Kiwanisclub 'Schieëpersland' Venray steunt de kunstmanifestatie van de Oudheidkamer in Horst Kiwanis Club Venray in vogelvlucht 'Omroep Venray verhuist voor de derde keer in tien jaar tijd' Wittenhorst Wapensteen Martijn Schok Boogie Woogie Trio Jimmy Rosenberg group V] Die Opladener Jazzcompany Charlestown Jazzband ymvxmwi, Kiwanis Jazz "A Festival kaarten zijn verkrijgbaar bij de WV, de Witte Hoeve en de Kiwanis-leden VJ 19junite99 •de Witte Hoeve - Venray aanvang 20.00 uur«entree 27.50 In Venray werd in 1987 gestart met een kern van Kiwanis onder lei- w van het huidige erelid Max van der Hoeve. De kern" groeide gestaag en al in 1990 waren er 20 leden, genoeg voor het internationa lecharter. Met een grootse manifes tatie in Overloon werd er f. 25.000,- bijeengebracht voor een invalide- lift in het oorlogsmuseum van Overloon. In 1991 startte de club met de organisatie van een Jazz- feest, waarvan de opbrengst bestemd was voor een goed doel. En ging dat elk jaar. Zo heeft de club meegeholpen aan gelden voor het blindeninstituut Grave, het brand wondencentrum Beverwijk, het wereldwijde jodiumproject, de rui- lervereniging voor gehandicapten, het kassenproject van De Wendel, het Odapark, het torenuurwerk van de Grote Kerk in Venray, speelgoed voor de kinder-afdeling van het Ziekenhuis Venray, hulp aan diverse patiëntenverenigingen, etc. etc. Naast het jaarlijkse Jazz- feest zijn er diverse andere activiteiten, waarmede gelden worden opge bracht voor goede doelen. Zo gaan de leden in het najaar appels pluk ken, waarvan de opbrengst ook weer naar een goed doel gaat, De club in Venray, die de naam Schieëpersland" draagt telt momen teel 28 leden en 1 erelid. De leden komen één maal in de 14 dagen bij elkaar in hun clubhuis Restaurant "Buitenlust" te Venray, waar verga deren, eten en gezelligheid elkaar afwisselen. De huidige leden zijn: Max van der Hoeve, Ede erelid; Piet van Aar, Venray; Gerard de Beijer, Venray; Ad de Bever, Venray; Kees Boon, Venra; Ralf van Haren, Venray; Dirk Heidens, Venray; Frans van Hooft. Venray; Jan Janssen, Horst; Thom Kalkman, Overloon; Harrie van de Kolk, Sevenum; Cees de Laat, Horst; Pieter van der Marei, Venray; Peter Muller. Venray; Carel Neervoort, Venray; Loek Nelissen. Venray; Gerard Reynders, Venray; Fred Renirie. Venray; Ko Sturm, Overloon; Ad Swinkels, Venray; Jos Valks,Venray; Giel Vallen, Venray; Loek de Veen, Venray; Erik Verhoeven, Overloon; Geert-Jan Verstraaten,Overloon; Paul Verstraelen, Horst; Eddy van der Vorst, Venray; Coen Wanten, Sevenum; Eind september vindt de offi ciële opening plaats van de nieu we studio's van Omroep Venray inde voormalige Dr. Poelsschool aan de Langeweg. Twee school lokalen en een gemeenschappe lijke ruimte zijn dan verbouwd tot twee studio's, een spree- kruimte, een redactieruimte, een technische opslagruimte en een Iplaten- en Cd-ruimte. In de en in de weekenden is "door een aantal vrijwilligers van de omroep elk vrij uurtje gebruikt om deze klus te klaren. Alleen al aan materiaal was een investering nodig van ruim 40.000 gulden. De zonodige ver vanging van apparatuur niet meegerekend. Het was overigens niet de eer ste keer dat 'de omroep' moest verhuizen! Begonnen werd ruim tien jaar gelden in de studio van de 'Venrayse Omroep Stichting (Ziekenomroep) op het voorma lige St. Annaterrein en in de stu- dio van Radio Wonderland (pira tenzender) in Veulen. Omdat het uitzenden vanuit twee studio's niet werkbaar bleek werd, toen ook de ethervergunning kwam, alleen nog uitgezonden vanuit studio Veulen. Voor de meeste medewerker(st)ers, gezien de afstand tot Venray-centrum waar de meeste programmamakers wonen, niet de meest ideale plaats. Iedereen was dan ook blij dat er ruimte werd gevonden in het voormalige Interven College, ook al betekende dat opnieuw verbouwen en verhuizen. Die klus nam een half jaar in beslag en werd door de medewerkers zelf opgeknapt. De verbouwing kostte veel geld maar gelukkig werden er enkele goede sponsors gevonden. Uiteindelijk was het resultaat iets om trots op te zijn. Alle aandacht kon nu gaan naar een kwaliteitsverbetering van de programma's, het aantal pro grammamakers en technici groeide naar ruim vijftig. Met reclame-inkomsten en spon soring wist de lokale omroep het hoofd net boven water te hou den. Tot dat echt duidelijk werd dat het Interven slechts tijdelijk huisvesting bood. Er moest opnieuw worden verhuisd. Een derde keer verhuizen bin nen een betrekkelijk korte tijd was niet alleen financieel niet haalbaar, maar veel medewerkers konden nauwelijks de moed opbrengen om opnieuw een half jaar aan het klussen te gaan. Financieel kwam er wat ruimte toen het gemeentebestuur toe stemming gaf voor de lokale opslag van twee gulden per jaar per aansluiting. Dat geld was echter hard nodig voor de exploi tatie en kon niet gebruikt worden voor de verhuizing. In 1998 kreeg het bestuur dui delijkheid. Het Intervengebouw werd gesloopt en Omroep Venray moest uitkijken naar een ander onderkomen. Dat werd met behulp van de gemeente gevonden in de voormalige Dr. Poelsschool. Hoe lang dat gebouw onderdak gaat bieden aan Omroep Venray is niet bekend maar op korte termijn opnieuw verhuizen (zou wel eens de doodsteek voor Omroep Venray kunne zijn) is niet moge lijk. Geld en mankracht ont breekt daarvoor. Te veel geld en energie is er in de afgelopen jaren gestoken in verhuizen en verbouwen. Nu is het tijd om te gaan werken aan de verbetering van de kwaliteit van onze uitzendingen; zowel programmatisch als technisch. Omroep Venray heeft inmid dels een goed gedifferentieerd programma aanbod ontwikkeld. Vele luisteraars stemmen regel matig hier op af. Graag willen wij ons aanbod kwalitatief en kwantitatief verder uitbouwen. Hiervoor is nog veel geld nodig voor de noodzakelijke investe ringen. Bestuur en medewerkers (allen vrijwilligers) zijn de Kiwanisclub Venray dan ook zeer dankbaar voor de voorgeno men sponsoring van Omroep Venray uit de te verwachten opbrengsten van het Kiwanis Jazzfestival 1999. Als één van de geadopteerde projecten voelen wij ons gesteund in onze sociaal- culturele en maatschappelijke functie als lokale publieksom- roep voor de gemeente Venray. Op zondag 26 september wordt onze nieuwe accommodatie offi cieel in gebruik genomen en zet ten we de deuren wijd open en bieden we onze luisteraars en andere belangstellenden de gelegenheid 'een kijkje in de keuken' te komen nemen. We ^hopen en rekenen op veel belangstelling! donderdag 10 juni 1999 - Pagina 25 peel en maas Kunstmanifestatie in Horst Musea van welke aard dan ook, worden zelden overlopen door een grote schare publiek. Bij een groot deel van de bevolking lijkt enige drempelvrees een onneembare bar rière, zeker als het moderne heden daagse kunst betreft. Dat maakt musea vaak tot oases van rust. Prettig voor de kunstminnaar, maar wil men desondanks dat kunst toch meer gemeengoed wordt, dan moet men die drempel verlagen of hele maal wegnemen. Deze redenering van de Oudheidkamer in Horst lag ten grondslag aan het initiatief om op zaterdag 5 juli 1997 in het cen trum van Horst in de openlucht een kunstmanifestatie te organiseren. En zie....het werkte want het werd een eclatant succes. In de maanden voorafgaande aan die kunstmanifestatie exposeerden in de Oudheidkamer 16 kunstenaars van verschillende pluimage en allen afkomstig uit, dan wel enige affini teit hebbende met Horst en naaste omgeving. Deze expositie werd toen goed bezocht maar was dermate boeiend en veelzijdig dat het jammer zou zijn als niet een groter publiek hier van kennis zou nemen. De meest voor de hand liggende oplossing in deze is dan simpelweg de volgende: Ga met de kunst de straat op. Komt Moses niet naar de berg, dan komt de berg naar Moses. En zo ontstond in de vorm van deze mani festatie een waardig slotakkoord op de laat ste dag van die expositie. Verrassend De deelnemende kunstenaars lie ten een grote verscheidenheid aan stijlen en kunstrichtingen zien. Een rode draad door de expositie was niet te ontwaren. Het verrassende aan dit soort ten toonstellingen is dikwijls de combi natie van de contrasterende werken. Tijdens die kunstmanifestatie leg den de kunstenaars in hun stands, die verspreid in het centrum van Horst stonden opgesteld, aan het publiek uit hoe en waardoor ze geïnspireerd raken. Tevens maakten zij duidelijk op welke wijze en met welke technieken hun kunstwerk de uiteindelijke vorm krijgt. Deze formule sloeg geweldig aan bij het massaal opgekomen publiek. Het enthousiasme bij zowel de kun stenaars als de organisatie was zo groot dat direct na afloop al meteen besloten werd dit evenement te her halen. Dit staat te gebeuren op zaterdag 4 september van 11.00 tot 16.00 uur. Mede op verzoek van de deelne mende kunstenaars is als plaats voor uitvoering deze keer gekozen voor het St. Lam bertusplein en Kloosterhof met als tussenschakel het atrium van de St. Lambertuskerk. Deze locatie vormt een compacter geheel wat het onderlinge contact van de kunste naars bevordert. Griendtsveen collectief Muziek, toneel en terras Piet van Nunen, conservator van de Oudheidkamer zal de kunste naars bij het publiek introduceren. De hele dag door kan men naast dit alles ook nog genieten van folklore- muziek, zang en toneel door de groepen Mallemoer, Ratatouille en Grimas. Op een ludiek nostalgisch inge richt terras kan men bovendien genieten van een heerlijk glas speci aal bier en bijzondere wijn. 25 jaar Oudheidkamer Horst In de beginjaren 70 werden er veelvuldig opgravingen gedaan in en om de kasteel ruïne van het vroe gere Huis Ter Horst. De toenmalige studentenclub vatte het idee op om aan de vondsten een tentoonstelling te wijden. Na de verhuizing van de gemeentekantoren in 1974 naar het nieuwe gemeentehuis op het Wilhelminaplein werd in het oude gemeentehuis een ideale locatie voor die tentoonstelling gevonden. Mede ook omdat burgemeester Steeghs zich toen sterk maakte voor een culturele bestemming voor het oude gebouw was hiermee de grondslag gelegd voor de start van de Oudheidkamer. Werd in den beginne de ruimte nog gedeeld met de muziekschool, na enige tijd kon de Oudheidkamer beschikken over het hele gebouw. Tot op heden hebben zich al weer 12 deelnemers spontaan aangemeld, zoals oa. weer het "Griendtsveen Collectief' met Jan Althuizen. Als inspiratiebron voor zijn schilderijen gebruikt Jan Althuizen natuurvor men en landschappelijke thema's uit de Peel: een bosrand, moeras, een grillige boom of stronk. Jan Hermus die zich bij het schilderen door land schappelijke ruimten laat inspireren. Ans Kanters-Weijs met keramiek, natuurlijke materialen zoals stenen en planten, mensen en dieren, maar ook gedachten en emoties en teksten zoals poëzie en filosofie zijn voor haar een bron van inspiratie. Marij Knapen wier werkstukken tot stand komen door middel van gemengde technieken zoals machinaal bordu ren, stand borduren, schilderijen en aantasten van textiel. Verder doen mee Monika Wij laars (keramiek). René Claessens, Ine Schriever met het bewerken van rijstpapier met traditioneel Japanse penselen. Suzanne Duijf (schilderen en grafisch werk). Shelly Lapré (mixed media en perfomances). José van Loosbroek (schilderen), Jos v.d.Munckhof, Piet Siebërs en Herman Coppus. Doelstelling De doelstelling van de Oudheidkamer is het vergroten van de belangstelling voor en de kennis van de historische aspecten van de Noord Limburgse cultuur. Kennis van de geschiedenis is van belang voor het begrip van ons hedendaags maatschappijbeeld. Onze voorouders hebben de kiem gelegd van de maatschappij waarin wij nu leven. Op dezelfde manier wil de Oudheidkamer nu de maat schappij waarin onze kinderen wonen beïnvloeden. Naast dit doel bestaat er gewone nieuwsgierigheid naar onze eigen geschiedenis: - hoe zag ons dorp er vroeger uit - hoe was de bevolking samenge steld - wat deden onze voorouders hier Waarom - door welke factoren en invloe den heeft deze regio zich ont wikkeld tot wat zij nu is @tk:Beleid Verzamelen van voorwerpen die een rol spelen of gespeeld hebben bij de totstandkoming van de Horster en Noord-Limburgse cul tuur. Om te voorkomen dat die col lectie het karakter van een rommel zolder krijgt werkt de Oudheidkamer aan een thematische opbouw hiervan. De belangrijkste thema's, nu al aanwezig zijn: Vlas, linnen; - textielproductie, van thuisnij- verheid tot textielfabrieken. De stijlkamer; - Tot het einde van de tweede wereldoorlog droegen vrouwen in Noord-Limburg als hoofdbedekking de toer. Het was een ingewikkeld bouwsel van tule en kant over een muts met een lange val in de nek. In de stijlkamer is een aantal van deze bijzondere hoofdbedekkingen te zien, samen met de gereedschappen die nodig waren om de toer te maken. De Kasteelzaal. - In de Kasteelzaal staat de grote maquette van het vroegere kasteel van Horst. Aan de wand hangen por- I tretten van kasteelbewoners en in vitrines liggen voorwerpen die gevonden zijn bij opgravingen. De Peel. - Een grote overzichtskaart laat zien hoe de Peel er omstreeks 1895 uit zag. Door middel van drukknop pen wijzen lampjes op de kaart ver schillende locaties aan die met een korte tekst beschreven worden. Foto's uit Griendtsveen en het veen gebied geven een sfeerbeeld van de Peel. De Verenigingskamer. - In dit vertrek zijn een aantal voorwerpen opgesteld van Schutterij Wilhelmina (400 jaar oud) en van de Koninklijke 1 Harmonie van Horst (bijna 200 jaar oud) Heel bijzonder is het kostbare "koningszilver" van de Schutterij. Archeologie. - In een bescheiden opstelling op de overloop is een aantal archeologische vondsten bij elkaar gebracht. Zij geven een bescheiden beeld van de zeer vroege bewoning van de streek. GENEALOGIE. - Genealogisch onderzoek is op vrij grote schaal mogelijk. De Oudheidkamer is in het bezit van een uitgebreide verzameling doop trouw- en begrafenisboeken van 1630-1800, en van de burgelijke- stand van 1830-1900 betrekking hebbende op geheel Noord-Limburg De Oudheidkamer organiseert het hele jaar door wisselende tentoon stellingen met thema's die passen binnen de Noord-Limburgse cultuur en met actuele en herkenbare onder werpen. Al deze activiteiten zou de Oudheidkamer niet kunnen ont plooien zonder de spontane hulp van zo'n 50 vrijwilligers. het kasteel en de heerlijkheid gekocht van zijn neef Arnold Wolfgang Huyn van Geleen en Amstenrade. In vier jaar tijd liet hij het sterk verwaarloosde kasteel her stellen en uitbouwen tot een, voor die tijd, modern renaissance woon- slot. In 1669 stierf Wilhelmina en een jaar later trouwde Willem met zijn nicht Cecilia Catharina. De grote steen zou gekapt kunnen zijn naar aanleiding van de geboorte van het zoontje Johannes Wilhelmus (Johan) op 19 oktober 1673. Op hun trouwdag dus en daarom dubbel feest. De steen van Namense leisteen heeft een gewicht van zo'n 1600 kg. Als zodanig zou men mogelijk de wapensteen kunnen vergelijken met het hedendaagse geboortekaartje. Op die bewuste 19 oktober was er groot feest op het kasteel en Willem Vincent en Cecilia Catharina waren zo ingenomen met de geboorte van hun zoon en stamhouder, dat zij van dit feit dus mogelijk d.m.v. die steen kond wilden doen aan den volke. De steen werd ingemetseld boven de hoofdingang van het kasteel. Geen onbesproken levenswandel Na het overlijden van Willem Vincent, liet hij Cecilia Catharina achter met grote financiële schuld en drie kleine kinderen, waarvan Johan in naam Heer van Horst werd. Zo blij als Cecilia Catharina was met de geboorte van Johan, zoveel minder plezier bezorgde de knaap j zijn moeder door er een niet bepaald i onbesproken levenswandel op na te houden. Johan bezocht verschillende scho len en tot zover ging het schijnbaar nog goed. Edoch..in 1692 neemt Johan dienst in het Staatse leger en als jong officier maakt hij" vele schulden waarvan hij de rekeningen naar het kasteel in Horst stuurde en dat was natuurlijk niet zo leuk voor zijn moeder. De geschiedschrijving vermeldt verder dat Cecilia haar zoon ondanks alles toch financieel bleef steunen. In 1714 stierf Johan in 's Hertogenbosch,ook hij is in de graf kelder van de Wittenhorsten bijge zet. Geboortekaartje van 1600 kg? De geschiedenis van een volk weerspiegelt zich in de vele voor werpen uit het verleden die worden gevonden verzameld en bewaard. Zo'n spiegel is ook de Oudheidkamer in Horst.Weliswaar niet zo'n heel erg groot spiegel, want zo uitgebreid is de verzame ling oudheden van en over Horst en zijn bewoners ook weer niet. Maar de kijker die het spiegeltje voor- houdt(lees Oudheidkamer bezoekt) ontdekt en leert heel veel van die geschiedenis. Een mooi voorbeeld daarvan is de kolossale wapensteen die zich tot voor kort bevond in de hal van de Oudheidkamer. Deze wapensteen is afkomstig van de ruïne van kasteel "Huis Ter Horst". Uiteindelijk krijgt deze indrukwekkende steen een plaats vóór de ingang van de Oudheidkamer. Gegevens over de grote wapensteen Op de steen staat het alliantiewa pen (alliantie=verbinding, in het onderhavige geval het huwelijk van Willem Vincent van Wittenhorst met Cecilia Catharina van Bochholtz op 19 oktober 1670). Links twee rode balken op een gouden (geel) achter grond (Wittenhorst). Rechts drie koppen van de familie van Bocholtz. Aan de ene kant staat een leeuw afgebeeld en aan de andere kant een griffioen (een fabeldier met het lichaam van een leeuw en de kop van een adelaar). Willem Vincent van Wittenhorst is in 1660 samen met zijn vrouw Wilhelmina van Bronckhorst in Horst komen wonen. Hij had daar

Peel en Maas | 1999 | | pagina 25