Hoog werken met hoogwerkers van Custers Zien en gezien worden: MetroMedia Technologies De deelnemende bedrijven en hun stands Ook Business Vision Venray ondersteunt Kies Techniek 2000 Bölkow-helicopter landt tijdens Kies Techniek feel en maas donderdag 17 februari 2000 - Pagina 13 Dat de Manifestatie Kies Techniek een breed draag vlak heeft in Venray blijkt ook uit de ondersteuning vanuit Business Vision Venray (BW), de business club die in 1995 werd gestart. Inmiddels zijn zo'n 90 ondernemers hierbij aangesloten. Business Vision Venray hecht veel waarde aan ini tiatieven zoals Kies Techniek en draagt dan ook graag bij aan de realisatie ervan. Victor Weijs, voor zitter van Business Vision Venray: "Met name omdat de schaarste op de (technische) arbeids markt ook de leden van BW aangaat. Onder de leden bevinden zich verschillende bedrijven, die hun werkzaamheden ontplooien in één van de technische sectoren. Ook voor hen is het dus van belang, dat de Venrayse jongeren enthousiast wor den over de technische beroepen." De Koninklijke Luchtmacht zal tijdens de Manifestatie Kies Techniek vertegenwoordigd wor den door Groep Geleide Wapens De Peel (GGW De Peel) en Vliegbasis Gilze-Rijen. De laatste geeft acte de presénce met een Bölkow-helicopter, een ver- kenningshelicopter met een 5-koppige bemanning. Vlak na de opening van de Manifestatie Kies Techniek zal de helicopter landen bij Custers Hydraulica, rond 15.00 uur zal hij weer vertrekken. GGW De Peel zal ongetwijfeld weer veel bezoekers trekken met haar spectaculaire demonstraties van het laden en positioneren van echte Patriot-raket- ten en Hawk-raketten. Daartoe worden complete lanceerinstallaties opgesteld op het buitenterrein van Custers. Hoogwerkers en rolsteigers In Venray worden hoogwerkers gemaakt, in verschillende maten en soorten. In principe kent het bedrijf twee soor ten hoogwerkers: trailergebonden en truckgebonden. De eerste spreekt voor zich. Het zijn hoogwerkers met een hoogte van 10 tot 22 meter, die worden bevestigd op een trailer. Je kunt ze dus gewoon aan dé trekhaak koppe len... hoewel de wagen wel wat meer power moet heb ben dan een gewone personenauto, natuurlijk. De truckgebonden hoogwerkers vormen een verhaal apart. Deze kunnen gebouwd worden tot een hoogte van wel 28 meter. Bovendien worden deze hoogwerkers 'op maat gemaakt': de klant geeft zijn specificaties door en levert tevens de vrachtwagen, waarop de hoogwerker gemonteerd wordt. Dit in tegenstelling tot de trailerge bonden hoogwerkers, die in serie geproduceerd worden. De andere tak binnen Custers Hydraulica is de alumini- um-constructie. Als je weer eens een gebouw in de stei gers ziet staan, is de kans groot dat die steigers uit Venray komen. Custers produceert drie soorten steigers, waarvan de rolsteigers het grootste deel uitmaken. Daarnaast maakt het bedrijf gevelsteigers en kamersteigers. Een plek voor de echte 'techneut' Custers Hydraulica mag gerust een veelzijdig bedrijf genoemd worden. Hoewel 'slechts' twee soorten produc ten gemaakt worden (hoogwerkers en aluminium-con- structies), bevat het productieproces een diversiteit aan vaardigheden. Bovendien vindt de hele productie in Venray plaats. De steigersystemen worden in Venray gelast (alle aluminiumbuizen worden bovendien op maat gemaakt) en gemonteerd. Custers beschikt over een eigen machine-fabriek en werkt in Venray de enkelstuks- productie af. Qua techniek komt bij de hoogwerkers-tak bovendien heel wat kijken: montage, hydraulische en electrische sturing van de hoogwerkers en automobiel aspecten van de truckgebonden hoogwerkers. Voor de 'techneut' is Custers Hydraulica het neusje van de zalm. tijd 40 medewerkers werd overge nomen door een Engels aannemers concern, dat in 1980 de activiteiten in Venray uitbreidde met de pro ductie van aluminium steigers. In 1995 volgde een management buy out en ging het bedrijf verder als eigen baas. Als producent van hydraulische hoogwerkers en alu- minium-constructies is Custers Hydraulica inmiddels uniek in Nederland. Het bedrijf heeft het grootste deel van de Nederlandse markt in handen van de truckge bonden hoogwerkers en opereert inmiddels wereldwijd. In de twee productie-afdelingen worden niet alleen standaard modellen gebouwd. Ook speciale constructies op het gebied van steigers, trappen en hefplatforms - al of niet met hydrauliek erin verwerkt - en voor toepassing in de luchtvaart komen hier vandaan. De meest in het oog springende klant is de Koninklijke Luchtmacht, die veel van dit soort speciale stellages gebruikt voor het onderhoud aan haar vliegtuigen en helicopters. Custers heeft dan ook vaak opdrachten voor toepassingen op dit gebied. Wie heeft ze nou niet gezien? Die dappere mannen die meters boven de grond de lampen van de straatverlich ting vervangen, of in de top van de boom die dorre tak ken afzagen. Mensen kunnen niet vliegen, maar door inventiviteit kunnen ze een heel eind de lucht in. Die specifieke inventiviteit komt van een Venrays bedrijf: Custers Hydraulica, specialist in 'hoog werken' en één van de gastbedrijven van Kies Techniek 2000. Begonnen als M. Custers Machinefabrieken in 1902 heeft het bedrijf een hele geschiedenis achter de rug. Groot geworden met de productie van kachels, constructiewer ken, ketels en spanten kreeg het bedrijf in 1976 toch een faillissement te verduren. De hoogwerk-tak met toender- Wie wil weten waar de deelnemende bedrijven tijdens Kies techniek 2000 met hun stand te vinden zijn vindt dit op onderstaand lijstje. Ook een aantal speciale attracties staat op dit lijstje vermeld. In het TOC: Technisch Opieidings Centrum (TOC) Janssen/Raedts Raayland College Bouw Opieidings Centrum (BOC) Venrays Arbeids Practicum (VAP) Bij Custers Hydraulica: Custers Hydraulica MMI Manders Machine Cox Metaal Kersten Wanssum Staalmeesters Wals- en Buigwerk Jabro Tools Koninklijke Luchtmacht, Vliegbasis Gilze-Rijen Groep Geleide Wapens de Peel (buiten) Modelvliegtuigen. Bij MetroMedia Technologies International (MMT): MMT International Nelipak Thermoforming Speciaalwerk Venray Inalfa Industries Frans Maas Xerox Manufacturing Syntens Innovatienetwerk BT Group Spectaculaire en bijzondere fietsen. Waar bedrijven zich concentreren op één plaats tref je regelmatig enorme reclamezuilen aan. Vlak naast de snelwegen van Nederland is een gewilde plek voor gerenommeerde bedrijven om hun aanwezigheid of pro duct kenbaar te maken. Grote billboards die van ver het oog trekken van de automobilist. In de grotere steden vind je soms weieens gebouwen die geheel zijn 'inge pakt' met een reclameboodschap. Wie zich afvraagt waar die billboards en 'verpakkingen' gemaakt worden kijkt raar op bij het antwoord. Het is namelijk in Venray dat MetroMedia Technologies International, 's werelds grootste computer imaging-bedrijf, zijn Europese hoofd kantoor heeft. Doorgaans aangeduid als MMT International doet niets vermoeden, dat het 'Venrayse' MetroMedia zo opzichtig langs de snelwegen en in steden aanwezig is. Het Amerikaanse bedrijf, het wereldwijde hoofdkantoor zetelt in Los Angeles, opende haar Europese hoofdkantoor in Venray in 1997. Tot die tijd had de firma wel een ver koopkantoor in Amsterdam, maar besloot tevens een productievestiging te openen voor de Europese markt. En ook die productie wordt in Venray gedraaid. Aan de Metaalweg staat een grote fabrieksruimte, waar zowel het verkoopkantoor is gevestigd als de productie ruimte. Wie de producten van MMT weieens gezien heeft, en wie heeft dat niet, moet zich ongetwijfeld afvra gen hoe ze gemaakt worden. Een kijkje in de fabriekshal licht een tipje van de sluier op... een groot tipje wel te verstaan. Vier reusachtige 'drums' staan daar opgesteld: grote draaiende trommels van een doorsnede van wel 6 meter. Het materiaal, meestal grote rollen vinyl, wordt daar strak omheen gespannen, waarna de computerge stuurde kleureninktprinters hun werk doen, laagje voor laagje, terwijl de trommels in een vastgesteld tempo ronddraaien. Het procédé van MetroMedia is uniek en gepatenteerd. Het berust op een volledig computergestuurde aanpak. Het beeldmateriaal wordt digitaal aangeleverd door de klant, volgens vooraf opgegeven specificaties, en vervol gens door MMT gecontroleerd en eventueel aangepast op kleuren-nauwkeurigheid: Deze bestanden worden doorgegeven aan de digitale besturing van de trommels, waardoor uiterst nauwkeurig gedrukt kan worden. De 'kleureninkt' die gebruikt wordt, is in werkelijkheid geen inkt maar verf op acrylbasis, vergelijkbaar met de lak op je auto. Het kan dus tegen een stootje (of in dit geval tegen weer en wind). In Venray werken zo'n 45 personen bij MMT. In de pro ductie werken drie ploegen van 6 personen; MetroMedia draait dus 24 uur per dag door. Iedere ploeg voert alle onderdelen uit van het productieproces: het op maat snij den en lassen van het vinyl, het instellen van de trommels en het bedienen ervan. Het werk bij MMT is 'schoon' werk en de ruimte is goed verlicht. Vanwege de materia len en precieze berekening van de hoeveelheid verf tij dens de productie staat de warmte en luchtvochtigheid voortdurend op hetzelfe niveau afgesteld. Een prettige werksfeer voor een product, dat door velen gezien wordt.

Peel en Maas | 2000 | | pagina 13