Woningbouw in Smakt
"Onze supermarkt wordt
de nek omgedraaid"
Dienstverlening sterk verbeterd
Schaapherder terug in Venray
MULTIFLEX LENZEN
Terrein
Paardekopweg wordt
weer heidegebied
CONTACTLENZEN
Plannen voor
De Hulst II
kant en klaar
K U JEL S»J JEN S
lS£SS&»r
Sterretje in uw autoruit?
Commissielid is
De Ontmoeting kwijt
Fietspad
krijgt
belijning
VERHAEG^
PEEL en maas
donderdag 14 september 2000 - Pagina 5
Briefschrijvers het minst tevreden over gemeente Venray
De gemeente Venray doet het
over het geheel genomen prima in
haar contacten met het publiek.
Onderzoek onder de burgers
heeft uitgewezen dat de gemeente
zich na het eerste onderzoek in
1995 al sterk verbeterd heeft.
Dat blijkt uit de resultaten van de
kwaliteitsmonitor 2000 die de
gemeente Venray door onderzoeks
bureau B&A in de eerste helft van
20000 heeft laten uitvoeren. Het
onderzoek heeft zich gericht op bur
gers die de gemeente bezoeken en
burgers die de gemeente telefonisch
en schriftelijk schriftelijk benade
ren.
INTERNET
Uit het onderzoek blijkt dat ruim
tachtig procent van de ondervraagde
klanten vindt dat de gemeente
Venray haar burgers voldoende
informeert. De helft van die onder
vraagden heeft internet. Daarvan is
90% geïnteresseerd in een gemeen
telijke website. Ze zeggen die zeker
te zullen gebruiken om informatie te
krijgen. Of om informatie uit te wis
selen. Veel ondervraagden zeggen
via een dergelijke site graag mee te
willen discussiëren over het
gemeentelijk beleid en de uitvoering
daarvan.
POSITIEF
Opvallend is de positieve beoor
deling van de klantgerichtheid van
de medewerkers van de afdeling
Publieksdiensten. Bezoekers vinden
dal de ambtenaren de tijd nemen,
interesse tonen, vriendelijk zijn,
volledige inlichtingen geven en des
kundig zijn. Telefonische klanten
zijn overwegend positief over hoe
Vervolg voorpagina
PRIJSOPDRIJVING
Wethouder Jan Houba antwoord
de in de commissievergadering
Stedelijke Ontwikkeling op een
vraag van John Oosterbeek (VVD)
dat de voorkeur van de gemeente
uitgaat naar projectontwikkelaar
Ruijters Beheer. "Naar aanleiding
van onze selectiecriteria hebben we
een aantal partijen een presentatie
laten verzorgen met hun zienswijze
over het plan. Ruijters heeft daarbij
de voorkeur omdat de gemeente de
regie graag in eigen hand wil hou
den. Maar Hub Clephas heeft enkele
potentiële gegadigden die ook die
•lek willen invullen. Zij willen dit
oen zonder projectontwikkelaar
omdat dit geld kost. Wij proberen
nu beide partijen aan elkaar te kop
gelen", verklaarde wethouder
louba. Hub Clephas begrijpt niet
goed waarom Ruijters Vastgoed er
aan te pas moet komen. "Omdat we
dit heel goed.zelf kunnen. De tus
senkomst van een projectontwikke
laar drijft alleen maar de prijs op.
Het wordt dan wel dertig tot veertig
procent duurder", weet Clephas die
samen met een architektenbureau
n 'coalitie' gevormd heeft. "Ik
b zestien handtekeningen van lan
delijke ketens en met de komst van
die zaken is de Hulst II helemaal
vol. Het plan is financieel ook hele
maal afgedekt. Er zal geen leegstand
komen er het betekent voor Venray
ook fors extra werkgelegenheid."
Hub Clephas vermoedt dat Ruijters
nog lang niet zo ver is als hij. "Die
zullen wel eerst wat hallen gaan
bouwen en pas daarna gaan ze de
winkels erbij zoeken", vermoedt hij.
'Ik vraag me trouwens af waarom er
andere partijen bijgehaald moeten
worden", waarmee Hub Clephas
aangeeft dat hij het voorstel van
wethouder Houba, om hem samen te
laten werken met Ruijters, helemaal
niet ziet zitten.
VAART ZETTEN
Van de zestien winkelbedrijven
hebben momenteel alleen
LeenBakker en Praxis al een vesti
ging in Venray. Maar zij moeten op
termijn wijken voor woningbouw
Mu het Gouden Leeuw terrein. Hub
•lephas zegt ook rond te zijn met de
-eunse disco De Steeg. Zoals
•ekend wil uitgaanscentrum De
teeg de huidige plek aan de
t-Catharinastraat in Leunen verla-
m omdat daar geen uitbreiding
leer mogelijk is. Hanneke van
'ijck bevestigde de verhuisplannen
n denkt eind september uitsluitsel
kunnen geven. "De Steeg gaat
ok meedoen alleen heb ik met hen
og geen overeenkomst getekend",
Idus Clephas die vaart wil zetten
2hter zijn plannen. "Ik ben er al
anaf 1998 mee bezig. En er is
üniddels heel erg veel haast bij.
'ant als het nog wat langer gaat
"ten dan zullen enkele winkelbe-
t'jven afhaken omdat ze hun aan-
acht gaan verleggen naar een ander
roject of locatie", vreest hij.
t 1
ze te woord worden gestaan. Het
merendeel van de bezoekers (97%)
wordt meteen geholpen. Landelijk is
dat 87%. Waar bezoekers ook over
te spreken zijn is de privacy. Meer
dan de helft van de bezoekers heeft
gebruik gemaakt van een zitbalie.
Ze vinden die erg comfortabel en
laten ook weten dat ze vinden dat
hun privacy daar voldoende gewaar
borgd is. Hoewel de gemiddelde
wachttijd bij de balies wat aan de
lange kant (4,9 tegen landelijk 2,7
minuten) is, vindt de meerderheid
van de bezoekers dat niet erg. Ze
zien dat de ambtenaren druk bezig
zijn met andere klanten. Bovendien
vinden ze de wachtruimtes prettig.
BRIEFSCHRIJVERS
Het onderzoek naar de kwaliteit
van het contact tussen de gemeente
Venray en haar klanten laat zien dat
briefschrijvers het meest reden heb
ben tot klagen. Ze schrijven een
brief om een aanvraag in te dienen
(44%), advies of informatie te vra
gen (15%), een klacht of bezwaar
schrift in te dienen (26%) of infor
matie te geven (5%). Driekwart van
de briefschrijvers krijgt een ont
vangstbevestiging. Dat komt over
een met het landelijke gemiddelde
en is een duidelijke verbetering ten
opzichte van 1995. Te vaak moeten
schrijvers (15%) echter langer dan
twee weken op die bevestiging
wachten. Toch ligt de snelheid
waarmee de gemeente bevestigin
gen stuurt, hoger dan het landelijk
gemiddelde. Van de brieven is 80%
door de gemeente afgehandeld.
Afhandeling van de brieven levert
voor tweederde deel van de brief
schrijvers op wat ze ervan verwacht
hadden. Voor bijna eenderde deel
(30%) is het echter nog niet duide
lijk waarom het door hen gevraagde
nog niet verstrekt is. Landelijk ligt
dat percentage op 21 procent. Het
lang of langer duren van afhande
ling betekent voor de Venrayse
briefschrijvers in 14% van de geval
len langer dan drie maanden.
Ongeveer 33% van de briefschrij
vers is niet tevreden over het contact
met de gemeente. Dat zijn er iets
meer dan in 1995. Overigens heb
ben volgens B&A ook andere
Nederlandse gemeenten te kampen
met een hoog aantal ontevreden
briefschrijvers. Het aantal ontevre
den klanten is in Venray echter klei
ner dan landelijk en het aantal onte
vreden klanten groter. Als oorzaak
van hun ontevredenheid noemen
briefschrijvers de tijdsduur van de
afhandeling (52%), onvoldoende
kennis van de ambtenaren (30%),
het niet nakomen van afspraken
door de gemeente (35%), het niet
serieus genomen worden door de
gemeente (22%) en dat de gemeente
je van het kastje naar de muur stuurt
(26%). Positief is de beoordeling
van de kwaliteit van de inhoud van
de brieven. Bijna 90% vindt de ant
woordbrief duidelijk. Dat percenta
ge ligt landelijk lager.
AANBEVELINGEN
Het onderzoek van B&A naar het
contact met de burger heeft een aan
tal aanbevelingen voor verbetering
opgeleverd. Die zullen worden
voorgelegd aan de politiek. Die zal
accenten moeten leggen en prioritei
ten moeten bepalen. Duidelijk is
namelijk wel dat niet alle verbete
ringen tegelijkertijd en even snel
gerealiseerd zullen kunnen worden.
Volgens het onderzoeksbureau moet
de gemeente aandacht blijven beste
den aan het verstrekken van infor
matie aan de burgers en ze ook laten
deelnemen aan de besluitvormina.
De bestaande informatie- en
inspraakavonden zijn volgen B&A
een goed begin. De gemeente kan ze
echter beter aankondigen en beter
coihmuniceren over de inhoud
ervan. Het rondsturen van een ver
slag van wat die avonden hebben
opgeleverd en welke gevolgen dat
heeft, draagt bij aan de toename van
het vertrouwen in de gemeente en
gemeentepolitiek.
Verder zou het verstandig zijn een
website met daarop alle voor bur
gers belangrijke basisinformatie en
informatie over raadsvergaderingen
en dergelijke te openen.
Met name de termijn voor afhan
deling van de klachten moet korter
worden. Verder is het zaak met de
klager in contact te blijven. Laat
hem of haar weten hoe het er met de
zaak voorstaat en in welk stadium
van behandeling die is.
CONTACTEN VERBETEREN
De burgers zijn tevreden over de
openingstijden. Toch, er is veel
belangstelling voor een of meer
avondopenstellingen. De helft van
degenen die zeggen daar prijs op te
stellen is zelfs bereid dan iets meer
voor een product te betalen. De
andere helft vindt dat die avondo
penstellingen best ten koste mag
gaan van andere openingstijden.
Een loket op internet, dat vieren
twintig uur per dag bereikbaar is, is
volgens B&A een stap in de goede
richting. Door het verminderen van
de wachttijd, de uitbreiding van het
aantal zitbalies, het altijd sturen van
een ontvangstbevestiging, het ver
beteren van de afhandeling van de
brieven en het verbeteren van het
imago van de gemeentelijk dienst
verlening zouden de contacten met
de burgers nog verder verbeterd
kunnen worden.
Beheer stichting De Marke werpt eerste vruchten af
In natuurgebied De Paardekop
is in de toekomst een echte herder,
in de persoon van de heer
Harrewijn uit Ysselsteyn, met een
kudde schapen te bewonderen.
Daarmee krijgt de schaapherder
hernieuwd een plek in het
Venrayse. Venray was in de 19e
eeuw een belangrijke plaats op
het gebied van de schapenhandel.
Dat maakte Gerard de Baaij van
stichting De Marke, de beheerder
van de gemeentebossen. maandag
avond tijdens een excursie naar het
Zwartwater en de Ballonzuil bekend
aan de leden van de gemeenteraad
en de commissies Agrarische
Economie en Milieu en Stedelijk
Beheer. "De herder gaat met een
kleine kudde en een eigen hond aan
Tijdens de excursie bracht Gerard
de Baaij de 'gasten' op de hoogte
van het werk dat de stichting De
Marke in de Venrayse natuur ver
richt.
de gang. Hij wordt aangestuurd door
ons. dus wij vertellen hem waar hij
zijn kudde moet laten grazen. We
gaan eerst ervaring met heidebeheer
door schapen opdoen in De
Paardekop, zodat de herder mis
schien later ook in andere natuurge
bieden, zoals Vlakwater, met zijn
schapen aan de slag kan. Want scha
pen zijn de beste maaiers", aldus De
Baaij.
VLAKWATER
De planning voor de excursie was
Achter het MOB-comjilex aan de Paardekopweg ligt een gebied van
twintig hectare groot, Stichting De Marke, die alle hos- en heidegebie
den in de gemeente Venray beheert, wil dit Ysselsteynse stuk grond
weer terugbrengen in zijn oorspronkelijke staat Buurtbewoner Wim
Harrewijn bood zich spontaan aan om met een kudde schapen het hei
degebied, dat straks ontstaat, te gaan begrazen.
Momenteel wordt aan het toekomstige natuurgebied aan de
Paardekopweg, dat bestaat uit weilanden en vooral berkenbomen, hard
gewerkt, De bomen worden oen voor een gekapt en het gras wordt geplagd
zodat dc oorspronkelijke heidegroei weer kan terugkeren. Toen Wun
Harrewijn over de plannen hoorde kreeg hij een idee, De uit Zuid-Limburg
afkomstige Ysseisteyner houdt al zo'u vijftien jaar schapen. "Ik las eind
vorig jaar in Peel erf Maas dat et een plan was om hot natuurgebied dooi
Schotse hooglanders te Uftën afgrazen. M.iar die beesten passcivdaaruit
cultuurhistorisch oogpunt niet w goed. In deze streek zou eigenlijk het
Kèmpi-sche -bei de ras inoefen lopen wam- die schapen kwamen vroeger' in
Venray en Ovccloon ook heel veel voor. Deze schapen lopen nu ook op de
Sirubredii.se heide in hei Brabantse Hee/e."
Wim Harrewijn, die nu vijf jaar in Ysselsteyn woont, bezit momenteel
uit hobby een aantal Mergelland schapen. "Maar ook die beesten horen van
oudsher hier eigenlijk niét. Als de gemeente en de stichting De Marke mijn
plan goedkeuren -dun wil ik een kudde van zo'n twintig schapen van het
Kempi.sche beid eras aanschaften. Want op een gebied van twintig hectare
V' I' 1 V
Directeur Gerard de Baaij van Dc Marke troonde zich maandagavond tij
dens een excursie voor gemeentelijke commissieleden enthousiast over het
plan van de Ysseisteyner. Als het aan Wim Harrewijn ligt dan wordt hij
vanaf eind 2001 part-time herder. "Ja. ik zou dat heel graag willen. Alleen
heb ik een volledige baan waardoor ik vooral op de weekenden en de. avon
den ben aangewezen. Want van een kudde van twintig schapen kan ik nog.
niet leven", lacht Harrewijn.
uitstekend te noemen. Want er was
nog meer nieuws onder de zon. Zo
is de Zonnedauw, een bijzondere
plant die insecten verteerd, gesigna
leerd in Vlakwater en beginnen de
eerste sprieten 'nieuwe' heide in het
natuurgebied te groeien. "Het is
uniek dat de Zonnedauw terug is in
Venray", zei De Baay glunderend.
"Onze aanpak begint nu al de eerste
vruchten af te werpen. We hopen
het heideherstel in de komende
jaren goed op gang te krijgen."
BOMENNOTA
Ook is De Marke druk bezig met
het opstellen van een bomennota
voor de gemeentebossen in Venray.
Onder het motto 'Samen kijken naar
bomen en zien dat er verschillen
zijn' beoordeelden de deelnemers
aan de excursie ook zelfde laanbo
men in de Ballonzuil naar bijvoor
beeld leeftijd, stamdiameter, func
tionaliteit en conditie. "We gaan het
komende jaar de 1700 bomen die in
laanverband in de bossen staan in
kaart brengen. De lanen spelen een
belangrijke rol in de bossen, ze heb
ben een belangrijke natuur-, cultuur
historische en recreatieve waarde",
vertelde De Baay. "De bomen die
hier in de Ballonzuil staan zijn zo'n
negentig jaar oud, wat relatief jong
is." De Marke wil in de toekomst
wellicht enkele bospaden/-wegen
afsluiten voor recreatie om grotere
'natuurblokken' in het bos te krijgen
en liet bos veiliger te maken. De
Marke is, als beheerder van de bos
sen. namelijk verantwoordelijk voor
de veiligheid in het bos. "En we wil
len voorkomen dat er ongelukken
gebeuren, want dan krijgen wij de
rekening gepresenteerd", aldus De
Baay. Een laan is volgens De Baay
ook erg belangrijk voor de stabiliteit
van een bos. "Door de bomenlanen
een beoordeling te geven, komen we
te weten welke paden wel en welke
niet afgesloten kunnen worden. We
zijn op dit moment een aparte nota
aan het ontwikkelen voor bosbe
scherming, die over een maand aan
de gemeente Venray wordt voorge
legd."
Aan het einde van dit jaar komt de
beheerovereenkomst die de
gemeente Venray met de stichting
De Marke gesloten heeft aan de
orde in de commissie en de gemeen
teraad. Het voorstel is om de over
eenkomst met acht jaar te verlengen
(tot. 2008).
CONTACTLENZEN OP MAAT,
DUURZAAM EN GEZOND
VENRAY NOORDERHOF 20 - TEL. 0478 - 550630
lcoNTAC^S^-.--''i
Het college van B en W van de
gemeente Venray stemt in met de
bouw van vier woningen aan de
Pelgrimsbaan in Smakt.
Op de locatie Pelgrimsbaan 11 is
een agrarische bedrijf met een hin
derwetvergunning voor het houden
van 220 zeugen, 35 opfokzeugen,
726 biggen en 7680 legkippen
actief, waarvan de eigenaar wil
stoppen. Het voorstel van de
gemeente Venray is om de agrari
sche bedrijfsvoering te staken en de
bebouwing, behoudens de fraaie
hoeve, te slopen, om op de vrijko
mende grond vier woningen te reali
seren.
UITBREIDING
De locatie aan de Pelgrimsbaan is
gelegen binnen het bestemmings
plan buitengebied en ter plaatse is
de bestemming agrarisch gebied
met een vrije vestiging van toepas
sing. In het streekplan Noord- en
Midden-Limburg is het gebied ten
westen van de spoorlijn aangeduid
als landelijk gebied. Als algemene
beleidslijn geldt dat geen nieuwe
burgerwoningen in het landelijk
gebied mogen worden opgericht.
Doordat de locatie aanhaakt aan het
kerkdorp Smakt en gezien de moge
lijkheden om zowel de ruimtelijke
als milieukwaliteit ter plaatse te ver
beteren wordt een uitbreiding met
woningbouw door de gemeente
Venray voorstelbaar geacht.
RUIMTELIJKE KWALITEIT
De spoorlijn doorsnijdt het kerk
dorp Smakt. De spoorwegovergang
ter hoogte van het Pelgrimshuis en
Pelgrimslaan 11 vormt het schar
nierpunt tussen twee verschillende
ruimtelijke eenheden. Aan de oost
zijde van de spoorlijn ligt het
bebouwingslint. Aan de westzijde
van de spoorlijn zijn een aantal vrij
staande burgerwoningen en boerde
rijen gebouwd, in een verspreid
patroon. De beoogde woningen slui
ten aan bij de karakteristiek van de
verspreidiiggende bebouwing met
een redelijke bouwmassa en passen
bij de lineaire ontwikkeling van
Smakt. Door aan deze uitbreiding
medewerking te verlenen wordt de
historische lijn van bouwen in een
lint voortgezet. De provincie deelt
de mening van de gemeente Venray,
dat met de beëindiging van het agra
risch bedrijf op Pelgrimsbaan 11 de
mogelijkheid ontstaat om aan de
westzijde van Smakt een ruimtelijke
ontwikkeling te realiseren die meer
aansluit bij de lineaire structuur van
de kern. Deze onwikkeling heeft de
voorkeur boven een ontwikkeling
aan de oostzijde van Smakt, aange
zien de oostelijke uitbreiding gesitu
eerd is op de overgang van de tussen
Smakt en Holthees gelegen laagte,
een restant van een oude maasmean
der.
Bij de uitbreiding van woning
bouw in de kerkdorpen is de
gemeente Venray gebonden aan de
richtcijfers van het provinciaal
volkshuisvestingsbeleid. Vanuit de
richtcijfers is voor de periode 1997-
2006 een zevental woningen aan
Smakt toegekend. In 1999 heeft de
gemeente Venray een drietal kavels
in Smakt uitgegeven.
Commissie buigt zich over bezwaarschrift Jan Linders
"Jan Linders wordt gewoon de
nek omgedraaid". Met die woor
den zette de heer L. Linders, alge
meen directeur van Linders BV te
Nieuw-Bergen, zijn bezwaar
schrift tegen de afsluiting van de
Venrayse Bongerd- en Tuinstraat
voor motorvoertuigen die vanaf
de Stationsstraat één van deze
twee straten willen inrijden,
kracht bij. Maandagmorgen
behandelde de commissie
bezwaar-, beroep- en klacht
schriften het bezwaar van de heer
Linders.
Door de voorgenomen ontkoppe
ling van de Bongerdstraat op de
Stationsweg voor het gemotoriseerd
verkeer meent Linders dat de
bereik- en vindbaarheid van super
markt Jan Linders aan de
Stationsweg afneemt (De ingang
van de supermarkt is in de
Bongerdstraat, red.). Ook maakt
Linders bezwaar tegen het parkeer
verbod aan weerszijden van de
Stationsweg. Hij wil graag dat de
gemeente Venray 'als compensatie*
extra parkeerplaatsen in de
Bongerdstraat aanlegt. Maar de
gemeente acht dal niet"noodzakelijk.
"De supermarkt blijft over de
Stationsweg via de Landweertweg
makkelijk bereikbaar", stelde André
Jansen van de gemeente Venray.
"Het is voor de klanten van Linders
hooguit een omweg van circa vijftig
meter."
OMZETDALING
Maar die vijftig meter is volgens
Linders 'psychologisch veel groter'.
"De klantenstroom wordt bemoei
lijkt en daardoor daalt de omzet en
dus ook de verkoopwaarde van het
winkelpand. We willen al lang uit
breiden of verhuizen naar een ande
re locatie, maar van de gemeente
krijgen we al jaren te horen dat er in
het centrum geen meter winkel mag
bijkomen. We zitten op de huidige
locatie gewoon klem. Stap voor stap
wordt Jan Linders in Venray de nek
dichtgeknepen. Dit is gewoon de
volgende stap in een slechte soap."
Ook kan Linders zich niet voor
stellen dat de bewoners van de
Tuinstraat zich kunnen vinden in de
plannen van de gemeente Venray.
"Ik ben blij dat ik niet in de
Tuinstraat woon. De Tuinstraat is
een slingerende weg die door deze
maatregelen vanaf de
Raadhuisstraat meer verkeer te ver
werken krijgt. Door de
Bongerdstraat en Tuinstraat vanaf
de Stationsweg af te sluiten voor
motorvoertuigen, brengt de gemeen
te in deze straat juist een groter
gevaar terug. Ik wil uitstel van dit
besluit tot er een betere toekomstvi
sie voor de Tuinstraat is,"
Om de bereikbaarheid van de
supermarkt te vergroten is de
gemeente Venray bereid de lichtbak
aan een lantaarnpaal op de kruising
Stationsweg/Bongerdstraat naar het
kruispunt
Stationsweg/Landweertweg te ver
plaatsen en op de kruising
Raadhuisstraat-Akkerweg een extra
lichtbak met een verwijzing naar de
supermarkt op een lantaarnpaal te
plaaten. Ook op de kruising
Landweertweg-Bongerdstraat-De
Boog wil de gemeente op een ver-
keersbordpaal een tweezijdig bord
plaatsen die naar de supermarkt, die
klanten uit de hele gemeente Venray
trekt, verwijst.
Gratis reparatie vanaf WA+ Klaar terwijl u wacht!
Als u door steenslag een kleine beschadiging (sterretje) in uw auto
ruit heeft en u bent minimaal WA+ verzekerd, dan kunt u dit geheel
kostenloos laten repareren, geen eigen risico en geen aantasting
van uw no-claim. Door een kleine ruitreparatie d.m.v. een harsin
jectie wordt verder scheuren van het sterretje voorkomen. Uw voor
ruit krijgt weer zijn oorspronkelijke sterkte (veiligheid) terug en de
beschadiging wordt vrijwel onzichtbaar. RS Autoruitservice zorgt
voor de verdere afwikkeling met uw verzekeringsmaatschappij. U
hoeft verder niets te regelen, wel de groene kaart of polis mee
brengen s.v.p. Deze regeling geldt niet voor Centraal Beheer ver
zekerden, informeer dan naar onze voordelige tarieven, u kunt zon
der afspraak terecht bij de blauwe reklamestand.
zaterdag 16 september in Venray
parkeerplaats nabij conferentieoord De Witte Hoeve"
van 10.00-17.30 uur.
Tevens kenteken graveren in autoruiten tl. 25,- per auto.
Het blijkt regelm.uig dat raad-»- on commissieleden hun gemeente uier zo
;oed kennen. Zo vroeg Peter Van dei' Velden (.Samenwerking Venray) in
ie commissievergadering Cultuur, Onderwijs en Sport zich af waar het
.-kunstwerk:0e Ontmoeting- gebleven .was. Hij .wise niet daMiet'al geruime,
lijd op een steenworp «fslaria van het gemeentehuis stond, "Het kunstwerk
staat vlakbij dc Grote Kerk up de voormalige begraafplaats waar nu het
siadsparivis YvrisiwuahnuderHoóba w wclCw. YftmMk CwY w .Kigqhjks
wel zes: keer; op mijn nem \uorlnj Hei kunstwerk 'eiduvn -
bestaan door de gemeente Venray, Het had zelfs niet veel gescheeld of het
was er helemaal niet meer geweest. "ïk heb het ooit teruggevonden.
Tussen het oud ijzer op de gemecm'ewerfmeldde Joost van de Vorle
trots. Hij vond dat het bechfop het Schouwburgplein veel beter tot zijn
iccht zon komen. De gemeente zoekt nog n.utt een definitieve plok voor IV
\^>mrnoenng.
PARKEERPLAATSEN
De gemeente Venray wil deze
maatregelen nemen nadat de
Bongerdstraat vanaf de Stationsweg
definitief voor alle gemotoriseerde
verkeer is afgesloten (zomer 2002).
De gemeente Venray concludeert
uit waarnemingen en analyses dat
het niet wenselijk is, gelet op het
bevoorraden van de supermarkt, om
in de Bongerdstraat extra parkeer
plaatsen aan te leggen."De parkeer
plaatsen in De Boog kunnen als aan
vullende parkeeraccommodatie
fungeren voor klanten van Jan
Linders. Daarom gaat de gemeente
geen extra parkeerplaatsen in de
Bongerdstraat aanleggen", zei de
projectleider voor de"herinrichting
van De Burggraag, Patrick
Schoenmakers. De commissie doet
binnen enkele weken uitspraak.
De heer Reintjes (CDA) vroeg
zich maandagavond in de com
missie Stedelijk Beheer af waar
om het fietspad langs de
Overloonseweg op Brabant
grondgebied in het midden van
het pad wél een belijning is
getrokken en op Venrays grond
gebied niet.
:"Ik heb vragen van fietsers
gekregen die me vroegen of de
streep gewoon vergeten is, of is er
wat anders aan de hand? Met wat
klein middelen moet het toch moge
lijk zijn om deze belijning aan te
brengen. Het komt de veiligheid van
de fietsers alleen maar ten goede",
aldus Reintjes.
De heer Janssen van de gemeente
Venray kon zich herinneren dat de
belijnig wel in het oorspronkelijk
plan opgenomen was. "Ik weet niet
waarom die streep uit het plan is
gehaald. Misschien heeft het iets te
maken met de breedte van het fiets
pad, maar ik moet even onderzoe
ken waarom het niet gebeurd is."
Van wethouder Driessen, zelf een
fervent fietser, hoefde de gemeen
teambtenaar echter niet veel
navraag te doen. "Belijning is
belangrijk voor de oriëntatie van
fietsers. Ik zou zeggen: strepen die
hap, ook op andere fietspaden waar
dat nog niet gebeurd is.
HOGEDRUKREINEGERS
VEEGMACHINES
SCHROB/ZUIGMACHINES
STOF- en WATERZUIGERS
STOOMREINIGERS
TAPIJTREINIGERS
REINIGINGSMIDDELEN
Keizersveld 61 5803 AP Venray
tel.: 0478-553355