PEEL EN MAAS Centrum voor kunst en cultuur" j Permanente expositie in de Beeldentuin Het werk van de Sponsorcommissie Kunstenaars en hun werken Programma openingsweekend WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING De verbouwing van het Theehuis en de expositie is mede mogelijk gemaakt door de navolgende bedrijven Officiële opening Theehuis a.s. vrijdag Theehuis zoals dat er nu na de verbouwing uitziet. Architectuur "Nog niet zo lang geleden was het Theehuis een verwaarloosd gebouw waarvan de oude glorie nog maar net zichtbaar was", vertelt Bert Lerou van Alynia Lerou Architecten Venray bv. "Het is geen echt monu ment volgens de objectieve eisen die daaraan gesteld mogen worden, maar meer een 'gevoelsmonument', een waardevolle plaats in de herin nering en de beleving van vele inwoners van Venray." Samen met Joop en Yvonne Wismans werkte Lerou verschillen de ideeën uit, en gezamenlijk werd er naar een draagvlak en middelen gezocht om de plannen te realiseren. In samenwerking met de Kunstkring vond in 1991 de eerste grote mani festatie plaats: 'Beeldige kleding". De inwoners van Venray maakten destijds kennis met de mogelijkhe den van het park en het gebouw dat daar zo prominent op de heuvel stond. Naar aanleiding hiervan werd gevraagd een kunstbijdrage te leve ren aan de manifestatie 'Columbus' in 1992. Het vervallen Theehuis werd daarbij omgebouwd tot 'schip'. Bij die gelegenheid werd Inalfa Industries-directeur Fred Welschen geconfronteerd met het verval van het Theehuis. Welschen, die enthou siast reageerde op de plannen, wist gelden bijeen te brengen om het Odapark en het Theehuis een promi nente plaats te geven in het culturele leven van Venray en omstreken. Expositieruimte Het oude Theehuis staat vooral te boek als een gebouw met een goede akoestiek voor kamerconcerten. Om deze kwaliteit te kunnen behouden is de ruimte vrijwel onveranderd gebleven. In het nieuwe gebouw worden na de vernieuwingen con certen, voordrachten, kleine theater voorstellingen en trouwplechtighe den gehouden. Het theehuis blijft dus een centrum voor beeldende kunst en culturele activiteiten. Achter de ingang ligt de 'binnen tuin'. Deze ruimte vormt de verbin ding tussen de gehoorzaal in het oude Theehuis en de expositieruim te. Het is een ontmoetings- en pau zeruimte. die direct toegang geeft tot de beeldentuin achter het oude Theehuis. Vanuit de 'binnentuin' dalen de bezoekers af naar de expo sitieruimte: een besloten, intieme ruimte die plaats biedt aan wisselen de tentoonstellingen van beeldende kunst. Daglicht gefilterd door de omringende bomen, verlicht de ruimte via het dak van de gaanderij. In de nieuwbouw bevindt zich ook de 'theehoek' met keuken. Bij speciale gelegenheden wordt van hieruit de catering verzorgd, waarbij de binnentuin dan als 'foyer'-ont- moetingsruimte functioneert. Verder bevat de nieuwbouw natuurlijk een aantal noodzakelijke voorzieningen zoals een kantoor, een garderobe en diverse toiletten, waaronder een mindervalide toilet. De trappen tussen de binnentuin en expositieruimte overbruggen een hoogteverschil van 140 centimeter. Zo spoedig mogelijk zal een traplift worden aangebracht, waarna het Theehuis ook volledig toegankelijk is voor mindervaliden. Herkenbaar In de kelder van de nieuwbouw bevinden zich dan nog een kleed ruimte met douche, toiletten, berg ruimte en. mocht het ooit ervan komen, een opslagmogelijkheid voor een collectie 'in stock'. "Voor deze relatief grote uitbreiding aan dit kleine Theehuis zochten we naar oplossingen die recht doen aan dit 'gevoelsmonument' op deze bijzon dere plaats. Het oude Theehuis, zoals we dat altijd hebben gezien, is als gebouw helemaal herkenbaar gebleven als het doosje bovenop de heuvel met de karakteristieke raam- bogen", vertelt Bert Lerou. De vloer van de nieuwe expositieruimte ligt zo'n 140 centimeter onder het bestaande niveau. De aanbouwsels zijn verwijderd en de noodzakelijke uitbreiding stelt zich bescheiden op: Ze ligt lager: de nieuwe expositie ruimte voegt zich naar de heuvel waarop het Theehuis ligt. Daardoor ligt de vloer van de nieuwe exposi tieruimte zo'n 140 centimeter onder het bestaande niveau en het dak ligt zelfs bijna 200 centimeter lager dan het dak van het oorspronkelijke Theehuis. Ze houdt afstand: bestaand en nieuw zijn gescheiden door een 'binnentuin': een glasoverdekte buitenruimte, met klnikers op de bodem, heel licht en open naar de omgeving door middel van veel glas en openslaande deuren. Ze wijkt wat terug: aansluitend aan de binnetuin is de gevel van de nieuwbouw rond, een begeleidende beweging naar de ingang, een zach te vorm, licht van kleur in contrast met de hoekigheid en de rode steen van het oude Theehuis. Ze gaat op in het landschap: de gaanderij, met glazen dak, rondom de expositieruimte heeft een lage muur van een grove natuursteen. Planten zullen houvast vinden tus sen de stenen en na enige tijd zal de muur begroeid zijn en deel gaan uit maken van het omringende land schap." men en waar uit het geloof grote dingen voortspruiten. In de 'bam- boekerk' worden voordrachten, exposities en optredens georgani seerd. Entree De bouw van het tot exposatorium annex gehoor- en theaterzaal omge bouwde en vooral verbouwde kun stencentrum kende wat tegenslagen, zowel op technisch als organisato risch vlak. Niettemin hebben de noodzakelijk bijstellingen van plan nen niet tot onoverkomelijke vertra gingen geleid, sterker nog. er is zelf méér tot stand gebracht dan aanvan kelijk werd aangenomen. De entree tot de ingang van het gebouw wordt gemarkeerd door een monumentale trappartij. gecombineerd met een plateau in het talud voor de west kant van het oorspronkelijke Theehuis. De functie van dit plateau is tweeledig: op de eerste plaats kan er op prominente wijze een ruimte lijk werk komen te staan, dat nade rende bezoekers van verre al duide lijk maakt dat zich op die plek niet langer de ingang bevindt. Het werk krijgt daar als het ware een 'wach- tersfunctie'. De groendindeling bij de open plek, westelijk van het Theehuis, met zijn kenmerkende taxushagen, wordt enigszins gewijzigd. De hagen worden in het najaar gedeel telijk herplaatst en gesnoeid, zodat bezoekers komende vanaf de par keerplaats ook de nieuwe vleugel aan hel gebouw kunnen zien. De lichting bij het tentoonstellingsge bouw krijgt een halfverharde onder grond, waarmee het gehele gebouw op die plek een beetje loskomt van de groene parkomgeving. Om het gebouw heenlopend voegt het zich vervolgens weer naar die groenom- geving door de imposante leistenen muur, die weer aansluit op de acci- dentering en het groen van wat eens de rolschaatsbaan voor de pensio- naires was. Op die plek wordt een omheining geplaatst, zodat in dit deel van het Odapark als het ware een 'binnentuin' onstaat. In deze binnentuin worden (kwetsbaardere) werken geëxposeerd die deel uitma ken van de reeks 'De wereld vol gens'. vrijdag 18 juni kan innend Nederland kenni- met het Odapark, een euw centrum voor hedendaagse kunst, muziek, theater ~dans. Het Odapark opent dan poorten voor het publiek, dat jast een permanente beeldentuin in genieten van de ongetwijfeld iraakmakende tentoonstelling Ie wereld volgens... België'. De ntoonstelling maakt deel uit van :n reeks exposities die loopt tot met 2003, waarin kunstenaars it zes Europese landen hun visie ven op hedendaagse kunst, elgië opent de reeks met beken- kunstenaars als: Marie-Jo afontaine, Liliane Vertessen, langlie Zhou, Philip van Isacker Paul Gees. Hun werken wor- i van .18 juni tot en met 29 igustus in het Odapark tentoon- tsteld. De opening van zowel het beehuis als de expositie wordt Tricht door de gouverneur van imburg, mr. Baron van Voorst t Voorst en Johan Pas, kunsthis- ricus en adviseur van de aamse gemeenschap itwerpen. Het publiek kan in t openingsweekend rekenen op n aantal feestelijke evenemen- B. Er is bijvoorbeeld een optre- van Masse Konate et Ensemble Enike en verder ver- ;t beeldend kunstenaar Aris performance met een ijspro- sor- ct. Zondag 20 juni vindt om 5.30 uur een heel bijzonder con- rt plaats in het Theehuis. Het ubio Strijkkwartet uit België leelt enkele speciale werken die presentatief zijn voor de muzi- n zjj ile ontwikkelingen in België in een voorbije eeuw. Aan het concert ordt tevens meegewerkt door de ekende sopraan Sylvie de Pauw. De Stichting Venrayse Kunstkring tellekwt op dit moment in samenwer- ng met het Udense kunstenaars- illeclief Stichting De Lutteltuin in :t park een kathedraal van bamboe elastiek. Dit enorme bouwwerk is baseerd op de grondlijnen van de thedraal van Chartres en moet enen als medium, als een plek r mensen en ideeën samenko- ÜUNÜtHUAü 17 JUNI 1999 - NH. Z4 MUNUtKU NtütN I ItNUfcJAAHÜANG Vrijdag 18 juni: 18.30-21.00 uur: Officiële opening Theehuis, openstelling beeldentuin i opening lentoonstellingenreeks 'De wereld volgens...' met iandenpre- ntatie België. Op de eerste tentoonstelling is van 18 juni tot en met 29 igustus werk te zien van Marie-Jo Lafontaine, Lilianne Vertessen, anglie Zhou, Philip van Isacker en Paul Gees.Besloten bijeenkomst voor modigden. circa 21.00 uur: Openstelling Odapark en Theehuis voor het publiek: (treden van Massa Konate et L'Ensemble Eniko: bovendien de gehele ond een performance van beeldend kunstenaar Aris met een ijsproject. Zaterdag 19 juni: 10.00-18.00 uur: openstelling Odapark en Theehuis voor het publiek Zondag 20 juni: 11.00 uur: Plechtige Heilige Mis in de kathedraal door deken Coenen en etor Cöp met medewerking van 'De Heilige uut de Groëte Kerk'. Eperkt aantal zitplaatsen. 15.30 uur: Concertorganisatie Fred H. Renirie: Concert door het Rubio rijkkwartet uit BeïgiëvDit concert sluit aan bij het thema van de hoofdex- Bsitie: de wereld volgens België. De entreeprijs bedraagt 15 gulden. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de ïgang van het Theehuis of te reserveren, telefoon: 0478-582472. Sinds enige lijd is de sponsorcom missie onder leiding van Dominique Melskens actief. Tesamen met zijn commissieleden Joop Feulh, Louis Moers, Cas van Gemert en Mart Kusters zijn er vele contacten gelegd die een financiële ondersteu ning op lange termijn moeten gaan realiseren. "Gelukkig leeft het Odapark wel. maar er is ook veel geld nodig", zegt Dominique Melskens. "We hebben ervoor geko zen om de sponsorpakketten zo breed mogelijk te houden. Ook voor particulieren zijn er goede mogelijk heden om het Odapark geldelijk te ondersteunen. Naast directe financiële onder steuning vindt er ook veel spon soring in natura plaats." Ook na de opening van het Theehuis zal de sponsorcommissie van hel Theehuis actief blijven omdat ook in de toe komst een structurele financiële dekking noodzakelijk is. Tijdens de opening op 18 juni zal de lijst met sponsors gepubliceerd worden en uiteindelijk een vaste plaats krijgen in het Theehuis. Daarnaast is de sponsorcommissie voornemens de sponsors uit te nodigen voor een informatie-bijeenkomst om alle sponsorfaciliteiten die het Odapark biedt toe te lichten. "Het succes van de toekomst en de mond-op-mond reclame zal ons de komende jaren gaan helpen", meent Melskens. Ook de groep afwachters zal uiteindelijk over de brug komen, ook omdat de bekendheid van het Odapark lande lijk en euregionaal alleen maar zal toenemen." Voor meer informatie omtrent sponsormogelijkheden kunt u con tact opnemen met Dominique Melskens. lel: 0478-513444. Op de eerste tentoonstelling 'De Wereld Volgens...België', is van 18 juni tot en met 29 augustus werk te zien van: Marie-Jo Lafontaine, Liliane Vertessen, Shanglie Zhou. Philip van Isacker en Paul Gees. Het is tijd om deze kunstenaars en hun bijdrage aan de tentoonstel ling, eens kort aan u voor te stel len. Marie-Jo Lafontaine De installatie City Room is een gewelddadig citaat uit de werkelijk heid: opnames van niet-plaatsen zoals anonieme kantoorflats, moni toren die een eindeloze reeks zwaai lichten uitzenden of beelden uit de actualiteit a la CNN, radio's die op tafels staan en die ook spelen: geluid en razernij van het leven van alledag, een gevoel van doods schrik, ondergang, van de verdwij ning van de menselijke persoon die oplost in de ononderbroken stroom van boodschappen die opborrelen uit de sociaal-politieke, economi sche of krijgskundige activiteit in de Global Village. (Paul Ardenne) Liliane Vertessen Vertessen bouwt installaties op rond foto's. Foto's van zichzelf in verschillende rollen. Ze speelt de hoer, de dame, de koningin, het onschuldige meisje, de onbereikbare maagd, de zelfmoordenaar. Ze balanceert tussen tegenpolen. Kwetsbaarheid en macht, hardheid en lieflijkheid, vernedering en vere ring. Ze voegt aan haar zwart-wit foto's, die al dan niet zijn inge kleurd, elementen toe, stofdraperin- gen. accenten in neon, sluiers, hou ten sculpturen, spiegels, marmer, tule. Zo groeien de fotografieën uit tot theatrale constructies. De geën sceneerde decadentie en glamour van een nieuwe fin de siècle. Shanglie Zhou Shanglie Zhou tracht in haar pro jecten alternatieve tentoonstellings modellen te ontwerpen. Zo expo seerde zij reeds in een Delhaize-warenhuis en in een publiek zwembad. Telkens betrekt zij het publiek daadwerkelijk bij haar installaties en performances. Voor deze tentoonstelling ontwik kelde ze een installatie met de titel: If The Sun Still Rises. Philip Isacker Isacker exposeert zijn sculptuur 'liggende arm'. Op een skelet in roestvrij staal wordt een bronzen arm gemonteerd. Het skelet wordt opgevuld met klei, zodat het aan vankelijk lijkt alsof de arm op een sokkel van klei ligt. Met de tijd ver liest de sokkel uit klei zijn strakke vorm en worden delen van het ske let zichtbaar. Paul Gees Doorgaans wordt het werk van Paul Gees verbonden met het begrip 'spanning'. Deze spanning ontstaat door het intensief omgaan met de zwaartekracht maar kan ook begre pen worden als de overdracht van de energie en de inwendige kracht van de natuur op de materie. In zijn werk wordt die spanning op een concrete, leesbare manier omgezet. Deze omzetting gebeurt via autono me sculpturen of door integraties of interpretaties op architecturale structuren. Deze zijn constructief en eenvoudig, inhoudelijk meerduidig. In het werk van Paul Gees wordt het omgaan met die problematiek hoe langer hoe meer geënt op andere inhouden die zich coherent verhou den tot de brede problematiek van de architectuur en de ruimte. Immers in de relatie natuur-cultuur staat architectuur als cultuur in de meest onderhoudende dialoog. "De beeldentuin in het Odapark is een gebied waar de bezoekers ruim telijk werk kunnen beleven in hun eigen tempo", vertel Joop Wismans, samensteller van de exposities. "Het is een gebied waarin je ruimtelijk werk kunt beleven in je eigen tempo. Omdat het Odapark een vrij toegankelijk wandelgebied is, kun je hier zelf kiezen of je wilt kijken of niet. Het werk dringt zich alleen aan je op als je dat zelf wil." Het is deze relatieve vrijblijvendheid, gekop peld aan de schijnbaar vanzelfspre kende aanwezigheid van de werken die een wandeling in dit park tot een belevenis kan maken. "Mensen krij gen ook interessante discussies over wat men hier ziet. Men vraagt zich Enkele werken uit de Beeldentuin. af wat het voorstelt, waarom het hier staat, wat het heeft gekost, etc. Mensen voelen zich blijkbaar vrij genoeg om zich over het werk uil te laten zonder 'museumangst', een vaak gevoelde weerstand zich onbe vangen uit te spreken. Daarmee ver vult de beeldentuin een mooie tegenhangende functie in relatie lot het expositiegebouw, waar je gewoonweg niet om het werk heen- kunt." Binnen de huidige, niet zo zichtbare gebiedsgrenzen, is er plaats voor zo'n 80 werken. Als het voormalige zwembad erbij komt, kunnen er 100 tot 120 werken in het gebied bekeken worden. A A Groep Acountants en Adviseurs BV ABN AMRO Bank; Accountantskantoor Rühl Haegens van Aar; Alynia Lerou; Bouwmij Janssen; Bureau LEO concept ontwerp; Cocosoft Winkelautomatisering; Cultureel Platform; Deloitte Touche; Dhr. J. v. Haren; Electro Martens; Gemeente Ventay; Gerard Reijnders Schilderwerken BV; Gezamenlijke Notarissen Venray; Inalfa Industries BV; Industriële Club Venray e.o.; Interstyling; Janssen Apparatenbouw; Juwelier Verlinden; KBC Bank Nederland NV; Kersten Wanssum BV; Lindeboom Bierbrouwerij BV; MMT; Nelipak BV; Notariskantoor Hetterschijt; Bouwbedrijf Raedts; Rotodyne Ventilatoren; Serviceclubs; Speciaalwerk Venray BV; Steenhandel M. Kusters; Taxi Verstraaten BV; Thissen Installatietechniek; Travel Active; Van den Munckhof BV; Van der Putt Advocaten; Venray 's Wijnhuis en alle overige begunstigers, donateurs, vrijwilligers en vrienden van het Odapark.

Peel en Maas | 1999 | | pagina 17