c berdem Indycarbaan in Oirlo een luchtkasteel? Tweede voor Anansie Torie loskegot «ÉL "Kan pand Tillemans behouden blijven?" OPRUIMING Ballet is keiharde I topsport En verder: i Onze hele collectie dames-, heren- en kinder kleding is nu afgeprijsd! ■-=: o - h. nsen jBandoetere SSsiï»' dé specialist tegels, sanitair en tegelwerken! PEEL EN MAAS Hardrijders bekeurd De adviseur voor uw complete automatisering Vierde dichtbundel Kunst Cultuur 9 Aanhoudingen straatraces 14 Sport 15-17 Gemeentelijke mededelingen 18 Kerkelijke diensten 20 I Grotestraat 23 - 5801 BE Venray - Tel. 0478-581526 Regio De promotie van Venray ligt mij na aan het hart. Daar heb ik het in deze column al vaker over •had. Met de vorming van het ntrummanagement Venray cn /enray Centraal, heeft Venray al ten stap in de goede richting gezet. Een onderzoek van het •TIL onderstreept nog eens dui delijk de regiofunclic van Venray maar geeft ook aan dat daar aan gewerkt moet worden. Het is bemoedigend om te kunnen lezen dat mensen uit Boxmeer en Horst veelvuldig richtig Venray trekken. Venray heeft wat dat betreft ook genoeg en meer te bieden dan die plaat sen Venray scoort ook goed qua sfeer en ambiance, maar er frdt ook aangegeven dat ook r aan gewerkt moet worden. Het belangrijkste is echter de promotie. Hoe zetten we Venray in de regio neer. Enkele jaren heeft een groep ondernemers daaraan gewerkt door gezamen lijk te adverteren in regionale bla den wanneer er koopzondagen taren. Helaas is die groep der mate geslonken dat deze vorm ran promotie bijna ter ziele is. Jammer, want daar draait het uit eindelijk om, gezamenlijk het product Venray neerzetten. Als medeparticipant doet het mij dan ook deugd dat een initia tief als Fan ray daarom wel aans laat. In ieder geval bij de bewo ners in de regio. Dat dit blad spontaan wordt aangegeven in É'elatie met de promotie van fenrav is een goed teken. Het is nu aan de Venrayse onderne mers, in de breedste zin van het woord, om hier op in te sprin- hgen. Venray heeft duidelijk een behoefte aan een betere regiona le promotie en Fanray lijkt daar op het antwoord te zijn. Maar i/iSlflook internet zal in de promotie van Venray een belangrijkere rol moeten gaan spelen. Daarom zul len de handreikingen van het Centrummanagement en ETIL met twee handen aangepakt moeten worden om de regio- functie nog meer gestalte te geven. Christ oden-Kweekbedrijf Graszoden-Kw DIRECT GAZON voj. Ook particuliere verkoop eventueel thuis bezorgd. Tel. 0478-54 50 28 Rouwkuilenweg 11Ysselsteyn www.directgazon.nl xt*CE^ THE ORIGINAL *i»»44 T76^ Het duurt niet lang meer of Oirlo wordt het mekka van autosportliefhebbers tot ver over de grenzen. Als het aan de plannenmakers ligt komt er in de buurt van de Blakterweg/Zandhoek, langs de A73, een Indycarcircuit met een ovale baan van 1,5 kilome ter lang. Geheel omsloten door tribunes die reiken tot 35 meter hoogte en plaats kun nen bieden aan 150.000 toe schouwers. Onder de tribunes komen kantoren, horeca, ver- maakactiviteiten en andere bedrijvigheid. Een investering van 40 miljoen euro. Een luchtkasteel of werkelijkheid? Bij de commissieleden van Stedelijke Ontwikkeling begon het woensdagavond te duizelen. In de aanstelijk enthousiaste pre sentatie van Coen van Roov, accountmanager bedrijven bij de gemeente Venray, vlogen de mil joenen investeringen, de honder duizenden toeschouwers, vergelij kingen met de Formule I, Francorchamps, Imola, Arena of Philipsstadion en duizenden vier kante meters te verkopen bedrijfs ruimten door de raadzaal. "Dit was geen objectief ambtelijk ver haal", relativeerde Bert Linskens (PvdA). "Het lijkt wel of de sales manager van Maessen aan het woord was.. Van Rooy deed voor de com missie de plannen van onderne mer Harrie Maessen uit de doe ken. De Ysselsteynse zakenman wil een Indycarcircuit naar Noord-Limburg halen. Zijn voor keur ging uit naar een locatie in recreatiegebied De Peelbergen. Maar de gemeenten Sevenum en Horst aan de Maas wezen zijn plannen af. Daarna richtte Maessen zijn vizier op de Venray. Ten noorden van Oirlo heeft de gemeente een groot terrein van ruim honderd hectare op het oog voor een toekomstig regionaal bedrijventerrein. Dat zou een ideale locatie zijn. Bijkomstigheid is dat circuit De Peel in Ysselsteyn. eveneens van Maessen, binnen drie jaar geslo ten moet zijn op last van de pro vincie en VROM-inspectie. Een link met het Indycarcircuit is dan al gauw gelegd. In de afgelopen maanden is er veel contact geweest tussen Maessen en de gertieente. Dat heeft geresulteerd in de start van een onderzoek dat in september is afgerond. Het wordt uitgevoerd door ETIL en Arcadis. ETIL onder zoekt voor 45.400 euro de econo mische aspecten. Een zogeheten 'economisch spin-off onderzoek' naar de combinatie van auto- en motorsport met bedrijfs-economi- sche activiteiten. Daarbij staan technologie, ontwikkeling en tes ten/opleiden centraal. ETIL heeft voor het Europees Toeristisch Instituut al eerder onderzoek gedaan naar autosportlocaties. Arcadis, de voormalige Heidemaatschappij, richt zich op het milieu. Daaronder vallen ver keer, bereikbaarheid, natuuront wikkeling, bodem en water. Het geluid wordt afzonderlijk onder zocht door een gespecialiseerd Duits bureau. Het milieu-onder zoek kost 22.700 euro. De totale onderzoekskosten van 68.100 euro worden door opdrachtgever Maessen betaald. Het terrein ten noorden van Oirlo is interessant omdat het vlakbij een vervoersknooppunt (A73-Deurneseweg) ligt. Bovendien ligt bevindt het NS-sta- tion in Oostrum zich op korte afstand. Het Indycarcircuit wordt gebouwd op een perceel van 35 hectare. De beoogde locatie in Oirlo is de enige die door ETIL/Arcadis onderzocht wordt, zo heeft het college van B en \V besloten. Een tweede alternatief lag ten noorden van Oostrum eveneens tussen de spoorlijn en A73 in. Ergens in het gebied tus sen hotel Asteria en bedrijventer rein De Hulst I. "Dan zou zowel aan de noord- als de zuidzijde van De Hulst bedrijfsontwikkeling komen en dat vonden we niet gewenst", zei Van Rooy. Omdat een Indycarcircuit onder de noe mer 'stedelijke ontwikkeling' valt is een locatie in het buitengebied uitgesloten. "Het heeft een impuls voor de economische ontwikkeling van Venray plus een meerwaarde voor het nieuwe bedrijventerrein. In het Indycarcircuit komt geen industriële bedrijvigheid. Met meerdere functies op één locatie wordt de monocultuur doorbro ken van de Venrayse industrieter reinen". aldus Van Rooy die uitre kende van het circuit geen ruimteverlies betekent. Volgens de gemeentelijke accountma nager kan er in of rond het race stadion minimaal 128.700 m2 bedrijfsvloeroppervlak komen. Deze 12,8 hectare is niet veel minder als zouden op deze locatie van bruto 35 hectare 'gewone bedrijven' komen. Van de 35 hec tare zou 70% uitgegeven worden waarvan twee-derde deel bebouwd wordt. Netto zou er dan 13,5 hectare bedrijfsruimte over blijven. "Deze getallen liggen niet ver uit elkaar. Het Indycarcircuit gaat dus niet ten koste van andere bedrijvigheid. Dat is een belang rijk uitgangspunt." En dan het racecircuit zelf. De ovaal van anderhalve kilometer wordt omringd door aaneengeslo ten tribunes vanwege de geluids overlast. De hoogste tribune wordt 35 meter. Dit is ongeveer de hoogte van de klok van de Grote Kerk. De andere tribunes zijn 25 meter hoog. In de 'loze' ruimten onder de tribunes, met een diepte van dertig meter en in vier of vijf verdiepingen, komen winkels, kantoren, horeca, ver- maakruimten en eventueel een museum. Op het binnenterrein verschijnen ook bedrijvencom plexen. Die verdwijnen een. of twee meter in de grond zodat de gebouwen, met 25.000 m2 vloer oppen lak. vier meter boven het maaiveld uitsteken. Ook circuit De Peel krijgt een plek op het bin nenterrein met een eigen race baan. De gemeente verwacht vooral bedrijven in de automotive-indus- trie naar Venray te trekken. Deze zijn nu nog geconcentreerd rond de Nedcar-vestiging in Born Het racecircuit kan tevens dienen als testbaan voor de autosport. Daarnaast denkt de gemeente aan een test- en opleidingscentrum. Een mobiliteits/logistiek centrum zou eveneens naar Venray komen.. Volgens Van Rooy heeft Maessen daarvoor al een intentieverklaring ondertekend met transportbedrijf Ewals. "Ewals werkt vooral voor de automotive-industrie. Het bedrijf is bereid om fors te inves teren in Venray omdat de locatie zo dichtbij het Ruhrgebied ligt." Indycarwedstrijden worden eenmaal per jaar gehouden. Inclusief drie trainingsdagen duurt het evenement vier dagen waarbij 150.000 bezoekers wor den verwacht. De Indycars racen niet gedempt en maximaal drie uur per dag. De Amerikaanse Ascars komen twee keer per jaar. Dit zijn in totaal acht dagen van maximaal drie uur per dag. De Ascars rijden gedempt en per evenement ligt de verwachting op 50.000 toe schouwers. De Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) rijden één keer in het jaar in Oirlo. Ze hebben twee dagen nodig van elk drie uur. De DTM'ers racen gedempt en trek ken 50.000 autosportliefhebbers. Eenmaal per jaar komt er een Truckrace van twee dagen van drie uur per dag. Andere mogelijk heden zijn de Formule III. Ferrari cup of Super Bike. Het Indycarcircuit zal minimaal 16 dagen per jaar worden gebruikt. Gedurende vijftig uur vindt er een hoge geluidsproduc tie plaats. Maar dit is exclusief de race-activiteiten op het inpandige circuit De Peel. In totaal worden er jaarlijks 425.000 bezoekers ver wacht. Met de toeschouwers van De Peel erbij wordt de grens van een half miljoen ruim overschre den. Dit betekent ook een ver plichte onderzoek voor een Milieu Effect Rapportage (MER). «Hotel Irestaurant ["sous-chef (m/v) gevraagd 1 Het restaurant van ^®p®l'fenISHete£eH ootfeenregionale lunciie 1 producer Kwal.te.t saai jonge collega's d,e. ook bi| 1 werkt in een enthousiast w gwdlq team mel^-op^^andtiaven Hel lseen I nel koker »oar groen, IW« hee, v00, point- 1 vakman mei tomeloze inze, de «mei op M mora„, 1 leven Als nel nodig is «eiM n i nart en mje. „koop 1 kun je een korte bnel mei CV sturen neer hotel asteria venray, tav. Hans Holtackers vfnrAY 1 Maasheseweg 80a, 5804 ad venray De Foekepot in Venray is woensdag (gisteren) tweede geworden tijdens de finale van de KinjerKultuurPries 2002. Met het project Anansie Torie was de Venrayse basisschool een van de zes genomineerden voor deze jeugd cultuurprijs van Limburg. Zes leerlingen van de school - Rachid Elghoul, Rick Pouwels, Daisy Eggen. Ben Hortunalus, Dina Ziad en Kelly van der Stars TEGELS SANITAIR TEGELWERKEN Tegels, Sanitair en Tegelwerken Rongen is leverancier van een uitgebreide collectie topmerken. Bezoek onze showroom en laat u vakkundig adviseren. Keizersveld 22 Venray Tel.: (0478) 55 04 10 www.rongenvof.nl iH'iaiiiü'M™ CAR-CITY VENRAY Keizersveld 73, 5803 AP Venray tel. 0478-569229 www.carcity.nl Nieuws uit Venray en omgeving leest U in Mannenmode voor elke dag Afanrer _l Venray Grotestraat 27, tel: 0478 583938 (zie foto) - verzorgden in het Gouvernement in Maastricht een presentatie van vijf minuten. De tweede plaats was goed voor een bedrag van 700 euro dat de school naar eigen goeddunken mag besteden. De KinjerKultuurpries 2002 werd gewonnen door basisschool Onder de Kastanje uit Sittard met een project over Pesten. Derde werd mytylschool Franciscusoord uit Valkenburg met het project Actie India-Nepal. SSANG YONG 4WD Het pand 'Tillemans' op de hoek Markstraat-Eindstraat staat al jarenlang leeg. De ramen van het markante gebouw, grenzend aan het parkeerbureau, zijn dichtge spijkerd sinds de laatste gebruiker - videotheek A la carte j er ver trok. Het wijkplatform Venray- centrum pleitte al eerder voor het behoud van dit karakteristieke hoekpand. In de commissie Stedelijke Ontwikkeling vroeg ook Tom van den Hoek (fractie Van de Vorle) om het gebouw voor Venrays centrum te behou den. "De-voorgevel is van prach tig metselwerk. Kunnen we dit niet overeind houden?", wilde hij weten. Wethouder Ruyten (frac tie Van de Vorle) merkte op dat 'Tillemans' niet op de monumen tenlijst staat. "Het pand verkeert in een slechte toestand. Het is niet meer onderhouden. De gemeente gaat uit van sloop. Maar de eigenaar heeft nog geen sloop vergunning aangevraagd. Gebeurt dit wel dan heeft de gemeente geen grond dit te weigeren ver klaarde Ruyten. Het pand 'Tillemans' maakt onderdeel uit van de plannen voor het Mgr. Goumansplein waar een apparte mentencomplex moet komen. De gemeente heeft dit project op de lange baan geschoven. GonüSës NCKHlifertlOf s PotlbUS 68 SSÖ0 AB Ver T (0478) 51 18 F {0478) 51 43 81 E lnfo«dignion,n! I wArw.dignion.nl Ad vim Implementatie - Kantoorautomatisering - Trainingen - Websites - mternetapplicf i« Het Verkeérshandhavingsteam heeft bij verkeerscontroles in Venray, Castenray, Leunen en Oostrum bekeuringen uitgeschre ven. Op de Overloonseweg in Venray zijn zondagavond 22 auto mobilisten bekeurd. De hoogst gemeten snelheid van de 150 gecontroleerde voertuigen be droeg 80 km/uur waar maximaal 50 km/uur is toegestaan Dit levert een boete op van 115 euro. Op de Horsterweg in Castenray werden diezelfde avond 106 auto mobilisten bekeurd. De hoogstge- meten snelheid van de 320 gecon troleerde voertuigen bedroeg 87 km/uur waar maximaal 50 km/uur is toegestaan. De hardrij der kan een boete van 216 euro tegemoet zien. Op de Albionstraat in Leunen werden 40 automobilisten bekeurd. De hoogstgemeten snel heid van de 320 gecontroleerde voertuigen bedroeg 81 km/uur waar maximaal 50 km/uur is toe gestaan. Dit levert een boete op van 187 euro. Op de Wanssumseweg in Oostrum tenslotte werden zater dagavond 69 automobilisten bekeurd. De hoogst gemeten snel heid van de 550 gecontroleerde voertuigen bedroeg 122 km/uur waar maximaal 80 km/uur is toe gestaan. Dit gaat de automobilist 245 euro kosten. Honderddrieëntwintigste jaargang - week 25 - donderdag 20 juni 2002 EN MAAS EEL

Peel en Maas | 2002 | | pagina 1