is Het debat over het Venrayse platteland leeft Psion Demodag Heeft u wel eens gezien hoe mobiel uw agenda is? Bezwaren tegen woningbouw Leunen PSION Gemeente dreigt tankstation met dwangsom Extra geld voor verkeersproject ZONAANBIDDERS GAAN MAAR NAAR DE CONCURRENT! Upgrade uw kennis tijdens de Psion demodag Psion demonstreert de meest trendy organizers van 2000 r I llYlqTOOn tijdens de Psion demodag op vrijdag 24 november. Automobilisten op de bon Bromfiets controle in Venray Wat haalt uit uw hypotheek? Van BruGGen 3agi, ;EL EN MAAS donderdag 16 november 2000 - Pagina 7 EU Uitkomsten debat kunnen vergaande consequenties hebben Êoals reeds vaker aangekondigd 1Q houdt de gemeente Venray op 1 ,l~e :ember het debat over het ;euk nrayse platteland. Daarmee loot de gemeente aan op actuele Kj eussies die op landelijk, provin- at p al en gemeentelijk niveau wor- i gevoerd. Het debat is ook een rsterking van het Provinciaal Dgevingsplan Limburg (POL) het structuurplan Venray jrniBimte voor de Toekomst'. 1 ma ijdag 1 december gaan belang- arto ibenden en belangstellenden 600 elkaar in discussie over de 59e' komst van en kansen voor het tengebied van Venray. De neente nodigt iedereen die 3F) rokken is bij of geïnteresseerd in (de toekomst van) het irayse platteland uit om deel te i nen aan het debat. Er zijn al j itallen inschrijvingen binnen. gU en met vrijdag 17 november i er nog aangemeld worden, ir de antwoordcoupon op de [inagrote advertentie in Peel as in te vullen, "fj interesseerden kunnen zich inschrijven bij de balie van mJgemeentehuis. iederland kijkt vol verwachting naar de Vijfde Nota over de imtelijke Ordening. Hoe moet land er over twintig jaar uitzien? ar komen nieuwe industriegebie- I? Waar de woonwijkenHoeveel ld blijft er nog over voor de irische sector? En welke gebie- worden als natuurlandschap iricht? Vanuit diverse invalshoe- - liggen er landelijk al claims op ruimte. Claims die met elkaar in nai? iflict zijn. Want alles realiseren jjkl i verlangd en gewenst wordt in dichtbevolkte Nederland, kan op: I. Er zullen scherpe keuzes moe- worden gemaakt, net t 'e gemeente Venray staat voor wan elfde, moeilijke keuze. Hoe gaat gemeente planmatig het platte st d inrichten? Hoe ziet Venray er 2010 uit? Welke prioriteiten 232 eten worden gesteld? Wat willen bewoners van het buitengebied? Ike claims liggen er? Behouden agrariërs hun grond of krijgt het teland een andere functie dan de litionele? Waar kan de intensieve Ïouderij zich nog ontwikkelen? krijgt de natuur voorrang? Dit en discussie waaraan groot ig wordt gehecht, want het plat- d is een belangrijke maatschap- a/d*Ae en economische drager bin- haitii de gemeente Venray, sstai rt* Drie perspectieven gei. Is opstap naar het debat over de ;omst van het Venrayse platte- i. bo d, zijn drie perspectieven rraal ^elst- De clr'e perspectieven lyditi en voeding aan de keuzes die eten worden gemaakt. Ze hebben dtv.i ;aande consequenties voor de mei nsen die wonen, werken en leven 'Kant platteland. In ieder perspec- leVi zijn de accenten anders gezet. '°d|[ tariërs zullen er altijd blijven, trapn luur ook. En er zullen ook altijd '8S nseu blijven wonen op het platte- d. Maar hoe groot zal in de toe- nst hun 'aandeel in' en 'claim het buitengebied van Venray i? Hoe verhouden ze zich tot aar? In de drie perspectieven zijn lval 'aandelen' en 'claims' anders ur ekleurd. 'e resultaten van het debat wor- verwerkt tot een rapportage die >fa§lio december aan de gemeente- I! wordt aangeboden. De leenteraad buigt zich begin vol- d jaar over de toekomst en de lomstige invulling van het plat- Perspectief 1: Ruimte voor mei boeren Jfd !et platteland van Venray is pri- 9rt r bedoeld voor de agribusiness. Gé uur en landschap en ook wonen ltufl recreatie zijn hieraan onderge- paij likt. De landbouw ontwikkelt keW to1 een bedrijfstak met moder- hightech bedrijven die maat- appelijk verantwoord produce- Landbouw, glastuinbouw en ^f-'auderij kunnen zich op eigen ja® !e> binnen de wettelijke milieu- ets, blijven ontwikkelen. Het van de vrije markteconomie bepaalt welk type bedrijven en pro ducten kans heeft om te groeien. Het buitengebied is minder geschikt voor recreatie en toerisme. Het bui tengebied is (ook economisch) van de agrariërs. De burgers van Venray stad hebben amper bemoeienis met het platteland. Ysselsteyn wordt het centrum van de intensieve, moder ne, grootschaliger en innovatieve landbouw, glastuinbouw en veehou derij. Hightech bedrijven, toeleve ringsbedrijven, scholing, innovatie worden geclusterd en geconcen treerd. Die bedrijven krijgen de ruimte om zich te vestigen en waar mogelijk uit te breiden binnen de strenge kaders van milieuwetgeving en dierenwelzijn. Nieuwe initiatie ven (zoals bijvoorbeeld een var kensflat) worden in dit gebied gesti muleerd, binnen bovengenoemde kaders. Voor de landbouw als voor alle andere bedrijvigheid gelden de reguliere normen ten aanzien van milieu. Zoals moderne bedrijven betaamt, houden zij met hun bedrijfsvoering hiermee rekening. De huidige natuur- en bosgebieden blijven bestaan. Ontwikkeling van nieuwe natuur vindt hoofdzakelijk plaats aansluitend aan de grote natuurgebieden in de regio (Peelvenen, Hamert, Stippelberg). Op bescheiden schaal, in het kader van natuurcompensatie, vindt natuurontwikkeling plaats binnen de gemeente, aansluitend aan de bos- en natuurgebieden. De kerkdorpen zijn het centrum van de agrarische activiteiten. Ze breiden amper uit en richten zich op de autochtone bevolking. Oostrum en Leunen zijn een fysiek onderdeel van Venray geworden, weliswaar met behoud van hun eigen karakter. Op het platteland is er ruimte voor vrijheid. Het platteland functioneert als groene buffer voor Venray stad. Het maatschappelijk en cultureel leven van het platteland speelt zich hoofdzakelijk af in de kerkdorpen. Zij kleuren dit zelf in. Er zijn ver enigingen, er is een dorpscafé en een gemeenschapshuis. Voor de overige diensten zijn de dorpelingen aangewezen op Venray stad. Perspectief 2: Platteland als de tuin van Venray Natuur en landschap zijn de belangrijkste functies van het platte land van Venray. De accenten liggen op ruimte, rust en groen. De land bouw is ondersteunend aan het behoud van de diversiteit van het landschap en de natuur. Recreatie en toerisme vindt 'low profile' plaats. De agrariërs in het grootste deel van het buitengebied genereren nieuwe inkomsten uit de multifunctionali teit van het platteland (recreatie, agrarisch natuurbeheer, biologische landbouw) en zijn met hun (duurza me) producten georiënteerd op de lokale markt (Venray stad kerk dorpen). Zij. ontwikkelen en ver markten ook de streekproducten Op enkele plaatsen is ruimte voor grootschalige landbouw, bijvoor beeld rondom Ysselsteyn, Oirlo en Vredepeel. Hier bevinden zich met name moderne, intensieve veehou derijen met de toeleverende en ver werkende bedrijvigheid. Natuur en milieu loopt als een rode draad door het platteland van Venray. De geclusterde landbouw en veeteelt produceren schoon, dier vriendelijk en milieu verantwoord. In het overige deel van het platte land staat (agrarische) natuuront wikkeling centraal. De beekdalen zijn 'fonkelende diamantjes' in het buitengebied. De ondernemers in het agri-cen- trum in Ysselsteyn krijgen waar mogelijk binnen de strenge kaders van milieuwetgeving en dierenwel zijn uitbreidingsmogelijkheden. Ysselsteyn wordt een agrarisch cen trum. De agrariërs in het overige deel van het buitengebied profiteren van de multifunctionaliteit van het platteland en richten hun bedrijf daar op in. Dit deel krijgt het karak ter van 'low profile' natuurgebied. Het is niet de bedoeling dat het wordt ingericht voor massatoerisme. Rust en groen zijn de kernwoorden. Oostrum en Leunen zijn een fysiek onderdeel van Venray gewor den. weliswaar met behoud van hun eigen karakter. De kerkdorpjes groeien amper. Ze liggen als 'parels in het groen' omsloten in en door de natuur. Het maatschappelijk en cultureel leven van het platteland speelt zich hoofdzakelijk af in de kerkdorpen. Zij kleuren dit zelf in. Er zijn ver enigingen, er is een dorpscafé en een gemeenschapshuis. Voor dè overige diensten zijn de dorpelingen aangewezen op Venray stad. Perspectief 3: Ruimte voor boeren burgers buitenlui Wonen en recreëren worden de belangrijkste functies van het platte land yan Venray. De randen van de stad en dorpen worden aantrekkelij ke uitloopgebieden. Daarnaast zijn er landgoederen met riante woon- mogelijkheden. Het buitengebied biedt alle functies om de burgers van Venray, maar ook toeristen en dagjesmensen op een aangename wijze te vermaken. Natuur en land schap, maar ook landbouw zijn dienstig aan deze invulling. Er is diversiteit in het landschap en in de natuur. Door de riante woonmoge- lijkheden wordt Venray aantrekke lijk voor het (top)kaderpersoneel, waardoor Venray meer hoogwaardi ge industrie kan aantrekken. Het toerisme en de woon/ recre atieparken zorgen voor een nieuwe economie in het buitengebied. De kerkdorpen spelen nadrukkelijk in op het toerisme. Denk hierbij aan restaurants, hotelletjes, cafés, terras sen en winkeltjes. Ook Venray stad profiteert van het toerisme (winke len, uitgaan, cultuur, ontspanning). Daarnaast is er ruimte voor de agra rische sector. Op enkele plaatsen is ruimte voor grootschaliger land bouw, bijvoorbeeld rondom Ysselsteyn, Oirlo en Vredepeel. Voor het overige bestaat de land bouw vooral uit kleinschalige land bouw, die zich richt op de voedsel voorziening voor de inwoners van de dorpen, de woonparken, de toe risten en Venray stad. Natuur en milieu spelen een minder prominen te rol. Ze zijn dienstbaar aan en een voorwaarde voor de economische activiteiten op het platteland. De kerkdorpen kunnen groeien vanwe ge de economische activiteiten. Er wordt op het platteland ruimte gecreëerd voor landelijk wonen en voor stadsparken. Op het platteland worden ook toeristische attracties gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan een pretpark, een speeltuin, een kin derboerderij, golfterreinen, een zorgboerderij en een openlucht zwembad. De voorzieningen in het buitengebied zijn gericht op recre atie van de burgers van Venray, de toeristen en de mensen in de woon-/ recreatieparken. De kerkdorpen groeien qua voorzieningen en qua inwonersaantal. De autochtone bevolking krijgt er nieuwe buren bij: de bewoners van de nabij gelegen woon-/ recreatieparken. Sfeer wordt een belangrijk kernwoord. De commissie voor bezwaar-, beroep- en klachtschriften behan delde maandagmorgen de bezwa ren van de familie Swinkels, M. Strijbosch en VOF Lucassen tegen het besluit van de gemeente Venray om Hurks Bouwen Vastgoed BV te Eindhoven 22 woningen te laten bouwen aan Poterhof en Pascherhof te Leunen. Lucassen, eigenaar van het plaat selijke tankstation, vreest dat de eigenaren van de woningen in het gebied in de toekomst bezwaar gaan maken tegen het gasvulpunt van de LPG-installatie van het tankstation, dat op circa tachtig meter van de woningen gesitueerd is. "En ver plaatsing van het gasvulpunt zal nog niet zo gemakkelijk zijn", meent advocaat Strijbosch. "De gemeente zei 1,5 jaar geleden tijdens een inspraakavond wel dat er een oplos sing zou komen, maar tot nu toe zie ik weinig mogelijkheden." Of dat gasvulpunt nu binnen of buiten de wettelijke circel ligt, doet volgens de advocaat eigenlijk niet zoveel terzake. "Het zijn veelal jonge gezinnen met kinderen die in dat gebied een woning hebben gekocht en die dat ding daar weg willen hebben. Maar dat hebben we dus niet zelf in de hand." Volgens Jan Zanders van de gemeente ligt de installatie net bui ten de wettelijke circel van tachtig meter tot de woningen en wordt er binnen de circel zeker niet gebouwd. "Maar het is absoluut de bedoeling van de gemeente Venray dat het gasvulpunt gaat verdwijnen. Er wordt naar een adequate oplos sing gezocht." OPEN KARAKTER Advocaat Strijbosch, die net als de familie Swinkels in een woning aan de Albionstraat woont, vindt verder dat de huizen beter aan de zuidkant van Leunen gebouwd had den kunnen worden. Daarom heeft hij samen met de familie Swinkels bezwaar gemaakt tegen de bouw. Volgens Strijbosch heeft de gemeente in het verleden juist altijd aangegeven dat de noord-oostkant een 'open karakter' zou houden. "We hebben altijd van de gemeente te horen eekregen dat er achter ons niet gebouwd zou worden. We wil len landelijk blijven wonen en in plaats van gevels van huizen fazan ten en konijnen zien, zoals dat altijd het geval was. Verder wil ik de mogelijkheid blijven behouden om op m'n eigen perceel in de toekomst een woning te kunnen bouwen. Het meest logisch zou uitbreiding aan de zuidkant van Leunen zijn geweest. Dat hebben de stedenbouwkundigen van de gemeente ook altijd gezegd. Maar nu wordt daar plotseling van afgeweken en is de noord-oostkant de beste locatie. Dat past niet. Het zou een open gebied blijven, dat standpunt is door de gemeente ver laten. Er is gewoon voor geld in plaats van natuur gekozen." Maar volgens gemeenteambtenaar Zanders is dat absoluut niet het geval. De gemeente is volgens hem juist erg zorgvuldig te werk gegaan. Zo staat in het Structuurplan al de uitbreidingsrichting van Leunen aangegeven. Woningbouw aan de noord- en oostkant van Leunen sluit volgens de gemeente Venray beter aan bij de kern Leunen. "Er blijft een visueel duidelijke scheiding tus sen Venray en Leunen bestaan. De noord-oostkant is de meest geschik te locatie voor woningbouw in Leunen, ook omdat we aan de zuid westkant te maken hebben met de stankcircel van een champignonbe- drijf." De commissie voor bezwaar-, beroep- en klachtschriften doet bin nenkort uitspraak. Bent u al mobiel genoeg om even langs te komen voor de meest mobiele, trendy organizers van dit moment? Speciaal voor u laat Psion in samenwerking met Primafoon Venray, op 24 november, van 14.00 tot 21.00 uur, zien hoe mobiel uw agenda kan zijn, telefoonnummers en adressen ten alle tijden beschikbaar zijn en WAP geen toekomst meer is. Kom langs bij Primafoon Venray voor een uitgebreide demon stratie en upgrade uw mobiliteit met Psion. Grijp nu uw kans en kom langs bij P - r Primafoon Venray, De Bleek 58-60 (0478-581160) VRIJDAG 24 NOVEMBER CD s DC Het tankstation van de familie Lucassen aan de Albionstraat in Leunen mag niet na 22.00 uur 's avonds geopend zijn en de was- straat moet de deuren sluiten als er in de wasstraat auto's een was beurt krijgen. Dit om te voorko men dat buurman Martens over last ondervindt van de activiteiten. Maandag behandelde de commissie voor bezwaar-, beroep- en klachtschriften de klacht van Martens dat Lucassen zich niet houdt aan de regels in de milieuvergunning. De gemeente legt Lucassen een sanctie op (dwangsom van 250 gul den per dag per geconstateerde overtreding) als het bedrijf zich niet houdt aan de openingstijden en de deuren aan de zuid- en noordkant van de wasstraat niet sluit als er een auto gewassen wordt. "Lucassen houdt zich niet aan de voorwaarden zoals die in de vergunning zijn vast gelegd". stelde mevrouw Van Tilborg van de gemeente Venray. Volgens advocaat Strijbosch van de familie Lucassen, die zelf ook bezwaar heeft aangetekend omdat ze het niet eens is met de sanctie, is het 'avondtanken' en de wasstraat van groot economisch belang voor het bedrijf. In 1.995 is de familie Lucassen volgens de advocaat te goeder trouw met het avondtanken begonnen. "Al$ ze hadden geweten wat de gevolgen zouden zijn, had den ze die investering natuurlijk nooit gedaan." Verder vraagt de advocaat zich af wat nu eigenlijk bepalend is: dat de deuren gesloten moeten zijn of dat er teveel geluidshinder is. "Volgens ons moet niet bepalend zijn of de deuren gesloten zijn maar of de geluidsproductie binnen de normen -blijft. Want met de geluidsoverlast valt het echt wel mee." Martens heeft volgens de advocaat in het ver leden altijd geklaagd over de was straat en nooit eerder over het 'nachttanken'. "Het is jammer dat het tankstation nu 's avonds geslo ten is, want onder andere veel taxi's, de ambulancedienst en mensen die in ploegendienst werken maakten gebruik van het nachttanken." VOORSCHRIFTEN "Al vrij lang is er sprake van forse overtredingen en de voorschriften zijn er niet voor niets. Daar heeft men zich gewoon aan te houden. Bedrijfseconomische belangen spe len geen enkele rol in deze kwestie. We zijn dan ook blij dat het college van B en W tot dit besluit is geko- Dinsdag zijn er bij verschillende .snelheidscontroles in midden- en Noord-Limburg tientallen automobilisten bekeurd. Op de Wanssumseweg in Oostrum zijn van de 642 loorbijgangers er 32 bekeurd (hoogste snelheid 115 km/uur, toegestaan 80 km/uur). Op de Ovcrloonseweg in Venray zijn van de 134 voorbijgangers er 32 bekeurd (hoogste snelheid 79 km/uur, toegestaan 50 km/uur). Ook op de Overloonseweg in Venray zijn van de 19f voorbijgangers et 31 bekeurd (hoogste snelheid 75 km/uur, toegestaan 50 km/uur). Op de Dcurneseweg in Ysselsteyn zijn van de 681 voorbijgangers er 32 bekeurd (hoogste snel heid 118 km/uur, toegestaan 80 kra/dur). Ook op de Deurnesevve° in Ysselsteyn zijn van de 322 voorbijgangers er 17 bekeurd (hoogste snelheid 104 km/uun toegestaan 80 km/uiin."Öp tie Stationsweg in Oostrum zijn van de 130 voorbijgangers er 32 bekeurd (hoogste snelheid 70 km/imr waar 50 km/uur is toegestaan). Op de Stationsweg in Oostrum zijn van de 177 voorbijgangers er 26 bekeurd ^(hoogste snelheid 71 km/uur waar 50 km/u is toegestaan). men. Er is nu tenminste duidelijk heid dat het bedrijf zich aan de ver gunning moet houden. Maar als de activiteiten binnen de normering plaats kunnen vinden, heeft mijn cliënt er uiteraard geen problemen mee", vertelde advocaat Kirpestein van de heer Martens. De advocaat van Lucassen vindt echter beide punten niet zwaar genoeg om de sanctie toe te passen. "Je kan het een ondernemer toch niet verwijten dat hij de mensen die hem bezoeken helpt." Door de sanc tie van de gemeente heeft Lucassen besloten met de twee activiteiten te stoppen. "Een tankstation is niet meer levensvatbaar zonder nevenac tiviteiten", zegt Strijbosch. "Het is niet voor niets dat éénderde van alle tankstations in Nederland de deuren sluit. Door de sanctie belet de gemeente mijn cliënt om een behoorlijke boterham te verdienen." Lucassen is volgens de advocaat ook best bereid om een glaken wand of betonnen wal met plexiglas als afscheiding tussen het bedrijf en de woning van buurman Martens te bouwen, om de geluidsoverlast te beperken. De commissie doet bin nenkort uitspraak over deze zaak. De stichting Verkeersbrigadiers Venray heeft jaarlijks vanaf 1999 een structureel overschot van 5000 gulden. Netwerk 2000, een werkgroep die bestaat uit de Verenigde Verkeersveiligheids Organisatie 3VO, politie basiseen- De Venrayse politie hield vrij dagavond weer een brom(- fiets)controle in het centrum van Venray. Door twee motorrijders van de politie werden alle bestuurders van brom- en snor fietsen die rijdend werden aange troffen naar het politiebureau of naar de oversteek St. Servatiusweg-Stationsweg, waar eveneens een rollentestbank stond opgesteld, gedirigeerd. De bromfietsen werden voorna melijk gecontroleerd op overschrij ding van de constructiesnelhgeid. De bestuurders zelf werden gecon troleerd op het dragen van een helm, het rijden met een bromfiets over het fietspad en het hebben van een verzekeringsbewijs en een brom fietscertificaat. Er werden in totaal 45 bestuurders van bromfietsen gecontroleerd. BONNEN Zestien bestuurders werden gever baliseerd wegens overschrijding van de toegestane snelheid. De hoogste boete was 240 gulden. Verder had één bestuurder geen gele plaat op zijn voertuig gemonteerd (240 gul den boete), twee bestuurders hadden geen helm op (90 gulden boete) en twee bestuurders van bromfietsen reden over het fietspad, terwijl ze over de rijbaan moeten rijden (70 gulden). Voor het niet-voeren van verlichting werd aan twintig betuur- ders van een fiets een bekeuring uit gereikt. PEEL EN MAAS 'n abonnement waard heid Venray, Raaylandcollege, alle basisscholen met een verkeersou- der en de rijscholen in de gemeen te Venray, zou dit bedrag graag in willen zetten voor het verkeers project van het Raaylandcollege. Dat vertelde Martien Wijnhoven van 3VO maandagavond in de com missie Stedelijk Beheer. "Jaarlijks ontvangt Netwerk 2000 van de gemeente Venray een subsidie van 10.000 gulden. Het bedrag stelt ech ter beperkingen aan de projecten. Willen we het verkeersproject van het Raayland uitvoeren dan zijn extra financiën nodig." De werk groep vindt het vooral belangrijk dat de Raayland-leerlingen zelf met ideeën en oplossingen komen om de school- en thuisroute verkeersveili ger te maken. "De betrokkenheid van leerlingen vergroten. Dat is de enige manier om het gedrag van scholieren in het verkeer te beïn vloeden, waardoor de veiligheid van de schoolkinderen en verkeersbri gadiers vergroot kan worden", aldus Wijnhoven. ©0800-1800 (gratis) Van Bruggen Adviesgroep Paterstraat 19-c 5801 AT Venray Of u nu een huis gaat kopen of blijft wonen: een goed hypotheekadvies kan ook veel geld ople veren. De Van Bruggen -adviseurs nemen echt de tijd voor u. En leggen u alles glashelder en dui delijk uit. U krijgt de beste hypotheek met de laagste maandlasten. Bel daarom vandaag nog 0800-1800 voor een afspraak met één van de Van Bruggen-adviseurs te Venray. Of vraag het gratis informatiepakket aan met het boekje de 10 Gouden Hypotheek Tips. ADVIESGROEP www.vanbruggen.nl

Peel en Maas | 2000 | | pagina 7