De Hei steunt Unicef Nieuw gemeentehuis 1 Harold Sf LENSSEN Gemeente mag Dingus niet op straat zetten Commissie vergadert tot na middernacht De Nissehoff wordt stichting Bedrijven in Oirlo blijven ruziën Gemeente gaat snoeien in uitgaven Commissie wil beter inzicht ck Vier feestjes per jaar gaat echt te ver' 'T VENROJS LARVE GETAEKEND Beslag op oude gemeentehuis (0478)539020 uitsluitend op afspraak, Stayerhofweg 2b Wanssum PEEL EN MAAS Donderdag 11 juli 2002 - Pagina 7 De gemeente mag de huur overeenkomst met jongeren centrum Dingus niet ontbin den. In een eindvonnis heeft de kantonrechter woensdag (gisteren) de eis van de gemeente afgewezen. Dingus mag in het pand aan de Hoen derstraat blijven zitten. Het jongerencentrum reageert opgelucht op de yitspraak. "Dit hing als het zwaard van Damocles boven ons. Gelukkig is het nu weg", zegt Dingus-voorzit- ter Pieter Gijsbers. Indien de gemeente de rechtszaak had gewonnen, had Dingus het pand moeten ontruimen en de sleutels moeten inleveren. Venrayse ker mis zou het jongerencentrum dan niet meer hebben gehaald en de gemeente had de vrije beschik king over het pand gekregen. "Deze uitspraak is manna uit de hemel. Een groot geschenk van God de almachtige", aldus een lyrische Gijsbers. Volgens de gemeente had Din gus een huurachterstand wat door het jongerencentrum fel wordt bestreden. Bovendien con stateert de gemeente dat het gebouw niet meer wordt gebruikt als jongerencentrum waarin soci aal-culturele activiteiten plaatsvin den. Dat waren voor de gemeente de redenen om per 1 juli 2001 ontbinding van de huurovereen komst te eisen. Twee jaar geleden leek er een oplossing te komen in het al jaren voortslepende conflict. Er werd een intentieverklaring onderte kend maar enkele maanden later gingen Dingus en de gemeente weer met ruzie uit elkaar. Er kon geen overeenstemming worden bereikt over de renovatie van het pand. De kantonrechter vindt dat dit Dingus niet aan te rekenen valt en dat er geen sprake is van huur- dersverzuim. Wat het jongeren centrum wel verweten wordt is dat Dingus de gemeente als huur der niet heeft toegelaten in het pand. Dingus heeft daarmee een elementair onderdeel van zijn ver plichtingen als huurder jegens de verhuurder geschonden", zo oor deelt de rechter die dit echter niet zo zwaar aanrekent dat hierdoor de huurovereenkomst ontbonden mag worden. De kantonrechter legt de meeste schuld bij de gemeente neer. 'De gemeente treft in overwegende mate het verwijt dat zij de omstandigheden heeft doen ontstaan en escaleren die tot de verstoorde huurrelatie heeft geleid'. De gemeente wordt in het ongelijk gesteld en moet de pro ceskosten van 405 euro aan Din gus betalen. "Dat zullen we met de huur verrekenen", lacht Gijs bers. De kantonrechter vindt dat beide partijen opnieuw aan tafel moeten gaan zitten om de onder handelingen over de uit te voeren renovatie voort te zetten. 'En al hetgeen te doen dat in hun ver mogen ligt om hiervover alsnog overeenstemming te bereiken', aldus de kantonrechter in het von nis. De gemeente en Dingus krij gen hiervoor drie maanden, tot 16 oktober 2002, de tijd. Voorzitter Gijsbers: "Wij zijn bereid om te praten. Aan ons zal het ook deze keer niet liggen. Maar wel alleen over een jongerencentrum voor 16 jaar en ouder." De Unicef-sponsorloop van basisschool de Hei in Heide heeft het mooie sommetje van 970,43 euro opgeleverd. Dat werd vrij dag tijdens een feestelijke bijeen komst bekendgemaakt. Liefst 61 kinderen uit het Ven rayse kerkdorp namen aan deze sportieve Unicef-loop voor de kindsoldaten in Sudan, op 27 juni, deel. Ouders, familieleden en bekenden hadden vooraf de kin deren gesponsord. Na het lopen van de rondjes over een van te voren uitgezet parcours kwam de afrekening en werd er voor ieder rondje een bedrag aan de kinde ren betaald. Venray krijgt een nieuw gemeentehuis dat na de zomer van 2008 in gebruik wordt genomen. Waar het raadhuis komt te staan en hoe het eruit komt te zien, is nog de vraag. Daarvoor komt nu een onder zoek waarvoor een project- en een stuurgroep in het leven zijn geroepen. Er zijn drie mogelijkheden. 1. Het huidige gemeentehuis wordt door verbouw en/of aanbouw geschikt gemaakt. 2. Een ander bestaand pand wordt omge bouwd tot raadhuis. 3. Op een andere locatie wordt een nieuw gemeentehuis neergezet. Het project 'herhuisvesting gemeentelijke organisatie' loopt f# -ff De commissie Middelen ves tigde vorige week een record. Na een marathonvergadering van vijf uur sloot voorzitter Bert Linskens in de vroege ochtend van donderdag 4 juli de bijeenkomst af. De klok van de Grote Kerk wees toen twee minuten over half één De agenda telde liefst 18 pun ten. Dat sommige onderwerpen veel tijd zouden vergen was te voorzien. De bouwsteen recon structie, ingehuurd personeel, nieuwe huisvesting gemeente huis, aanpassing begroting en jaar verslag 2001 waren geen hamer- stukken. Rond half elf kreeg Linskens in de gaten dat de ver moeidheid erin sloop. Er moesten toen nog drie 'grote' onderwer pen worden besproken. "Wat doen we? De vergadering verda gen of doorgaan. Als we over deze drie agendapunten anderhalf uur doen, dan is het al twaalf uur. We kunnen ook morgen door gaan", stelde hij voor. Rein Dupont (CDA) bekende dat bij hem 'de slaap begon toe te slaan'. Maar donderdag kon niet ieder een omdat er dan ook een andere commissie vergadert. Na een stemming bleek een meerderheid te willen stoppen. Maar overeenstemming over een vervolgdatum werd niet bereikt. Waarna de commissie, met een inmiddels lege publieke tribune, zich nog door de resterende agen dapunten worstelde. Dat commissievergaderingen fors uitlopen kan nog vaker voor komen. Want het aantal commis sies is in de nieuwe periode gehal veerd van acht naar vier. Bovendien zijn er rond de verkie zingen en de coalitievorming vier maanden lang geen bijeenkom sten geweest. Met als gevolg dat de agenda's nu uitpuilen. Daar naast beginnen de vergaderingen voortaan een half uurtje later: half acht in plaats van zeven uur. De Nissehoff gaat binnen kort een andere rechtsvorm aannemen. Het kindercen trum wil voortaan als een stichting door het leven gaan. Daarover vond eerder deze week een gesprek plaats met de notaris. Bert en Anita Achten moeten noodgedwongen voor een stich tingsvorm kiezen. Want als VOF (vennootschap onder firma) kan De Nissehoff fluiten naar subsi dies. Volgens de gemeentelijk ver ordening komen instellingen op commerciële basis niet voor sub sidie in aanmerking. Dat was ook de reden dat het CDA in de com missie Maatschappelijke Diensten het subsidieverzoek van. De Nisse hoff afwees. Want winstoogmerk vormt een blokkade", zei Martin Leenders. Wethouder Mathieu Emonts (PvdA) gaf aan dat indien voor een stichtingsvorm gekozen wordt de belemmering voor het verkrijgen van subsidie is wegge nomen. "We moeten wel zegt Bert Achten. "Om van al dat gedoe af te zijn. Want op deze manier hou den we het financieel niet vol. We willen aan alle kwaliteitseisen vol doen en dat brengt hoge kosten met zich mee. De tarieven zouden dan onbetaalbaar worden. De Nissehoff is een particulier initiatief en biedt kinderopvang op antroposofische grondslag. Wethouder Emonts ontkende in de commissie dat de gemeente overheidsgelden voor kindplaat sen van De Nissehoff doorsluist naar de SSK (Stichting Samenwer kende Kinderopvang). Bert Ach ten reageert verbaasd om de uit- Raadslid Tiny Grebenjak zit voor fractie Van de Vorle in de commissie Maatschappelijke Diensten. Zij reageerde fel op een passage In het contract dat de gemeente heeft gesloten met het RIO Noord-Limburg (Regionaal Indicatie Orgaan). Indien aanvragen voor de WVG (Wet Voorziening Gehandicapten) binnen een bepaalde termijn worden afgewikkeld, worden er feestjes gehouden voor het personeel van de gemeente en het RIO. 'Deze bonusregeling kan wel oplopen tot vier feestjes per jaar. En dat wordt betaald uit de WVG pot. Dit gaat echt te ver. Ik ben ervan geschrok ken", vertelde Tiny Grebenjak. De gemeente is per 1 maart 2002 in zee gegaan met het RIQ voor de advisering van WVG-aanvragen die bij de gemeente binnenkomen. Voorheen werd samengewerkt met Boncttra. Eenvoudige aanvragen worden bij wijze van proef tijdelijk door de gemeente zelf afgehan deld. Uitgaande van gemiddeld 950 adviezen per jaar is het RIO 60.000 euro duurder dan Boncura: 195,000 euro tegen 135.000 euro. Tiny Grebenjak wordt in haar werk als ouderenconsulent dagelijks geconfronteerd met mensen die een WVG-aanvraag hebben inge diend. Bijvoorbeeld voor een rolstoel of een aanpassing in huis. Het raadslid van Van de Vorle is niet te spreken over de manier waarop het RIO de aanvragen afhandeld. "Ik hoor veel klachten en er zijn enkele schrijnende gevallen bij". Ook hebben alle cliënten onlangs een brief gehad dat er een achterstand is in het afhandelen van de aanvragen. "Maar er staat niet in hoe lang de mensen moeten wachten. Die brief schept alleen maar verwarring", vindt Grebenjak. Jeanne Hendrix (CDA) stelde eveneens vragen over de bonusrege ling en ze zei 'geschrokken te zijn van de prijsverschillen tussen Bon cura en RIO'. Wethouder Mathieu Emonts kon zich de vragen en opmerkingen 'goed voorstellen'. Het contract met het RIO. dat loopt tot 1 januari 2004, komt de volgende keer als agendapunt terug in de commissie. spraken van Emonts. "Dat is wel altijd anders geweest. De afdeling welzijn heeft zelf gezegd dat wij meetelden voor de landelijke sub sidie. En dat wij ons geld zelf maar bij SSK moesten halen. Dit is wel heel erg krom allemaal." Bij SSK kon niemand een reac tie geven, directeur Jules Willems is met vakantie. Komende maan dag heeft De Nissehoff een gesprek met wethouder Emonts. Met uitzondering van het CDA sprongen alle partijen in de bres voor De. Nissehoff. "De Nissehof wijkt af van de reguliere opvang maar voldoet aan alle eisen", zei Leny Tromp (fractie Van de Vorle). "De Nissehoff moet ook een plaats krijgen. Het is noodza kelijk dat ook particuliere opvang financieel gesteund wordt." Niels Borst (WD) zei het 'ver bazingwekkend' te vinden dat de gemeente De Nisshoff doorstuurt naar de SSK. "Want subsidie is een taak van de gemeente. Waar om wordt dit niet aan De Nisse hoff verstrekt?". Tineke Lamers (Samenwerking) vond dat de gemeente slecht toe ziet op de subsidieverstrekking. Want alle overheidssubsidie voor kinderopvang gaat rechtstreeks naar de SSK toe. "De subsidie moet komen waar het thuis hoort", aldus Lamers. Elly van Dijck (PvdA) wees op de beperkingen in de subsidiever ordening. "Winstoogmerk staat in de weg. Maar de gemeente bevor dert op deze manier wel de monopoliepositie. Terwijl er juist een goede marktwerking dient te zijn. De rol van de gemeente zou actiever moeten zijn." De al jaren slepende ruzie tussen de eigenaren van twee naast elkaar gelegen agrari sche bedrijven, aan de Bod- denbroek in het buitengebied van Oirlo, heeft opnieuw geleid tot een rechtszaak bij de Raad van State in Den Haag. Daar werd onlangs gediscus sieerd over de geplande uit breiding van één van de bedrijven. De familie Geurts wil haar glas tuinbouwbedrijf uitbreiden met een nieuwe kas, in de richting van de naastgelegen pluimveehoude rij. Om dit mogelijk te maken heeft de gemeente Venray een uit zondering gemaakt op het bestemmingsplan voor het buiten gebied. Onterecht, vindt het echt paar Classens, de eigenaren van de pluimveehouderij die de uit breiding willen voorkomen. Eind vorig jaar gaf de rechtbank in Roermond hen daarin gelijk. Naar de mening van de rechter wijkt de geplande tuinbouwkas echter te veel af van het bestem mingsplan, waardoor er pas een bouwvergunning mag worden afgegeven nadat het plan officieel is gewijzigd. Geurts laat het daar echter niet bij zitten. Volgens hem is de extra kas snel nodig om het tuinbouwbedrijf draaiende te houden. Daarom vraagt hij aan de Raad van State in Den Haag om de uitspraak van de rechtbank te ver nietigen. De buren van Geurts vrezen dat de geplande uitbreiding nadelige gevolgen zal hebben voor hun pluimveehouderij. Volgens het echtpaar Classens moet de afstand tussen de pluimveestallen en de nog te bouwen tuinbouw kas minstens 25 meter zijn, om te voorkomen dat de kasplanten schade ondervinden van ammo- niakuitstoot. De kas is echter gepland op zo n vier meter van de pluimveestallen, tegen de per ceelgrens van Classens aan. Daar naast komt de kas verder van de weg te liggen dan is toegestaan en wordt met de oprichting ervan de maximale bedrijfsoppervlakte van 3 hectare overschreden. "De uit breiding is dan ook in strijd met alle gemeentelijke en provinciale plannen voor het buitengebied", aldus A. Stegeman, de woordvoer der van Classens. De gemeente en de provincie hebben laten weten achter de bouw van de tuinbouw kas te staan. Uitspraak volgt over enkele maanden. Venray koerst af op zwaar weer. De financiële positie zal de komende jaren verder ver slechteren indien het beleid niet wordt omgebogen. De nieuwe wethouder financiën, Lei Heidens, kondigde in de commissie Middelen maatre gelen aan. "Het meerjarenperspectief ziet er niet goed uit. We moeten struc tureel naar een verlaagd uitgaven patroon. Dat betekent harde keu zes maken. Als je de centen niet hebt. dan moet je minder doen", waarschuwde Heidens, die meld de dat het afblazen van projecten kan leiden tot schadeclaims voor reeds aangegane verplichtingen. College en managementteam hebben al enkele bijeenkomsten gewijd aan de precaire financiële situatie. Komend najaar komt er een perspectievennota met helde re keuzes en uitspraken voor de toekomst. De gemeente moet financieel weer gezond worden en de reserves dienen op peil te worden gebracht. Bovendien moeten de financiën beter beheersbaar worden. Heidens denkt dat te bereiken door meer efficiency, een strakke budgetdis cipline en harde afspraken. Over schrijdingen dienen voortaan door de afdeling zelf te worden opgevangen. Het gemak waarmee allerlei meevallers uit de post 'onvoorzien' betaald worden, is straks niet meer mogelijk. Ook het grondbedrijf wordt onder de loep genomen. Jaarlijks gaan er miljoenen om in de aan- en verkoop van bouwgrond. Ver koop van industrieterreinen levert meestal goede winsten op, maar veel woningbouwprojecten laten forse verliezen zien. Het grondbe drijf is uiterst risicovol en de win sten vallen tot nu toe tegen. De gemeente is bezig om de adminis-' tratie beter op orde te krijgen. Rein Dupont (CDA) merkte op dat er veel te hoge kosten aan het grondbedrijf worden toegeschre ven. Heidens: "Buiten de gemeen telijke belastingen om kunnen we alleen nog uit het grondbedrijf inkomsten genereren. We moeten hier. korter opzitten en beter stu ren." Om niet al te veel risico's te lopen denkt de gemeente aan een PPS-constructie (publiek-private samenwerking), waarbij met een marktpartij in zee wordt gegaan. Deloitte Touche uitte in de 'managementletter' bij de jaarre kening 2001 flinke kritiek op de administratieve organisatie die op veel punten tekort schiet. "Ik kreeg ef geen warm gevoel van. Er zijn veel punten waar we ons zorgen over maken", zei Rein Dupont, die onder andere wees op de projectbeheersing, grond exploitatie en nacalculaties. René Francken (WD) zei ook 'een slecht gevoel' te hebben over de managementletter. "Het was schrikken. Bijvoorbeeld het ont breken van nacalculaties op inves teringsprojecten. Wat gaat u hier mee doen? Wie stuurt dit aan en zorgt dat er acties ondernomen worden?" Twan Jansen, directeur Algeme ne Zaken, erkende dat de interne controle 'niet op alle punten vol doet'. Hij uitte op zijn beurt kri tiek op huisaccountant Deloitte Touche. "Daar zijn we niet erg over te spreken. In de manage mentletter worden nogal wat open deuren ingetrapt. Het zijn van die standaardopmerkingen die ook bij andere gemeenten worden gemaakt. Na de vakantie hebben we een gesprek met Deloitte Touche. We willen ze prikkelen tot maatwerk waarmee we meer ons voordeel kunnen doen", aldus Jansen. Het boekjaar 2001 werd afgesloten met een positief saldo van "0.000 euro. Eind vorig jaar zag het er naar uit dat Venray in de rode cijfers zou belanden. Maar een onverwachte meevaller van het Rijk trok de gemeente nog net over de streep. De reserves en voorzieningen daalden wel met ruim 300.000 euro. "Interen op de algemene reserve is geen goede ontwikke ling", zei Paul Vriesekoop (PvdA) die in de begroting 2003 voorstel len wilde zien om de reserves op het door de provincie gewenste niveau te brengen. René Francken sprak van 'dom geluk' dat de jaar rekening in de plus eindigde. "De extra inkomsten hebben ons gered." De commissie Middelen wil regelmatiger de cijfers zien van het aantal ingehuurde krachten. Bovendien wil de commissie beter inzicht hebben in wat het voordeel is van het weer binnenha len van uitbesteed werk. Ruim een jaar heeft de politiek moeten wachten op een overzicht van het ingehuurde personeel. In 2001 betaalde de gemeente hiervoor 4,9 miljoen euro aan externe bureaus. Terwijl de eigen medewerkers in totaal 11.7 miljoen euro kostten. Rein Dupont (CDA) merkte op dat de lijst niet volledig is. "Want de kosten van werving en het inwerken van extern personeel moeten er nog bij worden geteld." Henk Bisschops (PvdA) vond dat alleen nog personeel mag worden ingehuurd voor tijdelijke specifieke kennis die binnen het gemeentehuis niet aanwezig is. Theo Mulders (Samenwerking) wees op nadelige effecten van bezuini gingsoperatie Keerpunt. De gemeente dacht met een afgeslankte formatie slagvaardiger te kunnen operen. "Maar via de achterdeur komen er nu hoge kosten binnen. Het succes van Keerpunt is slechts schijn." Twan Jansen, directeur Algemene Zaken, zei dat het inhuren van personeel kritisch bekeken wordt. "Want we kiezen voor inbesteding. Maar we zullen altijd externe krachten nodig hebben. Want anders zijn veel projecten niet eens uitvoerbaar. Jansen gaf aan dat het voor een gemiddelde gemeente als Venray moeilijk is om sommige vacatures ingevuld te krijgen, zoals bijvoorbeeld voor stedenbouwkundigen.De commissie Mid delen stemde in Qm het budget voor werving en selectie met 111.532 euro te verhogen. In de begroting 2002 was rekening gehouden met twaalf externe procedures van 7.135 euro. De gemeente denkt dit jaar 26 vacatures te moeten opvullen voor een gemiddeld bedrag van 7.584 euro. Waardoor het budget voor perso- neelswerving is opgelopen tot 197.184 euro. tot en met de inrichting en de ver huizing naar het nieuwe kantoor complex in het najaar van 2008. In de komende zes jaar worden hiervoor drie ambtenaren fulltime vrijgemaakt. Piet Hermens is de projectleider. Hij krijgt een assis tent waarvoor nog een vacature is. Ger Josten wordt coördinator facilitaire zaken en voorlichtster Claudia Hendrickx wordt partti me ingezet voor communicatie. Een totale bezetting van 3.4 fte voor een periode van zes jaar. Dit vergt inclusief alle bijkomende kosten een totaalbedrag van 1.980.000 euro. Gemeentesecre taris Lucassen wordt voorzitter van de stuurgroep en Hermens van de projectgroep. Daarbij komen nog twee gebruikersgroe pen. Eén voor de bedrijfsvoering waarvan Dorien van der Giessen, hoofd publieksdiensten, voorzit ter wordt. En een groep voor gebouw en omgeving onder voor zitterschap van Gijs Frencken, kwaliteitsmanager ruimte. Het project wordt in zes fases uitgevoerd. De voorbereiding van het projectvoorstel, waaronder een themadag voor het personeel op 19 juni en een onderzoek naar tijdelijke huisvesting, kostte 117.223 euro. De eerste twee fases (initiatief- en definitiefase) worden na de vakantie opgestart en zijn voor de zomer van 2003 afgerond. In de eerste fase (101.200 euro) wordt een basis programma met uitgangspunten voor ver- of nieuwbouw opge steld. In fase twee volgt het pro gramma van eisen dat 131.800 euro kost. Dit bedrag wordt mee genomen in het meerjarig investe ringsprogramma. In fase drie (sep tember 2003-juli 2005) wordt een definitief schetsontwerp uitge werkt. Na de ontwerpfase volgt de voorbereiding in fase vier die loopt van augustus 2005 tot augustus 2006. Het echte werk begint in september 2006 met fase vijf. Eerst de uitvoering waar na de oplevering in mei 2008 plaatsvindt. Tot slot volgt in de laatste fase de inrichting, verhui zing en ingebruikname tussen juni en oktober 2008. Iedereen is het er over eens dat het huidige pand, het voormalige kloostergebouw dat in 1976 in gebruik werd genomen, niet meer voldoet als modern kantoorge bouw. Ondanks de vele aanpass ingen die in al die jaren hebben plaatsgevonden. Bovendien vol doet het niet aan de Arbo-eisen. Indien de Arbeidsinspectie nale ving van de arbowet eist, leidt dit tot een ingrijpende verbouwing. Daarnaast ontbreekt een gebrui kersvergunning die volgens de Bouwverordening verplicht is. Commissie en gemeenteraad kunnen op drie momenten groen of rood licht geven. Nu, bij het goedkeuren van het projectvoor stel. Over een jaar na de uitvoe ring van de initiatief- en definitie fase. En medio 2006 na de ontwerp- en voorbereidingsfase. De commissie Middelen had vorige week woensdag weinig problemen met de kosten var 350.223 euro voor de voorberei ding en de eerste twee fasen Maar om nu al bijna twee miljoer euro beschikbaar te stellen vooi een vaste bezetting van 3,4 ftt gedurende zes jaar, dat ging alle partijen te ver. "Een mandaat vooi twee miljoen euro is niet wense lijk", oordeelde Tineke Lamers (Samenwerking). "We moeten ei vat op kunnen houden. Voor dt jaren 2002 en 2003 is hei akkoord." Voor de periode daarm wril Samenwerking het jaarlijks opnieuw kunnen beslissen Rogier Krebbekx (WD) toonde zich positief over het voorstel maar was kritisch over de kosten "Ik heb er problemen mee. Wam nu is nog niet te overzien of deze bedragen rechtvaardig zijn.' Waarna de WD zich aansloot bi; de mening van Samenwerking. Ook Gerrit Lemmens (fractie Van de Vorle) wilde zich beper ken tot een krediet tot en mei 2003. "Dan moeten we hel opnieuw bekijken. En niet ten koste van alles verder gaan. Wam als er geen geld voor is, dan houdi het op." Paul Vriesekoop (PvdA) zei bli: te zijn met dit belangrijke project De PvdA is een voorstander van behoud van de huidige locatie. Vriesekoop vond de periode tot 2008 te lang. "Dat moet snellei kunnen. De eerste twee fases moeten al in mei of juni 2003 in de commisie besproken worden en niet pas na de zomer." Ook toonde de PvdA'er zich kritisch over de vaste bezetting van 3,4 fte. "Er drie personen fulltime voor vrijmaken is teveel van hei goede. De projectorganisatie moet versimpeld worden en hei kan efficiënter. Het is veel geld Besparing is mogelijk want er is veel overlap in de bezetting van de groepen." Hij stelde voor om een gebruikersgroep te laten ver vallen. Rein Dupont (CDA) vond de personeelsbezetting eveneens te hoog en de onderbouwing ervan te summier. Hij wilde ook de looptijd verkorten om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten. Evenals de andere fracties wilde het CDA niet verder gaan dan een krediet voor fase één en twee. "Daarna kunnen we eventueel nieuw krediet beschikbaar stel len", aldus Dupont. Projectleider Peter Hermens zei dat de vaste bezetting van 3,4 fte was gedaan Qp basis van ervarin gen van andere gemeenten. "We willen de garantie dat het project kan worden voortgezet. Daarvoor hebben we een vaste bezetting nodig voor zes jaar." Wethouder Heidens (CDA) wees op het belang om tot een oplossing te komen voor de gebrekkige huisvesting. "We moe ten onze medewerkers goed facili- teren en mogen de organisatie niet op achterstand zetten." Op 27 augustus neemt de gemeenteraad een besluit over het gevraagde krediet van totaal 2.330.223 euro. KEUKENINRICHTING ook 's avonds

Peel en Maas | 2002 | | pagina 7