inidefensiedagen tijdens RAIL Modelbouw n Brabanthallen "Spannend om in een vreemd land aan te komen" a KORTINGSBON Speciale actie voor lezers van Peel en Maas Brabanthallen 4-5-6 oktober 3 lob Grootjans voor Artsen zonder Grenzen in Afghanistan (1) - Beleef met uw (klein) kinderen het spektakel van RAIL&Modelbouw 2002. Meer dan 80 prachtig aangelegde treinbanen. Racen, varen en vliegen met grote snelheden en alles radiogestuurd. Zelf aan de slag met bouwpakketten en wedstrijden racen tegen elkaar. Een perfecte dag uit voor het hele gezin, daarom openingstijden: vrijdag 4 oktober 10.00 - 18. 00 uur zaterdag 5 oktober 10.00 - 18. 00 uur De gratis entree geldt niet in 6 oktober 10.00 -17. 00 uur combinatie met andere kortingen. Buspendel vanaf station 's-Hertogenbosch. jjjL EN MAAS Donderdag 26 september 2002 - Pagina 23 met nagebouwde eskaders en fre gatten die worden voorgevaren in een gigantisch bassin. Dat radios turing veel mogelijkheden biedt voor een natuurgetrouwe weerga ve van de werkelijkheid wordt gedemonstreerd in een tankshow met gevechtsklare tanks. Boven dien is er in de Brabanthallen veel statische modelbouw te bewon deren in exact nagemaakte schaal modellen. Presentaties Verenigingen uit alle hoeken van de modelbouwhobby presen teren zich tijdens Modelbouw 2002. Honderden modelbouwers zijn aanwezig om ook beginners de weg te wijzen en te laten zien hoe met de hobby kan worden begonnen. Op een eiland midden in de hal demonstreert een aantal verenigingen met grondverzet, trucks, auto's en hijskranen. Alle verenigingsleden beschikken over expertise en informeren de bezoeker met veel enthousiasme. In twee aparte hallen staan 130 stands met alleen maar treinen. Er zijn treinen in alle denkbare scha len, soorten, tijdperken. Soms aangedreven door echte stoom- kracht.Fabrieksstands Voor het eerst staan de impor teurs en leveranciers van de grote modelbouwmerken op een publieksbeurs in Nederland: Tamiya, Reveil, Kvosho, Ninko, SCX, Nikko, Herpa en vele andere grote modelspoornamen zoals Marklin, Fleischmann, LGB, etc. Niet eerder kwamen de spullen van deze merken zo massaal uit de dozen voor demonstraties en spectaculaire shows. Een aantal bedrijven en vereni gingen stellen, ter promotie van de modelbouwhobby, de bezoe kers in de gelegenheid zelf te ervaren wat modelbouw inhoudt. Zo kunnen kinderen een vlieg tuigje in elkaar knutselen, dat ze daarna mee naar huis mogen nemen. Ook is er de mogelijkheid Grootjans (38) is al nkele weken als logistiek l0Iii edewerker van Artsen zon- gfji tr Grenzen aan de slag in andahar. Regelmatig zal de enraynaar een bijdrage leve- en aan Peel en Maas, waarin Ij het leven en het werk in :t door oorlogen volledig trwoeste en verarmde Afgha- Istan belicht. Vandaag de eer- bijdrage waarin de reis aar zijn eindbestemming g andahar centraal staat. 'Zoals beloofd in het kennisma- ngsartikel van 18 juli volgt hier heen beschrijving van een aan- il indrukken en gebeurtenissen an mijn werk als logistiek mede- 'erker voor Artsen zonder Gren en in Kandahar, Afghanistan. Het oon/ werkverkeer bij Artsen rader Grenzen (AZG of de Fran- afkorting: MSF van Médicins via 05 Front'ères, red.) is al een z0(1 ebeuren op zichzelf. In mijn geval is de reis naar )vtt fghanistan niet rechtstreeks af te ggen. Onder meer omdat vanuit lederland of de omringende lan- cn niet rechtstreeks gevlogen uE rordt op Kabul of andere plaat- tn in Afghanistan. Ten tweede todat de reis naar een project tijd via de standplaats van de radencoördinator gaat, voor een riefing. In dit geval gaat de reis Schiphol naar Istanboel, daar- Wiegend naar Ashkabad (de oofdstad van Turkmenistan), ervolgens per auto naar Herat toee dagen) en na de briefing iteindelijk naar Kandahar (negen ut rijden). 0Q Nadat de vertrekdatum een aan- l0 j d keren uitgesteld was wegens irre? énkelen met de visa-aanvraag, en ik uiteindelijk op vrijdag 26 teitó "li vertrokken. Uitgewuifd door vriendin die vanuit Zevenhuis Deen recordtempo naar Schiphol it«j escheurd was, en na een laatste 'toodje Brie en koffie gegeten te Ttbben, ben ik in het toestel naar stanboel gestapt.Daar heb ik tot lgji Icn uur 's avonds gewacht en onder verdere bijzonderheden lcn ik daarna naar Ashkabad, hoofdstad van Turkmenistan, nirs riom Leuk en spannend is het altijd in een vreemd land aan te "nen, zeker zo laat in de nacht let is inmiddels vijf uur in de biji m°rgen) en dan afwachten wat er ,fa(f Geniaal te zien valt. Zo staat daar n een hele rij Lada's opgesteld, de ebs) meest voorkomende auto ia het Jnd' De brede wegen met nauwe- !il en'8 ander voertuig dan de aut0 waar ik in zit, geven een erg nant gevoel: rotondes zo groot als de Grote Markt in 'os Rooy'. De afwijkende verkeersborden (over afwijkende verkeersregels maar niet te spreken, alhoewel het er in vergelijking met andere landen erg beschaafd aan toe gaat). Zaterdagmiddag word ik wak ker met het weer dat ik in Neder land zo graag had willen hebben: zonnig. Gauw opgestaan en naar kantoor gegaan om te horen wat de volgende stappen in het reis plan zijn en om mijn zakgeld te vragen. Het kantoor in Ashkabad wordt volledig door lokale mede werkers geregeld. Een overblijfsel van de Russische invloed: goed onderwijs. Helaas is dit na tien jaar onaf hankelijkheid niet meer het geval. De Turkmeense president, ene meneer Niyazov, is bezig om de hoofdstad te veranderen in een metropool, wat enorm veel geld moet kosten: brede wegen, over heidsgebouwen worden bekleed met marmer en een ongelooflijk hoeveelheid standbeelden, vooral van hemzelf. Eentje is zo'n dertig meter hoog en het beeld draait met de zon mee. Echt imposant. Verder heeft Niyazov een boek geschreven met de titel: Ruhna- ma. Studenten en overheidsperso neel worden geacht dit te lezen, te begrijpen en uit te voeren. Het lijkt alsof het een welva rend land is, maar de buitenwij ken en het landschap laten een ander beeld zien. De gezond heidszorg ligt geheel plat en het onderwijs heeft nog maar half het aantal leerlingen in vergelijking met voor de onafhankelijkheid. Het land is enorm rijk aan olie en gas, dat in de woestijn ligt te wachten op exploitatie. Behalve een strook aan de kust met de Kaspische Zee en de noordelijke grens met Oezbekistan en Kazak stan, is het land vrijwel onbe volkt. VERKENNING De rest van de zaterdag gebruik ik om de stad te verkennen. Op de markt koop ik een volleybal, want in een documentaire op televisie over Afghanistan heb ik gezien dat in dat land volleyballen als tijdverdrijf wordt gebezigd. Het is een beetje afwachten wat er verder aan ontspanningsmoge lijkheden zijn in Kandahar. Dus nu het nog kan, neem ik het ervan, 's Avonds neemt een plaat selijke collega mij uit om een hapje te gaan eten en een biertje te drinken. Zondag wordt een dag aan het zwembad in de zon in een nabijgelegen hotel. Nadat maandag het Afghaanse MSF regels en de gedragsregels in verband met de islamitische cul tuur en specifiek die van Afghani stan. Hier ontmoet ik ook mijn voor ganger, Sander, die op zijn visu- maanvraag zit te wachten. Het project ziet er goed uit: ze zijn recentelijk verhuisd naar een gecombineerd huis/ kantoor gebouw. Na september 11 zijn alle expats geëvacueerd en het programma is door de nationale staf draaiende gehouden, waarna een nieuwe start is gemaakt, 's Avonds gezellig bijkletsen met de andere aanwezigen, die nieuws gierig zijn naar de kleine (roddel) nieuwtjes van de buitenwereld. Er is de luxe van tv met BBC World- service en de radio met de Neder landse Wereldomroep, maar de kranten en andere meegebrachte artikelen (kaas, chocolade en de VI) vinden gretig aftrek. De volgende ochtend om vijf uur reveille geblazen en om zes uur in de auto. De reis gaat dit maal via een door de Russen aan gelegde weg, die mij sterk deed denken aan de Noonf Brabantse betonplatenweg (weg Vredepeel- Zeeland), naar het negen uur ver derop gelegen Kandahar, mijn standplaats voor de komende zes maanden. Ook in Herat is veel oorlogsschade te zien, en met de vele bomen die de wegen omlij nen, maakt het geheel een surre alistische indruk in de opgaande zon. Ook hier zijn op de vroege ochtend vele mensen op de weg en brengen handelaren hun stalle tjes in orde voor de handel van die dag. De geringe aanwezigheid van buitenlanders en het uiterlijk van de wagen trekt overal zijn bekijks. Halverwege de rit wissel ik van auto, dan gaat de reis verder met de bemanning van Kandahar en neem ik afscheid van de Heraatse collega's. Om te zorgen dat de auto's 's avonds in de projectbe stemming terug zijn, wordt het vervoer vanuit de twee plaatsen gedeeld. Onderweg is er radio contact met de vertrekplaats om door te geven dat de reis voor spoedig verloopt. Op deze wijze kan een transport in de gaten gehouden worden en indien er iets gebeurt onderweg, kan er hulp gestuurd worden. Afijn, na een voorspoedige edoch tamelijk hobbelige rit en een lunch van verse watermeloen (heerlijk) met het typisch platte Afghaanse brood onder een brug, kom ik na zes dagen reizen einde lijk op mijn werk aan. Daar was dit verhaal om begonnen." 'an 4 tot en met 6 oktober biit q de Brabanthallen in 's- isi ftogenbosch het middel- kt nt van de radiogestuurde oa ^bouwwereld. Voor de -n g (de maal wordt dan name- elig; bet evenement Model- teru |Uff georganiseerd, weder- te varen met radiografisch bestuurde bootjes in het water bassin en kunnen vader en zoon tegen elkaar racen op een van de (slot) racebanen. "Doen en aanra ken" staat voorop tijdens RAIL &MODELBOUW 2002. Na al dit spektakel zal de bezoe ker wellicht de wens hebben thuis aan de slag te gaan of voor de kinderen een raceauto of race baan mee te nemen. Daarvoor verzorgen de bedrijven op het Techno Hobby plein een unieke kans. Op het plein kan men diver se startersets en modelbouwarti kelen kopen tegen zeer scherp gestelde prijzen. De ultieme gele genheid om kennis te maken met de modelbouwhobbv! RAIL MODELBOUW 2002 in de Brabanthallen is op vrijdag 4 en zaterdag 5 oktober geopend van 10.00 tot 18.00 uur en op zondag 6 oktober van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs voor volwassenen bedraagt 10,00 euro. Kinderen tot en met 11 jaar betalen slechts 4,00 euro. Voor verdere informatie www.rail.nl en het Pakistaanse visum geregeld zijn, neem ik afscheid van de gast vrije staf van het MSF-kantoor in Ashkabad en vervolg mijn reis. Rijdend van Ashkabad naar Mary in het zuidoosten van het land, kom je door een zeer leeg en vlak landschap. Wanneer je denkt dat Nederland plat is, kom dan maar eens hier kijken. Wat een onge looflijke vlakte, een kilometer lijkt hierdoor veel langer dan in Nederland. Veel velden met aller lei agrarische gewassen die bin nenkort geoogst gaan worden. Onderweg komen we een colon ne van zo'n veertig opleggers tegen met daarop grote combi nes, gloednieuw. Dus we nemen de berm om erlangs te komen, want ze blokkeren de hele weg over een kilometer of twee bij een politiepost. Vervolgens ont wijken we een roedel oversteken de kamelen (of zijn het dromed- mensen op de been, voornamelijk boeren en mensen die van alles transporteren. Dit laatste gebeurt nog veel met karretjes met een ezel of paard ervoor. Zo 's och tends vroeg is het best uit te hou den, maar na tien uur is het alweer erg heet. AFGHANISTAN Rond het middaguur komen we bij de Turkmeens- Afghaanse grens aan. Turkmenistan heeft zich buiten het oorlogsgeweld van de afgelopen 23 jaren weten te houden, maar gehandeld is er wel altijd. Onderweg passeren we regelmatig grote transporten die vanuit Rusland via Turkmenistan door Afghanistan met eindbe stemming Pakistan en terug rei zen. Voor mensen die ooit in deze contreien willen gaan rondtrek ken met eigen vervoer, let op! Iraanse vrachtauto zijn of aan de wegpolitie te bepalen hoe hard de vrachtauto zich voortbeweegt. Als het groene lampje brandt, is er nog geen reden tot ongerustheid. Wanneer je het gele lampje ziet branden in je achteruitkijkspiegel van de achteropkomende vracht auto, kijk dan alvast uit naar een plekje in de berm en bij het blau we lampje: denk niet, handel! Maak dat je wegkomt want des te groter, des te meer voorrang deze persoon heeft. Sommigen hebben nog een vierde lampje maar ik wil niet weten waarvoor. De Paki staanse vrachtauto's zijn te her kennen aan de buitenissige versie ringen en beschilderingen aan de buitenzijde. Kenmerkend zijn de twee of meer ogen die boven de cabine aangebracht zijn. die hel pen de chauffeur een oogje in het zeil houden op de weg. De hele grenssituatie doet mij sterk denken aan een combinatie versperringen, wegversperringen met kraaienpootjes en inspectie platformen voor de auto en de trein, omgekrulde en in onge- bruik geraakte rails waar het gras tussen groeit. Het grenspersoneel is erg vrien delijk en ik hoef niet eens alle bagage uit te pakken. Blijkbaar doet een vriendelijk Limburgs gezicht wonderen. De Afghaanse kant is zo moge lijk nog sneller met de controles en stamp, stamp in mijn paspoort en dan weer hollen met de geit. Nog even hallo gezegd tegen een tweetal collegae die de andere kant op reizen (lx vakantie en lx e.o.m. (end of mission)) en enkele wederwaardigheden uitgewis seld. Het grote verschil tussen beide landen is dat er in het Afghaanse verkeer enorm veel getoeterd wordt. Dit heeft een heel prakti- er een mechanisch voortgedreven voertuig aankomt. De bestuurder en eventuele inzittenden hebben een bijzondere status, want mijn indruk is dat iemand in een auto overal voorrang krijgt/ neemt. Het werd dan ook een tenenkrullende rit. KAPOTTE HUIZEN De omgeving laat nog veel zien van de voorbije oorlog: kapotte huizen, veel mensen op krukken (voornamelijk landmijnslacht offers), achtergebleven onderde len van tanks en ander legermate- riaal. Veel wegblokkades met militairen/ politie/ milities, in ieder geval veel gewapende, druk doende mannetjes, waar gelukkig de MSF auto zonder problemen voorbij kan. Nu nog drie uur rijden naar Herat, de noordwestelijke provin cie hoofdstad. Hier bevindt zich om samen met de grootste treinenbeurs van Nederland: RAIL. Speciale aandacht dit jaar voor het thema defensie: nog nooit waren zóveel minia tuurmodellen van luchtmacht, landmacht en marine op één expositie te bekijken. Radiogestuurde modellen wor den met zenders op afstand bediend: radio control (re). De miniaturen rijden, varen en vlie gen als in de werkelijkheid. Bezoekers kunnen zelf aan de knoppen de spanning ervaren van radiobesturing. Daarnaast verzor gen tal van bedrijven en vereni gingen spectaculaire demonstra ties met races en luchtshows. Van oudsher is defensie een geliefd onderwerp voor model bouwers geweest. De vereniging Phantasy in Blue is erin geslaagd om met een ver bluffende precisie het grootste deel van KLU na te bouwen in vliegklare schaalmodellen. Het gaat hierbij om propeller- en straalvliegtuigen uit zowel lang vervlogen tijden als om moderne ultrasone jets. Maar ook de marine is uitgerukt i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i. arissen, in ieder geval: ze dragen allemaal één 'rugzak'). Nadat we in Mar)' gegeten en overnacht hebben (in zo'n betonnen kolos in status van vergane glorie), ver trekken we de volgende ochtend om zes uur richting grens. Zo op dit vroege tijdstip zijn er heel wat voorzijde of aan de achterzijde uitgerust met een rij lampen: groen, geel en blauw van kleur. Ik heb mij laten vertellen dat deze in oplopende volgorde gaan bran den naarmate de snelheid van de vrachtauto toeneemt om zo voor de Iraanse versie van onze snel- van 'Escape front Alcatraz' en 'de gevangenen van Colditz'. Een 'unheimische' sfeer hangt er door de vele gewapende grenswach ten, aangelijnde honden, veel wachthokjes met militairen, voor zien van zoeklichten (de hokjes, niet de soldaten), prikkeldraad sche reden. Indien de toeter van de auto het niet doet, is dit een groter probleem dan dat de rem men het niet doen. Met remmen alleen kun je niet veilig over de weg rijden. De omgeving dient door middel van de toeter attent gemaakt te worden op het feit dat het coördinatieteam, waar ik geïn formeerd zal worden door de HoM (head of mission, of te wel de landencoördinator) die elke binnenkomende 'expat' inlicht over de algemene situatie in het land, over de projecten van MSF, de veiligheidsstatus en regels, de

Peel en Maas | 2002 | | pagina 23