PEEL EN MAAS
Centrum voor kunst en cultuur"
j
Permanente expositie in
de Beeldentuin
Het werk van de
Sponsorcommissie
Kunstenaars en hun werken
Programma
openingsweekend
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
De verbouwing van
het Theehuis en de
expositie is mede
mogelijk gemaakt
door de navolgende
bedrijven
Officiële opening Theehuis a.s. vrijdag
Theehuis zoals dat er nu na de verbouwing uitziet.
Architectuur
"Nog niet zo lang geleden was het
Theehuis een verwaarloosd gebouw
waarvan de oude glorie nog maar
net zichtbaar was", vertelt Bert
Lerou van Alynia Lerou Architecten
Venray bv. "Het is geen echt monu
ment volgens de objectieve eisen
die daaraan gesteld mogen worden,
maar meer een 'gevoelsmonument',
een waardevolle plaats in de herin
nering en de beleving van vele
inwoners van Venray."
Samen met Joop en Yvonne
Wismans werkte Lerou verschillen
de ideeën uit, en gezamenlijk werd
er naar een draagvlak en middelen
gezocht om de plannen te realiseren.
In samenwerking met de Kunstkring
vond in 1991 de eerste grote mani
festatie plaats: 'Beeldige kleding".
De inwoners van Venray maakten
destijds kennis met de mogelijkhe
den van het park en het gebouw dat
daar zo prominent op de heuvel
stond. Naar aanleiding hiervan werd
gevraagd een kunstbijdrage te leve
ren aan de manifestatie 'Columbus'
in 1992. Het vervallen Theehuis
werd daarbij omgebouwd tot
'schip'.
Bij die gelegenheid werd Inalfa
Industries-directeur Fred Welschen
geconfronteerd met het verval van
het Theehuis. Welschen, die enthou
siast reageerde op de plannen, wist
gelden bijeen te brengen om het
Odapark en het Theehuis een promi
nente plaats te geven in het culturele
leven van Venray en omstreken.
Expositieruimte
Het oude Theehuis staat vooral te
boek als een gebouw met een goede
akoestiek voor kamerconcerten. Om
deze kwaliteit te kunnen behouden
is de ruimte vrijwel onveranderd
gebleven. In het nieuwe gebouw
worden na de vernieuwingen con
certen, voordrachten, kleine theater
voorstellingen en trouwplechtighe
den gehouden. Het theehuis blijft
dus een centrum voor beeldende
kunst en culturele activiteiten.
Achter de ingang ligt de 'binnen
tuin'. Deze ruimte vormt de verbin
ding tussen de gehoorzaal in het
oude Theehuis en de expositieruim
te. Het is een ontmoetings- en pau
zeruimte. die direct toegang geeft
tot de beeldentuin achter het oude
Theehuis. Vanuit de 'binnentuin'
dalen de bezoekers af naar de expo
sitieruimte: een besloten, intieme
ruimte die plaats biedt aan wisselen
de tentoonstellingen van beeldende
kunst. Daglicht gefilterd door de
omringende bomen, verlicht de
ruimte via het dak van de gaanderij.
In de nieuwbouw bevindt zich
ook de 'theehoek' met keuken. Bij
speciale gelegenheden wordt van
hieruit de catering verzorgd, waarbij
de binnentuin dan als 'foyer'-ont-
moetingsruimte functioneert. Verder
bevat de nieuwbouw natuurlijk een
aantal noodzakelijke voorzieningen
zoals een kantoor, een garderobe en
diverse toiletten, waaronder een
mindervalide toilet.
De trappen tussen de binnentuin
en expositieruimte overbruggen een
hoogteverschil van 140 centimeter.
Zo spoedig mogelijk zal een traplift
worden aangebracht, waarna het
Theehuis ook volledig toegankelijk
is voor mindervaliden.
Herkenbaar
In de kelder van de nieuwbouw
bevinden zich dan nog een kleed
ruimte met douche, toiletten, berg
ruimte en. mocht het ooit ervan
komen, een opslagmogelijkheid
voor een collectie 'in stock'. "Voor
deze relatief grote uitbreiding aan
dit kleine Theehuis zochten we naar
oplossingen die recht doen aan dit
'gevoelsmonument' op deze bijzon
dere plaats. Het oude Theehuis,
zoals we dat altijd hebben gezien, is
als gebouw helemaal herkenbaar
gebleven als het doosje bovenop de
heuvel met de karakteristieke raam-
bogen", vertelt Bert Lerou. De vloer
van de nieuwe expositieruimte ligt
zo'n 140 centimeter onder het
bestaande niveau. De aanbouwsels
zijn verwijderd en de noodzakelijke
uitbreiding stelt zich bescheiden op:
Ze ligt lager: de nieuwe expositie
ruimte voegt zich naar de heuvel
waarop het Theehuis ligt. Daardoor
ligt de vloer van de nieuwe exposi
tieruimte zo'n 140 centimeter onder
het bestaande niveau en het dak ligt
zelfs bijna 200 centimeter lager dan
het dak van het oorspronkelijke
Theehuis.
Ze houdt afstand: bestaand en
nieuw zijn gescheiden door een
'binnentuin': een glasoverdekte
buitenruimte, met klnikers op de
bodem, heel licht en open naar de
omgeving door middel van veel glas
en openslaande deuren.
Ze wijkt wat terug: aansluitend
aan de binnetuin is de gevel van de
nieuwbouw rond, een begeleidende
beweging naar de ingang, een zach
te vorm, licht van kleur in contrast
met de hoekigheid en de rode steen
van het oude Theehuis.
Ze gaat op in het landschap: de
gaanderij, met glazen dak, rondom
de expositieruimte heeft een lage
muur van een grove natuursteen.
Planten zullen houvast vinden tus
sen de stenen en na enige tijd zal de
muur begroeid zijn en deel gaan uit
maken van het omringende land
schap."
men en waar uit het geloof grote
dingen voortspruiten. In de 'bam-
boekerk' worden voordrachten,
exposities en optredens georgani
seerd.
Entree
De bouw van het tot exposatorium
annex gehoor- en theaterzaal omge
bouwde en vooral verbouwde kun
stencentrum kende wat tegenslagen,
zowel op technisch als organisato
risch vlak. Niettemin hebben de
noodzakelijk bijstellingen van plan
nen niet tot onoverkomelijke vertra
gingen geleid, sterker nog. er is zelf
méér tot stand gebracht dan aanvan
kelijk werd aangenomen. De entree
tot de ingang van het gebouw wordt
gemarkeerd door een monumentale
trappartij. gecombineerd met een
plateau in het talud voor de west
kant van het oorspronkelijke
Theehuis. De functie van dit plateau
is tweeledig: op de eerste plaats kan
er op prominente wijze een ruimte
lijk werk komen te staan, dat nade
rende bezoekers van verre al duide
lijk maakt dat zich op die plek niet
langer de ingang bevindt. Het werk
krijgt daar als het ware een 'wach-
tersfunctie'.
De groendindeling bij de open
plek, westelijk van het Theehuis,
met zijn kenmerkende taxushagen,
wordt enigszins gewijzigd. De
hagen worden in het najaar gedeel
telijk herplaatst en gesnoeid, zodat
bezoekers komende vanaf de par
keerplaats ook de nieuwe vleugel
aan hel gebouw kunnen zien. De
lichting bij het tentoonstellingsge
bouw krijgt een halfverharde onder
grond, waarmee het gehele gebouw
op die plek een beetje loskomt van
de groene parkomgeving. Om het
gebouw heenlopend voegt het zich
vervolgens weer naar die groenom-
geving door de imposante leistenen
muur, die weer aansluit op de acci-
dentering en het groen van wat eens
de rolschaatsbaan voor de pensio-
naires was. Op die plek wordt een
omheining geplaatst, zodat in dit
deel van het Odapark als het ware
een 'binnentuin' onstaat. In deze
binnentuin worden (kwetsbaardere)
werken geëxposeerd die deel uitma
ken van de reeks 'De wereld vol
gens'.
vrijdag 18 juni kan
innend Nederland kenni-
met het Odapark, een
euw centrum voor hedendaagse
kunst, muziek, theater
~dans. Het Odapark opent dan
poorten voor het publiek, dat
jast een permanente beeldentuin
in genieten van de ongetwijfeld
iraakmakende tentoonstelling
Ie wereld volgens... België'. De
ntoonstelling maakt deel uit van
:n reeks exposities die loopt tot
met 2003, waarin kunstenaars
it zes Europese landen hun visie
ven op hedendaagse kunst,
elgië opent de reeks met beken-
kunstenaars als: Marie-Jo
afontaine, Liliane Vertessen,
langlie Zhou, Philip van Isacker
Paul Gees. Hun werken wor-
i van .18 juni tot en met 29
igustus in het Odapark tentoon-
tsteld. De opening van zowel het
beehuis als de expositie wordt
Tricht door de gouverneur van
imburg, mr. Baron van Voorst
t Voorst en Johan Pas, kunsthis-
ricus en adviseur van de
aamse gemeenschap
itwerpen. Het publiek kan in
t openingsweekend rekenen op
n aantal feestelijke evenemen-
B. Er is bijvoorbeeld een optre-
van Masse Konate et
Ensemble Enike en verder ver-
;t beeldend kunstenaar Aris
performance met een ijspro-
sor- ct. Zondag 20 juni vindt om
5.30 uur een heel bijzonder con-
rt plaats in het Theehuis. Het
ubio Strijkkwartet uit België
leelt enkele speciale werken die
presentatief zijn voor de muzi-
n zjj ile ontwikkelingen in België in
een voorbije eeuw. Aan het concert
ordt tevens meegewerkt door de
ekende sopraan Sylvie de Pauw.
De Stichting Venrayse Kunstkring
tellekwt op dit moment in samenwer-
ng met het Udense kunstenaars-
illeclief Stichting De Lutteltuin in
:t park een kathedraal van bamboe
elastiek. Dit enorme bouwwerk is
baseerd op de grondlijnen van de
thedraal van Chartres en moet
enen als medium, als een plek
r mensen en ideeën samenko-
ÜUNÜtHUAü 17 JUNI 1999 - NH. Z4
MUNUtKU NtütN I ItNUfcJAAHÜANG
Vrijdag 18 juni:
18.30-21.00 uur: Officiële opening Theehuis, openstelling beeldentuin
i opening lentoonstellingenreeks 'De wereld volgens...' met iandenpre-
ntatie België. Op de eerste tentoonstelling is van 18 juni tot en met 29
igustus werk te zien van Marie-Jo Lafontaine, Lilianne Vertessen,
anglie Zhou, Philip van Isacker en Paul Gees.Besloten bijeenkomst voor
modigden.
circa 21.00 uur: Openstelling Odapark en Theehuis voor het publiek:
(treden van Massa Konate et L'Ensemble Eniko: bovendien de gehele
ond een performance van beeldend kunstenaar Aris met een ijsproject.
Zaterdag 19 juni:
10.00-18.00 uur: openstelling Odapark en Theehuis voor het publiek
Zondag 20 juni:
11.00 uur: Plechtige Heilige Mis in de kathedraal door deken Coenen en
etor Cöp met medewerking van 'De Heilige uut de Groëte Kerk'.
Eperkt aantal zitplaatsen.
15.30 uur: Concertorganisatie Fred H. Renirie: Concert door het Rubio
rijkkwartet uit BeïgiëvDit concert sluit aan bij het thema van de hoofdex-
Bsitie: de wereld volgens België.
De entreeprijs bedraagt 15 gulden. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de
ïgang van het Theehuis of te reserveren, telefoon: 0478-582472.
Sinds enige lijd is de sponsorcom
missie onder leiding van Dominique
Melskens actief. Tesamen met zijn
commissieleden Joop Feulh, Louis
Moers, Cas van Gemert en Mart
Kusters zijn er vele contacten
gelegd die een financiële ondersteu
ning op lange termijn moeten gaan
realiseren. "Gelukkig leeft het
Odapark wel. maar er is ook veel
geld nodig", zegt Dominique
Melskens. "We hebben ervoor geko
zen om de sponsorpakketten zo
breed mogelijk te houden. Ook voor
particulieren zijn er goede mogelijk
heden om het Odapark geldelijk te
ondersteunen.
Naast directe financiële onder
steuning vindt er ook veel spon
soring in natura plaats." Ook na de
opening van het Theehuis zal de
sponsorcommissie van hel Theehuis
actief blijven omdat ook in de toe
komst een structurele financiële
dekking noodzakelijk is. Tijdens de
opening op 18 juni zal de lijst met
sponsors gepubliceerd worden en
uiteindelijk een vaste plaats krijgen
in het Theehuis. Daarnaast is de
sponsorcommissie voornemens de
sponsors uit te nodigen voor een
informatie-bijeenkomst om alle
sponsorfaciliteiten die het Odapark
biedt toe te lichten. "Het succes van
de toekomst en de mond-op-mond
reclame zal ons de komende jaren
gaan helpen", meent Melskens. Ook
de groep afwachters zal uiteindelijk
over de brug komen, ook omdat de
bekendheid van het Odapark lande
lijk en euregionaal alleen maar zal
toenemen."
Voor meer informatie omtrent
sponsormogelijkheden kunt u con
tact opnemen met Dominique
Melskens. lel: 0478-513444.
Op de eerste tentoonstelling 'De
Wereld Volgens...België', is van 18
juni tot en met 29 augustus werk
te zien van: Marie-Jo Lafontaine,
Liliane Vertessen, Shanglie Zhou.
Philip van Isacker en Paul Gees.
Het is tijd om deze kunstenaars en
hun bijdrage aan de tentoonstel
ling, eens kort aan u voor te stel
len.
Marie-Jo Lafontaine
De installatie City Room is een
gewelddadig citaat uit de werkelijk
heid: opnames van niet-plaatsen
zoals anonieme kantoorflats, moni
toren die een eindeloze reeks zwaai
lichten uitzenden of beelden uit de
actualiteit a la CNN, radio's die op
tafels staan en die ook spelen:
geluid en razernij van het leven van
alledag, een gevoel van doods
schrik, ondergang, van de verdwij
ning van de menselijke persoon die
oplost in de ononderbroken stroom
van boodschappen die opborrelen
uit de sociaal-politieke, economi
sche of krijgskundige activiteit in de
Global Village. (Paul Ardenne)
Liliane Vertessen
Vertessen bouwt installaties op
rond foto's. Foto's van zichzelf in
verschillende rollen. Ze speelt de
hoer, de dame, de koningin, het
onschuldige meisje, de onbereikbare
maagd, de zelfmoordenaar. Ze
balanceert tussen tegenpolen.
Kwetsbaarheid en macht, hardheid
en lieflijkheid, vernedering en vere
ring. Ze voegt aan haar zwart-wit
foto's, die al dan niet zijn inge
kleurd, elementen toe, stofdraperin-
gen. accenten in neon, sluiers, hou
ten sculpturen, spiegels, marmer,
tule. Zo groeien de fotografieën uit
tot theatrale constructies. De geën
sceneerde decadentie en glamour
van een nieuwe fin de siècle.
Shanglie Zhou
Shanglie Zhou tracht in haar pro
jecten alternatieve tentoonstellings
modellen te ontwerpen. Zo expo
seerde zij reeds in een
Delhaize-warenhuis en in een
publiek zwembad. Telkens betrekt
zij het publiek daadwerkelijk bij
haar installaties en performances.
Voor deze tentoonstelling ontwik
kelde ze een installatie met de titel:
If The Sun Still Rises.
Philip Isacker
Isacker exposeert zijn sculptuur
'liggende arm'. Op een skelet in
roestvrij staal wordt een bronzen
arm gemonteerd. Het skelet wordt
opgevuld met klei, zodat het aan
vankelijk lijkt alsof de arm op een
sokkel van klei ligt. Met de tijd ver
liest de sokkel uit klei zijn strakke
vorm en worden delen van het ske
let zichtbaar.
Paul Gees
Doorgaans wordt het werk van
Paul Gees verbonden met het begrip
'spanning'. Deze spanning ontstaat
door het intensief omgaan met de
zwaartekracht maar kan ook begre
pen worden als de overdracht van de
energie en de inwendige kracht van
de natuur op de materie. In zijn
werk wordt die spanning op een
concrete, leesbare manier omgezet.
Deze omzetting gebeurt via autono
me sculpturen of door integraties of
interpretaties op architecturale
structuren. Deze zijn constructief en
eenvoudig, inhoudelijk meerduidig.
In het werk van Paul Gees wordt het
omgaan met die problematiek hoe
langer hoe meer geënt op andere
inhouden die zich coherent verhou
den tot de brede problematiek van
de architectuur en de ruimte.
Immers in de relatie natuur-cultuur
staat architectuur als cultuur in de
meest onderhoudende dialoog.
"De beeldentuin in het Odapark is
een gebied waar de bezoekers ruim
telijk werk kunnen beleven in hun
eigen tempo", vertel Joop Wismans,
samensteller van de exposities. "Het
is een gebied waarin je ruimtelijk
werk kunt beleven in je eigen
tempo. Omdat het Odapark een vrij
toegankelijk wandelgebied is, kun je
hier zelf kiezen of je wilt kijken of
niet. Het werk dringt zich alleen aan
je op als je dat zelf wil." Het is deze
relatieve vrijblijvendheid, gekop
peld aan de schijnbaar vanzelfspre
kende aanwezigheid van de werken
die een wandeling in dit park tot een
belevenis kan maken. "Mensen krij
gen ook interessante discussies over
wat men hier ziet. Men vraagt zich
Enkele werken uit de Beeldentuin.
af wat het voorstelt, waarom het hier
staat, wat het heeft gekost, etc.
Mensen voelen zich blijkbaar vrij
genoeg om zich over het werk uil te
laten zonder 'museumangst', een
vaak gevoelde weerstand zich onbe
vangen uit te spreken. Daarmee ver
vult de beeldentuin een mooie
tegenhangende functie in relatie lot
het expositiegebouw, waar je
gewoonweg niet om het werk heen-
kunt." Binnen de huidige, niet zo
zichtbare gebiedsgrenzen, is er
plaats voor zo'n 80 werken. Als het
voormalige zwembad erbij komt,
kunnen er 100 tot 120 werken in het
gebied bekeken worden.
A A Groep Acountants en Adviseurs BV
ABN AMRO Bank; Accountantskantoor
Rühl Haegens van Aar;
Alynia Lerou; Bouwmij Janssen; Bureau
LEO concept ontwerp;
Cocosoft Winkelautomatisering;
Cultureel Platform;
Deloitte Touche;
Dhr. J. v. Haren;
Electro Martens;
Gemeente Ventay;
Gerard Reijnders Schilderwerken BV;
Gezamenlijke Notarissen Venray;
Inalfa Industries BV;
Industriële Club Venray e.o.;
Interstyling;
Janssen Apparatenbouw;
Juwelier Verlinden;
KBC Bank Nederland NV;
Kersten Wanssum BV;
Lindeboom Bierbrouwerij BV;
MMT;
Nelipak BV;
Notariskantoor Hetterschijt;
Bouwbedrijf Raedts;
Rotodyne Ventilatoren; Serviceclubs;
Speciaalwerk Venray BV;
Steenhandel M. Kusters;
Taxi Verstraaten BV;
Thissen Installatietechniek;
Travel Active;
Van den Munckhof BV;
Van der Putt Advocaten;
Venray 's Wijnhuis
en alle overige begunstigers, donateurs,
vrijwilligers en vrienden van het Odapark.