Inalfa wint Oost-Europa Prijs
"Mijn werk is altijd
mijn hobby geweest"
I
Verkeersveiligheid
leerlingen staat voorop
"Kwalitatief goede
en veilige brug'
ONS LEER
HEEFT MEER!!
Initiatiefgroep wil
waken over
nonumentaal gebouw
Grotestraat 41
'T VENROJS LAEVE GETAEKEND
De kerst
pakketten
van Xerox
Waas en
Kemmelings
noerei Sjaak
Sijbers de
mond
AANBIEDINGEN
KWALITEIT, SERVICE EN GARANTIE
Onder
invloed
!_i eel EN MAAS
donderdag 30 november 2000 - Pagina 5
Inalfa Indistrics BV uit Venray
dit jaar de winnaar van de
lost-Europa Prijs voor
(ndernemers. De Inalfadirectie
reeg de Dost-Europa Award
oensdag litgereikt tijdens een
rniposiumin Amsterdam.
IHet Vennyse bedrijf heeft de
[derscheid.ng gekregen voor haar
istiging Pal Inalfa a.s. in Slowakije
tvaar zij sedert 1993 actief zijn.
[alfa Industries is een wereldwijd
erkende organisatie in de automo
ve industrie en is een toonaange-
end toeleveringsbedrijf voor de
iternationale automobielindustrie
is een toomangevend toeleve-
ngsbedrijf vcor praktisch alle
:kende maken (Porsche,
lercedes, NedCar, Volkswagen en
Skoda). Naast Inalfa waren nog drie
andere bedrijven genomineerd:
Boiten Raadgevende Ingenieurs
Amersfoort BV, Campina Melkunie
uit Zaltbommel en Emeritor uit
Nieuwkoop.
De keuze voor Inalfa is niet alleen
bepaald door het feit dat het bedrijf
met eigen geld op lange termijn
heeft geïnvesteerd maar door het
afstoten van niet-kerngebonden acti
viteiten heeft de onderneming in de
omgeving van Vrable werkgelegen
heid geschapen voor minimaal 650
mensen, en door uitbesteding nog
eens voor minimaal eenzelfde aantal
personen.
Daarnaast besteed het bedrijf veel
aandacht aan het sociale aspect. Via
de stichting 'Vrienden Slowaakse
Jeugd' heeft het een drietal wees
huizen geadopteerd, met als doel de
kwaliteit van leven voor weeskinde
ren te verbeteren. Vanuit Nederland
worden de tehuizen, door bijdragen
en acties van onder andere werkne
mers in Nederland en België voor
zien van speeltoestellen en kleding.
Bovendien zorgt het bedrijf dat de
noodzakelijke verbouwingen aan de
tehuizen worden uitgevoerd.
De prijs werd gistermiddag
(woensdag) uitgereikt bij de ABN
AMRO bank in Amsterdam tijdens
het symposium 'Oost-Europa en de
Europese Unie'. De Oost-Europa
Prijs voor Ondernemers, die dit jaar
voor de achtste keer wordt toege
kend, is een initiatief van de
Stichting Oost-Europa Prijs. De
prijs wordt toegekend aan onderne
mers die in Oost-Europa een toege
kende waarde creëren en zo een bij
drage leveren aan het versterken van
de markteconomie. Het kan bijvoor
beeld gaan om overdracht van ken
nis, het scheppen van werkgelegen
heid, exportbevordering of
verbetering van de leefomgeving.
Alleen zakelijke projecten met
winstoogmerk komen in aanmer
king. Eerdere winnaars zijn Van
Gulik Milieutechniek, Modens
International BV (herenkleding-
confectie), Charkow Beheer BV
(taleninstituut). Koninklijke Cooy-
mans BV (wijnimport), Ingenieurs
bureau Tebodin, Vanderhave (plan
tenveredeling, productie van en
handel in zaden), Independent
Media (oprichter onafhankelijk dag
blad 'Moscow Times') en Kalkman
Vis BV (visverwerking).
zt"De Heveniers''
,,*en
HOV0I
snoeien ie planten
vakkundig wor de winter.
Het. is ai lange- bekend dat de
500 medewerken van Xerox in
iray dit jaar vsrstoken blijven
een kestpakket. Het
iierikaause ouccrn heeft
roers voor heteerst in zestien
ir verlies geleén en gaar daar-
drascisch bezünigen. Maar nu
jrjnt het zo te ijn dal Xerox de
00 kerstpakketén al besteld had
lordat de hezuiagingsmaalrege-
van krach werden. Het
leerbedrijf ou daarom de
n in g toch r-oete n voldoen.
:r wil ik nie op ingaan. Dit
frwijs ik naar bt geruchtencir-
ttif, zegt Frans van der Kruijf,
Biiager communications van
erox Venray. Ook heeft het
drijf het jubilaimfcest van de
lerknemers uitgeteld. "Het gaat
t het moment tiet zo goed met
it c oncern en darom willen we
le vermijdbare kosten zien te
iparen' aidusV'an der Kruijf.
Gebrolen pols
Bij een verkeesongeval op de
- uising Merselosiweg Langeweg
vrijdagochtem een 79-jarige
ltsster uit Venra> gewond geraakt.
vrouw brak eei pols. De aanrij-
pg ontstond to.n een 34-jarige
Itomobiliste uit Vnray geen voor
lig verleende op ie kruising.
'Smederij Erben': 65 jaar een begrip in Veulen
Nee, zijn werk was Wiel Erben
(61) nog lang niet nioe.
Integendeel zelfs. Samen met zijn
broer Chris en vier andere mede
werkers was Wiel nog dagelijks
van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat in de weer om boeren te hel
pen en te adviseren bij de installa
tie of reparatie van een melkma
chine of de aanleg van een
spiksplinternieuwe stalinrichting.
Op 1 december 2000 stopt het
bedrijf Erben en nemen Jan en
Rian van Grinsven uit Handel de
werkzaamheden over. Met pijn in
z'n hart ziet Wiel 1 december
naderen. "Want mijn werk is
altijd mijn grote hobby geweest."
'Ontzettenc bezorgd over toekomst oud raadhuis"
Karei Beerkms en Wim
iive homassen hebbm samen een ïni-
mi atiefgroep opgericht. Zij willen,
d"s amens veel aidere bezorgde
enraynaren, votrkomen dat het
oormalige raadiuis op de Grote
larkt nog verier verpaupert.
Sjaak Sijbers kvam dinsdagavond
M de raadsvergadering met een
He aanklacht egen wethouder
raten, Sijbers, de samen met zijn
oer eigenaar is vm het pand waar-
Basismarkt gevestigd is, leeft al
enlang in cmflict met de
'fut! oieente. De inwiner van Holthees
ops vlak voor d« verkiezingen in
in een pamfet zijn ongenoe-
over wetlouder Kersten,
jdens hel spreekecht publiek liet
ibers weer van zch horen. "Ik heb
1998 al gewaaschuwd over de
ndelwijze van Kersten. Maar
'<baar is er nog niets geleerd uit
verleden", zei iijbers die allerlei
raties zoals Catoir en Wismans
fakelde. Burgemeester Waals
sp toen in. "D( toon die u aans-
:past niet in de.e vergadering. U
hier geen pesoonlijke rancu-
tegen wethoider Kersten uit-
ïken." Sjaak Sjbers ging echter
lijk verder waana raadslid Truus
Pimelings het >pnam voor haar
tijgenoot Kersen. "Ik wil hier
|on protesteren De spreker zegt
[over Merselo e hebben maar ik
het woord Merselo nog niet
oord", zo orderbrak zij het
og. Sijbers gaf daarna op:
Jlie willen hetallemaal weer in
doofpot stoppel..."
"We zijn ontzettend bezorgd over
de toekomst van het oude raad
huis", zegt Wim Thomassen.
De beide initiatiefnemers hebben
daarom een voorstel bij de gemeen
te ingediend. Ze willen komen tot
een stichting die gaat waken over
het monumentale gebouw. Na het
vertrek van de muziekschool naar
het kunstencentrum staat het raad
huis leeg. De gemeente is er nog
niet in geslaagd om het gebouw te
verkopen als horecabestemming.
Beerkens en Thomassen vrezen dat
het pand straks in handen komt van
een projectontwikkelaar die weinig
waarde hecht aan het prachtige
gebouw. Karei Beerkens: "Het raad
huis mag niet voor de Venrayse
gemeenschap verloren gaan. Als het
gebouw eenmaal verkocht is dan
hebben we er geen zeggenschap
meer over. Daarom willen we een
stichting oprichten met een contro
lerende functie over het gebouw.
Ook is een stichting beter in staat
om elders subsidies los te peuteren
voor bijvoorbeeld het onderhoud."
Tijdens een gesprek op het
gemeentehuis heeft Wim
Thomassen voorgesteld om spoedig
met een aantal mensen te brainstor
men over de bestemming. "En ik
weet zeker dat er een idee uitkomt
wat de beste oplossing is. Dat het
pand bruikbaar en exploitabel
gemaakt kan worden." De initiatief
groep heeft de voorkeur voor een
horecabestemming met expositie
ruimten en eventueel een trouwzaal.
De mogelijke komst van winkels
met veel reclame-uitingen is een
schrikbeeld voor de groep. "De
stichting moet het oude raadhuis
daartegen beschermen", hoopt Wim
Thomassen.
PEEL EN MAAS
on line
www.vandeniminckhof.nl/ I
Op I december geen Erben meer in
Veulen. Wiel Erben (61): "Nog meer
uren werken, daar had ik op mijn
leeftijd geen zin meer in."
De reden dat Erben ermee stopt, is
te wijten aan een reorganisatie bij
dealer Del aval. "Het bedrijf wil het
aantal dealers terugbrengen van 38
naar 25, omdat er steeds minder
veehouders komen. Om toch renda
bel te kunnen werken, zou ik een
veel groter gebied, namelijk héél
Limburg, onder mijn hoede krijgen.
Nog meer uren werken, daar had ik
op mijn leeftijd geen zin meer in",
vertelt Wiel Erben,
OUDE AMBACHT
Vader Chris Erben begon in 1935
met een smederij aan de
Veulenseweg 35 in Veulen. "Het
oude ambacht. De hoeven van paar
den beslaan en karren maken, dat
waren zo'n beetje de hoofdwerk
zaamheden van vader", vertelt Wiel
Erben. De familie Erben bestond
naast vader Chris en moeder Maria
uit drie zonen en drie dochters.
"Mijn moeder kenden ze niet als
Maria, maar als de vrouw van de
smid. Zo werd ze altijd door ieder
een genoemd", lacht Wiel Erbers.
Samen met broer Chris ging Wiel
zijn vader helpen in het bedrijf
Erben. "We gingen ons steeds meer
specialiseren in stalinrichting en
melkmachines. In de loop der jaren
hebben we een brede klantenkring
opgebouwd. Bij zo'n 600 veehou
ders, van Ottersum tot Venlo en van
Asten-Someren tot aan de Duitse
grens, komen we regelmatig over de
vloer. Verder krijgen we vaak klan
ten aan de deur voor een stukje oud
ijzer. Nee, paarden beslaan doen we
eigenlijk nooit meer."
all-mag-inspr:Voor het personeel
dat nu bij Erben in dienst is, veran
dert er na 1 december weinig tot
niets. "Ze gaan aan de slag bij Jan
en Rian van Grinsven", zegt Wiel.
"Het werk blijft hetzelfde. Alleen
krijgen ze de opdrachten nu van een
ander."
Hoe Wiel vanaf 1 december zijn
vele vrije uurtjes in gaat vullen,
weet hij nog niet precies. Lachend:
"Ik heb nog een smidsvuur.
Misschien dat ik me puur voor mijn
eigen plezier op siersmeetwerk ga
richten. Dat heb ik immers op
school geleerd."
Op zondag 10 december van
11.00 tot 13.00 uur is er een
afscheidsreceptie in café-zaal 't
Veule in Veulen, waarbij ook de
nieuwe Delaval-dealer Jan en Rian
van Grinsven aanwezig zijn.
Voetgangersbrug over Zuidsingel is 'vandalismeproof'
Dé gemeente Venray heeft met
het ontwerp van architect Peter
van Kempen gekozen voor een
kwalitatief goede, veilige en
moderne voetgangersbrug, die
past in het kwaliteitsbeeld dat de
gemeente Venray voor ogen staat.
Dat vertelde wethouder Driessen
woensdag bij de opening van de
rotonde Zuidsingel-Leunseweg.
"Het is een prachtige voetgan
gersbrug die circa 1,5 miljoen gul
den kost, maar die prima past in
het beeld van Venray Zuid.
Natuurlijk staat de veiligheid van
de voetgangers voorop, maar de
brug is ook 'vandalismeproof':
leerlingen kunnen geen spullen
vanaf de brug op de weg gooien."
Ter bevordering van een veilige
afwikkeling van de grote scholieren-
stroom bij de wisseling van de
sportlesuren (200 heen- en terug
bewegingen bij iedere leswisseling)
tussen het Raayland College en het
sportpark De Wieën, is het noodza
kelijk een voetgangersbrug aan te
leggen over de Zuidsingel. Uit drie
schetsontwerpen voor een voetgan
gersbrug koos de gemeente Venray
uiteindelijk voor het schetsontwerp
van architect Peter van Kempen.
"We vonden het niet gepast om de
leerlingen overeen houten 'Bailey
brug' te laten lopen. Dat is niet meer
van deze tijd en bovendien was die
brug minder veilig. Deze brug is
veilig en past uitstekend bij de
omgeving, met name de nieuwbouw
van het Raayland", aldus Driessen.
VERBINDING
De brug doet ook dienst als ver
binding van en naar het parkeerter
rein De Wieën ten behoeve van circa
175 leerkrachten en medewerkers
van het Raayland College. Om te
zorgen dat zoveel mogelijk leerlin
gen en personeelsleden gebruik
maken van de brug. is het volgens
de gemeente Venray noodzakelijk
dat er ondersteunende maatregelen
(zoals een fysieke afscheiding) wor
den aangelegd aan de zijde van het
Raayland College, om te voorko
men dat (met de fiets) de Zuidsingel
wordt overgestoken.
Ook moet voorkomen worden dat
leerlingen spullen vanaf de brug op
de weg kunnen gooien. Verder dient
de brug 's avonds afgesloten te kun
nen worden door medewerkers van
het Raayland College. De gemeente
Venray wil de aanleg van de brug
afgerond hebben voor aanvang van
het schooljaar 2001-2002.
Bij de verdere uitwerking van het
schetsontwerp van Peter van
Kempen houdt de gemeente Venray
intensief contact met de architect.
Voor ouders van leerlingen, aanwo-
nenden en belanghebbenden worden
enkele informatieavonden belegd
om hen te informeren over de te
realiseren infrastructuur rondom het
Raayland College.
Venray pakt infrastructuur rondom Raayland College aan
De uitbreiding van de unilocatie
van het Raayland College, een
middelbare school van ongeveer
2700 leerlingen, aan de Zuidsingel
in Venray is eind 2001 afgerond.
Door toename van het
(brom)fietsverkeer van en naar
het Raayland is het noodzakelijk
om in de directe omgeving infrast
ructurele maatregelen en aanpas
singen toe te passen ter verbete
ring van de verkeersveiligheid,
met name voor het (bromjfiets-
verkeer. De totale kosten van dit
project zijn door de gemeente
Venray geraamd op 4.950.000 gul
den.
Ter bevordering van de algehele
verkeersveiligheid en het voorko
men van doorstromingsproblemen,
is het volgens de gemeente Venray
noodzakelijk dat de bestaande
ingangen, zowel voor auto's als voor
fietsers, van het Raayland College
aan de Zuidsingel komen te verval
len. De ingangen voor (brom)fiet-
sers zijn aan de noordzijde gepland,
waarbij er een scheiding is aange
bracht tussen de onder- en boven
bouw. De bestaande inrit aan de
westzijde blijft gehandhaafd. Door
de aanleg van een parkeerterrein ter
hoogte van de Sportlaan. ongeveer
155 plaatsen, is er voldoende par
keergelegenheid voor auto's. Er
wordt tevens een voetgangersbrug
aan de voorzijde van de school aan
gelegd, een veilige rechtstreekse
verbinding voor scholieren van het
Raayland College naar het sportvel
dencomplex aan de overzijde van de
weg.
INGANGEN
De ingangen voor leerlingen naar
het schoolcomplex zijn gepland aan
de noordzijde ter hoogte van de St.
Antoniusstraat voor de onderbouw
en aan de St.-Francislaan voor de
bovenbouw. Tevens blijft de
bestaande ingang aan de westzijde
van de St. Antoniusstraat gehand
haafd. De oorspronkelijk geplande
ingang voor leerlingen aan de
Leunseweg, met een oversteek naar
de Eikenlaan, is komen te vervallen
voor fietsverkeer omdat deze over
steek te dicht bij de rotonde
Leunseweg/Zuidsingel ligt. Dit zou
volgens de gemeente al snel leiden
tot doorstromingsproblemen en
onveiligheid van het verkeer. Het
toch al drukke kruispunt
Leunseweg-Zuidsingel wordt zo
min mogelijk extra belast. De
bestaande ingangen langs de
Zuidsingel komen te vervallen,
waardoor de doorstroming en veilig
heid van verkeer op de Zuidsingel
zal verbeteren.
SCHOOLROUTES
Door de ingangen aan de noord
zijde aan westzijde te situeren zijn
(en worden) de Kruisstraat, Vendel
en Beukenlaan veel gebruikte
schoolroutes. Vanuit oostelijke rich
ting zal de Beukenlaan worden
gebruikt als schoolroute door onge
veer 600 leerlingen. Ter hoogte van
de kruising van de Beukenlaan met
de Leunseweg wordt te zijner tijd
een plateau aangebracht en ter
hoogte van de ingang bij de St.
Franciseuslaan wordt een breed
fietspad aangelegd. Vanuit zuidelij
ke richting (Leunen) zal de
Leunseweg en gedeeltelijk de
Sportlaan worden gebruikt als
schoolroute door ongeveer 400 leer
lingen. Het grootste aantal fietsers
zal gebruik maken van de rotonde
Leunseweg-Zuidsingel. Ter hoogte
van de rotonde wordt ten behoeve
van een snelle afwikkeling van het
fietsverkeer een breder fietspad uit
gevoerd. Vanuit zuid/oostelijke rich
ting (Veltum) zullen ongeveer 250
leerlingen van en naar het Raayland
fietsen. Door een goede fiets verbin
ding aan te leggen tussen de
Langstraat/Hoebertweg en de
Zuidsingel wordt het bestaande
fietspad door het sportpark geopti
maliseerd voor fietsers in twee rich
tingen, voorzien van een deugdelij
ke verlichting.
Ter hoogte van de aansluiting van
dit pad op de Zuidsingel wordt het
twee richtingen fietspad eveneens
doorgezet langs de Zuidsingel tot
het kruispunt met de Sportlaan. Het
voordeel is dat dit deel van de fiet
sers geconcentreerd oversteekt ter
hoogte van het Raayland College en
dat de toekomstige rotonde
Langstraat/Zuidsingel minder zal
worden belast door deze stroom fiet
sers. Bromfietsers maken, overeen
komstig de wettelijke regel, gebruik
van de hoofdwesen.
Tel. 0478 - 568 415
Lederen kleding voor dames en heren
Keuze uit meer dan 1000 stuks in 100 modellen
Jacks- Jassen- Broeken- Blazers- Mantels enz.
normaal
299,-
399,- 399,-
449,- 599,-
NU
199,-
250,- 299,-
349,- 399,-
M
A A
S
T
RICHT.
DOR
D R
ECHT.
E
I N
D
H
OVEN.
T I L
R
U R G
B_
R
E
D A
V E
N
RAY
HERINRICHTING
Ter hoogte van het kruispunt
Sportlaan/St. Antoniusstraat/ Zuid
singel wordt de Zuidsingel voorzien
van brede middengeleiders met twee
fietsoversteken. Vanuit westelijke
richting (Westsingel) zullen onge
veer 250 leerlingen van en naar het
Raayland College fietsen. Ter
hoogte van de Langstraat-
Zuidsingel wordt in de toekomst een
rotonde aangelegd. Vanuit westelij
ke richting (Kennedystraat,
Groenewoltsepad) zullen ongeveer
250 leerlingen van en naar het
Raayland College fietsen. Ter hoog
te van het kruispunt Langstraat-
Kennedystraat-Groenewoltsepad
wordt een drempelplateau aange
legd, vooruitlopend op de verdere
herinrichting van de Langstraat. Het
Groenewoltsepad wordt heringe
richt met een scheiding tussen fiet
sers en voetgangers tot aan Vendefi
Ter hoogte van de schoolingang
voor de onderbouw an de Sf.
Antoniusstraat wordt een drempel
plateau aangebracht. Vanuit noorde
lijke richting (Henseniusstraat.
Paterslaan) zullen ongeveer 400
leerlingen van en naar het Raayland
College fietsen.
DREMPELS
De Henseniusstraat wordt herin
gericht met éénrichtingenverkeer
voor autoverkeer en tweerichtingen-
verkeer voor fietsers. De parkeer
plaatsen zullen hierbij vervallen. Op
de kruising van de Paterslaan-
Henseniusstraat-Kruisstraat zal een
drempelplateau worden aangelegd.
Dit drempelplateau wordt uitge
voerd ten tijde van de herinrichting
van de Paterslaan. De bestaande
inrichting van de Kruisstraat blijft
nagenoeg gehandhaafd. De infrast
ructuur binnen het bestemmingsplan
Interven is dusdanig dat het onaan
trekkelijk is voor fietsers. De ver
binding tussen de Kruisstraat en
St.Franciscuslaan wordt geoptimali
seerd voor zowel voetgangers als
fietsers. In het kader van deze ver
binding komt er een mogelijke her
inrichting van het achterterrein
(inclusief het verplaatsen van gara
geboxen) ter verbetering van de ver
binding voor zowel fietsrs als voet
gangers. Indien noodzakelijk,
worden ter plaatse bromfietsers
geweerd. Ter hoogte van de aanslui
ting van dit pad op de St.
Franciseuslaan wordt een drempel
plateau aangebracht. Tevens wordt
de verbinding tussen de Kruisstraat
en St. Antoniusstraat verbeterd voor
fietsers ten koste van een aantal par
keerplaatsen. De werkzaamheden
worden zoveel mogelijk afgestemd
op de ingebruikname van de school
door alle leerlingen, aansluitend op
de aanbouw/verbouwing, vermoe
delijk in december 2001Voor
ouders van leerlingen, aanwonenden
en belanghebbenden zullen enkele
informatieavonden worden belegd
om hen te informeren over de te
realiseren infrastructuur rondom het
Raayland College, waaronder de
aanleg van de brug.
Omstreeks 06.00 uur maandag
morgen is een 40-jarige man uit
Venray op de Zuidsingel staande
gehouden en gecontroleerd voor rij
den onder invloed. De man bleek te
hebben gedronken en blies op het
ademanalyse-apparaat 435 aag
ruim 1 promille Hij kreeg een rij
verbod van vijf uur.
PEEL EN MAAS
on line
www.vandenmunckfaof.nl/