Kiwanisclub 'Schieëpersland' Venray
steunt de kunstmanifestatie van de
Oudheidkamer in Horst
Kiwanis Club Venray in vogelvlucht
'Omroep Venray verhuist voor de
derde keer in tien jaar tijd'
Wittenhorst
Wapensteen
Martijn
Schok
Boogie
Woogie
Trio
Jimmy
Rosenberg
group V]
Die
Opladener
Jazzcompany
Charlestown
Jazzband
ymvxmwi,
Kiwanis Jazz "A
Festival kaarten
zijn verkrijgbaar
bij de WV, de
Witte Hoeve en
de Kiwanis-leden
VJ
19junite99 •de Witte Hoeve - Venray
aanvang 20.00 uur«entree 27.50
In Venray werd in 1987 gestart
met een kern van Kiwanis onder lei-
w van het huidige erelid Max van
der Hoeve. De kern" groeide
gestaag en al in 1990 waren er 20
leden, genoeg voor het internationa
lecharter. Met een grootse manifes
tatie in Overloon werd er f. 25.000,-
bijeengebracht voor een invalide-
lift in het oorlogsmuseum van
Overloon. In 1991 startte de club
met de organisatie van een Jazz-
feest, waarvan de opbrengst
bestemd was voor een goed doel. En
ging dat elk jaar. Zo heeft de club
meegeholpen aan gelden voor het
blindeninstituut Grave, het brand
wondencentrum Beverwijk, het
wereldwijde jodiumproject, de rui-
lervereniging voor gehandicapten,
het kassenproject van De Wendel,
het Odapark, het torenuurwerk van
de Grote Kerk in Venray, speelgoed
voor de kinder-afdeling van het
Ziekenhuis Venray, hulp aan diverse
patiëntenverenigingen, etc. etc.
Naast het jaarlijkse Jazz- feest
zijn er diverse andere activiteiten,
waarmede gelden worden opge
bracht voor goede doelen. Zo gaan
de leden in het najaar appels pluk
ken, waarvan de opbrengst ook weer
naar een goed doel gaat,
De club in Venray, die de naam
Schieëpersland" draagt telt momen
teel 28 leden en 1 erelid. De leden
komen één maal in de 14 dagen bij
elkaar in hun clubhuis Restaurant
"Buitenlust" te Venray, waar verga
deren, eten en gezelligheid elkaar
afwisselen. De huidige leden zijn:
Max van der Hoeve, Ede erelid;
Piet van Aar, Venray; Gerard de
Beijer, Venray; Ad de Bever,
Venray; Kees Boon, Venra; Ralf van
Haren, Venray; Dirk Heidens,
Venray; Frans van Hooft. Venray;
Jan Janssen, Horst; Thom Kalkman,
Overloon; Harrie van de Kolk,
Sevenum; Cees de Laat, Horst;
Pieter van der Marei, Venray; Peter
Muller. Venray; Carel Neervoort,
Venray; Loek Nelissen. Venray;
Gerard Reynders, Venray; Fred
Renirie. Venray; Ko Sturm,
Overloon; Ad Swinkels, Venray; Jos
Valks,Venray;
Giel Vallen, Venray; Loek de
Veen, Venray; Erik Verhoeven,
Overloon; Geert-Jan
Verstraaten,Overloon; Paul
Verstraelen, Horst; Eddy van der
Vorst, Venray; Coen Wanten,
Sevenum;
Eind september vindt de offi
ciële opening plaats van de nieu
we studio's van Omroep Venray
inde voormalige Dr. Poelsschool
aan de Langeweg. Twee school
lokalen en een gemeenschappe
lijke ruimte zijn dan verbouwd
tot twee studio's, een spree-
kruimte, een redactieruimte, een
technische opslagruimte en een
Iplaten- en Cd-ruimte. In de
en in de weekenden is
"door een aantal vrijwilligers van
de omroep elk vrij uurtje
gebruikt om deze klus te klaren.
Alleen al aan materiaal was een
investering nodig van ruim
40.000 gulden. De zonodige ver
vanging van apparatuur niet
meegerekend.
Het was overigens niet de eer
ste keer dat 'de omroep' moest
verhuizen!
Begonnen werd ruim tien jaar
gelden in de studio van de
'Venrayse Omroep Stichting
(Ziekenomroep) op het voorma
lige St. Annaterrein en in de stu-
dio van Radio Wonderland (pira
tenzender) in Veulen. Omdat het
uitzenden vanuit twee studio's
niet werkbaar bleek werd, toen
ook de ethervergunning kwam,
alleen nog uitgezonden vanuit
studio Veulen. Voor de meeste
medewerker(st)ers, gezien de
afstand tot Venray-centrum waar
de meeste programmamakers
wonen, niet de meest ideale
plaats. Iedereen was dan ook blij
dat er ruimte werd gevonden in
het voormalige Interven College,
ook al betekende dat opnieuw
verbouwen en verhuizen. Die
klus nam een half jaar in beslag
en werd door de medewerkers
zelf opgeknapt. De verbouwing
kostte veel geld maar gelukkig
werden er enkele goede sponsors
gevonden. Uiteindelijk was het
resultaat iets om trots op te zijn.
Alle aandacht kon nu gaan naar
een kwaliteitsverbetering van de
programma's, het aantal pro
grammamakers en technici
groeide naar ruim vijftig. Met
reclame-inkomsten en spon
soring wist de lokale omroep het
hoofd net boven water te hou
den.
Tot dat echt duidelijk werd dat
het Interven slechts tijdelijk
huisvesting bood. Er moest
opnieuw worden verhuisd.
Een derde keer verhuizen bin
nen een betrekkelijk korte tijd
was niet alleen financieel niet
haalbaar, maar veel medewerkers
konden nauwelijks de moed
opbrengen om opnieuw een half
jaar aan het klussen te gaan.
Financieel kwam er wat ruimte
toen het gemeentebestuur toe
stemming gaf voor de lokale
opslag van twee gulden per jaar
per aansluiting. Dat geld was
echter hard nodig voor de exploi
tatie en kon niet gebruikt worden
voor de verhuizing.
In 1998 kreeg het bestuur dui
delijkheid. Het Intervengebouw
werd gesloopt en Omroep
Venray moest uitkijken naar een
ander onderkomen. Dat werd
met behulp van de gemeente
gevonden in de voormalige Dr.
Poelsschool. Hoe lang dat
gebouw onderdak gaat bieden
aan Omroep Venray is niet
bekend maar op korte termijn
opnieuw verhuizen (zou wel
eens de doodsteek voor Omroep
Venray kunne zijn) is niet moge
lijk. Geld en mankracht ont
breekt daarvoor.
Te veel geld en energie is er in
de afgelopen jaren gestoken in
verhuizen en verbouwen. Nu is
het tijd om te gaan werken aan
de verbetering van de kwaliteit
van onze uitzendingen; zowel
programmatisch als technisch.
Omroep Venray heeft inmid
dels een goed gedifferentieerd
programma aanbod ontwikkeld.
Vele luisteraars stemmen regel
matig hier op af. Graag willen
wij ons aanbod kwalitatief en
kwantitatief verder uitbouwen.
Hiervoor is nog veel geld nodig
voor de noodzakelijke investe
ringen.
Bestuur en medewerkers (allen
vrijwilligers) zijn de
Kiwanisclub Venray dan ook
zeer dankbaar voor de voorgeno
men sponsoring van Omroep
Venray uit de te verwachten
opbrengsten van het Kiwanis
Jazzfestival 1999. Als één van de
geadopteerde projecten voelen
wij ons gesteund in onze sociaal-
culturele en maatschappelijke
functie als lokale publieksom-
roep voor de gemeente Venray.
Op zondag 26 september wordt
onze nieuwe accommodatie offi
cieel in gebruik genomen en zet
ten we de deuren wijd open en
bieden we onze luisteraars en
andere belangstellenden de
gelegenheid 'een kijkje in de
keuken' te komen nemen. We
^hopen en rekenen op veel
belangstelling!
donderdag 10 juni 1999 - Pagina 25
peel en maas
Kunstmanifestatie in Horst
Musea van welke aard dan ook,
worden zelden overlopen door een
grote schare publiek. Bij een groot
deel van de bevolking lijkt enige
drempelvrees een onneembare bar
rière, zeker als het moderne heden
daagse kunst betreft. Dat maakt
musea vaak tot oases van rust.
Prettig voor de kunstminnaar, maar
wil men desondanks dat kunst toch
meer gemeengoed wordt, dan moet
men die drempel verlagen of hele
maal wegnemen. Deze redenering
van de Oudheidkamer in Horst lag
ten grondslag aan het initiatief om
op zaterdag 5 juli 1997 in het cen
trum van Horst in de openlucht een
kunstmanifestatie te organiseren. En
zie....het werkte want het werd een
eclatant succes.
In de maanden voorafgaande aan
die kunstmanifestatie exposeerden
in de Oudheidkamer 16 kunstenaars
van verschillende pluimage en allen
afkomstig uit, dan wel enige affini
teit hebbende met Horst en naaste
omgeving.
Deze expositie werd toen goed
bezocht maar was dermate boeiend
en veelzijdig dat het jammer zou
zijn als niet een groter publiek hier
van kennis zou nemen. De meest
voor de hand liggende oplossing in
deze is dan simpelweg de volgende:
Ga met de kunst de straat op. Komt
Moses niet naar de berg, dan komt
de berg naar Moses. En zo ontstond
in de vorm van deze mani festatie
een waardig slotakkoord op de laat
ste dag van die expositie.
Verrassend
De deelnemende kunstenaars lie
ten een grote verscheidenheid aan
stijlen en kunstrichtingen zien. Een
rode draad door de expositie was
niet te ontwaren.
Het verrassende aan dit soort ten
toonstellingen is dikwijls de combi
natie van de contrasterende werken.
Tijdens die kunstmanifestatie leg
den de kunstenaars in hun stands,
die verspreid in het centrum van
Horst stonden opgesteld, aan het
publiek uit hoe en waardoor ze
geïnspireerd raken. Tevens maakten
zij duidelijk op welke wijze en met
welke technieken hun kunstwerk de
uiteindelijke vorm krijgt.
Deze formule sloeg geweldig aan
bij het massaal opgekomen publiek.
Het enthousiasme bij zowel de kun
stenaars als de organisatie was zo
groot dat direct na afloop al meteen
besloten werd dit evenement te her
halen.
Dit staat te gebeuren op zaterdag
4 september van 11.00 tot 16.00 uur.
Mede op verzoek van de deelne
mende kunstenaars is als plaats voor
uitvoering deze keer gekozen voor
het St. Lam bertusplein en
Kloosterhof met als tussenschakel
het atrium van de St.
Lambertuskerk. Deze locatie vormt
een compacter geheel wat het
onderlinge contact van de kunste
naars bevordert.
Griendtsveen collectief
Muziek, toneel en terras
Piet van Nunen, conservator van
de Oudheidkamer zal de kunste
naars bij het publiek introduceren.
De hele dag door kan men naast dit
alles ook nog genieten van folklore-
muziek, zang en toneel door de
groepen Mallemoer, Ratatouille en
Grimas.
Op een ludiek nostalgisch inge
richt terras kan men bovendien
genieten van een heerlijk glas speci
aal bier en bijzondere wijn.
25 jaar Oudheidkamer Horst
In de beginjaren 70 werden er
veelvuldig opgravingen gedaan in
en om de kasteel ruïne van het vroe
gere Huis Ter Horst. De toenmalige
studentenclub vatte het idee op om
aan de vondsten een tentoonstelling
te wijden. Na de verhuizing van de
gemeentekantoren in 1974 naar het
nieuwe gemeentehuis op het
Wilhelminaplein werd in het oude
gemeentehuis een ideale locatie
voor die tentoonstelling gevonden.
Mede ook omdat burgemeester
Steeghs zich toen sterk maakte voor
een culturele bestemming voor het
oude gebouw was hiermee de
grondslag gelegd voor de start van
de Oudheidkamer. Werd in den
beginne de ruimte nog gedeeld met
de muziekschool, na enige tijd kon
de Oudheidkamer beschikken over
het hele gebouw.
Tot op heden hebben zich al weer
12 deelnemers spontaan aangemeld,
zoals oa. weer het "Griendtsveen
Collectief' met Jan Althuizen. Als
inspiratiebron voor zijn schilderijen
gebruikt Jan Althuizen natuurvor
men en landschappelijke thema's uit
de Peel: een bosrand, moeras, een
grillige boom of stronk. Jan Hermus
die zich bij het schilderen door land
schappelijke ruimten laat inspireren.
Ans Kanters-Weijs met keramiek,
natuurlijke materialen zoals stenen
en planten, mensen en dieren, maar
ook gedachten en emoties en teksten
zoals poëzie en filosofie zijn voor
haar een bron van inspiratie. Marij
Knapen wier werkstukken tot stand
komen door middel van gemengde
technieken zoals machinaal bordu
ren, stand borduren, schilderijen en
aantasten van textiel.
Verder doen mee Monika Wij laars
(keramiek). René Claessens, Ine
Schriever met het bewerken van
rijstpapier met traditioneel Japanse
penselen. Suzanne Duijf (schilderen
en grafisch werk). Shelly Lapré
(mixed media en perfomances). José
van Loosbroek (schilderen), Jos
v.d.Munckhof, Piet Siebërs en
Herman Coppus.
Doelstelling
De doelstelling van de
Oudheidkamer is het vergroten van
de belangstelling voor en de kennis
van de historische aspecten van de
Noord Limburgse cultuur.
Kennis van de geschiedenis is van
belang voor het begrip van ons
hedendaags maatschappijbeeld.
Onze voorouders hebben de kiem
gelegd van de maatschappij waarin
wij nu leven. Op dezelfde manier
wil de Oudheidkamer nu de maat
schappij waarin onze kinderen
wonen beïnvloeden.
Naast dit doel bestaat er gewone
nieuwsgierigheid naar onze eigen
geschiedenis:
- hoe zag ons dorp er vroeger uit
- hoe was de bevolking samenge
steld
- wat deden onze voorouders hier
Waarom
- door welke factoren en invloe
den heeft deze regio zich ont
wikkeld tot wat zij nu is
@tk:Beleid
Verzamelen van voorwerpen die
een rol spelen of gespeeld hebben
bij de totstandkoming van de
Horster en Noord-Limburgse cul
tuur. Om te voorkomen dat die col
lectie het karakter van een rommel
zolder krijgt werkt de
Oudheidkamer aan een thematische
opbouw hiervan.
De belangrijkste thema's, nu al
aanwezig zijn:
Vlas, linnen;
- textielproductie, van thuisnij-
verheid tot textielfabrieken.
De stijlkamer;
- Tot het einde van de tweede
wereldoorlog droegen vrouwen in
Noord-Limburg als hoofdbedekking
de toer. Het was een ingewikkeld
bouwsel van tule en kant over een
muts met een lange val in de nek. In
de stijlkamer is een aantal van deze
bijzondere hoofdbedekkingen te
zien, samen met de gereedschappen
die nodig waren om de toer te
maken.
De Kasteelzaal.
- In de Kasteelzaal staat de grote
maquette van het vroegere kasteel
van Horst. Aan de wand hangen por- I
tretten van kasteelbewoners en in
vitrines liggen voorwerpen die
gevonden zijn bij opgravingen.
De Peel.
- Een grote overzichtskaart laat
zien hoe de Peel er omstreeks 1895
uit zag. Door middel van drukknop
pen wijzen lampjes op de kaart ver
schillende locaties aan die met een
korte tekst beschreven worden.
Foto's uit Griendtsveen en het veen
gebied geven een sfeerbeeld van de
Peel.
De Verenigingskamer.
- In dit vertrek zijn een aantal
voorwerpen opgesteld van
Schutterij Wilhelmina (400 jaar
oud) en van de Koninklijke 1
Harmonie van Horst (bijna 200 jaar
oud) Heel bijzonder is het kostbare
"koningszilver" van de Schutterij.
Archeologie.
- In een bescheiden opstelling op
de overloop is een aantal
archeologische vondsten bij elkaar
gebracht. Zij geven een
bescheiden beeld van de zeer vroege
bewoning van de streek.
GENEALOGIE.
- Genealogisch onderzoek is op
vrij grote schaal mogelijk. De
Oudheidkamer is in het bezit van
een uitgebreide verzameling doop
trouw- en begrafenisboeken van
1630-1800, en van de burgelijke-
stand van 1830-1900 betrekking
hebbende op geheel Noord-Limburg
De Oudheidkamer organiseert het
hele jaar door wisselende tentoon
stellingen met thema's die passen
binnen de Noord-Limburgse cultuur
en met actuele en herkenbare onder
werpen.
Al deze activiteiten zou de
Oudheidkamer niet kunnen ont
plooien zonder de spontane hulp van
zo'n 50 vrijwilligers.
het kasteel en de heerlijkheid
gekocht van zijn neef Arnold
Wolfgang Huyn van Geleen en
Amstenrade. In vier jaar tijd liet hij
het sterk verwaarloosde kasteel her
stellen en uitbouwen tot een, voor
die tijd, modern renaissance woon-
slot. In 1669 stierf Wilhelmina en
een jaar later trouwde Willem met
zijn nicht Cecilia Catharina.
De grote steen zou gekapt kunnen
zijn naar aanleiding van de geboorte
van het zoontje Johannes Wilhelmus
(Johan) op 19 oktober 1673. Op hun
trouwdag dus en daarom dubbel
feest.
De steen van Namense leisteen
heeft een gewicht van zo'n 1600 kg.
Als zodanig zou men mogelijk de
wapensteen kunnen vergelijken met
het hedendaagse geboortekaartje.
Op die bewuste 19 oktober was er
groot feest op het kasteel en Willem
Vincent en Cecilia Catharina waren
zo ingenomen met de geboorte van
hun zoon en stamhouder, dat zij van
dit feit dus mogelijk d.m.v. die steen
kond wilden doen aan den volke. De
steen werd ingemetseld boven de
hoofdingang van het kasteel.
Geen onbesproken levenswandel
Na het overlijden van Willem
Vincent, liet hij Cecilia Catharina
achter met grote financiële schuld
en drie kleine kinderen, waarvan
Johan in naam Heer van Horst werd.
Zo blij als Cecilia Catharina was
met de geboorte van Johan, zoveel
minder plezier bezorgde de knaap j
zijn moeder door er een niet bepaald i
onbesproken levenswandel op na te
houden.
Johan bezocht verschillende scho
len en tot zover ging het schijnbaar
nog goed. Edoch..in 1692 neemt
Johan dienst in het Staatse leger en
als jong officier maakt hij" vele
schulden waarvan hij de rekeningen
naar het kasteel in Horst stuurde en
dat was natuurlijk niet zo leuk voor
zijn moeder.
De geschiedschrijving vermeldt
verder dat Cecilia haar zoon
ondanks alles toch financieel bleef
steunen.
In 1714 stierf Johan in 's
Hertogenbosch,ook hij is in de graf
kelder van de Wittenhorsten bijge
zet.
Geboortekaartje van 1600 kg?
De geschiedenis van een volk
weerspiegelt zich in de vele voor
werpen uit het verleden die worden
gevonden verzameld en bewaard.
Zo'n spiegel is ook de
Oudheidkamer in Horst.Weliswaar
niet zo'n heel erg groot spiegel,
want zo uitgebreid is de verzame
ling oudheden van en over Horst en
zijn bewoners ook weer niet. Maar
de kijker die het spiegeltje voor-
houdt(lees Oudheidkamer bezoekt)
ontdekt en leert heel veel van die
geschiedenis.
Een mooi voorbeeld daarvan is de
kolossale wapensteen die zich tot
voor kort bevond in de hal van de
Oudheidkamer. Deze wapensteen is
afkomstig van de ruïne van kasteel
"Huis Ter Horst". Uiteindelijk krijgt
deze indrukwekkende steen een
plaats vóór de ingang van de
Oudheidkamer.
Gegevens over de grote
wapensteen
Op de steen staat het alliantiewa
pen (alliantie=verbinding, in het
onderhavige geval het huwelijk van
Willem Vincent van Wittenhorst met
Cecilia Catharina van Bochholtz op
19 oktober 1670). Links twee rode
balken op een gouden (geel) achter
grond (Wittenhorst). Rechts drie
koppen van de familie van Bocholtz.
Aan de ene kant staat een leeuw
afgebeeld en aan de andere kant een
griffioen (een fabeldier met het
lichaam van een leeuw en de kop
van een adelaar).
Willem Vincent van Wittenhorst is
in 1660 samen met zijn vrouw
Wilhelmina van Bronckhorst in
Horst komen wonen. Hij had daar