Bovengronds parkeren blijft optie
PvdA wil inspraak over
geschrapte projecten
"Parkeren moet geen
melkkoe worden"
Kippenactie: 9400 gulden
Venray
voor
wil geld provincie
aanleg rotondes
Schadevergoeding
voor Van Meyel
EESIJÖ
alt
Gunhoek
Twan Jansen
maakt
promotie
Acquisitie
plan van
agenda
gehaald
Sloop café
Old Dutch
Capretto heeft alle ruimte
nodig voor de schitterende
h erfst/wintercollectie
99.95
119.95
Steekpartij in
Venray
Francesca
'na pel EN MAAS
donderdag 16 augustus 2001 - Pagina 7
Politieke partijen voelen zich voor het blok gezet
Een meerderheid van de politie-
partijen in de commissie
edelijk Beheer zette maandag-
0Dd tijdens de behandeling van
nota 'Parkeren in het centrum
n Venray' grote vraagtekens bij
t ondergronds parkeren in het
ntrum van Venray. De fracties,
menwerking Venray en de
Ij) voorop, maakten wethouder
lessen duidelijk dat ze een
ede onderbouwing voor die
van het college van B en W
issen.
[jet college laat in de nota weten
lprincipe' te kiezen voor onder-
onds parkeren, gezien de verste
lg van het Venrayse centrum.
iar de politiek vond dat voorstel
idelijk een brug te ver.
Vooral Gerrit Verkoeijen
jmenwerking Venray) en John
essen (VVD) waren het niet eens
jt de gevolgde procedure. De par-
>n voelden zich gepasseerd door
t college. "Wat is eigenlijk de
ik van de commissieleden".
neg
Gerrit
Verkoeijen
amenwerking Venray) zich af.
"Wanneer is de politieke discussie
daarover gevoerd. Ik zie alleen cij
fers die betrekking hebben op een
ondergrondse parkeergarage. Straks
worden we weer voor een voldon
gen feit geplaatst en valt er niks
meer te kiezen. Dan wordt het
ondergronds parkeren, omdat de
plannen al klaar zijn en het alterna
tief extra geld kost. Verder wil ik
goede cijfers zien, zodat we samen
kunnen afwegen wat de beste keuze
is: bovengronds of ondergronds."
Ook John Niessen (VVD) miste
een goede onderbouwing van de
keuze van het college. "Ik wil de
parkeerbalans van 2001 zien. Het
plaatje dat we hier voorgelegd krij
gen is verouderd. De situaties is
minder gunstig dan in dit rapport,
van 1998, gesuggereerd wordt. Ik
wil recente cijfers voordat er een
definitieve keuze wordt gemaakt"
ONDERBOUWING
Wiske Koster (CDA) vond de tel
lingen 'oubollig'. "Het rapport is te
summier, zodat we nu eigenlijk nog
niks kunnen zeggen. We missen een
goede onderbouwing voor de princi
pekeuze van het college." Het CDA
was evenals de VVD, D66 en
Samenwerking Venray huiverig om
zonder voorbehoud 'ja' te zeggen
tegen ondergronds parkeren in het
centrum van Venray.
Dit in tegenstelling tot de PvdA
en de Fractie van de Vorle.
"Weliswaar zijn de tellingen op
oude gegevens gebaseerd, maar wij
staan niet onwelwillend tegenover
de principekeuze. Een bovengrond
se parkeergarage van vier verdiepin
gen lijkt me zeker geen ideale
oplossing", vond Henk Bisschops.
"Ik neem aan dat we bij elk nieuw
bouwproject in het centrum op basis
van goede cijfers en argumenten
opnieuw de keuze voor parkeren
onder of boven de grond maken."
Dat is ook de bedoeling van het
college, vertelde wethouder
Driessen, die de commissieleden
ervan probeerde te overtuigen dat ze
geen onomkeerbare beslissingen
zouden nemen. "Per concreet pro
ject gaan we inderdaad bekijken of
ondergronds of bovengronds de
beste oplossing is."
Maar een meerderheid hield voet
bij stuk en liet de wethouder weten
nu nog geen advies te willen geven
over het voorstel. "Ik-heb geleerd
van het verleden. Tegen de tijd dat
wij aan de beurt zijn, kunnen we 'ja'
zeggen tegen het plan of het afkeu
ren, maar dan moeten we geld zoe
ken voor het duurdere alternatief',
zei een cynische Verkoeijen, die
verwees naar de gang van zaken
rondom de ontwikkeling van het
Gouden Leeuwterrein (zie voorpa
gina Peel en Maas). De plannen die
daarvoor aan belanghebbenden zijn
gepresenteerd, gaan uit van een
grote ondergrondse parkeergarage.
Wethouder Driessen beloofde de
commissieleden dat hij de tekst van
het voorstel over ondergronds par
keren aan zou laten passen, zodat
zowel ondergronds als bovengronds
parkeren in het centrum van Venray
een optie blijft en de commissiele
den zich niet voor het blok gezet
voelen. Over twee weken neemt de
gemeenteraad een besluit over de
parkeemota.
^'De Hoveniers
^we/iqr
HOV0NIEI
voor ontwerp
tuinaanleg
en onderhoud
1
Venray 0478-571800
Twan Jansen is per 1 september
01 benoemd tot directeur van de
«tor Algemene Zaken. Deze
meentelijke directiepost was al
kele maanden vacant. Ex-raadslid
isen was vanaf 1 augustus 1997
ofd Financiën en Bedrijfsvoering.
iorTwan Jansen (52) betekent het
o interne promotie. Vier jaar gele-
n verruilde hij zijn job als leer-
acht aan een basisschool in
lurne om bij de gemeente zijn car
ré een nieuwe wending te geven,
ij verliet tevens de gemeenteraad
larin hij sinds 1986 namens de
dA zat. Hij was de laatste jaren
ictievoorzitter, Bert Linskens
gde hem in 1997 tussentijds op
raadslid. Overigens zal Twan
sen na 1 september nog gedeelte-
Ie als hoofd financiën werkzaam
ijven totdat er een opvolger voor
m is aangetrokken, Ónder de sec-
r Algemene Zaken vallen onder
ier de afdelingen Personeel
;ganisatie, Informatie Auto-
g itisering en Publieksdiensten.
Het communicatie-, promotie-
i acquisitieplan voor bedrijven
maandag niet behandeld in de
mmissie Finecza (linanciën en
onomische zaken). Oorzaak: de
iderbouwing van de eenmalige
vestering van 250.000 gulden
us de jaarlijkse kosten van
iO.OOO gulden ontbraken,
erwijl het stuk al begin juli naar
e commissieleden verzonden
as. Tijdens de vergadering werd
i'vergeten' financiële paragraaf
«Isnog uitgereikt. Maar toen hoef-
ehet voor de meeste commissie-
i tien niet meer.
'Dit is niet de eerste keer dat we
aande de vergadering nog stukken
egeschoven krijgen. Ik vind dat dit
et kan", foeterde Paul Vriesekoop
!vdA). "Dit had er gewoon bij
fieten zitten. Ik neem het nu voor
innisgeving aan. Wij willen geen
nderwerpen meer behandelen als
gegevens niet volledig zijn."
'ethouder Houba (VVD) voelde de
11 al hangen en stelde daarom
itect voor het punt van de agenda
halen en te verplaatsen naar de
plgende vergadering. Alle partijen,
"ihalve het CDA, stemden hiermee
Café Old Dutch aan de
eunseweg is door de gemeente
cnray aangekocht. Op de plaats
het gebouw gaat een parkje met
ee' groen verrijzen, vertelt
•meentewoordvoerster Silvia van
lspen. "Het pand wordt gesloopt in
erband met de verkeersveiligheid
!r plekke en het verfraaien van het
Ncht van het Raayland College."
Wanneer de sloop gaaf beginnen,
°n de gemeentewoordvoerster niet
"ertellen in verband met vakanties
pdeafdelmi>
Het laden van kippen bij John
Claessens in Ysselsteyn heeft peu
terspeelzaal De Calimero's 9400
gulden opgeleverd. Liefst negentig
vrijwilligers uit de Ysselsteynse
gemeenschap staken enkele uren
de handen uit de mouwen.
Peuterspeelzaal De Calimero's is
al enkele jaren op zoek naar een
nieuw onderkomen. De 65
Ysselsteynse peuters verblijven nu
nog in een ruimte bij jongerencen
trum Jera, maar het bestuur van de
peuterspeelzaal heeft zijn oog laten
vallen op een nieuw lokaal vlakbij
de basisschool.
Liefst negentig vrijwilligers sta
ken de handen uit de mouwen
Peuterspeelzaal De Calimero's
had goede hoop begin volgend jaar
te kunnen verhuizen met vier groe
pen peuters. Dit plan leek zo goed
als rond maar de laatste weken
kwam er een kink in de kabel,
omdat de welstandscommissie van
de gemeente Venray toch niet hele
maal met het plan kon instemmen.
De gemeente heeft inmiddels wel
aangegeven dat er nog alternatieven
zijn voor nieuwbouw bij de basis
school.
Bij basisschool St. Oda staan al
enkele noodlokalen. De Calimero's
willen hier graag een semi-perma-
nent lokaal bijzetten. De kosten
hiervoor bedragen ruim twee ton.
Naast een lening bij de bank en
fondsenwerving via Synthese draagt
ook de Ysselsteynse gemeenschap
door middel van diverse acties,
zoals het laden van kippen, bij in de
kosten. Ook de peuterspeelzaal zelf
komt in actie, want op de 'Dag van
de Peuterspeelzaal', op zondag 28
oktober, worden in de peuterspeel
zaal onder andere een speelgoed
beurs en een goederen- en diensten
veiling gehouden.
Bert Linskens (PvdA) zwengel
de in de commissie Finecza (finan
ciën en economische zaken) de
politieke discussie aan. De
PvdA'er vond het niet kunnen dat
college en managementteam de
gemeenteraad gezamenlijk bui
tenspel zetten. Want de raad heeft
als hoogste bestuursorgaan geen
invloed op de lijst van projecten
die niet meer worden uitgevoerd
in deze raadsperiode.
Wethouder Houba (VVD) ant
woordde op een vraag van Paul
Vriesekoop (PvdA) dat het college
niet van plan was de lijst te agende
ren voor de eerstvolgende raadsver
gadering. Het college heeft een
maand geleden een lijst opgesteld
van projecten die deze raadsperiode
niet meer kunnen worden uitge
voerd. 'Om duidelijkheid te schep
pen en het ambitieniveau van de
gemeente af te stemmen op de
beschikbare capaciteit', zo schrijven
Ben W.
Volgens Bert Linskens is het
beleid van het college 'procedureel
onjuist'. "Het college moet zijn
plaats weten. Het maken van deze
keuzes is voorbehouden aan de
raad", stelde hij. Zijn partijgenoot
Vriesekoop pleitte eveneens voor
behandeling in de raad 'voor het
krijgen van politiek gedragen keu
zes'. De PvdA'er vroeg tevens om
een goede communicatie met alle
betrokkenen die teleurgesteld wor
den dat hun plannen in de ijskast
verdwijnen. Hieraan blijkt het inder
daad flink te schorten. Zo moest het
bestuur van de stichting Speeltuin
Venray het nieuws uit de krant ver
nemen. Voorzitter Jan Jegen nam
daarop direct contact op met wel-
zijnsambtenaar Ger Last die even
eens overvallen was door het
nieuws. Frans Janssen (CDA) vroeg
zich af welke criteria en argumenten
ten grondslag lagen aan de keuze
van de projecten. De CDA'er was
niet te spreken over 'de manier
waarop zo'n belangrijk stuk midde
nin de vakantieperiode gedropt
wordt'. "Het is een politiek item
waarbij de politiek niet betrokken
is", stelde Janssen die daarmee de
PvdA steunde.
SPEELTUIN
Jan Houba verklaarde dat de
beperkte ambtelijke capaciteit en de
financiële mogelijkheden de beide
criteria zijn geweest. "We hebben
ons afgevraagd wat de organisatie
kan behappen. Want het is zowel
extern als intern belangrijk om af te
spreken wat we wel of niet doen.
Dit is de enige manier om rust in de
tent te krijgen", reageerde Houba.
Hoofd financiën Twan Jansen legde
uit dat dit probleem zich ieder jaar
opnieuw voordoet. Het bekende
stuwmeer van investeringen is daar
het resultaat van. "Alleen was er
voorheen nooit geen duidelijkheid
over. En dat is nu juist het doel van
deze lijst. Dat we op voorhand dui
delijkheid scheppen en daardoor
weten wat we aan elkaar hebben."
Ron van den Heuvel (WD) infor
meerde naar de financiële conse
quenties. Volgens wethouder Houba
levert het dit jaar slechts een bespa
ring op van 65.000 euro of 143.000
gulden. Aangezien de meeste pro
jecten over meerdere jaren worden
afgeschreven waardoor het financië
le gewin in het eerste jaar slechts
marginaal is. De meeste commissie
leden konden zich overigens wel
vinden in de intentie van het college
om de voortgang van de projecten
inzichtelijk te maken. De meeste
van de 55 geschrapte projecten val
len onder de sectoren Stedelijke
Ontwikkeling en Stedelijk Beheer.
Zo worden de bouwontwikkelingen
op het Mgr. Goumansplein, slagerij
Drabbels, voormalige Biologische
school, Blekersveld, De Brier,
Servaasterrein en de vrijkomende
schoolterreinen op de lange baan
geschoven. Ook de uitvoering van
de eerste tranche van de Ruimte
voor Ruimte-regeling, de bouw van
27 villa's in De Brabander, wordt
voorlopig uitgesteld. De uitvoering
van de verkeersvisie centrum, aan
passing parkeervoorziening
Jerusalem, beheersplan verkeersbor
den, bewaakte fietsenstalling, opti
malisering parkeervoorzieningen,
doortrekken aardewal Brukske, aan
leg parkeerterrein
Poststraat/Julianasingel, uitvoering
Oude Oostrumseweg, inrichting
Julianasingel, verlengen van de
Westsingel en nieuwbouw van het
kringloopcentrum worden in het
komende jaar niet meer onderhan
den genomen. Het geduld van de
initiatiefnemers die al sinds 1994
strijden voor een speeltuin in het
Vlakwatergebied wordt opnieuw op
de proef gesteld.
ONZE ZOMERCOLLECTIE MOET WEG: NOG I WEEK
de laatste 125 paar
damesschoenen
uitzoeken
2 PAAR 175,-
de laatste 93 paar
herenschoenen
uitzoeken
2 PAAR 199,-
Taaf&p
DE GEZELLIGSTE SCHOENWINKEL VAN VENRAY
GROTESTRAAT 11
www.capretto.nl
Twee negentienjarige mannen
uit Stevenbeek en Blerick en een
zestienjarige Venraynaar zijn
vorige week donderdagochtend
vroeg aangehouden voor hun
betrokkenheid bij een flinke
vechtpartij op de Venrayse ker
mis. Daarbij werd een mes
gebruikt.
De politie kreeg woensdagavond
rond half elf de melding dat drie
mannen op het Schouwburgplein
ruzie hadden. De agenten konden
toen een knokpartij in de kiem smo
ren. Een uur later werd de politie
naar het Henseniusplein geroepen
vanwege een vechtpartijDaar trof
fen ze andermaal de drie vechters
bazen aan, van wie er één gewond
op de grond lag. De gewonde werd
naar het ziekenhuis gebracht voor
behandeling. Daarna werd het drie
tal naar het politiebureau in Venlo
gebracht. De aanleiding voor de
ruzie is nog niet duidelijk. Evenmin
is de politie bekend wie van de drie
vechtersbazen het mes heeft
gébruikt.
Politiek in grote lijnen eens met aanpassing tarief
Een meerderheid van de poli
tiek kon maandagavond tijdens
een gecombineerde vergadering
van de commissies Stedelijk
Beheer en Financiën in grote lij
nen instemmen met een verhoging
van de parkeertarieven met 50
procent en de uitbreiding van de
parkeertijden met een uur. Op
wat kleine aanpassingen na gaven
de meeste fracties na bijna 1,5 uur
soebatten hun goedkeuring aan
het voorstel van het college van B
en W.
Op maandag tot en met donderdag
en op zaterdag wordt de parkeertijd
per 1 september met een uur ver
lengd tot 19.00 uur. Op vrijdag
(koopavond) blijft de eindtijd 21.00
uur. Indien de gemeenteraad op 28
augustus akkoord gaat, dan kunnen
de nieuwe tarieven en parkeertijden
op 1 september ingaan.
Met de verhoging komen de par
keertarieven in Venray op minimaal
1,50 gulden per uur (pleinen met
achteraf betalen). De tarieven in de
straten met het vooraf betaalsysteem
gaan van 1,50 naar 2,25 gulden en
van 2 naar 3 gulden. De gemeente
zegt de inkomsten nodig te hebben
om de noodzakelijke investeringen
in parkeervoorzieningen te kunnen
bekostigen.
Venray wil de komende tien jaar
ongeveer zeventig miljoen gulden
investeren in de verbetering en de
uitbreiding van de parkeerplaatsen
in het centrum. Er moet nieuwe
betaalapparatuur komen in verband
met de invoering van de euro en de
gemeente wil nieuwe elektronische
borden die automobilisten de weg
wijzen naar vrije parkeerplaatsen.
Betaald parkeren op koopzonda
gen en tijdens evenementen op zon
dagen is voorgoed van de baan.
Tijdens feestdagen, te weten tweede
paasdag, tweede pinksterdag,
Hemelvaartsdag, eerste en tweede
kerstdag, camavalsmaandag en -
dinsdag, hoeft de automobilist geen
parkeergeld te betalen. Indien de
bijzondere feestdagen vallen op een
doordeweekse dag, zoals dat kan bij
Koninginnedag of Bevrijdingsdag,
dan worden deze niet als koopzon
dag aangemerkt maar als een gewo
ne dag en geldt dus een betalings
verplichting voor betaald parkeren.
KONINGINNEDAG
CDA'er Reintjes pleitte ervoor
om Koninginnedag ook op te nemen
op de lijst van huidige feestdagen
waarvoor geen betalingsplicht geldt,
waarop PvdA'er Bisschops schert
send opmerkte dat wat hem betreft
dan ook wel 'De Dag van de
Arbeid' 'parkeergeldvrij' mag zijn.
De PvdA'er kon zich net als de
CDA'er wel vinden in de verhoging
van de parkeertarieven. "De tarie
ven zijn niet schrikbarend, maar we
moeten oppassen dat we ons niet uit
de markt prijzen. Er moeten goede
voorzieningen zijn tegen betaalbare
prijzen." Ook vroeg hij zich af
waarom er geen maximaal dagtarief
in het voorstel van B en W was
opgenomen.
Gerrit Verkoeijen (Samenwerking
Venray) vond dat de gemeente
Venray het parkeren niet als melk
koe moet gebruiken. "Een verho
ging van 50% vind ik toch vrij
veel." Hij wees de wethouder en de
andere commissieleden erop dat het
mogelijk goedkoper is om het par
keerbeheer zelf in de hand te nemen
en afscheid te nemen van Q-Park,
om tot lagere kosten en dus lagere
tarieven te komen. "In de gemeente
Groningen werkt dat uitstekend",
wist Verkoeijen. "Ik ben een voor
stander van goedkope tarieven. De
lasten moeten voor de burger zo
laag mogelijk blijven."
Niessen (VVD) vroeg zich af
waarom de gemeente Venray de
parkeerterreinen 's avond niet op
slot doet, om te verhinderen dat
automobilisten die voor 19.00 uur
op de terreinen geparkeerd hebben,
na 19.00 uur niets hoeven te betalen
omdat de slagbomen omhoog staan.
"Waarom laten we die slagbomen
niet dicht? De bewoners hebben
toch voldoende parkeerruimte bij de
parkeermeters langs de weg?"
PROTESTEN
Volgens wethouder Driessen is de
verhoging van 50 procent gerecht
vaardigd omdat de tarieven sinds
1993 niet meer zijn verhoogd.
Aanvankelijk wilde de gemeente
ook de dagelijkse betaaltijd tot
22.00 uur verlengen, maar dat lever
de zoveel protesten op van omwo
nenden en winkeliers dat deze plan
nen weer moesten worden
teruggedraaid.
Eén van de redenen om de betaal
tijd te verlengen van 18.00 uur naar
22.00 uur was om het illegaal en
gratis parkeren tegen te gaan.
Chauffeurs die 's ochtends voor
9.00 uur hun auto parkeerden en pas
na 18.00 uur weer wegreden konder
zonder te betalen het terrein verla
ten. Dit probleem is nu ondervan
gen, deels door oprekking van de
eindtijd tot 19.00 uur.
Dat de gemeente Venray de oor
spronkelijke plannen moet laten
varen betekent ook minder parkeer-
inkomsten. Maar de wethouder stel
de daar tegenover dat het parkeerbu-
reau in de avonduren nu niet bezet
hoeft te zijn. "Als de slagbomen
dicht zijn, moet er ook bemensing
van het parkeerbureau zijn, ook bij
de nieuwe apparatuur. De kosten
wegen niet op tegen de baten."
Driessen is geen voorstander van
een volledige nachtelijke sluiting
van de parkeerterreinen. "Het socia
le aspect is ook belangrijk. Veel
mensen die Venray bezoeken of die
in het centrum wonen, zetten hun
auto 's nachts op de parkeerterrei
nen neer. Tijdens de informatie
avond kwam de wens naar voren om
de parkeerterreinen 's nachts open
te houden."
De wethouder beloofde het voor
stel van de PvdA, om een maximaal
dagtarief in het voorstel op te
nemen, 'te beschouwen binnen het
college', net als het voorstel van het
CDA om geen parkeergeld te heffen
op Koninginnedag.
Driessen stelde verder dat het par
keren geen melkkoe voor de
gemeente wordt. "Het geld blijft in
een gesloten circuit en wordt niet
aan andere bestemmingen uitgege
ven. We moeten onszelf inderdaad
niet uit de markt prijzen, maar dat
gebeurt met de nieuwe tariefstelling
ook niet."
Verkeersgedeputeerde M.
Vestjens van de provincie
Limburg maakt op woensdag 19
september tijdens een bezoek aan
de gemeente Venray bekend dat
de kruising Maasheseweg-A73 tot
de top 10 van meest gevaarlijke
De gemeente Venray wil aau J. van Meyel, de voormalige eigenaar
van café Hen to, bijna 44.000 golden schadevergoeding uitkeren van
wege de bouw van een winkelpand met parkeerkelder en veertien
appartementen op het Wilhelminaplein in Venray, direct grenzend
aan het perceel van de Venraynaar.
Van Meyel diende in 1997 een schadevergoeding in, omdat door de
bouw van hel winkelpand en de appartementen een waardedaling voor zijn
woning en zijn toenmalige bedrijf zou optreden. Ook zouden de omzet èn
de ontplooiingsmogelijkheden van zijn café te lijden hebben onder de
bouw. DAS Rechtsbijstand stelde namens de Venrayse ondernemer vast
dat de schade in ieder geval voor wat betreft de waardedaling van het pand
200.000 gulden bedraagt.
De gemeente Venray heeft in januari 1998 de Stichting Adviesbureau
Onroerende Zaken (SAOZ) uit Rotterdam in de arm genomen om een
advies op ie stellen. De SOAZ adviseert de gemeente Venray het namens
Van Meyel ingediende verzoek om planschade gedeeltelijk toe te kennen
en hem een schadevergoeding toe te kennen van 35.000 gulden en dit
bedrag te vermeerderen met de wettelijke rente (8.705 guloen) vanaf 20
oktober 1997. Door de minder aantrekkelijke ligging, een verlies aan pri
vacy cn uitzicht, is volgens het SOAZ de waarde van de onroerende zaak
van Van Meyel met een bedrag van 35,000 gulden gedaald. De andere
bezwaren van Van Meyel heeft het bureau van de hand gewezen.
verkeerspunten in Limburg
behoort. De presentatie van deze
zogenaamde 'blackspotlijst' van
het ROVL vindt plaats bij de
afslag Venray-Noord.
Wethouder Driessen zal de gele
genheid aangrijpen om de gedepu
teerde eraan te herinneren dat
Venray wil dat de provincie meebe
taalt aan de twee extra rotondes bij
de aansluiting van de Maasheseweg
op de A73. Dat maakte hij maan
dagavond in de commissie
Stedelijke Beheer bekend.
De huidige constructie met twee
kruispunten levert gevaarlijkse situ
aties en opstoppingen op.
De A73 wordt steeds drukker en
dat merkt de gemeente Venray met
name op de afritten bij de afslag
Venray-Noord. In de avondspits
staat de afrit bij Mc Donalds hele
maal vol en dat leidt soms tot
gevaarlijke situaties. Het verkeer
kan niet snel genoeg weg, omdat
ook de Maasheseweg rond die tijd
druk bereden wordt.
ROTONDES
De oplossing voor het probleem is
in de ogen van de gemeente Venray
de aanleg van twee rotondes in de
Maasheseweg; eentje aan elke kant
van de snelweg. De rotonde aan de
noordzijde van het viaduct moet er
wat het college betreft zo snel
mogelijk komen, terwijl de rotonde
aan de zuidkant over vijf tot acht
jaar moet worden gerealiseerd. Elke
rotonde kost een miljoen gulden. De
provincie Limburg en
Rijkswaterstaat zijn het daarmee
wel eens, maar alle drie de partijen
hebben de benodigde twee miljoen
gulden voor de beide rotondes niet
klaarliggen. De provincie was tot
voor kort eigenaar van de
Maasheseweg, het Rijk bezit de
snelweg en de op- en afritten.
Venray heeft enkele maanden
geleden de Maasheseweg van de
provincie overgenomen, maar de
zeven ton die de gemeente hiervoor
kreeg, is niet bedoeld om rotondes
aan te leggen. De gemeente kan wel
beschikken over 412.000 gulden die
Rijkwaterstaat opzij heeft gezet
voor de aanleg van verkeerslichten
bij de afritten. Met Rijkswaterstaat
is afgesproken dat Venray de vier
ton mag gebruiken voor de aanleg
van een rotonde. Resteert 1,6 mil
joen gulden die de gemeente moet
zien op te hoesten voor de twee
rotondes. Daarbij kan zij ook een
beroep doen op de Provincie.
IJssalon
Pr. Bernhardstraat 30a
smaak van de week
(17 t.m. 24 augustus)
CITROENCAKE