te wensen over. Ik denk dat er nog genoeg roepingen zijn, maar dat steeds minder mensen er aan beantwoorden. Het is nu minder gemakkelijk en geaccepteerd om priester te worden dan in mijn tijd. En van een priester van 76 jaar mag je niet verwachten dat hij voorop loopt in de vernieu wingen. Die verantwoordelijk heid ligt bij jongere generaties." 9. Het gouden priesterfeest is voor u geen mijlpaal die het einde van uw priestercarrière inluidt? "Nee, ik ben niet van plan om te stoppen. Ik voel me nog rede lijk gezond en fit. Ik wil, zolang mijn lichaam het toelaat, door gaan als priester en als gardiaan. PEEL EN MAAS een abonnement waard Jenniskens^^^ installatie verwarming elektro ventilatie sanitair airconditioning Oude Kerkstraat 3 5B61 BM Wonssum Tel. 0478-532441, fax 0478-532645 Zaterdag 15 juni auditie voor nieuw theaterseizoen De 35 leerlingen van theaterzangschool Lynn Steverink in Venray kijken al reikhalzend uit naar zaterdag 7 juni. Die avond vindt met Lynn's Finaleshow in de Schouwburg Venray de jaar lijkse afsluiting van het sei zoen plaats. De eindshow begint om 20.00 uur en de entree bedraagt zeven euro. Het publiek krijgt tijdens Lynn's SttbsiAie 10,- het 9Us 620 me HST Ramen Deuren Serres Horsterweg 10A - Leunen - Tel. 0478-531144 - info@alcast.nl \o\ v/«l'O» Autobedrijf Van Haren B.V. Raadhuisstraat 38, Venray, tel. (0478) 556111 Lionstraat 9, 5831 AL Boxmeer, tel. (0485) 561717 Finaleshow weer een gevarieerd programma voorgeschoteld van zang, dans en cabaret. Theater pur sang door enthousiaste ama teurartiesten die in de praktijk brengen van wat ze tijdens het afgelopen seizoen hebben geleerd in de theaterzangschool van Lvnn Steverink. In de show passeren de high-lights uit Lynn's Dinner Shows van het afgelopen seizoen nog één keer de; revue. "Maar de leerlingen hebben ook tal van nieuwe dingen ingestudeerd, zodat de show voor iedereen inte ressant i,s", vertelt zangpedagoge Steverink trots. Onder andere de musicals Anny en Evita, Keltische muziek en gastoptredens van de dansschool van Myrna van den Bosch, kortom een combinatie van zang en dans trekt die avond voorbij. Lynn Steverink verheugt zich enorm op de afsluiting van het seizoen in de grote zaal van de Schouwburg Venray. Tijdens Lynn's Finale Show kunnen haar leerlingen namelijk aan een groter publiek laten zien waar zij in het afgelopen jaar mee bezig zijn geweest. Voör de theatervrouw is de finaleshow dan ook het toetje van het seizoen: "Het wordt een zeer gevarieerde avond met voor ieder wat wils op het gebied van theater." Terwijl bij haar leerlin gen de koorts de komende weken naar grote hoogten stijgt, kijkt Lvnn Steverink verder vooruit. De Venravse is al weer bezig met het nieuwe seizoen. Op zondag 15 juni is er een auditie voor het nieuwe theaterjaar van haar school, iedereen vanaf 12 jaar die zin heeft of denkt talent te hebben, is van harte welkom. Op die dag kunnen belangstellenden in drie disciplines auditie doen. zang, dans en expressie. Ze hoe ven geen vooropleiding te heb ben, wel enthousiasme voor het theatervak. Want buiten dat we heel serieus bezig zijn met theater, is plezier hebben in dat gene wat je doet ontzettend belangrijk", aldus Steverink. Overigens kan niet iedereen zomaar beginnen bij de theater- zangschool van Lynn Steverink. "Nee, want we krijgen zoveel aan meldingen. In de tien jaar dat we nu bezig zijn, heeft de theater zangschool door mond-op-mond- reclame zo'n goede naam in de regio opgebouwd dat we niet iedereen kunnen aannemen, maar echte talenten laat ik natuurlijk niet lopen. Dat vind ik zonde, want echt talent moet je koeste ren en goed begeleiden." En talent brengt de theaterzang school van Lynn Steverink voort. Zo is haar oud-leerlinge Marjolein Teupen uit Deurne, die ook al deel uitmaakte van de musical- groep Opus One, afgelopen zater dag zelfs genomineerd voor de Nederlandse Musical Award 2003. Kaarten voor Lynn's Finaleshow zijn te koop via tele foon 589905. Via dit nummer kunt u ook meer informatie krij gen over de auditie en de aanmel ding hiervoor. Aanmelden voor de auditie dient vóór 7 juni te gebeuren. Tüincentrum Leurs De beste graszoden voor de allerlaagste prijs! I Levering dagelijks tel. 077-3216000 Straelseweg 370. Venlo - www.leurs.nl inair genieten en live entertainment in Hotel Asteria [eater op Bezoek. De uit ing is verlokkend. Eten Irinken en lite entertain- Als journalist van Peel Haas neem je de invitatie nok maar al te graag aan de culinaire show in Hotel in Venray bij te ien, Een sfeerverslag van k Lammen. heater op Bezoek is een in healer ontwikkelde 'clinner- Culinaire hoogstandjes kn afgewisseld met een pro- ma van zang en dans." trouw Lynn Steverink geeft Jf beknopt uitleg over het- we op paaszaterdag kunnen achten. Omdat we een jaar tral een van de dinnershows de theater vakvrouw in de *wburg hebben bijgewoond. n fenomeen niet helemaal kend. Een kwartier voor nen arriveer ik 's avonds met vrouw Liz in Asteria. Even en naar de Mercurius-zaal. de deur worden we meteen mgen door de gastvrouw. e,ie. een van de charmante jsdie de avond muzikaal gaat "co, begeleidt ons naar het 'je Voor aan het grote podi- een perfecte uitvalsbasis om de zojuist door mijn baas aan- hafte digitale spiegelreflexca- 1 te testen. Als welkomst- worden we meteen Jktcerd op een mousserend f Mijn vrouw slaat meteen hen iets gereserveerder en zoals het een goed journalist mit, eerst de kat uit de boom. Sasten druppelen een voor tonnen. Veel paartjes, al dan verliefd, ouder en ook jong. jVerschillende tafels schuiven De acht artiesten van theaterzangschool Lynn Steverink trakteren de gasten op een muzikaal avondje grotere gezelschappen aan die iets te vieren hebben of zo maar de dag voor Pasen gezellig met elkaar willen doorbrengen. Het loopt al tegen half acht als voor de eerste keer die avond de gong gaat. De show kan beginnen. Licht uit, spots aan. In het eerste showblok krijgen we meteen de musicalfever te pakken. De acht amateurartiesten van theaterzang school Lynn Steverink gooien en er meteen een medley uit de Joop van den Ende-stal uit, de musical Fosse. De volgende deuntjes komen me veel bekender voor. Uit mijn eigen jeugd een verzame ling van Beatles-nummers en meer recent Me and my Shadow van Robin Williams. BELEEFDHEID Als opnieuw dé gong gaat krij gen we het voorgerecht opge diend. Geen doorslaand succes, maar dat ligt meer aan mij en mijn vrouw. We zijn beiden geen vis- liefhebber en als je dan een terri ne van gerookte zalm, forel en garnaaltjes met verse kruiden krijgt voorgeschoteld, is het even slikken. Symbolisch weltever staan. Uit beleefdheid neemt Liz enkele kleine hapjes, ik eet de ter rine voor driekwart op. En het moet gezegd, voor een niet-lief- hebber was het nog te pruimen ook. Nieuwsgierig als ik ben kijk ik als de schaaltjes vanaf de overi ge tafeltjes richting keuken gaan. Ons oordeel is gelukkig niet bepa lend, want de meeste bordjes zijn keurig leeg. Het heeft dus gesmaakt. De tweede gong gaat. Het twee de live blok is Nederlandstalig, en een klein beetje cabaratesk. Nathalie, Jenny, Kim en Myrna nemen ons zelf nog even mee naar de speeltuin. Opyallend is de volwassen uitstraling van de artie sten. geen echte profs, maar wel met heel veel talent. "Voor Theater op Bezoek hebben we een selectie gemaakt uit de meest talentvolle leerlingen. Uiteraard ook de leerlingen die zich een keer per maand vrij kunnen maken om hier in Asteria op te treden. Want ieder voor zich heeft gewoon zijn eigen werk. Dit is hun hobby waarin ze zich hele maal kunnen uitleven", licht Lynn Steverink toe. Na de terrine volgt als warm voorgerecht een komkommer- safraansoep. Het contrast aan ons tafeltje is'op voorhand al groot. Ik ben een fervente soep-eter, mijn vrouw is alleen te porren voor Unox tomatensoep uit het blik, wel met bolletjes. Mijn kop is bin nen de kortste keren leeg, maar ook die van mijn wederhelft laat al snel een bodempje zien. Chapeau voor de kok, een soep die ook thuis het proberen waard EXTASE Het derde muziek- en dansblok is verrassend en gevarieerd. Een mooie klassieke dans van Kim en Myrna. Beide danseressen hebben 'een fantastische, natuurlijke uit straling. De drie heren Rik, Stef en Ilja doen vervolgens niet onder voor hun vrouwelijke collega's. Wat een stemmen, wat een talent. Nathalie en Jenny miauwen ver volgens dat het een lieve lust is in een komisch muzikaal 'katten- intermezzo'. En over talent gesproken. Annelie ontroert aan het slot van dit blok met haar prachtige solo's en vervoert het publiek in Asteria nog net niet in extase. Een dijk van een stem die in de al eerder genoemde Joop van den Ende-stal niet zou mis staan. Misschien was het voor de artiesten beter geweest om niet een doodgewone journalist van een Venrays weekblad uit te nodi gen. maar een echte muziek- en danskenner met connecties. Helaas voor hen beperken mijn relaties zich tot de corresponden ten van het Venray's Mannenkoor, Euterpe, en al die andere muziek- en zangverenigin gen die iedere week keurig hun stukje inleveren. Over tot de orde van de avond. Na de zoveelste gong het hoofd gerecht: een combinatie van kalfs- en ossenhaas met een rode wijn saus. Geserveerd met aardappel- kroketjes. bloemkool, worteltjes en salade. De artiesten die zojuist nog op het podium stonden, zijn alweer druk in de weer om mee uit te serveren. Want ook dat is Theater op Bezoek. Zangeressen en danseressen in de rol van ser veerster die een praatje maken met de gasten. Ondertussen, als echte vlees eter genietend, komt ook de gast heer van Hotel Asteria, directeur Hans van der Sterren, even aan ons tafeltje buurten. Theater op Bezoek is bezig aan zijn tweede seizoen in Asteria. Tot volle tevre denheid van Van der Sterren: "Een gouden greep die heel goed aanslaat bij het publiek. Kijk maar om je heen. De zaal zit vol." Het was ons wel opgevallen, maar 170 gasten betekenen ook op paaszaterdag een mooie bezet tingsgraad voor het Venrayse hotel. Een ding zit Van der Sterren toch een beetje dwars. "Het zijn vooral de hotelgasten die Theater op Bezoek op juiste waarde weten te schatten. Helaas laat de Venravnaar het veelal afweten. Ik kan alleen maar gissen naar de redenen." Een te hoge drempel? Te duur? De Sympathieke hotelei genaar weet het niet. Wat ons betreft is er geen reden om niet te gaan. We genieten de hele avond met volle teugen. Ook van het vierde en vijfde, tevens laatste entertainment-blok. Na de zesti ger jaren stijl wordt de avond afgesloten met Zuid-Amerikaanse dansen en klanken. Myrna en Kim betoveren de gasten met een Argentijnse tango waar het tem perament van afdruipt. Tussendoor hebben we nog met smaak het toetje, appelroomsouf- flé met kaneelijs, gegeten. Het is dan al na elven. Vier uurtjes genie ten van dans, zang en voortreffe lijk eten voor de prijs van euro. Nee, de prijs verklappen we niet. Een belletje naar Hotel Asteria zal u beslist verrassen. En is beslist de moeite waard.

Peel en Maas | 2003 | | pagina 15