De Hei
steunt
Unicef
Nieuw gemeentehuis
1
Harold Sf
LENSSEN
Gemeente mag Dingus niet op straat zetten
Commissie
vergadert tot na
middernacht
De Nissehoff
wordt stichting
Bedrijven in Oirlo
blijven ruziën
Gemeente gaat
snoeien in uitgaven
Commissie wil beter inzicht
ck
Vier feestjes per jaar
gaat echt te ver'
'T VENROJS LARVE GETAEKEND
Beslag op oude gemeentehuis
(0478)539020
uitsluitend op afspraak,
Stayerhofweg 2b
Wanssum
PEEL EN MAAS
Donderdag 11 juli 2002 - Pagina 7
De gemeente mag de huur
overeenkomst met jongeren
centrum Dingus niet ontbin
den. In een eindvonnis heeft
de kantonrechter woensdag
(gisteren) de eis van de
gemeente afgewezen. Dingus
mag in het pand aan de Hoen
derstraat blijven zitten. Het
jongerencentrum reageert
opgelucht op de yitspraak.
"Dit hing als het zwaard van
Damocles boven ons. Gelukkig is
het nu weg", zegt Dingus-voorzit-
ter Pieter Gijsbers. Indien de
gemeente de rechtszaak had
gewonnen, had Dingus het pand
moeten ontruimen en de sleutels
moeten inleveren. Venrayse ker
mis zou het jongerencentrum dan
niet meer hebben gehaald en de
gemeente had de vrije beschik
king over het pand gekregen.
"Deze uitspraak is manna uit de
hemel. Een groot geschenk van
God de almachtige", aldus een
lyrische Gijsbers.
Volgens de gemeente had Din
gus een huurachterstand wat
door het jongerencentrum fel
wordt bestreden. Bovendien con
stateert de gemeente dat het
gebouw niet meer wordt gebruikt
als jongerencentrum waarin soci
aal-culturele activiteiten plaatsvin
den. Dat waren voor de gemeente
de redenen om per 1 juli 2001
ontbinding van de huurovereen
komst te eisen.
Twee jaar geleden leek er een
oplossing te komen in het al jaren
voortslepende conflict. Er werd
een intentieverklaring onderte
kend maar enkele maanden later
gingen Dingus en de gemeente
weer met ruzie uit elkaar. Er kon
geen overeenstemming worden
bereikt over de renovatie van het
pand. De kantonrechter vindt dat
dit Dingus niet aan te rekenen valt
en dat er geen sprake is van huur-
dersverzuim. Wat het jongeren
centrum wel verweten wordt is
dat Dingus de gemeente als huur
der niet heeft toegelaten in het
pand. Dingus heeft daarmee een
elementair onderdeel van zijn ver
plichtingen als huurder jegens de
verhuurder geschonden", zo oor
deelt de rechter die dit echter niet
zo zwaar aanrekent dat hierdoor
de huurovereenkomst ontbonden
mag worden. De kantonrechter
legt de meeste schuld bij de
gemeente neer. 'De gemeente
treft in overwegende mate het
verwijt dat zij de omstandigheden
heeft doen ontstaan en escaleren
die tot de verstoorde huurrelatie
heeft geleid'.
De gemeente wordt in het
ongelijk gesteld en moet de pro
ceskosten van 405 euro aan Din
gus betalen. "Dat zullen we met
de huur verrekenen", lacht Gijs
bers.
De kantonrechter vindt dat
beide partijen opnieuw aan tafel
moeten gaan zitten om de onder
handelingen over de uit te voeren
renovatie voort te zetten. 'En al
hetgeen te doen dat in hun ver
mogen ligt om hiervover alsnog
overeenstemming te bereiken',
aldus de kantonrechter in het von
nis. De gemeente en Dingus krij
gen hiervoor drie maanden, tot 16
oktober 2002, de tijd. Voorzitter
Gijsbers: "Wij zijn bereid om te
praten. Aan ons zal het ook deze
keer niet liggen. Maar wel alleen
over een jongerencentrum voor
16 jaar en ouder."
De Unicef-sponsorloop van
basisschool de Hei in Heide heeft
het mooie sommetje van 970,43
euro opgeleverd. Dat werd vrij
dag tijdens een feestelijke bijeen
komst bekendgemaakt.
Liefst 61 kinderen uit het Ven
rayse kerkdorp namen aan deze
sportieve Unicef-loop voor de
kindsoldaten in Sudan, op 27 juni,
deel. Ouders, familieleden en
bekenden hadden vooraf de kin
deren gesponsord. Na het lopen
van de rondjes over een van te
voren uitgezet parcours kwam de
afrekening en werd er voor ieder
rondje een bedrag aan de kinde
ren betaald.
Venray krijgt een nieuw
gemeentehuis dat na de zomer
van 2008 in gebruik wordt
genomen. Waar het raadhuis
komt te staan en hoe het eruit
komt te zien, is nog de vraag.
Daarvoor komt nu een onder
zoek waarvoor een project- en
een stuurgroep in het leven
zijn geroepen.
Er zijn drie mogelijkheden. 1.
Het huidige gemeentehuis wordt
door verbouw en/of aanbouw
geschikt gemaakt. 2. Een ander
bestaand pand wordt omge
bouwd tot raadhuis. 3. Op een
andere locatie wordt een nieuw
gemeentehuis neergezet.
Het project 'herhuisvesting
gemeentelijke organisatie' loopt
f#
-ff
De commissie Middelen ves
tigde vorige week een record.
Na een marathonvergadering
van vijf uur sloot voorzitter
Bert Linskens in de vroege
ochtend van donderdag 4 juli
de bijeenkomst af. De klok
van de Grote Kerk wees toen
twee minuten over half één
De agenda telde liefst 18 pun
ten. Dat sommige onderwerpen
veel tijd zouden vergen was te
voorzien. De bouwsteen recon
structie, ingehuurd personeel,
nieuwe huisvesting gemeente
huis, aanpassing begroting en jaar
verslag 2001 waren geen hamer-
stukken. Rond half elf kreeg
Linskens in de gaten dat de ver
moeidheid erin sloop. Er moesten
toen nog drie 'grote' onderwer
pen worden besproken. "Wat
doen we? De vergadering verda
gen of doorgaan. Als we over
deze drie agendapunten anderhalf
uur doen, dan is het al twaalf uur.
We kunnen ook morgen door
gaan", stelde hij voor. Rein
Dupont (CDA) bekende dat bij
hem 'de slaap begon toe te slaan'.
Maar donderdag kon niet ieder
een omdat er dan ook een andere
commissie vergadert.
Na een stemming bleek een
meerderheid te willen stoppen.
Maar overeenstemming over een
vervolgdatum werd niet bereikt.
Waarna de commissie, met een
inmiddels lege publieke tribune,
zich nog door de resterende agen
dapunten worstelde.
Dat commissievergaderingen
fors uitlopen kan nog vaker voor
komen. Want het aantal commis
sies is in de nieuwe periode gehal
veerd van acht naar vier.
Bovendien zijn er rond de verkie
zingen en de coalitievorming vier
maanden lang geen bijeenkom
sten geweest. Met als gevolg dat
de agenda's nu uitpuilen. Daar
naast beginnen de vergaderingen
voortaan een half uurtje later: half
acht in plaats van zeven uur.
De Nissehoff gaat binnen
kort een andere rechtsvorm
aannemen. Het kindercen
trum wil voortaan als een
stichting door het leven gaan.
Daarover vond eerder deze
week een gesprek plaats met
de notaris.
Bert en Anita Achten moeten
noodgedwongen voor een stich
tingsvorm kiezen. Want als VOF
(vennootschap onder firma) kan
De Nissehoff fluiten naar subsi
dies. Volgens de gemeentelijk ver
ordening komen instellingen op
commerciële basis niet voor sub
sidie in aanmerking. Dat was ook
de reden dat het CDA in de com
missie Maatschappelijke Diensten
het subsidieverzoek van. De Nisse
hoff afwees. Want winstoogmerk
vormt een blokkade", zei Martin
Leenders. Wethouder Mathieu
Emonts (PvdA) gaf aan dat indien
voor een stichtingsvorm gekozen
wordt de belemmering voor het
verkrijgen van subsidie is wegge
nomen.
"We moeten wel zegt Bert
Achten. "Om van al dat gedoe af
te zijn. Want op deze manier hou
den we het financieel niet vol. We
willen aan alle kwaliteitseisen vol
doen en dat brengt hoge kosten
met zich mee. De tarieven zouden
dan onbetaalbaar worden.
De Nissehoff is een particulier
initiatief en biedt kinderopvang
op antroposofische grondslag.
Wethouder Emonts ontkende in
de commissie dat de gemeente
overheidsgelden voor kindplaat
sen van De Nissehoff doorsluist
naar de SSK (Stichting Samenwer
kende Kinderopvang). Bert Ach
ten reageert verbaasd om de uit-
Raadslid Tiny Grebenjak zit voor fractie Van de Vorle in de
commissie Maatschappelijke Diensten. Zij reageerde fel op een
passage In het contract dat de gemeente heeft gesloten met het
RIO Noord-Limburg (Regionaal Indicatie Orgaan).
Indien aanvragen voor de WVG (Wet Voorziening Gehandicapten)
binnen een bepaalde termijn worden afgewikkeld, worden er feestjes
gehouden voor het personeel van de gemeente en het RIO. 'Deze
bonusregeling kan wel oplopen tot vier feestjes per jaar. En dat wordt
betaald uit de WVG pot. Dit gaat echt te ver. Ik ben ervan geschrok
ken", vertelde Tiny Grebenjak.
De gemeente is per 1 maart 2002 in zee gegaan met het RIQ voor de
advisering van WVG-aanvragen die bij de gemeente binnenkomen.
Voorheen werd samengewerkt met Boncttra. Eenvoudige aanvragen
worden bij wijze van proef tijdelijk door de gemeente zelf afgehan
deld. Uitgaande van gemiddeld 950 adviezen per jaar is het RIO 60.000
euro duurder dan Boncura: 195,000 euro tegen 135.000 euro.
Tiny Grebenjak wordt in haar werk als ouderenconsulent dagelijks
geconfronteerd met mensen die een WVG-aanvraag hebben inge
diend. Bijvoorbeeld voor een rolstoel of een aanpassing in huis. Het
raadslid van Van de Vorle is niet te spreken over de manier waarop het
RIO de aanvragen afhandeld. "Ik hoor veel klachten en er zijn enkele
schrijnende gevallen bij". Ook hebben alle cliënten onlangs een brief
gehad dat er een achterstand is in het afhandelen van de aanvragen.
"Maar er staat niet in hoe lang de mensen moeten wachten. Die brief
schept alleen maar verwarring", vindt Grebenjak.
Jeanne Hendrix (CDA) stelde eveneens vragen over de bonusrege
ling en ze zei 'geschrokken te zijn van de prijsverschillen tussen Bon
cura en RIO'. Wethouder Mathieu Emonts kon zich de vragen en
opmerkingen 'goed voorstellen'. Het contract met het RIO. dat loopt
tot 1 januari 2004, komt de volgende keer als agendapunt terug in de
commissie.
spraken van Emonts. "Dat is wel
altijd anders geweest. De afdeling
welzijn heeft zelf gezegd dat wij
meetelden voor de landelijke sub
sidie. En dat wij ons geld zelf
maar bij SSK moesten halen. Dit is
wel heel erg krom allemaal."
Bij SSK kon niemand een reac
tie geven, directeur Jules Willems
is met vakantie. Komende maan
dag heeft De Nissehoff een
gesprek met wethouder Emonts.
Met uitzondering van het CDA
sprongen alle partijen in de bres
voor De. Nissehoff. "De Nissehof
wijkt af van de reguliere opvang
maar voldoet aan alle eisen", zei
Leny Tromp (fractie Van de
Vorle). "De Nissehoff moet ook
een plaats krijgen. Het is noodza
kelijk dat ook particuliere opvang
financieel gesteund wordt."
Niels Borst (WD) zei het 'ver
bazingwekkend' te vinden dat de
gemeente De Nisshoff doorstuurt
naar de SSK. "Want subsidie is
een taak van de gemeente. Waar
om wordt dit niet aan De Nisse
hoff verstrekt?".
Tineke Lamers (Samenwerking)
vond dat de gemeente slecht toe
ziet op de subsidieverstrekking.
Want alle overheidssubsidie voor
kinderopvang gaat rechtstreeks
naar de SSK toe. "De subsidie
moet komen waar het thuis
hoort", aldus Lamers.
Elly van Dijck (PvdA) wees op
de beperkingen in de subsidiever
ordening. "Winstoogmerk staat in
de weg. Maar de gemeente bevor
dert op deze manier wel de
monopoliepositie. Terwijl er juist
een goede marktwerking dient te
zijn. De rol van de gemeente zou
actiever moeten zijn."
De al jaren slepende ruzie
tussen de eigenaren van twee
naast elkaar gelegen agrari
sche bedrijven, aan de Bod-
denbroek in het buitengebied
van Oirlo, heeft opnieuw
geleid tot een rechtszaak bij de
Raad van State in Den Haag.
Daar werd onlangs gediscus
sieerd over de geplande uit
breiding van één van de
bedrijven.
De familie Geurts wil haar glas
tuinbouwbedrijf uitbreiden met
een nieuwe kas, in de richting van
de naastgelegen pluimveehoude
rij. Om dit mogelijk te maken
heeft de gemeente Venray een uit
zondering gemaakt op het
bestemmingsplan voor het buiten
gebied. Onterecht, vindt het echt
paar Classens, de eigenaren van
de pluimveehouderij die de uit
breiding willen voorkomen. Eind
vorig jaar gaf de rechtbank in
Roermond hen daarin gelijk.
Naar de mening van de rechter
wijkt de geplande tuinbouwkas
echter te veel af van het bestem
mingsplan, waardoor er pas een
bouwvergunning mag worden
afgegeven nadat het plan officieel
is gewijzigd. Geurts laat het daar
echter niet bij zitten. Volgens
hem is de extra kas snel nodig om
het tuinbouwbedrijf draaiende te
houden. Daarom vraagt hij aan de
Raad van State in Den Haag om de
uitspraak van de rechtbank te ver
nietigen.
De buren van Geurts vrezen dat
de geplande uitbreiding nadelige
gevolgen zal hebben voor hun
pluimveehouderij. Volgens het
echtpaar Classens moet de
afstand tussen de pluimveestallen
en de nog te bouwen tuinbouw
kas minstens 25 meter zijn, om te
voorkomen dat de kasplanten
schade ondervinden van ammo-
niakuitstoot. De kas is echter
gepland op zo n vier meter van de
pluimveestallen, tegen de per
ceelgrens van Classens aan. Daar
naast komt de kas verder van de
weg te liggen dan is toegestaan en
wordt met de oprichting ervan de
maximale bedrijfsoppervlakte van
3 hectare overschreden. "De uit
breiding is dan ook in strijd met
alle gemeentelijke en provinciale
plannen voor het buitengebied",
aldus A. Stegeman, de woordvoer
der van Classens. De gemeente en
de provincie hebben laten weten
achter de bouw van de tuinbouw
kas te staan. Uitspraak volgt over
enkele maanden.
Venray koerst af op zwaar
weer. De financiële positie zal
de komende jaren verder ver
slechteren indien het beleid
niet wordt omgebogen. De
nieuwe wethouder financiën,
Lei Heidens, kondigde in de
commissie Middelen maatre
gelen aan.
"Het meerjarenperspectief ziet
er niet goed uit. We moeten struc
tureel naar een verlaagd uitgaven
patroon. Dat betekent harde keu
zes maken. Als je de centen niet
hebt. dan moet je minder doen",
waarschuwde Heidens, die meld
de dat het afblazen van projecten
kan leiden tot schadeclaims voor
reeds aangegane verplichtingen.
College en managementteam
hebben al enkele bijeenkomsten
gewijd aan de precaire financiële
situatie. Komend najaar komt er
een perspectievennota met helde
re keuzes en uitspraken voor de
toekomst. De gemeente moet
financieel weer gezond worden
en de reserves dienen op peil te
worden gebracht. Bovendien
moeten de financiën beter
beheersbaar worden. Heidens
denkt dat te bereiken door meer
efficiency, een strakke budgetdis
cipline en harde afspraken. Over
schrijdingen dienen voortaan
door de afdeling zelf te worden
opgevangen. Het gemak waarmee
allerlei meevallers uit de post
'onvoorzien' betaald worden, is
straks niet meer mogelijk.
Ook het grondbedrijf wordt
onder de loep genomen. Jaarlijks
gaan er miljoenen om in de aan-
en verkoop van bouwgrond. Ver
koop van industrieterreinen levert
meestal goede winsten op, maar
veel woningbouwprojecten laten
forse verliezen zien. Het grondbe
drijf is uiterst risicovol en de win
sten vallen tot nu toe tegen. De
gemeente is bezig om de adminis-'
tratie beter op orde te krijgen.
Rein Dupont (CDA) merkte op
dat er veel te hoge kosten aan het
grondbedrijf worden toegeschre
ven. Heidens: "Buiten de gemeen
telijke belastingen om kunnen we
alleen nog uit het grondbedrijf
inkomsten genereren. We moeten
hier. korter opzitten en beter stu
ren." Om niet al te veel risico's te
lopen denkt de gemeente aan een
PPS-constructie (publiek-private
samenwerking), waarbij met een
marktpartij in zee wordt gegaan.
Deloitte Touche uitte in de
'managementletter' bij de jaarre
kening 2001 flinke kritiek op de
administratieve organisatie die op
veel punten tekort schiet. "Ik
kreeg ef geen warm gevoel van.
Er zijn veel punten waar we ons
zorgen over maken", zei Rein
Dupont, die onder andere wees
op de projectbeheersing, grond
exploitatie en nacalculaties. René
Francken (WD) zei ook 'een
slecht gevoel' te hebben over de
managementletter. "Het was
schrikken. Bijvoorbeeld het ont
breken van nacalculaties op inves
teringsprojecten. Wat gaat u hier
mee doen? Wie stuurt dit aan en
zorgt dat er acties ondernomen
worden?"
Twan Jansen, directeur Algeme
ne Zaken, erkende dat de interne
controle 'niet op alle punten vol
doet'. Hij uitte op zijn beurt kri
tiek op huisaccountant Deloitte
Touche. "Daar zijn we niet erg
over te spreken. In de manage
mentletter worden nogal wat
open deuren ingetrapt. Het zijn
van die standaardopmerkingen
die ook bij andere gemeenten
worden gemaakt. Na de vakantie
hebben we een gesprek met
Deloitte Touche. We willen ze
prikkelen tot maatwerk waarmee
we meer ons voordeel kunnen
doen", aldus Jansen. Het boekjaar
2001 werd afgesloten met een
positief saldo van "0.000 euro.
Eind vorig jaar zag het er naar uit
dat Venray in de rode cijfers zou
belanden. Maar een onverwachte
meevaller van het Rijk trok de
gemeente nog net over de streep.
De reserves en voorzieningen
daalden wel met ruim 300.000
euro. "Interen op de algemene
reserve is geen goede ontwikke
ling", zei Paul Vriesekoop (PvdA)
die in de begroting 2003 voorstel
len wilde zien om de reserves op
het door de provincie gewenste
niveau te brengen. René Francken
sprak van 'dom geluk' dat de jaar
rekening in de plus eindigde. "De
extra inkomsten hebben ons
gered."
De commissie Middelen wil regelmatiger de cijfers zien van het aantal ingehuurde krachten.
Bovendien wil de commissie beter inzicht hebben in wat het voordeel is van het weer binnenha
len van uitbesteed werk.
Ruim een jaar heeft de politiek moeten wachten op een overzicht van het ingehuurde personeel. In 2001
betaalde de gemeente hiervoor 4,9 miljoen euro aan externe bureaus. Terwijl de eigen medewerkers in
totaal 11.7 miljoen euro kostten. Rein Dupont (CDA) merkte op dat de lijst niet volledig is. "Want de kosten
van werving en het inwerken van extern personeel moeten er nog bij worden geteld." Henk Bisschops
(PvdA) vond dat alleen nog personeel mag worden ingehuurd voor tijdelijke specifieke kennis die binnen
het gemeentehuis niet aanwezig is. Theo Mulders (Samenwerking) wees op nadelige effecten van bezuini
gingsoperatie Keerpunt. De gemeente dacht met een afgeslankte formatie slagvaardiger te kunnen operen.
"Maar via de achterdeur komen er nu hoge kosten binnen. Het succes van Keerpunt is slechts schijn."
Twan Jansen, directeur Algemene Zaken, zei dat het inhuren van personeel kritisch bekeken wordt. "Want
we kiezen voor inbesteding. Maar we zullen altijd externe krachten nodig hebben. Want anders zijn veel
projecten niet eens uitvoerbaar. Jansen gaf aan dat het voor een gemiddelde gemeente als Venray moeilijk is
om sommige vacatures ingevuld te krijgen, zoals bijvoorbeeld voor stedenbouwkundigen.De commissie Mid
delen stemde in Qm het budget voor werving en selectie met 111.532 euro te verhogen. In de begroting
2002 was rekening gehouden met twaalf externe procedures van 7.135 euro. De gemeente denkt dit jaar 26
vacatures te moeten opvullen voor een gemiddeld bedrag van 7.584 euro. Waardoor het budget voor perso-
neelswerving is opgelopen tot 197.184 euro.
tot en met de inrichting en de ver
huizing naar het nieuwe kantoor
complex in het najaar van 2008.
In de komende zes jaar worden
hiervoor drie ambtenaren fulltime
vrijgemaakt. Piet Hermens is de
projectleider. Hij krijgt een assis
tent waarvoor nog een vacature
is. Ger Josten wordt coördinator
facilitaire zaken en voorlichtster
Claudia Hendrickx wordt partti
me ingezet voor communicatie.
Een totale bezetting van 3.4 fte
voor een periode van zes jaar. Dit
vergt inclusief alle bijkomende
kosten een totaalbedrag van
1.980.000 euro. Gemeentesecre
taris Lucassen wordt voorzitter
van de stuurgroep en Hermens
van de projectgroep. Daarbij
komen nog twee gebruikersgroe
pen. Eén voor de bedrijfsvoering
waarvan Dorien van der Giessen,
hoofd publieksdiensten, voorzit
ter wordt. En een groep voor
gebouw en omgeving onder voor
zitterschap van Gijs Frencken,
kwaliteitsmanager ruimte.
Het project wordt in zes fases
uitgevoerd. De voorbereiding van
het projectvoorstel, waaronder
een themadag voor het personeel
op 19 juni en een onderzoek naar
tijdelijke huisvesting, kostte
117.223 euro. De eerste twee
fases (initiatief- en definitiefase)
worden na de vakantie opgestart
en zijn voor de zomer van 2003
afgerond. In de eerste fase
(101.200 euro) wordt een basis
programma met uitgangspunten
voor ver- of nieuwbouw opge
steld. In fase twee volgt het pro
gramma van eisen dat 131.800
euro kost. Dit bedrag wordt mee
genomen in het meerjarig investe
ringsprogramma. In fase drie (sep
tember 2003-juli 2005) wordt een
definitief schetsontwerp uitge
werkt. Na de ontwerpfase volgt
de voorbereiding in fase vier die
loopt van augustus 2005 tot
augustus 2006. Het echte werk
begint in september 2006 met
fase vijf. Eerst de uitvoering waar
na de oplevering in mei 2008
plaatsvindt. Tot slot volgt in de
laatste fase de inrichting, verhui
zing en ingebruikname tussen
juni en oktober 2008.
Iedereen is het er over eens dat
het huidige pand, het voormalige
kloostergebouw dat in 1976 in
gebruik werd genomen, niet meer
voldoet als modern kantoorge
bouw. Ondanks de vele aanpass
ingen die in al die jaren hebben
plaatsgevonden. Bovendien vol
doet het niet aan de Arbo-eisen.
Indien de Arbeidsinspectie nale
ving van de arbowet eist, leidt dit
tot een ingrijpende verbouwing.
Daarnaast ontbreekt een gebrui
kersvergunning die volgens de
Bouwverordening verplicht is.
Commissie en gemeenteraad
kunnen op drie momenten groen
of rood licht geven. Nu, bij het
goedkeuren van het projectvoor
stel. Over een jaar na de uitvoe
ring van de initiatief- en definitie
fase. En medio 2006 na de
ontwerp- en voorbereidingsfase.
De commissie Middelen had
vorige week woensdag weinig
problemen met de kosten var
350.223 euro voor de voorberei
ding en de eerste twee fasen
Maar om nu al bijna twee miljoer
euro beschikbaar te stellen vooi
een vaste bezetting van 3,4 ftt
gedurende zes jaar, dat ging alle
partijen te ver. "Een mandaat vooi
twee miljoen euro is niet wense
lijk", oordeelde Tineke Lamers
(Samenwerking). "We moeten ei
vat op kunnen houden. Voor dt
jaren 2002 en 2003 is hei
akkoord." Voor de periode daarm
wril Samenwerking het jaarlijks
opnieuw kunnen beslissen
Rogier Krebbekx (WD) toonde
zich positief over het voorstel
maar was kritisch over de kosten
"Ik heb er problemen mee. Wam
nu is nog niet te overzien of deze
bedragen rechtvaardig zijn.'
Waarna de WD zich aansloot bi;
de mening van Samenwerking.
Ook Gerrit Lemmens (fractie
Van de Vorle) wilde zich beper
ken tot een krediet tot en mei
2003. "Dan moeten we hel
opnieuw bekijken. En niet ten
koste van alles verder gaan. Wam
als er geen geld voor is, dan houdi
het op."
Paul Vriesekoop (PvdA) zei bli:
te zijn met dit belangrijke project
De PvdA is een voorstander van
behoud van de huidige locatie.
Vriesekoop vond de periode tot
2008 te lang. "Dat moet snellei
kunnen. De eerste twee fases
moeten al in mei of juni 2003 in
de commisie besproken worden
en niet pas na de zomer." Ook
toonde de PvdA'er zich kritisch
over de vaste bezetting van 3,4
fte. "Er drie personen fulltime
voor vrijmaken is teveel van hei
goede. De projectorganisatie
moet versimpeld worden en hei
kan efficiënter. Het is veel geld
Besparing is mogelijk want er is
veel overlap in de bezetting van
de groepen." Hij stelde voor om
een gebruikersgroep te laten ver
vallen.
Rein Dupont (CDA) vond de
personeelsbezetting eveneens te
hoog en de onderbouwing ervan
te summier. Hij wilde ook de
looptijd verkorten om zoveel
mogelijk risico's uit te sluiten.
Evenals de andere fracties wilde
het CDA niet verder gaan dan een
krediet voor fase één en twee.
"Daarna kunnen we eventueel
nieuw krediet beschikbaar stel
len", aldus Dupont.
Projectleider Peter Hermens zei
dat de vaste bezetting van 3,4 fte
was gedaan Qp basis van ervarin
gen van andere gemeenten. "We
willen de garantie dat het project
kan worden voortgezet. Daarvoor
hebben we een vaste bezetting
nodig voor zes jaar."
Wethouder Heidens (CDA)
wees op het belang om tot een
oplossing te komen voor de
gebrekkige huisvesting. "We moe
ten onze medewerkers goed facili-
teren en mogen de organisatie
niet op achterstand zetten."
Op 27 augustus neemt de
gemeenteraad een besluit over
het gevraagde krediet van totaal
2.330.223 euro.
KEUKENINRICHTING
ook 's avonds