VVD'er Van Hooft: "De
gemeente is Sinterklaas niet
Winkeliers klagen over
kermis
Eendagslenzen!
'Venray dumpt nu 2
miljoen gulden in
bodemloze put"
fRANSOL
Brandweerkazerne blijft op
De Brier
"Zaak Nellissen
nog niet afgedaan
Renovatie hoek Julianasingel
komend voorjaar
HIER El\l DAAR
EEN ZONNETJE.
JAJA, DAT
KENNEN WE...
CONTACTLENZEN
^ZONWERINGEN
30Q hoopjes-
zondag in
Venray?
VERHAEGM
K U R S T J E M S
EEL en maas
donderdag 26 oktober 2000 - Pagina 5
Raadsfracties zetten vraagtekens bij rol gemeente in kwestie Van Dijck
9?
])e Venrayse politieke partijen
bben er hun bedenkingen over
het gemeentebestuur 'de
restie Van Dijck' denkt op te
ssen. Dat de negen kopers van
uvvkavels in Merselo, die bin-
n de stankcirkel liggen, volledig
iadeloos worden gesteld vindt
VVD niet te verteren. Volgens
rgemeester Waals kost de scha-
tergoeding circa twee miljoen
Iden. "De gemeente is
iterklaas niet. Het gaat hier wel
geld van de burgers van
nray. Burgemeester Waals
eft niet eens te bevoegdheid om
toe te zeggen. Want de
ïeenteraad heeft te allen tijde
laaste woord", stelt Frans van
J)e fractievoorzitter van de VVD
ftdt namelijk dat ook de bouwers
Jco's hebben genomen. Omdat zij
fisten dat de bouwvergunningen
jet definitief waren. "De gemeente
alles gedaan om bouwen
Lelijk te maken. Die mensen zijn
lenmachtig alvast met de bouw
jonnen. Ze hadden toch wel zes
ken kunnen wachten totdat de
maartermijn verstreken was. Het
|n daarom absoluut niet dat de
gemeente hiervoor moet opdraaien",
vindt Van Hooft.
De fractie Van de Vorle steekt het
vooral dat de politiek volledig bui
tenspel gezet is. "Daar zijn we boos
over en dat is nog zacht uitgedrukt",
zegt fractievoorzitter Gerrit
Lemmens. "De politiek is gewoon
dom gehouden. De gemeenteraad
als controlerend orgaan is geheel
niet op de hoogte gesteld. De zaak
Van Dijck had van tevoren door de
commissie en de raad behandeld
moeten worden zodat we onze
mening hadden kunnen geven", oor
deelt Lemmens. "Het was een grote
blunder om die bouwvergunningen
af te geven. Daardoor is het vertrou
wen in de gemeente naar het diepte
punt gezakt. En het kan niet zo zijn
dat die fout met 2 of 3 miljoen gul
den zomaar wordt weggeveegd. We
kunnen nu niet vrolijk verder gaan.
We komen hier nog zeker over te
spreken."
NIET ELEGANT
Bert Linskens (PvdA) beweert
daarentegen dat het verlenen van de
bouwvergunningen destijds wel
gemeld is in de commissie
Stedelijke Ontwikkeling. De fractie
voorzitter van de PvdA kan zich wel
vinden in de gevonden oplossing om
de negen bouwers schadeloos te
stellen. "Er is in feite weinig keus.
Want verplaatsing van het bedrijf is
niet bespreekbaar omdat het toch op
slot zit. Van Dijck vraagt daarom
iets wat geen zin heeft. Het is een
beroerde zaak."
Hans Teunissen (D66) spreekt van
een oplossing die niet elegant en
ongelukkig is. "Hoe heeft dit zover
kunnen komen", vraagt hij zich.
"De verantwoordelijke wethouder
(Kersten, red.) heeft in de commis
sie een te summier en te rooskleurig
verhaal opgehangen. Het zou alle
maal goed komen en het zou geen
desastreuze gevolgen hebben. En
dan worden we eind vorige week
met dit verhaal geconfronteerd. Dit
gaat ons wel miljoenen kosten." De
fractievoorzitter van D66 geeft er de
voorkeur aan om met Van Dijck
naar een structurele oplossing te
zoeken in plaats van de negen bou
wers schadeloos te stellen. "Het is
een heel vervelende situatie. Maar
we moeten niet zomaar twee mil
joen gulden weggooien. Met het uit
kopen van Van Dijck zou er in de
toekomst nog meer ruimte komen
voor bouwkavels. De schuldvraag
en de oplossing zullen dit jaar nog
in de raad besproken moeten wor
den. Want hiermee is het College
nog niet klaar", zegt Teunissen.
Ike Busser (Samenwerking
Venray) wil eerst weten of de risi
co's die de gemeente heeft genomen
vermijdbaar waren geweest. "Het is
vooral heel lastig en vervelend voor
de mensen die het betreft. Van Dijck
staat echter in zijn recht. En blijk
baar was het onmogelijk om met de
agrariër tot een oplossing te komen.
En eens houdt het op", is Busser van
mening.
Wiel Michiels, fractievoorzitter
van CDA, genoot begin deze week
van een korte vakantie. Fractielid
Henri van de Ven heeft de kwestie
nog niet binnen zijn partij kunnen
bespreken. "Ik ben er wel verbaasd
over. Het roept veel vragen op waar
op ik eerst een antwoord wil heb
ben. Want is het wel verstandig
geweest om die grond te verkopen",
vraagt Van de Ven zich af.
Burgemeester Waals verklaarde
vorige week tijdens de persconfe
rentie dat de schadevergoeding geen
belastingverhoging voor de
Venrayse burgers zal betekenen.
"Twee miljoen gulden wordt beko
stigd uit de exploitatie van de
bestemmingsplannen", zei Waals.
T
ml...
'I0NSWEG 13 VENRAY 0478 515010
j;i Hlichi ko it cr begin volgend
ldl r voor het eerst een koopjes-
g in Venray. Het idee voor
extra koopzondag werd
.75 anceerd op de ledénvergade-
1 gvan de winkeliersvereniging.
koopjeszondag is vooral
doek! om de jaarlijkse uitver-
iop in de -maanden
«mi/februari een extra impuls
geven vier andere koopzon-
en in 2001 zijn gepland op 1
il, 30 september. 25 november
16 of 23 december. De winke
ts zagen niets in een koopzon-
;op maandag 4 juni (tweede
sterdag). Uit een enquête
Ier de leden moet blijken ofde
atste koopzondag op 6 of 23
L gember, of mogelijk op loeide
■jouden wordt. Op zon-
april en zondag 30 septem-
j het tevens modekoopzon-
De laatste (mode)
>ndag van 17 september
-was, vooral in combinatie
de boekenmarkt, een groot
Winkelcentrum Venray
er daarom naar voOemi
le koopzondagen uit te brei-
inet meer activiteiten in
centrum. Op zondag I
I wordt gedacht aan een grote
intie - en vrijetijdsbeurs op het
'Kentusplün en Schouwburg-
V£)p de Grote Markt vipdt
■een modeshow plaats.
De winkeliers vinden dat
Venrayse kermis een stapje te ver
gaat. Vanaf volgend jaar begint de
kermis vrijdagmiddag al om 15.00
uur. Een uur eerder dan gebrui
kelijk. Voor ondernemer Anton
Verlinden was dit de druppel die
de emmer deed overlopen.
"Het wordt steeds erger. We moe
ten eens duidelijke regels gaan stel
len. Want ik kan me tijdens de ker
misdagen niet eens verstaanbaar
maken in mijn eigen winkel", klaag
de de juwelier. Ook andere winke
liers klaagden dinsdagavond op de
ledenvergadering over de overlast
van de kermis. Enkele jaren geleden
werd de kermis al een dag ver
vroegd van zaterdag naar vrijdag.
Ondernemers klagen erover dat de
Piet van Dijck geeft tekst en uitleg
over de bezwaren van de onderne
mers met betrekking tot de kennis.
attracties nu al op dinsdag op de
pleinen geplaatst worden. "Bij mij
voor de deur was de attractie woens
dag al kant en klaar. Dan hadden ze
toch ook pas op donderdag met de
opbouw kunnen beginnen", meende
Piet van Dijck. "We kunnen nu al
bijna een week de zaak sluiten
alleen al vanwege de kermis", zei
een winkelierster. Anton Verlinden
ergerde zich er ook aan dat de ker
misattracties pal met de rug tegen de
winkelgevels geplaatst worden.
"Terwijl in plaatsen als Weert en
Roermond de attracties als een lint
door de stad lopen. Zodat de mensen
nog tussen de winkels en de kermis
in kunnen lopen."
Volgens politieman Trienus
Dijkstra, gebiedsmentor van
Venrays centrum, is dat echter geen
optie voor Venray. "Omdat de ker
mis op de verschillende pleinen hier
het beste tot zijn recht komt." Het
bestuur van de Stichting
Winkelcentrum gaat binnenkort met
de gemeente aan tafel zitten om de
problemen van geluidsoverlast en
het te vroeg plaatsen van attracties
te bespreken. Ook zal de winkeliers
vereniging protesteren tegen het
vervroegen van de start van de ker
mis naar vrijdagmiddag 15.00 uur.
PEEL EN MAAS
'n abonnement waard
De brandweerkazerne blijft
gevestigd aan de Acaciastraat op
industrieterrein De Brier in
Venray. Dit heeft het college van B
en W dinsdag besloten. Het colle
ge neemt daarmee het advies van
de stuurgroep Beleidsontwikke
ling over. De stuurgroep adviseert
f»\
bemiddelingspoging van burgemeester Waals om tot een oplos-
y* tó komen in het conflict tussen Cor Nellissen en pmjectontwikke-
F BBOM is nog niet afgelopem Alhoewel de Venrayse loonwerker
;financiëie schikking heeft afgewezen.
'oiigc week spraken N'ellissen eis zijn advocaat opnieuw met de
deerne. In 1996 verkocht Cor Nellissen achter zijn bedrijf aan do
i'onsweg 5600 m2 grond voor een miljoen gulden aan BBOM. De pro-'
j 'ontwikkelaar hield destijds 300.000 gulden achter omdat dc grond vcr-
'den ie laat opgeleverd zou zijn. Sindsdien staan Nullissen en BBOM,
k'tiu! door dc gemeente, lijnrecht tegenover elkaar, BBOM heeft het
gedrag inmiddels opgeschroefd naaf 700.000 gulden waarvoor een
^«procedure bij de rechtbank loopt "De projectontwikkelaar beweert
dj meer winst op zijn huizen had kunnen maken", zegt Theo Linssen
jdvócftat van Cor Nullissen.
>i'de bemiddeling van Jos Waals heeft BBOM een schikkingsvoorstel
i voor een aanzienlijk lager bedrag waarmee de hele zaak zou zijn
laan, "Dat hebben we met geacccpieeid en we zullen met een tegen
piel komen. Maar cr zit nu beweging in de zaak en de partijen komen
dichter bij elkaar", zegt advocaat I .inssen,
na een locatie-onderzoek om in te
stemmen met het huidige brand
weerzorgniveau van Venray en
om af te zien van verplaatsing van
de kazerne naar het noorden van
Venray-kom, waardoor de uitrij-
tijden konden worden terugge
bracht.
De stuurgroep erkent wel dat de
huidige brandweerkazerne te wen
sen overlaat en stelt voor deze op te
knappen en uit te breiden. Eind
1997 heeft het gewest Noord-
Limburg, in het kader van het pro
ject 'versterking brandweer', het
rapport 'te realiseren brandweer
zorgniveau in Noord-en Midden-
Limburg' overlegd aan het gemeen
tebestuur. Uit het rapport bleek dat
het repressief brandweerzorgniveau
in de gemeente Venray onder het
landelijk aanvaardbare geachte
niveau ligt.
UITRIJTIJDEN
Zo voldeed de Venrayse brand
weer in 90 procent van de gevallen
niet aan de geldende normen voor
de uitrijtijden. Gemiddeld doet de
Venrayse brandweer er drie minuten
te lang over om bij een brand te
komen, maar het kan ook tien minu
ten langer duren dan het landelijk
gemiddelde. Door een nieuwe
kazerne zou de gemiddelde over-
schrijdingsduur met ruim een
minuut teruglopen tot onder de twee
minuten. Die winst is voor het colle
ge van Venray waarschijnlijk toch te
mager om de investering te recht
vaardigen. Commissielid Busser
(Samenwerking) vroeg onlangs nog
onderzoek te doen naar een nieuwe
of tweede locatie voor de brandweer
in Venray. Het college wil nu echter
vasthouden aan de locatie aan de
Acaciastraat. Voor de voortgang van
De Brier is het noodzakelijk dat nog
dit jaar de omvang van de benodig
de ruimte voor de kazerne duidelijk
wordt. Afronding van het onderzoek
is gepland voor begin 2001. De
gemeenteraad krijgt het voorstel
eind november onder ogen.
Ion
a, cteAM&i
HOGEDRUKREINEGERS
VEEGMACHINES
SCHROB/ZUIGMACHINES
STOF- en WATERZUIGERS
STOOMREINIGERS
TAPIJTREINIGERS
REINIGINGSMIDDELEN
ui»■■itnana
Keizersveld 61 5803 AP Venray
tel.: 0478-553355
SPECIAAL VOOR SPORT EN VRIJE TIJD
VENRAY NOORDERHOF 20 - TEL. 0478 - 550630
lcoNTAc^^c,ftusTENl|
Advocaat Goorts: gemeente heeft fatsoensregels overtreden
G. Goorts van het advocaten
kantoor Goorts Coppens heeft
er geen goed woord voor over hoe
de gemeente Venray de 'oplos
sing' in de kwestie Van Dijck naar
buiten heeft gebracht. De
Deurnese advocaat van de maat
schap Van Dijck vindt dat zijn
cliënt ten onrechte in een kwaad
daglicht gesteld is.
Zoals bekend heeft de gemeente
in Merselo negen bouwkavels ver
kocht die binnen de stankcirkel van
varkenshouder Wim van Dijck lig
gen. Vier kopers waren op basis van
een voorlopige bouwvergunning al
aan de bouw begonnen. Van Dijck
maakte echter bezwaar waarop de
bouw werd stilgelegd. In de onder
handelingen met Van Dijck kwam
de gemeente er niet uit. Het
gemeentebestuur besloot daarom de
negen gedupeerden volledig schade
loos te stellen en hun een nieuwe
bouwkavel in het vooruitzicht te
stellen. Volgens burgemeester Waals
is hiermee een bedrag van circa
twee miljoen gulden gemoeid. "Dat
is geld dumpen in een bodemloze
put", stelt G. Goorts. "Met wat meer
en beter overleg had er voor iets
meer geld een structurele oplossing
met Van Dijck gevonden kunnen
worden." De Deurnese advocaat
verwijt de gemeente tal van fouten.
Zo is het volgens hem niet juist dat
het bedrijf van Van Dijck volledig
'op slot' zou zitten. "Het bedrijf
heeft binnen de geldende regelge
ving wel degelijk mogelijkheden
om uit te breiden. Maar nu de grens
van de bebouwde kom verschoven
wordt ontstaat er voor Van Dijck een
ongunstigere situatie. De Raad van
State heeft immers bepaald dat bin
nen een stankcirkel geen aanvaard
baar leef- en woonklimaat heerst.
Als er toch mensen binnen de cirkel
gaan wonen neemt het risico op
potentiële bezwaarmakers toe."
EERSTE STAP
Ook snapt advocaat Goorts niet
dat de gemeente niet eerst contact
met Van Dijck heeft opgenomen
alvorens de voorlopige bouwver
gunningen af te geven. "De gemeen
te Venray heeft de fatsoensregels
overschreden. Zij hangt nu een vols
trekt onjuist beeld op. De overheid
behoort zich aan de wet te houden.
Hoe kan de gemeente het aan de
burgers uitleggen dat het zich niet
aan de regels houdt wanneer het toe
vallig zo uitkomt", vraagt Goorts
zich af. De advocaat beweert ook
dat hij en Wim van Dijck wel dege
lijk over andere oplossingen dan een
complete bedrijfsverplaatsing wil
den praten. Dit staat haaks op wat
Waals beweerde: "Van Dijck wilde
geen zaken doen en is voor ons geen
gesprekspartner meer", zei de bur
gemeester vorige week. De kwestie
lijkt nu in een impasse te zitten
alhoewel Goorts en Van Dijck best
verder willen praten maar zij weige
ren het initiatief te nemen. "De
gemeente zal dan wel op een heel
andere manier moeten onderhande
len. En zij zullen daarvoor de eerste
stap moeten zetten."
Jaarlijks 25 ongevallen op gevaarlijke splitsing
Bezwaarschriften van omwo
nenden zorgden ervoor dat het
plan dit jaar niet meer uitgevoerd
kan worden. In maart of april
2001 wordt eindelijk begonnen
met de renovatie van het gevaar
lijke kruispunt Julianasingel-
Oude Oostrumseweg. Het aantal
verkeersongevallen neemt de laat
ste jaren flink toe op deze onover
zichtelijke T-splitsing. De aanpak
van het stuk tussen Paterslaan en
Prinses Irenestraat is de eerste
fase van een complete facelift van
de Oude Oostrumseweg.
Op de bijeenkomst van 18 april
presenteerde de gemeente haar plan
nen voor de hoek Julianasingel-
Oude Oostrumseweg. Niet alle
buurtbewoners toonden zich er
enthousiast over. Zo zou de bocht te
flauw zijn waardoor er veel te hard
gereden wordt. Ook maakten
omwonenden bezwaar tegen het
kappen van twee monumentale kas
tanjebomen in de binnenbocht van
de Julianasingel. Wat de bomen
betreft hebben de klagers voorlopig
voor de helft hun zin gekregen.
Alleen de allereerste boom moet nu
wijken. De tweede kastanjeboom
mag blijven staan mits die een 'trek-
proef' succesvol doorstaat. Zo niet
dan zal ook deze boom moeten
sneuvelen. De gemeente heeft na de
opmerkingen van de bewoners een
'second opinion' gevraagd aan het
bureau 3VO. het voormalige Veilig
Verkeer Nederland. 3VO kwam met
een advies dat de gemeente echter
niet helemaal kan overnemen. "Die
organisatie kijkt puur naar de ver
keersveiligheid. Terwijl wij nog met
een aantal andere factoren te maken
hebben", verklaarde Joop Drent van
de gemeente Venray maandagavond
op de drukbezochte informatiebij
eenkomst op het gemeentehuis.
Zo'n 75 belangstellenden kregen te
horen dat de ingang van Beukenrode
en busonderneming Hermes de
plannen behoorlijk nadelig bein-
vloed hebben. Vanaf het kruispunt
Julianasingel moeten vrachtauto's
de goedereningang van Beukenrode
kunnen inslaan. Volgens ambtenaar
Drent was het niet mogelijk deze
ingang te verplaatsen naar de andere
kant van het gebouw waar ook de
hoofdingang zich bevindt. De
gemeente was van plan de Oude
Oostrumseweg vanaf de kruising
met de Julianasingel af te sluiten
voor al het verkeer. Maar Hermes
weigerde hieraan mee te werken. De
busonderneming wilde per se
gebruik blijven maken van deze
weg. Mevrouw Sonneville oogste
applaus tijdens de bijeenkomst toen
zij met een alternatieve route voor
de bus kwam. Via Julianasingel,
Paterslaan, Leunseweg en
Zuidsingel naar het NS-station in
Oostrum. Maar Joop Drent deelde
mede dat Hermes niets van deze
oplossing wilde weten omdat het
teveel extra reistijd vergde. Het
fietsverkeer vanaf de Julianasingel
zal ook gebruik kunnen blijven
maken van de Oude Oostrumseweg.
FIETSSTROKEN
Het overige verkeer wordt
geweerd door buiten de buitenbocht
een plateau aan te leggen. Langs de
hele buitenbocht komt ook een trot
toir te liggen. De bewoners van de
Julianasingel en Oude
Oostrumseweg maakten zich vooral
zorgen over het voorbij razende ver
keer. "De Oude Oostrumseweg is de
enige plek in Venray waar meer dan
100 kilometer gereden wordt.
Vooral 's avonds is het net een race-
circuit", zei Theo Strooten. Hij was
er dan ook 'zwaar teleurgesteld
over' dat de gehele renovatie van de
Oude Oostrumseweg tot aan de
Oostsingel uitgesteld is. De
gemeente wil dit pas eind 2002 gaan
uitvoeren. Omdat veel vrachtauto's,
die de winkels in het centrum
bevoorraden, van de Julianasingel
gebruik maken was het niet moge
lijk om midden op de weg paaltjes
te plaatsen, zoals de bewoners graag
wilden. "Dat heeft geen zin want die
paaltjes kunnen we de volgende dag
weer van de straat oprapen", zei
Drent. Er wordt nu een semi-over-
rijdbaar profiel op aangebracht.
"Dat is voor personenauto's niet
prettig om overheen te rijden terwijl
vrachtauto's er voor het nemen van
de bocht gebruik van kunnen
maken." Het profiel in het midden
van de bocht krijgt een breedte van
1,75 meter zodat fietsers die vanaf
de Julianasingel de Oude
Oostrumseweg in willen daar kun
nen stoppen om veilig over te ste
ken. De rode fietsstroken worden
aan beide zijden met geleiders afge
scheiden van de rijweg. Deze gelei
ders moeten, evenals een smallere
weg, dienen als snelheidsremmers.
De gemeente wil de gehele binnen
ring op deze manier bestraten. De
Raadhuisstraat is hier al het eerste
voorbeeld van. Tevens denkt de
gemeente dat de twee plateau's die
op de kruispunten Leunseweg-
Patersstraat en Julianasingel-
Poststraat-Bernardstraat worden
aangelegd de automobilisten even
eens tot lagere snelheden zullen
bewegen.
Tijdens de renovatie wordt ook
een nieuwe riolering aangelegd. De
bestaande rioleringen bevinden zich
in de Julianasingel onder de bomen
rijen. Omdat verwijdering van de
oude riolering veel kastanjebomen
zal doen sneuvelen laat de gemeente
deze liggen. De nieuwe riolering
wordt in het midden van de weg
aangelegd. Ook het groen in de
omgeving is aan een opknapbeurt
toe. Zo worden de tien lindebomen
langs Beukenrode gekapt omdat ze
te dicht tegen de gevel aanstaan.
Ook enkele lindebomen aan de
overkant van de Oude
Oostrumseweg moeten sneuvelen.
De bewoners zijn hier blij mee
omdat de 'druipende' bomen vooral
in dit jaargetijde veel overlast bezor
gen. Om de niet fraaie gevel van
Beukenrode enigszins aan het
gezicht te onttrekken worden er
andere bomen voor teruggeplaatst.
Enkele inwoners van de
Oranjebuurt maakten zich er zorgen
over dat hun straten steeds vaker
gebruikt worden door sluipverkeer.
De gemeente overweegt daarom het
verkeer komende vanuit de Henri
Dunantstraat naar de nieuwe roton
de bij Brukske te leiden om zo via
de Leunseweg het centrum te laten
inrijden. Dat voorkomt dat het auto
verkeer de Oostsingel oversteekt bij
de Oude Oostrumseweg om via de
straten in de Oranjebuurt de weg
naar het centrum te vinden. Een
andere mogelijkheid die maandag
avond ter sprake kwam was om in
de Oranjebuurt eenrichtingsverkeer
in te stellen.
PEEL EN MAAS
on line
w ww. vandenmunckhof.nl/
Als lid
aanleg Vaki ïanschap
si Itaat: Een strakke vormgeving, zo u wilt,
iccenten. Die elke tuin, groot of klein,
in sfeer geven.
Rien van Mierlo geeft uw tuin ei
1)1 5751 PH D u r c T
1 eigen signatuur
i O'-i 9 3 1 5