onors kunnen geen bloed eer geven in Venray -antal werkzoekenden in 'enray blijft stijgen *e ^rstn Co»eg>e uizet FloraHolland stijgt dertien procent Sloop illegaal vakantieverblijf VieCuri heeft Cliëntenraad Rabobank Nieuwsbrief Verbeterd intern transportsysteem veiling ZON *Kijk hier Niets! Rabobank Venray Meerlo- Wanssum •eel en maas Donderdag 20 februari 2003 - Pagina 7 leeI verwarring over verdwijnen afgiftepost iwijnen afgiftepost onors uit de gemeen- de enige. We doen dit op vrijwilli- nen vertellen komt omdat we zelf een school ol v ziin onaaneenaam pp hasis Zonder enipe nitlpp noe niet veel weten. We honen we nn dinsda Bloeddonors uit de gemeen- Venray zijn onaangenaam errast. Ze kunnen niet meer raajerecht in het ZALV (Zieken- iuis Apotheek en Laboratori- >lein kh Venray) aan de Hoender- traat. Zonder enige uitleg fordt hen per brief gevraagd oortaan bloed af te geven in nr; [orst, Panningen of Venlo. Toon Leijssen uit Leunen is een gerljn de circa duizend Venrayse S3 öeddonors. Op 11 maart was hij eraan de beurt. "Ik kreeg een ef dat de bloedafname in Ven- -j avis gestopt. Er zat een retouren- elop bij waarmee ik kon aange- I en of ik naar Horst, Panningen of 'enlo wilde gaan." Leijssen is al ruim 35 jaar bloed onor. Hij is niet te spreken over gang van zaken. "En ik ben niet de enige. We doen dit op vrijwilli ge basis. Zonder enige uitleg maken ze zich er zo vanaf. Want niemand weet de reden waarom we niet meer bij het Venrayse zie kenhuis terecht kunnen." De Leu- nenaar die sinds kort met de vut is zou nog graag een paar jaar door gaan als bloeddonor. Het bijltje erbij neergooien wil hij nog niet. "Maar ze werpen nu wel een drempel op. Ik denk dat velen zul len afhaken. Terwijl ze juist zitten te springen om bloeddonors. Ik begrijp dit niet" Sanquin is sinds de laatste grote reorganisatie de nieuwe naam van de Bloedbank. Mevrouw Van de Voort is hoofd bloedinzameling in de regio Limburg. Ze zit met de kwestie behoorlijk in haar maag. "Dat we de donors zo weinig kun nen vertellen komt omdat we zelf nog niet veel weten. We hopen zo snel mogelijk een nieuwe loca tie in Venray gevonden te heb ben. Tot die tijd vragen we onze donors naar een andere plaats te gaan. Want we willen de bloedaf name graag continueren." Het ZALV had per 1 februari 2003 de huur opgezegd. Iedere dinsdagavond tussen 17.00 en 21.00 huurde de Bloedbank er een lokaal. Volgens Van de Voort heeft het ZALV de ruimte voor taan zelf nodig. "We zijn er door overvallen. We hebben nog geprobeerd een plek in het zie kenhuis te krijgen. Maar de kos ten waren zo hoog dat wij het helaas niet konden accepteren. Sindsdien zijn we op zoek naar een andere locatie in Venray. In een school of een instelling waar we op dinsdagavond terecht kun nen. We zijn een mobiel afname- team en brengen alle spullen zelf mee", aldus Van der Voort. "Ik vind het heel vervelend voor onze bloeddonors dat we ze momen teel geen alternatief kunnen bie den. Daarom vragen we om één keer ergens anders bloed te geven. We hopen in april een definitieve oplossing gevonden te hebben." Gerard op 't Hoog, directeur van het ZALV, reageert hoogst verbaasd op de gang van zaken. Hij ging er vanuit dat Sanquin ondertussen een ruimte in het zie kenhuis had gevonden. "Ik wist van niks. We hebben de afloop van het huurcontract nog ver lengd van 1 februari tot 1 maart. Omdat ze in onderhandeling waren met het ziekenhuis. En nu hoor ik ineens dat ze op straat zouden staan." De Ziekenhuisapotheek kampt met een groot ruimtegebrek. "De Bloedbank huurde een ruimte die voor hen toch te klein was. Ze waren op zoek naar een definitie ve oplossing en het ZALV had deze ruimte nodig voor het eigen personeel", vertelt Op 't Hoog die direct contact heeft opgenomen met Sanquin. "Ik heb ze aangebo den dat ze in het ZALV kunnen blijven. Die ruimte is beschikbaar totdat ze een andere locatie heb ben gevonden. Daarvoor zet ik onze eigen belangen aan de kant. Want wij zetten geen huurders zomaar op straat. Ik wil dit niet op mijn geweten hebben." Het Centrum voor Werk en tomen (CWI) verwacht niet Sat het economisch herstel Jich op korte termijn inzet. Bet aantal ingeschrevenden oekenden stijgt nog Btijd en het aantal openstaan de vacatures daalt. Werk vin- n is op dit moment 'a hell of Sjob'. Het CWI Venray (dat naast Ven- de gemeenten Bergen, Gen iep, Meerlo-Wanssum, Sevenum ■*n Horst a.d. Maas omvat) telde jaan het begin van 2002 2368 Vacatures kunnen bij het CfW in Venray op de computer worden bekeken werkzoekenden. Dit aantal is in het afgelopen jaar met 29,5 pro cent gestegen naar in totaal 3067 aan het begin van 2003- De stij ging is vooral toe te schrijven aan het aantal werkzoekende man nen. Bij de mannen valt een stij ging van 37,5 procent te noteren. De toename bij de vrouwen blijft steken op 21,8 procent. Volgens Gerald Afin, beleidsmedewerker arbeidsmarkt CWI Zuid-Oost Nederland, zijn er twee aanwijs bare redenen voor de sterkere stij ging van het aantal werkzoekende mannen. "De economische terug gang is vooral voelbaar in de industriële sector. De klappen val len met name in deze sector waar vooral veel mannen werken. Vrouwen zijn meer op de dien stensector gericht en dus hebben minder te lijden onder de econo mische recessie. Bovendien zijn vrouwen eerder geneigd terug te treden en in mindere tijden een stapje terug te doen. Als het goed gaat met de economie komen ze weer makkelijker in beeld." De nieuwe instroom van werk zoekenden bestaat vooral uit min der opgeleiden op de arbeids markt. De top drie bestaat uit productie- en magazijnmedewer kers en schoonmakers. "Het gaat vaak om mensen met tijdelijke banen die nu in mindere tijden bij ontslag veel meer moeite hebben om elders aan de slag te kunnen gaan. De lager opgeleiden wor den vaker ook verdrongen door werkzoekenden met een hogere opleiding", aldus Ahn. Het is vol gens hem ook dringen op de arbeidsmarkt. Er staan bij het CWI Venray op dit moment 328 vaca tures open, aanzienlijk minder dan in de voorgaande jaren. Voor al in de landbouw, groothandel, metaalsector, detailhandel, onder wijs en gezondheidszorg is nog emplooi te vinden. "Met name in het onderwijs en de gezondheids zorg zijn er nog volop kansen omdat daar de vraag naar perso neel moeilijker in te vuüen is." Als gevolg van Valentijn ■eft FloraHolland vorige peek dertien procent meer ïet gedraaid dan in dezelf- e week van 2002. Dit komt Nral door de betere prijsvor- ing, maar ook door een gro- re aanvoer van producten. I Opvallend is dat ondanks de [jeer teruglopende economische S FloraHolland constateert dat et geven van bloemen rond bloe- rndagen zoals Valentijn toe- temt. Valentijnsdag overtreft Moederdag en is in 2003 voor het derde jaar op een rij de grootste bloemenverkoopdag voor de vijf vestigingen van FloraHoUand. Met name rode bloemen overspoelden de veilingklokken en vonden via de detailhandel de weg naar de consument. Het feit dat Valentijn zo laat in de week valt, het weer uitzonderlijk goed is waardoor de export niet wordt gehinderd door slecht begaanbare wegen en de groeiende interesse voor Valentijn hebben gezorgd voor de toene mende omzet- en aanvoerontwik- keling. Maandag jl. was de topdag qua aanvoer op de vestigingen Rijnsburg en Naaldwijk. In Naald wijk werden bijna 21 miljoen ste len geveild 13 km veilingkar ren met bloemen). Door een snelle logistieke verwerking wer den de producten binnen twintig minuten na het veilen bij de klan ten afgeleverd. Op de vestigingen in Bleiswijk, Eelde en Venlo, die met name de Nederlandse detail handel bedienen lag de piek op woensdag en donderdag voor Valentijn. Met name de rode bloemen profiteren van de goede prijsvor ming. Voor de rozen wordt rela tief het meest betaald. Zo lag de gemiddelde prijs van een Neder landse grootbloemige roos vorig jaar in de laatste week voor de Valentijn op 0,87 euro per steel. Voor de rode rozen echter lag dit gemiddelde op 1,05 euro. Daar naast vinden ook andere rode bloemen gretig aftrek bij de con- ,r sument. Rode Anthuriums, Gerbe- ra's, zomerbloemen en andere productgroepen worden goed verkocht. FloraHoUand is een marktplaats waar sierteeltproducten via vei- lingklokverkoop en via bemidde ling (contractverkoop) worden verhandeld. Marktleider FloraHol land, met een marktaandeel van 53 procent en een omzet van 1,9 miljard, heeft vijf vestigingen ver spreid over het land. Deze liggen nabij sierteeltproductie- en afzet gebieden; in Naaldwijk, Rijns burg, Bleiswijk, Venlo en Eelde. In totaal zijn er 3000 medewer kers werkzaam bij FloraHolland. Wat gebeurt er als U niet adverteert PEEL EN MAAS Openingstijden tijdens Carnaval Carnavalsmaandag 3 maart: Carnavalsdinsdag 4 maart - onze kantoren zijn gesloten. - ons kantoor te Venray is geopend van 10.00 - 13.00 uur - de overige kantoren zijn op deze dag gesloten. Wij wensen u een fijne Carnaval toe! Eigenaar voelt zich misleid door gemeente De familie Van Bronswijk is gestart met de sloop van hun vakantiewoning aan de Veld- straat in Merselo. Drie jaar geleden werd het oude vakan tieverblijf afgebroken en weer opgebouwd. Omdat dit zonder bouwvergunning gebeurde moet het onderkomen op last van de gemeente geheel wor den gesloopt onder een dwangsom van 200.000 euro. Erik van Bronswijk maakte afge lopen week twee keer gebruik van het spreekrecht. Zowel bij de commissie Stedelijk Beheer als Stedelijke Ontwikkeling. Al veer tig jaar bezit de uit Nijmegen afkomstige familie de recreatie woning in Merselo. De inspreker erkende dat hij fout was geweest door zonder bouwvergunning te beginnen met de herbouw. Toen de gemeente in 2000 de bouw liet stilleggen werd alsnog een ver gunning aangevraagd die door het college werd geweigerd. Van Bronswijk ging in beroep maar dat werd door de bezwaarcom- missie ongegrond verklaard. Erik van Bronswijk nodigde de politiek uit om ter plaatse te komen kijken. Hij hoopt dat de sloop van de fundering, die drie meter diep in de grond zit, opge schort kan worden. Volgens hem zou het omringende bos daardoor veel schade oplopen. Hij hekelde de manier waarop hij op het gemeentehuis behandeld is. Hij sprak van misleiding. "Als gewone burger weet je niet meer waar je aan toe bent. Want ook bij de gemeente zijn fouten gemaakt. Het is een onbegrijpelijke gang van zaken. Wij hoeven niet te accepteren dat wij zo behandeld worden." Van Bronswijk zegt meerdere malen een gesprek te hebben aan- gevraagd met wethouder Dries-, sen (CDA). Maar dat werd telkens geweigerd. Dit schoot bij de leden van de commissie Stedelijke Ontwikke ling in het verkeerde keelgat. "Het is merkwaardig dat de wethouder afwijzend gereageerd heeft. Hij behoort de mensen te ontvangen. Ik vind dit niet kunnen", zei Bert Linskens (PvdA). Gerrit Verkoe-, ijen (Samenwerking) was boos:i "Dit is schandalig. Het lijkt ner gens op." In 2000 werd binnen VieCu ri Medisch Centrum voor Noord-Limburg (toen de Zie kenhuizen Noord-Limburg) een cliëntenraad opgericht. Met de Raad van Bestuur werd afgesproken dat de eerste drie jaren een experimenteel karakter zouden krijgen om invulling te geven aan de medezeggenschapsrelatie. Eind 2002 hebben Raad van Bestuur en Cliëntenraad de werk zaamheden en de onderlinge samenwerking geëvalueerd. Con clusie was dat de samenwerking prima verloopt en dat men op de ingeslagen weg verder wil. Beslo ten werd tevens om de Cliënten raad uit te breiden met één lid uit de regio Venray. De fundering voor de cliëntenraad werd al in 1999 gelegd. Enerzijds was daar de wens van de Raad van bestuur om te komen tot een Cliëntenraad voor beide locaties van VieCuri Venlo en Venray, anderzijds lag daarvoor een wettelijke verplich ting. Diverse maatschappelijke organisaties werd gevraagd om kandidaten voor te dragen. De raad behartigt belangen van cliën ten die. de zorg van de ziekenhui zen nodig hebben. De term 'cliënt' kun je in dit verband heel ruim zien: iedereen die om welke reden dan ook met het ziekenhuis te maken heeft. Dus zowel patiën ten, bezoekers als familie van patiënten. Het gaat daarbij niet om de behartiging van belangen van individuele patiënten of bezoekers, maar om mee te pra ten over het beleid van het zie kenhuis. Bijvoorbeeld over wacht lijsten, wachttijden, de kwaliteit van zorg en verzorging, en de manier hoe cliënten behandeld worden. De Cliëntenraad heeft adviesbevoegdheid op tal van ter reinen. Denk hierbij aan wijziging van de doelstelling en grondslag van het ziekenhuis, fusie en samenwerking met andere instel lingen. Ook verbouwing en ver huizing behoort tot de aangele genheden waarover de raad advies kan geven. Verder heeft de Cliëntenraad zwaarwegend adviesrecht over het kwaliteitsbeleid, de klachten regeling en veranderingen in het behandel- en begeleidingsaanbod. In de afgelopen drie jaren heeft de Cliëntenraad dan ook advies uitgebracht over diverse zaken. Het belangrijkste onderwerp in dit verband was de organisatiever andering Oversteek. In 1988 waren de beide ziekenhuizen in Venray en Venlo al bestuurlijk samengegaan. Afspraak hierbij was dat beide ziekenhuizen hun eigen identiteit zouden behou den. Op beide locaties bleef een basisziekenhuis, terwijl de polikli nische functies in Venray zoveel mogelijk zouden worden uitge breid. Samenwerking gebeurde vooral op het gebied van de FloraHolland vestiging ZON in Venlo gaat vanaf deze week over op een nieuw intern transportsysteem op basis van Radio Frequency Identifi cation Technology (RFID). Hiermee wordt de betrouw baarheid van de uitwisseling van gegevens aanzienlijk verhoogd. Met het nieuwe systeem is vesti ging ZON de eerste bloemenvei ling in Nederland die gebruik maakt van RFID-techniek (transponders) voor realtime Tracking Tracing-activiteiten. Het gebruik van RFID bij Flora- Holland betekent een innovatieve ontwikkeling in de branche. Medio 2001 voorzag FloraHol land haar 100.000 stapelwagens van identificatiemiddelen met een gestandaardiseerde, elektro nisch uitleesbare code. Deze mid delen bieden talloze mogelijkhe den voor de mechanisatie van processen en registratie op sta pelwagens ter bevordering van de efficiency op de veilingvloer. Zo leest het systeem automatisch dagelijks op vier parallelle ket- tingbanen zo'n 2500 stapelwa gens uit. Hierdoor weten veiling meesters en kopers exact welke stapelwagens op welk moment op welke van de vier klokken worden geveild. Handwerk en menselijke fouten worden op deze manier tot een minimum gereduceerd. FloraHolland vestiging ZON werkte voorheen met barcodes. Het systeem van barcodescanning voldeed bij vestiging ZON niet meer aan de gestelde eisen. Barco des hebben een te lage betrouw baarheid. Ze zijn zeer gevoelig voor vuil en kennen zichtbeper- kingen. Transponders hebben deze problemen niet. Op elke sta pelwagen is een transponder gemonteerd met een unieke code die is gebaseerd op het Europese Artikel Nummer (EAN)-systeem en middels Radio Frequency kan worden uitgelezen. Een stapelwa gen kan zodoende automatisch en zonder zichtcontact worden her kend via antennes in de vloer. Hierdoor wordt elke stapelwagen individueel aanstuurbaar en traceerbaar. Voorlopig wordt de techniek gebruikt voor de infor matievoorziening aan de klok. In de toekomst zullen de toepassin gen uitgebreid worden. ondersteunende administratieve diensten. In de praktijk van de zorg vond weinig samenwerking plaats. Door deze afspraken kon- den de voordelen van de fusie1 niet optimaal worden benut. Hier bij valt te denken aan het aan-1 schaffen van kostbare apparatuur op twee plaatsen of het inzetten van personeel waar dat het meest j noodzakelijk is. Ook het plannen van operaties was moeilijk en het1 houden van polikliniekspreek uren verliep niet helemaal zoals dat wenselijk was. Met OVERSTEEK kwam er een plan om de fusie ook daadwerke lijk in de praktijk te realiseren. In drie fasen zouden beide zieken huizen aanvullend aan elkaar gaan werken. De Cliëntenraad is nauw betrokken geweest bij het overleg en de uitvoering van het plan. Het resultaat is dat in 2003 de derde1 en laatste fase haar invulling; krijgt: de verwezenlijking van één ziekenhuis op twee locaties. In praktische zin betekent dit dat alle behandelingen die gepland- kunnen worden, in Venray en. Venlo plaatsvinden, en dat de spoedpatiënten alleen in Venlo- behandeld worden. Dit geeft een vermindering in de 'opstoppin gen' bij geplande operaties omdat er altijd ruimte moet zijn om spoedpatiënten te helpen. Dat biedt de cliënten dus meer zeker heid en reduceert de wachtlijsten. Een ander voordeel van OVER STEEK is dat alle specialismen nu op beide locaties polikliniek- spreekuur houden. De Cliënten raad heeft verder advies uitge bracht over het protocol over euthanasie dat bij VieCuri j gebruikt wordt, de concentratie - en verplaatsing van de afdeling Intensive Care en de verplaatsing van de EHBO van Venray naar; Venlo. De Cliëntenraad vergadert j maandelijks en neemt daarnaast deel aan diverse werkgroepen in het ziekenhuis. Zo is de Cliënten- raad bijvoorbeeld vertegenwoor-j digd in de werkgroep die de pri- vacvregels vastlegt en in de werkgroep die zich bezighoudt met de aanstaande renovatie van de locatie Venlo. Met name wat een verbouwing voor patiënten betekent heeft de grote aandacht van de Cliëntenraad. Wilt u contact met de Cliënten-1 raad? Laat dan gerust van u horen. Dat kan per e-mail via Cliënten- raad@VieCuri.nl, (mag ook zon der het trema op de e) en via het postadres van het ziekenhuis: Postbus 1926 5900 BX Venlo. Meer informatie over de cliënten raad kunt u ook vinden op de website van VieCuri: www.viecu- ri.nl Klik links op de knop 'alge meen' en kies cliëntenraad. De leden van de Cliëntenraad zijn: Harry Peerbooms (voorzitter), regio Horst, Harm Waterborg (secretaris), regio Venlo, Mieke Louwers-Rampaart, regio Venlo. Mare Heijdt, regio Venlo, Marv Schim van der Loeff-Savelsbergh.1 regio Venray Annelies de Bonth, regio Venray en Peter Rayer, regio Heklen-Panningen.

Peel en Maas | 2003 | | pagina 7