Woningbouw in Smakt "Onze supermarkt wordt de nek omgedraaid" Dienstverlening sterk verbeterd Schaapherder terug in Venray MULTIFLEX LENZEN Terrein Paardekopweg wordt weer heidegebied CONTACTLENZEN Plannen voor De Hulst II kant en klaar K U JEL S»J JEN S lS£SS&»r Sterretje in uw autoruit? Commissielid is De Ontmoeting kwijt Fietspad krijgt belijning VERHAEG^ PEEL en maas donderdag 14 september 2000 - Pagina 5 Briefschrijvers het minst tevreden over gemeente Venray De gemeente Venray doet het over het geheel genomen prima in haar contacten met het publiek. Onderzoek onder de burgers heeft uitgewezen dat de gemeente zich na het eerste onderzoek in 1995 al sterk verbeterd heeft. Dat blijkt uit de resultaten van de kwaliteitsmonitor 2000 die de gemeente Venray door onderzoeks bureau B&A in de eerste helft van 20000 heeft laten uitvoeren. Het onderzoek heeft zich gericht op bur gers die de gemeente bezoeken en burgers die de gemeente telefonisch en schriftelijk schriftelijk benade ren. INTERNET Uit het onderzoek blijkt dat ruim tachtig procent van de ondervraagde klanten vindt dat de gemeente Venray haar burgers voldoende informeert. De helft van die onder vraagden heeft internet. Daarvan is 90% geïnteresseerd in een gemeen telijke website. Ze zeggen die zeker te zullen gebruiken om informatie te krijgen. Of om informatie uit te wis selen. Veel ondervraagden zeggen via een dergelijke site graag mee te willen discussiëren over het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan. POSITIEF Opvallend is de positieve beoor deling van de klantgerichtheid van de medewerkers van de afdeling Publieksdiensten. Bezoekers vinden dal de ambtenaren de tijd nemen, interesse tonen, vriendelijk zijn, volledige inlichtingen geven en des kundig zijn. Telefonische klanten zijn overwegend positief over hoe Vervolg voorpagina PRIJSOPDRIJVING Wethouder Jan Houba antwoord de in de commissievergadering Stedelijke Ontwikkeling op een vraag van John Oosterbeek (VVD) dat de voorkeur van de gemeente uitgaat naar projectontwikkelaar Ruijters Beheer. "Naar aanleiding van onze selectiecriteria hebben we een aantal partijen een presentatie laten verzorgen met hun zienswijze over het plan. Ruijters heeft daarbij de voorkeur omdat de gemeente de regie graag in eigen hand wil hou den. Maar Hub Clephas heeft enkele potentiële gegadigden die ook die •lek willen invullen. Zij willen dit oen zonder projectontwikkelaar omdat dit geld kost. Wij proberen nu beide partijen aan elkaar te kop gelen", verklaarde wethouder louba. Hub Clephas begrijpt niet goed waarom Ruijters Vastgoed er aan te pas moet komen. "Omdat we dit heel goed.zelf kunnen. De tus senkomst van een projectontwikke laar drijft alleen maar de prijs op. Het wordt dan wel dertig tot veertig procent duurder", weet Clephas die samen met een architektenbureau n 'coalitie' gevormd heeft. "Ik b zestien handtekeningen van lan delijke ketens en met de komst van die zaken is de Hulst II helemaal vol. Het plan is financieel ook hele maal afgedekt. Er zal geen leegstand komen er het betekent voor Venray ook fors extra werkgelegenheid." Hub Clephas vermoedt dat Ruijters nog lang niet zo ver is als hij. "Die zullen wel eerst wat hallen gaan bouwen en pas daarna gaan ze de winkels erbij zoeken", vermoedt hij. 'Ik vraag me trouwens af waarom er andere partijen bijgehaald moeten worden", waarmee Hub Clephas aangeeft dat hij het voorstel van wethouder Houba, om hem samen te laten werken met Ruijters, helemaal niet ziet zitten. VAART ZETTEN Van de zestien winkelbedrijven hebben momenteel alleen LeenBakker en Praxis al een vesti ging in Venray. Maar zij moeten op termijn wijken voor woningbouw Mu het Gouden Leeuw terrein. Hub •lephas zegt ook rond te zijn met de -eunse disco De Steeg. Zoals •ekend wil uitgaanscentrum De teeg de huidige plek aan de t-Catharinastraat in Leunen verla- m omdat daar geen uitbreiding leer mogelijk is. Hanneke van 'ijck bevestigde de verhuisplannen n denkt eind september uitsluitsel kunnen geven. "De Steeg gaat ok meedoen alleen heb ik met hen og geen overeenkomst getekend", Idus Clephas die vaart wil zetten 2hter zijn plannen. "Ik ben er al anaf 1998 mee bezig. En er is üniddels heel erg veel haast bij. 'ant als het nog wat langer gaat "ten dan zullen enkele winkelbe- t'jven afhaken omdat ze hun aan- acht gaan verleggen naar een ander roject of locatie", vreest hij. t 1 ze te woord worden gestaan. Het merendeel van de bezoekers (97%) wordt meteen geholpen. Landelijk is dat 87%. Waar bezoekers ook over te spreken zijn is de privacy. Meer dan de helft van de bezoekers heeft gebruik gemaakt van een zitbalie. Ze vinden die erg comfortabel en laten ook weten dat ze vinden dat hun privacy daar voldoende gewaar borgd is. Hoewel de gemiddelde wachttijd bij de balies wat aan de lange kant (4,9 tegen landelijk 2,7 minuten) is, vindt de meerderheid van de bezoekers dat niet erg. Ze zien dat de ambtenaren druk bezig zijn met andere klanten. Bovendien vinden ze de wachtruimtes prettig. BRIEFSCHRIJVERS Het onderzoek naar de kwaliteit van het contact tussen de gemeente Venray en haar klanten laat zien dat briefschrijvers het meest reden heb ben tot klagen. Ze schrijven een brief om een aanvraag in te dienen (44%), advies of informatie te vra gen (15%), een klacht of bezwaar schrift in te dienen (26%) of infor matie te geven (5%). Driekwart van de briefschrijvers krijgt een ont vangstbevestiging. Dat komt over een met het landelijke gemiddelde en is een duidelijke verbetering ten opzichte van 1995. Te vaak moeten schrijvers (15%) echter langer dan twee weken op die bevestiging wachten. Toch ligt de snelheid waarmee de gemeente bevestigin gen stuurt, hoger dan het landelijk gemiddelde. Van de brieven is 80% door de gemeente afgehandeld. Afhandeling van de brieven levert voor tweederde deel van de brief schrijvers op wat ze ervan verwacht hadden. Voor bijna eenderde deel (30%) is het echter nog niet duide lijk waarom het door hen gevraagde nog niet verstrekt is. Landelijk ligt dat percentage op 21 procent. Het lang of langer duren van afhande ling betekent voor de Venrayse briefschrijvers in 14% van de geval len langer dan drie maanden. Ongeveer 33% van de briefschrij vers is niet tevreden over het contact met de gemeente. Dat zijn er iets meer dan in 1995. Overigens heb ben volgens B&A ook andere Nederlandse gemeenten te kampen met een hoog aantal ontevreden briefschrijvers. Het aantal ontevre den klanten is in Venray echter klei ner dan landelijk en het aantal onte vreden klanten groter. Als oorzaak van hun ontevredenheid noemen briefschrijvers de tijdsduur van de afhandeling (52%), onvoldoende kennis van de ambtenaren (30%), het niet nakomen van afspraken door de gemeente (35%), het niet serieus genomen worden door de gemeente (22%) en dat de gemeente je van het kastje naar de muur stuurt (26%). Positief is de beoordeling van de kwaliteit van de inhoud van de brieven. Bijna 90% vindt de ant woordbrief duidelijk. Dat percenta ge ligt landelijk lager. AANBEVELINGEN Het onderzoek van B&A naar het contact met de burger heeft een aan tal aanbevelingen voor verbetering opgeleverd. Die zullen worden voorgelegd aan de politiek. Die zal accenten moeten leggen en prioritei ten moeten bepalen. Duidelijk is namelijk wel dat niet alle verbete ringen tegelijkertijd en even snel gerealiseerd zullen kunnen worden. Volgens het onderzoeksbureau moet de gemeente aandacht blijven beste den aan het verstrekken van infor matie aan de burgers en ze ook laten deelnemen aan de besluitvormina. De bestaande informatie- en inspraakavonden zijn volgen B&A een goed begin. De gemeente kan ze echter beter aankondigen en beter coihmuniceren over de inhoud ervan. Het rondsturen van een ver slag van wat die avonden hebben opgeleverd en welke gevolgen dat heeft, draagt bij aan de toename van het vertrouwen in de gemeente en gemeentepolitiek. Verder zou het verstandig zijn een website met daarop alle voor bur gers belangrijke basisinformatie en informatie over raadsvergaderingen en dergelijke te openen. Met name de termijn voor afhan deling van de klachten moet korter worden. Verder is het zaak met de klager in contact te blijven. Laat hem of haar weten hoe het er met de zaak voorstaat en in welk stadium van behandeling die is. CONTACTEN VERBETEREN De burgers zijn tevreden over de openingstijden. Toch, er is veel belangstelling voor een of meer avondopenstellingen. De helft van degenen die zeggen daar prijs op te stellen is zelfs bereid dan iets meer voor een product te betalen. De andere helft vindt dat die avondo penstellingen best ten koste mag gaan van andere openingstijden. Een loket op internet, dat vieren twintig uur per dag bereikbaar is, is volgens B&A een stap in de goede richting. Door het verminderen van de wachttijd, de uitbreiding van het aantal zitbalies, het altijd sturen van een ontvangstbevestiging, het ver beteren van de afhandeling van de brieven en het verbeteren van het imago van de gemeentelijk dienst verlening zouden de contacten met de burgers nog verder verbeterd kunnen worden. Beheer stichting De Marke werpt eerste vruchten af In natuurgebied De Paardekop is in de toekomst een echte herder, in de persoon van de heer Harrewijn uit Ysselsteyn, met een kudde schapen te bewonderen. Daarmee krijgt de schaapherder hernieuwd een plek in het Venrayse. Venray was in de 19e eeuw een belangrijke plaats op het gebied van de schapenhandel. Dat maakte Gerard de Baaij van stichting De Marke, de beheerder van de gemeentebossen. maandag avond tijdens een excursie naar het Zwartwater en de Ballonzuil bekend aan de leden van de gemeenteraad en de commissies Agrarische Economie en Milieu en Stedelijk Beheer. "De herder gaat met een kleine kudde en een eigen hond aan Tijdens de excursie bracht Gerard de Baaij de 'gasten' op de hoogte van het werk dat de stichting De Marke in de Venrayse natuur ver richt. de gang. Hij wordt aangestuurd door ons. dus wij vertellen hem waar hij zijn kudde moet laten grazen. We gaan eerst ervaring met heidebeheer door schapen opdoen in De Paardekop, zodat de herder mis schien later ook in andere natuurge bieden, zoals Vlakwater, met zijn schapen aan de slag kan. Want scha pen zijn de beste maaiers", aldus De Baaij. VLAKWATER De planning voor de excursie was Achter het MOB-comjilex aan de Paardekopweg ligt een gebied van twintig hectare groot, Stichting De Marke, die alle hos- en heidegebie den in de gemeente Venray beheert, wil dit Ysselsteynse stuk grond weer terugbrengen in zijn oorspronkelijke staat Buurtbewoner Wim Harrewijn bood zich spontaan aan om met een kudde schapen het hei degebied, dat straks ontstaat, te gaan begrazen. Momenteel wordt aan het toekomstige natuurgebied aan de Paardekopweg, dat bestaat uit weilanden en vooral berkenbomen, hard gewerkt, De bomen worden oen voor een gekapt en het gras wordt geplagd zodat dc oorspronkelijke heidegroei weer kan terugkeren. Toen Wun Harrewijn over de plannen hoorde kreeg hij een idee, De uit Zuid-Limburg afkomstige Ysseisteyner houdt al zo'u vijftien jaar schapen. "Ik las eind vorig jaar in Peel erf Maas dat et een plan was om hot natuurgebied dooi Schotse hooglanders te Uftën afgrazen. M.iar die beesten passcivdaaruit cultuurhistorisch oogpunt niet w goed. In deze streek zou eigenlijk het Kèmpi-sche -bei de ras inoefen lopen wam- die schapen kwamen vroeger' in Venray en Ovccloon ook heel veel voor. Deze schapen lopen nu ook op de Sirubredii.se heide in hei Brabantse Hee/e." Wim Harrewijn, die nu vijf jaar in Ysselsteyn woont, bezit momenteel uit hobby een aantal Mergelland schapen. "Maar ook die beesten horen van oudsher hier eigenlijk niét. Als de gemeente en de stichting De Marke mijn plan goedkeuren -dun wil ik een kudde van zo'n twintig schapen van het Kempi.sche beid eras aanschaften. Want op een gebied van twintig hectare V' I' 1 V Directeur Gerard de Baaij van Dc Marke troonde zich maandagavond tij dens een excursie voor gemeentelijke commissieleden enthousiast over het plan van de Ysseisteyner. Als het aan Wim Harrewijn ligt dan wordt hij vanaf eind 2001 part-time herder. "Ja. ik zou dat heel graag willen. Alleen heb ik een volledige baan waardoor ik vooral op de weekenden en de. avon den ben aangewezen. Want van een kudde van twintig schapen kan ik nog. niet leven", lacht Harrewijn. uitstekend te noemen. Want er was nog meer nieuws onder de zon. Zo is de Zonnedauw, een bijzondere plant die insecten verteerd, gesigna leerd in Vlakwater en beginnen de eerste sprieten 'nieuwe' heide in het natuurgebied te groeien. "Het is uniek dat de Zonnedauw terug is in Venray", zei De Baay glunderend. "Onze aanpak begint nu al de eerste vruchten af te werpen. We hopen het heideherstel in de komende jaren goed op gang te krijgen." BOMENNOTA Ook is De Marke druk bezig met het opstellen van een bomennota voor de gemeentebossen in Venray. Onder het motto 'Samen kijken naar bomen en zien dat er verschillen zijn' beoordeelden de deelnemers aan de excursie ook zelfde laanbo men in de Ballonzuil naar bijvoor beeld leeftijd, stamdiameter, func tionaliteit en conditie. "We gaan het komende jaar de 1700 bomen die in laanverband in de bossen staan in kaart brengen. De lanen spelen een belangrijke rol in de bossen, ze heb ben een belangrijke natuur-, cultuur historische en recreatieve waarde", vertelde De Baay. "De bomen die hier in de Ballonzuil staan zijn zo'n negentig jaar oud, wat relatief jong is." De Marke wil in de toekomst wellicht enkele bospaden/-wegen afsluiten voor recreatie om grotere 'natuurblokken' in het bos te krijgen en liet bos veiliger te maken. De Marke is, als beheerder van de bos sen. namelijk verantwoordelijk voor de veiligheid in het bos. "En we wil len voorkomen dat er ongelukken gebeuren, want dan krijgen wij de rekening gepresenteerd", aldus De Baay. Een laan is volgens De Baay ook erg belangrijk voor de stabiliteit van een bos. "Door de bomenlanen een beoordeling te geven, komen we te weten welke paden wel en welke niet afgesloten kunnen worden. We zijn op dit moment een aparte nota aan het ontwikkelen voor bosbe scherming, die over een maand aan de gemeente Venray wordt voorge legd." Aan het einde van dit jaar komt de beheerovereenkomst die de gemeente Venray met de stichting De Marke gesloten heeft aan de orde in de commissie en de gemeen teraad. Het voorstel is om de over eenkomst met acht jaar te verlengen (tot. 2008). CONTACTLENZEN OP MAAT, DUURZAAM EN GEZOND VENRAY NOORDERHOF 20 - TEL. 0478 - 550630 lcoNTAC^S^-.--''i Het college van B en W van de gemeente Venray stemt in met de bouw van vier woningen aan de Pelgrimsbaan in Smakt. Op de locatie Pelgrimsbaan 11 is een agrarische bedrijf met een hin derwetvergunning voor het houden van 220 zeugen, 35 opfokzeugen, 726 biggen en 7680 legkippen actief, waarvan de eigenaar wil stoppen. Het voorstel van de gemeente Venray is om de agrari sche bedrijfsvoering te staken en de bebouwing, behoudens de fraaie hoeve, te slopen, om op de vrijko mende grond vier woningen te reali seren. UITBREIDING De locatie aan de Pelgrimsbaan is gelegen binnen het bestemmings plan buitengebied en ter plaatse is de bestemming agrarisch gebied met een vrije vestiging van toepas sing. In het streekplan Noord- en Midden-Limburg is het gebied ten westen van de spoorlijn aangeduid als landelijk gebied. Als algemene beleidslijn geldt dat geen nieuwe burgerwoningen in het landelijk gebied mogen worden opgericht. Doordat de locatie aanhaakt aan het kerkdorp Smakt en gezien de moge lijkheden om zowel de ruimtelijke als milieukwaliteit ter plaatse te ver beteren wordt een uitbreiding met woningbouw door de gemeente Venray voorstelbaar geacht. RUIMTELIJKE KWALITEIT De spoorlijn doorsnijdt het kerk dorp Smakt. De spoorwegovergang ter hoogte van het Pelgrimshuis en Pelgrimslaan 11 vormt het schar nierpunt tussen twee verschillende ruimtelijke eenheden. Aan de oost zijde van de spoorlijn ligt het bebouwingslint. Aan de westzijde van de spoorlijn zijn een aantal vrij staande burgerwoningen en boerde rijen gebouwd, in een verspreid patroon. De beoogde woningen slui ten aan bij de karakteristiek van de verspreidiiggende bebouwing met een redelijke bouwmassa en passen bij de lineaire ontwikkeling van Smakt. Door aan deze uitbreiding medewerking te verlenen wordt de historische lijn van bouwen in een lint voortgezet. De provincie deelt de mening van de gemeente Venray, dat met de beëindiging van het agra risch bedrijf op Pelgrimsbaan 11 de mogelijkheid ontstaat om aan de westzijde van Smakt een ruimtelijke ontwikkeling te realiseren die meer aansluit bij de lineaire structuur van de kern. Deze onwikkeling heeft de voorkeur boven een ontwikkeling aan de oostzijde van Smakt, aange zien de oostelijke uitbreiding gesitu eerd is op de overgang van de tussen Smakt en Holthees gelegen laagte, een restant van een oude maasmean der. Bij de uitbreiding van woning bouw in de kerkdorpen is de gemeente Venray gebonden aan de richtcijfers van het provinciaal volkshuisvestingsbeleid. Vanuit de richtcijfers is voor de periode 1997- 2006 een zevental woningen aan Smakt toegekend. In 1999 heeft de gemeente Venray een drietal kavels in Smakt uitgegeven. Commissie buigt zich over bezwaarschrift Jan Linders "Jan Linders wordt gewoon de nek omgedraaid". Met die woor den zette de heer L. Linders, alge meen directeur van Linders BV te Nieuw-Bergen, zijn bezwaar schrift tegen de afsluiting van de Venrayse Bongerd- en Tuinstraat voor motorvoertuigen die vanaf de Stationsstraat één van deze twee straten willen inrijden, kracht bij. Maandagmorgen behandelde de commissie bezwaar-, beroep- en klacht schriften het bezwaar van de heer Linders. Door de voorgenomen ontkoppe ling van de Bongerdstraat op de Stationsweg voor het gemotoriseerd verkeer meent Linders dat de bereik- en vindbaarheid van super markt Jan Linders aan de Stationsweg afneemt (De ingang van de supermarkt is in de Bongerdstraat, red.). Ook maakt Linders bezwaar tegen het parkeer verbod aan weerszijden van de Stationsweg. Hij wil graag dat de gemeente Venray 'als compensatie* extra parkeerplaatsen in de Bongerdstraat aanlegt. Maar de gemeente acht dal niet"noodzakelijk. "De supermarkt blijft over de Stationsweg via de Landweertweg makkelijk bereikbaar", stelde André Jansen van de gemeente Venray. "Het is voor de klanten van Linders hooguit een omweg van circa vijftig meter." OMZETDALING Maar die vijftig meter is volgens Linders 'psychologisch veel groter'. "De klantenstroom wordt bemoei lijkt en daardoor daalt de omzet en dus ook de verkoopwaarde van het winkelpand. We willen al lang uit breiden of verhuizen naar een ande re locatie, maar van de gemeente krijgen we al jaren te horen dat er in het centrum geen meter winkel mag bijkomen. We zitten op de huidige locatie gewoon klem. Stap voor stap wordt Jan Linders in Venray de nek dichtgeknepen. Dit is gewoon de volgende stap in een slechte soap." Ook kan Linders zich niet voor stellen dat de bewoners van de Tuinstraat zich kunnen vinden in de plannen van de gemeente Venray. "Ik ben blij dat ik niet in de Tuinstraat woon. De Tuinstraat is een slingerende weg die door deze maatregelen vanaf de Raadhuisstraat meer verkeer te ver werken krijgt. Door de Bongerdstraat en Tuinstraat vanaf de Stationsweg af te sluiten voor motorvoertuigen, brengt de gemeen te in deze straat juist een groter gevaar terug. Ik wil uitstel van dit besluit tot er een betere toekomstvi sie voor de Tuinstraat is," Om de bereikbaarheid van de supermarkt te vergroten is de gemeente Venray bereid de lichtbak aan een lantaarnpaal op de kruising Stationsweg/Bongerdstraat naar het kruispunt Stationsweg/Landweertweg te ver plaatsen en op de kruising Raadhuisstraat-Akkerweg een extra lichtbak met een verwijzing naar de supermarkt op een lantaarnpaal te plaaten. Ook op de kruising Landweertweg-Bongerdstraat-De Boog wil de gemeente op een ver- keersbordpaal een tweezijdig bord plaatsen die naar de supermarkt, die klanten uit de hele gemeente Venray trekt, verwijst. Gratis reparatie vanaf WA+ Klaar terwijl u wacht! Als u door steenslag een kleine beschadiging (sterretje) in uw auto ruit heeft en u bent minimaal WA+ verzekerd, dan kunt u dit geheel kostenloos laten repareren, geen eigen risico en geen aantasting van uw no-claim. Door een kleine ruitreparatie d.m.v. een harsin jectie wordt verder scheuren van het sterretje voorkomen. Uw voor ruit krijgt weer zijn oorspronkelijke sterkte (veiligheid) terug en de beschadiging wordt vrijwel onzichtbaar. RS Autoruitservice zorgt voor de verdere afwikkeling met uw verzekeringsmaatschappij. U hoeft verder niets te regelen, wel de groene kaart of polis mee brengen s.v.p. Deze regeling geldt niet voor Centraal Beheer ver zekerden, informeer dan naar onze voordelige tarieven, u kunt zon der afspraak terecht bij de blauwe reklamestand. zaterdag 16 september in Venray parkeerplaats nabij conferentieoord De Witte Hoeve" van 10.00-17.30 uur. Tevens kenteken graveren in autoruiten tl. 25,- per auto. Het blijkt regelm.uig dat raad-»- on commissieleden hun gemeente uier zo ;oed kennen. Zo vroeg Peter Van dei' Velden (.Samenwerking Venray) in ie commissievergadering Cultuur, Onderwijs en Sport zich af waar het .-kunstwerk:0e Ontmoeting- gebleven .was. Hij .wise niet daMiet'al geruime, lijd op een steenworp «fslaria van het gemeentehuis stond, "Het kunstwerk staat vlakbij dc Grote Kerk up de voormalige begraafplaats waar nu het siadsparivis YvrisiwuahnuderHoóba w wclCw. YftmMk CwY w .Kigqhjks wel zes: keer; op mijn nem \uorlnj Hei kunstwerk 'eiduvn - bestaan door de gemeente Venray, Het had zelfs niet veel gescheeld of het was er helemaal niet meer geweest. "ïk heb het ooit teruggevonden. Tussen het oud ijzer op de gemecm'ewerfmeldde Joost van de Vorle trots. Hij vond dat het bechfop het Schouwburgplein veel beter tot zijn iccht zon komen. De gemeente zoekt nog n.utt een definitieve plok voor IV \^>mrnoenng. PARKEERPLAATSEN De gemeente Venray wil deze maatregelen nemen nadat de Bongerdstraat vanaf de Stationsweg definitief voor alle gemotoriseerde verkeer is afgesloten (zomer 2002). De gemeente Venray concludeert uit waarnemingen en analyses dat het niet wenselijk is, gelet op het bevoorraden van de supermarkt, om in de Bongerdstraat extra parkeer plaatsen aan te leggen."De parkeer plaatsen in De Boog kunnen als aan vullende parkeeraccommodatie fungeren voor klanten van Jan Linders. Daarom gaat de gemeente geen extra parkeerplaatsen in de Bongerdstraat aanleggen", zei de projectleider voor de"herinrichting van De Burggraag, Patrick Schoenmakers. De commissie doet binnen enkele weken uitspraak. De heer Reintjes (CDA) vroeg zich maandagavond in de com missie Stedelijk Beheer af waar om het fietspad langs de Overloonseweg op Brabant grondgebied in het midden van het pad wél een belijning is getrokken en op Venrays grond gebied niet. :"Ik heb vragen van fietsers gekregen die me vroegen of de streep gewoon vergeten is, of is er wat anders aan de hand? Met wat klein middelen moet het toch moge lijk zijn om deze belijning aan te brengen. Het komt de veiligheid van de fietsers alleen maar ten goede", aldus Reintjes. De heer Janssen van de gemeente Venray kon zich herinneren dat de belijnig wel in het oorspronkelijk plan opgenomen was. "Ik weet niet waarom die streep uit het plan is gehaald. Misschien heeft het iets te maken met de breedte van het fiets pad, maar ik moet even onderzoe ken waarom het niet gebeurd is." Van wethouder Driessen, zelf een fervent fietser, hoefde de gemeen teambtenaar echter niet veel navraag te doen. "Belijning is belangrijk voor de oriëntatie van fietsers. Ik zou zeggen: strepen die hap, ook op andere fietspaden waar dat nog niet gebeurd is. HOGEDRUKREINEGERS VEEGMACHINES SCHROB/ZUIGMACHINES STOF- en WATERZUIGERS STOOMREINIGERS TAPIJTREINIGERS REINIGINGSMIDDELEN Keizersveld 61 5803 AP Venray tel.: 0478-553355

Peel en Maas | 2000 | | pagina 5