c
berdem
Indycarbaan in Oirlo een luchtkasteel?
Tweede
voor Anansie Torie
loskegot
«ÉL
"Kan pand
Tillemans
behouden blijven?"
OPRUIMING
Ballet is
keiharde
I topsport
En verder:
i Onze hele collectie
dames-, heren- en kinder
kleding is nu afgeprijsd!
■-=: o - h. nsen
jBandoetere
SSsiï»'
dé specialist
tegels, sanitair
en tegelwerken!
PEEL EN MAAS
Hardrijders bekeurd
De adviseur voor uw
complete automatisering
Vierde
dichtbundel
Kunst Cultuur 9
Aanhoudingen straatraces 14
Sport 15-17
Gemeentelijke mededelingen 18
Kerkelijke diensten 20
I Grotestraat 23 - 5801 BE Venray - Tel. 0478-581526
Regio
De promotie van Venray ligt
mij na aan het hart. Daar heb ik
het in deze column al vaker over
•had. Met de vorming van het
ntrummanagement Venray cn
/enray Centraal, heeft Venray al
ten stap in de goede richting
gezet. Een onderzoek van het
•TIL onderstreept nog eens dui
delijk de regiofunclic van Venray
maar geeft ook aan dat daar aan
gewerkt moet worden.
Het is bemoedigend om te
kunnen lezen dat mensen uit
Boxmeer en Horst veelvuldig
richtig Venray trekken. Venray
heeft wat dat betreft ook genoeg
en meer te bieden dan die plaat
sen Venray scoort ook goed qua
sfeer en ambiance, maar er
frdt ook aangegeven dat ook
r aan gewerkt moet worden.
Het belangrijkste is echter de
promotie. Hoe zetten we Venray
in de regio neer. Enkele jaren
heeft een groep ondernemers
daaraan gewerkt door gezamen
lijk te adverteren in regionale bla
den wanneer er koopzondagen
taren. Helaas is die groep der
mate geslonken dat deze vorm
ran promotie bijna ter ziele is.
Jammer, want daar draait het uit
eindelijk om, gezamenlijk het
product Venray neerzetten.
Als medeparticipant doet het
mij dan ook deugd dat een initia
tief als Fan ray daarom wel aans
laat. In ieder geval bij de bewo
ners in de regio. Dat dit blad
spontaan wordt aangegeven in
É'elatie met de promotie van
fenrav is een goed teken. Het is
nu aan de Venrayse onderne
mers, in de breedste zin van het
woord, om hier op in te sprin-
hgen. Venray heeft duidelijk een
behoefte aan een betere regiona
le promotie en Fanray lijkt daar
op het antwoord te zijn. Maar
i/iSlflook internet zal in de promotie
van Venray een belangrijkere rol
moeten gaan spelen. Daarom zul
len de handreikingen van het
Centrummanagement en ETIL
met twee handen aangepakt
moeten worden om de regio-
functie nog meer gestalte te
geven.
Christ
oden-Kweekbedrijf
Graszoden-Kw
DIRECT GAZON voj.
Ook particuliere verkoop
eventueel thuis bezorgd.
Tel. 0478-54 50 28
Rouwkuilenweg 11Ysselsteyn
www.directgazon.nl
xt*CE^
THE ORIGINAL
*i»»44 T76^
Het duurt niet lang meer of
Oirlo wordt het mekka van
autosportliefhebbers tot ver
over de grenzen. Als het aan
de plannenmakers ligt komt
er in de buurt van de
Blakterweg/Zandhoek, langs
de A73, een Indycarcircuit met
een ovale baan van 1,5 kilome
ter lang. Geheel omsloten
door tribunes die reiken tot 35
meter hoogte en plaats kun
nen bieden aan 150.000 toe
schouwers. Onder de tribunes
komen kantoren, horeca, ver-
maakactiviteiten en andere
bedrijvigheid. Een investering
van 40 miljoen euro. Een
luchtkasteel of werkelijkheid?
Bij de commissieleden van
Stedelijke Ontwikkeling begon
het woensdagavond te duizelen.
In de aanstelijk enthousiaste pre
sentatie van Coen van Roov,
accountmanager bedrijven bij de
gemeente Venray, vlogen de mil
joenen investeringen, de honder
duizenden toeschouwers, vergelij
kingen met de Formule I,
Francorchamps, Imola, Arena of
Philipsstadion en duizenden vier
kante meters te verkopen bedrijfs
ruimten door de raadzaal. "Dit
was geen objectief ambtelijk ver
haal", relativeerde Bert Linskens
(PvdA). "Het lijkt wel of de sales
manager van Maessen aan het
woord was..
Van Rooy deed voor de com
missie de plannen van onderne
mer Harrie Maessen uit de doe
ken. De Ysselsteynse zakenman
wil een Indycarcircuit naar
Noord-Limburg halen. Zijn voor
keur ging uit naar een locatie in
recreatiegebied De Peelbergen.
Maar de gemeenten Sevenum en
Horst aan de Maas wezen zijn
plannen af. Daarna richtte
Maessen zijn vizier op de Venray.
Ten noorden van Oirlo heeft de
gemeente een groot terrein van
ruim honderd hectare op het oog
voor een toekomstig regionaal
bedrijventerrein. Dat zou een
ideale locatie zijn. Bijkomstigheid
is dat circuit De Peel in
Ysselsteyn. eveneens van
Maessen, binnen drie jaar geslo
ten moet zijn op last van de pro
vincie en VROM-inspectie. Een
link met het Indycarcircuit is dan
al gauw gelegd.
In de afgelopen maanden is er
veel contact geweest tussen
Maessen en de gertieente. Dat
heeft geresulteerd in de start van
een onderzoek dat in september
is afgerond. Het wordt uitgevoerd
door ETIL en Arcadis. ETIL onder
zoekt voor 45.400 euro de econo
mische aspecten. Een zogeheten
'economisch spin-off onderzoek'
naar de combinatie van auto- en
motorsport met bedrijfs-economi-
sche activiteiten. Daarbij staan
technologie, ontwikkeling en tes
ten/opleiden centraal. ETIL heeft
voor het Europees Toeristisch
Instituut al eerder onderzoek
gedaan naar autosportlocaties.
Arcadis, de voormalige
Heidemaatschappij, richt zich op
het milieu. Daaronder vallen ver
keer, bereikbaarheid, natuuront
wikkeling, bodem en water. Het
geluid wordt afzonderlijk onder
zocht door een gespecialiseerd
Duits bureau. Het milieu-onder
zoek kost 22.700 euro. De totale
onderzoekskosten van 68.100
euro worden door opdrachtgever
Maessen betaald.
Het terrein ten noorden van
Oirlo is interessant omdat het
vlakbij een vervoersknooppunt
(A73-Deurneseweg) ligt.
Bovendien ligt bevindt het NS-sta-
tion in Oostrum zich op korte
afstand.
Het Indycarcircuit wordt
gebouwd op een perceel van 35
hectare. De beoogde locatie in
Oirlo is de enige die door
ETIL/Arcadis onderzocht wordt,
zo heeft het college van B en \V
besloten. Een tweede alternatief
lag ten noorden van Oostrum
eveneens tussen de spoorlijn en
A73 in. Ergens in het gebied tus
sen hotel Asteria en bedrijventer
rein De Hulst I. "Dan zou zowel
aan de noord- als de zuidzijde van
De Hulst bedrijfsontwikkeling
komen en dat vonden we niet
gewenst", zei Van Rooy. Omdat
een Indycarcircuit onder de noe
mer 'stedelijke ontwikkeling' valt
is een locatie in het buitengebied
uitgesloten.
"Het heeft een impuls voor de
economische ontwikkeling van
Venray plus een meerwaarde voor
het nieuwe bedrijventerrein. In
het Indycarcircuit komt geen
industriële bedrijvigheid. Met
meerdere functies op één locatie
wordt de monocultuur doorbro
ken van de Venrayse industrieter
reinen". aldus Van Rooy die uitre
kende van het circuit geen
ruimteverlies betekent. Volgens
de gemeentelijke accountma
nager kan er in of rond het race
stadion minimaal 128.700 m2
bedrijfsvloeroppervlak komen.
Deze 12,8 hectare is niet veel
minder als zouden op deze locatie
van bruto 35 hectare 'gewone
bedrijven' komen. Van de 35 hec
tare zou 70% uitgegeven worden
waarvan twee-derde deel
bebouwd wordt. Netto zou er dan
13,5 hectare bedrijfsruimte over
blijven. "Deze getallen liggen niet
ver uit elkaar. Het Indycarcircuit
gaat dus niet ten koste van andere
bedrijvigheid. Dat is een belang
rijk uitgangspunt."
En dan het racecircuit zelf. De
ovaal van anderhalve kilometer
wordt omringd door aaneengeslo
ten tribunes vanwege de geluids
overlast. De hoogste tribune
wordt 35 meter. Dit is ongeveer
de hoogte van de klok van de
Grote Kerk. De andere tribunes
zijn 25 meter hoog. In de 'loze'
ruimten onder de tribunes, met
een diepte van dertig meter en in
vier of vijf verdiepingen, komen
winkels, kantoren, horeca, ver-
maakruimten en eventueel een
museum. Op het binnenterrein
verschijnen ook bedrijvencom
plexen. Die verdwijnen een. of
twee meter in de grond zodat de
gebouwen, met 25.000 m2 vloer
oppen lak. vier meter boven het
maaiveld uitsteken. Ook circuit
De Peel krijgt een plek op het bin
nenterrein met een eigen race
baan.
De gemeente verwacht vooral
bedrijven in de automotive-indus-
trie naar Venray te trekken. Deze
zijn nu nog geconcentreerd rond
de Nedcar-vestiging in Born Het
racecircuit kan tevens dienen als
testbaan voor de autosport.
Daarnaast denkt de gemeente aan
een test- en opleidingscentrum.
Een mobiliteits/logistiek centrum
zou eveneens naar Venray komen..
Volgens Van Rooy heeft Maessen
daarvoor al een intentieverklaring
ondertekend met transportbedrijf
Ewals. "Ewals werkt vooral voor
de automotive-industrie. Het
bedrijf is bereid om fors te inves
teren in Venray omdat de locatie
zo dichtbij het Ruhrgebied ligt."
Indycarwedstrijden worden
eenmaal per jaar gehouden.
Inclusief drie trainingsdagen
duurt het evenement vier dagen
waarbij 150.000 bezoekers wor
den verwacht. De Indycars racen
niet gedempt en maximaal drie
uur per dag.
De Amerikaanse Ascars komen
twee keer per jaar. Dit zijn in
totaal acht dagen van maximaal
drie uur per dag. De Ascars rijden
gedempt en per evenement ligt
de verwachting op 50.000 toe
schouwers.
De Deutsche Tourenwagen
Masters (DTM) rijden één keer in
het jaar in Oirlo. Ze hebben twee
dagen nodig van elk drie uur. De
DTM'ers racen gedempt en trek
ken 50.000 autosportliefhebbers.
Eenmaal per jaar komt er een
Truckrace van twee dagen van
drie uur per dag. Andere mogelijk
heden zijn de Formule III. Ferrari
cup of Super Bike.
Het Indycarcircuit zal minimaal
16 dagen per jaar worden
gebruikt. Gedurende vijftig uur
vindt er een hoge geluidsproduc
tie plaats. Maar dit is exclusief de
race-activiteiten op het inpandige
circuit De Peel. In totaal worden
er jaarlijks 425.000 bezoekers ver
wacht. Met de toeschouwers van
De Peel erbij wordt de grens van
een half miljoen ruim overschre
den. Dit betekent ook een ver
plichte onderzoek voor een
Milieu Effect Rapportage (MER).
«Hotel
Irestaurant
["sous-chef (m/v) gevraagd
1 Het restaurant van ^®p®l'fenISHete£eH ootfeenregionale lunciie
1 producer Kwal.te.t saai jonge collega's d,e. ook bi|
1 werkt in een enthousiast w gwdlq team mel^-op^^andtiaven Hel lseen
I nel koker »oar groen, IW« hee, v00, point-
1 vakman mei tomeloze inze, de «mei op M mora„,
1 leven Als nel nodig is «eiM n i nart en mje. „koop
1 kun je een korte bnel mei CV sturen neer
hotel asteria venray,
tav. Hans Holtackers vfnrAY
1 Maasheseweg 80a, 5804 ad venray
De Foekepot in Venray is
woensdag (gisteren) tweede
geworden tijdens de finale van de
KinjerKultuurPries 2002. Met het
project Anansie Torie was de
Venrayse basisschool een van de
zes genomineerden voor deze
jeugd cultuurprijs van Limburg.
Zes leerlingen van de school -
Rachid Elghoul, Rick Pouwels,
Daisy Eggen. Ben Hortunalus,
Dina Ziad en Kelly van der Stars
TEGELS SANITAIR TEGELWERKEN
Tegels, Sanitair en Tegelwerken Rongen is
leverancier van een uitgebreide collectie topmerken.
Bezoek onze showroom en laat u
vakkundig adviseren.
Keizersveld 22 Venray
Tel.: (0478) 55 04 10
www.rongenvof.nl
iH'iaiiiü'M™
CAR-CITY VENRAY
Keizersveld 73, 5803 AP Venray
tel. 0478-569229
www.carcity.nl
Nieuws uit Venray
en omgeving
leest U in
Mannenmode voor elke dag
Afanrer
_l
Venray Grotestraat 27, tel: 0478 583938
(zie foto) - verzorgden in het
Gouvernement in Maastricht een
presentatie van vijf minuten. De
tweede plaats was goed voor een
bedrag van 700 euro dat de
school naar eigen goeddunken
mag besteden. De
KinjerKultuurpries 2002 werd
gewonnen door basisschool
Onder de Kastanje uit Sittard met
een project over Pesten. Derde
werd mytylschool Franciscusoord
uit Valkenburg met het project
Actie India-Nepal.
SSANG YONG
4WD
Het pand 'Tillemans' op de
hoek Markstraat-Eindstraat staat al
jarenlang leeg. De ramen van het
markante gebouw, grenzend aan
het parkeerbureau, zijn dichtge
spijkerd sinds de laatste gebruiker
- videotheek A la carte j er ver
trok. Het wijkplatform Venray-
centrum pleitte al eerder voor het
behoud van dit karakteristieke
hoekpand. In de commissie
Stedelijke Ontwikkeling vroeg
ook Tom van den Hoek (fractie
Van de Vorle) om het gebouw
voor Venrays centrum te behou
den. "De-voorgevel is van prach
tig metselwerk. Kunnen we dit
niet overeind houden?", wilde hij
weten. Wethouder Ruyten (frac
tie Van de Vorle) merkte op dat
'Tillemans' niet op de monumen
tenlijst staat. "Het pand verkeert
in een slechte toestand. Het is
niet meer onderhouden. De
gemeente gaat uit van sloop. Maar
de eigenaar heeft nog geen sloop
vergunning aangevraagd. Gebeurt
dit wel dan heeft de gemeente
geen grond dit te weigeren ver
klaarde Ruyten. Het pand
'Tillemans' maakt onderdeel uit
van de plannen voor het Mgr.
Goumansplein waar een apparte
mentencomplex moet komen. De
gemeente heeft dit project op de
lange baan geschoven.
GonüSës
NCKHlifertlOf s
PotlbUS 68
SSÖ0 AB Ver
T (0478) 51 18
F {0478) 51 43 81
E lnfo«dignion,n!
I wArw.dignion.nl
Ad vim Implementatie - Kantoorautomatisering - Trainingen - Websites - mternetapplicf i«
Het Verkeérshandhavingsteam
heeft bij verkeerscontroles in
Venray, Castenray, Leunen en
Oostrum bekeuringen uitgeschre
ven.
Op de Overloonseweg in
Venray zijn zondagavond 22 auto
mobilisten bekeurd. De hoogst
gemeten snelheid van de 150
gecontroleerde voertuigen be
droeg 80 km/uur waar maximaal
50 km/uur is toegestaan Dit
levert een boete op van 115 euro.
Op de Horsterweg in Castenray
werden diezelfde avond 106 auto
mobilisten bekeurd. De hoogstge-
meten snelheid van de 320 gecon
troleerde voertuigen bedroeg 87
km/uur waar maximaal 50
km/uur is toegestaan. De hardrij
der kan een boete van 216 euro
tegemoet zien.
Op de Albionstraat in Leunen
werden 40 automobilisten
bekeurd. De hoogstgemeten snel
heid van de 320 gecontroleerde
voertuigen bedroeg 81 km/uur
waar maximaal 50 km/uur is toe
gestaan. Dit levert een boete op
van 187 euro.
Op de Wanssumseweg in
Oostrum tenslotte werden zater
dagavond 69 automobilisten
bekeurd. De hoogst gemeten snel
heid van de 550 gecontroleerde
voertuigen bedroeg 122 km/uur
waar maximaal 80 km/uur is toe
gestaan. Dit gaat de automobilist
245 euro kosten.
Honderddrieëntwintigste jaargang - week 25 - donderdag 20 juni 2002
EN
MAAS
EEL