'NATUURLIJK IS HET PIJNLIJK MAAR WE MAKEN ONS STERK ALLE KLACHTEN TE VERHELPEN De OversteekSamen werken aan goede zorg st, Maartens Gasthuis st, Elisabeth Ziekenhuis o Benders, coördinator patiënten voorlichting (I) en Hil Oudenhoven, klachtenfunctionaris Gratis informatienummer: 0800 - 0233435 PEEL EN MAAS iu Marjo Benders: "Als coördinator patiëntenvoorlichting is het mijn functie heel alert te zijn op wat er bij patiënten en andere betrokkenen leeft. Je merkt dat de groep die de ontwikkelingen als noodzakelijk en zelfs als uitdaging ervaart, steeds groter wordt. Toch moeten we vooral aan dacht blijven hebben voor de mensen die bang zijn voor het wegvallen van faciliteiten. Die angst komt met name voort uit onduidelijkheid. We zullen dus moeten zorgen dat we patiënten helder en eerlijk informeren over de consequenties van de veranderingen. "De zorg voor patiënten is en blijft het belangrijkste uitgangspunt in alle ontwikkelingen. We moeten de patiënt dus niet alleen duidelijk maken waarom de veranderingen noodzakelijk zijn, maar vooral ook laten zien wat dit concreet voor hem of haar betekent. Waar kunnen ze terecht voor welke zorg. Als Patiëntenservicebureau stellen we alles in het werk om de onduidelijkheden weg te nemen. Uitgangspunt is in ieder geval dat patiënten in Venray blijvend terecht kunnen voor poliklinische zorg en de meer eenvoudige onderzoeken,vervolgt Hil Oudenhoven. Marjo: "Voorop staat dat de beslissingen dje genomen worden, steeds gericht zijn op de beste zorg voor de patiënt. Daar maken we ons dan ook sterk voor. In onze functie van gen we signalen op van zowel patiënten als medewerkers en spelen deze door naar het management. En ik ben ervan overtuigd dat deze signalen in de uiteindelijke beslissingen meegenomen worden. Er wordt weloverwogen bekeken hoe we - met de middelen die ons ter beschikking staan - de kwaliteit van de zorg zeker kunnen stellen. Hil: "Natuurlijk gaat het je aan het hart dat we niet twee volwaardige ziekenhuizen kunnen handhaven. Maar aan de andere kant begrijp ik dat er keuzes gemaakt moeten worden. En dus moeten we met z'n allen de uitdagingen aan grijpen om de beste patiëntenzorg te garanderen. Marjo Benders en Hil Oudenhoven, twee collega's die vanuit hun functie als geen ander begrijpen welke onzeker heden er bij patiënten leven. Maar die zich volledig inzetten om voor die patiënt te bouwen aan de beste zorg. Samen met hun collega's in Venray en Venlo. Samen met u. De Oversteek is een ingrijpend plan voor de toekomstige inrichting van de zorg in onze regio. De veranderingen die daarin staan omschreven zijn noodzakelijk, onvermijdelijk en onomkeerbaar. We leven in een tijd waarin mensen gelukkig steeds ouder worden. Terecht is er steeds meer vraag naar zorg die kwaliteit van leven mogelijk maakt. De overheid stelt hoge eisen aan de organisatie, maar beperkt budgetten. Er is schaarste aan medisch en verzorgend personeel. Al met al vraagt dit nood zakelijkerwijs om herinrichting van zorg. Dat proces speelt zich overal in Nederland af. Die veranderingen zijn ook hier onafwendbaar. Zo'n plan ontwikkelen en uitvoeren is moeilijk, want er komen talloze factoren aan de orde die daarbij moeten worden meegewogen. De Oversteek is een zorgvuldig plan. Waarin wel degelijk rekening gehouden wordt met de belangen van patiënten en medewerkers. Waarin echter ook ingrijpende veranderingen staan beschreven, die misschien moeilijk te slikken zullen zijn. Er gaat dus van alles veranderen. Wij doen ons best u daarover fasegewijs tot in de kleinste details te informeren, zodat u weet waar u aan toe bent. Wilt u meer weten? Bel dan op werkdagen tussen 9.00 - 12.00 uur of tussen 13.00 - 17.00 uur ons gratis informatienummer.

Peel en Maas | 2000 | | pagina 8