Inalfa wint Oost-Europa Prijs "Mijn werk is altijd mijn hobby geweest" I Verkeersveiligheid leerlingen staat voorop "Kwalitatief goede en veilige brug' ONS LEER HEEFT MEER!! Initiatiefgroep wil waken over nonumentaal gebouw Grotestraat 41 'T VENROJS LAEVE GETAEKEND De kerst pakketten van Xerox Waas en Kemmelings noerei Sjaak Sijbers de mond AANBIEDINGEN KWALITEIT, SERVICE EN GARANTIE Onder invloed !_i eel EN MAAS donderdag 30 november 2000 - Pagina 5 Inalfa Indistrics BV uit Venray dit jaar de winnaar van de lost-Europa Prijs voor (ndernemers. De Inalfadirectie reeg de Dost-Europa Award oensdag litgereikt tijdens een rniposiumin Amsterdam. IHet Vennyse bedrijf heeft de [derscheid.ng gekregen voor haar istiging Pal Inalfa a.s. in Slowakije tvaar zij sedert 1993 actief zijn. [alfa Industries is een wereldwijd erkende organisatie in de automo ve industrie en is een toonaange- end toeleveringsbedrijf voor de iternationale automobielindustrie is een toomangevend toeleve- ngsbedrijf vcor praktisch alle :kende maken (Porsche, lercedes, NedCar, Volkswagen en Skoda). Naast Inalfa waren nog drie andere bedrijven genomineerd: Boiten Raadgevende Ingenieurs Amersfoort BV, Campina Melkunie uit Zaltbommel en Emeritor uit Nieuwkoop. De keuze voor Inalfa is niet alleen bepaald door het feit dat het bedrijf met eigen geld op lange termijn heeft geïnvesteerd maar door het afstoten van niet-kerngebonden acti viteiten heeft de onderneming in de omgeving van Vrable werkgelegen heid geschapen voor minimaal 650 mensen, en door uitbesteding nog eens voor minimaal eenzelfde aantal personen. Daarnaast besteed het bedrijf veel aandacht aan het sociale aspect. Via de stichting 'Vrienden Slowaakse Jeugd' heeft het een drietal wees huizen geadopteerd, met als doel de kwaliteit van leven voor weeskinde ren te verbeteren. Vanuit Nederland worden de tehuizen, door bijdragen en acties van onder andere werkne mers in Nederland en België voor zien van speeltoestellen en kleding. Bovendien zorgt het bedrijf dat de noodzakelijke verbouwingen aan de tehuizen worden uitgevoerd. De prijs werd gistermiddag (woensdag) uitgereikt bij de ABN AMRO bank in Amsterdam tijdens het symposium 'Oost-Europa en de Europese Unie'. De Oost-Europa Prijs voor Ondernemers, die dit jaar voor de achtste keer wordt toege kend, is een initiatief van de Stichting Oost-Europa Prijs. De prijs wordt toegekend aan onderne mers die in Oost-Europa een toege kende waarde creëren en zo een bij drage leveren aan het versterken van de markteconomie. Het kan bijvoor beeld gaan om overdracht van ken nis, het scheppen van werkgelegen heid, exportbevordering of verbetering van de leefomgeving. Alleen zakelijke projecten met winstoogmerk komen in aanmer king. Eerdere winnaars zijn Van Gulik Milieutechniek, Modens International BV (herenkleding- confectie), Charkow Beheer BV (taleninstituut). Koninklijke Cooy- mans BV (wijnimport), Ingenieurs bureau Tebodin, Vanderhave (plan tenveredeling, productie van en handel in zaden), Independent Media (oprichter onafhankelijk dag blad 'Moscow Times') en Kalkman Vis BV (visverwerking). zt"De Heveniers'' ,,*en HOV0I snoeien ie planten vakkundig wor de winter. Het. is ai lange- bekend dat de 500 medewerken van Xerox in iray dit jaar vsrstoken blijven een kestpakket. Het iierikaause ouccrn heeft roers voor heteerst in zestien ir verlies geleén en gaar daar- drascisch bezünigen. Maar nu jrjnt het zo te ijn dal Xerox de 00 kerstpakketén al besteld had lordat de hezuiagingsmaalrege- van krach werden. Het leerbedrijf ou daarom de n in g toch r-oete n voldoen. :r wil ik nie op ingaan. Dit frwijs ik naar bt geruchtencir- ttif, zegt Frans van der Kruijf, Biiager communications van erox Venray. Ook heeft het drijf het jubilaimfcest van de lerknemers uitgeteld. "Het gaat t het moment tiet zo goed met it c oncern en darom willen we le vermijdbare kosten zien te iparen' aidusV'an der Kruijf. Gebrolen pols Bij een verkeesongeval op de - uising Merselosiweg Langeweg vrijdagochtem een 79-jarige ltsster uit Venra> gewond geraakt. vrouw brak eei pols. De aanrij- pg ontstond to.n een 34-jarige Itomobiliste uit Vnray geen voor lig verleende op ie kruising. 'Smederij Erben': 65 jaar een begrip in Veulen Nee, zijn werk was Wiel Erben (61) nog lang niet nioe. Integendeel zelfs. Samen met zijn broer Chris en vier andere mede werkers was Wiel nog dagelijks van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de weer om boeren te hel pen en te adviseren bij de installa tie of reparatie van een melkma chine of de aanleg van een spiksplinternieuwe stalinrichting. Op 1 december 2000 stopt het bedrijf Erben en nemen Jan en Rian van Grinsven uit Handel de werkzaamheden over. Met pijn in z'n hart ziet Wiel 1 december naderen. "Want mijn werk is altijd mijn grote hobby geweest." 'Ontzettenc bezorgd over toekomst oud raadhuis" Karei Beerkms en Wim iive homassen hebbm samen een ïni- mi atiefgroep opgericht. Zij willen, d"s amens veel aidere bezorgde enraynaren, votrkomen dat het oormalige raadiuis op de Grote larkt nog verier verpaupert. Sjaak Sijbers kvam dinsdagavond M de raadsvergadering met een He aanklacht egen wethouder raten, Sijbers, de samen met zijn oer eigenaar is vm het pand waar- Basismarkt gevestigd is, leeft al enlang in cmflict met de 'fut! oieente. De inwiner van Holthees ops vlak voor d« verkiezingen in in een pamfet zijn ongenoe- over wetlouder Kersten, jdens hel spreekecht publiek liet ibers weer van zch horen. "Ik heb 1998 al gewaaschuwd over de ndelwijze van Kersten. Maar '<baar is er nog niets geleerd uit verleden", zei iijbers die allerlei raties zoals Catoir en Wismans fakelde. Burgemeester Waals sp toen in. "D( toon die u aans- :past niet in de.e vergadering. U hier geen pesoonlijke rancu- tegen wethoider Kersten uit- ïken." Sjaak Sjbers ging echter lijk verder waana raadslid Truus Pimelings het >pnam voor haar tijgenoot Kersen. "Ik wil hier |on protesteren De spreker zegt [over Merselo e hebben maar ik het woord Merselo nog niet oord", zo orderbrak zij het og. Sijbers gaf daarna op: Jlie willen hetallemaal weer in doofpot stoppel..." "We zijn ontzettend bezorgd over de toekomst van het oude raad huis", zegt Wim Thomassen. De beide initiatiefnemers hebben daarom een voorstel bij de gemeen te ingediend. Ze willen komen tot een stichting die gaat waken over het monumentale gebouw. Na het vertrek van de muziekschool naar het kunstencentrum staat het raad huis leeg. De gemeente is er nog niet in geslaagd om het gebouw te verkopen als horecabestemming. Beerkens en Thomassen vrezen dat het pand straks in handen komt van een projectontwikkelaar die weinig waarde hecht aan het prachtige gebouw. Karei Beerkens: "Het raad huis mag niet voor de Venrayse gemeenschap verloren gaan. Als het gebouw eenmaal verkocht is dan hebben we er geen zeggenschap meer over. Daarom willen we een stichting oprichten met een contro lerende functie over het gebouw. Ook is een stichting beter in staat om elders subsidies los te peuteren voor bijvoorbeeld het onderhoud." Tijdens een gesprek op het gemeentehuis heeft Wim Thomassen voorgesteld om spoedig met een aantal mensen te brainstor men over de bestemming. "En ik weet zeker dat er een idee uitkomt wat de beste oplossing is. Dat het pand bruikbaar en exploitabel gemaakt kan worden." De initiatief groep heeft de voorkeur voor een horecabestemming met expositie ruimten en eventueel een trouwzaal. De mogelijke komst van winkels met veel reclame-uitingen is een schrikbeeld voor de groep. "De stichting moet het oude raadhuis daartegen beschermen", hoopt Wim Thomassen. PEEL EN MAAS on line www.vandeniminckhof.nl/ I Op I december geen Erben meer in Veulen. Wiel Erben (61): "Nog meer uren werken, daar had ik op mijn leeftijd geen zin meer in." De reden dat Erben ermee stopt, is te wijten aan een reorganisatie bij dealer Del aval. "Het bedrijf wil het aantal dealers terugbrengen van 38 naar 25, omdat er steeds minder veehouders komen. Om toch renda bel te kunnen werken, zou ik een veel groter gebied, namelijk héél Limburg, onder mijn hoede krijgen. Nog meer uren werken, daar had ik op mijn leeftijd geen zin meer in", vertelt Wiel Erben, OUDE AMBACHT Vader Chris Erben begon in 1935 met een smederij aan de Veulenseweg 35 in Veulen. "Het oude ambacht. De hoeven van paar den beslaan en karren maken, dat waren zo'n beetje de hoofdwerk zaamheden van vader", vertelt Wiel Erben. De familie Erben bestond naast vader Chris en moeder Maria uit drie zonen en drie dochters. "Mijn moeder kenden ze niet als Maria, maar als de vrouw van de smid. Zo werd ze altijd door ieder een genoemd", lacht Wiel Erbers. Samen met broer Chris ging Wiel zijn vader helpen in het bedrijf Erben. "We gingen ons steeds meer specialiseren in stalinrichting en melkmachines. In de loop der jaren hebben we een brede klantenkring opgebouwd. Bij zo'n 600 veehou ders, van Ottersum tot Venlo en van Asten-Someren tot aan de Duitse grens, komen we regelmatig over de vloer. Verder krijgen we vaak klan ten aan de deur voor een stukje oud ijzer. Nee, paarden beslaan doen we eigenlijk nooit meer." all-mag-inspr:Voor het personeel dat nu bij Erben in dienst is, veran dert er na 1 december weinig tot niets. "Ze gaan aan de slag bij Jan en Rian van Grinsven", zegt Wiel. "Het werk blijft hetzelfde. Alleen krijgen ze de opdrachten nu van een ander." Hoe Wiel vanaf 1 december zijn vele vrije uurtjes in gaat vullen, weet hij nog niet precies. Lachend: "Ik heb nog een smidsvuur. Misschien dat ik me puur voor mijn eigen plezier op siersmeetwerk ga richten. Dat heb ik immers op school geleerd." Op zondag 10 december van 11.00 tot 13.00 uur is er een afscheidsreceptie in café-zaal 't Veule in Veulen, waarbij ook de nieuwe Delaval-dealer Jan en Rian van Grinsven aanwezig zijn. Voetgangersbrug over Zuidsingel is 'vandalismeproof' Dé gemeente Venray heeft met het ontwerp van architect Peter van Kempen gekozen voor een kwalitatief goede, veilige en moderne voetgangersbrug, die past in het kwaliteitsbeeld dat de gemeente Venray voor ogen staat. Dat vertelde wethouder Driessen woensdag bij de opening van de rotonde Zuidsingel-Leunseweg. "Het is een prachtige voetgan gersbrug die circa 1,5 miljoen gul den kost, maar die prima past in het beeld van Venray Zuid. Natuurlijk staat de veiligheid van de voetgangers voorop, maar de brug is ook 'vandalismeproof': leerlingen kunnen geen spullen vanaf de brug op de weg gooien." Ter bevordering van een veilige afwikkeling van de grote scholieren- stroom bij de wisseling van de sportlesuren (200 heen- en terug bewegingen bij iedere leswisseling) tussen het Raayland College en het sportpark De Wieën, is het noodza kelijk een voetgangersbrug aan te leggen over de Zuidsingel. Uit drie schetsontwerpen voor een voetgan gersbrug koos de gemeente Venray uiteindelijk voor het schetsontwerp van architect Peter van Kempen. "We vonden het niet gepast om de leerlingen overeen houten 'Bailey brug' te laten lopen. Dat is niet meer van deze tijd en bovendien was die brug minder veilig. Deze brug is veilig en past uitstekend bij de omgeving, met name de nieuwbouw van het Raayland", aldus Driessen. VERBINDING De brug doet ook dienst als ver binding van en naar het parkeerter rein De Wieën ten behoeve van circa 175 leerkrachten en medewerkers van het Raayland College. Om te zorgen dat zoveel mogelijk leerlin gen en personeelsleden gebruik maken van de brug. is het volgens de gemeente Venray noodzakelijk dat er ondersteunende maatregelen (zoals een fysieke afscheiding) wor den aangelegd aan de zijde van het Raayland College, om te voorko men dat (met de fiets) de Zuidsingel wordt overgestoken. Ook moet voorkomen worden dat leerlingen spullen vanaf de brug op de weg kunnen gooien. Verder dient de brug 's avonds afgesloten te kun nen worden door medewerkers van het Raayland College. De gemeente Venray wil de aanleg van de brug afgerond hebben voor aanvang van het schooljaar 2001-2002. Bij de verdere uitwerking van het schetsontwerp van Peter van Kempen houdt de gemeente Venray intensief contact met de architect. Voor ouders van leerlingen, aanwo- nenden en belanghebbenden worden enkele informatieavonden belegd om hen te informeren over de te realiseren infrastructuur rondom het Raayland College. Venray pakt infrastructuur rondom Raayland College aan De uitbreiding van de unilocatie van het Raayland College, een middelbare school van ongeveer 2700 leerlingen, aan de Zuidsingel in Venray is eind 2001 afgerond. Door toename van het (brom)fietsverkeer van en naar het Raayland is het noodzakelijk om in de directe omgeving infrast ructurele maatregelen en aanpas singen toe te passen ter verbete ring van de verkeersveiligheid, met name voor het (bromjfiets- verkeer. De totale kosten van dit project zijn door de gemeente Venray geraamd op 4.950.000 gul den. Ter bevordering van de algehele verkeersveiligheid en het voorko men van doorstromingsproblemen, is het volgens de gemeente Venray noodzakelijk dat de bestaande ingangen, zowel voor auto's als voor fietsers, van het Raayland College aan de Zuidsingel komen te verval len. De ingangen voor (brom)fiet- sers zijn aan de noordzijde gepland, waarbij er een scheiding is aange bracht tussen de onder- en boven bouw. De bestaande inrit aan de westzijde blijft gehandhaafd. Door de aanleg van een parkeerterrein ter hoogte van de Sportlaan. ongeveer 155 plaatsen, is er voldoende par keergelegenheid voor auto's. Er wordt tevens een voetgangersbrug aan de voorzijde van de school aan gelegd, een veilige rechtstreekse verbinding voor scholieren van het Raayland College naar het sportvel dencomplex aan de overzijde van de weg. INGANGEN De ingangen voor leerlingen naar het schoolcomplex zijn gepland aan de noordzijde ter hoogte van de St. Antoniusstraat voor de onderbouw en aan de St.-Francislaan voor de bovenbouw. Tevens blijft de bestaande ingang aan de westzijde van de St. Antoniusstraat gehand haafd. De oorspronkelijk geplande ingang voor leerlingen aan de Leunseweg, met een oversteek naar de Eikenlaan, is komen te vervallen voor fietsverkeer omdat deze over steek te dicht bij de rotonde Leunseweg/Zuidsingel ligt. Dit zou volgens de gemeente al snel leiden tot doorstromingsproblemen en onveiligheid van het verkeer. Het toch al drukke kruispunt Leunseweg-Zuidsingel wordt zo min mogelijk extra belast. De bestaande ingangen langs de Zuidsingel komen te vervallen, waardoor de doorstroming en veilig heid van verkeer op de Zuidsingel zal verbeteren. SCHOOLROUTES Door de ingangen aan de noord zijde aan westzijde te situeren zijn (en worden) de Kruisstraat, Vendel en Beukenlaan veel gebruikte schoolroutes. Vanuit oostelijke rich ting zal de Beukenlaan worden gebruikt als schoolroute door onge veer 600 leerlingen. Ter hoogte van de kruising van de Beukenlaan met de Leunseweg wordt te zijner tijd een plateau aangebracht en ter hoogte van de ingang bij de St. Franciseuslaan wordt een breed fietspad aangelegd. Vanuit zuidelij ke richting (Leunen) zal de Leunseweg en gedeeltelijk de Sportlaan worden gebruikt als schoolroute door ongeveer 400 leer lingen. Het grootste aantal fietsers zal gebruik maken van de rotonde Leunseweg-Zuidsingel. Ter hoogte van de rotonde wordt ten behoeve van een snelle afwikkeling van het fietsverkeer een breder fietspad uit gevoerd. Vanuit zuid/oostelijke rich ting (Veltum) zullen ongeveer 250 leerlingen van en naar het Raayland fietsen. Door een goede fiets verbin ding aan te leggen tussen de Langstraat/Hoebertweg en de Zuidsingel wordt het bestaande fietspad door het sportpark geopti maliseerd voor fietsers in twee rich tingen, voorzien van een deugdelij ke verlichting. Ter hoogte van de aansluiting van dit pad op de Zuidsingel wordt het twee richtingen fietspad eveneens doorgezet langs de Zuidsingel tot het kruispunt met de Sportlaan. Het voordeel is dat dit deel van de fiet sers geconcentreerd oversteekt ter hoogte van het Raayland College en dat de toekomstige rotonde Langstraat/Zuidsingel minder zal worden belast door deze stroom fiet sers. Bromfietsers maken, overeen komstig de wettelijke regel, gebruik van de hoofdwesen. Tel. 0478 - 568 415 Lederen kleding voor dames en heren Keuze uit meer dan 1000 stuks in 100 modellen Jacks- Jassen- Broeken- Blazers- Mantels enz. normaal 299,- 399,- 399,- 449,- 599,- NU 199,- 250,- 299,- 349,- 399,- M A A S T RICHT. DOR D R ECHT. E I N D H OVEN. T I L R U R G B_ R E D A V E N RAY HERINRICHTING Ter hoogte van het kruispunt Sportlaan/St. Antoniusstraat/ Zuid singel wordt de Zuidsingel voorzien van brede middengeleiders met twee fietsoversteken. Vanuit westelijke richting (Westsingel) zullen onge veer 250 leerlingen van en naar het Raayland College fietsen. Ter hoogte van de Langstraat- Zuidsingel wordt in de toekomst een rotonde aangelegd. Vanuit westelij ke richting (Kennedystraat, Groenewoltsepad) zullen ongeveer 250 leerlingen van en naar het Raayland College fietsen. Ter hoog te van het kruispunt Langstraat- Kennedystraat-Groenewoltsepad wordt een drempelplateau aange legd, vooruitlopend op de verdere herinrichting van de Langstraat. Het Groenewoltsepad wordt heringe richt met een scheiding tussen fiet sers en voetgangers tot aan Vendefi Ter hoogte van de schoolingang voor de onderbouw an de Sf. Antoniusstraat wordt een drempel plateau aangebracht. Vanuit noorde lijke richting (Henseniusstraat. Paterslaan) zullen ongeveer 400 leerlingen van en naar het Raayland College fietsen. DREMPELS De Henseniusstraat wordt herin gericht met éénrichtingenverkeer voor autoverkeer en tweerichtingen- verkeer voor fietsers. De parkeer plaatsen zullen hierbij vervallen. Op de kruising van de Paterslaan- Henseniusstraat-Kruisstraat zal een drempelplateau worden aangelegd. Dit drempelplateau wordt uitge voerd ten tijde van de herinrichting van de Paterslaan. De bestaande inrichting van de Kruisstraat blijft nagenoeg gehandhaafd. De infrast ructuur binnen het bestemmingsplan Interven is dusdanig dat het onaan trekkelijk is voor fietsers. De ver binding tussen de Kruisstraat en St.Franciscuslaan wordt geoptimali seerd voor zowel voetgangers als fietsers. In het kader van deze ver binding komt er een mogelijke her inrichting van het achterterrein (inclusief het verplaatsen van gara geboxen) ter verbetering van de ver binding voor zowel fietsrs als voet gangers. Indien noodzakelijk, worden ter plaatse bromfietsers geweerd. Ter hoogte van de aanslui ting van dit pad op de St. Franciseuslaan wordt een drempel plateau aangebracht. Tevens wordt de verbinding tussen de Kruisstraat en St. Antoniusstraat verbeterd voor fietsers ten koste van een aantal par keerplaatsen. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk afgestemd op de ingebruikname van de school door alle leerlingen, aansluitend op de aanbouw/verbouwing, vermoe delijk in december 2001Voor ouders van leerlingen, aanwonenden en belanghebbenden zullen enkele informatieavonden worden belegd om hen te informeren over de te realiseren infrastructuur rondom het Raayland College, waaronder de aanleg van de brug. Omstreeks 06.00 uur maandag morgen is een 40-jarige man uit Venray op de Zuidsingel staande gehouden en gecontroleerd voor rij den onder invloed. De man bleek te hebben gedronken en blies op het ademanalyse-apparaat 435 aag ruim 1 promille Hij kreeg een rij verbod van vijf uur. PEEL EN MAAS on line www.vandenmunckfaof.nl/

Peel en Maas | 2000 | | pagina 5